En oo näiden kryptotubettajien suuri ystävä, mutta tämä oli nähdäkseni keskimääräistä heikompaa kuraa.
Nimeanomaanhan nyt jos koskaan kannattaa plotata - tuotto-odotus laskee päivä päivältä, ja yksikin viikko saattaa tässä vaiheessa saattaa tarkoittaa kymmenien prosenttien kokonaistuoton menetystä koko kovalevyn elinkaaren ajalta. Kuun alussa teralla tienasi vitosen päivässä, viikko sitten 3-4 euroa päivässä, nyt ollaan tilanteessa 1,5 euroa päivältä. Itse olen maksanut keskimäärin 18 euroa teralta, joten kuukausi takaperin aloittaessani ROI ensimmäislle teroilleni oli alle viikko (tosin tästä ei ollut varmuutta, koska kaupankäynti ei ollut vielä alkanut). Tälläkin hetkellä tämä puolitoista euroa päivältä tarkoittaa parin viikon takaisinmaksuaikaa - ei huonompi, kun vertailee mihin tahansa muuhun louhintaan. Toki syytä ottaa huomioon potentiaaliset SSD-ostot, jotka jakautuvat näiden terojen kesken.
Heikointa antia tuossa videossa oli tuo laskenta itsessään. Kaveri olevinaan yritti pistää lukuja alakanttiin, muttei itse edes ymmärtänyt tuon stabilisaation päälle. Lopputuloksena hänen antamillaan luvuilla 6 kuukauden päästä koko verkon koko olisi 43 ZiBiä - kehtaisin arvata, että tuo on moninkertainen luku koko maailmassa olevaan tallennuskapasiteettiin nähden, puhumattakaan Seagaten ja kumppaneiden tuotantokyvykkyydestä. Googlen mukaan maailman koko HDD-kannan koko oli 295 exabyteä vuonna 2011. Jokutaho arvioinut, että nyt 2 ZiBissä, 2023 oltaisiin 12 ZiBissä, ja vuonna 2025 vajaassa parissa sadassa ZiBissä. Kasvua vuodessa nyt about 5-20 ZiBiä. Siitä voi laskea, kuinka todennäköisesti joku plottailee syksyyn mennessä moninketaisen määrän koko maailman tallennuskapasiteettiin ja vuosituotantoon nähden.
Videolla heitetään myös kuvia, kuinka ei kannata kilpailla isojen poikien kanssa, mutta eipä tuo meno ole ETH-louhinnassakaan haitannut, vaikka Kiina painiikin aivan eri sarjoissa. Olevinaan 80 % viikkovauhti on alakanttiin, mutten millään tahdo uskoa, että farmaajien määrä tuplaantuisi tästä eteenpäin joka viikko, puhumattakaan, että nykyiset farmaajat tuplaisivat koneidensa ja SSD:idensä määrät joka viikko - itsellä nyt 4 SSD:tä louhimassa, eikä mitään saumaa, että ensi viikolla niitä olisi 8 ja sen jälkeen 16. Tuo eksponentiaalinen kasvu tulee tasaantumaan nopeammin kuin kukaan näistä tubettajista tajuaakaan. Joku "hurja" 1 EiB parissa päivässä ei ole yhtään mitään verrattuna siihen, että yhtäkkiä parin viikon päästä väännettäisiin kymmeniä EiBejä päivässä...
Itse olen omissa laskennoissani käyttänyt olettamuksena, että nyt tuplaillaan pari viikkoa sinne 40 EiBin nurkille, ja sen jälkeen hyvin nopeasti kasvu stabiloituu johonkin EiBi max pari päivässä tahtiin. Tällöin vuoden lopussa oltaisiin jossain 200 EiBn tietämillä. Ja tubettajan "tällä tienaa vaan tonnin ja kulut 10 tonnia" sijaan parin tonnin setuppi tulisi tuottamaan loppuvuotena lähemmäs kymppitonnin nykyisillä hinnoilla. Tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa, eli väkisinkin joko XCH:n arvo laskee tai plottaustahti kiristyy, jotta päästään lähemmäs kenties 1-3 kk:n ROIta (alhaisempi kuin ETH:lla koska suurempi riski)....