TUF Gaming Z590-PLUS is an Intel® Z590 (LGA 1200) ATX gaming motherboard with 16 DrMOS power stages, PCIe® 4.0, one 64 Gbps M.2 slots, Intel® 2.5 Gb Ethernet, USB 3.2 Gen 2x2 Type-C®, front panel USB 3.2 Gen 1 Type-C®, Two-way AI Noise Cancelation, and Thunderbolt™ 4 support. TUF Gaming...
www.asus.com
1 x PCIe 4.0/3.0 x16 (CPU)
1 x PCIe 3.0 x16 (PCH, at x4 mode)
Eli se kakkonen tosiaan on x4 linjaa. Voit silti katsoa, lataa varmuuden vuoksi uusin bios, ja katso löytyykö biosistä sellaista bifurcation asetusta jolla saa laitettua x8 +x8. Mutta jos tuo toinen tulee piirisarjalta niin luultavasti ei. Sitten laitat vaan toisinpäin, sillä x4:lla pystyy ihan hyvin pelaamaan. Samaten jos sulla on iGPU niin kannattaa laittaa se oletukseksi ja käyttää enimmäkseen konetta sillä, jos näyttis joutuu ajamaan näyttöä niin se aina vie hieman hashratea.
Mulla on esim. tälläinen
Z390 UD (rev. 1.0) Specification | Motherboard - GIGABYTE Global
Näissä emoissa on monesti epäselvästi kerrottu spekseissä että montako pcie linjaa oikeasti jokainen slotti saa, mitä noita tuli toista rigiä kasattaessa katseltua.
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
- 2 x PCI Express x16 slots, running at x4 (PCIEX4_1/PCIEX4_2)
- 3 x PCI Express x1 slots
Mutta mulla on x8 +x8 asetus. Se on ehkä tullut jonkun bios päivityksen myötä, tai sitten kuten noissa monissa muissa emoissa mitä olen katsellut ostomielessä, noi speksit ovat vain epäselvät. Yllätyin esimerkiksi että kaikissa x570 emoissa ei ole edes x8 +x8 mahdollisuutta, koska jotkut diipadaa splitterit maksaa rahaa ja mä ostin halpiksen. Onneksi noita 3060:sia ei ole riesaksi asti.