Kryptovaluuttojen louhintathreadi

Liittynyt
16.04.2021
Viestejä
229
Mitenkäs foorumin väki, mainailiko joku noiden viime vuosien kuivien kausien aikana, tai oliko moinen kaikkina aikoina edes kannattavaa?
Allekirjoittanut hieman ihmettelee joidenkin ihmisten rohkeutta, kun pistetään kymmeniä tuhansia kiinni rigeihin (etenkin näitä juuri nyt aloittavia, kun hype on kovimmillaan, eikä tulevasta suunnasta hirveästi tietoa). Varmaan herrat ja rouvat laskeneet tarkkaan, että RTX:ien uudelleenmyyntiarvo säilyy tietyllä asteella, mikä rajoittaa mahdollista tappiota. Itselläni ei ole kuin muutamia GPUita pyörimässä, koska ei ole riittänyt kyky, into ja aika tehdä laskelmia, millainen vaikutus ETH:n tulevilla muutoksilla onkaan tuottoihin. Nytkin RTX 30x0-sarjalaisten takaisinmaksuaika lienee tuplaantunut kuukauden takaisesta n. 3kk:sta reiluun puoleen vuoteen. Kunhan tässä mietiskelen, miltä tulevaisuus näyttääkään, jos tuotot putoaa esimerkiksi puoleen vielä tästä nykyisestä. RTX:ät varmaan menee edelleen kaupaksi, kunhan ei ole erehtynyt ostamaan aivan kiskurihinnoilla.

Mainittakoon, että itse mainailen lähinnä sillä ajatuksella, etten nykyisin jaksa aktiivisesti treidailla / sijoittaa kryptoihin saati seurata hintakehitystä tai harmitella nousujen missaamista ja laskujen tappioita, joten todennut, että helpointa on kun tasaisesti tulevat vuoden mainaisi lompakkoon pitkään holdiin valuuttaa riippumatta sen hetkisestä arvosta. Puolet laitan lihoiksi päivittäin, jotta kortit maksaisivat itse itsensä takaisin, kävi miten kävi. Kenties jatkossa osalla tuosta voinee ostella myös uusia kortteja jne. Tämä strategia taitaa toimia varsin mukavasti kunhan ei tuottavuus putoaisi negatiiviseksi. Nykyisellään Ryzen 7 5800x taitaisi tuottaa noin 70 senttiä päivässä sähköjen jälkeen, mutta toistaiseksi olen ollut vähän kahden vaiheilla, onko tuo tuotto vaivansa väärti, kun vaatisi hieman muistien ja CPU:n säätämistä, ja syystä tai toisesta tuo CPU tahtoo käydä hieman lämpimänä, ja aiheuttaa harmaita hiuksia kestävyytensä osalta.

Screenshot 2021-04-26 at 13.43.15.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Kristallipalloa kun kukaan ei omista. Voihan ethin hinta raketoida EIP myötä, pysyä samana, kryptot romahtaa jne jne. Uhkapeleihin nää on pitkälti rinnastettavissa
 
Liittynyt
16.04.2021
Viestejä
229
Kristallipalloa kun kukaan ei omista. Voihan ethin hinta raketoida EIP myötä, pysyä samana, kryptot romahtaa jne jne. Uhkapeleihin nää on pitkälti rinnastettavissa
Tottahan toki. Raketointiahan tässä toivotaan, mutta riskienhallinnan näkökulmasta itseäni nimenomaan kiinnostaisi ymmärtää, miten kansa on toiminut aiempien kuivien kausien aikana (GPUt myyntiin / varastoon / päällä niin kauan kun tuotto kuluja suurempaa), ja miten ovat suunnitelleet toimivansa, jos homma niin sanotusti kuseekin nilkoille. Itselleni tuo pari RTX 30x0-sarjalaista juuri sen takia mukava määrä, ettei sijoitettu pääoma ole merkittävä, ja käyttöä löytyy muutenkin. Kuitenkin parhaillaan mietiskelen, millä RTX-hinnoilla omaa setuppia kannattaisi harkita lähteä kasvattamaan, ja mikä olisi game plan, jos takaisinmaksuajat pitenevät entisestään. Vaikka kryptot uhkapelaamiseen olisivatkin rinnastettavissa, niin GPUihin sijoittaminen tuntuu olevan riskien osalta huomattavasti hallitumpaa ja rajallisempaa, koska arvo säilyy vaikka kryptot romahtaisivat ja kysyntää riittää pelipuoleltakin, kunhan kortti on oikeaa mallia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Kristallipalloa kun kukaan ei omista. Voihan ethin hinta raketoida EIP myötä, pysyä samana, kryptot romahtaa jne jne. Uhkapeleihin nää on pitkälti rinnastettavissa
Näinpä. Korkean riskin sijoitusta tämä on. Mutta sen arvoista kaikinpuolin :D Saapaha jännitystä elämään jos ei muuta. Ja harrastuksen tynkää jos sitä voi näin kutsua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Tottahan toki. Raketointiahan tässä toivotaan, mutta riskienhallinnan näkökulmasta itseäni nimenomaan kiinnostaisi ymmärtää, miten kansa on toiminut aiempien kuivien kausien aikana (GPUt myyntiin / varastoon / päällä niin kauan kun tuotto kuluja suurempaa), ja miten ovat suunnitelleet toimivansa, jos homma niin sanotusti kuseekin nilkoille. Itselleni tuo pari RTX 30x0-sarjalaista juuri sen takia mukava määrä, ettei sijoitettu pääoma ole merkittävä, ja käyttöä löytyy muutenkin. Kuitenkin parhaillaan mietiskelen, millä RTX-hinnoilla omaa setuppia kannattaisi harkita lähteä kasvattamaan, ja mikä olisi game plan, jos takaisinmaksuajat pitenevät entisestään. Vaikka kryptot uhkapelaamiseen olisivatkin rinnastettavissa, niin GPUihin sijoittaminen tuntuu olevan riskien osalta huomattavasti hallitumpaa ja rajallisempaa, koska arvo säilyy vaikka kryptot romahtaisivat ja kysyntää riittää pelipuoleltakin, kunhan kortti on oikeaa mallia.
Ei laskelmia. Hyvin vahvalla mutulla liikenteeseen. Taktiikka oli pakettikoneet kun lähdin aallonharjalla mukaan eikä kortteja saanut mistään.

1,5GH/s @ 22k€ (ns. paskin hinta rigeille kun pääsen lopuista pakettien raadoista eroon). Tähän mennessä tuotoa tullut 7k€ eli 1/3. 2kk takana. Eli vaikuttaisi ihan ok yhtälöltä varsinkin kun 30X0 kortteja joista kyllä pääsee ihan ok hintaan eroon vaikka kävis ohraset. Tarkotus olisi kyllä jättää nuo porskuttamaan niin pitkään kuin vaan on louhittavaa. Eipä sen eetteriä tartte olla tai kovin kannattavaa. Lämmityskaudella saa kuitenkin eurot talteen lämmityksen muodossa.

Itse en näe tässä oikein mitään riskiä. Hemmetin kannattavalta vaikuttaa vs. hodlailla rahoja svean 0,8 korolla tai yrittää arpoa osakkeiden kanssa.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
M
Nyt on alkamaisillaan varsin kiinnostava viikko mainauksen tuottojen kannalta. Tuotot nyt matalimmillaan 3 kuukauteen. Mielestäni tuottojen lasku suhteessa transaktioiden määrään (katkoviiva) on myös hieman poikkeavassa asennossa:
Tästä vielä, että tuollainen vaihteluhan tulee kai pääasiassa transaktioiden määrästä, josta tulee merkittäviä lisätuottoja. Sitten tietysti fiat-kurssi vaihtelee arvostuksen mukaan, mutta jos pitäydytään vain noissa ETH-earningeissa, niin sehän lienee vain transaktiot ja difficulty, jotka siihen vaikuttaa?

Ja difficulty kai on matkalla aina vain ylöspäin? Vai helpottuuko se, jos hashrate tippuu?
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Difficultyhan helpottuu jos hashrate tippuu, tai ainakin ite oon näin ymmärtänyt.

Itellä olis tarkoitus nyt mainata niin kauan kun se vain kannattaa.. Ideahan olisi nyt hommata puolison kanssa OKT jossa tämä harrastus tulisi lämmittämään autotallia ja ulkovarastoa. Eli niin kauan kun se edes jättää leivän päälle jotain + lämmittää varastotilan se on mulle vain pelkkää plussaa. Mikäli arvot nyt romahtaa melkein siihen pisteeseen että mikään kolikko ei meinaa sähköjä kattaa niin sitten ainakin downskeilaan tätä harrastusta.

Tämmöiset mietteet itellä tähän hetkeen. Siitä oon varma että kryptovaluutat tulee saamaan tukevamman/vakaamman jalansijan tässä maailmassa mutta onko se hetki nyt, lähitulevaisuudessa vai edes oman oletetun elinajan aikana. Monet työkaverit ihmetellyt että mitä mä enää normi duunis käyn kun kerta tuhansia tulee louhinnasta tekemättä mitään. No asiathan ei ole niin yksiselitteisiä tässä kryptojen maailmassa :) Voihan se olla että nyt tulee pitempikin ajanjakso jolloin kryptovaluutat ovat korkealla ja on useita kolikkoja joiden louhiminen kannattaa. Mutta siitä olen varma että ne tulee vielä droppaamaan ja pahasti jossain vaiheessa.

Ite kyllä saan tästä touhusta enemmän kiksejä kuin uhkapeleistä tuijotellen vaihtuvia pikseleitä ruudulla ja balancen laskemista nolliin.

Euroja en ikinä olisi suoraan varmaan uskaltanut mihinkään kryptoon sijoittaa mitä sitä on nyt sijoitettu "työkoneisiin" (rigit)
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
Jalmos sanoi:
Mistä noita näyttiksen tuulettimia meinaat tilata? Mulla saattaisi olla tarvetta.

Sinänsä käsittääkseni vaihto on hyvin yksinkertaista, muovit vaan auki päältä (ei tartte takakanttakaan aukaista), plugit irti ja uudet paikalle.


Mitenhän mahtaisi toimia jos asentaisi kylmästi kotelotuulettimen kartiolla tilalle, vanhan pistää vaikka paloiksi tai jättää alle :geek::rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Jos joku on pohjanmaalta niin tästä halvalla rigihuonetta autotalliin: Kasvihuone, Kuopio sinne vaan suodatettua tuloilmaa ja poisto niin kelpaa farmailla.

Itse käyn paikalliselta tokmannilta poistamassa pari kappaletta näitä: Kasvihuone Tok Garden, 4 hyllyä pitäs just mahtua 3 rigiä päällekäin sisälle. Sitten vaan jostain suodattimella varustettua kanavapuhallinta jos löytyis edukkaasti. Toki tuo vois mennä tollasenaankin jos roikottaa vaikka kortteja nippareilla verkosta :)

e: Toki noi on molemmat pohjasta auki, jotta menee virittelyksi jos sinne muovin teippaa ja saumat aukeaa jne. jne. No elämä on ei vaan raaski maksaa 100€ sellasesta uudesta teltasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
25
Allekirjoittanut hieman ihmettelee joidenkin ihmisten rohkeutta, kun pistetään kymmeniä tuhansia kiinni rigeihin (etenkin näitä juuri nyt aloittavia, kun hype on kovimmillaan, eikä tulevasta suunnasta hirveästi tietoa). Varmaan herrat ja rouvat laskeneet tarkkaan, että RTX:ien uudelleenmyyntiarvo säilyy tietyllä asteella, mikä rajoittaa mahdollista tappiota.
Jos on löysää rahaa ja riskinottokykyä niin miksipä ei. Mielummin sijoitan mainaukseen, missä maksimitappio sanotaan vaikka -40% kuin suoraan kryptoihin, missä maksimitappio -100%. Osittain harrastuksenakin lähdin meininkiin, sillä rigiä oli mukava rakentaa. Ja onhan se älytöntä että 8k€ sijoitus tuottaa (hetkellisesti) enemmän ku 2 sijoituskämppää :rofl:
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Jalmos sanoi:
Mistä noita näyttiksen tuulettimia meinaat tilata? Mulla saattaisi olla tarvetta.

Sinänsä käsittääkseni vaihto on hyvin yksinkertaista, muovit vaan auki päältä (ei tartte takakanttakaan aukaista), plugit irti ja uudet paikalle.


Mitenhän mahtaisi toimia jos asentaisi kylmästi kotelotuulettimen kartiolla tilalle, vanhan pistää vaikka paloiksi tai jättää alle :geek::rofl:
Linustechtipsissä purkivat muovihärpäkkeet pois ja kotelotuulettimet nippusiteillä kiinni. Ainut siinä on sitten se, että pitää ottaa virta muualta kuin näyttiksen plugeista. Mikä sekään ei ole ongelma. Ja kotelotuulettimethan ei pidä juuri mitään ääntä siellä sisällä, joten ne voi laittaa vakiokierroksilla vaikka pyörimään aika vauhdikkaasti.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Allekirjoittanut hieman ihmettelee joidenkin ihmisten rohkeutta, kun pistetään kymmeniä tuhansia kiinni rigeihin (etenkin näitä juuri nyt aloittavia, kun hype on kovimmillaan, eikä tulevasta suunnasta hirveästi tietoa). Varmaan herrat ja rouvat laskeneet tarkkaan, että RTX:ien uudelleenmyyntiarvo säilyy tietyllä asteella, mikä rajoittaa mahdollista tappiota. Itselläni ei ole kuin muutamia GPUita pyörimässä, koska ei ole riittänyt kyky, into ja aika tehdä laskelmia, millainen vaikutus ETH:n tulevilla muutoksilla onkaan tuottoihin. Nytkin RTX 30x0-sarjalaisten takaisinmaksuaika lienee tuplaantunut kuukauden takaisesta n. 3kk:sta reiluun puoleen vuoteen. Kunhan tässä mietiskelen, miltä tulevaisuus näyttääkään, jos tuotot putoaa esimerkiksi puoleen vielä tästä nykyisestä. RTX:ät varmaan menee edelleen kaupaksi, kunhan ei ole erehtynyt ostamaan aivan kiskurihinnoilla.
Itse lähdin tuohon ihan harrastepohjalta kokeilemaan ja ajatus oli näytönohjainten määrän kasvaessa, että kun 30% sijoitetusta pääomasta saisi takaisin mainaamalla, olisi vähintään jo kuivilla romujen myynnillä. Tämä siis juurikin cryptojen täydelliseen sukellukseen tehty ajatusmalli.

Tuo 30% on jo ohitettu, tosin sijoitetut summatkin oli pieniä (about 3,5ke, 400MH/s). Ajatus on jättää itselle parit näytönohjaimet pelikäyttöön. Lisäksi rigin rakentaminen ja säätäminen on itselle ainakin mukavaa puuhaa.

Tähän asti olen ottanut kolikot aina rahaksi tilille, mutta jatkossa saatan osan holdailla "jos kuitenkin nousee tajuttomasti"-periaatteella

Mistä noita näyttiksen tuulettimia meinaat tilata? Mulla saattaisi olla tarvetta.
Itse tilasin 1070 Asuksen Trix:n Alista. Otti melkein 3vk toimittaa, mutta hinta oli 1/4 Amazonesta/Ebaysta. Ihan orkkis tuulettimelta vaikuttivat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Difficultyhan helpottuu jos hashrate tippuu, tai ainakin ite oon näin ymmärtänyt.

Itellä olis tarkoitus nyt mainata niin kauan kun se vain kannattaa.. Ideahan olisi nyt hommata puolison kanssa OKT jossa tämä harrastus tulisi lämmittämään autotallia ja ulkovarastoa. Eli niin kauan kun se edes jättää leivän päälle jotain + lämmittää varastotilan se on mulle vain pelkkää plussaa. Mikäli arvot nyt romahtaa melkein siihen pisteeseen että mikään kolikko ei meinaa sähköjä kattaa niin sitten ainakin downskeilaan tätä harrastusta.

Tämmöiset mietteet itellä tähän hetkeen. Siitä oon varma että kryptovaluutat tulee saamaan tukevamman/vakaamman jalansijan tässä maailmassa mutta onko se hetki nyt, lähitulevaisuudessa vai edes oman oletetun elinajan aikana. Monet työkaverit ihmetellyt että mitä mä enää normi duunis käyn kun kerta tuhansia tulee louhinnasta tekemättä mitään. No asiathan ei ole niin yksiselitteisiä tässä kryptojen maailmassa :) Voihan se olla että nyt tulee pitempikin ajanjakso jolloin kryptovaluutat ovat korkealla ja on useita kolikkoja joiden louhiminen kannattaa. Mutta siitä olen varma että ne tulee vielä droppaamaan ja pahasti jossain vaiheessa.

Ite kyllä saan tästä touhusta enemmän kiksejä kuin uhkapeleistä tuijotellen vaihtuvia pikseleitä ruudulla ja balancen laskemista nolliin.

Euroja en ikinä olisi suoraan varmaan uskaltanut mihinkään kryptoon sijoittaa mitä sitä on nyt sijoitettu "työkoneisiin" (rigit)
Joo, ajattelin vain, että onko difficulty vain vaikeutuva "prosessi", mutta ei kai se niin tosiaan ole.

Itsellä juuri sama meininki, että tämä toimii OKT:n ja ulkovaraston lämmityksessä, jolloin periaatteessa tuoton ei tarvitse olla huikea. Sprawlillahan ilmeisesti on joku vanhempi OK-talo, johon "mahtuu" hyvinkin hukkalämpö mainauksesta. Sillähän oli siirtopuhallin, jolla "konehuoneesta" siirretään lämpö asuintilojen puolelle. Ja siellä konehuoneessa taisi olla aika lämmintä, jos muistan oikein.

Minkäslainen hashrate-kapasiteetti sulla on? Mä olen vähän hitaasti tähän heräillyt, kun ei oikein tiedä, mitä mieltä tästä olisi. Mutta ehkä parempi varovasti ja hitaasti kuin suin päin saveen. Nyt tekisi mieli edelleen hankkia lisäkapasiteettia ja muuttaa tuo varsinainen miner suoranaiseksi rigiksi. 850 W powerilla pystynee 3 korttia ainakin elättämään?

Semmonen kysymys tuli muuten mieleen, että sopiiko tollanen tyypillinen x1 => x16 -riseri myös x4-paikkaan? Mulla olisi niitä emolla 2 kpl hyödynnettävänä.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
120-130w pala, eli 5 korttia menee kevyesti
Sprawl oli vähän sitä mieltä, että ihan tappiin ei kannattaisi mitoittaa, mutta 3...4 lienee vielä ihan kohtuullisen varmanpäälle laskettu. Tässä kun varovasti etenee, niin 2 korttia pitäisi saada käsiin tuohonkin, niin ei varmaan ihan heti onnistu muutenkaan.

Entäs riser x4-paikkaan, sopiiko?
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Tämän paremmin en saa rx 480 kulkemaan. Pohjana siis 580:n bios. Muutettu muistien ajoituksia, TDP:tä ja nostettu maksimi Mem kelloja 50mhz 2200 - > 2250

Täytyy vielä mitata ihan seinästä mitä tuo oikeasti vie. Uskoisin että n. 75w

Screenshot_20210426_161747.jpg
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Tottahan toki. Raketointiahan tässä toivotaan, mutta riskienhallinnan näkökulmasta itseäni nimenomaan kiinnostaisi ymmärtää, miten kansa on toiminut aiempien kuivien kausien aikana (GPUt myyntiin / varastoon / päällä niin kauan kun tuotto kuluja suurempaa), ja miten ovat suunnitelleet toimivansa, jos homma niin sanotusti kuseekin nilkoille. Itselleni tuo pari RTX 30x0-sarjalaista juuri sen takia mukava määrä, ettei sijoitettu pääoma ole merkittävä, ja käyttöä löytyy muutenkin. Kuitenkin parhaillaan mietiskelen, millä RTX-hinnoilla omaa setuppia kannattaisi harkita lähteä kasvattamaan, ja mikä olisi game plan, jos takaisinmaksuajat pitenevät entisestään. Vaikka kryptot uhkapelaamiseen olisivatkin rinnastettavissa, niin GPUihin sijoittaminen tuntuu olevan riskien osalta huomattavasti hallitumpaa ja rajallisempaa, koska arvo säilyy vaikka kryptot romahtaisivat ja kysyntää riittää pelipuoleltakin, kunhan kortti on oikeaa mallia.
No realistisesti. RX580 yms. kortit oikea jälleenmyyntiarvo n. 50€, Vegat n. 150€, RTX 2060 200€, 3060 300€, 3060ti 350€ jne... laske siitä sitten niitä ihan oikeita hintoja. Heti jos kolikot rommaa, niin romahtaa myös kaikkien käytettyjen hinta vaikka kuinka kaupoissa muka myytäisiin nyt kalliilla. Se ihan oikeasti tarkoittaa myös noiden uusin korttien hintojen romahtamista käytettyjen markkinoiden mukana. Kuinka nopeasti ne rommaa, sitä ei voi tietää, mutta nopeasti se tulee tapahtumaan kuitenkin ja silloin onnekas on se joka onnistuu ne myymään oikeaan aikaan pois. Tämä perustuu siis täysin siihen miten viimeksi kävi, hinnat tuli alas, hetkessä ja lujaa ja ihan kautta linjan. Täällä on aika ruusuinen kuva siitä miten sen oma kortti tulee arvoa säilyttämään, valitettavasti todellisuus on jo kerran osoittanut ihan täysin muuta. Onnekas saa olla jos myyntiin tulleiden (kusetus) ovh:lla saa mainauskorttinsa menemään jos/kun se romahdus tulee. Koska porukka dumbbaa niitä kortteja niin paljon markkinoille samaan aikaan, että se romauttaa kaikki hinnat.

Nähdään käytännössä sama efekti kuin näkee kolikoiden kanssakin kun se kierre lähtee liikenteeseen niin sitten vaan ne kasuaalit dumbbaa kaiken markkinoille koska oma perse, miettimättä suurempia kuvia.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Kuinka pitkiä USB-kaapeleita risereissa voi käyttää?
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Sprawl oli vähän sitä mieltä, että ihan tappiin ei kannattaisi mitoittaa, mutta 3...4 lienee vielä ihan kohtuullisen varmanpäälle laskettu. Tässä kun varovasti etenee, niin 2 korttia pitäisi saada käsiin tuohonkin, niin ei varmaan ihan heti onnistu muutenkaan.

Entäs riser x4-paikkaan, sopiiko?
Riserit toimii x1, x4 ja x16 paikoissa. Nähtävästi nuo pcie 1x To 4 usb laajennukset toimii myös 1x paikassa.

Joo ei noita virtalähteitä kannata ihan tappiin vetää. 850w virtalähteeseen löisin ihan maksimissaan 600w edestä kortteja kiinni. Riippuhan se tietty millä luokituksella se virtalähde on ja onko se joku zhusikopoks wishistä ostettu
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Ah, kannattaako louhia jos tuotto on miinuksella... itsehän olen tämän ottanut harrastuksena ja siksipä ei mitään mittavaa farmia ole koskaan tullut rakenneltua, GPU:ta on maksimissaan ollut 10 kpl, eikä mitään uusimpia edes ja satunnaisesti CPU:llakin vedetty kun se on vaikuttanut olevan kannattavaa. Kesiä lukuunottamatta nuo muutamat koneet on pyörineet aina enkä itseasiassa ole suuremmin edes seurannut mikä tuotto on, koska tarkoitus on ollut kerätä pienet kryptotuotot jemmaan toivossa että kyllä ne joskus nousee. Kieltämättä välillä on käynyt mielessä että onko tässä järkeä, mutta nykyhinnoilla voi sanoa että kyllä kannatti :).

Itsehän aloitin joskus 2012 kun kuulin Bitcoinista eka kertaa ja silloiset parit Radeonit oli folding@homea tai vastaavaa ajamassa. Tarkoitus oli kokeilla ja vaihtaa takas, mutta kuinka kävikään, ahneus iski ja tällä tiellä ollaan vieläkin :whistling:. Ja voi jos silloin olisi ollut se kuuluisa kristallipallo, päivätuotto oli muistaakseni yli 1BTC pidemmän aikaa, mikä siihen aikaan ei montaa euroa ollut, mutta nykyhinnoilla o_O... ikävä kyllä suurin osa niistä on käytetty enemmän ja vähemmän turhiin asioihin, mutta onneksi tajusi jotain jättää lompakon pohjalle niin plussalla ollaan kuitenkin ihan mukavasti.

Tuohon aikaan ei ollut näitä Nicehasheja yms., BTC mainauksen alkaessa siirtyä enemmän ASICceihin piti itse kirjotella systeemit jotka louhi optimaalisinta scrypt-johdannaista. Litecoin tais olla se eka ja sen jälkeen alko tulla altcoineja, yhdessä vaiheessa oli melko homma pitää yllä pariakymmentä altcoin-lompakkoa + poolit ja tunkata systeemiä joka vaihtaa louhintaa. En tiä oliko se sen arvosta, mutta tulipahan koodattua ihan pätevä softa, vaikkakin Nicehash ja vastaavat sitten jossain vaiheessa tuli mukaan. BItcoinia louhimaan hankin ASICceja, ensin niitä USB-tikkuja joku 30 kpl, sitten ekan Antminerin ja joku olikohan Bitfuryn modulaarinen härpäke. Nuo ois vielä olemassa, mutta olleet käytännössä verkonpainoja jo monta vuotta. Vois melkeen retroilla ja laitella tulille, kai tuolla joku SHA-256 altcoini ois mitä vois harrastaa :). Pitkon louhimiseen taitaa todennäköisyydet olla pienemmät kun lotossa ja taitaa pooleihinkin olla minimihash rajat aika kaukana... :lol:

Nykynen rauta kaipais kyllä päivitystä, mutta näyttää olevan vielä hyvin plussan puolella tuotto. Kesä tulossa ja joutuu sammuttelemaan laitteistoa, asunto lämpeää liikaa jos noita pitää päällä. Jos syksyllä kattelis päivityksiä ja muutenkin miltä tämä homma näyttää. Nyt vois panostaa koneiden kunnon tarkistukseen ja jäähyjen parantamiseen
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Riserit toimii x1, x4 ja x16 paikoissa. Nähtävästi nuo pcie 1x To 4 usb laajennukset toimii myös 1x paikassa.

Joo ei noita virtalähteitä kannata ihan tappiin vetää. 850w virtalähteeseen löisin ihan maksimissaan 600w edestä kortteja kiinni. Riippuhan se tietty millä luokituksella se virtalähde on ja onko se joku zhusikopoks wishistä ostettu
Aha, tollasen perus x1-riserin voi tökätä ihan x16-paikkaankin?

No sittenhän mulla on tossa hyvä mahikset laajentaa, perhana, ei muuta kuin kamaa tilaukseen :D

Joo, 4 se olisi sitten, mulla kun on vielä 1 x 2080 Ti, joka imuroi 150 W. Virtalähde sinällään pitäisi olla ihan OK Corsairin RM850x.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Nyt saapui vihdoin (tullin kauta o_O ei muuta maksan mielelläni verot mutta v*ttu että voi kestää siinä) GELID 1.5mm 15W/mk padit ja olisko nyt neljättä kertaa kortti auki tän padirumban kanssa avattu kortti, MUTTA nyt on muistien lämmöt pirun hyvät, annan vielä tasaantua mutta tällä hetkellä 3080 FE vesillä muistit 72C, verrattuna alkutilanteeseen (110C vaikka vesijäähy) on nämä kyllä loistavat ja menee seuraaviinki kortteihin, kun nyt noita löytyy eri kokoluokkaa ja paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
120-130w pala, eli 5 korttia menee kevyesti
Toimii hyvin kunnes asetukset resetoituvat, tuolta aikaisemmin ketjusta voi lukea useasta henkilöstä joiden koneet ovat "yht'äkkiä" esim. alkaneet kaivaa ihan eri kaivurilla ihan jonkun kiinalaisen lompakkoon 100% PL:llä ja sitten menee arvalla osaako poweri katkaista itsensä, polttaa emon/kortteja tai vaikka sytyttää itsensä tuleen.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Toimii hyvin kunnes asetukset resetoituvat, tuolta aikaisemmin ketjusta voi lukea useasta henkilöstä joiden koneet ovat "yht'äkkiä" esim. alkaneet kaivaa ihan eri kaivurilla ihan jonkun kiinalaisen lompakkoon 100% PL:llä ja sitten menee arvalla osaako poweri katkaista itsensä, polttaa emon/kortteja tai vaikka sytyttää itsensä tuleen.
Kyllä ja ennen kuin kone on päällä ja ne asetukset ruuvattu sinne minimiin niin ne kortit käy täysillä tehoilla. Eli ei kannata ikinä laskea sen mukaan paljonko se kortti kuluttaa alikellotettuna (jos ei biosista ole alikellotettu, tuskin siis on) vaan sen oikean TDP:n mukaan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Kyllä ja ennen kuin kone on päällä ja ne asetukset ruuvattu sinne minimiin niin ne kortit käy täysillä tehoilla. Eli ei kannata ikinä laskea sen mukaan paljonko se kortti kuluttaa alikellotettuna (jos ei biosista ole alikellotettu, tuskin siis on) vaan sen oikean TDP:n mukaan.
Hyvä pointti, tiedostaa. Laadukkaalla powerilla ei pitäisi kuitenkaan olla muuta seurausta kuin reboot ja kun ei laita automaattikäynnistystä louhinnoille, niin on aika turvassa. Näkisin että ottaa runsaasti yli powerin kyvyn antaa, jotta varmasti sitten kanssa kyykkää, eikä niin että se poweri antaa vaan ja lieskaa lyö takaa..

Edit.ja tietenkin paras on laittaa poweri 50% käyttöasteelle worst case laskennalla, mutta kuka niin oikeasti tekisi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Nyt saapui vihdoin (tullin kauta o_O ei muuta maksan mielelläni verot mutta v*ttu että voi kestää siinä) GELID 1.5mm 15W/mk padit ja olisko nyt neljättä kertaa kortti auki tän padirumban kanssa avattu kortti, MUTTA nyt on muistien lämmöt pirun hyvät, annan vielä tasaantua mutta tällä hetkellä 72C, verrattuna alkutilanteeseen (110C) on nämä kyllä loistavat ja menee seuraaviinki kortteihin, kun nyt noita löytyy eri kokoluokkaa ja paljon.
Mikä kortti?
 

micce28

Mining 0,0 GH/s
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
363
Hyvä pointti, tiedostaa. Laadukkaalla powerilla ei pitäisi kuitenkaan olla muuta seurausta kuin reboot ja kun ei laita automaattikäynnistystä louhinnoille, niin on aika turvassa. Näkisin että ottaa runsaasti yli powerin kyvyn antaa, jotta varmasti sitten kanssa kyykkää, eikä niin että se poweri antaa vaan ja lieskaa lyö takaa..

Edit.ja tietenkin paras on laittaa poweri 50% käyttöasteelle worst case laskennalla, mutta kuka niin oikeasti tekisi

Minä järkeilin omat korttini powereihin seuraavasti.

Oma kone Corsair RM750W - 2 korttia (2 x RTX3070)
Rigi Corsair RM850W - 3 korttia (2 x RTX2070 ja RTX2060 Super)
Rigi Cepter Prime 550W - 2 korttia (Tää on joku Powerista hommattu ritsa :rolleyes:, joten sen taakse en laittanut kuin GTX1070 ja GTX1080)
 

micce28

Mining 0,0 GH/s
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
363
Tuli ostettua hätäpäissään yksi RTX2070 joka on varustettu surullisilla Micronin muisteilla.
Tämähän ei nyt sitten anna nostaa muistikelloja yli 7300 MHz sitten niin millään.
Onkos kukaan saanut näitä kulkemaan kovempaa millään ilveellä ?
Reilut 37 MH/s se nyt tuossa tökkii menemään.

1619452322723.png
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Hyvä pointti, tiedostaa. Laadukkaalla powerilla ei pitäisi kuitenkaan olla muuta seurausta kuin reboot ja kun ei laita automaattikäynnistystä louhinnoille, niin on aika turvassa. Näkisin että ottaa runsaasti yli powerin kyvyn antaa, jotta varmasti sitten kanssa kyykkää, eikä niin että se poweri antaa vaan ja lieskaa lyö takaa..

Edit.ja tietenkin paras on laittaa poweri 50% käyttöasteelle worst case laskennalla, mutta kuka niin oikeasti tekisi
Juu ja siis eihän ne kortit välttämättä kuitenkaan kuluta maksimeita kun koneen käynnistää, tai sanotaan, että ison osan ajasta ne ei todellakaan niin tee. Mutta se on se yks hemmetin hikka koneessa tai windowssin päivitys kun se keksii rykästä maksimit, niin siinä sitten ihmetellään, että miten tässä näin kävi. Normaalistihan ei tuossa sinällään ongelmaa ole, mutta sen takiahan juuri varaudutaan, että kun ei menekkään miten pitäisi. Powerit on kuitenkin halpoja (ainakin suhteessa muihin komponentteihin) ja se on halpa "vakuutus" hommata ennemmin yksi lisää ja pelata varman päälle.
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
Jokainen tavallaan, meillä PSU jaetaan (edit. ei kerrota :rofl:) ensin sen hyötysuhteella maksimirasituksessa eli gold (89%) ja platinum (90%) Tom's Explains: What Do 80 PLUS Bronze, Silver, Gold & Titanium Signify?.

Korttien TPD esim. RTX 3070 = 220W, menisi seuraavasti per jokainen ohjain:
220W/0,89%=248W ja tämä per ohjain. Lisäksi Emo + CPU 150W päälle.
6 kortin rigi RTX3070: 239W*6+150W=1638W pahimmassa tapauksessa. Käytännössä 203W/ohjain täällä.
  • 1x 850W: MB+CPU+3xGPU
  • 1x 750W: 3xGPU
Sen verran helppo on kytkeä rinnalle toinen virtalähde samaan pistorasiaan että hieman hassulle tuntuisi säästää 100€ PSU:ssa ja pennejä sähkössä joista saa verot pois, kuitenkin yli 5K€ ETH generaattori kyseessä.

Edit. syytä sanoa että tämä hyötysuhteen jakaminen otettiin käyttöön tämän ketjun seuraamisen johdosta.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Jokainen tavallaan, meillä PSU kerrotaan ensin sen hyötysuhteella maksimirasituksessa eli gold (89%) ja platinum (90%) Tom's Explains: What Do 80 PLUS Bronze, Silver, Gold & Titanium Signify?.

Korttien TPD esim. RTX 3070 = 220W, menisi seuraavasti per jokainen ohjain:
220W/0,89%=248W ja tämä per ohjain. Lisäksi Emo + CPU 150W päälle.
6 kortin rigi RTX3070: 239W*6+150W=1638W pahimmassa tapauksessa. Käytännössä 203W/ohjain täällä.
  • 1x 850W: MB+CPU+3xGPU
  • 1x 750W: 3xGPU
Sen verran helppo on kytkeä rinnalle toinen virtalähde samaan pistorasiaan että hieman hassulle tuntuisi säästää 100€ PSU:ssa ja pennejä sähkössä joista saa verot pois, kuitenkin yli 5K€ ETH generaattori kyseessä.
Mutta tässähän on ihan fiksu kaava, eli pelataan juurikin varman päälle ja lasketaan sitä kuormaa ja nimen omaan maksimin, sekä hyötysuhteen kautta. Tuolla tavalla laskien on aina vähintään se 10% vielä pelivaraa jos ei asiat menekkään miten pitäisi.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Itsekkin meen varman päällä; rigissä 3 poweria; Corsair AXi1200 @ 500W, HX1200 @ 500W ja HX850 @ 330W. (tehot mitattu virrankulutusmittarilla). Ongelma on enemmänkin liian vähäinen määtä PCIE lähtöjä virtalähteissä. Kortteina 6xGTX1660 Super, RTX2060 Super, RTX2080 Super ja 3xRTX3070.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Tuli ostettua hätäpäissään yksi RTX2070 joka on varustettu surullisilla Micronin muisteilla.
Tämähän ei nyt sitten anna nostaa muistikelloja yli 7300 MHz sitten niin millään.
Onkos kukaan saanut näitä kulkemaan kovempaa millään ilveellä ?
Reilut 37 MH/s se nyt tuossa tökkii menemään.

Itsellä RTX2070 myös Microm muisteilla ja menee parhaimmillaan 42MH/s. Muistit 7600MHz, enkä ole kokeillut maksimeja. Tosin kortti on vesillä :cool: .
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Itellä pauhaa pääosin 850w cougarin powereita, powerista ostettuja. Suht edukkaita, semi modulaarisia. Näitä on rigissä 2 kpl ja 3kpl kortteja per poweri. Noissa tuntuu olevan johdotkin oikeesti ihan ok, ei tunnu ainakaan ihan halvimmalta kiinarihkamalta. Seinästä rigit ottaa väliltä 1200-1300w

Tosta jyväskylän powerista noita hain eka 5kpl kun niitä sen verta varastos oli. Myyjä hetken aikaa katto ku sanoin että otan ne kaikki. Ei silti kysynyt mitään vaikka näytti siltä että tekisi mieli :D

 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
417
Rx 480: 1170 Core / 2150 Mem @ 900mv
Rx 580: 1200 Core / 2250 Mem @ 900mv
Rx 590: 1350 Core / 2150 Mem @ 900mv

480/590 ei oo mitenkään pitkään säädelty. Eniten iteltä löytyy 580 8gb joten sitä tuli rukkailtua kauiten
Ootko kattonut, minkä verran memory erroreita tulee? Ainakin manuaalisäädöillä noilla kelloilla niiden määrä on raketoinut. Laita mulle RX580 Nitron bios vaikka yksärillä :thumbsup:
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Mä laitan pikapuoliin. Rx 590 biossia tänään säädellyt ja päästiin 34,5-35mh/s

Jokainen sitten varmaan ymmärtää että biossin flashaaminen on omalla vastuulla. Itelle todettu toimiviksi biosseiksi sapphiren nitroissa.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
Onkos kukaan pohdiskellut kryptosijoituksia sillä silmällä että PoW kryptoja aletaan rajoittamaan ja kieltämään? Jotenkin maalaisjärki sanoo että ne tulevat kuolemaan ja tilalle tulee fiksummat kryptot jotka eivät perustu keinotekoiseen laskentatyöhön.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
1,5GH/s @ 22k€ (ns. paskin hinta rigeille kun pääsen lopuista pakettien raadoista eroon).
Laskin uudestaan just omani. N. 330 MH/s ja 3770e näyttiksiin. Ehkä satanen lisää toiseen poweriin ja risereihin ja haaroittimiin. Toinen kone rakenteilla kun tällä hetkellä kakkosriginä toimii huonosti siihen soveltuva vanha kone. Toiseen koneeseen olen käyttänyt vaan uutta kamaa, jotta sen sitten aikoinaan saa helposti realisoitua pelikoneena. Siitä koneesta ei varmaankaan voittoa saa vaikka hieman olen saanut säästettyä emossa ja powerissa, mutta en usko että tässä 6 kuukauden sisään siitä juuri tappiotakaan ota. Jollei ne ole liian kalliita, niin ajattelin päivittää sellaiseen uuteen Intelin big little settiin kun ne tulee tuossa ehkä syksyllä. Jos ne on liian kalliita niin sitten varmaan pidän tän nykyisen, koska 4k pelatessa ei edes CP2077 ole CPU raskas. Nyt siis pelikoneena 9600K ja tuo valmistuva kakkosrigi on 5600X pohjainen. Vähän hassusti noinpäin mutta ei ole mitään suurempaa syytä veivata noita.

Kallein ja ylihintaisin(oikeastaan ainoa selkeästi liian "kallis") oli 6700 XT refu, josta maksoin 700 euroa ekalta omistajalta. Kaikki tehokkaammat oli halvempia, ja 3060 joka maksoi 520 ei nyt oikeastaan ollut niin ylihintainen.

Ai jai pooli ennustaa päiväntuotoksi 18 euroa ja risat. Eilen tuli vielä 24 euroa. Mutta sinänsä noiden arvo on taas noussut/palautunut niin ehkä tuotto myös palautuu hieman.

Onkos kukaan pohdiskellut kryptosijoituksia sillä silmällä että PoW kryptoja aletaan rajoittamaan ja kieltämään? Jotenkin maalaisjärki sanoo että ne tulevat kuolemaan ja tilalle tulee fiksummat kryptot jotka eivät perustu keinotekoiseen laskentatyöhön.
Noi vaikuttaa hintoihin jos joku isompi maa kieltää kryptot tai estää jonkun exchangen toimimisen maassaan, mutta ei niitä koko maailmasta kukaan yrittäisi kieltää. Ja toisaalta tärkein eli Bitcoin on ja pysyy PoW.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
Noi vaikuttaa hintoihin jos joku isompi maa kieltää kryptot tai estää jonkun exchangen toimimisen maassaan, mutta ei niitä koko maailmasta kukaan yrittäisi kieltää. Ja toisaalta tärkein eli Bitcoin on ja pysyy PoW.
Joo ei varmasti joka paikassa kielletä. Miten sitten käy kurssille jos mainaamisesta tulee kannattamatonta.
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Nuohan ei sitte monesti näytä yhtään oikein. Seinästä se kulutus kannattaa ottaa. Heittoa saattaa olla useita kymmeniä watteja ja oikeastaan poikseutta sinne huonompaan suuntaan, eli ylöspäin
 
Liittynyt
05.04.2018
Viestejä
174
Nuohan ei sitte monesti näytä yhtään oikein. Seinästä se kulutus kannattaa ottaa. Heittoa saattaa olla useita kymmeniä watteja ja oikeastaan poikseutta sinne huonompaan suuntaan, eli ylöspäin
Se on tiedos mutta säätömieles tää näyttää osvittaa...
 

micce28

Mining 0,0 GH/s
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
363
Nuohan ei sitte monesti näytä yhtään oikein. Seinästä se kulutus kannattaa ottaa. Heittoa saattaa olla useita kymmeniä watteja ja oikeastaan poikseutta sinne huonompaan suuntaan, eli ylöspäin

Äläs ny @Hottah
Tässähän on kiva pieni kisa alkamassa 3070 korttejen kanssa ;)
Innostuin postauksen jälkeen "tapittamaan" omia kortteja.
GMiner näyttää nyt alla olevaa ja säätäminen jatkuu :D

1619464124531.png


Tuohon 111W en kyllä pääse kun on nyt PL AfterBurnerissa tapissa (37%)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Laskin uudestaan just omani. N. 330 MH/s ja 3770e näyttiksiin. Ehkä satanen lisää toiseen poweriin ja risereihin ja haaroittimiin. Toinen kone rakenteilla kun tällä hetkellä kakkosriginä toimii huonosti siihen soveltuva vanha kone. Toiseen koneeseen olen käyttänyt vaan uutta kamaa, jotta sen sitten aikoinaan saa helposti realisoitua pelikoneena. Siitä koneesta ei varmaankaan voittoa saa vaikka hieman olen saanut säästettyä emossa ja powerissa, mutta en usko että tässä 6 kuukauden sisään siitä juuri tappiotakaan ota. Jollei ne ole liian kalliita, niin ajattelin päivittää sellaiseen uuteen Intelin big little settiin kun ne tulee tuossa ehkä syksyllä. Jos ne on liian kalliita niin sitten varmaan pidän tän nykyisen, koska 4k pelatessa ei edes CP2077 ole CPU raskas. Nyt siis pelikoneena 9600K ja tuo valmistuva kakkosrigi on 5600X pohjainen. Vähän hassusti noinpäin mutta ei ole mitään suurempaa syytä veivata noita.

Kallein ja ylihintaisin(oikeastaan ainoa selkeästi liian "kallis") oli 6700 XT refu, josta maksoin 700 euroa ekalta omistajalta. Kaikki tehokkaammat oli halvempia, ja 3060 joka maksoi 520 ei nyt oikeastaan ollut niin ylihintainen.

Ai jai pooli ennustaa päiväntuotoksi 18 euroa ja risat. Eilen tuli vielä 24 euroa. Mutta sinänsä noiden arvo on taas noussut/palautunut niin ehkä tuotto myös palautuu hieman.



Noi vaikuttaa hintoihin jos joku isompi maa kieltää kryptot tai estää jonkun exchangen toimimisen maassaan, mutta ei niitä koko maailmasta kukaan yrittäisi kieltää. Ja toisaalta tärkein eli Bitcoin on ja pysyy PoW.
Juu ei oo mulla mikään paras € / MH/s suhde, mutta ihan tietoinen valinta. 30x0 näyttiksille ihan ok €-suhde. En vaan halunnut rakentaa farmia vanhoille korteille. 2x 1080ti:kin maksaa saman mitä yks 3070, mutta vetää heittämällä 20-30 MH/s enempi. Silti myin ne pois kun ikää kuitenkin jo melkeestään 4v. Joku elinkaari noillakin on vaikka olisivat varmaan voineet toimia vielä hyvän tovin.
 
Liittynyt
18.01.2021
Viestejä
29
Täällä heräsi pieni mielenkiinto Chia-farmaukseen alhaisemman energiakulutuksen takia. Mutta ennen sitä olisi pari kysymystä liittyen käytettävään hardwareen: Tarkoitus olisi hyödyntää:

- 2 x 1 TB M.2 SSD Corsair MP600 (Kolmas levy löytyy myös, missä käyttis, pelit ja muu sälä)
- Emolevy MSI Unify X570
- 3900x
- 16 GB G.Skill Trident Z Neo 3600 Mhz @ 14-14-14-34

Eli olenko ymmärtänyt oikein että Chia farmaus olisi myrkkyä kyseisille SSD-levyille? Kuinka pitkään nämä "kestää" farmausta?
Jos käytän plotteihin esim. 1,8 TB niin monta plottia saan sillä aikaan? Onko plottien teko ihan suoraviivaista toimintaa, vai vaatiiko se jotain hienosäätöä tms? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Olen hyvinkin uusi tämän harrastuksen suhteen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 439
Viestejä
4 199 515
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom