Kryptovaluuttakeskustelua (Bitcoin, Ethereum, Litecoin ja altcoinit)

BTC on ollut safe bet alusta lähtien?
Näinhän se on ollut alusta saakka. Ihmiset vain jostain syystä vahvasti vastustavat vieläkin sitä ja ehkä jopa toivovatkin sen kaatumista monista eri syistä. Ehkä se on sama kuin perus elämässä että muutokset aiheuttavat helposti vastustusta. Maailma muuttuu ja meillä itsellä on joskus vaikea muuttua mukana, allekirjoitan sen itsekkin kyllä ajoittain. Sijoitetaan sitten rahastojen kautta esimerkiksi Kiinan ETF:iin, eettisempänä, luotettavampana en tiedä? Onhan Bitcoin sen verran "vanhus" jo että siihen helposti uskallan ainakin omasta mielestäni sijoittaa. Kannattaa vain muistaa että jossain vaiheessa tulee mahdollisesti rajujakin korjausliikkeitä alaspäin niin malttaa silloin vain olla katsomatta niitä kurssikäyriä. Korjautuu taas niinkuin on aina tehnyt :)

Moi,

kunnon amatööri täällä, mulla on kryptoja Coinbasessa ja Binancessa, ja kattelin tossa mun muistiinpanoja niin huomasin että 2021 oon Metamaskin kautta ostanu TKING ja DOE loppuvuodesta 2021. Tässä tulee se amatööri esille...missä noi mun ostamat kryptot on? onko metamaski myös lompakko, luuraako ne siellä jossain? ja jos luuraa niin millä hemmetillä sinne pääsee sisään, jos pääsee? onneks ei mitkää hurjat summat kyseessä jos oon tän mokannu ja kadottanut noi.

Edit: mulla on kirjotettuna ylös blockchain recovery phrase, 12 sanaa. Oiskohan tää siitä metamaskista tullu? en muista yhtään mihin tää on :D enkä tietty nerona oo kirjottanu muuta ylös kuin "blockchain recovery key" ja ne sanat. Ei päivämäärää eikä mitään muuta apuja tulevaisuuden itselleni :P En muista onko Coinbaseen rekisteröityessä tullu tämmöstä recovery phrasea. Tosin mulla on näitä vaan yks, joten ehkä se on just tähän metamaskiin kuuluva juttu, ja sit Coinbase ja Binance ei semmosta ole ollenkaan?! kunhan tässä arvailen.

Viimeksi muokattu:
Moi,

kunnon amatööri täällä, mulla on kryptoja Coinbasessa ja Binancessa, ja kattelin tossa mun muistiinpanoja niin huomasin että 2021 oon Metamaskin kautta ostanu TKING ja DOE loppuvuodesta 2021. Tässä tulee se amatööri esille...missä noi mun ostamat kryptot on? onko metamaski myös lompakko, luuraako ne siellä jossain? ja jos luuraa niin millä hemmetillä sinne pääsee sisään, jos pääsee? onneks ei mitkää hurjat summat kyseessä jos oon tän mokannu ja kadottanut noi.
Kyllä kai sinulla on salasana tai seed phrase metamaskiin tallella?

Kyllä kai sinulla on salasana tai seed phrase metamaskiin tallella?
Editoin viestiäni, eli joo on mulla joku phrase ylhäällä: blockchain recovery phrase, onko sama asia kuin seed phrase?
Metamaskiin jos koitan kirjautua ni se pyytää joko "create new wallet" tai Import an existing wallet" ja importissa sitten kysyisi just tuollaista 12 sanaista phrasee..

Ja on täs paperis joku salasanakin kirjotettu ylös, mutta ei näy mitään mestaa mihin vois salasanaa iskeä

Editoin viestiäni, eli joo on mulla joku phrase ylhäällä: blockchain recovery phrase, onko sama asia kuin seed phrase?
Metamaskiin jos koitan kirjautua ni se pyytää joko "create new wallet" tai Import an existing wallet" ja importissa sitten kysyisi just tuollaista 12 sanaista phrasee..

Ja on täs paperis joku salasanakin kirjotettu ylös, mutta ei näy mitään mestaa mihin vois salasanaa iskeä
Sitten tarvitsee vaan "Import an existing wallet" että pääset kattomaan mitä lompakko sisältää.

Okei, pääsin sinne sisään nyt, tosin siellä on vaan "Account 1" ja se on 0 ETH ja $0,00 USD
Missäköhän ne TKING ja DOE ovat piilossa :)

Koita katso sinun metamaskin ETH verkon osoitteella Ethereum (ETH) Blockchain Explorer mitä se sisältää.
tyhjää näyttää

Pitää huomenna katella lisää jos jaksaa. Muistiinpanoissa on että käytin Uniswap ja Metamask, siirsin Coinbasesta ETH ja myin sitä jolla ostin TKING ja DOE (loisto sijoitus jeah)
Kaiken maailman contract numeroita ja muita rimpsuja copy pastennu notepadille. En tiiä onko noista mitään hyötyä.

Viimeksi muokattu:
Moi,

Jos ostit kumpaakin tonnilla niin sijoitustesi yhteisarvo on nyt noin euron. Kannattaako vääntää yli 5 minsaa siihen että pääset niihin käsiksi? Enkä tietenkään usko että laitoit niihin yhteensä edes 500e.

Coinmarketcapista pitää katsoa ethereum contract ja lisätä se Metamaskiin. Näin minä tekisin.

Jos ostit kumpaakin tonnilla niin sijoitustesi yhteisarvo on nyt noin euron. Kannattaako vääntää yli 5 minsaa siihen että pääset niihin käsiksi? Enkä tietenkään usko että laitoit niihin yhteensä edes 500e.

Coinmarketcapista pitää katsoa ethereum contract ja lisätä se Metamaskiin. Näin minä tekisin.
juu ei ole noin paljoa isketty niihin, antaa olla siis :)

Tämä keskustelu on ollut hyvää tietoa varmati monelle, vielä kun olisit löytänyt nuo loputkin lompakot. Aina ei ole kyse rahallisesta hyödystä, vaan opista ja tiedon jaosta.
Kyse on idiotismista ja oman ja muiden ketjun seuraajien ajan tuhlaamisesta sekä kysyjän että vastaajan osalta. Nuo ovat hyvin yleisiä kysymyksiä joihin löytyy vastaus helpoiten hakukoneilla ja tekoälyllä. Tekoäly on parhaimmillaan juuri yksityiskohtaisten ohjeiden antamisessa. Ja tästä on jo monta kertaa ollut puhe. Luotettavin lähde varmaankin toimijoiden omat ohjeet niiden omilla sivuilla.

Kopioin tuon kysymyksen tuonne. https://chatgpt.com/ Kuka vaan voi kysyä mitä tahansa ilman kirjautumista kun painaa vaan alinta Stay logged out.

Vastaus:

Täällä ollaan kaikki joskus ollut, ei hätää! 😊 Kryptoista ei aina ole helppo pysyä kärryillä, mutta mennäänpä rauhassa läpi, miten saat selville, missä ne TKING ja DOE -kolikot oikeasti ovat ja mitä voit tehdä niiden löytämiseksi.

### 1. **Onko Metamask lompakko?**
Kyllä, Metamask **on lompakko**. Se on itse asiassa **Ethereum-pohjainen lompakko**, joka tukee myös muita EVM-yhteensopivia lohkoketjuja kuten Binance Smart Chain (BSC), Polygon ja muita. Eli jos ostit TKING ja DOE -kolikot 2021 Metamaskin kautta, ne todennäköisesti ovat **Metamask-lompakossasi**. Muista, että Metamaskissa voi olla useita eri lohkoketjuja (Ethereum, BSC jne.), joten kannattaa tarkistaa, kummalla lohkoketjulla ostit ne.

### 2. **Miten pääsen Metamaskiin käsiksi?**
Metamaskiin pääsee sisään **12-sanaisella recovery phrase:llä**, joka on juuri se, jonka olet kirjoittanut ylös. Tämä recovery phrase on avain lompakkoosi – ilman sitä et pääse käsiksi mihinkään kryptosi.

Jos et ole enää Metamaskissa sisällä ja et muista, miten kirjaudut sisään, toimi näin:

1. **Lataa Metamask uudelleen** (jos et ole enää sovelluksessa).
2. Avaa Metamask ja valitse **"Import wallet"** (tai jos olet jo lompakossa, voit myös luoda uuden ja sitten tuoda vanhan lompakon).
3. Syötä **12-sanaista recovery phrasea** (kuten olet kirjoittanut muistiin). Se palauttaa pääsyn lompakkoosi.

Jos se recovery phrase on juuri Metamaskista, silloin kyllä, se on ainoa tapa päästä takaisin lompakkoosi. Et siis tarvitse mitään muuta kuin nuo 12 sanaa.

### 3. **Missä kryptot ovat?**
Olet oikeassa siinä, että jos olet ostanut TKING ja DOE -kryptot Metamaskin kautta, ne ovat siellä – tai ainakin sen lohkoketjun alla, jolla ne ostit. Jos et ole siirtänyt niitä sieltä mihinkään, niitä ei ole "kadonnut", vaan ne odottavat siellä Metamaskissa.

Metamaskin päässä pitäisi näkyä kaikki varat, jotka on liitetty siihen lompakkoon. Voit tarkistaa sen helposti:

- Avaa Metamask ja katso "Assets"-välilehdeltä, mitä kryptovaluuttoja sinulla on.
- Jos et näe TKING ja DOE, sinun täytyy ehkä lisätä ne manuaalisesti. Tämä onnistuu valitsemalla "Add Token" ja syöttämällä tokenin osoite (löydät nämä osoitteet yleensä tokenin viralliselta sivulta tai CoinGecko/Coingecko kautta).

### 4. **Coinbase ja Binance**
Coinbase ja Binance eivät käytä recovery phrasea samalla tavalla kuin Metamask. Ne toimivat enemmän perinteisten pörssien tapaan, jossa sinulla on tunnukset ja salasana (ilman recovery phrasea).

- **Coinbase**: Ei recovery phrasea. Sinun pitäisi pystyä kirjautumaan tilillesi sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
- **Binance**: Samoin, Binance ei käytä recovery phrasea. Jos unohdat salasanan, voit palauttaa sen sähköpostin avulla.

### Yhteenveto:
- Recovery phrase, jonka olet kirjoittanut ylös, on Metamaskin 12-sanaista avainta varten.
- Jos ostit TKING ja DOE Metamaskin kautta, ne pitäisi olla siellä (muista tarkistaa myös, että olet oikeassa lohkoketjussa).
- Varmista, että käytät oikeaa recovery phrasea, ja jos et muista miten pääset Metamaskiin, voit aina palauttaa pääsyn tuolla 12-sanaisella avaimella.

Ei hätää, jos kryptot on Metamaskissa, niin ne eivät ole kadonneet! Jos vain pääset takaisin lompakkoosi, ne ovat siellä. Jos tulee muita kysymyksiä, kysy vaan! 😊

Viimeksi muokattu:
Ratakiskosta, jos coinbasesta löytyy tili ja haluaa ns. varmempaan paikkaan siirtää? kolikot niin mikä se ns. seuraava steppi olisi?

Eli onko coinbasen balance siirrettävis johonkin "lompakkoon" vai?
Minäkin copy-pastesin tämän unohtuneen kysymyksen ChatGPT:hen, osasi se siihenkin jotain vastata:

Kyllä, Coinbasen saldosi on siirrettävissä turvallisempaan paikkaan, kuten omaan kryptolompakkoon. Näin saat enemmän hallintaa varoihisi ja voit vähentää riskiä, että kolikkosi ovat alttiina kolmansien osapuolten, kuten pörssien, mahdollisille ongelmille. Seuraavassa käyn läpi stepit:

1. Valitse oikea lompakko

Lompakoita on kahdenlaisia:

• Kuumat lompakot (hot wallets): Nämä ovat sovelluksia tai verkkopalveluita, jotka ovat yhteydessä internetiin (esim. Coinbase Wallet, Trust Wallet, MetaMask).
  • Kylmät lompakot (cold wallets): Nämä ovat fyysisiä laitteita tai offline-tallennusratkaisuja (esim. Ledger Nano, Trezor).
Jos haluat maksimaalista turvallisuutta, kylmä lompakko on paras vaihtoehto. Kuumat lompakot sopivat paremmin päivittäiseen käyttöön.

2. Luo lompakko

• Hot wallet: Lataa valitsemasi lompakko ja seuraa asennusohjeita. Varmista, että tallennat seed-phrasen turvalliseen paikkaan.
  • Cold wallet: Osta fyysinen laite, kuten Ledger Nano tai Trezor, ja asenna sen mukana tuleva ohjelmisto.

3. Siirrä varat Coinbasesta lompakkoon

1. Avaa lompakkosi: Saat lompakostasi vastaanotto-osoitteen (receive address). Tämä on pitkä merkkijono, joka on kryptovaluuttasi vastaanottotili.
  2. Kirjaudu Coinbaseen:
    • Mene kohtaan Send/Withdraw.
  3. Valitse kolikko: Valitse kryptovaluutta, jonka haluat siirtää.
  4. Syötä lompakon osoite: Kopioi vastaanotto-osoite lompakosta ja liitä se Coinbasen lomakkeeseen.
  5. Tarkista ja vahvista siirto: Tarkista, että osoite on oikein, ja vahvista siirto.

4. Vahvista siirto

Kun olet tehnyt siirron, sen käsittely voi kestää muutamasta minuutista useisiin tunteihin riippuen kryptovaluutasta ja verkon ruuhkasta. Varmista, että siirto on saapunut lompakkoosi.

Tärkeitä vinkkejä

1. Tarkista osoite huolellisesti: Virheellinen osoite voi johtaa siihen, että varat katoavat pysyvästi.
  2. Pidä seed-phrase turvassa: Jos menetät sen, et voi palauttaa lompakkoasi.
  3. Varmista pörssin ja lompakon yhteensopivuus: Esimerkiksi Bitcoinia ei voi siirtää Ethereum-lompakkoon.
  4. Testisiirto: Jos siirrät suuren summan, tee ensin pieni testisiirto varmistaaksesi, että kaikki toimii oikein.

Jos tarvitset apua esimerkiksi sopivan lompakon valintaan, kerro lisää tarpeistasi! 😊

Statistiikka

Viestiketjuista
260 493
Jäsenet
74 630
Uusin jäsen
iha hukassa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom