Tästä aiheesta on paljon hyvää keskustelua ja valmiita vertailuja ympäri nettiä. Toki suurin osa siitä on englanniksi, mutta kannattaa lukea niitä jos vain pystyy ja sitä kautta tutustua jos aihe oikeasti kiinnostaa. Siellä on nimittäin myös paljon minua fiksumpia kavereita selittämässä asiat varmasti oikella termeillä ja siten, että maallikkokin varmasti ymmärtää.
Näkisin itse, että vahvin tai ainakin tunnetuin kilpailija on tuo Zcash. Siitä on itsellekin jäänyt mieleen pari pointtia, jotka voin tähän nyt kirjoittaa auki ihan suomeksi:
- Monerossa siirto on aina täysin anonyymi eikä sitä pysty jäljittämään. Aina. Zcashissa reilusti suurin osa siirroista on niin sanottuja "läpinäkyviä" siirtoja, joiden tiedot on kaikkien nähtävillä siirtosummia myöten. Zcashilla voi tosiaan tehdä myös "suojatun" siirron, mutta se on hitaampaa ja sitä harvoin käytetään. Täten ne jotka tätä anonymiteettiä haluavat ja käyttävät, erottuvat paljon selvemmin muiden siirtojen joukosta. Tämä sotii sen periaatteita vastaan, että pyrittäisiin anonyymiin ja jäljittämättömään kryptovaluuttaan. Siirtojen seurannasta ja anonymiteetin mahdollisesta rikkomisesta tehdään helpompaa, kun tiedetään tarkalleen mihin siirtoihin tulee keskittyä.
- Moneroon on pian tulossa IP-tason anonymiteetti, joka siis piilottaa myös IP-osoitteen siirroista. Tätä teknologiaa kutsutaan nimellä Kovri I2P ja vastaavaa ei ole missään muussa kryptovaluutassa.
- Zcashin kryptografia on niin monimutkainen, että jopa Zcashin toimitusjohtaja on todennut ettei sitä ymmärrä vaan luottaa siltä osin työntekijöihinsä. Tämä on iso hälytysmerkki, jos edes johtaja ei ymmärrä. Itse asiassa, minulle hälytysmerkki on jo se, että tämän takana tosiaan on firma jolla on edes olemassa toimitusjohtaja. Lisäksi jos sitä teknologiaa ymmärtää niin harva, niin silloin myös itse koodia on tutkinut huomattavasti harvempi kuin yleisemmin ymmärrettyjä vastaavia.
- Sama toimitusjohtaja on todennut julkisesti Twitterissään, että Zcashista voidaan tehdä jäljitettävä siten, että WannaCry-tyyppiset hakkerit jäisivät kiinni virkavallalle. Samalla kuitenkin pidetään täysi anonymiteetti ja jäljittämättömyys. Tämä lausunto ei voi olla mitään muuta kuin paskapuhetta. Nämä kun eivät vain toimi yhdessä, joten tämä viittaa siihen, että tälle kryptovaluutalle suunnitellaan jonkinlaista takaovea tai sitten se ei vain oikeasti ole anonyymi ja jäljittämätön;
- Lopuksi voidaan palata tuohon, että kaiken takana on yritys. Heillä on käytössään myös "dev tax", joka on käytännössä sama asia kuin premine. 20% uusista kolikoista menee suoraan kehittäjien, tämän yrityksen taskuun.
Tässä nyt siis ainakin muutama pointti koskien tuota tunnetuinta kilpailijaa. Monero nyt vain on ihan oikeasti ylivertainen mitä tulee turvallisuuteen, anonymiteettiin ja jäljittämättömyyteen.
Vastikään eräs Reddit-käyttäjä järjesti "seurantakilpailun", jossa Moneroja oli siirretty lompakosta A lompakkoon B ja tehtävänä oli selvittää tuon lompakko B:n osoite mihin ne on siirretty. Palkintona oli 23 Moneroa, jotka olisivat siis tämän hetken arvolla noin $2000. Kukaan ei onnistunut tehtävässä. Kilpailu ollaan järjestämässä uudestaan isommalla palkintorahalla, lisää voit lukea täällä:
Monero Tracking Challenge 1 - Results