Riski mikä liittyi energiariippuvuuden lisäämiseen Venäjään Euroopassa ja toisaalta niiden putkien sijainti niin lähellä meitä. Se on muuten kumma juttu miten meidän ei pidä "lähteä sorkemaan" muiden tekemisiä mutta voi helvetin perse kun riskit toteutuu niin niitä pitää olla sitten kyllä maksamassa.
Väitteet riskistä putkien sijainnin osalta ovat kyllä aika turhat. Hitto, Ukraina räjäytti ne putket, eikä edes siitä seurannut mitään.
Lisäksi mitä meidän nyt sitten piti olla noilta osin maksamassa?
Edelleen, kotimaisen energianlähteen alasajo samaan aikaan kun toisaalla edistetään ryssäriippuvuutta on minun kirjoissani aikalailla anteeksiantamatonta, eikä selittelysi ole ainakaan toistaiseksi tuottanut mitään sellaista mikä olisi antanut aihetta muuttaa sitä näkemystä.
Kuten tuli jo aiemmin todettua, turve aiheuttaa suurta ympäristöhaittaa niin globaalisti kuin paikallisestikin. Siitä eroon pääseminen on vain ja ainoastaan hyvä asia. Lisäksi turvetta korvataan pääasiassa kotimaisella hakkeella ja nykyään yhä enemmän kotimaassa tuotetulla sähköllä.
Muutenkin se, mikä tappoi turpeen energiankäytön, ei ole mitkään SDP:n romutustuet, joilla turpeentuottajat saavat vähän rahojaan takaisin, vaan se, että päästöoikeuksien nousu on tehnyt turpeesta kannattamatonta.
Henkiöiden yksityisen sektorin toimintaa ei aina voi erottaa tuolla tavalla silloin kun kyse on kohtuullisen suurta poliittista valtaa käyttävistä henkilöistä. Tuollainen rajanveto on paitsi keinotekoinen, se lisäisi myös korruptioriskiä. Perinteisesti ryssä on ostanut yksittäisiä henkilöitä erilaisilla eduilla eivätkä kaikki välttämättä ole nimellisesit laittomia. Plus sitten se, että poliitikoilla on aina vähän sekin että myös sillä on väliä miltä asiat näyttää.
Ei niitä aina voi erottaa, mutta siiinä pitää olla jonkinlainen yhteys oikeasti osoitettuna. Lipponen alkoi konsultoimaan Nord Streamissä sen jälkeen, kun hän oli jo jäänyt eläkkeelle poliittiselta uraltansa. Eikä ole mitään perusteita sille väitteelle, että Lipponen olisi tuon jälkeen vielä toiminut jonain merkittävänä tekijänä SDP:n sisällä.
Rönnholm konsultoi South Streamiä aikaisessa vaiheessa uraansa eikä ole tainnut missään vaiheessa olla mikään erityisen suuri tekijä SDP:n sisällä. Puoluesihteeri joo, mutta nykyään puoluesihteerit tuppaavat olemaan käytännön järjestelijöitä, eivät mitään puolueen linjan muodostajia. Eikä Rönnholm nyt muutenkaan ole ollut mikään merkittävä tekijä, toiminut avustajana mutta ei missään vaiheessa esim. kansanedustajana tai meppinä.
Suurelta osin DSG-laatikotkin ovat kestäneet ihan kohtuullisesti, jos ne on huollettu ajallaan. Sitten on joitakin moottorikonstruktioita, missä on useimmiten saastelaitteiden ja ylikireiksi säädettyjen päästövaatimusten seurauksena (kas kun poliitikoilla on ollut tapana tehdä kiristyksiä hatusta vetämällä huomioimatta seurauksia) jouduttu tekemään huonoja ja kalliiksi tulleita ratkaisuja (yleensä niihin litraisiin leikkiauton moottoreihin), mitkä sitten ovat joko lyhentäneet niiden elinikää tai kasvattaneet kustannuksia. Pointti on että nykyisellään sähköauton ostaminen on kestävyyden osalta aika tuurinkauppaa ja ne viat on yleensä myös todella kalliita korjata (johtuen osin siitäkin että tehtaat haluavat sen jälkimarkkinan itselleen). Edelleen, todellisuus on sellainen että suomalaisten ostovoima ei yksinkertaisesti riitä tällä hetkellä niihin haaveisiin mitä jotkut tavoittelevat, eikä se tilanne ratkea keinotekoisella verokohtelulla.
Suurelta osin sähköautotkin ovat kestäneet ihan kohtuullisesti. Eli eivät ne ole tuurinkauppaa sen enempää kuin ne automaattilaatikotkaan.
Pikaisen googletuksen perusteella vuoden ekalla neljänneksellä kolmannes kaikista uusista autoista oli sähköautoja ja viidennes oli ladattavia hybridejä. Eli selvästikin liikenteen sähköistyminen ei ole vain joku haave, vaan asia, joka on toteutumassa suht hyvällä vauhdilla.