Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
Jos pelittää omassa järjestelmässä niin tilaan kans toisen. Sit olis 44kWh akustot yhteensä ja max 17kW syöttöteho.
 
Akku-Jukka postaili myös facebookkiin

IMG-20251028-WA0001.jpg

Voi tulla Jukalle ja muillekkin toimijoille tiukat paikat ensi vuoden jälkeen, fingrid on kai katsomassa reservimarkkinoiden maksuja uudelleen, ja tulisi 2026 jälkeen voimaan. Nyt on parissa vuodessa eri akkujärjestelmiä tullut verkkoon niin paljon, että todennäköisesti maksut pienenevät reilusti.
 
Voi tulla Jukalle ja muillekkin toimijoille tiukat paikat ensi vuoden jälkeen, fingrid on kai katsomassa reservimarkkinoiden maksuja uudelleen, ja tulisi 2026 jälkeen voimaan. Nyt on parissa vuodessa eri akkujärjestelmiä tullut verkkoon niin paljon, että todennäköisesti maksut pienenevät reilusti.
Toisaalta, haittaisiko se kuluttajaa jonka pihalle akku on roudattu, vaikka jukan firma menisi nurin?

Kuka velkoja alkaisi kerätä takaisin noita kiinalaisilta leasattuja akkuja? 😁
 
Eiköhän siinä käy niin että toinen firma ostaa pois noi akut ja sitten tarjoaa aivan toisenlaista diiliä tai sitten käyvät noutamassa pois jos ei kiinnosta uusi soppari.
 
Vaikea etukäteen sanoa, tiedä vaikka kiinalaiset hakisi ne itse pois 😁

Sitten taas esim elisan kotiakuilla, kun tarjoavat kiinteää summaa per kuukausi (sekin taitaa nyt olla luvattu vain 2026 vuoden loppuun), voi tippuakkin vaikka puoleen tai kymmenes osaan. En ole sopimuksia lukenut, mutta tuskin hirveästi asiakkaalla on vaihtoehtoja, kuin hyväksyä, jos on lähtenyt mukaan. Takaisin maksu aika pitenee paljon siinä vaiheessa.
 
Tiedustelin teravoiman aspalta missä mennään. Tässä uusin lupaus
Taas joutuu näin verkkoyhtiön näkökulmasta kommentoimaan, että erikoista nämä 10 MWh ja kertomukset pientalojen akkuasennuksista, kun koko Suomessa ei ole yhtäkään verkkosopimusta tai akustoa josta toimitettu yleistietolomake verkkoyhtiöön sellainen, jossa olisi mitenkään mukana Teravoima tai mikään tiedossa oleva sen sisar/emoyhtiö.
Akkuja tulee kyllä kokoajan verkkoyhtiöiden verkkoon niin SJ/KJ/PJ puolelle, mutta kourallinen samoja toimijoita siellä on ja se on ihan business as usual liittämisen ja sopimusten kannalta.
 
Vaikea etukäteen sanoa, tiedä vaikka kiinalaiset hakisi ne itse pois 😁

Sitten taas esim elisan kotiakuilla, kun tarjoavat kiinteää summaa per kuukausi (sekin taitaa nyt olla luvattu vain 2026 vuoden loppuun), voi tippuakkin vaikka puoleen tai kymmenes osaan. En ole sopimuksia lukenut, mutta tuskin hirveästi asiakkaalla on vaihtoehtoja, kuin hyväksyä, jos on lähtenyt mukaan. Takaisin maksu aika pitenee paljon siinä vaiheessa.
Joo, siis onha se mahdollista että korvaukset tippuu vaikka kymmenesosaan, mutta ainahan voi sanoa sen reserviakkusopimuksen irti ja jos tarpeeksi moni sanoo sen irti niin eipä Elisa pääse sillä hommalla tienaamaan. Toisin sanoen Elisalla on intressissä pitää se korvaussumma mahdollisimman hyvänä jotta kotiakkukäyttäjät ovat heidän reservissä.
 
Aiheesta kettuleipään eli halvoista kiinalaisista akuista.

Tästähän on silloin tällöin ollut juttua sen jälkeen kun valtio/EU oli jämpti ja -21 alkoi pistää myös pienet tilausmäärät verolle. Seuraus oli se, että kiinalaiset verkkokaupat alkoivat maksaa asiakkaan puolesta veroja. On epäilty, että veroja ei makseta todellisesta arvosta ja mielestäni bansengreenin sivuilla aika vahvaviittaus tähän:

bansen.JPG


Eli varmaankin näissä maissa puututtu asiaan en muuten keksi syytä miksi pitäisi maksaa 21% alvia lisää. Olenkin ihmetellyt sitä, että miten deligreen voi tuoda 16kWh akun kotelolla ja bms:llä kotiovelle kiinasta 1150€ hintaan. UPS lähetyksellä 200kg ja 5 erillistä pakettia. Tossa pitäisi ola vielä 25% veroja mukana ja rahdit XD. Ei millään taholla ole resursseja valvoa noita kiinalaisten pakettien määriä ja todellisia arvoja.

Se laki noiden verotusten suhteenhan muuttui vain pienten, eli alle 150e tilausten suhteen. Yli 150e arvoiset menevät edelleen ihan niin kuin ne ovat meneet "aina", eli tilaaja tullaa ja maksaa alvit, eikä lähettäjä lisää alvia hintaan.

Mutuna sanoisin että tuo tanskan ja romanian juttu on niiden kansallisessa säädännössä oleva pykälä, jonka mukaan lähettäjä maksaa alvit myös isommista ostoksista.
 
Onko näissä rimoissa joku taika kumpia käyttää? Toisissa enempi kiiltoa ja toisissa tuo kiva lämpenemisvara.

1000047203.jpg
Kannattaa käyttää oransseja niin ei ole niin suurta riskiä että kennojen napohin kohdistuisi suuria voimia paketin eläessä. Noi mustat ei anna periksi.

Hieno nähdä että teidän balance piirilevyt on paranneltua mallia!
 
Akutkin tuli tänään, mutta sieltä nyt sitten osu heti eka mitattava kenno ikävästen 2,902V jännitteelle... Muut oli ihan ok. Pistin viestiä myyjälle niin katotaan mitä tuo meinaa...
higee.png


Onko tää nyt vaan tätä sarjaa, että halpis kennot on halpiskennoja... Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja sitä rataa...
Minulta menee vähän ohitse mikä ongelma tässä on? Kennossa on eri jännite kuin muissa? Jos se häiritsee niin miksi et vain lataa sitä 3.2-3.2V? BMS balansoinnilla tasoitteelee tuon eron myös automaattisesti käytössä.
Isompi ongelma on jos kennon sisäinen resistanssi ei ole linjassa muiden kennojen kanssa...
 
Minulta menee vähän ohitse mikä ongelma tässä on? Kennossa on eri jännite kuin muissa? Jos se häiritsee niin miksi et vain lataa sitä 3.2-3.2V? BMS balansoinnilla tasoitteelee tuon eron myös automaattisesti käytössä.
Isompi ongelma on jos kennon sisäinen resistanssi ei ole linjassa muiden kennojen kanssa...

Yksittäis latauksessahan tuo meni aamusta. Kyllähän tuo olisi toivottavaa, että uudet kennot olisi about samassa jännitteessä ja pysyisi siinä. Joku syy siinä on miksi noin alhainen jännite. 2,9V lfp:ssä varaus on käytännössä aika vähissä.Tuosta oli jännite vielä laskenut itsekseen 12h sisällä. Se ehkä voi kyllä mennä lämpenemisen piikkiin.
 
Yksittäis latauksessahan tuo meni aamusta. Kyllähän tuo olisi toivottavaa, että uudet kennot olisi about samassa jännitteessä ja pysyisi siinä. Joku syy siinä on miksi noin alhainen jännite. 2,9V lfp:ssä varaus on käytännössä aika vähissä.Tuosta oli jännite vielä laskenut itsekseen 12h sisällä. Se ehkä voi kyllä mennä lämpenemisen piikkiin.

Tuo voi olla vielä vain sattumaa, mitä kennon sisäinen vastus sanoo, onko se linjassa muiden kanssa?
 
Nkon ottanut Deye inut listoille, Deyeltä löytyy Copilot AI EMS.


 
Nkon ottanut Deye inut listoille, Deyeltä löytyy Copilot AI EMS.



Solis S6:sta löytyy myös joku tariffiseuraus. Ainakin siitä high voltage mallista. Kumpi sitten "älykkäämpi", jää nähtäväksi.Copilotin toimintaa esitelty:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=M8DZUqxtdEY
 
Viimeksi muokattu:
Tuo voi olla vielä vain sattumaa, mitä kennon sisäinen vastus sanoo, onko se linjassa muiden kanssa?

Vähän ottanut aikaa rojekti kun oli kipiänä enkä viitsinyt laittaa akkua eloon ennenkuin growatti on seinässä. No se tuli vihdoin nostettua (hyvin nousee yksinääkin XD) paikalleen. Ja nyt akku tulille.

Ei mitään hajua miten sisäinen vastus mitataan? Joku erikoinen mittari? Vai onko se laskennallinen asia, yleismittari ei ainakaan mitään näytä. BMS äppi näyttää Cells Wire Resistance, mikä varmaan joku muu asia?

No enivei kotelo tulille ja ihmettelemään, mitäs ihmettä 1 ja 2 kenno ei näytä jännitettä. Nopealla vian haulla onneksi osui heti bms:lle menevää jst-liittimeen, että B0 ja B1 johdot ristissä. Nehän on 1 kennon + ja -, onneksi ei ottanut nokkiinsa ja piikillä vaan liittimen päästä vähän apua ja johdot oikeille paikoille. Laadunvalvonta vähän pettänyt... Itselleen voi tilata tällästä, mutta jos pitäisi suositella jollekulle niin varmaan aika vahvasti menisi nkonin valmis akkulinjalle.
 
Itselleen voi tilata tällästä, mutta jos pitäisi suositella jollekulle niin varmaan aika vahvasti menisi nkonin valmis akkulinjalle.
Tämä on kyllä hyvä huomio, jos on yhtään ”PuuhaPeten” virkaa, niin sitä aikaa voi käyttää Nkon akulla muuhun tekemiseen kuin laadunvarmistamiseen 😏
Yleensä puuhiksella ei tekeminen lopu kesken.
 
Joo, siis onha se mahdollista että korvaukset tippuu vaikka kymmenesosaan, mutta ainahan voi sanoa sen reserviakkusopimuksen irti ja jos tarpeeksi moni sanoo sen irti niin eipä Elisa pääse sillä hommalla tienaamaan. Toisin sanoen Elisalla on intressissä pitää se korvaussumma mahdollisimman hyvänä jotta kotiakkukäyttäjät ovat heidän reservissä.
Voiko sitä sopimusta irtisanoa Elisan tapauksessa? Eikö se koko järjestelmä (akku, asennus, reservimarkkinat ja hallinta) ole yksi yhtenäinen kokonaisuus?
 
Voiko sitä sopimusta irtisanoa Elisan tapauksessa? Eikö se koko järjestelmä (akku, asennus, reservimarkkinat ja hallinta) ole yksi yhtenäinen kokonaisuus?
akut on elisankin tapauksessa sun omia, ostit ne heiltä, reservi soppari on eri asia, ja sen voi purkaa ja akut pysyy si 100% sun omassa käytössä, just tein ko moovin checkwatin kanssa (joka on aivan paska resverimarkkiakaveri)
muoks lisätään tähän et CW:n myyntipuhe oli paljon parempi ja tuotto odotukset ko elisalla, siksi sai ostamaan si kalliimmaalla hiukan vähempi akkuja.. harmittaa ko ei ollu sillon viellä paljoa infoa cw:stä ja menin haksahtaan.. no sentäs ny on akut ja niihin sinäänsä oon tyytyväinen ko saan ny ite hallita, joskin lähemmäs 50% kalliimmaat si oli... ja elisan inu ois olu paremp vissiin ha:n kanssa/ja apilta nyt tuli sungrown inu/akut, saan kyllä nekin hallittua ha:lla. mutta apilla jos haluaa on keleen vaivanloista ja tarvee olla suoraan kii niihin sen oman ap:n kautta
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kuten @Miksuu tuossa mainitsikin niin akut on mun omia (joo, luotolla ostettu, mutta koroton ja kuluton) ja se reservimarkkina on ihan oma juttunsa jonka voi sanoa milloin tahansa irti ja sitte akuston koko kapasiteetti on ihan omassa käytössä. Hallintahan on Elisalla, eli toi äly joka ohjaa sitten tuota latausta ja käyttöä, mutta kun on liittynyt siihen Elisan Akkureserviin niin saa tuon hallinnan ilmaiseksi. Jos nyt muistan oikein.
 
Vähän ottanut aikaa rojekti kun oli kipiänä enkä viitsinyt laittaa akkua eloon ennenkuin growatti on seinässä. No se tuli vihdoin nostettua (hyvin nousee yksinääkin XD) paikalleen. Ja nyt akku tulille.

Ei mitään hajua miten sisäinen vastus mitataan? Joku erikoinen mittari? Vai onko se laskennallinen asia, yleismittari ei ainakaan mitään näytä. BMS äppi näyttää Cells Wire Resistance, mikä varmaan joku muu asia?

No enivei kotelo tulille ja ihmettelemään, mitäs ihmettä 1 ja 2 kenno ei näytä jännitettä. Nopealla vian haulla onneksi osui heti bms:lle menevää jst-liittimeen, että B0 ja B1 johdot ristissä. Nehän on 1 kennon + ja -, onneksi ei ottanut nokkiinsa ja piikillä vaan liittimen päästä vähän apua ja johdot oikeille paikoille. Laadunvalvonta vähän pettänyt... Itselleen voi tilata tällästä, mutta jos pitäisi suositella jollekulle niin varmaan aika vahvasti menisi nkonin valmis akkulinjalle.
Sisäinen vastus on siis se akun napojen välinen resistanssi.

Sori manspleinaus siltä varalta että asiat on tuttuja mutta kaikille ei välttämättä ole.

Virta (I) = Jännite (U) / Resistanssilla (R)

Akkua ladattaessa jännite on vakio kaikille kennoille, joten jos kaikissa olisi sama resistanssi niin virta jakaantuisi täydellisesti jokaiselle kennolle. Käytännössä kennoilla on eri resistanssit ja se tarkoittaa että toisiin kennoihin kohdistuu enemmän virtaa kuin toisiin joka tarkoittaa että ne latautuvat nopeammin. Purettaessa pienempi resistanssi aiheuttaa sen että kenno antaa enemmän virtaa jolloin se tyhjenee nopeammin. Tätä yritetään välttää akkua rakentaessa valitsemalla kennot joiden sisäinen resistanssi olisi mahdollisimman lähellä muita, tietysti kun ostaa irtokennoja niin kukaan ei niitä tarkastele kokonaisuutena ellei myyjä ole erityisen laatutietoinen.
Jos sinulla on nyt kenno joka käyttäytyy eri tavalla niin teoriassa yksi selitys sille on että sen sisäinen resistanssi ei ole linjassa muiden kennojen kanssa, mutta jos näin on, niin sitten etsisin syytä esim huonosta liitoksesta joka lisää resistanssia, jne. Mittaustulosta voi verrata speksiin, esim EVE MB31 sanoo että sen pitäisi olla 0.18 mΩ +-0.05 mΩ tällä tavalla voi vähän haarukoida onko sattunut huono yksilö vai asennus, jne. EVE myös määrittelee speksissä että akku on mennyttä kun sisäinen resistanssi on kasvanut 150% lähtöarvosta.
 
Joo, kuten @Miksuu tuossa mainitsikin niin akut on mun omia (joo, luotolla ostettu, mutta koroton ja kuluton) ja se reservimarkkina on ihan oma juttunsa jonka voi sanoa milloin tahansa irti ja sitte akuston koko kapasiteetti on ihan omassa käytössä. Hallintahan on Elisalla, eli toi äly joka ohjaa sitten tuota latausta ja käyttöä, mutta kun on liittynyt siihen Elisan Akkureserviin niin saa tuon hallinnan ilmaiseksi. Jos nyt muistan oikein.

Onko tietoa paljonko akkujen hallinta maksaa jos ei ole reservissä mukana? Että kuinka mahdollista/järkevää siitä on irtautua vaikkei mitään korvausta saisi enää. Maksat hallinnasta elisalle 50e/kk irtisanoutumalla tai saat reservistä 5e/kk ja saat hallinnan ilmaiseksi.
 
Onko tietoa paljonko akkujen hallinta maksaa jos ei ole reservissä mukana? Että kuinka mahdollista/järkevää siitä on irtautua vaikkei mitään korvausta saisi enää. Maksat hallinnasta elisalle 50e/kk irtisanoutumalla tai saat reservistä 5e/kk ja saat hallinnan ilmaiseksi.
Akkujen hallinta maksaisi 9,99€/kk. Jos reservisopimus päättyisi, niin itse ainakin pyytäisin Elisaa viemään päätelaitteensa pois ja rakentaisin hallinnan HA:lla/Huawein softalla.
 
Sisäinen vastus on siis se akun napojen välinen resistanssi.

Sori manspleinaus siltä varalta että asiat on tuttuja mutta kaikille ei välttämättä ole.

Virta (I) = Jännite (U) / Resistanssilla (R)

Akkua ladattaessa jännite on vakio kaikille kennoille, joten jos kaikissa olisi sama resistanssi niin virta jakaantuisi täydellisesti jokaiselle kennolle. Käytännössä kennoilla on eri resistanssit ja se tarkoittaa että toisiin kennoihin kohdistuu enemmän virtaa kuin toisiin joka tarkoittaa että ne latautuvat nopeammin. Purettaessa pienempi resistanssi aiheuttaa sen että kenno antaa enemmän virtaa jolloin se tyhjenee nopeammin. Tätä yritetään välttää akkua rakentaessa valitsemalla kennot joiden sisäinen resistanssi olisi mahdollisimman lähellä muita, tietysti kun ostaa irtokennoja niin kukaan ei niitä tarkastele kokonaisuutena ellei myyjä ole erityisen laatutietoinen.
Jos sinulla on nyt kenno joka käyttäytyy eri tavalla niin teoriassa yksi selitys sille on että sen sisäinen resistanssi ei ole linjassa muiden kennojen kanssa, mutta jos näin on, niin sitten etsisin syytä esim huonosta liitoksesta joka lisää resistanssia, jne. Mittaustulosta voi verrata speksiin, esim EVE MB31 sanoo että sen pitäisi olla 0.18 mΩ +-0.05 mΩ tällä tavalla voi vähän haarukoida onko sattunut huono yksilö vai asennus, jne. EVE myös määrittelee speksissä että akku on mennyttä kun sisäinen resistanssi on kasvanut 150% lähtöarvosta.

Kiitos kattavasta vastauksesta, mutta ei vieläkään selvinnyt miten se mitataan/lasketaan 🙃

Normi fluke ei ainakaan näytä. Eli pitääkö olla joku hifimpi mittari? Ja jos se lasketaan niin oletettavasti lepotilassa niin mitä virta-arvoa käytetään kun virtaa ei liiku?
 
Joo, kuten @Miksuu tuossa mainitsikin niin akut on mun omia (joo, luotolla ostettu, mutta koroton ja kuluton) ja se reservimarkkina on ihan oma juttunsa jonka voi sanoa milloin tahansa irti ja sitte akuston koko kapasiteetti on ihan omassa käytössä. Hallintahan on Elisalla, eli toi äly joka ohjaa sitten tuota latausta ja käyttöä, mutta kun on liittynyt siihen Elisan Akkureserviin niin saa tuon hallinnan ilmaiseksi. Jos nyt muistan oikein.
Jos päätyy irrottautumaan Elisasta niin kyllähän sitten kannattaa tehdä factory reset huaweille ja tehdä käyttöönotto omalle installer accountille, näin inut saa omaan haltuun. Huawein EMMAn ostaa mukaan niin saa Huawein oman AI ohjauksen käyttöön, ihan toimiva sekin toki ilman reservimahdollisuuksia.
 
akut on elisankin tapauksessa sun omia, ostit ne heiltä, reservi soppari on eri asia, ja sen voi purkaa ja akut pysyy si 100% sun omassa käytössä, just tein ko moovin checkwatin kanssa (joka on aivan paska resverimarkkiakaveri)
muoks lisätään tähän et CW:n myyntipuhe oli paljon parempi ja tuotto odotukset ko elisalla, siksi sai ostamaan si kalliimmaalla hiukan vähempi akkuja.. harmittaa ko ei ollu sillon viellä paljoa infoa cw:stä ja menin haksahtaan.. no sentäs ny on akut ja niihin sinäänsä oon tyytyväinen ko saan ny ite hallita, joskin lähemmäs 50% kalliimmaat si oli... ja elisan inu ois olu paremp vissiin ha:n kanssa/ja apilta nyt tuli sungrown inu/akut, saan kyllä nekin hallittua ha:lla. mutta apilla jos haluaa on keleen vaivanloista ja tarvee olla suoraan kii niihin sen oman ap:n kautta
Eikö tässä tilanteessa kannata ostaa akut suoraan muualta kuin näiltä reservituottajilta? Valmiita pakettejahan saa avaimet käteen ainakin 35 kWp 9900€. Ellulla on 21 kWp 10398€ plus hallinta heidän käsissään. Toki nyt on huono hetki hankkia akut muutenkin, hinnat tulee alaspäin ja reservikorvaukset romahtanee myös.

Mullekin nuo CheckWattin myyjät soittelee ja lupailee kuuta taivalta. Kuulemma neljässä vuodessa reservikorvauksilla on akku kokonaan maksettu ja sitten se laite painaa rahaa! Uskokoon kuka tahtoo.
 
Eikö tässä tilanteessa kannata ostaa akut suoraan muualta kuin näiltä reservituottajilta? Valmiita pakettejahan saa avaimet käteen ainakin 35 kWp 9900€. Ellulla on 21 kWp 10398€ plus hallinta heidän käsissään. Toki nyt on huono hetki hankkia akut muutenkin, hinnat tulee alaspäin ja reservikorvaukset romahtanee myös.

Mullekin nuo CheckWattin myyjät soittelee ja lupailee kuuta taivalta. Kuulemma neljässä vuodessa reservikorvauksilla on akku kokonaan maksettu ja sitten se laite painaa rahaa! Uskokoon kuka tahtoo.
jep fingrid laskee taas vuodenvaihteessa korvauksia joita maksaa, ja mitä enempi akkuja/reserviä tulee sitä alemmas hinnat menee kun summat si jaetaan kans niiden mukaan. eli kokoajan kannattavammaksi tulee ihan vaan itse hallita 100% akkuja, ku maksaa jollekin siitä et hallitsevat sun akut mielivaltaisesti (ainakin cw tapauksessa) ja vaan pieni osa itselle siitä, jopa niin tyhmästi että kun 6kw inusta 1kw oli vaan omaan käyttöön loput idlas reservissä, ni jos aurinko paisto täydellä teholla ja paneeleista tuli vaikka 4kw ja sähkön hinta oli nollissa, ni cw latas vaan kilowatilla ja loput 3 meni verkkoon vaikka akku ois ollu tyhjä....
 
  • Tykkää
Reactions: jv8

Tuossa kanssa yksi tuoreempi hybridi-invertteri 48V akustoille. Isoimmalla 20kW mallilla akuston purku/latausvirta 350A eli 16800W @ 48V joka jo itselle olisi varsin riittävä (tavoitteena että riittää suurinpiirtein tehot myös kun 10,5kW kiuas päällä). Off grid switch:iä mainostavat videolla.

Mikäköhan olisi paras matalajännitehybridi luotettavuuden, tuotetuen, käytettävyyden ja ominaisuuksien yhtälönä? Paneelit nyt on aika perussettiä, ja akusto kytkeytyy kaikkeen kuitenkin vasta invertterin läpi, mutta itsellä se invertteri saisi olla paras mahdollinen.
 
Viimeksi muokattu:
Matalajännite akustoja tukevat hybridi-invertterit näyttävät olevan hieman haastavasti dokumentoituja akkujen kytkennän osalta. Kaivelin tuossa kuukauden ajan Soliksen S6-sarjalaisista infoa, jotta saako ”busbar” kytkentäisesti kaksi akkua yhteen invertteriin. Noo ilmeisesti se ei onnistu. Koska vain yksi BMS/lataussäädin voi invertterille jutella.
Niin, tokihan se tarkoittaa, että jos olisi monen akun yksi ”kommunikaattori”, sitten voisi useamman akun tähän laittaa. Mutten ole edes sekoälyllä sellaista löytänyt. Tai keksinyt. Melkonen suo ominpäin näitä ihmetellä.
 
jep fingrid laskee taas vuodenvaihteessa korvauksia joita maksaa, ja mitä enempi akkuja/reserviä tulee sitä alemmas hinnat menee kun summat si jaetaan kans niiden mukaan. eli kokoajan kannattavammaksi tulee ihan vaan itse hallita 100% akkuja, ku maksaa jollekin siitä et hallitsevat sun akut mielivaltaisesti (ainakin cw tapauksessa) ja vaan pieni osa itselle siitä, jopa niin tyhmästi että kun 6kw inusta 1kw oli vaan omaan käyttöön loput idlas reservissä, ni jos aurinko paisto täydellä teholla ja paneeleista tuli vaikka 4kw ja sähkön hinta oli nollissa, ni cw latas vaan kilowatilla ja loput 3 meni verkkoon vaikka akku ois ollu tyhjä....
Ja tähän vielä sekin, että noissa reservisysteemeissä tarvitaan HV-akkuja. Oman kodin järjestelmiin voi laittaa halvempia LV-akkuja.
 
Mikä paneelisetti+akkusetti voisi olla järkevä tässä kohtaa? Aikaisempaa kokemusta ei löydy joten DIY setit ei kiinnosta eli joku järkevän hintainen ja kokoinen setti 140 neliöiseen suorasähkö omakotitaloon jossa lattialämmitys sähköllä + 2 takkaa + Ilp.
Mielenkiinnolla kuuntelen vaihtoehtoja vai onko järkevä odotella ens vuoteen hintojen tippumista koska varmaan tippuu kun tod näk tippuu myös myynnistä saatavat hinnat.
Jos esim hyviä black friday diilejä tiedossa niin vinkatkaa kiitos!
 
Mikä paneelisetti+akkusetti voisi olla järkevä tässä kohtaa?
Akkuseteistä olen kuullut omien paneelien myyjältä, että nyt on huono hetki ostaa. Hinnat tulee laskemaan parin vuoden sisällä akkuteknologian kehittyessä ja reservibuumi loppuu myös. Kehotti ottamaan silloin yhteyttä uudelleen. Toki nytkin hän olisi voinut myydä jos olisin välttämättä halunnut ostaa.
 
Joo just siks en haluais ainakaan mihinkään ylikalliiseen settiin rahoja laittaa. Toki pelkät paneelitkin vois asennuttaa mutta jos niissäkin tippuu hinnat niin ei ehkä järkeä edes siinä.
 
Akkuseteistä olen kuullut omien paneelien myyjältä, että nyt on huono hetki ostaa. Hinnat tulee laskemaan parin vuoden sisällä akkuteknologian kehittyessä ja reservibuumi loppuu myös. Kehotti ottamaan silloin yhteyttä uudelleen. Toki nytkin hän olisi voinut myydä jos olisin välttämättä halunnut ostaa.
no lähes kaikessa aina sais oottaa si ikuisuuden ku aina tulossa uudempaa/halvempaa....
 

Tuossa kanssa yksi tuoreempi hybridi-invertteri 48V akustoille. Isoimmalla 20kW mallilla akuston purku/latausvirta 350A eli 16800W @ 48V joka jo itselle olisi varsin riittävä (tavoitteena että riittää suurinpiirtein tehot myös kun 10,5kW kiuas päällä). Off grid switch:iä mainostavat videolla.

Mikäköhan olisi paras matalajännitehybridi luotettavuuden, tuotetuen, käytettävyyden ja ominaisuuksien yhtälönä? Paneelit nyt on aika perussettiä, ja akusto kytkeytyy kaikkeen kuitenkin vasta invertterin läpi, mutta itsellä se invertteri saisi olla paras mahdollinen.

Tästä kyselin jokunen kuukausi sitten nkonilta niin ainakaan heidän EES PRO akut ei ole tue tuota. Toki voi olla, että aspa katto vaan listasta, että ei löydy ja se oli siinä sen suurempia selvityksiä tekemättä.
 
Ja tähän vielä sekin, että noissa reservisysteemeissä tarvitaan HV-akkuja. Oman kodin järjestelmiin voi laittaa halvempia LV-akkuja.
Miten niin?

Ei tuohon mitään teknistä syytä ole, enkä ymmärrä miksi noin olisi määrättykään.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta, mutta ei vieläkään selvinnyt miten se mitataan/lasketaan 🙃

Normi fluke ei ainakaan näytä. Eli pitääkö olla joku hifimpi mittari? Ja jos se lasketaan niin oletettavasti lepotilassa niin mitä virta-arvoa käytetään kun virtaa ei liiku?
Pelkkä yleismittari ei riitä. Tarvitset mielellään elektronisen kuorman tai ainakin tasaisen kuorman ja lisäksi jonkin tavan nähdä virta ampeereina esim. toisella yleismittarilla (mieluummin pihtimittarilla) tai invertterillä, joka sen kertoo.

Kuormita akkua esimerkiksi kymmenellä ampeerilla, jos jännite laskee navoissa kymmenen millivolttia verrattuna lepotilaan, niin sisäinen resistanssi on yksi milliohmi. Jos laskee viisi millivolttia, niin resistanssi on 0,5 milliohmia. R=U/I.
 
Akkuseteistä olen kuullut omien paneelien myyjältä, että nyt on huono hetki ostaa. Hinnat tulee laskemaan parin vuoden sisällä akkuteknologian kehittyessä ja reservibuumi loppuu myös. Kehotti ottamaan silloin yhteyttä uudelleen. Toki nytkin hän olisi voinut myydä jos olisin välttämättä halunnut ostaa.
Itselläkään ei ole mikään hirveä hoppu itse akkujen kanssa mutta paneelit + hybridi-invertterin voisi ensi kesäksi hankkia kunhan keksisi tosiaan mikä invertteri olisi future proof niiden edullisten akkujen suhteen. Hämmentävän nihkeästi tuntuu olevan tietoa saatavilla vaikka innokasta myyjää riittää.
 
Tuli ostettua kasa Conecto älypistokkeita, ajatus lähinnä laittaa ulkovaloja niiden perään. Kun lähdin tutkimaan noita niin käyttö vaatii SmartLife sovelluksen asennusta, joka tuntui vaativan kovin paljon oikeuksia verattuna tarpeeseen. Saako noita älypistorasioita käytettyä jonkin muun ohjelman/palvelun kautta, tai vaikka linux serverin kautta?

da47e0eb-0f3e-403f-be22-a03fc04d5d6c.jpeg
 
Tästä kyselin jokunen kuukausi sitten nkonilta niin ainakaan heidän EES PRO akut ei ole tue tuota. Toki voi olla, että aspa katto vaan listasta, että ei löydy ja se oli siinä sen suurempia selvityksiä tekemättä.
Kyllä pitäisi toimia koska tukee esim. pylontechin akkuja eli pylon can procotollaa joka löytyy myös NKON listalta.

Tuon inun dynaaminen tariffi supportti on vissii vasta tulossa joten ei oo vielä sen puitteissa valmis, myös hyvin nihkeä laite mihinkään paikalliseen ohjaukseen koska ei tue modbussia/restapia. Valmistaja sitonu aikapitkälle omaan pilveen koko ohjauksen, jotain purkkavirityksiä taitaa löytyä mutta toimivuus on aika heikko.

Plussana tuossa laitteessa on kyllä 4kpl MPPT tuloja jolloin saa useammankin kattosuunnan yhdellä inulla.
 
Matalajännite akustoja tukevat hybridi-invertterit näyttävät olevan hieman haastavasti dokumentoituja akkujen kytkennän osalta. Kaivelin tuossa kuukauden ajan Soliksen S6-sarjalaisista infoa, jotta saako ”busbar” kytkentäisesti kaksi akkua yhteen invertteriin. Noo ilmeisesti se ei onnistu. Koska vain yksi BMS/lataussäädin voi invertterille jutella.
Niin, tokihan se tarkoittaa, että jos olisi monen akun yksi ”kommunikaattori”, sitten voisi useamman akun tähän laittaa. Mutten ole edes sekoälyllä sellaista löytänyt. Tai keksinyt. Melkonen suo ominpäin näitä ihmetellä.
Onnistuu kyllä, kunhan on saman jännitetason akkuja. Esim. Victronin kamppeilla Lynx Power In, SmartShunt ja Cerbo GX.
 
Matalajännite akustoja tukevat hybridi-invertterit näyttävät olevan hieman haastavasti dokumentoituja akkujen kytkennän osalta. Kaivelin tuossa kuukauden ajan Soliksen S6-sarjalaisista infoa, jotta saako ”busbar” kytkentäisesti kaksi akkua yhteen invertteriin. Noo ilmeisesti se ei onnistu. Koska vain yksi BMS/lataussäädin voi invertterille jutella.
Niin, tokihan se tarkoittaa, että jos olisi monen akun yksi ”kommunikaattori”, sitten voisi useamman akun tähän laittaa. Mutten ole edes sekoälyllä sellaista löytänyt. Tai keksinyt. Melkonen suo ominpäin näitä ihmetellä.
Kyllä pääasiassa kaikki nämä bms moduulin omaavat lv akku paketit toimivat näin eli akkujen bms juttelevat keskenään ja yksi toimii masterina joka kytketään invertteriin. Tällöin akujen +- voidaan kytkeä suoraan tähtimuotoisesti suoraan inuun tai sitten ketjutettuna akulta toiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 656
Viestejä
4 993 704
Jäsenet
80 096
Uusin jäsen
sndzzz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom