Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Akku-Jukka postaili myös facebookkiin
![]()
Toisaalta, haittaisiko se kuluttajaa jonka pihalle akku on roudattu, vaikka jukan firma menisi nurin?Voi tulla Jukalle ja muillekkin toimijoille tiukat paikat ensi vuoden jälkeen, fingrid on kai katsomassa reservimarkkinoiden maksuja uudelleen, ja tulisi 2026 jälkeen voimaan. Nyt on parissa vuodessa eri akkujärjestelmiä tullut verkkoon niin paljon, että todennäköisesti maksut pienenevät reilusti.
Taas joutuu näin verkkoyhtiön näkökulmasta kommentoimaan, että erikoista nämä 10 MWh ja kertomukset pientalojen akkuasennuksista, kun koko Suomessa ei ole yhtäkään verkkosopimusta tai akustoa josta toimitettu yleistietolomake verkkoyhtiöön sellainen, jossa olisi mitenkään mukana Teravoima tai mikään tiedossa oleva sen sisar/emoyhtiö.Tiedustelin teravoiman aspalta missä mennään. Tässä uusin lupaus
Joo, siis onha se mahdollista että korvaukset tippuu vaikka kymmenesosaan, mutta ainahan voi sanoa sen reserviakkusopimuksen irti ja jos tarpeeksi moni sanoo sen irti niin eipä Elisa pääse sillä hommalla tienaamaan. Toisin sanoen Elisalla on intressissä pitää se korvaussumma mahdollisimman hyvänä jotta kotiakkukäyttäjät ovat heidän reservissä.Vaikea etukäteen sanoa, tiedä vaikka kiinalaiset hakisi ne itse pois
Sitten taas esim elisan kotiakuilla, kun tarjoavat kiinteää summaa per kuukausi (sekin taitaa nyt olla luvattu vain 2026 vuoden loppuun), voi tippuakkin vaikka puoleen tai kymmenes osaan. En ole sopimuksia lukenut, mutta tuskin hirveästi asiakkaalla on vaihtoehtoja, kuin hyväksyä, jos on lähtenyt mukaan. Takaisin maksu aika pitenee paljon siinä vaiheessa.
Aiheesta kettuleipään eli halvoista kiinalaisista akuista.
Tästähän on silloin tällöin ollut juttua sen jälkeen kun valtio/EU oli jämpti ja -21 alkoi pistää myös pienet tilausmäärät verolle. Seuraus oli se, että kiinalaiset verkkokaupat alkoivat maksaa asiakkaan puolesta veroja. On epäilty, että veroja ei makseta todellisesta arvosta ja mielestäni bansengreenin sivuilla aika vahvaviittaus tähän:
![]()
Eli varmaankin näissä maissa puututtu asiaan en muuten keksi syytä miksi pitäisi maksaa 21% alvia lisää. Olenkin ihmetellyt sitä, että miten deligreen voi tuoda 16kWh akun kotelolla ja bms:llä kotiovelle kiinasta 1150€ hintaan. UPS lähetyksellä 200kg ja 5 erillistä pakettia. Tossa pitäisi ola vielä 25% veroja mukana ja rahdit XD. Ei millään taholla ole resursseja valvoa noita kiinalaisten pakettien määriä ja todellisia arvoja.
Kannattaa käyttää oransseja niin ei ole niin suurta riskiä että kennojen napohin kohdistuisi suuria voimia paketin eläessä. Noi mustat ei anna periksi.Onko näissä rimoissa joku taika kumpia käyttää? Toisissa enempi kiiltoa ja toisissa tuo kiva lämpenemisvara.
![]()
Akutkin tuli tänään, mutta sieltä nyt sitten osu heti eka mitattava kenno ikävästen 2,902V jännitteelle... Muut oli ihan ok. Pistin viestiä myyjälle niin katotaan mitä tuo meinaa...
Minulta menee vähän ohitse mikä ongelma tässä on? Kennossa on eri jännite kuin muissa? Jos se häiritsee niin miksi et vain lataa sitä 3.2-3.2V? BMS balansoinnilla tasoitteelee tuon eron myös automaattisesti käytössä.![]()
Onko tää nyt vaan tätä sarjaa, että halpis kennot on halpiskennoja... Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja sitä rataa...
Minulta menee vähän ohitse mikä ongelma tässä on? Kennossa on eri jännite kuin muissa? Jos se häiritsee niin miksi et vain lataa sitä 3.2-3.2V? BMS balansoinnilla tasoitteelee tuon eron myös automaattisesti käytössä.
Isompi ongelma on jos kennon sisäinen resistanssi ei ole linjassa muiden kennojen kanssa...
Yksittäis latauksessahan tuo meni aamusta. Kyllähän tuo olisi toivottavaa, että uudet kennot olisi about samassa jännitteessä ja pysyisi siinä. Joku syy siinä on miksi noin alhainen jännite. 2,9V lfp:ssä varaus on käytännössä aika vähissä.Tuosta oli jännite vielä laskenut itsekseen 12h sisällä. Se ehkä voi kyllä mennä lämpenemisen piikkiin.
shop.deyecloud.com
Nkon ottanut Deye inut listoille, Deyeltä löytyy Copilot AI EMS.
AI & Dynamic tariff - Deye
Meet Deye Copilot – Your Solar Energy Superhero! Picture this: you’re sipping coffee at home, your solar panels are soaking up the sun, and your electricity bill is shrinking—all thanks to Deye Copilot, the smartest sidekick in the Deye Cloud app! This isn’t just another tech tool; it’s like...shop.deyecloud.com
Tuo voi olla vielä vain sattumaa, mitä kennon sisäinen vastus sanoo, onko se linjassa muiden kanssa?
Tämä on kyllä hyvä huomio, jos on yhtään ”PuuhaPeten” virkaa, niin sitä aikaa voi käyttää Nkon akulla muuhun tekemiseen kuin laadunvarmistamiseenItselleen voi tilata tällästä, mutta jos pitäisi suositella jollekulle niin varmaan aika vahvasti menisi nkonin valmis akkulinjalle.
Voiko sitä sopimusta irtisanoa Elisan tapauksessa? Eikö se koko järjestelmä (akku, asennus, reservimarkkinat ja hallinta) ole yksi yhtenäinen kokonaisuus?Joo, siis onha se mahdollista että korvaukset tippuu vaikka kymmenesosaan, mutta ainahan voi sanoa sen reserviakkusopimuksen irti ja jos tarpeeksi moni sanoo sen irti niin eipä Elisa pääse sillä hommalla tienaamaan. Toisin sanoen Elisalla on intressissä pitää se korvaussumma mahdollisimman hyvänä jotta kotiakkukäyttäjät ovat heidän reservissä.
akut on elisankin tapauksessa sun omia, ostit ne heiltä, reservi soppari on eri asia, ja sen voi purkaa ja akut pysyy si 100% sun omassa käytössä, just tein ko moovin checkwatin kanssa (joka on aivan paska resverimarkkiakaveri)Voiko sitä sopimusta irtisanoa Elisan tapauksessa? Eikö se koko järjestelmä (akku, asennus, reservimarkkinat ja hallinta) ole yksi yhtenäinen kokonaisuus?
Sisäinen vastus on siis se akun napojen välinen resistanssi.Vähän ottanut aikaa rojekti kun oli kipiänä enkä viitsinyt laittaa akkua eloon ennenkuin growatti on seinässä. No se tuli vihdoin nostettua (hyvin nousee yksinääkin XD) paikalleen. Ja nyt akku tulille.
Ei mitään hajua miten sisäinen vastus mitataan? Joku erikoinen mittari? Vai onko se laskennallinen asia, yleismittari ei ainakaan mitään näytä. BMS äppi näyttää Cells Wire Resistance, mikä varmaan joku muu asia?
No enivei kotelo tulille ja ihmettelemään, mitäs ihmettä 1 ja 2 kenno ei näytä jännitettä. Nopealla vian haulla onneksi osui heti bms:lle menevää jst-liittimeen, että B0 ja B1 johdot ristissä. Nehän on 1 kennon + ja -, onneksi ei ottanut nokkiinsa ja piikillä vaan liittimen päästä vähän apua ja johdot oikeille paikoille. Laadunvalvonta vähän pettänyt... Itselleen voi tilata tällästä, mutta jos pitäisi suositella jollekulle niin varmaan aika vahvasti menisi nkonin valmis akkulinjalle.
Joo, kuten @Miksuu tuossa mainitsikin niin akut on mun omia (joo, luotolla ostettu, mutta koroton ja kuluton) ja se reservimarkkina on ihan oma juttunsa jonka voi sanoa milloin tahansa irti ja sitte akuston koko kapasiteetti on ihan omassa käytössä. Hallintahan on Elisalla, eli toi äly joka ohjaa sitten tuota latausta ja käyttöä, mutta kun on liittynyt siihen Elisan Akkureserviin niin saa tuon hallinnan ilmaiseksi. Jos nyt muistan oikein.
Akkujen hallinta maksaisi 9,99€/kk. Jos reservisopimus päättyisi, niin itse ainakin pyytäisin Elisaa viemään päätelaitteensa pois ja rakentaisin hallinnan HA:lla/Huawein softalla.Onko tietoa paljonko akkujen hallinta maksaa jos ei ole reservissä mukana? Että kuinka mahdollista/järkevää siitä on irtautua vaikkei mitään korvausta saisi enää. Maksat hallinnasta elisalle 50e/kk irtisanoutumalla tai saat reservistä 5e/kk ja saat hallinnan ilmaiseksi.
Sisäinen vastus on siis se akun napojen välinen resistanssi.
Sori manspleinaus siltä varalta että asiat on tuttuja mutta kaikille ei välttämättä ole.
Virta (I) = Jännite (U) / Resistanssilla (R)
Akkua ladattaessa jännite on vakio kaikille kennoille, joten jos kaikissa olisi sama resistanssi niin virta jakaantuisi täydellisesti jokaiselle kennolle. Käytännössä kennoilla on eri resistanssit ja se tarkoittaa että toisiin kennoihin kohdistuu enemmän virtaa kuin toisiin joka tarkoittaa että ne latautuvat nopeammin. Purettaessa pienempi resistanssi aiheuttaa sen että kenno antaa enemmän virtaa jolloin se tyhjenee nopeammin. Tätä yritetään välttää akkua rakentaessa valitsemalla kennot joiden sisäinen resistanssi olisi mahdollisimman lähellä muita, tietysti kun ostaa irtokennoja niin kukaan ei niitä tarkastele kokonaisuutena ellei myyjä ole erityisen laatutietoinen.
Jos sinulla on nyt kenno joka käyttäytyy eri tavalla niin teoriassa yksi selitys sille on että sen sisäinen resistanssi ei ole linjassa muiden kennojen kanssa, mutta jos näin on, niin sitten etsisin syytä esim huonosta liitoksesta joka lisää resistanssia, jne. Mittaustulosta voi verrata speksiin, esim EVE MB31 sanoo että sen pitäisi olla 0.18 mΩ +-0.05 mΩ tällä tavalla voi vähän haarukoida onko sattunut huono yksilö vai asennus, jne. EVE myös määrittelee speksissä että akku on mennyttä kun sisäinen resistanssi on kasvanut 150% lähtöarvosta.
Jos päätyy irrottautumaan Elisasta niin kyllähän sitten kannattaa tehdä factory reset huaweille ja tehdä käyttöönotto omalle installer accountille, näin inut saa omaan haltuun. Huawein EMMAn ostaa mukaan niin saa Huawein oman AI ohjauksen käyttöön, ihan toimiva sekin toki ilman reservimahdollisuuksia.Joo, kuten @Miksuu tuossa mainitsikin niin akut on mun omia (joo, luotolla ostettu, mutta koroton ja kuluton) ja se reservimarkkina on ihan oma juttunsa jonka voi sanoa milloin tahansa irti ja sitte akuston koko kapasiteetti on ihan omassa käytössä. Hallintahan on Elisalla, eli toi äly joka ohjaa sitten tuota latausta ja käyttöä, mutta kun on liittynyt siihen Elisan Akkureserviin niin saa tuon hallinnan ilmaiseksi. Jos nyt muistan oikein.
Eikö tässä tilanteessa kannata ostaa akut suoraan muualta kuin näiltä reservituottajilta? Valmiita pakettejahan saa avaimet käteen ainakin 35 kWp 9900€. Ellulla on 21 kWp 10398€ plus hallinta heidän käsissään. Toki nyt on huono hetki hankkia akut muutenkin, hinnat tulee alaspäin ja reservikorvaukset romahtanee myös.akut on elisankin tapauksessa sun omia, ostit ne heiltä, reservi soppari on eri asia, ja sen voi purkaa ja akut pysyy si 100% sun omassa käytössä, just tein ko moovin checkwatin kanssa (joka on aivan paska resverimarkkiakaveri)
muoks lisätään tähän et CW:n myyntipuhe oli paljon parempi ja tuotto odotukset ko elisalla, siksi sai ostamaan si kalliimmaalla hiukan vähempi akkuja.. harmittaa ko ei ollu sillon viellä paljoa infoa cw:stä ja menin haksahtaan.. no sentäs ny on akut ja niihin sinäänsä oon tyytyväinen ko saan ny ite hallita, joskin lähemmäs 50% kalliimmaat si oli... ja elisan inu ois olu paremp vissiin ha:n kanssa/ja apilta nyt tuli sungrown inu/akut, saan kyllä nekin hallittua ha:lla. mutta apilla jos haluaa on keleen vaivanloista ja tarvee olla suoraan kii niihin sen oman ap:n kautta
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.