Korjaamon mokia & huonoja kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä samaten pari "neutraalia" kokemusta korjaamoista samalla logiikalla, kerran vaihdatin kaikki jarrut ja menin parin viikon sisällä katsastukseen jossa todettiin että toinen puoli käsijarrusta ei ota lainkaan. Takaisin korjaamolle ja todettiin että käsijarrun jousi irti koska mennyt poikki. Ei oltu laitettu sitä 10e hintaista asennussarjaa 700e rempassa joka aiheutti itselleni lisäjumppaa yhden korjaamopäivän ja lisäkatsastuksen takia vaikka korjaus menikin korjaamon piikkiin mukisematta. Vähän jäi sellainen säästöfiilis ja paska maku tuollaisesta kun maksaa juuri siitä että tulisi homma kerrasta kuntoon

Ottamatta nyt kantaa tähän yksittäiseen tapaukseen, mutta tän tyyppiset tilanteet on niitä mitkä vaatis korjaamon palveluvastaavalta aika tarkkaa silmää - ja tässä käy virhearviointeja varsinkin jos ei ole tuttu kanta-asiakas. On ihmisiä joille autoa ylläpidetään ja toisia joille korjataan... Ja sitten niitä jotka ajaa 120 kilsaa asennuttamaan moottorilämmittimen 30€ halvemmalla.

Toki nyt kun esim jarrut käytetään auki niin kaikki hilut on hyvä olla ainakin varuilta käsillä. Kuitenkin noi paikkoheitot on korjaamolle ihan hiton huonoja pokia kun ne ei tuota mitään ja ne on pakko hoitaa johonkin väliin vaikka ei oikein olis aikaa.
 
Itsellä samaten pari "neutraalia" kokemusta korjaamoista samalla logiikalla, kerran vaihdatin kaikki jarrut ja menin parin viikon sisällä katsastukseen jossa todettiin että toinen puoli käsijarrusta ei ota lainkaan. Takaisin korjaamolle ja todettiin että käsijarrun jousi irti koska mennyt poikki. Ei oltu laitettu sitä 10e hintaista asennussarjaa 700e rempassa joka aiheutti itselleni lisäjumppaa yhden korjaamopäivän ja lisäkatsastuksen takia vaikka korjaus menikin korjaamon piikkiin mukisematta. Vähän jäi sellainen säästöfiilis ja paska maku tuollaisesta kun maksaa juuri siitä että tulisi homma kerrasta kuntoon

Kuulostaapa tutulta. Toissa vuonna katsastuksessa kun ei muutakaan vikaa löytynyt, niin käppärin kahva nousee liian ylös, kuten tehnyt ennenkin. No korjaamolle sitten säädättämään. En muista mitä tekivät, sitten autoa näyttämään ja sitten tulikin hylätty kun toinen puoli ei ottanut ollenkaan. Takaisin korjaamolle, ottivat nopeasti työnalle, maksoivat näytön, että siinä mielessä hyvä.
Mutta ihmettelen vaan ettei noin yksinkertaista asiaa osata yhdellä kerralla korjata tai edes huomata että menikin vähän huonommaksi.
 
Tuntuu että Pörhön huoltamolla laskutetaan Peugeotin takaisinkutsun alaisesta työstä, reklamaatio KKV:lle :rolleyes:
 
@Myrkky Tuolla tavalla korjaamo hoitaa itselleen lisätöitä.

Töitä kyllä, mutta tuo uudestaan korjaus ja katastusnäytön maksu meni kyllä 100% niiden piikkiin. Senttiäkään en tumpeloinnista maksanut. Fixus korjaamo sentään niin vastaantulo rekkulassa hyvä, toki olisin ollut mieluummin käymättä siellä samasta asiasta kahteen kertaan.
 
Tuntuu että Pörhön huoltamolla laskutetaan Peugeotin takaisinkutsun alaisesta työstä, reklamaatio KKV:lle :rolleyes:

Miksi lähteä vaikeimman kauttaa liikenteeseen, jos ei Pörhö itte sitä tajua, että toi on valmistajan takaisinkutsu, niin ota yhteyttä maahantuojaan esim. sähköpostilla ja kopioksi riittävän kattava lista tehtaan porukkaa.
 
Miksi lähteä vaikeimman kauttaa liikenteeseen, jos ei Pörhö itte sitä tajua, että toi on valmistajan takaisinkutsu, niin ota yhteyttä maahantuojaan esim. sähköpostilla ja kopioksi riittävän kattava lista tehtaan porukkaa.
Moottorinohjainpäivityksiä on varmaan 5kpl yhteensä ollut. Uusin ja ainut ko.autoon kuuluva takaisinkutsu huollon mielestä oli tullut 09.12.2022 ja huolto oli suoritettu 07.12.2022 koska piti hinurilla liikkeelle jättää viikonloppua vasten (itse asun 200km päässä vielä ja auto haettu 08.12.2022). Takaisinkutsulle pitää kuulemma erikseen varata aika. Mutta kyllä vois sinnekkin viestiä laittaa, kiitos vinkistä.

Huoltopäällikkö siis kieltäytyi minkäänlaisista hyvityksistä laskulle ja ilmeisesti autotalon johtaja myös hyväksyi tämän koska laitoin kirjallisen reklamaation liitteenä hänelle. Puhutaan 300€ hyvityksestä.

Toinen Pörhön huoltamo oli kieltäytymässä huoltamasta vaihteistoa takuuseen niin siitä keskusteltiin KKV: n kanssa myös 9kk ajan ja lopulta laittoivat uuden vaihteiston takuuseen.
 
Viimeksi muokattu:
Moottorinohjainpäivityksiä on varmaan 5kpl yhteensä ollut. Uusin ja ainut ko.autoon kuuluva takaisinkutsu huollon mielestä oli tullut 09.12.2022 ja huolto oli suoritettu 07.12.2022 koska piti hinurilla liikkeelle jättää viikonloppua vasten (itse asun 200km päässä vielä ja auto haettu 08.12.2022). Takaisinkutsulle pitää kuulemma erikseen varata aika. Mutta kyllä vois sinnekkin viestiä laittaa, kiitos vinkistä.

Huoltopäällikkö siis kieltäytyi minkäänlaisista hyvityksistä laskulle ja ilmeisesti autotalon johtaja myös hyväksyi tämän koska laitoin kirjallisen reklamaation liitteenä hänelle. Puhutaan 300€ hyvityksestä.

Toinen Pörhön huoltamo oli kieltäytymässä huoltamasta vaihteistoa takuuseen niin siitä keskusteltiin KKV: n kanssa myös 9kk ajan ja lopulta laittoivat uuden vaihteiston takuuseen.

Ihan vittuillessani kävisin hakemassa toiselta saman merkin liikkeeltä takaisinkutsupäivityksen ja jos/kun toteavat, että päivitetty/ajantasalla, niin kävelisin takaisin Pörhölle kyselemään rahoja.

Edit. luonnollisesti takaisinkutsuun pitää varata aika, mutta omalla kohdalla kaikki, tuonnista/viennistä ei ole koskaan veloitettu mitään.
 
Tuntuu että Pörhön huoltamolla laskutetaan Peugeotin takaisinkutsun alaisesta työstä, reklamaatio KKV:lle :rolleyes:

Tulisikohan noottia, jos valmistajalle pistäisi viestiä asiasta? Ei ole ensimmäinen kerta, että takuiden kanssa
saa tässä maassa tapella.
 
Kuulostaapa tutulta. Toissa vuonna katsastuksessa kun ei muutakaan vikaa löytynyt, niin käppärin kahva nousee liian ylös, kuten tehnyt ennenkin. No korjaamolle sitten säädättämään. En muista mitä tekivät, sitten autoa näyttämään ja sitten tulikin hylätty kun toinen puoli ei ottanut ollenkaan. Takaisin korjaamolle, ottivat nopeasti työnalle, maksoivat näytön, että siinä mielessä hyvä.
Mutta ihmettelen vaan ettei noin yksinkertaista asiaa osata yhdellä kerralla korjata tai edes huomata että menikin vähän huonommaksi.

Tämän takia korjaan autoni itse. :rofl:
 
Auto pomppasi leimalla etualatukivarren puslista, ja nainen soitti korjaamoon pyytäen vaihtamaan molemmat tukivarret, kun olin niin suositellut. Kun auto oli nosturilla, sieltä soitettiin, että kun on tätä ruostetta, niin eikös olisi järkevämpi vaihtaa koko tukivarret eikä pelkkiä puslia? Vastasi ihmeissään, että niinhän sitä juuri taidettiin tilatakin. Sitten kun auto valmiina noudettiin, oli vain toinen tukivarsi vaihdettu. No seuraavana päivänä onnistui sitten toisenkin vaihto, eikä työn osuutta laskusta tarvinnut maksaa kun tämä heidän perseily niille selitettiin. Muutama viikko tuon jälkeen ajoin kyseistä autoa ja huomasin että rattihan on jäänyt tukivarsi-masentajilta ainakin 20 astetta vinoon. Nainen ei halua enää olla tekemisissä niiden kanssa, ja ajaa mieluummin ratti vinossa kuin maksaa 80 euroa kulmien säädöstä johonkin muualle. Kukin tyylillään! #autojerrynhalvin

Ilmeisesti vino ratti on hyvin yleinen...

Minulla tuli hylky katsastuksessa etualatukivarren pallonivelestä, ja käytin sen tänään vaihdettavana merkkihuollossa. Nyt rattia pitää kääntää about kello yhteen, kun haluaa ajaa suoraan. Siis 30 astetta! En mennyt heti takaisin, kun jo iltapäivä ja muitakin asioita hoidettavana, mutta onhan tuo ihan tolkutonta. Ei tuollaista autoa ole kiva ajaa.

Huomenna ajattelin mennä takaisin. Onko vinkkejä taktiseen neuvotteluun? Meneekö korjaamon piikkiin vai onko työnlaatua pidettävä normaalina tai vain osin virheellisenä?
 
Ilmeisesti vino ratti on hyvin yleinen...

Minulla tuli hylky katsastuksessa etualatukivarren pallonivelestä, ja käytin sen tänään vaihdettavana merkkihuollossa. Nyt rattia pitää kääntää about kello yhteen, kun haluaa ajaa suoraan. Siis 30 astetta! En mennyt heti takaisin, kun jo iltapäivä ja muitakin asioita hoidettavana, mutta onhan tuo ihan tolkutonta. Ei tuollaista autoa ole kiva ajaa.

Huomenna ajattelin mennä takaisin. Onko vinkkejä taktiseen neuvotteluun? Meneekö korjaamon piikkiin vai onko työnlaatua pidettävä normaalina tai vain osin virheellisenä?

Pyörien suuntaustahan tuo vaatisi, jos ratti jää tuollaisen toimenpiteen jälkeen vinoon.
 
Ilmeisesti vino ratti on hyvin yleinen...

Minulla tuli hylky katsastuksessa etualatukivarren pallonivelestä, ja käytin sen tänään vaihdettavana merkkihuollossa. Nyt rattia pitää kääntää about kello yhteen, kun haluaa ajaa suoraan. Siis 30 astetta! En mennyt heti takaisin, kun jo iltapäivä ja muitakin asioita hoidettavana, mutta onhan tuo ihan tolkutonta. Ei tuollaista autoa ole kiva ajaa.

Huomenna ajattelin mennä takaisin. Onko vinkkejä taktiseen neuvotteluun? Meneekö korjaamon piikkiin vai onko työnlaatua pidettävä normaalina tai vain osin virheellisenä?
Suuntausta vailla. Joillakin kuuluu suoritukseen, osalla ei. Rajapintaa.
 
Pyörien suuntaustahan tuo vaatisi, jos ratti jää tuollaisen toimenpiteen jälkeen vinoon.

Hieman siltä vaikuttaa, mitä netistä olen aihetta silmäillyt. Mutta liekö välttämätön/tarpeellinen toimenpide, jos alapallonivel vaihdetaan vai onko työ mahdollista tehdä ilman suuntauksen menemistä perseelleen?

Samoin ihmettelen, miksi suuntausta ei tarjottu/suositeltu, kun kuitenkin tilauksen otti vastaan päällikkötason mies eikä mikään kesätyttö? Tilausvaiheessa pohdin ääneen jopa koko tukivarren vaihtamista, kun auto kerran menee nosturille (päädyttiin yhdessä siihen, että ei kannattane, pelkällä osalla jo useampi satanen hintaa marmoritiskillä) enkä kysellyt halvimpien tarvikeosien perään... Eli mikään "ei tuolle asiakkaalle kannata mitään ekstraa tarjota" ei mielestäni tule kyseeseen tässä tapauksessa.

Suuntausta vailla. Joillakin kuuluu suoritukseen, osalla ei. Rajapintaa.

Onko suuntaus halvempi, jos se tehdään muiden töiden mukana? Hintaa tuli tälle alapallonivelelle ja sen vaihdolle vähän yli 200 euroa, mikä näyttäisi Autojerryn hintoihin verrattuna olevan hieman automallin keskihintaa enemmän, mutta kaiken kaikkiaan siis melko kohtuullinen. Ts. olisiko realistista lähteä hakemaan liikkeeltä vastaantuloa suuntauksen hinnassa, esim. puolet liikkeen piikkiin ja puolet asiakkaan?
 
Onko suuntaus halvempi, jos se tehdään muiden töiden mukana? Hintaa tuli tälle alapallonivelelle ja sen vaihdolle vähän yli 200 euroa, mikä näyttäisi Autojerryn hintoihin verrattuna olevan hieman automallin keskihintaa enemmän, mutta kaiken kaikkiaan siis melko kohtuullinen. Ts. olisiko realistista lähteä hakemaan liikkeeltä vastaantuloa suuntauksen hinnassa, esim. puolet liikkeen piikkiin ja puolet asiakkaan?

Se on kuulunut hintaan aina kun tehdään asioita jotka vois aiheuttaa pyöränkulmien vinoon menemisen, mutta siitä ei olla erikseen mainittu asiakkaalle että suuntaus on tehty. Koska olis vitun typerää antaa auto pyöränkulmat poskellaan takaisin, jos se on tullut sisään pyöränkulmat kohdallaan. Se on sit eri asia jos on myös tilattu nelipyöräsuuntaus, siitä laskutetaan normaalin hinnaston mukaan.
 
Ja ehkä se tärkein juttu koko hommassa on, että se luistonesto, abs, mahdolliset ajovalot ja muut avustimet lukee todella monella automerkillä sen ratin asennon, jotta esim. abs toimii oikein. Ratti ehdottomasti suoraan ja luonnollisesti kulmat samalla kuntoon.
 
Ja ehkä se tärkein juttu koko hommassa on, että se luistonesto, abs, mahdolliset ajovalot ja muut avustimet lukee todella monella automerkillä sen ratin asennon, jotta esim. abs toimii oikein. Ratti ehdottomasti suoraan ja luonnollisesti kulmat samalla kuntoon.

Tarkoittanet ABS:n (lukkiutumattomat jarrut) sijaan ESC:tä (ajonvakautusjärjestelmä)? Jossa mitataan sitä mihin ratti on käännetty ja mihin auto oikeasti menee, ja näiden perusteella sitten jarrutetaan jotakin pyörää kulkusuunnan pitämiseksi haluttuna.

Tosin tuossa on kyllä helkkarin hyvä selitys ratin vinoudelle... kun kyse on 22-vuotiaasta pienestä perheautosta, jossa ajovalot on tosiaan luokkaa "mahdollinen" eikä mikään matriisiledi, ja johon ESC piti tilata lisävarusteena, jos sellaisen halusi. "Mitä väliä, vaikka olisi vinossa, ei se ajoa haittaa."
 
Tarkoittanet ABS:n (lukkiutumattomat jarrut) sijaan ESC:tä (ajonvakautusjärjestelmä)? Jossa mitataan sitä mihin ratti on käännetty ja mihin auto oikeasti menee, ja näiden perusteella sitten jarrutetaan jotakin pyörää kulkusuunnan pitämiseksi haluttuna.

Tosin tuossa on kyllä helkkarin hyvä selitys ratin vinoudelle... kun kyse on 22-vuotiaasta pienestä perheautosta, jossa ajovalot on tosiaan luokkaa "mahdollinen" eikä mikään matriisiledi, ja johon ESC piti tilata lisävarusteena, jos sellaisen halusi. "Mitä väliä, vaikka olisi vinossa, ei se ajoa haittaa."

Ainakin noi muutamat mitä olen starin, inpan, istan, vscd:n kanssa joutunut ajamaan, niin mystisesti myös abs lukee ratinasentoa. Parhaiten sen huomaat, jos auto kulkee muuten suoraan, mutta ratti on vinossa ja vedät täysjarrutuksen, pinnalla ei niin väliä, mutta talvella se on helpoin testata ja kuivalla asfaltilla taas ratinasennon vaikutus on suurin. Toki kaikki muutkin avut on sekaisin/vinossa/kääntymässä jonnekin, jos ratti vinossa.

Onhan noita adaptiivisia xenoneita ollut jo ainakin sen 20 vuotta käytössä, joten nekin näyttää sitten mihin sattuu. Ja tais kaikenmaailman "kulmasumarit" tulla jo 90-luvulla.
 
Hieman siltä vaikuttaa, mitä netistä olen aihetta silmäillyt. Mutta liekö välttämätön/tarpeellinen toimenpide, jos alapallonivel vaihdetaan vai onko työ mahdollista tehdä ilman suuntauksen menemistä perseelleen?

Samoin ihmettelen, miksi suuntausta ei tarjottu/suositeltu, kun kuitenkin tilauksen otti vastaan päällikkötason mies eikä mikään kesätyttö? Tilausvaiheessa pohdin ääneen jopa koko tukivarren vaihtamista, kun auto kerran menee nosturille (päädyttiin yhdessä siihen, että ei kannattane, pelkällä osalla jo useampi satanen hintaa marmoritiskillä) enkä kysellyt halvimpien tarvikeosien perään... Eli mikään "ei tuolle asiakkaalle kannata mitään ekstraa tarjota" ei mielestäni tule kyseeseen tässä tapauksessa.



Onko suuntaus halvempi, jos se tehdään muiden töiden mukana? Hintaa tuli tälle alapallonivelelle ja sen vaihdolle vähän yli 200 euroa, mikä näyttäisi Autojerryn hintoihin verrattuna olevan hieman automallin keskihintaa enemmän, mutta kaiken kaikkiaan siis melko kohtuullinen. Ts. olisiko realistista lähteä hakemaan liikkeeltä vastaantuloa suuntauksen hinnassa, esim. puolet liikkeen piikkiin ja puolet asiakkaan?
Vaihto on mahdollista tehdä ilman suuntausta mutta vaatii tekijän joka vaivautuu tekemään sen oikein. Aka täysin samanlainen osa (ei revisioita tms vaikka olisi osakoodilta identtinen). Muistan kun tuli noita kierroksia per puoli laskettua kun availi. Jos ei ollut aivan paskaksi mennyt niin sai ainakin samoihin kulmiin kun oli silloin kun vaihdettava osa asennettiin viimeksi.

Itse koen että liikkeen pitäisi maksaa koko homma koskien suuntausta. Tuo olisi alusta lähtien pitänyt tehdä/kuulua diiliin/ainakin suositella ja tarjota sitä. Kuten moni on sanonut niin liian moni järjestelmä luottaa ratin asennon tunnistukseen. Tosiaan varsin erikoista ettei sinulle suositeltu/tarjottu suuntausta. Monesti sai yllättyä miten nopeasti suuntaukset saa vituilleen jo yhdellä "normaali" kuopalla tiessä tms.
 
Vähän kiinnostaisi tietää mihin autoon alatukivarsi maksaa useamman satasen?

Ford Focu Mk1. Motonetissäkin lähemmäs 90€ OE-laatuisena, niin ei ~kolminkertainen hinta mielestäni ole kohtuuton. Se on se lasipalatsilisä.

Miksi tuollainen auto viedään merkkihuoltoon? Koska ainoa tuttu pikkupaja, joka sekin osaa veloittaa (ja sentään tehdä hyvin), oli turhan kaukana ja merkkihuolto taas oli kätevästi kävelymatkan päässä kotoa. Tuntemattomiin nyrkkipajoihin en mene, sillä minun ajatuksissani autokorjaamot ovat kuin pizzerioita - Koti-Pizzasta saa sentään tasapaksua tuotetta, Pizzeria Iskanderista taas voi joko saada erinomaiset mätöt edullisesti tai sitten vuosisadan ruokamyrkytyksen.
 
Ford Focu Mk1. Motonetissäkin lähemmäs 90€ OE-laatuisena, niin ei ~kolminkertainen hinta mielestäni ole kohtuuton. Se on se lasipalatsilisä.

Miksi tuollainen auto viedään merkkihuoltoon? Koska ainoa tuttu pikkupaja, joka sekin osaa veloittaa (ja sentään tehdä hyvin), oli turhan kaukana ja merkkihuolto taas oli kätevästi kävelymatkan päässä kotoa. Tuntemattomiin nyrkkipajoihin en mene, sillä minun ajatuksissani autokorjaamot ovat kuin pizzerioita - Koti-Pizzasta saa sentään tasapaksua tuotetta, Pizzeria Iskanderista taas voi joko saada erinomaiset mätöt edullisesti tai sitten vuosisadan ruokamyrkytyksen.
Oliko tuo mainitsemasi pizzeria näitä lihaliike agalin oy hommia ?
 
En vaan mitenkään järkevänä näe tuollaiseen paalikuntoiseen ikäloppuun kippoon valita kalleinta mahdollista korjaamoa ja osaa. Aerolta tukivarsi 30€ +pk ja sen saa paikalleen naapurin sokea mummokin.
 
Pyörien suuntaustahan tuo vaatisi, jos ratti jää tuollaisen toimenpiteen jälkeen vinoon.

Kulmat voi olla suunnattu mutta ratti on päässyt toimenpiteen aikana liikkumaan. Tämäkin on koettu ja kun oli vanhempi käyttöauto, niin sain korjattua sopivasti ratin seuraaville spooreille suoraan.
Kokemuksen mukaan Aero yms. kauppojen halpistukivarret vaativat aina suuntauksen. Toleranssit ovat mitä sattuu, joskus nivelet uutenakin väljiä.
 
Lähdetäänpäs nyt siitä liikkeelle, että kyseessä on ollut merkkiliike, jonka pitäisi tietää paremmin ja heillä pitäisi jonkinlainen laadunvalvonta olla, että minkälaisia autoja annetaan takaisin asiakkaalle ja yleensä tähän liittyy vielä se, että mikäli huollon aikana havaitaan jotain ylimääräistä taikka toimenpiteitä vaativaa, niin niistäkin infotaan asiakasta. Monimerkkikorjaamoilla ja pikkupajoilla voi sitten tulla vastaan mitä tahansa. Toisin sanoen olisin huoltoon yhteydessä, kuvailisin ongelman ja pyrkisin hyvään yhteistyöhön, vaikka ikäväähän se tottakai on, ettei auto tullut laakista kuntoon. Räyhääminen ja kohtuuttomien vaatimusten esittäminen heti ensimmäisessä puhelussa tuskin edistää asiaa.
 
Tuosta ratti vinossa hommasta tuli mieleen, yhteen halpikseen vaihdatin talvirenkaat keväällä kesärenkaisiin. Siis mitään vannetöitä ei tehty tai muutakaan. Paremmat (kuvioltaan) eteen. Nämä siis CR kierrätysrenkaat. Siitä liikkeelle ja huomasin että ratti oli vähän vinossa, sitten kovemmassa vauhdissa alkoi ravistamaan. Eikun takaisin.

Renkaiden tasapainottelua ja uutta yritystä, ei se siitä parantunut paljoakaan. Sitten kierrätyspaskat taakse ja oikeat renkaat eteen missä ei hirveästi pintaa ollut jäljellä. Ostin kyllä hyvin pian uudet halvimmat mahdolliset kumit jotka samassa paikassa samoille vanteille, ja kaikki ongelmat poistui.

Eihän se liikkeen vika toki ole mitä paskaa mä sinne roudaan. Sillä vaan että mietin jotta kuinkahan solmussa ne kierrätysrenkaat oikein oli kun rattikin oli väärässä asennossa.
 
Reklamaatiota toisesta asiasta itseasiassa kuluttajalautakunna ratkaistavaksi jossa vuosi voi mennä mutta kuinka yleistä on että liike veloittaa pienen veloituksen esim.auton penkin suojaamisesta? En koskaan aikaisemmin ole laskua sellaisesta saanut.
 
Reklamaatiota toisesta asiasta itseasiassa kuluttajalautakunna ratkaistavaksi jossa vuosi voi mennä mutta kuinka yleistä on että liike veloittaa pienen veloituksen esim.auton penkin suojaamisesta? En koskaan aikaisemmin ole laskua sellaisesta saanut.
Ja oli ihan normi penkki eikä mikään eksoottisista materiaaleista tai esim full on kuppipenkki tms? Ei ole ainakaan itselle koskaan tullut moista vastaan enkä muista moisia nähneeni aikanaan ainakaan niissä puljuissa missä olin hommissa.
 
Reklamaatiota toisesta asiasta itseasiassa kuluttajalautakunna ratkaistavaksi jossa vuosi voi mennä mutta kuinka yleistä on että liike veloittaa pienen veloituksen esim.auton penkin suojaamisesta? En koskaan aikaisemmin ole laskua sellaisesta saanut.
Varsinkin jos siellä laskussa on vielä se perinteinen pientarvikelisä mukana, niin onhan toi ihan vittuilua. Sinänsä se vois olla työmääräimellä, että varastonhallinta kestää ajan tasalla ja suojien automaattitilaus toimii. Mutta silloinkin se sais olla nollahinnalla, jos sitä ei saa muuten piilotettua laskulta.
 
Ostin kyllä hyvin pian uudet halvimmat mahdolliset kumit jotka samassa paikassa samoille vanteille, ja kaikki ongelmat poistui.
Renkaat ovat mielestäni ehkä tyhmin juttu mistä säästää autossa. Ostan aina parhaat, ja tottakai uutena. Tuo (pienehkö) sijoitus lisää ajonukavuutta, mutta ennenkaikkea turvallisuutta. Se voi parhaimmillaan säästää omasi tai jonkun muun hengen.
 
Henkiä säästyisi parhaiten jos kaikki vaan istuis kotona sängyn laidalla. Ahdistavaa olisi elää koko ajan tuollaisella "jos jotain sattuu" mentaliteetilla.

Itse ajelen mahdollisimman halvoilla renkailla, nyt jopa ilmaisilla, eikä koskaan ole sattunut mitään. Ajan normaalisti enkä pidä "hauskaa" liikenteessä.
 
Renkaat ovat mielestäni ehkä tyhmin juttu mistä säästää autossa. Ostan aina parhaat, ja tottakai uutena. Tuo (pienehkö) sijoitus lisää ajonukavuutta, mutta ennenkaikkea turvallisuutta. Se voi parhaimmillaan säästää omasi tai jonkun muun hengen.

Ei renkaat saa ylittää auton arvoa. En kaahaile tai mitään muuta hölmöilyä liikenteessä. Vaikuttihan se varmaan auton myyntiin sittemmin, uuden karheat renkaat alla vs. sliksit etupyörät ja vollottavat takanakit.
 
Suuntauksen kanssa tahtoo olla niin että fiksu myyjä osaa myydä sen suuntauksen mahdollisuuden vaikkei sitä välttämättä tarvisi.

Mutta melkein mahdotonta etenkään vanhemamssa autossa sanoa että mitä kaikkea joutuu purkamaan kun taistelee ruosteiset osat irti toisistaan, joskus teoriassa ilman suuntausta menevä remonttikin lopulta vaatii suuntauksen.

Ikävä toki kuluttajan kannalta jos korjaamolla on tietokatkos asiassa
 
Ei renkaat saa ylittää auton arvoa. En kaahaile tai mitään muuta hölmöilyä liikenteessä. Vaikuttihan se varmaan auton myyntiin sittemmin, uuden karheat renkaat alla vs. sliksit etupyörät ja vollottavat takanakit.

Jos autoa ei pidetä enää kauaa, niin ehkä noin. Mutta renkaat on kulutustavaraa ja ihan verrattavissa vaikka polttoaineeseen siinä mielessä, että niistä aiheutuu kustannuksia per ajettu kilometri. Kukaan ei kuitenkaan sanoisi, että tonnin autolla ei voi enää ajaa yli tonnin arvosta polttoainetta käyttäen.
 
Aina voi ostaa seuraavan auton suurinpiirtein samankokosella rengaskoolla ja vaihtaa ne kumit siihen.
 
Ja oli ihan normi penkki eikä mikään eksoottisista materiaaleista tai esim full on kuppipenkki tms? Ei ole ainakaan itselle koskaan tullut moista vastaan enkä muista moisia nähneeni aikanaan ainakaan niissä puljuissa missä olin hommissa.
Normaali puolinahkapenkki, vaalea. Hyvä kuulla.
 
Aina voi ostaa seuraavan auton suurinpiirtein samankokosella rengaskoolla ja vaihtaa ne kumit siihen.

Toki, mutta 14" tuumaisten kanssa menisi vähän vaikeaksi, ja silti ne entiset renkaat oli ihan paskat.

Ja nyt mennään reippaasti OT puolelle :)
 
Normaali puolinahkapenkki, vaalea. Hyvä kuulla.
Hetkinen hetkinen... penkin suojaaminen. Oliko kyse siis penkin suojaamisesta lialta esim muovilla vai jostain käsittelystä? Tuossa kun on ero. Ja oliko kyseessä vaalea vai valkoinen penkki? Valkoisen penkin osalta voisin tavallaan ymmärtää perustelut jos kyse lialta suojaamisesta. Korjaamossa yms on aina jotain likaa siellä ja täällä joten valkoisen sisustan kanssa saa olla mallia helvetin tarkkana.
 
Tuli mieleen useampi, omalle kohdalle sattunut painajainen eri (japanin-)merkkikorjaamoissa, missä sisustaa piti purkaa esim. airbagin ja el.yksiköiden vaihdosta.
Joka kerta huollossa on epäonnistuttu sisustan/kojelaudan kanssa vähintään yhdellä tavalla:
a) sisusta resonoi lähtiessä enemmän kuin tullessa
b) saumat irvistävät
c) isoja naarmuja näkyvissä paneeleissa.

Viimeksi kohta c otti päähän niin paljon, että reklamoin asiallisesti esimiehelle. Auton kojelaudassa oli koristelista, mikä piti ensin vetää pois, että kojelaudan sai irti. Olivat sitten ruuvimeisselillä kangetessa naarmuttaneet koko saumaa, että listassa ja kojelaudassa merkkejä. Hyvin vastahakoisesti sain edes uuden koristelistan mutta kojelaudalle eivät halunneet tehdä mitään, luutavasti liian kallis tai työläs osa vaihtaa. Tottakai jälkikorjaukselle piti varata uusi aika ja tuhlata omaa aikaa sekä polttoainetta huollon omaan virheeseen.

Jos yhtään jää vapaa-aikaa, niin yritän korjata sisustan osat itse. Monesti sisusta on veemäinen purkaa ja vaatii varovaisuutta.
Pelottavaa, jos merkkihuollossa on suurinpiirtein asenne, että mitä virheitä jää piiloon. Yrittävät vielä ensin, että asiakas ei huomaa virhettä ja tyytyy rikkonaiseen sisustaan.
 
Hetkinen hetkinen... penkin suojaaminen. Oliko kyse siis penkin suojaamisesta lialta esim muovilla vai jostain käsittelystä? Tuossa kun on ero. Ja oliko kyseessä vaalea vai valkoinen penkki? Valkoisen penkin osalta voisin tavallaan ymmärtää perustelut jos kyse lialta suojaamisesta. Korjaamossa yms on aina jotain likaa siellä ja täällä joten valkoisen sisustan kanssa saa olla mallia helvetin tarkkana.
Juu ei tähän olisi tarvinnut paljoa suojata. Pahoittelut sotkusta, ei ole siivous vahvimpia puoliani ollut kun mm. Tyttärellä kolme vuotta sitten huomattiin aivosyöpä. Läikkä tullut talvella kun penkinlämmitin lakkasi toimimasta (takuu oli muistaakseni loppumassa) eri Pörhön huollossa tuumivat että veloittavat vian etsintätyöstä niin olikin vain liitin irtonnut jonka itse laitoin paikalleen.

Ei ollut autokohtainen vastaus mutta yleisesti kun kyselin: "Tarveaineet on muun muassa auton istuinten suojaus, käytettävät kemikaalit, käsienpesuaineet yms."

Tarveaineet 4,39€ oli siis veloitettu. Kolme tulppaa vaihdettu sekä moottorinohjain oli päivitetty. Kysymättä koko toimenpide tehty vaikka olin käskenyt ilmoitella mikä on autossa vikana ja +400€ laskun laittoivat Pörhöltä, loput tulpat oisin itse voinut vaihtaa muttei oltu informoitu.

Viikko pari tämän jälkeen tuli ihan kirje moottorinohjaimen päivityksen takaisinkutsusta + jakopään tarkistus.


Vain kolmossylinterin tulppa oli viallinen ja eivät kuulemma laskuja ala korjailemaan. Moottorin häiriövalo ei lähtenyt pois niin sen takia päivittivät ohjelmiston mut minä oisin kyllä varmaan kotona ekana nollannut koodit ja miettinyt, ratkaisua odotellessa olisi kerennyt takaisinkutsulappu tullakkin.


IMG_20230201_093305.jpg
 
Viimeksi muokattu:
sisusta resonoi lähtiessä enemmän kuin tullessa

Tuo on niin totta, että kun sisustan osia pitää irroittaa, niin monesti muoviklipsit hajoo mutta korjaamo vain painaa paneelit kiinni ja resonointi pärinät alkaa. Itse olen niin allerginen kojelaudan muovipärinöille että sitä ei vaan kestä ja tulee aika paljon sisustaa purettua ja fiksattua teippi/vaahtomuovi/bitumimatto virityksillä pärinät pois.

Onhan noita korjaamojen sähläyksiä niin paljon että jo unohtanut kaikki yksityiskohdat. Itsellä on aika hyvä autotekniikan tuntemus ja nuorempana remppasin autot itse, mutta nyt vanhemmalla iällä ei enää jaksa tai edes pysty kun oma terveys oireilee enemmän kuin autot. Tekniikan ymmärrys helpottaa, niin ei tarvii autoa viedä liikkeeseen että "korjatkaa, tää ei toimi" asenteella, vaan itse tekee diagnostiikan ja vie sitten liikkeeseen sanoen, että "vaihtakaa ilmastoinnin lämmönsäätimen läppämoottori" tai muuta vastaavaa. Sitten ei tule niin paljon niitä tilanteita, että korjaamo sählää omiaan ja vaihtaa turhaa osaa vain laskuttamisen ilosta.

Mutta vahinkoa ne saa aikaan. Tyypillistä on että naarmutetaan ja tehdään vahinkoa, jopa merkkiliikkeen huollossa kerran istuttiin valkoiset plyysipenkit öljyisiksi jonka onneksi näki heti niin pääsivät sisustan pesuun.

Mutta kyllä merkkiliikkeiden työnjälki on kaikesta huolimatta parempaa kuin pikkupajat, tai voin ainakin neuvoa välttämään niitä halpoja pajoja, ainakin jos uusi auto tai autolla on arvoa jäljellä ja viimeistelylle antaa yhtään arvoa. On niin tyypillistä, että niiden remppojen jäljiltä on naarmua siellä täällä, puuttuu niitä alustan/pyöräkoteloiden/moottoritilan muoviläppiä kun ne ja/tai ruuvit katosi purkamisen välillä. Nauraa partaansa jos menee itkemään jostain puuttuvasta läpästä "puuttu jo, ei siellä mitään ollut kun toit auton".
 
Juu ei tähän olisi tarvinnut paljoa suojata. Pahoittelut sotkusta, ei ole siivous vahvimpia puoliani ollut kun mm. Tyttärellä kolme vuotta sitten huomattiin aivosyöpä. Läikkä tullut talvella kun penkinlämmitin lakkasi toimimasta (takuu oli muistaakseni loppumassa) eri Pörhön huollossa tuumivat että veloittavat vian etsintätyöstä niin olikin vain liitin irtonnut jonka itse laitoin paikalleen.

Ei ollut autokohtainen vastaus mutta yleisesti kun kyselin: "Tarveaineet on muun muassa auton istuinten suojaus, käytettävät kemikaalit, käsienpesuaineet yms."

Tarveaineet 4,39€ oli siis veloitettu. Kolme tulppaa vaihdettu sekä moottorinohjain oli päivitetty. Kysymättä koko toimenpide tehty vaikka olin käskenyt ilmoitella mikä on autossa vikana ja +400€ laskun laittoivat Pörhöltä, loput tulpat oisin itse voinut vaihtaa muttei oltu informoitu
Tarveaineiden laskutus on täysin normaali asia veloittaa. Joko se lasketaan muiden töiden summaan ja/tai merkitään erikseen laskulle x summa. Sisältää siis nuo penkkisuojat, mahdollisesti ratinsuojan, rätit hinkkaukseen/puhdistukseen, CRC:t yms. Ja mitä penkkiin ja sen suojaukseen tulee, olisin kyllä suojannut tuonkin varsin tarkkaan. Mielipiteet ja asiakkaat vaihtelevat ihan ääripäästä toiseen ja osa ei välitä vaikka puolet sisustasta puuttuu ja osa taas kimpoilee seinille jos istuimen verhoilussa on yksi hius. Mitä penkin puhdistamiseen tulee, vaatisi enemmän vaivaa mutta pitäisi olla putsattavissa ei nyt uuteen mutta siistiin kuntoon jos koet lian harmittavan. Perus spray suihkeella ja pienellä hinkkaamisella ei lähde. Pieniä lisätöitä x prosenttiin yli koko arvion hinnasta saa tehdä ilman asiakkaan suostumusta (ellei toisin erikseen sovittu) mutta vain koskien korjaamolle tullutta vikaa. Taitaa se virallinen pykälä olla vieläkin tiukempi mutta kyllä muistan lyöneeni osalistan ulkopuolelta uusia osia jonnekin jakopään, askin tms muuten ison purkamisen takana olevaan paikkaan jos olen huomannut kulumaa. Juu jotkut otti nokkiinsa (ja heillä oli siihen oikeus koska en kysellyt lupia) mutta suurin osa tajusi logiikan ja arvostivat.
 
...vaan itse tekee diagnostiikan ja vie sitten liikkeeseen sanoen, että "vaihtakaa ilmastoinnin lämmönsäätimen läppämoottori" tai muuta vastaavaa. Sitten ei tule niin paljon niitä tilanteita, että korjaamo sählää omiaan ja vaihtaa turhaa osaa vain laskuttamisen ilosta.

Jos on vähänkin epäilystä, niin missään nimessä ei kannata käskeä huoltoa vaihtamaan epäiltyä osaa. Mikäli osa ei olekaan viallinen, niin maksat sen omasta pussista. Mutta jos merkkihuolto vaihtaa ehjän osan omasta virheestä, niin se menee heidän piikkiin.
Tästä on kokemusta, ja olisin pari tonnia köyhempi turhan moottoriohjaimen omistaja. Epäilin osaa mutta onneksi en käskenyt vaihtaa, vaan oikea vika oli satasen sensoreissa. Merkkihuolto kyllä löysi lopuksi vian, vaikka ensin yritti laskuttaa tuon moottoriohjaimen.
 
Jos on vähänkin epäilystä, niin missään nimessä ei kannata käskeä huoltoa vaihtamaan epäiltyä osaa. Mikäli osa ei olekaan viallinen, niin maksat sen omasta pussista. Mutta jos merkkihuolto vaihtaa ehjän osan omasta virheestä, niin se menee heidän piikkiin.
Tästä on kokemusta, ja olisin pari tonnia köyhempi turhan moottoriohjaimen omistaja. Epäilin osaa mutta onneksi en käskenyt vaihtaa, vaan oikea vika oli satasen sensoreissa. Merkkihuolto kyllä löysi lopuksi vian, vaikka ensin yritti laskuttaa tuon moottoriohjaimen.

Tuo on hyvä neuvo, jos autossa on sellaista "epämääräistä" vikaa, jonka aiheuttajaa huolto ( tai itse ) ei heti löydä ja se voi mahdollisesti liittyä kalliisiin osiin.

Toki merkkihuollollekin tulee melko nopeasti hinku vaihtaa myös kalliimpia osia, jos vikaa ei heti löydy tai se ei tule kuntoon simppelimpien osien vaihdolla.
Kuitenkin tuollaisen hankalamman vian etsintä vaatii aikaa ja monesti useamman asentajan työtä ja asiantuntemusta, jolloin kaikki se aika on poissa muiden vaativimpien hommien suorittamisesta ja siltikään yhden auton diagnosoinnista ei voi laskuttaa aivan tolkuttomasti.

Simppeleiden osien vaihdossa kannattaa antaa huollolle suoraan ohjeet vaihtaa kyseinen osa uuteen ilman ihmeempiä tutkimuksia, toki fiksu ja rehti asentaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä, jos vaihdettavaksi haluttu osa ei hänen mielestään ole viallinen.

Itselläni kävi kauan sitten silloin hieman vanhemman ranskalaisen auton kanssa siten, että vein sen ko. merkin merkkikorjaamoon ja pyysin määräaikaishuollon yhteydessä vaihtamaan oikean puolen vetonivelen, kun se naputti käännettäessä.
Jätin auton sinne ja sanoin ettei ole mitään kiirettä, teette sitten kun ehditte, koska lähdin itse toisella autolla viikoksi työmaalle.

Menin sitten hakemaan autoa seuraavalla viikolla ja huoltoneuvoja rupesi iloisesti laskuttamaan molempien etupyöränlaakereiden vaihdosta, mutta nivelen vaihtoa lapulla ei ollut.
Kysyin sitten tästä hommasta ja huoltoneuvoja pyysi auton tehneen mekaanikon siihen tiskille, pienen keskustelun jälkeen mekaanikko sanoi että hän oli diagnosoinut naputuksen lähteeksi pyöränlaakerit.
Sanoin sitten huoltoneuvojalle ja mekaanikolle, että poijaat mennäänpä pienelle koeajolle ja pyörähdimme sitten ikkunat auki rakennuksen ympäri oikealle kaartaen ja selvä naputushan sieltä kuului.
Sen jälkeen kysyin olivatko vanhat laakerit vielä tallella ja löytyiväthän ne mekaanikon nostinpaikan metalliroskiksesta vähän kaivamalla.

Pienten pyörittelyjen ja kuunteluiden jälkeen laakereista ei löytynyt oikein minkäänlaista klappia tai kuulunut mitään sivuääniä, joten rupesimme sitten keskustelemaan laskusta ja vetarin vaihdosta.
Vähäisen vänkäämisen jälkeen päädyimme siihen, että jätän auton kyseiseen liikkeeseen toiseksi viikoksi ja he vaihtavat vetarin, enkä maksa mitään laakereiden vaihdosta taikka määräaikaishuollosta.
Sitten kun menin viikon kuluttua hakemaan autoa, totesi samainen huoltoneuvoja, että hän keskusteli korjaamopäällikön kanssa tästä turhasta laakereiden vaihdosta ja korjaamopäällikön kanta oli ollut sellainen, että heidän sekaannuksensa takia tästä ei saisi aiheutua minulle mitään kuluja, joten sain huolletun ehjän ja vielä pesukoneen läpi ajetun auton alleni, eikä minun tarvinnut maksaa yhtään mitään.

Olin erittäin tyytyväinen korjaamon toimintaan ja käytin kyseistä pajaa vielä kerran halpaan määräaikaishuoltoon, mutta sitten käyttö loppui, kun kauppasin ranskattaren eteenpäin.
 
Jos on vähänkin epäilystä, niin missään nimessä ei kannata käskeä huoltoa vaihtamaan epäiltyä osaa. Mikäli osa ei olekaan viallinen, niin maksat sen omasta pussista
Ja jos käskee, niin sitten kannattaa olla sen verran selkärankaa että myöntää oman virheensä kun auto ei tullut sillä kuntoon. Tämänkin kanssa joskus painittu - asiakas soittaa että vävypoika on asentaja (tää oli näissä vakiohomma) ja se sanoi että Fordissa on pyörän laakeri vaihtokunnossa. Kyselin vähän oireen kuvaa ja ehdotin että olisko kuitenkin vetarin tukilaakeri eikä pyörän laakeri. Ei kuulemma. No sitten vaihdettiin Fordsoniin (asiakkaan oma) pyörän laakeri ja seuraavana päivänä koko perhe taas tiskillä kun ei tullu kuntoon. Ja oli surkeeta, kun rahat on loppu ja kallista tää auton pitäminen ja miten te nyt sillain vaihdoitte ehjän laakerin - mukamas ammattilaiset... Pienen keskustelun jälkeen päästiin sitten vaihtamaan se vetarikin (tietenkin asiakkaan omilla osilla) ja auto sitä myöten kuntoon.

Tämäkin surkea kohtalo oli varmasti kuluttajan mielestä korjaamon moka ja huono kokemus, kun en muista että olis toiste näkynyt...
 
Tuulilasi vaihdettu liikkeessä viikko sitten ja huomasin, että kattoverhoilussa kuivuneen nesteen raja aurinkolippojen kohdalla. Vaikuttaisi siltä, että lasi vuotaa. Toki korjaamolla lupasivat tarkastaa vuotaako. Nyt tuli sitten mieleen, että onkohan sitä vettä kerennyt valua muuallekkin autoon... Jos vuoto todetaan, niin enkös minä voi vaatia sisustan purkua mahdollisten vesivaurioiden tarkastusta/kuivatusta varten?
 
Tuulilasi vaihdettu liikkeessä viikko sitten ja huomasin, että kattoverhoilussa kuivuneen nesteen raja aurinkolippojen kohdalla. Vaikuttaisi siltä, että lasi vuotaa. Toki korjaamolla lupasivat tarkastaa vuotaako. Nyt tuli sitten mieleen, että onkohan sitä vettä kerennyt valua muuallekkin autoon... Jos vuoto todetaan, niin enkös minä voi vaatia sisustan purkua mahdollisten vesivaurioiden tarkastusta/kuivatusta varten?

No minne se vesi yleensä valuu? Itse nyt ensin tarkistaisin lattiat että onko siellä märkää ja jos on niin sitten ilmoitus liikkeelle että kuivatkaa auto samalla.
 
No minne se vesi yleensä valuu? Itse nyt ensin tarkistaisin lattiat että onko siellä märkää ja jos on niin sitten ilmoitus liikkeelle että kuivatkaa auto samalla.
Etenkin kuivaus mattojen alta. Esim jossain Passatissa oli ohjainboxi apparin jalkatilassa ilman mitään lisäsuojaa. Kosteus tappoi niitä sitä tahtia että niitä varastettiin jopa ihan tilauksesta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 993
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom