Jos on vähänkin epäilystä, niin missään nimessä ei kannata käskeä huoltoa vaihtamaan epäiltyä osaa. Mikäli osa ei olekaan viallinen, niin maksat sen omasta pussista. Mutta jos merkkihuolto vaihtaa ehjän osan omasta virheestä, niin se menee heidän piikkiin.
Tästä on kokemusta, ja olisin pari tonnia köyhempi turhan moottoriohjaimen omistaja. Epäilin osaa mutta onneksi en käskenyt vaihtaa, vaan oikea vika oli satasen sensoreissa. Merkkihuolto kyllä löysi lopuksi vian, vaikka ensin yritti laskuttaa tuon moottoriohjaimen.
Tuo on hyvä neuvo, jos autossa on sellaista "epämääräistä" vikaa, jonka aiheuttajaa huolto ( tai itse ) ei heti löydä ja se voi mahdollisesti liittyä kalliisiin osiin.
Toki merkkihuollollekin tulee melko nopeasti hinku vaihtaa myös kalliimpia osia, jos vikaa ei heti löydy tai se ei tule kuntoon simppelimpien osien vaihdolla.
Kuitenkin tuollaisen hankalamman vian etsintä vaatii aikaa ja monesti useamman asentajan työtä ja asiantuntemusta, jolloin kaikki se aika on poissa muiden vaativimpien hommien suorittamisesta ja siltikään yhden auton diagnosoinnista ei voi laskuttaa aivan tolkuttomasti.
Simppeleiden osien vaihdossa kannattaa antaa huollolle suoraan ohjeet vaihtaa kyseinen osa uuteen ilman ihmeempiä tutkimuksia, toki fiksu ja rehti asentaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä, jos vaihdettavaksi haluttu osa ei hänen mielestään ole viallinen.
Itselläni kävi kauan sitten silloin hieman vanhemman ranskalaisen auton kanssa siten, että vein sen ko. merkin merkkikorjaamoon ja pyysin määräaikaishuollon yhteydessä vaihtamaan oikean puolen vetonivelen, kun se naputti käännettäessä.
Jätin auton sinne ja sanoin ettei ole mitään kiirettä, teette sitten kun ehditte, koska lähdin itse toisella autolla viikoksi työmaalle.
Menin sitten hakemaan autoa seuraavalla viikolla ja huoltoneuvoja rupesi iloisesti laskuttamaan molempien etupyöränlaakereiden vaihdosta, mutta nivelen vaihtoa lapulla ei ollut.
Kysyin sitten tästä hommasta ja huoltoneuvoja pyysi auton tehneen mekaanikon siihen tiskille, pienen keskustelun jälkeen mekaanikko sanoi että hän oli diagnosoinut naputuksen lähteeksi pyöränlaakerit.
Sanoin sitten huoltoneuvojalle ja mekaanikolle, että poijaat mennäänpä pienelle koeajolle ja pyörähdimme sitten ikkunat auki rakennuksen ympäri oikealle kaartaen ja selvä naputushan sieltä kuului.
Sen jälkeen kysyin olivatko vanhat laakerit vielä tallella ja löytyiväthän ne mekaanikon nostinpaikan metalliroskiksesta vähän kaivamalla.
Pienten pyörittelyjen ja kuunteluiden jälkeen laakereista ei löytynyt oikein minkäänlaista klappia tai kuulunut mitään sivuääniä, joten rupesimme sitten keskustelemaan laskusta ja vetarin vaihdosta.
Vähäisen vänkäämisen jälkeen päädyimme siihen, että jätän auton kyseiseen liikkeeseen toiseksi viikoksi ja he vaihtavat vetarin, enkä maksa mitään laakereiden vaihdosta taikka määräaikaishuollosta.
Sitten kun menin viikon kuluttua hakemaan autoa, totesi samainen huoltoneuvoja, että hän keskusteli korjaamopäällikön kanssa tästä turhasta laakereiden vaihdosta ja korjaamopäällikön kanta oli ollut sellainen, että heidän sekaannuksensa takia tästä ei saisi aiheutua minulle mitään kuluja, joten sain huolletun ehjän ja vielä pesukoneen läpi ajetun auton alleni, eikä minun tarvinnut maksaa yhtään mitään.
Olin erittäin tyytyväinen korjaamon toimintaan ja käytin kyseistä pajaa vielä kerran halpaan määräaikaishuoltoon, mutta sitten käyttö loppui, kun kauppasin ranskattaren eteenpäin.