Korjaamon mokia & huonoja kokemuksia

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Millaisia mokia korjaamot ovat tehneet foorumilaisten autojen kohdalla? Tai mitä muita huonoja kokemuksia on ollut?

Itselle on sattunut vaikka mitä. Tässä muutama esimerkki korjaamojen nimiä kuitenkaan mainitsematta. 2 ja 3 ovat sama korjaamo, muut eri korjaamoja. Tuntuu, että aina kun löydän jonkun hyvän korjaamon, jota aion käyttää, niin sitten mokataan kunnolla.

1. Edelliseen autoon vaihdettiin autoliikkeen piikkiin uusi ABS-yksikkö. Jo autoa hakiessa huomasin, että jarrupoljin oli löysän tuntuinen. Perjantai-ilta, korjaamo oli menossa kiinni ja sanoivat, että ei siitä tuon parempaa tule. Kotona huomasin, että jarrua kunnolla pumppaamalla auto sammuu. Seuraavalla viikolla korjaamolle takaisin näyttämään vikaa ja eivät ottaneet tosissaan. Kun näytin auton sammumisen pihalla, tuli vain röhönaurua ja "hehee siinä on start stop". Hetken vänkäämisen jälkeen ottivat auton uudelleen ilmattavaksi ja saivat kuntoon. Sama korjaamo myös revitteli asiakkaiden autoilla pihalla ihan älyttömästi. Kumi paloi sekä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, kun mekaanikko lähti testilenkille.

2. Nykyiseen autoon vaihdettiin joitakin vuosia sitten EGR autoliikkeen lisäturvan piikkiin. Pääsin juuri ja juuri kotiin, kun paisuntasäiliö oli typötyhjä. Eivät ilmanneet kunnolla. Ihmettelin myös pakokaasun käryä ohjaamossa ja syyksi paljastui hiukkassuodatin, joka oli asennettu vinoon ja välistä tuli pakokaasut läpi. Tämän lisäksi EGR:n tiivisteet piti uusia, koska kaikki kärytys ei loppunut hiukkassuodattimen korjaamiseenkaan!

3. Autoon vaihdettin öljyt. Kotona huomasin, että öljyä oli ihan reippaasti liikaa. Takaisin korjaamolle ja saivat imeä ylimääräiset öljyt pois. Miten voi näin yksinkertainen homma mennä pieleen?

4. Viimeisin tapaus oli termostaatin vaihto. Vaihdon jälkeen kumisen ahtoputken klemmaria ei oltu kiristetty kunnolla ja tehot hävisivät kirjaimellisesti keskelle pimeintä korpea yöllä. Köröttelin isomman tien äärelle ja vasta kun hinausauto oli tulossa, löysin vian. Eipä itsellä olisi ollut siihen sopivaa ruuvimeisseliäkään, niin hinausautolla vakuutuksen piikkiin vanhempien pihaan, siellä korjaus ja omaan kotiin ajamalla nukkumaan. Olipahan seikkailu ja jatkossa kulkee iso kasa työkaluja ja lämpöisiä vaatteita takakontissa.
 

TTE

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
864
Forester XT:hen asensivat webaston. Jotain johtoa (kuulemma) etsiessään päättivät ruuvimeisselillä kammeta poppikoneen ulos ja se päättyi siten, että meni koko kojelauta uusiksi, vaivaiset 1500 euroa maksoi uusi. :rofl: Oppia ikä kaikki...

Toinen. Rutiini öljynvaihto, vein motulia 5 litran pönikän, sai asentaja kaiken mahtumaan koneeseen, kun öljytilavuus pikkaista vaille 4 litraa. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
374
Joitain vuosia sitten kävin aivan rutiinissa ölynvaihdossa nyrkkipajalla. Halusin hiukan ajoissa tämän hoitaa alta pois, kun oltiin lähdössä pidemmälle juhannusreissulle. Eipä siinä, kaikki meni aluksi hyvin, kunnes Norjan vuonojen välissä alkoi öljyvalo itkemään. Soitin siinä sitten korjaamolle että mitähän tässä nyt. Sanoivat pajalla että "sehän se suodatin imee öljyä, jäi vissiin taso alhaiseksi". Nojuu, ymmärrettävää, mutta toin omat öljyt vaihtoon, että mitä sitä säästelemään, kun ei se suodatin nyt NIIN paljon sitä ime. Eipä siinä, lisää öljyä koneeseen (VAGin tuntien aina oli litra-pari takakontissa). Eipä mennyt kauhean kauaakaan kun taas alkoi valo huutamaan, ja tarkemmin katsoessa maassa oli öljyä. Kivasti meni juhannusreissu vähän pilalle kun yksi lomapäivä kului norjalaisessa korjaamossa, ja jouduttiin yksi maksettu reissu jättää väliin ajanmenetyksen vuoksi. Olivat muistaakseni unohtaneet jonkun tiivisteen välistä, vai oliko itse suodatin mennyt väärin päin (en tiedä onko tämä edes mahdollista? Ei voi muistaa miten siinä menikään). Toki vein takaisin Suomessa sinne pajalle että siivoavat kaikki öljyläiskät koneesta ja alapuolelta. Vähän näytti nyrkkipajan pomoukko happamalta, mutta *****ako minulle ovat kiukkuisia jos itse sössivät. Olisi pitänyt vaatia lisää korvauksia vaivoista ja muista kuluista, mutta toki sain alkuperäisen öljynvaihdon, norjalaisen korjaamon, ja ostetun öljypönikän hinnan heiltä takaisin. Tiedän ainakin mihin en enää vie, ja toki autokin on jo tässä välissä vaihtunut. Luulisi vain että maailman tavallisin huoltotoimenpide, öljynvaihto, olisi niin simppeli _autokorjaamolle_, että sen kanssa ei tulisi ongelmia. Noh, tästä taas opittiin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Täällä varsinais-suomen isossa kaupungissa on monen näköistä pajaa ja useasti jo työn tilaaminen on vaikeaa kielimuurin takia. Perheen kakkosautoon pakoputken vaihto onnistui eräässä pajassa hienosti niin vein sinne myös oman kinnerin joka tiputteli jäähdytysnestettä koneen takaa olevasta letkusta ja oma motivaatio korjaamisen oli nolla. Vuotoa pajalla ei tietenkään löytynyt vaikka sormille tippui nestettä ja olisivat halunneet vaihtaa jäähdyttimen edulliseen 300€ hintaan kun motonetissa se maksoi 60€.
Vuoto vaan paheni niin kotona sitten akku ja imusarjalle menevä letku irti niin vuotajaksi paljastui jälkiasenteinen letkulämmitin. Tuo irti ja letku kiinni omaan paikkansa lohkoon niin aikaa kului kaikkinensa 15 minuuttia + järjestelmän ilmaus.
Autoani "huollosta" hakiessa sinne palautui octavia joka oli ollut jarrujen korjauksessa katsastuksen hylyn takia. Pojat olivat vaihtaneet kaikki hilut etupäähän ja hylky oli tullut takajarruista. :) Alkoivat pajoittaa skodaa kuntoon sopimuksella että asiakas maksaa vain osista.
Korjaamo on kopioinut nimensä lähistöllä sijaitsevasta hyvä maineisesta +pitkään toimineelta korjaus ja viritys pajalta.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
48
Luotto korjaamoiden ammattitaitoon on karissut jo aikoja sitten, mutta muutamia kertoja takuunalaisa autoja on silti tarvinnut niissä käyttää. Nyt kun ei ole enää mitään takuita autoissa, niin teen kaikki huollot ja korjaukset itse.

BMW:ssä oli perässä öljyvuoto. Autossa oli vaihtoautotakuu, joten vein auton perän stefan vaihtoon merkkiliikkeeseen. Työ valmistui ja ajelin tyytyväisenä kotiin. Muutaman päivän päästä tuli tilanne, jossa pysäköin auton jyrkkään mäkeen. Silloin huomasin, että käsijarru nousee täysin ylös eikä pidä ollenkaan (normaalisti tasaisella jätän auton vain p-asentoon ilman käsijarrua). Oli sitten asentajalla unohtunut käsijarrun säätö vetarin irroituksen jälkeen. Toki virhe korjattiin valituksen jälkeen, mutta silti säätö tehtiin sinnepäin ja käsijarrun tehoeron takia oli lähellä tulla hylsy katsastuksesta (tein sitten lopulta itse säädön ja nyt ottaa tasaisesti käsijarru).

Volkkari oli suuttimen vaihdossa merkkiliikkeessä. Takas kotia ajellessa ihmettelin hieman voimakasta dieselin käryä kabiinissa, mutta aattelin sen johtuvan suuttimen vaihdossa konetilaan mahdollisesti valuneesta polttoaineesta. Kotona avasin kuitenkin konepellin ja koko moottoritila oli dieselin peitossa. Asentajalla oli unohtunut kokonaan laittaa polttoaineen paluulinja paikalleen. Se oli varmaan kevyesti painettu ns huulille, mutta unohdettu painaa kunnolla pohjaan saakka, jolloin se hetken ajon jälkeen oli irronnut kokonaan ja dieselit pääty ympäri konehuonetta. Tästä en viitsinyt edes enää lähteä valittamaan vaan painoin paluulinjan liittimen itse kunnolla paikoilleen.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Yksi vaihdelaatikon öljypohjan kiinnitysruuvi meni poikki avatessa. Piti kuitenkin öljyn hyvin, eli korjauksella ei ollut hätä, eikä korjaus auton alla maaten huvittanut. Jonkin ajan kuluttua vein korjaamolle, jotta poistavat jumittuneen ruuvin pätkän ja asentavat Helicoilin tarvittaessa. Mukana vein uuden suodattimen, uudet öljyt, tiivisteen ja paperille kirjoitetun kiristysmomentin. Myöhemmin katsastuksessa huomasin, että olivat korvanneet poikki menneen M6-ruuvin M7-ruuvilla. Osan ruuvien kireys oli sellainen, että aluslevyt pyörivät sormin kantojen alla.

Käytän mahdollisimman vähän korjaamoja, koska en luota niihin. Merkkikorjaamoihin luotan monimerkkikorjaamoja enemmän. Kun olin paremmassa taloudellisessa tilanteessa, teetin kaikki huollot ja paikallisessa Toyota-huollossa. Niistä ei jäänyt pahaa sanottavaa. Kerran diagnosoivat huollon yhteydessä mallikkaasti satunnaisen ilmastoinnin toimimattomuuden releeseen, joka maksoi muutaman euron. Samaan eivät olisi pystyneet monimerkkikorjaamossa kuin älyttömällä tuurilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Hinta korreloi ainakin omasta mielestäni laatua. Suurimman osan huolloista ja korjauksista tehnyt aina itse mutta joskus on ajan tai sijainnin takia suosittava korjaamoa.

Isommissa AD ja Fixus korjaamoissa tuntihinta on ollut satasta mutta työn laadussa ei ole ollut moittimista.

Halvimman tarjouksen tehnyt korjaamo ei välttämättä tule halvimmaksi tavaksi hoitaa asia kuntoon oikein.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Itse tulee käytettyä yhteen merkkiin/konserniin erikoistuneita korjaamoita. Ovat hinnaltaan selkeästi marmoria alhaisemmat, mutta osaamista tuntuu löytyvän jopa enemmän. Kertaakaan en ole vielä näihin joutunut pettymään.

Ovat osanneet valita myös hinta-laatusuhteeltaan sopivat osat. Välillä ollut samaa tavaraa kuin orkkis, mutta edullisemmassa pahvilaatikossa. Kun sen sopivan korjaamon löytää niin ei tarvitse edes hintoja kysellä etukäteen.

Pitkään tein kaikki huollot ja korjaukset itse, mutta nykyään käytän sen ajan mieluummin toisin. Poikkeuksena harrastevehkeet, jotka tulee laiteltua itse.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Merkkihuollossa kyllä osaaminen ja palvelu tuntuu olevan nyrkkipajoja parempaa. Esimerkiksi asiakaspalveluun on varmasti omat koulutuksensa, eivätkä asiakkaat saa kuulla "rääh rääh" työmiesvitsejä ja naureskelua, kun tuovat auton korjattavaksi. Vanhaa autoa ei viitsi opiskelijabudjetilla kuitenkaan jatkuvasti käyttää merkkarilla. Kaupungissa on myös omaan merkkiin erikoistunut korjaamo, mutta se ei ole vakuuttanut oikein kertaakaan.

Mielellään tekisin remontit itse, niin säästäisi ja oppisi. Se vain vaatisi melkein sen lämpöisen ja tilavan tallin mielellään nosturilla. Piha marraskuun sateessa ja pimeydessä ei houkuta isojen ja pitkään kestävien remonttien kohdalla. Pikkuhommat menee kyllä itse ja monesti sen hetkinen rahatilanne määrää, teenkö homman itse vai vienkö jollekin nyrkkipajalle. Nytkin luulin löytäneeni hyvän ja edullisen pikkupajan, jossa jatkossa käytän autoa, mutta ahtoputken irtoaminen heti remontin jälkeen korvessa muutti mielen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Merkkihuollossa kyllä osaaminen ja palvelu tuntuu olevan nyrkkipajoja parempaa. Esimerkiksi asiakaspalveluun on varmasti omat koulutuksensa, eivätkä asiakkaat saa kuulla "rääh rääh" työmiesvitsejä ja naureskelua, kun tuovat auton korjattavaksi. Vanhaa autoa ei viitsi opiskelijabudjetilla kuitenkaan jatkuvasti käyttää merkkarilla. Kaupungissa on myös omaan merkkiin erikoistunut korjaamo, mutta se ei ole vakuuttanut oikein kertaakaan.

Mielellään tekisin remontit itse, niin säästäisi ja oppisi. Se vain vaatisi melkein sen lämpöisen ja tilavan tallin mielellään nosturilla. Piha marraskuun sateessa ja pimeydessä ei houkuta isojen ja pitkään kestävien remonttien kohdalla. Pikkuhommat menee kyllä itse ja monesti sen hetkinen rahatilanne määrää, teenkö homman itse vai vienkö jollekin nyrkkipajalle. Nytkin luulin löytäneeni hyvän ja edullisen pikkupajan, jossa jatkossa käytän autoa, mutta ahtoputken irtoaminen heti remontin jälkeen korvessa muutti mielen.
Useissa merkkihuolloissa työssä olleena... ei se osaaminen ole välttämättä yhtään sen parempaa kuin pienillä. Erona että merkkikohtaiset työkalut ovat suoraan käsillä ja parempi käsitys juuri kyseisen auton mahdollisista vioista. Säästävät siis aikaa mutta laskuttavat ohjeaikojen eivätkä toteutuneen mukaan ja tuntihinta on huomattavasti kovempi. Paras tapa on viedä merkkiin erikoistuneelle ei merkkikorjaamolle. Monessa on ex merkkikorjaamoiden työntekijöitä jotka kyllästyivät siihen perseilyyn ja perustivat oman puljun. Taitoa ja aitoa kiinnostusta ja työnjälki huomattavasti parempaa kuin merkkikorjaamolla hinnan ollessa random korjaamon ja merkkikorjaamon välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 033
Ei nyt korjaamosta ole kokemusta jakaa, mutta renkaiden vaihdosta on.

Vaimo vei Espacen renkaiden vaihtoon läheiseen rengasliikkeeseen. Liikkeessä yrittivät selkeästi vedättää kun eivät aluksi halunneet vaihtaa kitkoja alle, koska ovat kuulemma sakkorajalla.

Lopulta vaihtoivat alle ja antoivat ohjeen ensitilassa hankkia uudet talvirenkaat, koska nykyiset ovat "hengenvaarallisessa" kunnossa.

Mittasin kotona urasyvyyden, 6 mm jokaisessa renkaassa. Se siitä sakkorajalla olemisesta. Jos sitä keväällä katselisi uusia, muttei tuolta liikkeestä.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Useissa merkkihuolloissa työssä olleena... ei se osaaminen ole välttämättä yhtään sen parempaa kuin pienillä. Erona että merkkikohtaiset työkalut ovat suoraan käsillä ja parempi käsitys juuri kyseisen auton mahdollisista vioista. Säästävät siis aikaa mutta laskuttavat ohjeaikojen eivätkä toteutuneen mukaan ja tuntihinta on huomattavasti kovempi. Paras tapa on viedä merkkiin erikoistuneelle ei merkkikorjaamolle. Monessa on ex merkkikorjaamoiden työntekijöitä jotka kyllästyivät siihen perseilyyn ja perustivat oman puljun. Taitoa ja aitoa kiinnostusta ja työnjälki huomattavasti parempaa kuin merkkikorjaamolla hinnan ollessa random korjaamon ja merkkikorjaamon välillä.
Täälläpäin muutamia vuosia sitten eräästä isosta merkkihuollosta lähti useita osaajia uuteen vast'ikään perustettuun huoltamoon töihin. No arvata saattaa, että jälki ei hetkeen siinä isossa merkkihuollossa ollut kovin kummoista, useimmiten huollon jäljiltä auto jopa ajokelvoton :O Ihme jottei tuosta mitään lehdissä kirjoiteltu aikoinaan.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
634
Ei nyt korjaamosta ole kokemusta jakaa, mutta renkaiden vaihdosta on.

Vaimo vei Espacen renkaiden vaihtoon läheiseen rengasliikkeeseen. Liikkeessä yrittivät selkeästi vedättää kun eivät aluksi halunneet vaihtaa kitkoja alle, koska ovat kuulemma sakkorajalla.

Lopulta vaihtoivat alle ja antoivat ohjeen ensitilassa hankkia uudet talvirenkaat, koska nykyiset ovat "hengenvaarallisessa" kunnossa.

Mittasin kotona urasyvyyden, 6 mm jokaisessa renkaassa. Se siitä sakkorajalla olemisesta. Jos sitä keväällä katselisi uusia, muttei tuolta liikkeestä.
Koska on renkaat paistettu? Kyljessä on 4 numeroinen luku esim 1122
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Koska on renkaat paistettu? Kyljessä on 4 numeroinen luku esim 1122
Tämä. Yrittävät toki monesti kusettaakin mutta joskus vain pitää uskoa ammattilaista. Faijalla oli pari vuotta vanhat hyvin pintaa ja suurimman osan nastoista omanneet Nokian nastat alla ja ihmetteli kun jäi viime talvena kokoajan jumiin. Oli ilmeisesti säilytetty hotellissa väärin tai kovettunut muuten tuo rengas niin pahasti että olivat parissa vuodessa mennyttä. Uudet samanlaiset alle ja yhtäkkiä pitoa oli täysin eri tavalla. Joskus tuo kumi voi kovettua todella nopeasti ja sen kyllä tuntee sormellakin jos on yhtään renkaiden kanssa enempää tekemisissä tai on uusi ja vanha vierekkäin vertailtavana. Sakkorajan käyttö on itsessään monesti helpompi selitettävä keskiverto asiakkaalle kuin että aletaan selittämään että kumi on liian kovaa ja rengas ei enää toimi halutulla tavalla (jengi kun on niin jumittunut siihen että jos pintaa ja mahdollisesti nastoja on, ovat renkaat täysin hyvät ja turvalliset.

Ja ei, en väitä että tässä välttämättä olisi näin mutta ei siitä haittaa ole tarkistaa tuo paistopäivä ja kokeilla hiukan miten pehmeää tuo kumi on. Pitäisi olla helposti sormella taipuvat lamellit ja sormella pitäisi saada painettua kuviota sen verran että tuntee sen joustavan sormen alla kohtuu helposti.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Mitä väliä sillä on niiden kulumisen suhteen?
Renkaan ikä. Kuten yllä yritin selittää. Rengas voi olla ulkoisesti kuin uusi mutta kivikova koska on iän tai väärän säilytyksen vuoksi kivikova joten pidoltaan todella huono. Ja kuten yllä sanoin, helpompi selittää kuluneisuutena kuin yrittää käydä läpi miksi rengas menettää pitoaan ilman että renkaassa on näkyvän suurta kulumaa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Joku vuosi sitten piti viedä auto korjaamolle, kun kaasulla kulkevaan Volkkariin tuli vikaa tuonne kaasupuolelle ja niihin liittyviä vikoja en ole raaskinut lähteä itse korjaamaan. Joka tapauksessa auto meni kaasuautoja korjaavalle pajalle, joka ei siis ollut merkkiliike ja vika saatiin kyllä kuntoon, mutta VW:n alkuperäisosasta kehtasivat pyytää nelinkertaisen hinnan siitä, mitä se olisi marmoritiskiltä haettaessa maksanut ja lisäksi olivat tehneet koeajon hieman pidemmän kaavan mukaan. Käämit varsinaisesti paloivat tuon koeajon suhteen, koska "koeajo" oli tosiasiallisesti ollut jonkun asentajan täyttä hupiajoa ja tietenkin asiakkaan autolla ja polttoaineilla. Tämä kävi ilmi kahdesta eri seikasta. Ensinnäkin olin nollannut huoltoon viedessä trippimittarin ja ottanut kameralla matkamittarin lukeman ylös. Ei ollut asentaja nollannut trippiä ja lisäksi se kävi ilmi myös mittarilukemaa vertaamalla kuvan lukemaan. Oli autolla ajettu lähemmäs 80 km, kun huoltoraportissa puhuttiin 20 km koeajosta. Kävin vaatimassa selvitystä ja sieltä tuli vaikka mitä koottuja tarinoita siitä, kuinka piti hakea varaosia matkahuollon toimipisteestä ja vaikka mitä palturia, johon tartuin ja kysyin etteikö heillä tosiaan ole omaa autoa taikka mitään muuta tapaa hakea osia/hoitaa asioita kuin asiakkaiden rikkinäisillä autoilla? Kuulemma se pakettiautokin löytyi, mutta jostain syystä sitä ei nyt sitten ollut käytetty. Jätin asian silloin tuohon, mutta samaan hengenvetoon totesin, että em. korjaamo on minun asiakkuuteni menettänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Opelin ilmastointi ei kytkeytynyt päälle kuin satunnaisesti ja vein sen tuttuun korjaamoon, joka ei ole merkkikorjaamo. Vähän tutkivat asiaa ja totesivat, että vie merkkikorjaamoon. Eivät laskuttaneet kuitenkaan mitään.
Merkkikorjaamossa vaihtoivat ohjauspaneelin hintaan 400 € + työt. No se ei auttanut ja seuraavaksi olisivat vaihtaneet väyläohjaimen hintaan 1000 € + työt. Siinä vaiheesaa totesin, että antaa olla. Vaihtoivat onneksi vanhan paneelin takaisin eikä siitä nyt montaa sataa pitänyt maksaa, mutta ei heillä ollut mitään tapaa paikallistaa vikaa.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Oon kyllä hyvin ite välttynyt suuremmilta mokilta yms kädenväännöiltä auton korjausten/huoltojen kanssa, mutta jo kahden auton kohdalla käynyt niin, että auton ratti on "naarmutettu". Eli todennäköisesti joku tuhdimmassa kunnossa oleva asentaja mennyt autoon ja ei ole sitten viitsinyt sitä penkkiä ottaa kunnolla taaksepäin vaan ajettu ns. ratti sylissä ja ratti raapinut jotain vasten niin että pinta on paikoittain rullalla. Tietysti huomannut molemmilla kerroilla homman vasta sen verran jälkeenpäin, että vaikea siinä kohtaa enää väittää niin käyneen. Mutta sen tiedän, etten itse ole sitä aiheuttanut.

Jatkossa kiinnitän kyllä enemmän huomiota tuohon, kun noudan auton huollosta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Oon kyllä hyvin ite välttynyt suuremmilta mokilta yms kädenväännöiltä auton korjausten/huoltojen kanssa, mutta jo kahden auton kohdalla käynyt niin, että auton ratti on "naarmutettu". Eli todennäköisesti joku tuhdimmassa kunnossa oleva asentaja mennyt autoon ja ei ole sitten viitsinyt sitä penkkiä ottaa kunnolla taaksepäin vaan ajettu ns. ratti sylissä ja ratti raapinut jotain vasten niin että pinta on paikoittain rullalla. Tietysti huomannut molemmilla kerroilla homman vasta sen verran jälkeenpäin, että vaikea siinä kohtaa enää väittää niin käyneen. Mutta sen tiedän, etten itse ole sitä aiheuttanut.

Jatkossa kiinnitän kyllä enemmän huomiota tuohon, kun noudan auton huollosta.
Aika kun vien minkään auton huoltoon, otan kuvat autosta joka suunnasta, nollaan tripin ja otan kuvan, kuvaan vanteet ja jos sporttisempi auto niin sanon vielä työnjohdolle että infoavat autossa olevan tallentava gps paikannin. Tämä siksi koska tiedän miten asiakkaiden autoja kohdellaan merkkiliikkeissä ja miten niillä kaahaillaan (juu joskus koeajolla on oikeasti tarve sille mutta näin ei ole normi vuosihuollon kohdalla yms). Muistan lukemattomia tarinoita joista työnantaja käski pitää suun kiinni koska asiakas ei ollut tajunnut tapahtunutta tai siitä ei ollut todisteita.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
48
Oon kyllä hyvin ite välttynyt suuremmilta mokilta yms kädenväännöiltä auton korjausten/huoltojen kanssa, mutta jo kahden auton kohdalla käynyt niin, että auton ratti on "naarmutettu". Eli todennäköisesti joku tuhdimmassa kunnossa oleva asentaja mennyt autoon ja ei ole sitten viitsinyt sitä penkkiä ottaa kunnolla taaksepäin vaan ajettu ns. ratti sylissä ja ratti raapinut jotain vasten niin että pinta on paikoittain rullalla. Tietysti huomannut molemmilla kerroilla homman vasta sen verran jälkeenpäin, että vaikea siinä kohtaa enää väittää niin käyneen. Mutta sen tiedän, etten itse ole sitä aiheuttanut.

Jatkossa kiinnitän kyllä enemmän huomiota tuohon, kun noudan auton huollosta.
Tämä muuten kanssa ärsyttää korjaamoissa, että ns käytön jälkiä ilmestyy herkästi rattiin, ovipahviin tai kynnysmuoveihin. Ja sitten työn valmistuttua auto on ajettu parkkipaikalla johonkin todella ahtaaseen väliin, missä riski ovilommoille on suuri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 033
Koska on renkaat paistettu? Kyljessä on 4 numeroinen luku esim 1122
DOT 4017 eli n. 5 vuotta vanhat. Lamellitkin ovat ihan pehmeät paineltaessa sormella.

Kuten sanoin, keväällä sitten kitkarengaskaupoille. Näillä menee tämä talvi ihan mainiosti.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
Kakkosautona oleva vanha Avensis alkoi herjata virranjakajan Hall-sensorista.
Toyotan merkkihuolto tarjosi korjaukselle hintaa 450EUR, sis. osat ja 3,5 tuntia töitä.

Googlailin hetken itse ja osat motonetista. Maksoi alle satasen ja aikaa meni ohjeiden googlailu mukaanlukien noin 2 tuntia. Ilmeisesti merkkihuoltoa ei edes kiinnostanut huolto ja siksi lykkäsivät noin älyttömän hinta-arvion.

Erikoisin kokemus tänään Fiatin merkkihuollosta.
Matkailuauto huoltoon koska Infotainment herjaa Sound System Unavailable virhettä.
Huolto ei tehnyt mitään koska "Kyseessä on matkailuautovalmistajan jälkiasentama yksikkö"
Infotainment vaan sattuu olemaan Ducaton aluperäinen UConnect. Ihan hyvin vedetty merkkihuollolla, jos eivät edes tunnista huoltamansa merkin varusteita.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
150
Kakkosautona oleva vanha Avensis alkoi herjata virranjakajan Hall-sensorista.
Toyotan merkkihuolto tarjosi korjaukselle hintaa 450EUR, sis. osat ja 3,5 tuntia töitä.

Googlailin hetken itse ja osat motonetista. Maksoi alle satasen ja aikaa meni ohjeiden googlailu mukaanlukien noin 2 tuntia. Ilmeisesti merkkihuoltoa ei edes kiinnostanut huolto ja siksi lykkäsivät noin älyttömän hinta-arvion.
Oman kokemuksen mukaan ja tässäkin threadissa muistaakseni aiemmin mainittu, että yleensä nuo liikkeet lisäävät tuohon pienen "jos-jotain-tapahtuukin" aikavaran. Ja onhan se positiviinen yllätys kun laskussa lukeekin 2,5h töitä eikä 3,5h! Toki kyynikko ajattelisi että meni 2h mutta laskuttivat silti 3,5h (mikä tietenkin paikasta riippuen voi olla täysin mahdollistakin)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
DOT 4017 eli n. 5 vuotta vanhat. Lamellitkin ovat ihan pehmeät paineltaessa sormella.

Kuten sanoin, keväällä sitten kitkarengaskaupoille. Näillä menee tämä talvi ihan mainiosti.
Hiinä ja hiinä... Jos budjetti sallisi niin olisin itse tuossa kohdin menossa jo rengaskaupoille/olisin ostanut kesällä uuden satsin. Itse olen pitänyt tuota 5v aika siinä limittinä kun alkaa olemaan jäällä ja lumella jo isoa eroa jolla on merkitystä. Joskus tuli vanhemmilla vähän yli 5v renkailla ajettua ja juu kyllähän niillä pärjäsi mutta olikin ainoa auto mitä sain kaivaa toistuvasti irti hangesta kun muuta ovat meneet nätisti yli.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Auto pomppasi leimalla etualatukivarren puslista, ja nainen soitti korjaamoon pyytäen vaihtamaan molemmat tukivarret, kun olin niin suositellut. Kun auto oli nosturilla, sieltä soitettiin, että kun on tätä ruostetta, niin eikös olisi järkevämpi vaihtaa koko tukivarret eikä pelkkiä puslia? Vastasi ihmeissään, että niinhän sitä juuri taidettiin tilatakin. Sitten kun auto valmiina noudettiin, oli vain toinen tukivarsi vaihdettu. No seuraavana päivänä onnistui sitten toisenkin vaihto, eikä työn osuutta laskusta tarvinnut maksaa kun tämä heidän perseily niille selitettiin. Muutama viikko tuon jälkeen ajoin kyseistä autoa ja huomasin että rattihan on jäänyt tukivarsi-masentajilta ainakin 20 astetta vinoon. Nainen ei halua enää olla tekemisissä niiden kanssa, ja ajaa mieluummin ratti vinossa kuin maksaa 80 euroa kulmien säädöstä johonkin muualle. Kukin tyylillään! #autojerrynhalvin
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
DOT 4017 eli n. 5 vuotta vanhat. Lamellitkin ovat ihan pehmeät paineltaessa sormella.

Kuten sanoin, keväällä sitten kitkarengaskaupoille. Näillä menee tämä talvi ihan mainiosti.
Vika paikassa säästät. Huomattavan kopottuneet ovat jo. Jonkun näköistä piheyttä ja täydellistä välinpitämättömyyttä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Vika paikassa säästät. Huomattavan kopottuneet ovat jo. Jonkun näköistä piheyttä ja täydellistä välinpitämättömyyttä.
En nyt sanoisi täydellistä välinpitämättömyyttä. Jos ei ole kokemusta tai verrokkirengasta vieressä niin onhan tuo talvinakki kovettuneenakin löysä ja pehmeä. Toki jos iän on tiennyt niin onhan tuo jo hiukan siinä rajoilla että pitäisi ymmärtää ettei kaikki ole ehkä ihan täydessä iskussa. Itsellä tuli auton mukana 2015 paistetut ja kyllä ne olivat tottakai vielä jossain määrin joustavat mutta ei niillä kyllä olisi voinut kuvitella ajavansa talvella metriäkään vaikka pintaa oli ja nastat tallella. -65 kuplan mukana tuli talvinakit jostain 70-luvulta ja näyttivät käyttämättömiltä, nastat olivat kaikki tallessa, pintaa oli tosiaan kuin uudessa eivätkä olleet edes halkeilleet mutta ai saakeli että oli kovaa kumia. Eli aina ei pinta ja nastojen määrä kerro totuutta. Tosin, kehtaan väittää että niillä renkailla olisi pistetty hanttiin uusille renkaille jos vain jääpito olisi ollut testattavana. Nastat olivat mallia ISOT kun vertaa nykyisiin pikku pikku metallinpalasiin (ei kuitenkaan mitkään piikkirenkaat vaan ihan rehdit sen ajan nastarenkaat).
 

KiD83

Persu
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 027
Itselle ei ole sattunut koskaan mitään, siitä syystä että korjaamo jolle olen autoni joskus vienyt on joko lapsuudenkaverini omistama korjaamo tai entinen työpaikkani.

Kerran ostin mk1 Focuksen ja myyjä näytti kuittia ja sanoi että haitariputki pakariin vaihdettu vasta uuteen kun vuoti. No hyvä.

Myöhemmin alkoi tulipellin seudulta tulemaan pakokaasun käry sisään. Aloin tutkimaan tarkemmin ja pystyi heti sanomaan että mitään ei ollut vaihdettu, vaan massalla hetkellisesti tukittu vuoto hieman pakosarjan jälkeen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
MK1 Focuksesta tuli mieleen eräs autoliike ja korjaamo. Ostin MK1 Focus ST170:n josta paljastui tuntematon määrä virejä ja koska en silloin autoa liikaa tuntenut ja vähän heräteostoksena ostin niin kerrottiin ja vakuuteltiin vakioksi. Noh, eipä ollut ja se loputon ongelmien lista... 6kk myöhemmin pulju joutui ottamaan auton takaisin myyntihintaan ja otin toisen auton tilalle. Oli korjaamolla jatkuvasti koska kukaan ei löytänyt syytä tyhjäkäynnin oudolle käytökselle, vajailla pytyillä käynnille ja muille epänormaaleille mutta diagnostiikaltaan varsin simppeleille vioille. Itsellä on koulutus muttei paikkaa jossa tehdä joten syy ongelmiin jäi tuntemattomaksi. Auton historiaa selvittäessä selvisi että ensimmäinen omistaja oli tehnyt asiat juuri kuten pitää mutta toinen omistaja oli vissiin joku jolla oli juuri ja juuri varaa pitää auto ja vain aivan välttämättömät oli tehty ja mm. xenon umpio oli paskottu ja leimalla tuli hylky koska umpio oli kiinni vain parilla pultilla (ei hajua mistä ihmeestä leimamies huomasi koska suuntaukset olivat kohdillaan) yms. viritelmiä ja "tuunauksia" alkoi löytyä pinnan alta. Jäi kyllä varsin paska maku suuhun kun ei saatu "perus" Fordin konetta käymään normaalisti niin millään. Sääli koska auto oli mahtava ja ensimmäinen kokemus tehdastekoiseen hot hatchiin ja vaikka teho ei ollut kummoinen niin ajettavuus kompensoi muut puutteet. Kehtaan väittää että myyjäliike saneli etteivät maksa yhtään mitään mistään ja siitä syy. Kertoo vain omaa tarinaansa merkkiliikkeiden moraalista. Jos olet itse ns "hyvä asiakas" saat mahtavaa ja special vip kohtelua niin laina-autojen kuin muiden juttujen muodossa mutta auta armias jos tulet paikalle ilman että tiedät mistään mitään. Koska omasin hyvät välit liikkeeseen/korjaamoon niin siinä missä itse suhailin ilmaiseksi Mustangeilla ja Focus RS:illä yms. huoltojen ajat niin muut joutuivat maksamaan siitä perus Fiestasta hinnat alkaen varustellusta sijaisautosta.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Vika paikassa säästät. Huomattavan kopottuneet ovat jo. Jonkun näköistä piheyttä ja täydellistä välinpitämättömyyttä.
Jos on itse ostanut renkaat uutena, niin tietää milloin ne on otettu käyttöön ja silloin myöskään paistoleima ei kerro koko totuutta renkaan iästä. Harvemmin ostetut renkaat ovat edellisen viikon leimalla, vaan uutena voidaan hyvinkin myydä parikin vuotta sitten valmistettuja renkaita. Käytettynä toki ei välttämättä voi tietää renkaiden todellista ikää, mutta jos renkaat ovat juuri nyt viisivuotiset, niin todennäköisesti ne eivät välttämättä ole olleet käytössä viittä vuotta.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Jos on itse ostanut renkaat uutena, niin tietää milloin ne on otettu käyttöön ja silloin myöskään paistoleima ei kerro koko totuutta renkaan iästä. Harvemmin ostetut renkaat ovat edellisen viikon leimalla, vaan uutena voidaan hyvinkin myydä parikin vuotta sitten valmistettuja renkaita. Käytettynä toki ei välttämättä voi tietää renkaiden todellista ikää, mutta jos renkaat ovat juuri nyt viisivuotiset, niin todennäköisesti ne eivät välttämättä ole olleet käytössä viittä vuotta.
Jaa ettei se rengas lähde vanhentumaan kun sitä ei oteta käyttöön. Taidat olla töissä jossain kotimaisessa rengas kioskissa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Jaa ettei se rengas lähde vanhentumaan kun sitä ei oteta käyttöön. Taidat olla töissä jossain kotimaisessa rengas kioskissa.
Olen nyt aika monta rengassarjaa ostanut ihan kuluttaja-asiakkaana ja aina merkkirenkaita. Nykyiset talvirenkaat ostin 2020 loppuvuodesta ja paistoleima yhdessä renkaassa taisi mennä 2019 loppupuolelle, muiden ollessa alkuvuoden 2020 renkaita. Pitäisikö tässä nyt sitten tulkita, että olisi pitänyt hakea hyvitystä yhdestä vanhemmasta renkaasta taikka poistaa se käytöstä muita aiemmin? Käytetyissä renkaissa tai auton mukana tulleissa renkaissa joita ei ole itse ostanut, niin voi tottakai olla mahdotonta tietää, kuinka kauan renkaat ovat olleet oikeasti käytössä, mutta ainakin oma käsitykseni on ollut, että kunhan rengas on säilötty asianmukaisesti, uutena saa myydä renkaita, jotka eivät ole aivan viimeisimmästä paistoerästä.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Olen nyt aika monta rengassarjaa ostanut ihan kuluttaja-asiakkaana ja aina merkkirenkaita. Nykyiset talvirenkaat ostin 2020 loppuvuodesta ja paistoleima yhdessä renkaassa taisi mennä 2019 loppupuolelle, muiden ollessa alkuvuoden 2020 renkaita. Pitäisikö tässä nyt sitten tulkita, että olisi pitänyt hakea hyvitystä yhdestä vanhemmasta renkaasta taikka poistaa se käytöstä muita aiemmin? Käytetyissä renkaissa tai auton mukana tulleissa renkaissa joita ei ole itse ostanut, niin voi tottakai olla mahdotonta tietää, kuinka kauan renkaat ovat olleet oikeasti käytössä, mutta ainakin oma käsitykseni on ollut, että kunhan rengas on säilötty asianmukaisesti, uutena saa myydä renkaita, jotka eivät ole aivan viimeisimmästä paistoerästä.
Myydä saa Suomessa mitä vaan. Mutta vanhentuminen alkaa heti kun tuote tulee uunista ulos. Hyvinkin iso merkitys pidossa, varsinkin kitkarenkaissa. Ja kaikkien 4kpl olisi hyvä olla vielä samasta erästä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Myydä saa Suomessa mitä vaan. Mutta vanhentuminen alkaa heti kun tuote tulee uunista ulos. Hyvinkin iso merkitys pidossa, varsinkin kitkarenkaissa. Ja kaikkien 4kpl olisi hyvä olla vielä samasta erästä.
En sano, etteikö renkaalle tapahtuisi mitään siitä kun se valmistetaan ja kun se odottaa käyttäjäänsä. Mutta en ole tehnyt numeroa asiasta, jos renkaat ovat kuitenkin valmistettu vuoden sisällä ostopäivästä. Käsitykseni mukaan rengasliikkeiden omien käytäntöjen mukaan vasta yli kolmevuotiaasta renkaasta pitäisi ostajalle kertoa kaupanteon hetkellä. Eli melkoinen liukuma tuossa sallitaan. Onhan se mukavaa, jos saa aivan uunituoreet renkaat, mutta ainakaan itselleni ei maksa vaivaa lähteä reklamoimaan asiasta, jos siihen ei ole painavaa syytä ja toistaiseksi ei ole kaupiteltu niin vanhoja renkaita, että pitäisi valittaa.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
En sano, etteikö renkaalle tapahtuisi mitään siitä kun se valmistetaan ja kun se odottaa käyttäjäänsä. Mutta en ole tehnyt numeroa asiasta, jos renkaat ovat kuitenkin valmistettu vuoden sisällä ostopäivästä. Käsitykseni mukaan rengasliikkeiden omien käytäntöjen mukaan vasta yli kolmevuotiaasta renkaasta pitäisi ostajalle kertoa kaupanteon hetkellä. Eli melkoinen liukuma tuossa sallitaan. Onhan se mukavaa, jos saa aivan uunituoreet renkaat, mutta ainakaan itselleni ei maksa vaivaa lähteä reklamoimaan asiasta, jos siihen ei ole painavaa syytä ja toistaiseksi ei ole kaupiteltu niin vanhoja renkaita, että pitäisi valittaa.
Autobild lehti Saksassa tutkinut moneen kertaan asian. Ja taisi joku kotimainenkin lehti aikanaan testata.
Kusetushan tuo vanhojen renkaiden myynti on, tosin selvinnyt Suomalaisille vasta hiljattain.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Vein 300 sarjan Bemarin merkkihuoltoon, jossa vaihdettiin takapyöränlaakerit. Ihmettelin tämän jälkeen auton takapään levottomuutta varsinkin kaistanvaihdossa. Muutaman päivän kuluttua vein auton uudestaan huoltoon. En tiedä minkä mokan ne oli tehneet, mutta joutuivat vaihtamaan uudestaan pyöränlaakerit ja myös vetoakselit; meni korjaamon piikkiin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Erikoisin kokemus tänään Fiatin merkkihuollosta.
Matkailuauto huoltoon koska Infotainment herjaa Sound System Unavailable virhettä.
Huolto ei tehnyt mitään koska "Kyseessä on matkailuautovalmistajan jälkiasentama yksikkö"
Infotainment vaan sattuu olemaan Ducaton aluperäinen UConnect. Ihan hyvin vedetty merkkihuollolla, jos eivät edes tunnista huoltamansa merkin varusteita.
Antoiko vikakoodia takakauittimista?

Jos kyseessä on 2020 ja uudempi Ducato. Niin käske päivittämään IPC kyseessä on vika joka pitäisi korjaantua sillä.

Terveisin Fiatin merkkihuollosta etkä käynyt meillä :geek:
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
Antoiko vikakoodia takakauittimista?

Jos kyseessä on 2020 ja uudempi Ducato. Niin käske päivittämään IPC kyseessä on vika joka pitäisi korjaantua sillä.

Terveisin Fiatin merkkihuollosta etkä käynyt meillä :geek:
Jep kyseessä 2022 Ducato. Takakaiuttimia ei ole koska kyseessä matkailuauto.
Googlekin vihjasi että päivittäminen auttaisi, mutta ainakaan Hämeenlinnan Deltan mukaan ei pysty koska kuulemma Burstnerin toimittama yksikkö.
Ruudulla tosin pyörii Fiiun logo käynnistäessä, sama paketti ohjaa ilmastointia yms. auton toimintoja ja on ainakin Fiatin sivujen kuvien mukaan alkuperäinen 10" UConnect.
Pitänee etsiä hieman ammattitaitoisempi paja..
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Jep kyseessä 2022 Ducato. Takakaiuttimia ei ole koska kyseessä matkailuauto.
Googlekin vihjasi että päivittäminen auttaisi, mutta ainakaan Hämeenlinnan Deltan mukaan ei pysty koska kuulemma Burstnerin toimittama yksikkö.
Ruudulla tosin pyörii Fiiun logo käynnistäessä, sama paketti ohjaa ilmastointia yms. auton toimintoja ja on ainakin Fiatin sivujen kuvien mukaan alkuperäinen 10" UConnect.
Pitänee etsiä hieman ammattitaitoisempi paja..
Nimenomaan juuri siitä syystä se herjaa niistä. Alkuvuodesta niihin laitettiin vastuksia. Nyt onneksi tuli tehtaalta korjaus tuo IPC tekee herjauksen poiston. Tein juuri viime viikolla moisen homman.

Noin tunti menee siihen ja menee tehtaan piikkii toki.

Myös mahdollisesti kannattaa tarkistaa, ettei ole avointa kampanjaa auki koskien radion päivitystä, josta on tehtaalta kampanjatiedote.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
Nimenomaan juuri siitä syystä se herjaa niistä. Alkuvuodesta niihin laitettiin vastuksia. Nyt onneksi tuli tehtaalta korjaus tuo IPC tekee herjauksen poiston. Tein juuri viime viikolla moisen homman.

Noin tunti menee siihen ja menee tehtaan piikkii toki.

Myös mahdollisesti kannattaa tarkistaa, ettei ole avointa kampanjaa auki koskien radion päivitystä, josta on tehtaalta kampanjatiedote.
Ainakin Fiatcamper.comin VIN tarkistuksen mukaan autolle "on kutsukampanja, joka edellyttää korjaustoimenpiteen mahdollisimman pian ja joka tapauksessa ennen matkalle lähtemistä "
Hämeenlinnan Deltan mukaan mitään kutsukampanjaa ei ole. :tdown:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
Ei ole mitään ehkä varsinaisia virheitä sattunut mitä äkkiseltään tulisi mieleen, mutta jokusen kerran tyhmänä pidetty ja yleisesti ottaen tullut vastaan surkeaa palveluasennetta. Joskus nuorempana ja näissä asioissa kieltämättä ihan untuvikkona huollosta palautettiin auto, jossa moottorin päälle läikkynyttä öljyä ym. paskaa oli tarvinnut putsailla ja siitä veloitettiin. Menin nuorena ja tyhmänä ihan kipsiin ja maksoin, vaikka ei siinä huoltoon vietäessä mitään ole ollut.

Sitten sellaista turhauttavaa huolimattomuutta, että auto on ollut valmis juuri sulkemisaikaan perjantaina, mutta siitä on ilmoitettu vasta maanantaina. Tai jonkun nopean huollon perään ei tuntikausiin kuulu mitään, kunnes itse soittaa perään, jolloin käy ilmi, että auto on ollut aikoja sitten valmis. Ja sitten palveluasenne on toisinaan ollut sitä luokkaa, että pitäisi melkein pahoitella, kun tuo autoa huoltoon.
 
Viimeksi muokattu:

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 220
Toi jo mainittu Bemarin takavetarin stefan jälkeinen käsijarrun katoaminen sattui ittellekin kohdalle. Ja tietty niin että perjantaina töitten jälkeen kävi hakeen auton. Näin oululaisena pärjäsi viikonlopun kohtuudella ilman käsijarruakin, mutta onhan näissä aina oma vaivansa käyttää uudestaan.
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
87
Huonoista kokemuksista tulee juttua mieleen.
Pääosin pyrin korjaamaan itse koska autot ovat olleet 15-20v vanhoja, ja korjaaminen on ihan hauskaa hommaa jos kaikki sujuu. Rahaakin menee murto-osa korjaamon hinnasta.
Noh, joskus ekan auton kohdalla pyysin korjaamon kiinnittämään akun takakonttiin. Työ oli tehty kahdella poraruuvilla ja reikänauhalla, sekä jollain heppoisella taljavirityksellä.

Toisaalla pyysin tutkimaan nissanin hälytintä mikä alkoi huutamaan, mutta auto silti käynnistyi ja toimi normaalisti. En huomannut muuta kuin että kytkivät sireenin irti autosta, liekkö koko hälytinkään ollut enää päällä. Samalla kerralla sähköikkunat piti saada kuntoon, ja tilasin uuden ikkunakytkimen kuskinoveen heidän neuvostaan. Sen vaihtaminen ei vaikuttanut mihinkään. Minulle riitti sen korjaamon arvailut siihen.

Kävi myös inhimillinen virhe jarrujen ilmauksessa satulan vaihdon jälkeen. Ilmasin jarrut itse renkaiden vaihdon yhteydessä, se ei ottanut niin paljon päähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 202
Vika paikassa säästät. Huomattavan kopottuneet ovat jo. Jonkun näköistä piheyttä ja täydellistä välinpitämättömyyttä.
Näitä rengasuskovaisia en kans ymmärrä. Olen ajellut joskus yhden talven "vahingossa" nastoitettavilla federaleilla joihin ei mitään nastoja asenneltu. Unohdin koko asian että siellä oli kuluneet halvimmat kitkarenkaat mitä markkinoilta silloin sai. Kuvittelin että alla oli Nokialaiset jotka oli silloin toisilla talvivanteilla. Lopputalvesta autoa pestessä huomasin ettei näin ollutkaan. Mitään eroa en huomannut koko talvena ja siitä lähtien olen pitänyt aivan merkityksettömänä mitkä siellä alla pyörii, kunhan eivät täristä.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Näitä rengasuskovaisia en kans ymmärrä. Olen ajellut joskus yhden talven "vahingossa" nastoitettavilla federaleilla joihin ei mitään nastoja asenneltu. Unohdin koko asian että siellä oli kuluneet halvimmat kitkarenkaat mitä markkinoilta silloin sai. Kuvittelin että alla oli Nokialaiset jotka oli silloin toisilla talvivanteilla. Lopputalvesta autoa pestessä huomasin ettei näin ollutkaan. Mitään eroa en huomannut koko talvena ja siitä lähtien olen pitänyt aivan merkityksettömänä mitkä siellä alla pyörii, kunhan eivät täristä.
Voipi olla ettei hyvän kuskin alla huomaa mitään, varsinkaan jollei tule kauden aikana mitään tarvetta äkkinäiseen hirven väistöön.
Mutta mietipä kun asia unohtuu mielestäsi, myyt auton eteenpäin tai vaikka juniori poikasi lainaa vahingossa autoasi. Ja tapahtuu se vakava vahinko muutaman kympin säästön takia.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
En sano, etteikö renkaalle tapahtuisi mitään siitä kun se valmistetaan ja kun se odottaa käyttäjäänsä. Mutta en ole tehnyt numeroa asiasta, jos renkaat ovat kuitenkin valmistettu vuoden sisällä ostopäivästä. Käsitykseni mukaan rengasliikkeiden omien käytäntöjen mukaan vasta yli kolmevuotiaasta renkaasta pitäisi ostajalle kertoa kaupanteon hetkellä. Eli melkoinen liukuma tuossa sallitaan. Onhan se mukavaa, jos saa aivan uunituoreet renkaat, mutta ainakaan itselleni ei maksa vaivaa lähteä reklamoimaan asiasta, jos siihen ei ole painavaa syytä ja toistaiseksi ei ole kaupiteltu niin vanhoja renkaita, että pitäisi valittaa.
Käyttämättömät alle 5 vuotta sitten valmistetut renkaat voi myydä uutena.
Ilmeisesti se 3 vuotta on kuitenkin jonkinlainen raja jossa suositellaan renkaan ikä ostajalle kertomaan. Tämä ei taida kuitenkaan olla pakollista.(?)

Olen keskittänyt omat rengasostot tiettyyn liikkeeseen josta olen saanut aina renkaat tuoreella leimalla. Hintaero alle asennettuna ollut kuitenkin hyvin maltillinen ulkomaisiin kauppoihin verrattuna.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Käyttämättömät alle 5 vuotta sitten valmistetut renkaat voi myydä uutena.
Ilmeisesti se 3 vuotta on kuitenkin jonkinlainen raja jossa suositellaan renkaan ikä ostajalle kertomaan. Tämä ei taida kuitenkaan olla pakollista.(?)

Olen keskittänyt omat rengasostot tiettyyn liikkeeseen josta olen saanut aina renkaat tuoreella leimalla. Hintaero alle asennettuna ollut kuitenkin hyvin maltillinen ulkomaisiin kauppoihin verrattuna.
Moni ei tunnu tajuavan tuota kohtuu pientä eroa hinnassa kun laskee työt mukaan. Monellakaan ei ole rengaskonetta käytettävänään joten tuo hinta tasoittuu kummasti ja bonuksena raha jää suomeen ja takuu yms ovat suomessa. Ei, en ole sidoksissa mihinkään autoalan firmaan mutta kokemusta auto-alasta on takana. Voisin itse tilata ulkomailta koska saisin ne kyllä vanteille mutta olen todennut että se jokunen euro lisää ja ei tarvitse miettiä voi olla hyvinkin sen arvoinen.

Mutta eiköhän tämä riitä tuohon rengaskeskusteluun. En itse koe että olisi varsinainen moka rengasliikkeeltä koska kumeilla oli jo ikää kohtuu paljon ja eroa oikeasti syntyy. Ei sillä erolla niin väliä jos et ajele jäisillä ruuhkaisilla teillä mutta esim täysin jäiset tiet PK-seudulla voivat olla totaalista hulluutta PK-seudulla kun kuljettajien määrä on suuri ja tasoerot ajotaidoissa järkyttävän suuret.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
453
Ne joiden ajaminen ei tarvitse olla "pirun hauskaa leikkiä" pärjäävät vanhoillakin renkailla aivan hyvin, omat kumetkin yli 10-vuotiaat.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 311
Viestejä
4 197 665
Jäsenet
70 890
Uusin jäsen
Avaruusteleskooppi Hubble

Hinta.fi

Ylös Bottom