Kopiosto, Teosto ja muut loiset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 736
Kustannuskiista pimentämässä neljä tv-kanavaa
Kaapelitaloudet uhkaavat jäädä kuun vaihteessa ilman Avaa, Jimiä, Liviä ja Heroa.
Kustannuskiista pimentämässä neljä tv-kanavaa
Sopimukset irtisanottu
Syyksi operaattorit kertovat, että tv-yhtiöt ovat irtisanoneet näiden kanavien kaapelijakelua koskevat sopimukset. Takaraja on viiden päivän päästä. Sen jälkeen näkyy vain musta ruutu.

Jos tv-yhtiöiden ja operaattorien neuvotteluissa ei nopeasti edistytä, on riski, että lähetys katkeaa. Riski on suuri, sillä neuvotteluista ei ole kuulunut tulosta.

Kyse on tekijänoikeussopasta, jossa ovat mukana myös muut operaattori eli Elisa ja paikallisoperaattoreiden Finnet.

Operaattoreilta penätään tekijänoikeusmaksuja kaapelijakelusta. Tähän asti ohjelma on lähetetty yhtälailla antenni- kuin kaapelitalouksiin. Operaattorit ovat perineet ohjelmien välittämisestä asiakkailtaan eli taloyhtiöiltä teknisen välityskulun.


Laki muuttui
Vuonna 2015 voimaan tulleen EU-yhteensopivan lakimuutoksen perusteella kaapelijakelu katsotaan ohjelman edelleen lähettämiseksi ja siitä pitäisi maksaa korvaus. Ja nyt kaikki ihmettelevät, kenen pitäisi maksaa ja mistä.
Tuossa nyt näkyy kaikkein olennaisin asia jutusta. Suurta hämmennystä herättää näiden loisien porskuttaminen vuodesta toiseen. Ei käy järkeen, että "täysin tuottamaton" osapuoli kaapii kermat päältä ja jakelee niitä sitten tekijäoikeuksien omistajille tietyllä tyylillä. Ajatus kaunis taustalla, mutta kun organisaatio on iso ja kankea, niin kermankuorinnasta iso osa menee organisaation pyörittämiseen, eikä riittävästi hyödytä korvauksiin oikeutettuja. Tässäkin jutussa mainutssa keississä mennään metsään ja pahasti. Minusta nämä loisjärjestöt pitäisi tappaa pois ja käyttää nämä rahat hyödyntämään niitä, joille ne kuuluu. Eikö näitäkin normeja voisi purkaa pois?
 
kyllähän nuo periaatteessa tekee hyvää työtä, kun valvoo asiakkaidensa oikeuksia, mutta viimevuosien tyyli alkaa kyllä pahasti ampumaan yli. Se mitä tässä nyt on taustalla, lienee se että joku taho on haistanut että voivat laskuttaa tuplasti koska eri tekniikat, mutta jos tuon tekisi fiksusti niin johonkin lakiin tai järjestykseen tulisi yhtenäistää kaapeli ja antenni yhdeksi sopimusmuodoksi.
 
Periaatteessa hyvää työtä. Kuinka paljon noistakin kerätyistä rahoista päätyy asiakkaille asti? Mafiatyylistä bisnestä on hyvä pyörittää, kun aina on tarjolla sopimusta josta ei voi kieltäytyä.

Ja enemmän kuin viime vuosina mennyt yli tuo touhu. Vai onko kaikki jo unohtanut kasettimaksut CD ja DVD levyistä, kiintolevyistä yms. tallennusvälineistä. Ihan järjetöntä touhua, joka johti siihen, että kaikkia teostomaksun alaisia medioita tilattiin ulkomailta ja niistä(kin) jäi verot saamatta. Kopiokoneetkin tarvitsee jonkun Kopioston kopiointiluvan, jos joku sattuisi vahingossa jotain kirjallisuutta niillä kopioida. :facepalm:
 
Tälle bluffillehan tuli jo vähän jatkoaikaakin:
Nelonen ei aio katkaista kaapelijakeluaan – vielä
Nelonen ei aio katkaista kaapelijakeluaan – vielä
Jim-, Liv- Ja Hero-kanavat näkyvät vapaasti kaapeliverkossa ainakin toukokuun puoliväliin.

24.2.2017 klo 17:15päivitetty 24.2.2017 klo 20:17
13-3-7513123.jpg

Kati Turtola / Yle
17
Nelonen ei panekaan vapaasti jakelussa olevien kanaviensa kaapelihanoja kiinni ensi kuun vaihteessa.

Nelonen Media on jatkanut kaapelioperaattoreiden lupaa jaella Jim-, Liv- ja Hero-kanavia kaapeliverkossa 16.5. saakka, yhtiö ilmoittaa tiedotteessaan.

Teleoperaattorit

, että ne varautuvat keskeyttämään Nelosen ja MTV:n vapaasti vastaanotettavien kanavien jakelun kaapeliverkossaan keskiyöllä tiistaina 28. helmikuuta.

Syyksi operaattorit kertovat, että tv-yhtiöt ovat irtisanoneet näiden kanavien kaapelijakelua koskevat sopimukset tekijänoikeusmaksuista syntyneen kiistan – tai pikemminkin epätietoisuuden takia.

Sopimukset Nelosen kanavista olivat katkolla kuun vaihteessa. Nyt aikaikkunaa on jatkettu ja annettu lisää neuvotteluaikaa operaattoreille ja tv-yhtiöille. Kanavien nykyiset toimiluvat päättyvät 16. toukokuuta ja silloin pitäisi sopimusten olla kunnossa.

– Tv-katsojat ovat joutumassa neuvottelujen keskellä sijaiskärsijöiksi. Meidän tärkeimpänä tavoitteenamme on varmistaa keskeytymätön palvelu katsojille ja saada asia ratkaistua neuvotteluteitse. Mitään tiukkaa aikarajaa tälle ei ole, ilmoittaa Nelonen Median kuluttajaliiketoiminnasta vastaava Lassi Tasajärvi.

MTV samoilla linjoilla
Kaapelijakelujupakassa ei ole kyse vain Nelosen kanavista vaan myös MTV:n Sub- ja Ava-kanavista.

MTV:n toimitusjohtajan Jarkko Nordlundin mukaan MTV:n aikomuksena ei ole ainakaan omin toimin sulkea mitään kanavaa kaapelijakelussa.

– Meidän puolellta ei tulla kanavia pimentämään. Se ei ole meidän intressimme, Nordlund sanoo.

MTV:n Sub-kanavan tilanne on eri, sillä sen sopimuskausi on muita hieman pidempi. Ava sen sijaan on vaaravyöhykkeessä, mutta Nordlund on toiveikas sen suhteen, että Avankin kanssa päästään toistaiseksi sopimukseen.

Neuvottelut kesken
Jupakka on kehkeytynyt siitä, että tekijänoikeusjärjestö Kopiosto on esittänyt operaattoreille, että niiden olisi maksettava kaapelijakelussa olevien kanavien sisällöistä lisämaksua. Operaattorit ovat sälyttämässä kustannukset tv-yhtiöille ja tv-yhtiöt pitävät korvausta perusteettomana, koska ne sanovat jo maksaneensa tekijänoikeuskorvaukset kertaalleen.

Tästä on neuvoteltu operaattoreiden ja tv-yhtiöiden kesken. Maanantaina kokoontuu jälleen myös opetus- ja kulttuuriministeriön kokoama pienryhmä antaakseen asiaan ratkaisuesityksensä.
 
Nykyinen Emma Gaala on jo tarpeeksi hyvä syy vastustaa Teosto-mafiaa. Suomalaisen musiikin yksipuolisuus ja sen pienin piirin rinkirunkkaus. Kiitos tästä Teosto-mafialle.
 
Tuli joku aika sitten oltua kuuntelemassa erään tällaisen järjestön esitystä. Harmikseni en nyt äkkiseltään muista, enkä voi tarkistaa mikä näistä mafiajärjestöistä äänessä oli, mutta melkoista wtf-reaktiota se aiheutti. Puhujana oli nuorehko lakimies ja aiheena siis piratismi. Elettiin vuotta 2016 ja kaveri iskee pokkana powerpoint-kalvoa aiheesta mpeg2-pakkaus dvd-leffoille ja dvd-piratismi. Ei sanaakaan uudemmista formaateista, vain dvd:t olivat aiheena. Kauhisteli miten pakkaamalla saadaan samalle levylle mahdutettua useampi elokuva.

Homma jatkui pelottelulla miten eräs henkilö oli tilannut Kiinasta Teho-osasto-sarjan boksin (esimerkki oli tosi uusi, milloin tuo sarja loppui, 10+ vuotta sitten?) jossain hienossa lääkärilaukussa. Paketti oli sitten jäänyt tulliin ja homma meni käräjille, koska ostaja ei halunnut tuotetta luovuttaa. Homma meni niin, että asiakkaan olisi pitänyt tietää boksin olevan piraattituote. Koska keissi oli ikivanha, niin pisti mietityttämään, mistä hitosta ostaja olisi alkanut kaivella tietoja onko kyseessä piraatti vai ei? Ilmeisesti asiasta olisi pitänyt ottaa helvetin tarkasti selvää, koska lakimiehen mukaan boksissa ei voinut millään olla kiinankielisiä tekstejä ja suurinta osaa euroopan kielistä vielä päälle, jos kyseessä olisi ollut aito versio. Suurin peruste oli toki se, että mukana oli myös uusin kausi, joka ei ollut vielä dvd:lle ehtinyt, kun boksi tilattiin.

Lopuksi selasimme näitä useamman leffan sisältäviä dvd-levyjä faktoja kuunnellen miten samassa kotelossa tai samalla levyllä ei voi olla useampaa elokuvaa. Oli niitä ainakin silloin, kun itse elokuvia vielä Anttilasta kannoin. Cd-levyjäkin tuli ihmeteltyä. Esimerkit olivat uusimpia Eminemejä ja aikansa muita suurtähtiä. Vuosiluvut koteloissa olivat nuorimmillaan vuoden 2005 paikkeilla.

Pistää vaan miettimään, mitä ihmettä näillä mafiajärjestöillä päässä liikkuu? Lakimies kertoi käyvänsä kouluissa pitämässä samaa esitelmää ja jos nyt alat esittelemään noita dvd- ja cd-levyjä lapsille, niin eiväthän he luultavasti edes tiedä mitä hittoja ne ovat. Esimerkkilevyt olivat vanhempia, kuin yläasteelaiset. Sanaakaan ei puhuttu nykypäivän formaateista, eikä striimauksesta. Johtuen varmaan siitä, että ne vievät leivän suusta mafiajärjestöjen juoksupojilta. Niiden sijaan pysytellään varmoissa 15 vuotta vanhoissa aiheissa, joilla ei ole nykypäivänä oikeastaan minkäänlaista annettavaa yhtään kenellekään. Päälle vielä pelottelu korvausvaatimuksilla, jotka ovat tietenkin realistisesti menetetyn myynnin määrä. Esim. cd-levyn tapauksessa 20 euroa per lataus ja kymmenien tuhansien eurojen korvaukset ovat hyvinkin ymmärrettäviä.
 
Tuli joku aika sitten oltua kuuntelemassa erään tällaisen järjestön esitystä. Harmikseni en nyt äkkiseltään muista, enkä voi tarkistaa mikä näistä mafiajärjestöistä äänessä oli, mutta melkoista wtf-reaktiota se aiheutti. Puhujana oli nuorehko lakimies ja aiheena siis piratismi. Elettiin vuotta 2016 ja kaveri iskee pokkana powerpoint-kalvoa aiheesta mpeg2-pakkaus dvd-leffoille ja dvd-piratismi. Ei sanaakaan uudemmista formaateista, vain dvd:t olivat aiheena. Kauhisteli miten pakkaamalla saadaan samalle levylle mahdutettua useampi elokuva.

Homma jatkui pelottelulla miten eräs henkilö oli tilannut Kiinasta Teho-osasto-sarjan boksin (esimerkki oli tosi uusi, milloin tuo sarja loppui, 10+ vuotta sitten?) jossain hienossa lääkärilaukussa. Paketti oli sitten jäänyt tulliin ja homma meni käräjille, koska ostaja ei halunnut tuotetta luovuttaa. Homma meni niin, että asiakkaan olisi pitänyt tietää boksin olevan piraattituote. Koska keissi oli ikivanha, niin pisti mietityttämään, mistä hitosta ostaja olisi alkanut kaivella tietoja onko kyseessä piraatti vai ei? Ilmeisesti asiasta olisi pitänyt ottaa helvetin tarkasti selvää, koska lakimiehen mukaan boksissa ei voinut millään olla kiinankielisiä tekstejä ja suurinta osaa euroopan kielistä vielä päälle, jos kyseessä olisi ollut aito versio. Suurin peruste oli toki se, että mukana oli myös uusin kausi, joka ei ollut vielä dvd:lle ehtinyt, kun boksi tilattiin.

Lopuksi selasimme näitä useamman leffan sisältäviä dvd-levyjä faktoja kuunnellen miten samassa kotelossa tai samalla levyllä ei voi olla useampaa elokuvaa. Oli niitä ainakin silloin, kun itse elokuvia vielä Anttilasta kannoin. Cd-levyjäkin tuli ihmeteltyä. Esimerkit olivat uusimpia Eminemejä ja aikansa muita suurtähtiä. Vuosiluvut koteloissa olivat nuorimmillaan vuoden 2005 paikkeilla.

Pistää vaan miettimään, mitä ihmettä näillä mafiajärjestöillä päässä liikkuu? Lakimies kertoi käyvänsä kouluissa pitämässä samaa esitelmää ja jos nyt alat esittelemään noita dvd- ja cd-levyjä lapsille, niin eiväthän he luultavasti edes tiedä mitä hittoja ne ovat. Esimerkkilevyt olivat vanhempia, kuin yläasteelaiset. Sanaakaan ei puhuttu nykypäivän formaateista, eikä striimauksesta. Johtuen varmaan siitä, että ne vievät leivän suusta mafiajärjestöjen juoksupojilta. Niiden sijaan pysytellään varmoissa 15 vuotta vanhoissa aiheissa, joilla ei ole nykypäivänä oikeastaan minkäänlaista annettavaa yhtään kenellekään. Päälle vielä pelottelu korvausvaatimuksilla, jotka ovat tietenkin realistisesti menetetyn myynnin määrä. Esim. cd-levyn tapauksessa 20 euroa per lataus ja kymmenien tuhansien eurojen korvaukset ovat hyvinkin ymmärrettäviä.
Niinno, tuohan on likimain ainoa tuomittava piratismin muoto kun rahaa liikkuu.
 

Miten teosten jakaminen tekijöiden ja oikeudenomistajien luvalla ilmaiseksi liittyy Teostoon & kavereihin? Oikeuksienomistajat voivat luonnollisesti jakaa, myydä, lisensoida jne omistamiaan teoksia ihan miten haluavat. Jos ilmaiseksi jakaminen nähdään tehokkaana markkinointistrategiana, niin siten voidaan toimia, ei se liity mitenkään tekijäoikeusetujärjestöihin.
Ja jos ilmaiseksi jakaminen olisi suuressa mitassa tehokas markkinointi- ja myynninedistämistaktiikka, toki niin kaikki tekisivätkin.
-jok
 
Niinno, tuohan on likimain ainoa tuomittava piratismin muoto kun rahaa liikkuu.
Tuohan on likimain ainoa piratismin muoto. Ei se ole piratismia nähnytkään, jos vertaisverkossa jakaa ja lataa pari pornoa.

Onhan se silti kamalaa, että nuo käyvät vouhkaamassa täysin vanhentuneista jutuista eivätkä oikein tiedä mistään mitään, vaikka kerrankin olisivat melkein oikealla asialla.
 
Onko siinä perää että Teoston vaatimuksesta Google on blokannut youtubesta suuret määrät musiikkia suomalaisilta?
 
70 vuotta materiaalin synnystä eteen päin on tekijänoikeuksen alainen.

Jos ei tykkää, voi alkaa itse tuottaa materiaalia ja suojata sitä tekijänoikeuksillä.

Jos muut tekee, miksi et sinä?
 
Viime vuonna 2016 tuli headman capitalin (Laki firma) kirje, faijan omistaman netti liittymän kautta teosto pyysi 2000€ korvauksia ilman oikeuden käyntiä.

Soitin oikeusapu toimistoon sieltä sanoivat että ei ole lainvoimainen.

Tos viime viikolla tuli serkun nettiliittymästä taas kirje headman capitalista 600€ karhu kirje.

Suoraan roskiseen meni, onneksi ei tullu poliisi kuulustelu tai haaste oikeuteen.

Helsingin syyttäjävirasto, can kiss my ASS.
 
Teosto on blokannut mm. Sibeliuksen ja Mozartin musiikkia, harrastelijabändien itse julkaisemiaan demoja, levy yhtiöiden julkaisemia teasereja ja musiikkivideoita, Nelosen ja MTV3n promomateriaalia ym.

Onko Teoston ahneudella ja röyhkeydellä enää mitään rajaa?
 
Teosto on blokannut mm. Sibeliuksen ja Mozartin musiikkia, harrastelijabändien itse julkaisemiaan demoja, levy yhtiöiden julkaisemia teasereja ja musiikkivideoita, Nelosen ja MTV3n promomateriaalia ym.

Onko Teoston ahneudella ja röyhkeydellä enää mitään rajaa?

Erona ettei Teosto blokannut mitään vaan Google. Teosto oletettavasti halusi Googlelta enemmän rahaa suomalaisille artisteille maksettavaksi, neuvottelut jumivat, Google painoi isoa nappulaa ja blokkasi valtaosan kaikeasta, mikä millään tapaa liittyi Teostoon ja suomalaisiin teoksiin ja artisteihin. Jättifirma näytti suomalaiselle kääpiölle kuka talossa määrää ja neuvotteluja jatkettaneen suomalaisartistien kannalta huonommilla ehdoilla.

Lakitekninen näkökulma: Teosto ja Google tappeli, kumpi voitti? Juristi analysoi.
 
Pelkästään Teosto jakoi viime vuonna 53 milj. € suomalaisille artisteille. Mitä luulette kuinka paljon modernia suomenkielistä musiikkia löytäisitte netistä ylipäätään ilman näitä korvauksia? Cheek poislukien voi olla aika tyhjää...

Tämä neuvottelu-umpikuja, jossa lopputuloksena oli suomalaisten ja ulkomaisten biisien poistuminen Suomen YouTubesta oli perseestä. Ei tämä tilanne tietenkään palvellut ketään. Valitettavasti joskus tällaiset ongelmat neuvotteluissa kuitenkin johtavat lakkoihin, toimitusvaikeuksiin tai vaikka talouspakotteisiin. Joskus tavoitteisiin päästäkseen pitää toteuttaa neuvotteluissa esitetty uhkaus. Mitä enemmän rahaa suomalaisille artisteille, sitä enemmän biisejä ja bändejä. Näin yksinkertaista se joskus on.

Trolli vai Teoston palkkaama propagandasti?
 
Erona ettei Teosto blokannut mitään vaan Google.
Vähän asian kiertelyä. Ei tietenkään suoraan käskenyt blokkaamaan, vaan kaikki oli varmaan jo etukäteen tunnistettuja (nyt vaan nähtiin näiden ylimalkaisten copyright claimien laajuus, ml. videoita joissa ei ollut mitään musiikkia), mutta jos Google olisi jatkanut videoiden näyttämistä ilman voimasa olevaa sopimusta, niin sehän olisi ollut tekijänoikeuksien rikkomista. Nyt ilmeisesti meidän pitäisi Teoston mukaan vain uskoa, ettei Teosto olisi ollut heti vaatimassa lisäkorvauksia oikeudessa. En usko hetkeäkään, että tämä tuli Teostelle mitenkään "yllätyksenä" kuten väittivät.
 
Pelkästään Teosto jakoi viime vuonna 53 milj. € suomalaisille artisteille. Mitä luulette kuinka paljon modernia suomenkielistä musiikkia löytäisitte netistä ylipäätään ilman näitä korvauksia? Cheek poislukien voi olla aika tyhjää...

Tämä neuvottelu-umpikuja, jossa lopputuloksena oli suomalaisten ja ulkomaisten biisien poistuminen Suomen YouTubesta oli perseestä. Ei tämä tilanne tietenkään palvellut ketään. Valitettavasti joskus tällaiset ongelmat neuvotteluissa kuitenkin johtavat lakkoihin, toimitusvaikeuksiin tai vaikka talouspakotteisiin. Joskus tavoitteisiin päästäkseen pitää toteuttaa neuvotteluissa esitetty uhkaus. Mitä enemmän rahaa suomalaisille artisteille, sitä enemmän biisejä ja bändejä. Näin yksinkertaista se joskus on.
Artistienkin on tietenkin jotain saatava työstään mutta kysymys onkin se toimiiko Teosto eettisesti ja hyvien tapojen mukaan ajaessaan tätä asiaa ja ennenkaikkea onko se tehokas taho hoitamaan tätä asiaa ollenkaan. Toisin sanoa ettei käy kuten kansainvälisten avustusjärjestöjen kanssa jotka syövät tehottomuudessaan itse merkittävän osan kakusta ja joista on muodostunut suojatyöpaikka kaikenmaailman loisille.

Myös tekijänoikeuslaki tarvitsee täyden remontin sillä se on auttamattomasti jumahtanut menneisyyteen fyysisen tallenteen aikaan. Lisäksi suomen tekijänoikeuslain nojalla tapahtuva rahojen kerääminen myös niiden tekijöiden puolesta joita Teosto ei suoraan edusta(eivät ole Teoston asiakkaita) on todellakin arveluttavaa ja se että Teosto hallitsee kaikkea Suomessa esitettävää musiikkia on täysin perse systeemi. Teoston kiristysehdot myöskin sulkevat pois teoskohtaisen sopimisen.


Myöskin sen luovan työntekijän kilpailuasetelma on muuttunut kun ilmaista, laillista tarjontaa jota harrastelijat ja muut puskee on netti pullollaan. Myöskin omakustannetuotanto on lisääntynyt merkittävästi.

Enää ei voi artisti vääntää sitä kahden hitin levyä jossa loput kappaleet hutasemalla tehtyä täytepasketta kun niiden täytekappaleiden myynti ja suoratoisto jää niin pieneksi ettei kannata. CD aikana tämä b-tuotanto saatiin myytyä hittien ohessa albumina ja rahastettua silläkin.
 
Pelkästään Teosto jakoi viime vuonna 53 milj. € suomalaisille artisteille. Mitä luulette kuinka paljon modernia suomenkielistä musiikkia löytäisitte netistä ylipäätään ilman näitä korvauksia? Cheek poislukien voi olla aika tyhjää...
Shillaajan luulisi olevan vähän tarkempi (Teosto on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien järjestö, Gramex on esiintyvien taiteilijoiden ja tuottajien). Jos 51-37 milj. kuulostaa suurelta, niin myös kuulostaa voittoa voittotavoittelemattomalla järjestölle yhteensä 20%:n henkilöstökulut ja "muut kulut", tähän lisäksi ilmeisesti sijoitustoiminnaksi piilotetut joulubonarit. (*)

Suomalaiset artistit sitä ja tätä. Se on kiva, että suomalainen artisti saa rahaa riippumatta siitä, kuunteleeko kukaan ko. suomalaista artistia ja vielä vähemmän sen kuuluu saada rahaa siitä, että joku kuuntelee ulkomaista musiikkia, jonka tilitykseen kuitenkin Teostolle syntyy automaattinen laillinen oikeus.

* https://www.teosto.fi/vuosikertomus-2016/pdf/teosto-tilinpaatos-2016.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Shillaajan luulisi olevan vähän tarkempi (Teosto on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien järjestö, Gramex on esiintyvien taiteilijoiden ja tuottajien). Jos 51-37 milj. kuulostaa suurelta, niin myös kuulostaa voittoa voittotavoittelemattomalla järjestölle yhteensä 20%:n henkilöstökulut ja "muut kulut", tähän lisäksi ilmeisesti sijoitustoiminnaksi piilotetut joulubonarit. (*)

Suomalaiset artistit sitä ja tätä. Se on kiva, että suomalainen artisti saa rahaa riippumatta siitä, kuunteleeko kukaan ko. suomalaista artistia ja vielä vähemmän sen kuuluu saada rahaa siitä, että joku kuuntelee ulkomaista musiikkia, jonka tilitykseen kuitenkin Teostolle syntyy automaattinen laillinen oikeus.

* https://www.teosto.fi/vuosikertomus-2016/pdf/teosto-tilinpaatos-2016.pdf
köh... keskipalkka teostolla vaatimaton n. 60000 vuodessa (1.4x palkkakulut). Oletetaan että teostolla on omia duunareita atk tuessa, siivoajina, sihteereinä yms, niin joku tienaa kyllä, tuskin kuitenkaan muusikko.
 
Mun mielestä joillekin eppunormaaleille ja sibeliuksille vois lopettaa nuo korvaukset ja maksaa jollekin, joka on tehnyt jotain uutta viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Aivan jäätävää soopaa väittää, että näillä dinosauruksille syötettävillä hanhenmaksapalleroilla on mitään vaikutusta uuden musiikin tuottamiseen.
 
Mun mielestä joillekin eppunormaaleille ja sibeliuksille vois lopettaa nuo korvaukset ja maksaa jollekin, joka on tehnyt jotain uutta viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Aivan jäätävää soopaa väittää, että näillä dinosauruksille syötettävillä hanhenmaksapalleroilla on mitään vaikutusta uuden musiikin tuottamiseen.
Olen samaa mieltä että tuota "suoja aikaa" saisi ehdottomasti lyhentää tuosta nykyisestä.

Tosin mainittakoon että eppu normaalit on tosin tehneet uuttakin musiikkia viimeisen kymmenen vuoden aikana.
 
Pelkästään Teosto jakoi viime vuonna 53 milj. € suomalaisille artisteille. Mitä luulette kuinka paljon modernia suomenkielistä musiikkia löytäisitte netistä ylipäätään ilman näitä korvauksia? Cheek poislukien voi olla aika tyhjää...
Paljonkohan oli se kokonaispotti, mitä kerättiin? Lois-organisaatiot(ml. Teosto jne.) tuntuvat porskuttavan oikein hyvin ja pienet artistit vetää nappikauppaa.... :facepalm:
 
Open source tyyli on loistava, voit lainata edelliseltä kehittäjältä osan, ja kehittää vielä paremmaksi.

Syntyy uusia innovaatioita, mahdollisuuksia.

Tue avoimenlähdekoodin kehittäjiä mahdollisuuksien mukaan.
 
Olen samaa mieltä että tuota "suoja aikaa" saisi ehdottomasti lyhentää tuosta nykyisestä.

Tosin mainittakoon että eppu normaalit on tosin tehneet uuttakin musiikkia viimeisen kymmenen vuoden aikana.

"suolaista sadetta" ja muita väkisinväännettyjä "hittejä"? Mitäs veikkaat, että mikä on kassavirran määrä vanhat vs. uudet eput?
 
Pelkästään Teosto jakoi viime vuonna 53 milj. € suomalaisille artisteille. Mitä luulette kuinka paljon modernia suomenkielistä musiikkia löytäisitte netistä ylipäätään ilman näitä korvauksia? Cheek poislukien voi olla aika tyhjää...
Ketä kiinnostaa? Suomalainen musiikki on pääosin aika paskaa.. Jotain ok metalli/rockbändejähän oli mutta eipä niistä ole paljon kuulunu viimeaikoina.

Jossain luki että joku Robin tienaa keikasta joku 20000.. vedäppä 5 keikkaa ja siinä on ihan mukava vuoden tili tehty.

Toki vähän pienempiä summia tienaa muut artistit varmaan. Sanotaanko jos saisit 5000 keikasta. Teet 10 keikkaa niin onhan siinä ihan hyvin massia. Ja 10 keikkaa vuodessa on aika pieni määrä?
 
Niin ja se artisti saa kaiken rahan? Taustabändi/kuljetukset/verot/manageri tai taustayhtiö + muut juoksevat kulut?

Ota nyt järki käteen äläkä leiki tyhmää.
 
  • Tykkää
Reactions: -W-
Niin ja se artisti saa kaiken rahan? Taustabändi/kuljetukset/verot/manageri tai taustayhtiö + muut juoksevat kulut?

Ota nyt järki käteen äläkä leiki tyhmää.
E.

Näköjää 2016 esim Robin heittäny 46 keikkaa (monet tuplakeikkoja samalla paikalla, ensin ikärajaton ja lisäksi k-18).

Robin tienasi ansiotuloja viime vuonna 74 785 euroa

Ei vissiin ihan persnettoa tarttenu kuitenkaan keikoilla tehdä.

Sillä on joku firmakin.. tiedä sitte mitä tuloja menee minnekin.
Robin Entertainment Oy - Taloustiedot - Asiakastieto
 
Pelkästään Teosto jakoi viime vuonna 53 milj. € suomalaisille artisteille. Mitä luulette kuinka paljon modernia suomenkielistä musiikkia löytäisitte netistä ylipäätään ilman näitä korvauksia? Cheek poislukien voi olla aika tyhjää...

Tämä neuvottelu-umpikuja, jossa lopputuloksena oli suomalaisten ja ulkomaisten biisien poistuminen Suomen YouTubesta oli perseestä. Ei tämä tilanne tietenkään palvellut ketään. Valitettavasti joskus tällaiset ongelmat neuvotteluissa kuitenkin johtavat lakkoihin, toimitusvaikeuksiin tai vaikka talouspakotteisiin. Joskus tavoitteisiin päästäkseen pitää toteuttaa neuvotteluissa esitetty uhkaus. Mitä enemmän rahaa suomalaisille artisteille, sitä enemmän biisejä ja bändejä. Näin yksinkertaista se joskus on.
Tarkoitat siis niitä kovalla rahalla markkinoituja keskinkertaistakin keskinkertaisempia biisejä joita ei viitsi kuunnella kahdesti ja joskus ei edes sitä yhtä kertaa? Sitä paskaa jota kutsutaan hittimusiikiksi?
 
Mun mielestä joillekin eppunormaaleille ja sibeliuksille vois lopettaa nuo korvaukset ja maksaa jollekin, joka on tehnyt jotain uutta viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Aivan jäätävää soopaa väittää, että näillä dinosauruksille syötettävillä hanhenmaksapalleroilla on mitään vaikutusta uuden musiikin tuottamiseen.
Se on niin että nykyään tehdään pelkkää paskaa muutamaa artistia lukuunottamatta,siksi 80-luvun jyrät eput,popeda jne.vetää edelleen porukkaa. Kukaan ei nykyisiä vilmakeijoalinoita muista 10vuoden päästä.
 
Se on niin että nykyään tehdään pelkkää paskaa muutamaa artistia lukuunottamatta,siksi 80-luvun jyrät eput,popeda jne.vetää edelleen porukkaa. Kukaan ei nykyisiä vilmakeijoalinoita muista 10vuoden päästä.

Money talks and bs walks. Nyt teostot ynm. rahat menee suoraan näille p****ssaan makaaville raakeille. Motivoippa siinä sitten itseäsi yrittämään.
 
Pelkästään Teosto jakoi viime vuonna 53 milj. € suomalaisille artisteille. Mitä luulette kuinka paljon modernia suomenkielistä musiikkia löytäisitte netistä ylipäätään ilman näitä korvauksia? Cheek poislukien voi olla aika tyhjää...

Tämä neuvottelu-umpikuja, jossa lopputuloksena oli suomalaisten ja ulkomaisten biisien poistuminen Suomen YouTubesta oli perseestä. Ei tämä tilanne tietenkään palvellut ketään. Valitettavasti joskus tällaiset ongelmat neuvotteluissa kuitenkin johtavat lakkoihin, toimitusvaikeuksiin tai vaikka talouspakotteisiin. Joskus tavoitteisiin päästäkseen pitää toteuttaa neuvotteluissa esitetty uhkaus. Mitä enemmän rahaa suomalaisille artisteille, sitä enemmän biisejä ja bändejä. Näin yksinkertaista se joskus on.
Tai sit vain warettaa ne biisit niin ei tarvihte miettiä mistä ne saa. Kuluttajan kannalta yksinkertaisin ratkaisu :)
 
Miten vitussa suomalaisen musiikin heikko laatu mielestäsi liittyy nyt tähän asiaan? Kuuntele ulkomaalaista musiikkia, jos laatu on sinusta huonoa.

Eikö täällä ole tarkoitus keskustella Teostosta yms. järjestöjen suorittamasta edunvalvonnasta, eikä suomalaisen musiikin laadusta. Perusta suomalaisen musiikin laadulle vaikka oma ketju.
Itsehän nimenomaan mainostit kuinka niillä rahoilla saadaan lisää bändejä ja biisejä. Ei minua ainakaan huvita maksaa paskasta. Ja fakta on, että hyvä tuote myy itsensä. Teoston tuote vaan ei ole ollut hyvä vuosikausiin.
 
Itsehän nimenomaan mainostit kuinka niillä rahoilla saadaan lisää bändejä ja biisejä. Ei minua ainakaan huvita maksaa paskasta. Ja fakta on, että hyvä tuote myy itsensä. Teoston tuote vaan ei ole ollut hyvä vuosikausiin.

Mikä on teoston tuote? Teosto kerää musiikintekijöille korvauksia soitetusta musiikista ja maksaa niille, jotka ovat tehneet sopimuksen. Teoston mukaan edustavat 30 000 suomalaista ja 3 miljoona ulkomaalaista.

Jos se tuote myy hyvin itseään, niin todennäköisesti teostokin maksaa enemmän korvauksia paljon soitetusta musiikista, kaikille sen tekijöille mm. sanoittajat, sovittajat ym.
 
Teostolle on annettu musiikintekijöiden suostumuksella oikeus valvoa heidän oikeuksiaan. Jotta valvonta olisi tehokasta, Teostolle on annettu oikeudet valvoa luvatonta soittamista keskitetysti. Tämä on nimenomaan musiikintekijöiden tahto ja koska musiikintekijät omistavat alunperin oikeudet kappaleisiin on tämä järjestely täysin validi.

Mikäli et hyväksy Teoston valvontaa, niin voit kuunnella näitä Teoston valvomia biisejä vain radiosta tai lauleskella itseksesi. Kaikki muu on sinulta tällöin off-limits. Kuuntelemalla hyväksyt ehdot.
Teosto valvoo ja kerää rahat myös silloin kun varsinainen tekijä ei tätä ole pyytänyt. Jos tekijä ei niitä Teostolta laskuta niin sitten ne menee Teoston pikkujoulukassaan.
 
Kaikki Teosto-korvaukset menneet joillekin ykkösrivin artisteille? Kyllä niitä on paljon muillekin. Saisi mennä vielä enemmän ei niin tunnetuille, jotta potti jakautuu tasaisemmin.

No älä kuuntele suomalaista musiikkia, jos ei kiinnosta. Älä kuitenkaan riistä sitä iloa muilta. Ilmaiseksi harva haluaa ruveta biisejä tekemään, kun tuolla tasolla keikoilla ei vielä tienaa. Se joka kuuntelee, maksaa joko rahalla tai sitten mainosten katselutuloilla.

Ilmaiseksi musiikkia voi kuunnella radiosta tai Youtubesta. Se on täysin oikeudenomistajien päätettävissä miten musiikkinsa tarjoilevat. Mikäli Teosto päättää, että korvaus ei ole riittävä niin silloin täytyy etsiä joku maksullinen kanava esim. Spotify premium. Ei ilmainen musiikki ole mikään kansalaisoikeus.

Radioilla tuntuu olevan siellä aina soitossa pari uutta CD:tä ja joku 10 kpl vanhempia kokoelmaCD:itä. Ilmeisesti samat paskat ovat jokaisella radioasemalla.

Valitettavasti osassa rakkineista on niin vanha radio, etteivät ne tue edes USB tikkua, joten joutuu kuuntelemaan uskomatonta sontaa, jota radiot työntävät.

Onko olemassa laitetta, johon esim tungetaan USB tikku ja se lähettäisi musiikin sitten FM:llä? Bluetooth / FM muuntimiahan on, esim Tokmannissa. Optimi olisi ehkä esim 128 Gigaisella sisäisellä muistilla varustettu laite, jossa olisi oma akku, jonkinlainen näyttö ja sisäinen akku, sekä 9-30V latausliitin..

Muutoin suomalaista teostomusiikkiahan ei ole enää kaivannut vuosikausiin, joten jos katoaisi kokonaan, niin empä osaisi jäädä kaipaamaan. Levyjäkään ei ole tullut ostettua kohta varmaan yli 8 vuoteen, kun biisit soitetaan puhki jo radiossa ja levyjen hinta / laatusuhde on oleensä huono ja käyttömukavuus VS esim USB tikku on olematon.
 
Lähde? Oletko lukenut Teoston tilinpäätöksen? Et selvästikään.
Mutuilla voit jossain muualla.
Teosto hallitsee kaikkea Suomessa esitettävää musiikkia. Sopimuslisenssikäytännön perusteella Teosto myöntää automaattisesti esitysluvan ja perii esityskorvauksen myös sellaisten oikeudenhaltijoiden puolesta, jotka eivät ole Teoston asiakkaita.[1] Mahdollisuuden tähän antaa tekijänoikeuslain 26 §.[2]Oikeudenhaltijoilla on mahdollisuus laskuttaa näin perityt korvaukset Teostolta kolmen vuoden kuluessa. Laskutuksen perusteeksi tarvittavia esityskertatietoja on riippumattoman tahon kuitenkin nykytilanteessa käytännössä mahdoton kerätä.[3] Teoston asiakassopimuksen ehdot poissulkevat teoskohtaisen sopimisen. Säveltäjällä ei Teoston asiakkaana ole mahdollista esimerkiksi jättää jotain yksittäistä sävellystään tai asiakastaan Teoston oikeuksienhallinnan ulkopuolelle

Teosto – Wikipedia
 
Money talks and bs walks. Nyt teostot ynm. rahat menee suoraan näille p****ssaan makaaville raakeille. Motivoippa siinä sitten itseäsi yrittämään.
Kai se menee niille kun ihmiset niitä kuunteloo. Tekis nykyartistit parempaa musiikkia niin saisivat osansa,mutta ei kaikki samasta muotista suoraan sylttytehtaalta nimi vaan vaihdetaan keijoalinasta perttutyyneen.
 
Tuttavani tekee pelistriimejä youtubeen, joilla on ollut ihan menevästi katselukertoja. Hän on tehnyt googlen kanssa kahdenkeskisen sopimuksen mainostulojen jakamisesta. Nyt Teosto on tunkenut ahneet käpälänsä väliin, jonka seurauksena videoiden katselu ovat estetty suomalaisilta Teoston vaatimuksesta. Että mitähän v#ttua?

Ps. Videoilla ei soi niin suomenkielinen kuin ulkomainenkaan musiikki
 
Pummi on pummi, vaikka voissa paistaisi.
Joo, en ole eläissäni ostanut ainuttakaan äänitallennetta.

Enkä varmaan osta. Mutta silti tuen kyllä artisteja mieluusti sellaisilla tavoilla joista se raha menee ilman välikäsiä perille.
 
Mitä rikollinen? Eikös tällä foorumilla waretuksesta puhuminen ollut kiellettyä?
Joo soita poliisit, ei kiinnosta. Enkä myöskään keskustele warettamisesta vaikka niin myönnän avoimesti tekevänikin.

Teostot ja levy-yhtiöt mädätkööt pois. Olen vakaasti sen kannattaja että laadukas sisältö markkinoi itse itsensä ja nämä artisteja edustavat yhtiöt ja järjestöt on kovasti jäänteitä analogiajasta.

Mutta sehän ei ole alalla mitään uutta.
 
Nykyäänhän on muotia hittipuolella nuo todella pitkälle tuotetut artistit. Jostain (kykykilpailu, halpaa ja halukkaa tulee luokse niin ei ole kuin poimia parhaat) kaivetaan sopiva pirkko/jamppa ja sitten taustalla häärii hyvin öljytty armeija erillaisia stylisteja, säveltäjiä, sovittajia, studiomuusikoita, markkinoijia, promoottoreja yms yms porukkaa jonka ainoa tehtävä on lypsää ihmisiltä niin paljon rahaa tällä tuotteella nineltä artisti kuin suinkin pystyy. Sitten kun on lypsetty loppuu niin vanha dumpataan jonnekkin ja uutta kehiin ja toisto. Siitä on taiteellisuus ja luovuus kaukana.
 
Teostolle on annettu musiikintekijöiden suostumuksella oikeus valvoa heidän oikeuksiaan. Jotta valvonta olisi tehokasta, Teostolle on annettu oikeudet valvoa luvatonta soittamista keskitetysti MUSIIKINTEKIJÖIDEN TAHDOSTA. Tämä on nimenomaan musiikintekijöiden tahto ja koska musiikintekijät omistavat alunperin oikeudet kappaleisiin on tämä järjestely täysin validi.

Mikäli et hyväksy Teoston valvontaa, niin voit kuunnella näitä Teoston valvomia biisejä vain radiosta tai lauleskella itseksesi. Kaikki muu on sinulta tällöin off-limits. Kuuntelemalla hyväksyt ehdot. En ymmärrä tätä narinaa. Älä käytä palvelua jos se on paska. Kuuntele vaikka linnunlaulua.
Eikö maksava asiakas saa antaa palautetta? Mehän ne teidän loisten palkatki maksetaan, samoin artistienki. Ai niin teille ei saa antaa palautetta, kun tehän keräätte vain rusinat pullasta. Hyvin oletta saaneet lobattua lainsäädännön kohilleen. Maksoi varmaan paljon oravannahkoja lahjoa porukkaa. Gramex/Teosto jne. houkutteleekin korruptioon taipuvia expoliiseja palkkalistoillensa. Selkärankakin on sopivan notkea tuohon harmaalla alueella seilaamiseen. Hyvähän se on sanoa, että artistit itse haluavat esim. Teostoa edustamaan, koska käytännössä muuta vaihtoehtoa ei ole ja veikkaan myös, että levy-yhtiöt myös asettavat ko. Sopimuspykälän artistille...
 
Taitaa tuo tsto olla sama rölli, joka rölläsi, oliko se police tms nimimerkillä aikaisemmin. Kovasti vaikuttaa samalta. Tuskin mitään tekemistä teoston kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 512
Viestejä
4 538 695
Jäsenet
74 816
Uusin jäsen
zaku12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom