Koneen (kovalevyn) tyhjennys

Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
4
Millä ohjelmalla tyhjennätte koneen kovalevyn/kovalevyt kun se lähtee seuraavalle omistajalle esim lahjoituksen tai myynnin jälkeen? Lueskelin Windowsin (8/10 versio) omasta resetistä ja siinä on valinta "clean hard drives", joka kirjottaa levyn täyteen höpöä, mutta googlaimella en nyt saanut varmuutta miten varmasti se toimii HDD ja SDD levyjen kanssa.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
503
Minä olen ylikirjoittanut omia HDD-levyjäni ilmaisella Eraserilla. Eraser – Secure Erase Files from Hard Drives Tarvitsi vain asentaa tuo ohjelma kakkoskoneeseen ja liittää tyhjennettävä levy niin pystyi pyhkimään koko levyn ihan Windowsista käsin. Ylikirjoituskertojen määrän voi valita ja vainoharhaisimmalla asetuksella (35 ylikirjoituskertaa) jonkun 500 gigan levyn pyyhkimiseen taisi mennä kuutisen päivää mikäli muistan oikein.

SSD-levyjä olen tyhjentänyt PartedMagicilla, jonka avulla asemalle voi antaa secure erase -komennon. Aiemmin tuo ohjelmisto oli ilmainen, mutta nykyään se on maksullinen. Tämä vaatii boottaavan median tekemisen, mutta graafinen käyttöliittymä on ihan selkeä. SSD:n secure erase on hyvin nopea toimenpide.

Myös DBAN on hyvä ohjelma levyjen ylikirjoittamiseen.

Luonnollisesti näiden ohjelmien kanssa tulee olla varovainen, ettei tule vahingossa tyhjentäneeksi väärää levyä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
HDD-levyjen, ei tue SSD:tä.
Samalla tavalla sillä tyhjenee SSD:kin suuren yleisön näkökulmasta. Ilmeisesti on teoreettinen mahdollisuus että SSD:lle jää tyhjentämisen jälkeen jotain tietoa, mutta eipä ole netissä itselleni vastaan tullut artikkelia, että kukaan olisi pystynyt ylikirjoitetulta SSD:ltä mitään kaivelemaan.

Tuolla on linkkejä valmistajien tarjoamiin secure erase -softiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 211
Minulla on ongelmia tiedostojen kopioimisessa, voit auttaa minua
Älä turhaan nosta vuosia vanhaa keskustelua, sekä tässä ketjussa on kyse kovalevyn tyhjentämisestä, ei tiedostojen kopioimisesta.
Jos sinulla on ongelma, niin avaa uusi ketju tuonne Ongelmat osioon ja lue ensin:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 729
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom