Kompressori

tuohon kemialliseen prosessiin en viiti edes kirjoittaa :)

Mua kyllä ihan aikuisten oikeasti kiinnostaa, olenko näin tyhmä että en tiedä jotain täysin päivänselvää faktaa metallien sähkökemiallisen jännitesarjan poikkeuksista joka ei päde kompressorijäähdytyksessä? Ei oikeasti minään vittuiluna, kerro toki jos tässä ympäristössä on jotain poikkeavaa?
 
Mua kyllä ihan aikuisten oikeasti kiinnostaa, olenko näin tyhmä että en tiedä jotain täysin päivänselvää faktaa metallien sähkökemiallisen jännitesarjan poikkeuksista joka ei päde kompressorijäähdytyksessä? Ei oikeasti minään vittuiluna, kerro toki jos tässä ympäristössä on jotain poikkeavaa?

Olen kanssasi ihan samoilla linjoilla, mutta ei sotketa sitä tähän.. Sen puuron saa siivota sitten myöhemmin. Annetaan artistille mahdollisuus ja katsellaan vain lopputulosta. Pääasia kait on se, että tekee ja ryhtyy tekemään :)
 
Emo tuli tänään 9900K:lle, tarkoitus oli laittaa pakka jo kasaan nyt viikonloppuna, mutta meilissä olikin Kingpiniltä viesti että tilaamani socket heater on lähetetty.

Eli kyllähän siinä ainakin viikon saan varata että paketin saan (tulli yms.), kasaan sitten kerralla kaikki.
 
Emo tuli tänään 9900K:lle, tarkoitus oli laittaa pakka jo kasaan nyt viikonloppuna, mutta meilissä olikin Kingpiniltä viesti että tilaamani socket heater on lähetetty.

Eli kyllähän siinä ainakin viikon saan varata että paketin saan (tulli yms.), kasaan sitten kerralla kaikki.

Itse kattelin sieltä kingpin nettikaupasta tahnaa ja t-paitaa lisäksi, mutta jätin tilaamatta rahdin+tullin alvien takia kun olisi hintaa tullut vähän turhan paljon :confused2:
Vaikka oltais joku kimppatilaus tehny niin en tiedä olisko tullut yhtään halvemmaksi :D
 
Tuskin tarvii ntc vastusta kummempaa tuohon vaihtaa niin saa pakasta niin paljon kuin tarvii.

Riippuu aika pitkälti minkälainen expansion valve tuossa on. Voi olla, että rajoittaa jo fyysisesti niin, ettei onnistu. Suorastaan paskoja revikoita tarjolla.
 
Mua kyllä ihan aikuisten oikeasti kiinnostaa, olenko näin tyhmä että en tiedä jotain täysin päivänselvää faktaa metallien sähkökemiallisen jännitesarjan poikkeuksista joka ei päde kompressorijäähdytyksessä? Ei oikeasti minään vittuiluna, kerro toki jos tässä ympäristössä on jotain poikkeavaa?

Tottakai metallien sähkökemiallinen jännitesarja on täyttä totta, mutta mikä on se todellinen aikaväli, että jotain merkittävää tapahtuu jos kierrossa on glykolit seassa? Esim. automaailmassa vanhassa Volvossa on valurauta lohko, alumiini kansi, kuparinen syyläri messinki päädyillä ja eipä noissa auton elinaikana mitään kummempaa kerkeä tapahtumaan jos käytössä on asialliset jäähdytysnesteet.
 
Nestejäähdytyksessä ongelma on mikrokanavat. Kohtakti tai kanavien tukkeutuminen ei ole ihan niin suuri ongelma kun jäähdytetään kompuralla, mutta teho laskee varmasti kuitenkin. Jos esim joku vanha EK:n HF blokki menee kunnolla tukkoon, alkaa looppi vuotamaan jostain. Myös em autoissa vuodot ovat ongelma (sekä erilainen lämpölaajeneminen jne), mutta kyllä. Meidän lafkassa maksetaan 10k pelkästään pääkoneen osalta, jotta tuo reaktio olisi mahdollisimman pieni (kannet, seitit yms kärsii) (vesitestit, koneena on wärtsilän W46V12F CR mylly). Näin ollen en näe mitään järkeä sotkea alumiinia ja kuparia keskenään _Kun ei ole pakko_. Kuten mainitsin, kupariputki olisi riittävä lämmönvaihdin tuohon evan jälkeen & kylkeen, mutta kukin tekee kuten haluaa ja reportoi lopputuloksen :)
 
blocki tuli eilen et tänään päsee illemmalla testaamaan. blockin liittimistä tuli kyllä mielenkiintoiset tötteröt kolmella eri sovitteella(syrjäkylän lvi-kauppa) että sai 10mm kuparin kiinni mutta eihän tää olekaan näyttelyyn menossa :)
 
Pah, tuollahan noita torissa on muutamalla satasella tarjolla. Kuljetuskustannus 500km on myös aika kova, joten ymmärrän yskän tässä keississä.
 
siis se höyrystin on omassa paketissa ilmastoinninlauhduttimen kanssa jossa se glykoli kiertää. kylmäallas on purettu atomeiksi suuren kokonsa vuoksi. ei noita kylmäkoneita kukaan hae syrjäkyliltä, koitin 2v torissa ilmaiseksikin :)
 
Ahlsell - SC18CLXT2 R404A LCHC018SCA01G KONEIKKO 114X1557 - Danfoss Optyma SC R404A Versio A01
Ai että kun tuollaisen saisi, kun maksaa uutena 1000+€ + tarvittava kustomointi PC:lle sopivaksi niin eiköhän menisi ~1500€.

About samanhintainen pienemmällä 15cm3 kompuralla, tolle 15cm3 koneikolle -30C ja 400W kylmätehoa ja tolle 18cm3 koneikolle -30C ja 475W.

Siksi ihmetellyt että miten kummassa valmiiksi PC:lle rakennetussa yksikössä tuolla isommalla kompuralla kuorman kestoa vain 300W -34C.
single stage , cases , danfoss phase change

Noi laitteet vielä r404a kylmäaineella, itsellä vain 11.2cm3 r134a kompura ja kuormankestoksi tälle LD-Coolingin vehkeelle valmistaja lupaa 300W kuormalla -30C, siis toki höyrystimeltä.
 
Eikö se evaporaattorin eli höyrystimen hyötysuhde pidä ottaa huomioon siinä luvatussa kuormankestossa? En toden totta (ainakaan vielä) tiedä miten tehokas tuo eva on blokkina. Ideana kuitenkin se, että jos expansion valve on kokoa X se ei voi muuttua kuorman kasvaessa? Jos tuossa olisi joku iso expansion valve ja vaikka mangneetti venttiili ohjauksella (kuten isoissa HVAC systeemeissä), niin sillon varmaan voisi luvata enemmän. Kyllä sekin olisi ongelma, että on liian iso expansion valve ja se paukkuu koko ajan kiinni tai auki?

Mikä systeemi näissä pc vehkeissä on ja mikä sinulla? Joku kapillaari?
 
Höyrystimen hyötysuhdehan se siellä kummittelee joka jäi tuumailuista pois.

Kapillaarillahan nämä on.
 
sori että himpun kestää nämä päivitykset. oli yks liitin kelvoton niin karkas mopo kädestä ja aloin kylmäeristämään koko tilaa jimmsin pakettia odotellessa :) eli paan kylmäksi koko ton olisko 70 neliön tilan niin saa olla harrasteet ainu lämmönlähde.

kylmäeristys.jpg
 
Täälläkin edistystä, ovelle tuli paketti Taipeista, Taiwanista.

20181107_151554.jpg
 
ei kuulu jimmsin pakettia niin pitää yrittää noilla lvi-kaupan liittimillä ottaa koevetoa tänään phobyan blockilla. kiinan juotetut on missä lienee maailmalla ja saapuvat vuonna x :)
 
Pistähän sitten @Hiikeri kuvia ja perusteluja vaiheista. Ainakin itse mielellään luen. Nyt alkaa jo oma rauta olla niin vanhaa, että taidan uskaltaa kokeilla suoraan "serrillä" ainakin epäsuoraa kompuraa. No aika näyttää, tuleeko tästä mitään vai ei omalta osaltani, siihen saakka peukuttelen mitä foorumilta löydän :kippis:

Kyssäri myös, onko tossa joku sulkuventtiili lähellä expansion valvea, jotta systeemin saa suljettua tarvittaessa?
 
Viimeksi muokattu:
Kyssäri myös, onko tossa joku sulkuventtiili lähellä expansion valvea, jotta systeemin saa suljettua tarvittaessa?

[OT] Niin nyt katellu jo nii pitkää et alan hermostuu tosta expansion valve sanasta. Paisuntaventtiili. Ei tarkotus kettuilla (no pun intended), osuu vaa aina silmään. ;) [/OT]

@kalhu1969 Nyt on tekemisen meininkii! Näin LVI alan äijänä herkistyn :tup:
 
Minä luulin, että TXV (Thermostatic Expansion Valves) tai TEV jossain nähnyt myös. Yhtä kaikki, pitäis varmaan suomea puhua. Lauhdutinta on viljelty niin paljon jo väärällä osastolla, että condenser kuulostaa tutummalta. Höyrystinkin piti luntata googlella..

Isommissa systeemeissä on usein moinen. Mietin vain onnistuisiko sitä tekemään höyrystimen juottamalla jostain full copper blokista..
 
kalhu1969 tekemisessä on todellakin yritystä.Jos tarvitset armaflex tyyppistä eristettä niin minulla on joutilaana jätesäkillinen käytettyä ja uutta eristettä useampia kokoja.Noudolla Kuopiosta tai postimaksua vastaan saat ne.Löytyy myös sekalaista käytettyä ja uutta lvi-nippeliä ja osaa mukaan kohtuulliseen hintaan.
 
ne on tolleen harakanvarpailla kun ei voinu tehdä osapostien takia lopullista buildia niin en katkonut putkia ym. tänään tuli jimmsiltä liittimet ja motonetista hain mersun kiertovesipumpun ja sopivan paisuntasäiliön sille. jos viimein pääsis siitimään :) nii ja oli postilaatikos tälläset kiinanterveisetkin eli juotettu blocki mille meinasin antaa kompuralla kyydit :)

IMG_20181108_233514.jpg
 
Kieltämättä kyllä näyttääkin kiinantuotteelta. Mikä ihmeen pohjalevy tuohon on juotettu itse blokin pohjaan?
Tuliko mukaan joku X rauta jolla saa blokin kiinni emon läpi pulteilla vai meneekö TI-rakenteluksi kokonaan?

Näyttää olevan vielä ylimittainen toi ylimääräinen pohjalevy blokissa, normi käytössä ei haittaisi mutta tuollainen tuo lisää haastetta subzero jäähyissä kun pitää kondensio suojat rakentaa ilmatiiviiksi.

Yksikin kondensoitunut vesipisara voi olla liikaa jos vierähtää pitkin emon pintaa tai tipahtaa blokista tippa näyttiksen päälle.

Mutta haasteet on tehty ratkaistaviksi ja TI työ opettaa aina budjetti ratkaisuissa.
 
Viimeksi muokattu:
tokihan noilla hinnoilla saa mukavia askarteluhetkiä. neurootikkona pidän konetta ns naamallaan vaikka olisi kuinka hyvä eristys jotta se tippa menee suoraan alaspäin tuli kondensio saatikka vuoto :D
 
Voi se tippa tulla sinne takapuolellekkin... Aktiivinen tuuletus, varsinkin jos ei eristeen takia mölyhaitat kuulu olis kova juttu.
 
Tuollaisen pakaste altaan minä haluan. Jollain lasi kannella. Sinne kun survoo kissanhiekat pohjalle (tai tulitikkuja silicaa tms) vetää paketin ilmatiiviiksi. Läpivienneiksi neste sisään ja ulos sekä kylmäaine sisään ja ulos. Sisälle kenno tuulettimilla pyörittämään sitä glykolivettä flektillä ja näin pitää pakastimen kylmänä sekä kompura pitää kiven kylmänä. Minun unelma setuppi. Vaatisi vain 2-3 kompuraa. Jos siis haluaisi kaskadi kompuran jollain ammoniakilla prossulle ja sillä toisella kompuralla jäähdyttäisi veden yhdellä paisuntaventtiilillä ja toisella sen ammoniakin mahdollistamaan sen kaskadin toiminnan. Voisi olla aika asialliset 24/7 kellot.. Taidan kuitenkin haaveilun sijaan toteuttaa ensin vain sen välillisen jäähdytyksen jota sitten parantaa myöhemmin.

Onko jollain faktaa onko tuo cascade ihan turha vai riittääkö tuollainen välillinen -45 R404A:lla liki samaan?
 
Tyhjiöpumpulla joku säiliö mis pitää konetta ni pitäs kondensio olla aika minimis, nyt ku lähettiin vähä "villien ajatusten tielle". :comp:
 
Ainot ongelma on vissiin noi IO platet mikä tuli ilmi myös tossa "phase change" cooler mallissa jota k|np|n? esitteli jollain messuilla.

En sitten tiedä jos sijottais roxtek läpivientiin. Sen pitäisi olla kaasutiivis oikein asennettuna.

Ja oikeastaan minulle on turha perustella, että jokin on "turhaa virittämistä", koska liki kaikki ilmacoolerin jälkeen on moista...

Benefits of Ammonia Use in Refrigeration | Danfoss

En sitten tiedä millä kylmäaineilla ne PC kaskadit kuuluu täyttää, mutta kyllä NH3/CO2 kompurakompliitit on yleisessä käytössä olleet pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tarvittavat kamat on haalittu joten tavoitteena tässä viikonlopun aikana saada kone tulille.

Nyt aluksi kompura osion puhdistus kun ollut 5 vuotta puhdistamatta. Kotelo ollut lattialla ilman sivusuojia että tulee sitä ääntäkin, ja pölyä on kerääntynyt.

20181109_184724.jpg


Työkaluina imuri, 1 paineilma spray pullo sekä kosteaa rättiä lopuksi.
 
Viittitkö nyt vääntää rautalangasta juustohupulle kun "ei noista kuvista saa selvää" eli kompura puristaa kuuman kaasun kierukan läpi lauhduttimelle (onko suodatinta, takaiskuventtiiliä tms tossa linjassa?) mistä se putki joka lauhduttimelta tulee menee kun kuvissa ei näy? Eikö sen pidä mennä ton saman eristeen alle joka menee sitten höyrystimelle? Ootko ottanut auki eristeitä koskaan eli missä kohtaa höyrystin on? Onko tuossa samassa linjassa loppupäässä "yhdessä" jollon lämmin korkeapainepuoli lämmittää ja varmistaa, ettei nestettä pääse sellä matalapainepuolella kompuralle? Tossa on eristeessä tollanen jännä "paksumpi kohta" kun olisi joku lämmitin tai "putkilämmönvaihdin".

Tästä ei nyt saa mitään selvää, mutta ei kerkeä siistiä viestiä...
Meinaan vaan, että onko sillä enää juuri merkityksellistä eroa kellotuksessa, onko pakkasta 50 vai 100°?

Ja juuri tuon itsekkin haluaisin tietää. Tiedän "eron" kelloissa/äänessä

Halpa ilma. 30€ "pärjää" jää selkeästi maksimikelloista tai on huomattavan äänekäs.
Kallis ilma. 100€, on jopa miellyttävä vähävirtasilla kellottamattomilla kivillä. Saavuttaa lähes cutsomloop kellot, mutta on sillon jo kovaääninen.
AIO. 150€, on likitulkoon just saman tehoisia kuin kalliit ilmajäähyt, mutta pienemmässä paketissa. Myös äänekkäitä pumpun ja tuulettimien osalta yleisimmin ainakin vakiona.
Custom loop, alkaen 500. Jäähdyttää tyylikkäästi näyttiksenkin ja on jopa hiirenhiljainen niillä kelloilla kun D15 huutaa jo naapureita kylään.

Kompura epäsuora. 500€ + blokit? teho? Kellot?
Kompura suora 1000€ -50 celcius teho? Kellot?

Toki suuntaa voi hakea HW botista, mutta minulla on nimen omaan 24/7 kellot aina hakusessa. Helpoin ratkaisu olisi varmaan toi vapochilli eikä nyt niin törkeäkään hinnaltaan, ettei ostaa voisi, mutta jotenkin voisi haluta tehdä itse...
 
Viimeksi muokattu:
Meinaan vaan, että onko sillä enää juuri merkityksellistä eroa kellotuksessa, onko pakkasta 50 vai 100°?
Eihän jossain normaalikellotuksessa ole paljon väliä ,mutta kun ajetaan maailmanennätyspisteistä niin mitä kylmempi sen parempi olettaen ettei tule mitään kylmäbugia tai muuta ,lisäksi huippukellot vaatii parhaat osat ja mielellään nekin modattuna.Ei ne huippukellottajat huvikseen käytä nestetyppeä tai heliumia.
 
20181109_193852.jpg

20181109_205255.jpg

20181109_203350.jpg


Meinaan vaan, että onko sillä enää juuri merkityksellistä eroa kellotuksessa, onko pakkasta 50 vai 100°?
Mitä kylmemmässä tilassa prosessori toimii sitä kovemmilla kelloilla sitä voidaan ajaa.

Tuntuma on että Ilmajäähy (NH-D15) > SS -40C - -55C > Kulkuja lisää ~400-500Mhz ja Kaskadeilla eli -90C - -115C mentäessä antaa vielä 200-400Mhz lisää kulkuja (Inteleillä).

Aikanaan kun mulla oli 2500K, se kulki isolla ilmalla vakaana 4.7Ghz, Custom vesijäähyllä 240+360 kennoilla kulki +5Ghz kunnon Volteilla ja nykyisellä kompuralla ajelin 5.4Ghz, 24/7 koneena ja VCore 1.55V.

Vapochillit on niin vanhoja koneita pienine kompuroineen ettei niissä riitä teho enää nykyprossuille, ei ole riittänyt vuosikymmenen vaihtumisen jälkeen joten ei niitä kannata hankkia. Ne on tehty aikana jolloin oli 1-2 ydin prossuja ja joiden lämmöntuotto jäi alle 100W kellotettunakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @Hiikeri kuvista! toi avas vähän jo. Toi korkeapainepuolen nestelinja on todellakin aivan hemmetin pieni. Tälläsessä systeemissä varmaan täyttömäärä on aika tarkka?
 
Kiitos @Hiikeri kuvista! toi avas vähän jo. Toi korkeapainepuolen nestelinja on todellakin aivan hemmetin pieni. Tälläsessä systeemissä varmaan täyttömäärä on aika tarkka?
Täyttömäärä on erittäin tärkeä, gramman tarkkuudella sinne laitettava että toimii kapillaari oikein ja systeemi mahdollisimman tehokkaasti koska kompura pyörii koko ajan ja kylmäaineet kiertää jatkuvasti.

Maksimi kylmyyttähän ei näihin säädetä koska silloin putoaa kuormankesto. Säätäjän pitää tietää/tuntea/tutkia miten käy eri täyttömäärillä kylmyyden ja k.keston suhteen.

Siinä pitää olla säädettävä lämpövastus sekä tarkka lämpömittari kun etsii optimeita höyrystimelle.
 
Viimeksi muokattu:
Oltiinko tässä nyt maailmanennätyksiä rikkomassa, vai käyttämässä konetta muutoinkin? Eihän kukaan nestemäisellä typellä konetta aja, kuin juuri testin ajan. Luulisi tuommoiseen arkikäyttöön -50 jo riittävän mainiosti.
Arkikäyttöön riittää ihan hyvin viileä /kylmävesi, kaikilla kylmemmillä laitteilla haitat kasvaa hyötyä suuremmiksi.Tämän uskallan sanoa yli kymmenen vuoden vesijäähyleikkien(+ja-lämpötiloilla) ja usemman vuoden suoran kompurajäähyn kokemuksella.
Edit: reisillehän taas meni kun yrittää yhtäaikaa lefaa katsoa ja tökkimellä kirjoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joop. Mulla taitaa olla vain 15v kokemus "kasailusta ja harrastelusta" ja kompurat on jäänyt vain duunin puolelle eli ehkä nyt olisi korkea aika siirtyä kun "keksi miten haluan" sen tehdä. Luultavaksi kalliiksi tulee :D GTX 295 oli eka näyttis vedellä ja sen perusteella myös se syy siirtyä nesteille. Jatkan sumplimista jahka saan noi Y3 paperit ulos tukesilta, mutta näistä on aika vähän tietoa saatavilla joten mielenkiinnolla "opiskelen". Saattaa olla, että eka kokemus kompuroista ja sub zerosta tulee epäsuoran kautta. Se tuntuu "helpommalta" ratkasulta siinä suhteessa, että kompuran voi pitää jossain muualla pörisemässä. Nesteelle siirryin äänen takia ja samasta syystä ei haluaisi kompuran pilaavan päivää.
 
näistä on aika vähän tietoa saatavilla joten mielenkiinnolla "opiskelen". Saattaa olla, että eka kokemus kompuroista ja sub zerosta tulee epäsuoran kautta.
Härmästä löytyy vähän tietoa mutta maailmalta löytyy kun osaa etsiä.
Täällä lukemista ja opiskelemistä "pariksi" illaksi:
https://www.overclock.net/forum/133-phase-change/747244-list-phase-builds-guides.html

Kiitos ja ole hyvä. :smilecat:

Suora kompura vaan kerralla niin ei tartte vesien kanssa leikkiä.
Kapillaarihan tehdään kaavojen mukaan kun tiedetään painekin, toki pitää olla mittarit.

Höyrystimelle menevan letkun voi tehdä pidemmäksikin, se kun otetaan huomioon laskennoissa.

Ja valmiin koneenhan voi vaikka rakentaa puukotelon sisään, vaikka kuution kokoiseen jossa äänen vaimennusta ja erillisillä tuulettimilla ilmankierto. Samaa koteloa voi sitten käyttää nurkassa vaikka pöytänä, PC:n / printterin alustana, tekee korkeamman niin menee vaikka kakkosnäyttö siihen jos tarvitsee.

Tai vaan alustana kukille. :blush:
 
En oikeastaan vierasta mitään muuta tuossa suorassa kompurassa kuin sitä faktaa, että näyttis on ollut se alkuperäinen syy minulle siirtyä looppeihin. Olisi kiva, että saisi sellaisen "kokonaisratkaisun". Miten sinä olet näyttiksen jäähdyttänyt?

Teoriassa ja käytännössä yhdestä HP linjasta voi ottaa ulosoton niin moneen paisuntaventtiiliin kuin kompuran kyky puristaa riittää ja lauhduttimen jäähdyttää. Saisi sitten näyttiksen ja prossun saman kompuran taakse. Oletko itse vaihtanut tuon kaze tuulettimen lauhduttimelle? Mulla oli tuollaisia muistaakseni 3k kiertäviä muutama ja ton alta ei kyllä taida kompurat kuulua dmn.
 
Näyttikset ollut mulla vakio ilmoillaan GTX460:sta lähtien. Siis tuon GPU oli vesillä viimeksi.

En ole vaihtanut tuota tuuletinta itse, varmaan edellinen omistaja vaihtanut.
Itseasiassa eilen kun puhdistelin paikat niin huomasin että tuulettimen yksi ulompi korvakko puuttuu, murtunut pois eikä mielestäni ole voinut tuossa ollessaan murtua kun sen verran paksu tuon tuulettimen runko on.

20181110_173836.jpg


Mielessä ollut että virittelis tuon kennon/kotelon etupuolelle myös jonkun tuulettimen että lisääntyisi läpivirtaus kennon läpi.
 
Jos lauhtuminen on riittävä, niin onko tosta tuulettimesta edes järkyttävää hyötyä? Sullakin ilmaisesti kone jossain varaston puolella tms?
 
Siinäpä se kun ei tiedä onko riittävä toi nykyinen ilmankierto kun toi yksi tuuletin tuossa vain imee kennon läpi.
Ihan mulla makuuhuoneessa toi laitos on.
 
Ootko koskaan mitannut tota hp puolen lämpötilaa kapilaarin kohdilta? Eikö sen siitä voi päätellä. Ja oliko toi laitos nyt sillä R404Alla?
 
r134a laite on enkä ole mittaillut mitään lämpöjä, ainut tieto on toi alkuperäinen mittari joka näyttää höyrystimen lämpötilan.

Voishan tuon laittaa käyntiin ja mittailla, eilen ostin just uuden patterin infrapuna lämpömittariini (pistooli mallinen). Tosin enhän nyt saa kuin lämmöt ilman mitään kuormaa kun vähitellen kasailen, eilen kokeilin ja lämpimät olivat kun oli vähän aikaa käynnissä.

Seuraavaksi alkaa emon rasvailua ja socketin lämmittimen asennuksen pähkäily eristeineen. Käyn välillä laittelemassa kuvia. Just loppui toi Suomi-Tsekki lätkä jos taas vähän eteenpäin projektia...

Kun löytäisi saman henkilön joka rakensi mulle Custom-Kompura jäähyn tuolloin joskus 2005 (Outokumpu) ja ottaisi kompurani haluamaani huoltoon; öljyjen vaihto + r404a nesteet sisälle ja säätäisi uudestaan vaikka 300W kuormalle niin olisin tyytyväinen.
 
Socketin lämmittäjän alempi eriste leikattu muotoonsa, vielä uupuu reiät kiristys tangoille.

Valitettavadti siihen loppui rakentelut tältä illalta kun en löytänyt vedetöntä rasvatuubiani.

Se tekee sitten huomenna Sunnuntaina 50km ajolenkin kun käyn lähikaupungista hakemassa sellaisen (Yliopiston apteekki auki)

Perskule, apteekki vielä auki 23 asti..nyt tuli kiire.
 
Jos se ei kapilaarikuivaimen kohdalta tunnu sormeen kuumalta, niin se on ok. 30°C on riittävä.

Ei R134A kompuraan kannata R404A aineita laittaa
Ok, +26C oli kun 5-10min kävi ilman kuormaa. Takaraivossa on tuntuma että olisin joskus kokeillut tota "paisari" kohtaa ja melko lämmin olisi ollut.

Miksi muka ei kannattaisi r404a aineita?
Toi on vaan uudempi kuin vanha r134a aine ja kompuran tiivisteet ja voitelu tjsp. kestää kuulemma täysin hyvin.

Nykyäänhän jos r134a koneikkoon vaihdetaan kylmäaineet niin sinne taitaa mennä r507a tai r404a aineet. 507 & 404 sallittu huolloissa vielä 2030 asti, uusiin, isoihin teollisuus koneikoihin ei saa noita laittaa enää 2020 alkaen.

En kerinnyt edelliseen viestiini lisätä kuvaa leikatuista, alemmista eristeistä jotka tulivat tuon KPC Infernon mukana:

20181110_215604.jpg


Ylä- sekä alapuolella vielä suojamuovit.
 
Mulla on kyllä hiukan erilainen käsitys. En kyllä tajua miten tuolla R134A:lla pääsee edes -50 saakka? Musta kompuran jatkuvasti juostessa ton maksimin pitäis olla jossain -25 tms.

Lämpötila kapilaarissa taas tulis olla 15bar paineella (kohtuullinen) 58 astetta. Eikös tuo entalpia hoida loput lauhduttimessa... Mietin vain, että sen lauhduttimen pitäminen esim 20 asteessa minusta ei tee systeemistä tehokkaampaa jos se ei ole sellaiselle grammamäärälle duunattu.. Öljyt voi "palaa" piloille ja yhdessä tupla kompura setupissa jouduttin molemmat kompurat juottaa irti ja vaihtaa öljyt kun toinen paloi...

Minäkään en tiedä syytä miksi pitäisi öljyt vaihtaa jos ei sen "pohjan takia" eli juurikin kylmäaineen vaihdon takia..

Mulla on kyllä kanssa samasta syystä joku fetissi tuohon 404:n kun vaikuttaa "fiksuimmalta" koska CO2 olisi aika överi ehkä.. (sillon olisi ainakin suora jäähy eikä mikään lelu :D)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom