Ostin yhden EdgeRouter X:n, eli nyt pystyy tekemään silläkin konfiguraatioita ja se on lähinnä minun testikäyttöön. Normaalisti kaikki menee EdgeRouter Pro:n läpi. Tuo oli minun kolmas Ubiquiti Edge Sarjan tuote. Aika erityyppisiä nuo kaksi reititintä, mutta nyt voin opetella, myös tuon ER-X:n konfigurointia. Myyntipakkauksesta otetussa ER-X:ssä oli firmware v1.10.11 sisällä. Latasin uuden firmwaren v2.0.9-hotfix.2 ja asensin sen, mutta samalla latasin, myös tuon vanhan version kovalevylle talteen. Nyt ei tarvitse aina tuota isomman reitittimen konfiguraatiota alkaa ensimmäisenä sotkemaan. Ehkä tuolla voisi tehdä, myös salatun VPN yhteyssillan internetin yli ER-X ja ERPro-8 reitittimen väliin, jos ER-X:ssä riittää teho ja muisti. Oli kuitenkin edullinen ostos tuohon tarkoitukseen. Moni sivusto näyttää tyhjää ja jopa valmistajan oma sivusto näyttää, että on loppuun myyty. Mietin jo onko tuon edullisen EdgeRouter X reitittimen valmistus lopetettu, varmasti menisi edelleen kaupaksi. Yhtä sivustoa seurasin, niin 44 oli ensin ja seuraavana päivänä enää 10 jäljellä, eli kaupaksi näyttää menevän, koska joku niitä ostaa. Toinen vaihtoehto on, että niitä ei kyetä valmistamaan tarpeeksi nopeasti. Kolmas vaihtoehto on, että valmistuksessa tarvittavien osien saatavuus on tullut ongelmaksi. Muistakaa sitten, että tuossa on teho ongelma ja todennäköisesti muistin pienuus ongelmakin, eli tuon takia suositellaan hardware offload asetuksia, mitkä estää tiettyjen ominaisuuksien toiminnan ja nopeuttaa reitittimen toimintaa. Itse valitsin tuon siksi, koska se on halpa ja saan testattua eri konfiguraatioita, mutta lopulta sille voi löytyä joku muukin käyttötarkoitus, eli voin ER-X:n vaikka asentaa omille vanhemmille joille se varmaan riittää, jos en sitä enää tarvitse. Kahden eri firmware versiosarjan ero on se, että firmware versiosta 2 lähtien teho tippuu hiukan alemmaksi.
Nopeustesti
Perus konfiguraatio ja hardware offload asetukset, jotka toimii, kun reititin otetaan tehtaan ostopakkauksesta ulos tai resetoidaan EdgeRouter X painamalla 10 sekuntia resetointikytkintä laitteen takana.