Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta Unifi Dream Machinesta? Kotiverkkoa pitäisi uudistaa ja tuo oli yksi vaihtoehto tai sitten kokonaisuus erikseen kombinaatiolla:
Ubiquiti USG Network / Router (3 Gigabit Ethernet Ports, UniFi Controller)
Ubiquiti US-8-60W UniFi Switch
Ubiquiti Networks UAP-AC-PRO
Cloud Key taitaa olla myös integroituna tuossa Dream Machinesta joten noilla kolmella erillisellä laitteella ei ihan samaan toiminnallisuutta saa. Toisaalta en ole varma tarvitsenko Cloud Keyta ollenkaan.
On se Cloud Key hyvä olla olemassa, jos on useampi UniFi puolen tuote, niin niitä on helpompi hallita. Ainakin halvempien Cloud Key tikkujen muisti voi korruptoitua ja se on aika hankalaa, kun pitää kaikki nollata ja aloittaa alusta, jos ei tee varmuuskopioita. Tietokoneelle löytyy, myös ohjelmisto joka toimii samoin, kuin Cloud Key, mutta se on java ohjelma, eli tietokoneen java ohjelmisto pitää päivittää Oracle:n sivuilta. Sen verran tuli kokeiltua UniFi Controller ohjelman asennusta, että vanhempi java ohjelmisto ei ole yhteen sopiva uusimman UniFi Controller ohjelman kanssa, koska se ei käynnisty oikein, mutta kuka haluaa pitää tietokonetta aina päällä, koska on paljon ihmisiä, jotka ei halua tehdä sitä. Halvin Cloud Key tarvitsee, vain PoE sähköä. UniFi Deam Machine:ssa Cloud Key on jo valmiina sisään rakennettuna. Halvimman reitittimen kohdalla voi tulla ongelma prosessoritehon ja sisäisen muistin kanssa, jos se on kovalla käytöllä ja tarvitaan paljon nopeutta. Itse en tyyntynyt halvimpaan reitittimeen, koska olen jo liian monta huonoa nähnyt. Muista, että erillinen fyysinen Cloud Key tarvitsee tosiaan sitä PoE sähköä tai se ei muuten toimi, eli pitää siis olla ainakin yksi UniFi laite, josta se saa sähköt ja sama juttu on tuon UAP-AC-PRO:n kanssa. Sähköä pitää olla tarpeeksi paljon kaikkiin PoE laitteisiin, eli tuo US-8-60W antaa oletettavasti nimensä mukaan 60W PoE sähköä. UAP-AC-PRO tarvii 7W ja Cloud Key 5W-12,95W riippuen siitä kuinka hienon mallin ostat, eli nuo kuluttaa korkeintaan 12-20W sähköä ja nuo kaikki tukee 802.3af PoE sähköä. Tuo UniFi USG on ainoa, joka voi aiheuttaa sinulle harmia, jos se ei riittää ja toinen on se, että pitäisi olla se Cloud Key tai vastaava.
Laiton
www.verkkokauppa.com ostoskoriin nuo tuotteet plus halvimman Cloud Key:n hinnaksi ja tuli 482,60 € ja UDM maksaa 349,90 € ilman postikuluja, jos ne hakee verkkokaupan noutopisteestä ja UDM:ssä on tavallaan kaikki sama yhdessä ainoassa laitteessa, mutta siinä ei ole PoE sähkölle ulostuloja ollenkaan. Tosiaan asunnon koko, muoto tai seinät voi pakottaa siihen, että pitää olla erilliset laitteet, että ei tulee ongelmia johtojen kanssa tai WLAN kuuluvuuden kanssa. MInulla tämä on mennyt jo, niin överiksi, että mielummin erilliset laitteet.
Itsellä ei ole vielä UniFi laitteita, mutta on Ubiquiti laitteita, eli ne pitäisi heti oppia erottelemaan, mutta se ei ole helppoa, koska on laitteita joista ei heti tiedä, kumpaan ne kuuluu, vaikka on sama valmistaja. UniFi laitteita voi hallita Clound Key:llä tai sen korvaavalla ohjelmistolla ja Ubiquiti laitteita ohjataan UNMS ohjelmistolla joka toimii, vain Linux pohjaisessa käyttöjärjestelmässä. mutta sillä ei voi vielä kaikkea ohjata, koska sen kehitys on vielä kesken, eli joutuu viilaamaan asetuksia ihan suoraan itse laitteen omasta hallinnasta. Itsellä on oma virtuaalipalvelin, jossa ajetaan UNMS palvelinta. EdgeRouter laitteissa ainakin se näkyy, kun niille kirjautuu selaimella vihreänä merkintänä oikeassa yläkulmassa UNMS statuksen kohdalla. Kummankin tuoteryhmän hallintaohjelmia voi ajaa, myös pilvipalvelimissa, mutta niistä monesti pilvipalvelun tarjoaja haluaa rahaa joka kuukausi. Itsellä on vaihtuva ip-numero, mutta se on aina sama, koska en sammuta noita "19 räkkilaitteita tai yhteys modeemeja, jos sähköt on poikki, niin ne on vain sen hetken alhaalla ja sinä aikana operaattorin antama DHCP:n maksimi aika ei kulu umpeen IP-numeron kohdalla. IP-numerolla ja omilla tunnuksilla pääsen käsiksi hallintaan vaikka kännykällä tai tabletilla, mutta se on helpompaa tietokoneella, koska sitä on helpompi käyttää ja kosketusnäyttö on hiukan kankea siihen. Nykyään on jo VPN käytössä, eli pääsen suoraan sisään omaan kotiverkkooni, eli tavallaan olen kotona, vaikka en ole kotona. VPN asetukset olen tainnut tännekin jo laittaa ja niissä on ongelmia ainakin Ubiquiti EdgeRouter reitittimissä. Minun asetukset varmasti toimii, eikä pätki tai sekoile ja löytyi se toimiva, vaikka siinä vaadittiin paljon hermoja.