Mitä tuo "Laitoin julkiset ip-numerot käyttöön" tarkalkeen tarkoittaa? Mitens NAT ja porttiohjaukset? Onko julkinen IP linkitetty johonkin FQDN? Sehän on se Ubiquitin suosittelema käytäntö ja sen jälkeen jos saman julkisen IP osoitteen takana missä UNMS on myös priva IPllä ubin vehkeitä niin täytyy tehdä näin:
UNMS - Connecting Devices in Private IP Range
Se tarkoittaa, että operaattori yhteyden modeemi on käännetty tilaan siltaava ja ip-numero pitäisi olla julkinen ilman mitään natteja tai polomuureja ennen EdgeRouterin WAN-liitintä, eli se IP-numero on suoraan EdgeRouterin liittimessä kiinni. Lopulta, kun UNMS palvelin hyväksy tämän muutoksen vasta, kun koko verkko oli tuhottu UNMS-palvelimesta. No ei siinä vielä kaikki, kun lopulta yhdistin varayhteyden, niin nyt varahteyden ip-numerot komeilee UNMS palvelimella, että ihan helpoimman kautta ei meny tämäkään juttu, vaikka se oli kokonaan irti siihen saakka, kun sain UNMS-palvelimen ja yhteydet taas toimimaan. Varayhteyden IP-numeroita en ole syöttänyt missään vaiheessa tasan mihinkään. 5v:n aikana ei ole julkinen IP-numero vaihtunut, mutta nyt tietysti tuli vähintään yksi lisää. Tosin yhteysmodeemin asetuksissa luki, että operaattori voi estää sitä toimimasta, eli sulkea pois kyseisen toiminnon, mihin voi ainakin yhden yhteys modeemin porteista asettaa helposti siltaavaksi, joka antaa julkisen IP-numeron. Toisen, eli varayhteyden modeemin konfiguraatiota on vaikeampi muutella, koska siinä siltaaminen on todennäköisesti tehty mahdottomaksi. Itse ainakin tallennan ainakin EgeRouter laitteden konfiguraatiot tekstimuotoisena, että on helpompi päätellä mikä on mennyt oikein tai väärin konfiguraatioissa ja ne voi myöhemmin palauttaa ilman suurempia ongelmia. Minulla voisi olla helposti enemmänkin varayhteyksiä, mutta niidenkin hallinta voi käydä vaikeaksi. Itse olen vain 2 toimivan yhteyden kannalla, mutta niitä voi listä, jos tilanne muuttuu, mutta 7 eri yhteyttä on tuolla tavalla varmaan se maksimi EdgeRouter Pro:n kanssa.
Siinä on minun perus topologia, eli laitteet jotka pitää olla päällä melkein aina.
Lisää rautaa on, mutta siinä kohtaa voi alkaa tulee UNMS serverin topologiasta sellainen viidakko, että sitä ei kukaan ymmärrä. UPS pitäisi olla serverin perässä, mutta topologia ei sitä tajua. EdgeRouter Pro:n IP-numero palautui julkiseksi, kun käynnistin kaikki uudestaan. On paljon enemmän rautaa, mutta niitä on tänne turha laittaa. Tuossa on perus rauta ilman modeemeita joita on 2 kpl. Modeemit on EdgeRouter Pro:n porteissa eth0 ja eth1. Kaiken tämän harrastuksen näkee sähkölaskussa, koska koronavirus takia lomautus aikana kulutin vähän alle 1000kW sähköä kuukauden aikana. Siitä vähintäänkin yli 800kW meni tähän tähän ja rautaa oli tietysti paljon enemmän päällä, kun en jaksanut sammutella mitään. UPS:n varavirta akustossa on 9kpl 12 voltin akkuja. Sähkölaskut nousi heti yli 200 euroon 3kk ajalta, kun siirto ja sähkön hinta lasketaan yhteen ja se olisi voinut olla vielä paljon enemmän, jos kuluttanut 3kk samaan tahtiin sähköä. Sama ongelma on tubettajilla, joilla on ihan sairaat systeemit, eli sähkölaskut nousee järkyttäviin lukemiin. Vielä olisi tarkoitus lisätä iso raidattu kiintolevy palvelin, jossa on järkyttävä määrä kiintolevy tilaa, eli puhuntaan vähintään isoista teratavu luvuista. Tietysti pitää olla sellainen raid systeemi joka sallii kiintolevyjen hajoamisia, eli se tieto on kahdennettu ja mielellään pitää sitten olla se varakiintolevy valmiina siihen tilanteeseen, kun hajoaminen tapahtuu, että hajoaminen saadaan paikattua ajoissa, koska usean kiintolevyn saman aikainen hajominen tietää kaiken tiedon menettämistä. Minulla on jo yksi RAID 10 kiintolevy systeemi käytössä. RAID 0 kaikkein surkein ja se yhdistää kaiksi kiintolevyä yhdeksi, jossa yhden kiintolevyn hajoaminen tietää sitä, että kaikki meni vaikka toinen kiintolevy olisi ehjä. RAID 6 saattaa olla se mitä tarvitaan, kun mennään useisiin kontolevyihin, eli niitä on yli 6 kappaletta tai jotain siihen suuntaan. Itse olen miettinyt vähintään 10T halpoja kiitolevyjä, mutta se on samaa kikkailua jota tubettajat ovat tehneet.
Laitan tähän esimerkin, että ei tarvitsi olla liian hölmönä ja tajuaisitte mistä on kyse. Itse odottelen Amazon kaupan tulemista suomeen. Ruotsiin se jo tuli. Sieltä saa halvalla näitä kiintolevyjä ja suomeen on tulossa noin vuoden sisään.
Kaikki toimiin normaalisti, kun toimintaa estävät pinnit on teipattu, niin ne ei saa kontaktia joka estäisi kiintolevyä toimimasta ja ruuvien paikat ei välttämättä osu kohdilleen, mutta saa ehkä vähintään 2 ruuvia saa sopimaan kohdilleen ja säästö on noin 100€ per kiintolevy, kun puhutaan 10T kiintolevyistä. Tietysti edellytys on, että et ole ostanut suomesta tuota kiintolevyä koska hinta on silloin noin 300€. Ulkomailla sama kiintolevy maksaa 200€. Tätä on ainakin harrastettu USA:n puolella ihan huolella. Pinnien teippaustiedot varmaan löytyy netistä, eli siitä ei tarvitse olla huolissaan. Tämä on ilmiö mihin törmäsin, kun katsoin tubettajien videoita, jotka käyttää Ubiquiti laitteita, mutta nyt muutkin Ubiquiti laitteiden käyttäjät tajuaa mistä on kyse. Tuo tyyppi käyttää unraid varmennusta, mutta se on sama mikä se on, jos tiedot on turvassa vaikka kiintolevy hajoaa, eli kiintolevyjen hajoaminen on otettu huomioon ja se on täysin normaalia. Hajoavan kiintoelvyn tiedot on tallessa muissa kiintolevyissä. Tietysti käytössä oleva tallennustila pienenee, mutta tiedot on tallessa vaikka kiintolevy hajoaa ja siihen on hyvä varautua jo etukäteen, eli pitää varalla ainakin yhtä ehjää kiintolevyä, jolla voi paikata hojenneen kiintolevyn. RAID 10:ssä olen joutunut tekee manuaalisesti korjaksen, mutta esimerkiksi RAID 5 tekee korjauksen automaattisesti, mutta pitää olla ehjä kiintolevy hajonneen tilalle. Raid 0,1,5 ja 10 on jo minulle tuttuja, mutta muita vaihtoehtoja en ole vielä käyttänyt. Raid 0 ja 10 tuplaa kirjoitus ja lukunopeuden. Raid 0 on riskipeliä se on jo minulla pettänyt 3 kertaa ja jokaisella kerralla kaikki data on menetetty lopullisesti. RAID 10 pakassa on varalevyt, mutta RAID 0:ssa niitä ei ole tasan ainoatakaan, eli tietojen menetyksen riski on vähintään kaksinkertainen verrattuna yhteen kiintolevyyn, eikä yhtään ainoaa tiedostoa voi pelastaa, koska ne no säilötty puoliksi kahteen eri kiintolevyyn ja toisen hajotessa kaikki data on menetetty, kyseinen tallennustapa nostaa nopeutta, mutta ei suojaa tiedostoja. RAID 10 tekee saman mutta siinä on varalevyt olemassa. RAID 10 on pelastanut mulla jo kaikki niillä olevat tiedostot 2 kertaa. RAID 10 on tainnut saada nimensä juuri siitä, että siinä yhdistyy RAID 1 ja RAID 0. RAID 1 tarkoittaa kopiota, eli toinen kiintolevy toimii varalevynä ja RAID 0 tuplaa nopeuden. Sen tiedän, että yritykset ovat monesti luottaneet RAID 5:n. Kriitiset järjetelmät käyttää vähintään RAID 5:sta tai parempaa ratkaisua tiedostojen turvaamiseksi. Muut raid ratkaisut on minulle vielä vieraita koska en ole nähnyt niitä toiminnassa tai käyttänyt niitä. RAID 10:ssä on muuten sitten vain 50% kintolevytilasta käytöstä, koska se toinen 50% peilaa varmuuskopiona sitä mitä on mitä kiintolevyihin on tallennettu, eli se toimii peilikuvana. En teidä vielä mikä tietokone tai sen tapaien tulisi olemaan kiintolevy palvelin. mutta se pitää olla iso ja massivivinen, muutamalla hassulla kiintolevyllä ei sellista tehdä. Siitä tulee helposti esiin rauta vaatimukset, eli ainoa oikea vaihto ehto on iso "19 rällilaite missä olisi paljon kiintolevy paikkoja.