Kojelautakamerat aka dashcamit aka autokamerat

Normi flashi palaa tosiaan aika äkkiä "loppuun" autokamerakäytössä, koska siinä kirjoitetaan jatkuvasti täydelle kortille, mikä on pahinta myrkkyä flashimuisteille.

Minulla oli edellisessä kamerassa Kingstonin 32GB perusmallin kortti eikä se yllättäen kuitenkaan hyytynyt muutamassa vuodessa.
Kamera (Blackvue 450) sen sijaan alkoi sekoilla, uusi akkukaan ei tilannetta täysin korjannut. Ja kun se uusi akku näytti paisuneen parin päivän käytön jälkeen, niin tilalle tuli tuo Viofo 119S. (Tuo akkuhan on LiPo, joten ei huvittanut nyt enempää leikkiä sen kanssa...)
 
Normi flashi palaa tosiaan aika äkkiä "loppuun" autokamerakäytössä, koska siinä kirjoitetaan jatkuvasti täydelle kortille, mikä on pahinta myrkkyä flashimuisteille.
Logiikkasi ei toimi. 90% täyden kortin kirjoitus+10% tyhjennys ja taas kirjoitus tappaa kyllä kortin. Autokamera poistaa kuitenkin aina sen vanhimman videon, eli seuraava tieto kirjoitetaan aina pisimpään huilanneeseen muistisoluun. Eli kuluminen on lähes tasaisinta mitä voisi olla.
 
Logiikkasi ei toimi. 90% täyden kortin kirjoitus+10% tyhjennys ja taas kirjoitus tappaa kyllä kortin. Autokamera poistaa kuitenkin aina sen vanhimman videon, eli seuraava tieto kirjoitetaan aina pisimpään huilanneeseen muistisoluun. Eli kuluminen on lähes tasaisinta mitä voisi olla.

Näinhän se taitaa tosiaan mennäkin. Noh joka tapauksessa mitä pienempi kortti sitä nopeammin kirjoituskerrat tulee täyteen.
 
Viofon omilla sivuilla on muuten tarjouksessa tuo A119 89usd ilmasilla posteilla gps moduulin kanssa
"UK Stock Viofo A199 With GPS" hinnaksi jäi etusivun koodilla 59 dollaria.

Vasta tilattuani tuon huomasin sen tuotekuvauksessa tekstin: "Notice: The GPS Mount PIN connection is V1 version".
 
Vasta tilattuani tuon huomasin sen tuotekuvauksessa tekstin: "Notice: The GPS Mount PIN connection is V1 version".
Eli myyvät vanhaa v1 pois varastosta. Kunhan et irroittele kameraa niin ei pitäisi ongelmia tulla. Jos taas irroittelee niin pinnit voi paskoontua.
 
Eli myyvät vanhaa v1 pois varastosta. Kunhan et irroittele kameraa niin ei pitäisi ongelmia tulla. Jos taas irroittelee niin pinnit voi paskoontua.

Jep. Minulla ei pitäisi olla tarvetta irroitella kameraa sen jälkeen, kun GPS-mokkula on liimattu paikalleen. Tosin autosta on tuulilasi menossa lähiaikoina vaihtoon, joten siihen asti aion käyttää kameraa ilman GPS:ää imukuppitelineessä, jonka pistin myös tilaukseen.
 
Jep. Minulla ei pitäisi olla tarvetta irroitella kameraa sen jälkeen, kun GPS-mokkula on liimattu paikalleen. Tosin autosta on tuulilasi menossa lähiaikoina vaihtoon, joten siihen asti aion käyttää kameraa ilman GPS:ää imukuppitelineessä, jonka pistin myös tilaukseen.
Itsellä tuli ainakin useampi teippi telineen mukana, että jos lasi vaihtuu niin ei tarvitse heti uusia metsästää.
 
Joko jollakin on kokemusta leox a010? En koko viestiketjua kehannu plärätä ja taitaa olla melko uus kamera markkinoilla.
 
Onko kokemuksia Anker Roav C1 Pro kamerasta. Näyttäisi ainakin kuvan laatu olevan hyvä ja plussaa wifistä.
 
Viofo A119 asennettuna viofon omalla johtosarjalla. Eikö tuon pitäisi osata mennä standby tilaan kun auton sammuttaa, vai onko siinä pitkäkin viive?
 
Viofo A119 asennettuna viofon omalla johtosarjalla. Eikö tuon pitäisi osata mennä standby tilaan kun auton sammuttaa, vai onko siinä pitkäkin viive?
Jos on kiinteä asennus niin varmaan sulakkeen takana, jossa on aina virta. Kannattaa etsiä sulake joka sammuua moottorin mukana.
 
Viofo A119 asennettuna viofon omalla johtosarjalla. Eikö tuon pitäisi osata mennä standby tilaan kun auton sammuttaa, vai onko siinä pitkäkin viive?
Standby?
Tietääkseni laite on joko päällä tai pois. Ei muita tiloja. Voit toki aktivoida liiketunnistuksen niin että nauhoittaa vain liikkeessä, mutta sekin kyllä vie vähän akkua.
 
Viofo A119 asennettuna viofon omalla johtosarjalla. Eikö tuon pitäisi osata mennä standby tilaan kun auton sammuttaa, vai onko siinä pitkäkin viive?

Ymmärtääkseni tuossa Viofon johtosarjassa ei ole sen kummempaa älykkyyttä kuin alijännitesuoja auton akulle. Jos tämä on siis kytketty jatkuvaan virtaan, kamera ei saa johdoilta mitään tietoa, onko auto käynnissä vai ei. Jatkuvan virran kanssa pystyy kuitenkin hyödyntämään kahta kameran asetusta, joilla tallennuksen saa katkaistua kun auto on paikallaan. Nämä käyttävät kameran kuvassa näkyvää liikettä ja G-sensorin havaitsemaa tärinää.

Motion Detection -asetus päällä tallennus katkeaa aina silloin, kun liikettä eikä tärinää ole havaittu minuuttiin. REC-napin valo alkaa tällöin vilkkua. Jos kamera havaitsee liikettä tai tärinää, tallennus käynnistyy uudelleen.

Parking Mode ilmaantui ainakin omaan kameraan vasta firmware-päivityksen jälkeen. Siinä tallennus pysähtyy samaan tapaan liikkeen ja tärinän loppuessa, mutta vasta puolentoista minuutin kuluttua ja REC-napin valo sammuu silloin kokonaan. Kameran edessä tapahtuva liike käynnistää time lapse -videon tallennuksen (asetuksissa valittavissa 1 - 15 FPS). Tallennus pysähtyy, kun liikettä ei ole näkynyt taas puoleentoista minuuttiin tai jos G-sensori havaitsee tärinää. Tärinästä käynnistyy aina normaalin videon tallennus. Reilumpi tärähdys siirtää sekä normaalin videon että mahdollisen edeltäneen time lapse -videon RO-kansioon.
 
Hieman sivuaa aihetta, mutta onko kuka jälkeenpäin asentanut peruutuskameroita? Näitä on kaikenlaista mielenkiintoista, esim. tämän tyyliset

Mondeooni asensin langattoman peruutuskameran aikanaan. Yhteys toimi hyvin vaikka kuvassa olikin välillä häiriötä. Suurin ongelma oli itse kameran surkean kapea kuvakulma. Noihin 170 kulman lupauksiin kannattaa suhtautua varauksella ja pyytää oikeaa kuvaa kameralla otettuna ennen ostoa.
 
Paljonko kamerat kuluttavat virtaa? Tupakansytyttimessä jatkuva virta, kamera tallentaa siis jatkuvasti. Myös kun auto parkissa. Voiko jättää jatkuvasti päälle ettei tyhjennä akkua.
 
Paljonko kamerat kuluttavat virtaa? Tupakansytyttimessä jatkuva virta, kamera tallentaa siis jatkuvasti. Myös kun auto parkissa. Voiko jättää jatkuvasti päälle ettei tyhjennä akkua.
Oma kamera spekseiltään 5V ja 0.5A eli voisi kuluttaa sen 2,5W. Siihen lisätään jännitteen muunnoshäviö niin ehkä 3W on realistinen maksimikulutus. 3W / 12V = 0.25A eli normi vaikka 60Ah akulla saa aika kauan kiskoa ennen kuin on tyhjä :)

Jos halutaan että akku starttaa vielä niin ajattelee vaikka 20Ah varaus sille. Tämä jättää kameralla 40Ah eli 40Ah / 0.25A = 160h ilman latausta pitäisi mennä vielä turvallisesti.
 
Oma kamera spekseiltään 5V ja 0.5A eli voisi kuluttaa sen 2,5W. Siihen lisätään jännitteen muunnoshäviö niin ehkä 3W on realistinen maksimikulutus. 3W / 12V = 0.25A eli normi vaikka 60Ah akulla saa aika kauan kiskoa ennen kuin on tyhjä :)

Jos halutaan että akku starttaa vielä niin ajattelee vaikka 20Ah varaus sille. Tämä jättää kameralla 40Ah eli 40Ah / 0.25A = 160h ilman latausta pitäisi mennä vielä turvallisesti.
En kyllä suosittelisi auton akun purkamista toistuvasti yli 50%. Normaalit auton akut on tehty hetkellistä maksimivirtaa varten, ei syväpurkausta varten. Vapaa-ajan akut kestääkin tuota 50% purkausta, mutta ei se tee niillekään hyvää.

Suosittelisin virittämään jonkun alijännitesuojan. Muuten käy niin ettei kohta enää starttaa.
 
En kyllä suosittelisi auton akun purkamista toistuvasti yli 50%. Normaalit auton akut on tehty hetkellistä maksimivirtaa varten, ei syväpurkausta varten. Vapaa-ajan akut kestääkin tuota 50% purkausta, mutta ei se tee niillekään hyvää.

Suosittelisin virittämään jonkun alijännitesuojan. Muuten käy niin ettei kohta enää starttaa.
Autolla ajan 25-50 km päivässä vähintään. Latautuisiko akku siinä ajassa sen verran mitä kamera vie virtaa vuorokaudessa..
 
Autolla ajan 25-50 km päivässä vähintään. Latautuisiko akku siinä ajassa sen verran mitä kamera vie virtaa vuorokaudessa..
Kerralla noin paljon vai pätkäajoa? Onko uusi auto jossa autom. start/stop ja latauksessa viherpiiperrystä? Talvella ei välttämättä ehdi latautua. Ja talvella muutenkin alkaa startit tökkimään jos/kun kamera purkaa akkua.

Miksi kameran pitää tallentaa jatkuvasti? Mahtuuko muistikortille riittävästi jotta koko auton sammutuksen aika on siellä? Jos tuollainen todellinen tarve on, niin laittaisin kameroille tarkoitetun erillisen akkupaketin. Jos ei, niin etsisin sulakkeen josta katkeaa virta ja laittaisin haaroittajalla siihen.
 
Jäin miettimään power bank ratkaisua ja kyllähän sitä pystyisi itse rakentelemaan sellaisen DIY rakennelman.

-2x USB laturia (kaksi toisistaan erillään olevaa linjaa)
-PowerBank ilman virtakytkintä ("aina päällä")
-USB hubi
-USB male to male johto

Näistä yhden USB laturin kytkisi PowerBankille. Lähes kaikki virtapankit lopettaa virran syöttämisen ulospäin, kun niitä itseään aletaan ladata. Pankista ulos lähtevä USB male to male johto kiinni mahdollisimman tyhmään USB hubiin, jossa virta-johtimet jaettu keskenään. Tähän samaan USB hubiin kytkettäisiin myös toinen USB-latureista ja tietysti kamera.

Tällöin USB hubi saa virtaa laturista auton ollessa käynnissä, mutta auton sammuttua alkaa virtapankki syöttää tehoa. Kun auto taas käynnistetään, lopettaa virtapankki syöttämisen kun laturit alkavat ladata. Voi olla että joku hetkellinen "päällekkäinen" syöttötilanne voisi syntyä, mutta tuskin mitään vakavaa. 5v tuntumassa ne molemmat lähteet pyörisi.

En ota mitään vastuuta jos joku koittaa tällaista. Laturi, pankki, hubi tai kamera saattaisi hajota. Eli moni asia voisi mennä pieleen.

Itse voisin hyvinkin uhrata jonkun vanhan ebay virtapankin ja vanhan usb2 hubin, mutta tuo male-to-male johto puuttuu. Täytyy joko tilata jostain tai rakennella itse kun jaksaa. :)

Edit:
Kappas, yksi puoli-ilmainen ebay virtapankki puskeekin myös latausvirtaa suoraan läpi. Tuota voisi siis käyttää suoraan laturin ja kameran välissä. Täytyypä testata :)
 
Viimeksi muokattu:
Edit:
Kappas, yksi puoli-ilmainen ebay virtapankki puskeekin myös latausvirtaa suoraan läpi. Tuota voisi siis käyttää suoraan laturin ja kameran välissä. Täytyypä testata :)

Portable Power Bank 18650 External Backup Battery Charger With Key Chain | eBay
(sai aikanaan akkujen kanssa)

Eli tuollaisella testasin miten toimisi "simuloidussa autokäytössä" mobius actioncameran kanssa.

-Kamera kiinni ja automaattisesti kuvaamaan
-Virtapankista loppuu puhti -> sammuu
-Kamera sammuu
... ei hypi päälle pois vaan pysyy pois päältä
-Lataus päälle ("auto käyntiin")
-4.95V virtapankilta Mobiukselle -> mobius kuvaamaan

23min latausta, "auto sammuksiin" ja sen jälkeen mobius kuvasi 26min videota tuolla latauksella.

Mobius kuluttaa noin 1.9W (usb mittari), mutta uudemmat kamerat parkkimodessa vievät varmasti alle tuon. Kunhan laturissa riittää potku niin ei pitäisi ongelmia tuon virtapankin kanssa. Virtapankin kohtalo on siis tuhoutua autossa... hinta sen verran pieni ettei tarvitse surra vaikkei kestäisi purkauksia ja lämpötilanvaihteluja. :)

Seuraavaksi pitää mitata paljonko A119 vie parkkimoodissa (1 fps).
 
-Kamera kiinni ja automaattisesti kuvaamaan
-Virtapankista loppuu puhti -> sammuu
-Kamera sammuu
... ei hypi päälle pois vaan pysyy pois päältä
-Lataus päälle ("auto käyntiin")
-4.95V virtapankilta Mobiukselle -> mobius kuvaamaan

23min latausta, "auto sammuksiin" ja sen jälkeen mobius kuvasi 26min videota tuolla latauksella.

Menikö minulta jotain ohi vai miten tämä ratkaisee auton akun tyhjenemisongelman? Tuo "auto sammuksiin" kohtahan tarkoittaa jatkuvalla virralla sitä, että power bankin lataus jatkuu ja kamera kuvaa niin kauan kunnes auton akku on tarpeeksi tyhjä ja usb-laturi lopettaa latauksen.
 
Menikö minulta jotain ohi vai miten tämä ratkaisee auton akun tyhjenemisongelman? Tuo "auto sammuksiin" kohtahan tarkoittaa jatkuvalla virralla sitä, että power bankin lataus jatkuu ja kamera kuvaa niin kauan kunnes auton akku on tarpeeksi tyhjä ja usb-laturi lopettaa latauksen.
Ei mitenkään.

Idea tässä oli että voisi käyttää halpis virtapankkia sellaisena puskurina, että esim nopea käynti kaupassa tallentuisi timelapselle. Tämä siis ilman pienintäkään pelkoa auton akun tyhjenemisestä. Esim Viofo A119 kameroissa käytetään kondensaattoria -> nauhotus sammuu heti virran katkaisussa. Tällä virtapankkivirityksellä saisi aina hetkeksi ns. hidastetun parkkimoodin.

Ei siis liity tuohon aikaisempaan "nauhoita 24/7" vaatimukseen mitenkään. Kunhan suunnittelen itselle parkkimoodia A119 kanssa. Itsellä voi olla viikkokin ilman suurempia ajoja, joten en halua jatkuvaa virtaa kameralle antaa.

Edit: tai tietysti jos löytää riittävän ison virtapankin jossa "pass-through" toiminto niin se auttaa tuohon 24/7 ongelmaankin. Tuossa ylempänä pari linkkiä sellaisiin.
 
Ei mitenkään.

Idea tässä oli että voisi käyttää halpis virtapankkia sellaisena puskurina, että esim nopea käynti kaupassa tallentuisi timelapselle. Tämä siis ilman pienintäkään pelkoa auton akun tyhjenemisestä. Esim Viofo A119 kameroissa käytetään kondensaattoria -> nauhotus sammuu heti virran katkaisussa. Tällä virtapankkivirityksellä saisi aina hetkeksi ns. hidastetun parkkimoodin.

Ei siis liity tuohon aikaisempaan "nauhoita 24/7" vaatimukseen mitenkään. Kunhan suunnittelen itselle parkkimoodia A119 kanssa. Itsellä voi olla viikkokin ilman suurempia ajoja, joten en halua jatkuvaa virtaa kameralle antaa.

Edit: tai tietysti jos löytää riittävän ison virtapankin jossa "pass-through" toiminto niin se auttaa tuohon 24/7 ongelmaankin. Tuossa ylempänä pari linkkiä sellaisiin.
Tuossahan voisi olla ajatusta nimenomaan tällaiseen autoon, jossa jatkuvaa virtaa ei ole tarjolla. Saisi ne kaupan parkkipaikat nauhalle, kunhan mitoittaa virtapankin sopivasti.
 
Tuossahan voisi olla ajatusta nimenomaan tällaiseen autoon, jossa jatkuvaa virtaa ei ole tarjolla. Saisi ne kaupan parkkipaikat nauhalle, kunhan mitoittaa virtapankin sopivasti.
Joo itse ajattelin lyödä tuon virtapankin omaan A119 kaveriksi. Katsotaan riittääkö kauppareissuilla kovinkaan pitkään kun ajomatkaakaan ei ihan kauheasti kerry. Täytyy vielä mitata tuon A119 kulutus parkkimoodissa.
 
Idea tässä oli että voisi käyttää halpis virtapankkia sellaisena puskurina, että esim nopea käynti kaupassa tallentuisi timelapselle. Tämä siis ilman pienintäkään pelkoa auton akun tyhjenemisestä. Esim Viofo A119 kameroissa käytetään kondensaattoria -> nauhotus sammuu heti virran katkaisussa. Tällä virtapankkivirityksellä saisi aina hetkeksi ns. hidastetun parkkimoodin.

Minulla tuo A119S tallentaa 15 minuuttia siitä kun auton lukitsee. Kameran sähköt on otettu sellaisesta paikasta jossa on tuollaiset ajastetut sähköt, siis autossa vakiona. Samoin kun auton lukituksen tai oven avaa, on kamerassa heti sähköt ja se tallentaa jo ennen kuin auto on käynnissä. Tuon viiveen nyt voisi askarrella jollain kiinalaisella NE555 ajastus/rele-kortillakin, taitaa maksaa pari euroa eBayssa.

En ole laittanut Viofon parking modea päälle. Täytyisi ehkä laittaa, nyt tuossa tuhlaantuu muistikorttia turhaan. Toisaalta sitten se tietenkin on juuri sopivasti pois päältä (idle-tilassa) sen ainoa kerran kun olisi pitänyt tallentaa... Ongelmia akun kanssa tuo ei ole aiheuttanut.
 
Minulla tuo A119S tallentaa 15 minuuttia siitä kun auton lukitsee. Kameran sähköt on otettu sellaisesta paikasta jossa on tuollaiset ajastetut sähköt, siis autossa vakiona. Samoin kun auton lukituksen tai oven avaa, on kamerassa heti sähköt ja se tallentaa jo ennen kuin auto on käynnissä.
Tuollainen on aika hyvä ratkaisu. En tiedä löytyisikö omasta autosta tuollaista viivästettyä sähköä... pitäisi tutkia.

Tuon viiveen nyt voisi askarrella jollain kiinalaisella NE555 ajastus/rele-kortillakin, taitaa maksaa pari euroa eBayssa.
Mitä ajastaisit? Jatkuvaa virtaa vai miten?
 
Viimeksi muokattu:
Sille pitäisi tulla jatkuva virta (ja se myös releen kautta kameralle) ja myös ohjaus katkeavalta virralta joka liipaisee ajastuksen. NE555 piirillä tuo onnistuu, mutta en tiedä löytyykö valmista piirilevyä. Täytyypä yrittää etsiä...

Joku tuontyylinen, en ole vielä tutkinut menisikö asiat tuossa oikein:
6-30V Trigger Delay Cycle Timer 1-Channel Relay Module Circuit Switch | eBay
Täytyypä hieman kaivella omia laatikoita. Joku ajastinpiiri taisi olla jossain ylimääräisenä. :)
 
Sain asennettua tuon viofon siististi ja nyt laitoin sandiskin high endurance micro sdhc kortin 32 gigasena gigantista varaukseen. Onko tää nyt sitten se go-to kortti tai vähintäänkin kelvollinen ja onko tuon viofpn kamerasetupissa jotain kikkoja joita kannattaa huomioida?
 
En jaksa koko ketjua lähteä selailemaan,eli mikä on halvin kojelautakamera, jonka kanssa ei mene hermot? Mitään huippulaatua ei tarvitse olla, mutta kunhan pimeällä on jotain muutakin kuin kohinaa ja pikselimössöä.
 
En jaksa koko ketjua lähteä selailemaan,eli mikä on halvin kojelautakamera, jonka kanssa ei mene hermot? Mitään huippulaatua ei tarvitse olla, mutta kunhan pimeällä on jotain muutakin kuin kohinaa ja pikselimössöä.
Itekin tätä tossa juuri puntaroin ja päädyin toho Viofoon mitä ketjussakin mainostettu. Nyt ollu kuukauden verran autossa eikä valittamista. Kamera on täysin huomaamaton asennettuna taustapeilin taakse eikä sitä huomaa ulkoapäin muuten ku kattomalla. Mitä nyt testipätkiä katsonu, niin kuvanlaatu on hyvää; näkyy selvästi autojen rekkarit jne eikä kuva puuroudu pimeälläkään. Tohon meni muistikortti mukaan lukien (ilman gps-moduulia, mutta sillä cpl-linssillä joka ehkäsee heijastuksia lasista) n. 100 euroa. Muistikortin tilasin erikseen amazonista, kun oli tommonen "high endurance" malli alennuksessa. Eipä tuo mun mielestä liikaa ollut, varsinkin kun kyseessä on nimenomaan vehje minkä voi asennuksen jälkeen unohtaa. Halvempiakin vehkeitä katselin, mutta alko tuntua, että joka kympin mitä tosta alaspäin höyläsi, niin sai samalla tinkiä jostain.
 
Halvempiakin vehkeitä katselin, mutta alko tuntua, että joka kympin mitä tosta alaspäin höyläsi, niin sai samalla tinkiä jostain.
Viofo A119(s) tosiaan aika parasta hinta/laatua. Halvemmissa aina jotain huonommin ja kalliimmatkaan ei pakosti ole yhtään parempia. Tuon voi hyvillä mielin asentaa ja unohtaa.
 
Täytyy tuota viofoa harkita. Ainut vaan, että johto pitää sitten vetää radion ja ilmastoinnin säätimien edestä, ellei lähde modailemaan ja jotain muuta kautta vetämään.

Akkua tuossa ei taida olla, eli jos ryhtyy vaikka lataamaan kännykkää, niin kamera pimenee?
 
Täytyy tuota viofoa harkita. Ainut vaan, että johto pitää sitten vetää radion ja ilmastoinnin säätimien edestä, ellei lähde modailemaan ja jotain muuta kautta vetämään.

Akkua tuossa ei taida olla, eli jos ryhtyy vaikka lataamaan kännykkää, niin kamera pimenee?

Se viofon piuha on ihan älyttömän pitkä mikä mahdollistaa että pystyt kierrättämään sen aika huomaamattomasti eri reittejä pitkin. Itellä lähtee siitä tuulilasin ylhäältä kuskin ovenreunaa pitkin ratin "takaa" ja tulee sitten esille siinä USB piuhojen luota. Eli 95% piuhasta täysin huomaamaton ja eristeiden sisällä ja tuo 5% sitten ku USB laturissa kiinni.

Mukana tulee USB laturi jossa 2 USB paikkaa. Voit ladata puhelinta ja käyttää kameraa samaan aikaan.

Tarkoitus olisi kyllä muuttaa tuo Viofon USB virta sulakkeen taakse. Tai jostain valosta voisi sähköt ottaa siihen.
 
Itellä myös johto vedetty nätisti verhoilun/sisämuovien reunojen alta (varovasti kun autoissa noita raottelee, niin sinne taakse saa hyvin johdot piiloon) eikä Viofon johdosta ole näkyvissa muuta kuin 10cm pätkä joka on kytketty tuommoseen tupakansytytinjakorasiaan, josta saan samalla tavalla vietyä johdon myös navigaattorille (ja se ite rasiakin siellä suht piilossa). Ja todella helppo asentaa tuo kamera. Itelle tärkeä kriteeri näitä kameroita harkitessa oli, että se itse kamera on siinä osassa mikä liimataan ikkunaan ns. pikakiinnityksellä, jotta se on helppo ottaa tarvittaessa irti.

Oon tässä leikitelly idealla, että hommais toisen samanlaisen kameran ja asentaisi takalasiin.:think:
 
Ite laitoin viofon johdon kattoverhoilun sisään, josta A-pilarin verhoilun sisään, josta kojelaudan sisään ja hanskalokeroon. Röökisytyttimen korvasin usbipaikat sisältävällä palikalla, ja haarotin samoihin piuhoihin toisenkin 12v-> usb palikan jonka vedin sieltä kojelaudan sisältä hanskalokeroon. Nyt mä voin hanskalokerosta irrottaa viofon usbijohdon jos tarvis ja se laturipalikka on sielä hanskalokerossa myös niin voi toisella portilla ladata luuria hanskalokerossa jos ei haluu siihen keskikonsolin näkyvään paikkaan tökätä.
 
Kannattaa sitten varoa autoissa, joissa turvatyyny katossa tai pilarissa. Jos se johto menee pommin päältä, niin se tulee pahimmassa tapauksessa kuin ruoska naamalle. Sama esim. handsfree piuhoissa tms.
 
12v -> USB muuntimella (noin 3€ Ebayssä) saa Viofolle ja muille 5V -vehkeille oman latausportin tuulilasin yläreunaan. Yleensä siellä on jotain valoja/sähköpeilejä/sadetunnistimia, joista saa auton mukana käynnistyvän virran.
 
Mites on tuon virran ottamisen kanssa? Kun minulle on sanottu, että jos autossa on väylä niin sitä ei saa mennä sorkkimaan. Tietty jos tietää mitä tekee mutta että ei ole yhtä helppoa kuin ennen vanhaan.
Ja asiasta en mitään tiedä muuta kuin että kysyä osaan. :-)
 
Kyllä siellä CAN-väylän lisäksi kulkee maa ja 12V. Tai ainakin omasta autosta löytyi. Johtojen värikoodeista ei löytynyt tietoa, mutta yleismittarilla testailin ensin mikä antaa tupakansytyttimen maata vasten 12V, sitten mikä jännitteetön johto pienimmän vastuksen ja niihin laitoin ryöstäjällä kiinni 12V -> USB -palikan.
 
Viofoon otin virran sulakerasiasta, viofon omalla johtosarjalla. Auton manuaali näytti että neljä sulaketta on käyttämättä ja ensimmäiseen tulee virta kun avainta kääntää, ei ole tarvinnut kameraa miettiä sen jälkeen. Niin paitsi kun tulee lyhyitä hameita niin kuva pitää ottaa.
 
Mulla oli katossa ilmeisesti sähköpeiliä varten valmis kytkemätön liitäntä, johon tuli virrat. 12V punaisessa ja maa mustassa. Kytkin liittimeen lattaliittimillä juuri tuollaisen 12V->USB -invertterin ja lopputuloksena siisti asennus dashcamille. Itse kamera on Xiaoyi Yi, saksan amazonista sai hintaan 45 euroa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 780
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom