Jaahas. No listataas sitten jotain. Oman tilanteen mukaan.
-Töihin omat eväät, päiväbudjetti n.3-4e
-Sähkön kilpailutus. Nyt erityisen tarkkaa koska vaikeat ajat ja varsinkin suorasähkölämmitteisissä (kesä pörssillä, talvi kiinteällä, säästökesäkuukausina n.50e/kk)
-Viikottaisten kebabranujen vähennys kertaan kuussa ->säästö n.30e/kk
-Kerran viikossa isoille ostoksille
-Keskitetään kuiva-aineiden jne. kestotuotteiden ostot Tupla Bonuksiin (ellei saa jostain tarjouksella). Itsellä on erityinen lista Tupla Bonusten ajalle
-Ei autoa velaksi. 15v vanha kottero vie yhtälailla paikasta A paikkaan B
-Ei kallista autoa->ei kaskoa, pelkkä liikennevakuutus, säästö useita satoja euroja vuodessa
-Työmatkojen kulku sähköskuutilla ja yleisillä kesäkuukausina ->säästö n. 150e niiltä kuukausilta. Toki sitä suurempi säästö mitä kauemmin jaksaa skuutilla mennä ja riippuu paikasta
-Yleinen ulkona syömisen vähentäminen ns. paremmissa paikoissa (ei pikaruoka). Säästöä voi tulla paljonkin
-Omakotitalossa älylämmitys (suorassa sähkössä, pidetään lämpimänä vain ne alueet ja silloin kun ollaan kotona, ei silloin kuin talo on tyhjä tai nukutaan)
-Tee ruokia isompi satsi ja pistä pakkaseen
-Osta punalappuisia
-Älä osta kahveja (siis lämpimiä kuppeja)
-Sodastream kun tekee mieli kuplivaa
-Tee mahdollisuuksien mukaan remontit itse (lähinnä omakotitalossa)
-Monta hyvää pointtia, varsinkin tuo työpaikkaruokailu. Itse säästän lounasedun lounassetelit ulkona syömiseen ja vien töihin omat eväät. Tolla tavalla säästää kuukaudessa paljon rahaa sekä myös välillisesti omaa autoa (polttoainekulut / ajelu lounasrafloihin / heräteostokset). Eikä tarvitse tinkiä "elintasosta" (esim. mainittu ulkona syöminen).
-Auton käyttö: Keskitän kaikenlaiset autoa vaativat asioinnit viikossa yhdelle päivälle. Minusta on idioottimaista ajaa autolla MA hoitamaan yhtä asiaa, TI toista, sitten KE vielä yksi juttu ja sitä rataa. Pystyn tinkimään siitä, etten saa hoidettua asioita X ja Y "heti" vaan vasta 3-4pv päästä. Minulle ei myöskään ole ongelmaa kävellä lähikauppaan 10-15-20min hakemaan jotain puuttuvaa, kevyttä vrt. hoitaisin saman autolla parissa minuutissa. Talvisin jaksan kytkeä autoa "lämpötolppaan" ihan jo plussakeleistä lähtien -> säästän polttoainekuluissa vuoden aikana varmasti jonkinmoisen summan (pienempi kulutus, auto sisältä aina lämmin, ei skrapailua). Ja maksan lämpötolppa-autopaikasta saman kuukausimaksun, käytin sähkötolppaa tai en.
-Pesen autoni itse, vaihdan sen renkaat itse, säilytän renkaat itse ja sitä rataa. Ostan Motoneteistä auton öljyt sekä suodattimet ja vien ne auton huoltoon. Tuollaisissa autoilun mukamas pienissä "piilokuluissa" säästää vuositasollakin aika hyvin. Miksi maksaisin rengasfirmalle "kausisäilytyksestä" + renkaiden vaihdosta edes 79e/kausi eli 158e/v (kesärenkaat 6kk ja talvirenkaat 6kk) kun sen voi tehdä itse. Esimerkin 158e/v tekee 13e/kk. Ja ainakin pk-seudun hinnoilla realistinen summa on pikemminkin 99e/kausi eli 198e/v eli 16e/kk.
-Ostan ruokia aina ison satsin, josta osa menee pakkaseen ja osasta teen viikon arkiruuat kerralla. Näitä "höystän" sitten erilaisilla salaateilla ym. Minulle ei ole ongelma syödä esim. lasagnea tai makaronilaatikkoa useampaa päivää, esim. MA-KE. Lähtökohtaisesti mitä useammin teet ruokaa, sitä enemmän kuluu myös sähköä ja vettä (ruuan valmistus sekä astioiden pesu).
-Minulle ei ole ongelma ostaa arkiruokaani tai heti kotona valmistamaani ruokaan varten -30% tuotteita. Esimerkiksi -30% arkileipiä on hyvä ostaa pakkaseen, samoin aikaisin ruokakaupassa käydessä löytää niitä Fazer paistopisteen "eilisen päivän tuotteita" ja leipäpusseja ym. Vielä kertaakaan en ole saanut vatsatautia tai vastaavaa niiden pakastamisesta + sulattelusta.
-Vedenkulutusta tarkkailemalla säästää myös ellei pääse nauttimaan jostain vuokra-asunnon superedullisesta vesimaksusta. Heti kun vedestä "pääsee" maksamaan sen todellisen käytön mukaan niin tajuaa miten halpaa jokin vuokra-asuntojen vesimaksu 20-30e/kk on.
-Kaikenlaiset arjen pikaiset "välipalat", "snäksit", kahvit sekä mehut (huoltoasemilta, R-kiskoilta, Alepoista ym.) jätin pois kun aikoinaan bussikuskina huomasin konkreettisesti kuinka paljon rahaa niihin menee per päivä ja per kuukausi. Pitkässä juoksussa aika iso summa, vuoden aikana melkein yhden henkilön etelänmatka.
-Ostan todella monet asiat käytettyinä torista, vaatteita en mutta kodin käyttöesineitä, kulutuselektroniikka ym. Miksi maksaisin Gigantissa Samsungin laturista 30e kun torista saa femmalla. Kännykkää en ole ostanut operaattorilta osamaksulla vuoden 2011 jälkeen kun tajusin etten tarvitse 3 vuoden välein uutta 500-700e puhelinta mihinkään -> pelkästään siitä tinkiminen voi tehdä jopa 20-30e/kk. En myöskään tarvitse mitään 150Mbit/s mobiililaajakaistoja vaikka ne olisivat "vain" +15e/kk.
-Toriin liittyen siellä pääsee aivan kaikenlaisesta krääsästä eroon + siitä saa rahaa. Käsittämätöntä mistä jengi on valmis maksamaan ja tulevat vielä hakemaan sen kotoasi / työpaikalta. Ei tarvitse nähdä edes sitä vaivaa, että roudaisit jotain Sorttiasemalle tms. Muutin aivan hiljattain ja möin Torissa aika paljon, varmaan 8v vanhan Ikean bulkkikahvipöydän 20 eurolla, halpahalli-Sotkan senkin 40 eurolla, lattiavalaisimen kympillä ja sitä rataa. Jopa kaksi geneeristä puista tuolia lähti kympillä. Kaikki tämä kotoolta noudettuna. Jengi maksaa jopa vuosia vanhoista patjoista ja petareista siellä rahaa. Toki vaatii viitseliäisyyttä sekä vieraiden ihmisten kohtaamista.
Isoisältä ja isältä opin sen, että pienistä pisaroista kertyy lopulta iso virta. Molemmat olivat voiko sanoa "duunareita", mutta järkevällä - ei kuitenkaan "saidalla" - rahankäytöllä molemmilta jäi aikoinaan melko suuri omaisuus jälkeensä.