Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Aika hiton hyvältä näyttää performance presetkin. Nyt on taas intoa pelailla kun voi 4080 superilla laittaa tracingit kaakkoon, ei mee ostohousut vielä jalkaa.
 
Nyt on RDR2 ihan pelattavan näköinen 4K DLSS Q kun aiemmin piti ajaa DLDSR DLSS Balanced kikkailulla. Avatar myös parempi. Alan Wake 2 katosi DLSS vaihtoehto kokonaan. Taisin säätää väärin nvidia inspectorin puolella.
Voi olla että ei tule hankittua uutta näyttistä kerta DLSS Balanced on nyt käyttökelpoinen
 
Pari 4080:llä ajettua usemman pelin testiä näillä uusilla DLSS algoritmeillä.

Frame gen uusi vs vanha vs off:



DLSS-SR CNN vs Transformer

 


Ei kauheasti saanut kehuja multiframegen.

Yllättävän raskas on tuo lisäruudun luonti. Ehkä ois vielä hyvä testata frame capin kanssa, että GPU käyttöaste ois alle 100%. Toki silti 60 fps ainakin pohjalle.

Mutta silti melkeinpä MFG vaatii että on 240hz monitori että jotain järkeä.
 
Tulipa itsekkin testailtua tuota transformer modelia CP:ssä. On selvä parannus kyllä kuvanlaadussa CNN:n verrattuna. Ghosting hävisi melkein kokonaan ja hahmojen naamat ei ole mössöä kauempaa, kun käyttää Ray reconstructionia. Uuisn pävitys kyllä teki jotain ,kun ei ollut enää vakaa CP 900mV alivolteilla. Piti nostaa 925, niin loppui kaatuilu. Ihan sama oliko CNN vai Tranfer model käytössä. Ensin ajattelin, että Transformer model rasittaa sen verran enemmän, että kippaa, mutta ei ollut siitä kuitenkaan kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps, tiivistettynä tosiaan vaikuttaisi että 80 fps pitää olla alla ilman mfg, eli käytännössä 5090 varmaan jaksaa kyllä pitkään puskea tuota, mutta huonommat näyttikset joutuvat tiputtamaan grafiikka asetuksia kunnes päästään tuohon 80 fps baselineen. Ja tämä olettaen, että käyttäjälle on arvoa tuosta 240fps, eli käytännössä vähintään 240hz näyttö ja arvostaa selkeestä tuota kasvanutta sulavuutta, ja että voi ottaa pienen hitin esim viiveeseen. Tuo viive jotenkin ei näytä pahalta nuissa kaavioissa, mutta jää nähtäväksi miltä tuo sit käytännössä tuntuu. Sama homma noitten artifaktien kanssa vähintään tuolla 80 fps baselinella, et mitenkä paljon käytännössä häiritsee.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, rasittaako tuo mfg eri tavalla korttia. Saako käytännössä kortin rasituksen pidettynä matalalla käyttämällä mfg:ta ja rajoittamalla fpssää. Itse kuulun juuri tuohon marginaali ryhmään, jonka tuo hw unboxedin kaveri mainitsee ja jokatapauksessa tulee siirryttyä 5000 sarjaan dp 2.1 portin takia. Vielä jää nähtäväksi miten paljon arvoa tuo mfg tuo käytännössä.
 
Mielenkiintoista olisi myös tietää, rasittaako tuo mfg eri tavalla korttia. Saako käytännössä kortin rasituksen pidettynä matalalla käyttämällä mfg:ta ja rajoittamalla fpssää.
Omat kokemukset 4090 kortilla kertoo että erilailla se rasittaa. Esim horizon: FW peli pyörii natiivina ilman framegeniä 90fps ja kortti kuluttaa 350W mutta framegenin kanssa kuluttaa 330W (60fps natiivi ja 60fps päälle framegenillä eli 120fps yhteensä). Eli pientä eroa tehonkulutuksessa. Kyllä se framegeni siis ihan todella syö sitä tensori-wattia.
 


Ei kauheasti saanut kehuja multiframegen.

Näyttäis siltä että RTX 5070:lla kun multifremegeniä oikeasti tarvisi ja Nvidia mainostaa että vastaa RTX 4090 on niin lopputulos pitkäviiveistä kuraa näenneisesti korkeahkolla FPS:llä.

Jos/kun itse käytän jotain framegeniä se tulee olemaan vain 2x tilassa kun ei ole aikomusta ostaa jotain 300-500Hz näyttöä eikä RTX 5090:aa.

Ja jos käyttää vain 2x framegeniä niin silloin AMD:n 9000 sarja ja Nvidian 5000 sarja voi olla laadultaan tasoissa ... saa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
vähän tuo uusi transformer malli pilaa kuvanlaatua kun kamera liikkuu nopeasti. Tuo ristikko katoaa parin sekuntin kuluessa. Tuo oikealla oleva oksainen puu myös näyttää omaan silmään jotenkin kummalliselta.
Muuten kyllä
näyttää hyvältä Performance presetilläkin, kun ennen 1440p resolla aiheutti näkyviä sahalaitoja liikkeessä.

transformer.jpg
 
Viimeksi muokattu:
vähän tuo uusi transformer malli pilaa kuvanlaatua kun kamera liikkuu nopeasti. Tuo ristikko katoaa parin sekuntin kuluessa. Tuo oikealla oleva oksainen puu myös näyttää omaan silmään jotenkin kummalliselta.
Muuten kyllä näyttää hyvältä Performance presetilläkin, kun ennen 1440p resolla aiheutti näkyviä sahalaitoja liikkeessä.

transformer.jpg
En tiedä mikä tuo ristikko on, mutta se näkyy kyllä ihan vanhalla CNN ja natiiviresoluutiollakin.
 
NVIDIA kutsuu muuten itsekin FG-ruutuja feikkiframeiksi :geek:
Frame generation (FG) techniques boost FPS by interpolating between 2 last available frames. NRD works better when frame rate increases, because it gets more data per second. It's not the case for FG, because all rendering pipeline underlying passes (like, denoising) continue to work on the original non-boosted framerate. GetMaxAccumulatedFrameNum helper should get a real FPS, not a fake one.
GitHub - NVIDIAGameWorks/RayTracingDenoiser: NVIDIA Ray Tracing Denoiser (lähde The Complete List of PC Ray Traced Titles with Classification )
 
joo niinpä näkyykin.
Jännä kun pelailin tarinan läpi quality presetillä eikä tuo pistänyt silmään ollenkaan.

No tästä näemme sen, miten paljon on vaikutusta sillä, millä tavalla tutkimme kuvaa. Jos vaan pelaa peliä ja uppoutuu siihen, niin tämmöset asiat jää helposti huomaamatta. Sitten kun alkaa kuvaa analyyttisesti katsomaan, niin pienetkin jutut hyppää esiin.

Tuon takia aina vertailuja tehdessä, pitää oikeasti käännellä niitä aseutkisia edes takaisin, että oikeasti huomaa, mikä johtuu tietystä asetuksesta ja mikä ei.
 
Hiljattain RX 7000 sarjaan vaihtaneena olen nyt muutamassa pelissä kokeillut AFMF 2 ominaisuutta, sen saa siis ajurin paneelista päälle per peli.

Täytyy sanoa, että kokemus tähän asti on ollut positiivinen yllätys. Käyttänyt mm. The Outer Worlds, Unloved, The Division sekä Dark Souls Remastered ja Crash Bandicoot N.Sane trilogyssa.

Kahdessa jälkimmäisessä etuna on fps tuplaus 60 -> 120 pelejä modaamatta, kun molemmat toimii myös Freesyncin kanssa ja DS:R antaa valita virkistystaajuuden borderless window tilassa (fps tuplauksesta ei olisi hyötyä jos virkistystaajuus olisi pakotettu 60 Hz).

DS:R on näistä ainut peli, jossa olen nähnyt minkäänlaisia artefakteja ja siinäkin ne näkyvät vain kauempana taustalla olevassa geossa (=vähemmän yksityiskohtia ja liike nopeampaa kuin kameraa lähempänä oleva geossa).

Muissa peleissä, joissa jo natiivi fps on 80... 120+, en huomaa kuvavirheitä ja 240 Hz näytöllä tulee sulavuutta lisää mukavasti.
Crashissakaan en ainakaan vielä ole huomannut mitään artefakteja, mutta syynä hyvinkin olla kiinteä kamera ja suht verkkainen kameran liike.

AFMF voi käyttää yhdessä Chillin kanssa jos haluaa capata frame raten myös. Tällöin Anti-Lag ei ole käytettävissä tosin.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljattain RX 7000 sarjaan vaihtaneena olen nyt muutamassa pelissä kokeillut AFMF 2 ominaisuutta, sen saa siis ajurin paneelista päälle per peli.

Täytyy sanoa, että kokemus tähän asti on ollut positiivinen yllätys. Käyttänyt mm. The Outer Worlds, Unloved, The Division sekä Dark Souls Remastered ja Crash Bandicoot N.Sane trilogyssa.

Kahdessa jälkimmäisessä etuna on fps tuplaus 60 -> 120 pelejä modaamatta, kun molemmat toimii myös Freesyncin kanssa ja DS:R antaa valita virkistystaajuuden borderless window tilassa (fps tuplauksesta ei olisi hyötyä jos virkistystaajuus olisi pakotettu 60 Hz).

DS:R on näistä ainut peli, jossa olen nähnyt minkäänlaisia artefakteja ja siinäkin ne näkyvät vain kauempana taustalla olevassa geossa (=vähemmän yksityiskohtia ja liike nopeampaa kuin kameraa lähempänä oleva geossa).

Muissa peleissä, joissa jo natiivi fps on 80... 120+, en huomaa kuvavirheitä ja 240 Hz näytöllä tulee sulavuutta lisää mukavasti.
Crashissakaan en ainakaan vielä ole huomannut mitään artefakteja, mutta syynä hyvinkin olla kiinteä kamera ja suht verkkainen kameran liike.

AFMF voi käyttää yhdessä Chillin kanssa jos haluaa capata frame raten myös. Tällöin Anti-Lag ei ole käytettävissä tosin.
Myös emulaattoreiden kanssa tuo mahtava, vain yksi klikkaus adrenalinista ja mieluiten laatu-asetuksella. Kokeillut Bloodbornia emulaattorilla, missä 60fps modi, ja AFMF 2.lla vielä 120 fps:aan saakka. Pelin alkuperäisestä 30 fps:n taajuudesta en nostaisi niin ylös koska näkyy jo liikaa laadussa, mutta 60fps:stä missä modit kuvan parantamiseen 120 fps on mainio. Riittävä tuolle pelille on 60 taajuuskin, mutta onhan tämä hämmästyttävää tekniikkaa joka lisäksi paranee koko ajan.

Luonnollisesti tämä on paras hidastempoisille peleille vielä, kilpailullisissa kun merkitsee ne millisekuntien viiveet enemmän. Ja kunhan natiivikuva on laadukas ja fps on riittävän tasainen (60fps natiivi lukittuna) niin se lopputuloskin parempi, ihmeisiin kun ei tietenkään tuo pysty.

Tässä lyhyt videoklippi, nauhoittelin suorituskyky-ikkunan kanssa, allekirjoituksen koneella. Vaikea olisi pelata tuota enää 30fps:n kanssa. AFMF 2 ja laatuasetukset käytössä, UI:ssa eikä pelissä ei näy mainittavaa haamuilua. Minun on ainakin (ainakin pelkkää pelaamista ajatellen) enemmän ja enemmän vaikea ajatella yli tonnin näytönohjaimia, etenkin kun skaalaustekniikkaa kehittyy koko ajan. Tässä on vielä kaiken pohjana haastava playstation 4 emulointi, ja sen alkuperäinen 30 fps peli.
 
Viimeksi muokattu:
Myös emulaattoreiden kanssa tuo mahtava, vain yksi klikkaus adrenalinista ja mieluiten laatu-asetuksella. Kokeillut Bloodbornia emulaattorilla, missä 60fps modi, ja AFMF 2.lla vielä 120 fps:aan saakka. Pelin alkuperäisestä 30 fps:n taajuudesta en nostaisi niin ylös koska näkyy jo liikaa laadussa, mutta 60fps:stä missä modit kuvan parantamiseen 120 fps on mainio. Riittävä tuolle pelille on 60 taajuuskin, mutta onhan tämä hämmästyttävää tekniikkaa joka lisäksi paranee koko ajan.

Luonnollisesti tämä on paras hidastempoisille peleille vielä, kilpailullisissa kun merkitsee ne millisekuntien viiveet enemmän. Ja kunhan natiivikuva on laadukas ja fps on riittävän tasainen (60fps natiivi lukittuna) niin se lopputuloskin parempi, ihmeisiin kun ei tietenkään tuo pysty.

Tässä lyhyt videoklippi, nauhoittelin suorituskyky-ikkunan kanssa, allekirjoituksen koneella. Vaikea olisi pelata tuota enää 30fps:n kanssa. AFMF 2 ja laatuasetukset käytössä, UI:ssa eikä pelissä ei näy mainittavaa haamuilua. Minun on ainakin (ainakin pelkkää pelaamista ajatellen) enemmän ja enemmän vaikea ajatella yli tonnin näytönohjaimia, etenkin kun skaalaustekniikkaa kehittyy koko ajan. Tässä on vielä kaiken pohjana haastava playstation 4 emulointi, ja sen alkuperäinen 30 fps peli.


Kyllä, aika uskomatontakin, että nappaat yhtä nappia ja tuplat, ole hyvä.
Aika hyvin on jo kehittynyt, jos ensimmäinen versio FSR FG:stäkin meni pois päältä liikkeessä eikä voinut käyttää Freesyncin kanssa, jos oikein muistan.

Siksi kai olinkin niin yllättynyt, että tämä yleisversio toimi näin hyvin.
Saatika hyvässä lykyssä tämän avulla voi pelin resoluution pitää natiivina.

Tuli tuosta vielä mieleeni, että kokeilin Super Resolution + AFMF 2 yhdistelmää Quake 2 RTX:ssä.
Ensin resoluutio siten, että natiivi fps n. 90 ja AFMF tuplat siitä.
Hyvin toimi eikä kuvanlaatukaan kärsinyt hirveästi, toki kuva on aika ns pehmeä jo luonnostaan siinä (path tracing + denoiser).

Sivuhuomiona, jos fps tavoite olisi ollut 60 niin siihen olisi päässyt ilman mitään skaalauksia kunhan pudotti global illumination tasolle low, 1440p resolla.
High asetuksella oltiin jossain 45 tuntumassa.
Tämä siis 7700 XT:llä, tehokkaammat Radeonit pärjäis vielä paremmin.

Tämäkin yllätti kun path tracing on raskasta.
 
Koko viikonloppu nautiskeltu msfs 2024sen kanssa, uudella transformer modelilla. Sanoisin, että dlss kerroin 0.70 aika sweet spot visuaalien ja perffin suhteen. DlssTweaks näppärä työkalu luomaan omat kerroinpankit, itsellä 0.9, 0.8, 0.7, 0.6 ja 0.5. Vielä kuin joku tekis addonin joka vaihtaa tota presettiä pelissä lennossa näppäinyhdistelmällä. Vr:ssä saa about 3-4fps hyödyn kun vaihtaa 0.1 pykälää matalamman skaalauskertoimen.
 
Hiljattain RX 7000 sarjaan vaihtaneena olen nyt muutamassa pelissä kokeillut AFMF 2 ominaisuutta, sen saa siis ajurin paneelista päälle per peli.

Täytyy sanoa, että kokemus tähän asti on ollut positiivinen yllätys. Käyttänyt mm. The Outer Worlds, Unloved, The Division sekä Dark Souls Remastered ja Crash Bandicoot N.Sane trilogyssa.

Kahdessa jälkimmäisessä etuna on fps tuplaus 60 -> 120 pelejä modaamatta, kun molemmat toimii myös Freesyncin kanssa ja DS:R antaa valita virkistystaajuuden borderless window tilassa (fps tuplauksesta ei olisi hyötyä jos virkistystaajuus olisi pakotettu 60 Hz).

DS:R on näistä ainut peli, jossa olen nähnyt minkäänlaisia artefakteja ja siinäkin ne näkyvät vain kauempana taustalla olevassa geossa (=vähemmän yksityiskohtia ja liike nopeampaa kuin kameraa lähempänä oleva geossa).

Muissa peleissä, joissa jo natiivi fps on 80... 120+, en huomaa kuvavirheitä ja 240 Hz näytöllä tulee sulavuutta lisää mukavasti.
Crashissakaan en ainakaan vielä ole huomannut mitään artefakteja, mutta syynä hyvinkin olla kiinteä kamera ja suht verkkainen kameran liike.

AFMF voi käyttää yhdessä Chillin kanssa jos haluaa capata frame raten myös. Tällöin Anti-Lag ei ole käytettävissä tosin.
FMF2 on kyllä hyvä. Tuntuu, että se on myös kehittynyt ihan viime aikoina ja toimii selvästi paremmin kuin julkaisun aikaan. Yritin etsiä tietoa, onko siihen tullut päivityksiä, mutta en äkkiseltään löytänyt. Esimerkiksi Cyberpunkissa PT päällä ja Alan Wake 2:ssa RT päällä alkuperäinen FPS on 30 ja FMF2 sulavoittaa menoa selvästi jopa siitä alkaen. Tuntuu, että peli pyörisi oikeasti 50-60 FPS. Ainut vain, että crosshair ei pysy enää perässä ja viive kasvaa. Jos alkuperäinen FPS on 50:stä ylöspäin, niin yksinpeleissä toiminta puolestaan on oikein mainiota.

Sen verran tosin täytyy sanoa, että olen hieman kateellinen DLSS:n päivityksille. Skaalaus näyttää oikeasti jo aika hyvältä ja FSR jää taas todella pahasti jälkeen. Kun tuo DLSS-päivitys toimii vielä vanhoillakin korteilla, niin AMD:n on melkein pakko tuoda FSR 4 ainakin jossain muodossa vanhemmille korteille. FSR 4 tulee olemaan iso hyppy kuvanlaadussa, mutta on todella ikävää, jos RX 7000 -sarja joutuu käyttämään puuroutuvaa ja huonolaatuista skaalausta. Aiemmin AMD on vielä ollut se, joka ei hylkää heti vanhoja kortteja uusien ominaisuuksien kohdalla.

FSR 3.1 Frame Generation sentään yksinään toimii loistavasti. Pelasin uuden Horizonin se päällä läpi ja en yksinkertaisesti huomannut mitään eroa viiveessä tai kuvanlaadussa. Sen sijaan FPS hakkasi tasaisesti 165 FPS ja pelistä tuli sulavampaa. Myös uudessa Stalkerissa Frame Generation toimii hyvin, vaikka alkuperäinen FPS tippuu Epic-asetuksilla paikoin alle 60:n. Hiiren liikkeessä oli jo oletuksena jokin viive, joka hämäsi alkuun luulemaan viivettä FG:n ongelmaksi.
 
FMF2 on kyllä hyvä. Tuntuu, että se on myös kehittynyt ihan viime aikoina ja toimii selvästi paremmin kuin julkaisun aikaan. Yritin etsiä tietoa, onko siihen tullut päivityksiä, mutta en äkkiseltään löytänyt. Esimerkiksi Cyberpunkissa PT päällä ja Alan Wake 2:ssa RT päällä alkuperäinen FPS on 30 ja FMF2 sulavoittaa menoa selvästi jopa siitä alkaen. Tuntuu, että peli pyörisi oikeasti 50-60 FPS. Ainut vain, että crosshair ei pysy enää perässä ja viive kasvaa. Jos alkuperäinen FPS on 50:stä ylöspäin, niin yksinpeleissä toiminta puolestaan on oikein mainiota.

Sen verran tosin täytyy sanoa, että olen hieman kateellinen DLSS:n päivityksille. Skaalaus näyttää oikeasti jo aika hyvältä ja FSR jää taas todella pahasti jälkeen. Kun tuo DLSS-päivitys toimii vielä vanhoillakin korteilla, niin AMD:n on melkein pakko tuoda FSR 4 ainakin jossain muodossa vanhemmille korteille. FSR 4 tulee olemaan iso hyppy kuvanlaadussa, mutta on todella ikävää, jos RX 7000 -sarja joutuu käyttämään puuroutuvaa ja huonolaatuista skaalausta. Aiemmin AMD on vielä ollut se, joka ei hylkää heti vanhoja kortteja uusien ominaisuuksien kohdalla.

FSR 3.1 Frame Generation sentään yksinään toimii loistavasti. Pelasin uuden Horizonin se päällä läpi ja en yksinkertaisesti huomannut mitään eroa viiveessä tai kuvanlaadussa. Sen sijaan FPS hakkasi tasaisesti 165 FPS ja pelistä tuli sulavampaa. Myös uudessa Stalkerissa Frame Generation toimii hyvin, vaikka alkuperäinen FPS tippuu Epic-asetuksilla paikoin alle 60:n. Hiiren liikkeessä oli jo oletuksena jokin viive, joka hämäsi alkuun luulemaan viivettä FG:n ongelmaksi.

Toivottavasti FSR 4 ei ole RX 9000 pelkästään. Voi siinä tietysti olla jotain RDNA 4 spesifejä optimointeja ja varmaan onkin, mutta RX 7000 sarjan sietää olla tuettu.

(Muistaakseni FSR 2 oli tuohon tyyliin, optimoitu RDNA 2 eli RX 6000 sarjalle, mutta toimi kaikilla. FSR 4 ei tietysti voine toimia ilman AI ytimiä).
 
Latailin DLL tiedostot ja laitoin inspectorilla vipstaakit oikeaan asentoon ja testailin Witcher 3:lla uutta skaalausta (tätä pelaillut jonkun aikaa). Vertailin screenshotilla uutta ja vanhaa. Kyllä tuo uusi versio tuntuu kaivavan enemmän yksityiskohtia esiin balanced tilassa. Performance näyttää vielä vähän turhan suttuiselta omaan makuun.
 
Vaikka FSR 4 malli olisikin FP8 muodossa ei se tarkoita etteikö sitä voisi käyttää vanhemmalla sukupolvella 16-bittisillä aktivaatioilla. Hitaampaa toki noin, mutta mahdollisesti silti käyttökelpoinen.
 
Jospa se sieltä valuisi RDNA 3:lle kanssa aikanaan, edes. Hyödyntääkö mikään (pelikäytössä) edes noita AI-ytimiä nykyään?
Siellä ei vieläkään ole todellisuudessa mitään "ai yksiköitä" vaan erikseen tuettuja WMMA-käskyjä jotka pyörivät nopeammin Compute Uniteilla
 
DLSS trasnformer mallin saa nyt Nvidia appin kautta 75 peliin ajurien kautta valittua. Harmi että tuli tämmönen whitelist vain, eikä globaalia togglea.

Tuli myös uusi Transformer malli "K", mutta en tiedä vielä miten tän saa inspectorin kautta ja mistä DLL löytyy.

 
Guru3d foorumilta löytyy CustomSettingNames.xml johon lisätty preset k jonka arvo on b (heksa). Nopeastihan tuon itsekin lisää. Myös uudet filut löytyy gurulta kun vähän selaa esim.
Myös dlssd ja dlssg ovat uusinta uutta.

dlls filut.PNG
 
Tommonen löytyy kun on uudet ajurit asennettu:
C:\ProgramData\NVIDIA\NGX\models\dlss\versions\20316673\files\160_E658700.bin

Ota kopio pelin dirkkaan ja uudelleennimeä nvngx_dlss.dll. Nvprofile inspectorilla DLSS overriden valueksi 0x0000000B niin ottaa K moden käyttöön.

edit: ei näytä Cyberpunkissa toimivan tämä, mutta Spiderman Remasteredissa kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Testailin ennen driver + pelipatchia alan wake 2:sta, ja DLSS performance vs. DLSS quality ero oli kaikilla herkuilla 3080TI:llä noin +50% eli 60 vs. 40 fps. Nyt kun asentelin uudet driverit + pelin patchin, en saanut kyllä DLSS performancella eroa tuohon aiempaan DLSS qualityyn kun +5 fps??? (sama kohta pelissä)

Olenkohan ymmärtänyt nuo nvidian asetukset oikein?
Eli jos peliin on tehty DLSS4 patch niin nvidia app asetus ko. pelille kannattaa olla "use 3d application settings".
Jos ei ole tehty ja nuo override täpät löytyy nvidian asetuksista, niitä voi käydä siitä härkkimässä jotta DLSS4 pakottuu päälle?
 
DLSS trasnformer mallin saa nyt Nvidia appin kautta 75 peliin ajurien kautta valittua. Harmi että tuli tämmönen whitelist vain, eikä globaalia togglea.

Tuli myös uusi Transformer malli "K", mutta en tiedä vielä miten tän saa inspectorin kautta ja mistä DLL löytyy.

Näköjään Nvidialta tuli oma ajuripohjainen "smooth motion" nimellä kulkeva 2x frame generaatio joka toimii useimmilla peleillä. mutta ainakin aluksi se on vain Rtx 50 sarjalaisille.

Itse nyt vähän miettinyt että nyt kun tuo Dlss parani myös Rtx 4070 kortillani jossa vain 12gb vramia(tosin omissa peleissäni ja asetuksilla joilla pelaan ei vielä ole pahemmin aiheuttanut ongelmia onneksi) taidan ehkä yrittää katsoa jos pärjään sillä vielä tämän sukupolven ohi enkä osta vaikkapa Amd Rx 9070 XT.

Täytyy kyllä seurata millainen se Amd uusi Fsr 4 on.
 
Joo, hyvältä ainakin tuossa CB2077:ssa tuo DLSS4 ominaisuudet pelas, omallakin koneella makia pelata RToverdrive ja 1440p FG päällä ja dlss performance näyttää hyvältä ja puskee sitä 200fps:ää. Toivottavasti purkasivat tuon smooth motionin ja lisäisivät sen vanhoillekkin korteille tai edes 40 sarjalle jolla on paremmat sisuskalut kuin 30-20 sarjalla.
 
Tommonen löytyy kun on uudet ajurit asennettu:
C:\ProgramData\NVIDIA\NGX\models\dlss\versions\20316673\files\160_E658700.bin

Ota kopio pelin dirkkaan ja uudelleennimeä nvngx_dlss.dll. Nvprofile inspectorilla DLSS overriden valueksi 0x0000000B niin ottaa K moden käyttöön.

edit: ei näytä Cyberpunkissa toimivan tämä, mutta Spiderman Remasteredissa kyllä.
FF7RB:ssä ainakin näyttäisi aktivoituneen profile K + v310.2.1 ja näyttää varsin hyvältä jopa 50% resolution scalella (1080p->4K):

1738316178350.png


Tietojen esitykseen nappasin ohjeet tältä videolta, paria muutakin asetusta suosittelee ruuvattavan ProfileInspectorista kuin pelkkä K profiili
 
Tietojen esitykseen nappasin ohjeet tältä videolta, paria muutakin asetusta suosittelee ruuvattavan ProfileInspectorista kuin pelkkä K profiili
Kätevä ohje globaalia asettamista varten juu. Tota DLSS filun swappaamista pelin dirkkaan ei tosin tarvita, jos laittaa inspectorista ton "Enable DLSS-SR override" = 0x00000001, koska silloin ajuri käyttää omaa DLSS malliaan pelistä löytyvän sijaan.

Videollakin näkee että kaveri laittaa 310.1 version Swapperilla pelille, mutta se käyttää versiota 310.2.
 
Kätevä ohje globaalia asettamista varten juu. Tota DLSS filun swappaamista pelin dirkkaan ei tosin tarvita, jos laittaa inspectorista ton "Enable DLSS-SR override" = 0x00000001, koska silloin ajuri käyttää omaa DLSS malliaan pelistä löytyvän sijaan.

Videollakin näkee että kaveri laittaa 310.1 version Swapperilla pelille, mutta se käyttää versiota 310.2.
"Enable DLSS-SR override" = 0x00000001

Tämä koskee kaikkia pelejä, ei vain whitelistiä?
 
Tässä on mielestäni hyvät ohjeet, jolla saa automaattisesti uusimman ajureissa olevan modelin käyttöön kaikille dlss:ää käyttäville peleille: Reddit - Dive into anything
Piti käyttää tuossa ohjeessa olevaa inspectoria. Parilla muulla kokeillulla inspector versiolla ei näkynyt Enable DLSS-SR override asetusta.
Ei tarvitse enää erikseen kopioida dll:ä mihinkään ja Nvidia App:n poistin turhana.
 
Tässä on mielestäni hyvät ohjeet, jolla saa automaattisesti uusimman ajureissa olevan modelin käyttöön kaikille dlss:ää käyttäville peleille: Reddit - Dive into anything
Piti käyttää tuossa ohjeessa olevaa inspectoria. Parilla muulla kokeillulla inspector versiolla ei näkynyt Enable DLSS-SR override asetusta.
Ei tarvitse enää erikseen kopioida dll:ä mihinkään ja Nvidia App:n poistin turhana.
Tässä onkin sitten että voiko saada bannit jostain moninpelistä, voi olla että whitelist niiden takia tehty :hmm:
 
Frame gen uusi vs vanha vs off:
Paistoi omaan silmään se että sumun kanssa frame gen ei toimi. Se "tarkentaa" sekä lähellä olevia, että horisontissa olevia asioita. Näyttää todella hassulta kun reunaviivat selkeytyvät sumuisessa metsämaisemassa kaukana horisontissa. Lähellä olevien asioiden yliselkeys vielä menettelee, mutta ei kauempana olevien samantyylinen tarkennus.
 
Täällä kaatui liki jokainen peli joita testasin uusilla ajureilla. Joko peli kaatui tai tuli bsod. Palasin takas aiempaan ja hyvin rullaa, dlss4 tiedostot siirretty manuaalisesti osaan peleistä.

Täytyy palata uusiin ajureihin vähän myöhemmin.
 
Radeonilla tosiaan vastaava ollut ajureissa jo pidempään. Rajoitetuissa skenaarioissa ihan käyttökelpoinen, mutta eihän sillä laadullisesti kuuhun päästä suurimmassa osassa käyttötapauksia. Komeita lukemia toki fps mittariin saa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 542
Viestejä
4 613 178
Jäsenet
75 865
Uusin jäsen
no_one

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom