Keskustelua työttömyydestä

Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 859
Tässäpä omaa vuodatusta ICT alalta. Firmat hakee web-kehittäjiä. Esimerkiksi eräskin firma hakee edelleenkin 6 full-stack devaajaa. Itse ajattelin mennä osaamista kartuttavalle kurssille jossa aluksi opiskeltaisiin koulussa 4-kuukautta full stack kehitystä javalla, mukana pilvipalvelut. Tämän 4-kuukauden jälkeen olisi 4-kuukauden työssäoppimisjakso yrityksessä jonka on itse saanut olemaan kiinnostunut tarjoamaan työssäoppimispaikkaa. Ainoat kulut firmalle 4-kuukauden ajalta olisi 1500€ + alv, jonkan maksaisivat koulutuslaitokselle, eivät opiskelijalle.

Lauantaina pistin kyselyä tuolle firmalle, joka etsii 6 full stack devaajaa. Maanantai aamulla tulikin ei kiinnosta vastaus. Samoin eräältä toiselta isommalta firmalta, jotka hakevat useita web-kehittäjiä.

Musta on aika outoa että firmat ei tee edes työssäoppimissopimusta koodaajasta, jota on koulutettu jo etukäteen 8h päivä 4-kuukautta tehtäviin vastaaviin hommiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
Liekö firmoille siitä mitään haittaakaan, vaikka olisivat lähinnä hakevinaan työntekijöitä, kunnes hakijaksi tulee joku unelmatapaus. 6 paikkaa kuulostaa tosin tuollaiseen aika paljolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
Tässäpä omaa vuodatusta ICT alalta. Firmat hakee web-kehittäjiä. Esimerkiksi eräskin firma hakee edelleenkin 6 full-stack devaajaa. Itse ajattelin mennä osaamista kartuttavalle kurssille jossa aluksi opiskeltaisiin koulussa 4-kuukautta full stack kehitystä javalla, mukana pilvipalvelut. Tämän 4-kuukauden jälkeen olisi 4-kuukauden työssäoppimisjakso yrityksessä jonka on itse saanut olemaan kiinnostunut tarjoamaan työssäoppimispaikkaa. Ainoat kulut firmalle 4-kuukauden ajalta olisi 1500€ + alv, jonkan maksaisivat koulutuslaitokselle, eivät opiskelijalle.

Lauantaina pistin kyselyä tuolle firmalle, joka etsii 6 full stack devaajaa. Maanantai aamulla tulikin ei kiinnosta vastaus. Samoin eräältä toiselta isommalta firmalta, jotka hakevat useita web-kehittäjiä.

Musta on aika outoa että firmat ei tee edes työssäoppimissopimusta koodaajasta, jota on koulutettu jo etukäteen 8h päivä 4-kuukautta tehtäviin vastaaviin hommiin.
Onko sulla aiempaa kokemusta koodauksesta/YT-alalta?
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 859
Onko sulla aiempaa kokemusta koodauksesta/YT-alalta?
Tottakai on. Vähän Windows phonee eli C#. 5 vuotta Symppärii. Java, servletit ja javascriptikin aika tuttuu kauraa. Spring framework, pilvipalvelut suurimmat puutteet, jotka nyt tuolla koulutuksella päivittyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Lauantaina pistin kyselyä tuolle firmalle, joka etsii 6 full stack devaajaa. Maanantai aamulla tulikin ei kiinnosta vastaus. Samoin eräältä toiselta isommalta firmalta, jotka hakevat useita web-kehittäjiä.

Musta on aika outoa että firmat ei tee edes työssäoppimissopimusta koodaajasta, jota on koulutettu jo etukäteen 8h päivä 4-kuukautta tehtäviin vastaaviin hommiin.
Syitä voi olla monia. Rahasta tuskin on kysymys.

  • Jos firma hakee kuutta devaajaa, niin siellä on todennäköisesti oikeasti kiire, eikä haluta ketään harjoittelijaa pyörimään jaloissa.
  • Toinen vaihtoehto voi olla, että sitä full stack kehitystä ei tehdä javalla. Node.js on yleinen backendissa, verkkokaupat melkein yksinomaan PHP:llä, samoin julkaisujärjestelmissä PHP on hyvin yleinen jne.
  • 4 kk on sittenkin lyhyt aika ja full stack on hyvinkin laaja alue
Mutta olen kyllä semisti samaa mieltä, että hieman outoa, ehkä lukuunottamatta kakkostilannetta .

Mutta älä helvetissä lannistu, olet varmasti just oikealla kurssilla nykytilanteeseen. Ainakin kun itse juttelin ammattirekrytoijan (rekryfirmasta) kanssa, niin full stack oli vaikeimmin saatava alue.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
Tottakai on. Vähän Windows phonee eli C#. 5 vuotta Symppärii. Java, servletit ja javascriptikin aika tuttuu kauraa. Spring framework, pilvipalvelut suurimmat puutteet, jotka nyt tuolla koulutuksella päivittyy.
Okei, no sitten sulla tuskin tulee olemaan ongelmia jos opettelet full stack juttuja :)

Kannattaa myös tietysti kysäistä firmoilta että mikä osa-alue ei ole tarpeeksi hyvä jos tulee vastausta, että ei kiinnosta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 378
Tässähän alkaa olemaan kohta 10 vuotta kun työttömäksi valmistuin. Toki oli se 2½ vuotta kun kävin toisen "ammatin" opiskelemassa mutta noh, eipä ole mitään vieläkään näkyny.
Ongelmahan on se että olen introvertti eikä sosiaaliset tilanteet muutenkaan kiinnosta, mutta sitten en oikein osaa mitään... Kirjaimmellisesti. Fysiikkaki o semmonen ettei mitään raskaampaa voi tehä.
Tietokonetta tietty käyttäny iät ja ajat mutta en siinä mittakaavassa että esim tukkariksi pääsis, ei sillä että niitäkään paikkoja nähny "lähellä".
Pentunakaan ei ollu mitään haave ammattia että sekään ei auta. Olen minä noissa työkkärin paska hommissa tietty käyny mutta ei tommosia kyllä vuosia jaksais tehdä.
Media hommat kyllä kiinnosti tuossa edellisessa koulussa mutta aina noihinkin löytyy parempaa sakkia, varmaan tuokin on yksi syy miksen ole hakenu töihin kun aina ajatellu että eiköhän noihin hommiin parempiakin ihmisiä löydy. :tdown:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
558
Tässähän alkaa olemaan kohta 10 vuotta kun työttömäksi valmistuin. Toki oli se 2½ vuotta kun kävin toisen "ammatin" opiskelemassa mutta noh, eipä ole mitään vieläkään näkyny.
Ongelmahan on se että olen introvertti eikä sosiaaliset tilanteet muutenkaan kiinnosta, mutta sitten en oikein osaa mitään... Kirjaimmellisesti. Fysiikkaki o semmonen ettei mitään raskaampaa voi tehä.
Tietokonetta tietty käyttäny iät ja ajat mutta en siinä mittakaavassa että esim tukkariksi pääsis, ei sillä että niitäkään paikkoja nähny "lähellä".
Pentunakaan ei ollu mitään haave ammattia että sekään ei auta. Olen minä noissa työkkärin paska hommissa tietty käyny mutta ei tommosia kyllä vuosia jaksais tehdä.
Media hommat kyllä kiinnosti tuossa edellisessa koulussa mutta aina noihinkin löytyy parempaa sakkia, varmaan tuokin on yksi syy miksen ole hakenu töihin kun aina ajatellu että eiköhän noihin hommiin parempiakin ihmisiä löydy. :tdown:
Tämähän se on. Sitten jos vielä jonkun lisäkoulutuksen hankkisi ja jollain ihmeen kaupalla valmistuisi (melko epätodennäköistä), niin ei sitä siltikään mitään osaisi. Työhaastattelussakaan ei osaa antaa hyvää kuvaa itsestään kun ei ole ikinä ollut minkäänlaisia tulevaisuuden suunnitelmia jne ja olen vielä huono valehtelemaankin :(. No ensi kuussa pitää mennä lakaisemaan lattioita ja ajamaan trukilla ympyrää muutamaksi kuukaudeksi. Menisi kyllä hermot jossain "oikeissa" trukki hommissa. Kyllä sitä nyt yhden rekan päivässä tyhjentää, mutta liian tressaavaa jos pitäisi 8 tuntia päivässä ajaa. Harmi vaan että ainoolla firmalla joka minut suostuu palkkaamaan ei ole varaa maksaa palkkaa kuin kesäisin.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 995
Turhaahan kai satojentuhansien on hakea kun vaan murto osa valitaan.

Muutenkin tuo mahdoton aktiivisuus on tavallaan turhaa kokonaisuuden kannalta koska jos itse saat paikan niin joku muu ei saa ja kokonaisuutena työttömyys lukemat eivät muutu mitenkään vaikka itse ei hakisi mihinkään.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
586
Ei tasan tarkkaan ole 2500 euroa kuukausipalkka. Yksi tuttu tuolla on töissä kokoonpanossa ja palkka on kuulemma 10.5€/h + vuorolisät.

Tietysti tarpeeksi lähellä asuvien, kyseisestä työstä kiinnostuneiden, terveiden, kannattaa hakea. Turusta alkaa jonkinlainen bussikyyti Uuteenkaupunkiin 130€/kk.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 859
Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita

Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

Sinne nyt työttömät hakemaan, koulutustasosta ja paikkakunnasta riippumatta. Palkka 2500€/kk ja mitään koulutusta ei vaadita. Tekosyyksi ei käy pitkä työmatka tai joku luulosairaus. Niiltä kaikki tuet pois jotka eivät hae tai aiheuttavat käytöksellään sen etteivät tule valituksi.
Täältä Pirkkalan alueelta pistän tuon pitkän työmatkan, vaimon työssäkäynnin eli poissa kotoa olon ja pienten lasten vanhempana tekosyyksi ja luulosairautena on näkövamma, jolla ei saa omaa ajokorttia eli julkisilla täytyis tonne mennä.

Tosin tietysti oma toisia ajatteleva luonne on kanssa esteenä. Ainahan voisin vain "hävitä" täältä ja muuttaa yksin uuteenkaupunkiin.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Tuonne hakiessa se koulutus vaan on miinus, kun nimenomaan haluvat sitä kouluttamatonta porukkaa pienellä palkalla.
Itse hakenut pari kertaa ja varmaan tulee laitettua kolmaskin kerta, ellei muuta tule vastaan.
Eli kannattaa jättää CV:stä lukio tms. pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
558
SK: Mies pelkää työnhaun Uudenkaupungin autotehtaalle tyssänneen tähän kysymykseen – 7–9 keskiolutta kerran kuussa oli liikaa

Mersuja ei sitten rakennella krapulassa. Työnhakija kertoi että voi juoda 7-9 alkoholiannosta kuukaudessa. Ja se työnhaku taisi olla aikalailla siinä. Ei jatkoon.:darra:
Ehkä ne on tutkineet että autojen rakentaminen lisää työntekijöiden alkoholin kulutusta niin paljon, että työntekijöiden pitää olla alottaessa lähes absolutisteja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 550
Mikä ihmeen show tosta mersutehtaan rekrystä oikein järjestetään? Kauheita ilmoituksia ja show-rekkoja ja muuta paskaa. Ei varman ole kovin vaikea löytää suomesta tuhatta työstä kiinnostunutta. Hakemuksia tulee varmaan kymmenkertainen määrä jo ilman mitää showtakaan.

Tosin virolaiset ne kuitenkin noikin hommat tulee tekemään.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
586
Mikä ihmeen show tosta mersutehtaan rekrystä oikein järjestetään? Kauheita ilmoituksia ja show-rekkoja ja muuta paskaa. Ei varman ole kovin vaikea löytää suomesta tuhatta työstä kiinnostunutta. Hakemuksia tulee varmaan kymmenkertainen määrä jo ilman mitää showtakaan.

Tosin virolaiset ne kuitenkin noikin hommat tulee tekemään.
Ainakin aikaisempina rekrykertoina hakemuksia on tullut moninkertainen määrä avoimiin työpaikkoihin nähden.

Valmet Automotiven marras-joulukuussa toteuttama 250 autonrakentajan rekrytointikampanja tuotti ennätysmäärän hakemuksia. Kaikkiaan hakuaikana 16.11.–18.12. jätettiin 2597 hakemusta. Valintaprosessi jatkuu tammikuun loppuun, todetaan yhtiön tiedotteessa. Ainakin on valinnanvaraa - jättiryntäys Uudenkaupungin autotehtaalle

Ehkä se on vaan nykyään niin outoa, että joku yritys palkkaa ihan palkalliseen työhön useampia ihmisiä. Saa nähdä koska Sipilä ja kumppanit ottavat hyödyn irti asiasta tyyliin "Hallituksen viimeaikaisten kiky-päätösten ansiosta, Valmet Automotive palkkaa lisää ihmisiä."
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Ehkä ne on tutkineet että autojen rakentaminen lisää työntekijöiden alkoholin kulutusta niin paljon, että työntekijöiden pitää olla alottaessa lähes absolutisteja.
Haha. Olihan se yllätys lukea kyseisestä nettilomakkeesta. Yksi humalatila kuukaudessa vapaa-ajalla ja ei jatkoon. Yhteiskuntavastuu ja kansanterveysvalistus tuntuu olevan korkeammalla prioriteetilla kuin asenne ja motivaatio työhön.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Ei kannata olla rehellinen vaan valehdella valehtelemasta päästyään. Kaikki valehtelee.
 

Wizand

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
364
SK: Mies pelkää työnhaun Uudenkaupungin autotehtaalle tyssänneen tähän kysymykseen – 7–9 keskiolutta kerran kuussa oli liikaa

Mersuja ei sitten rakennella krapulassa. Työnhakija kertoi että voi juoda 7-9 alkoholiannosta kuukaudessa. Ja se työnhaku taisi olla aikalailla siinä. Ei jatkoon.:darra:
Taas kärpäsestä härkästä.

Valmet Automotive vastaa olutkohuun: Käytämme harkintaa - Satakunnan Kansa

Toki ne haluaa mahdollisimman paljon hakemuksia että voivat valita parhaat hakijat, siksi varmaan isot kamppanjat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
Taas kärpäsestä härkästä.

Valmet Automotive vastaa olutkohuun: Käytämme harkintaa - Satakunnan Kansa

Toki ne haluaa mahdollisimman paljon hakemuksia että voivat valita parhaat hakijat, siksi varmaan isot kamppanjat.
Ilmeisesti tuo "käytämme harkintaa" -väistöliike oikeasti toimii joihinkin ihmisiin. Ilmankos tuota viranomaisetkin tykkäävät käyttää, vaikka harkinta olisi vain näennäistä sen jälkeen kun huomataan juuri ja juuri lain kirjaimen mukainen mahdollisuus tehdä mahdollisimman vittumainen tulkinta asiakkaan tilanteesta.

Mitä harkintaan tässä tapauksessa tulee, niin aikaisemmassa uutisessa oli näin inhimillinen arvio:
Satakunnan Kansa sanoi:
Erityisasiantuntija Leena Hirvonen Työterveyslaitokselta pitää työantajan rekrytointikäytäntöä normaalina toimintana.

– Työnantajat ovat valveutuneita. 6–9 annosta kertakäyttönä on alkoholin riskikäyttöä, jos sen nauttiminen tapahtuu yhdellä kertaa. Kyseessä on selkeästi humalahakuinen juominen, Hirvonen toteaa.

Hirvosen mukaan suuren kerta-annoksen nauttiminen, vaikka se tapahtuisi vain kerran kuukaudessa, mahdollistaa työturvallisuuden ajoittaisen heikkenemisen ja ennakoi ongelmia työpaikalla.

– Nykyään työantajat eivät halua ottaa asiassa riskiä. Harvoinkin tapahtuvassa humalahakuisessa juomisessa on riski, että se lisääntyy. Totutaan käyttämään suurempia määriä ja seurauksena on myös henkinen riippuvuus alkoholiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
6–9 annosta kertakäyttönä on alkoholin riskikäyttöä, jos sen nauttiminen tapahtuu yhdellä kertaa. Kyseessä on selkeästi humalahakuinen juominen, Hirvonen toteaa.
Kukahan nuo rajatkin määrittelee, ja onko eri maissa eroja - tai tiettyjä rajoja? Varmaan jotain dataa löytyy maittain, ja sitten on kulttuurisia eroja. Kulttuurieroilla tarkoitan että vaikka ranskassa voi vetää lasin viiniä ruoan kanssa. Täällä ei edes yhtä keppanaa, työajalla.
Eilenkin tuli otettua hirveät riskit, ja tänään otan toisen riskin ylittämällä nuo rajat. Tosin ehdin vasta nyt korkata tölkin kun oli muuta menoa aikaisemmin. Mjoo.... ot ja se siitä.

Lindström setvii sotkua: Yksityiset yritykset eivät haastattele työttömiä

Ministeri Jari Lindströmin mukaan yritykset eivät voi toteuttaa kolmen kuukauden välein tehtäviä haastatteluja, vaikka ely-keskusten tarjouspyyntöä niin onkin tulkittu.

Te-toimistot alkavat lähikuukausina ostaa ”työnhakua tukevia palveluita” yksityisiltä yrityksiltä.

Epäselvyyttä on herättänyt se, tulevatko yritykset hoitamaan myös työttömille kolmen kuukauden välein tehtäviä määräaikaishaastatteluja.

Helmikuussa Taloussanomat kertoi, että ely-keskusten tarjouspyynnön mukaan yksityinen yritys vastaa ”haastattelun toteutumisesta määräajassa” ja osa yrityksistä etsi jo palkkalistoilleen haastattelijoita.

Työministeri Jari Lindström (ps) vakuuttaa nyt, että yksityiset yritykset eivät tule haastatteluja te-toimistojen puolesta tekemään.

– Yksityisten rooli on täydentää julkista puolta. Viranomaispäätökset ovat ilman muuta vain viranomaisten vastuulla jatkossakin, Lindström viestittää Taloussanomille.

Hallituksen alkuperäisenä suunnitelmana oli ulkoistaa osa vuodenvaihteessa aloitetuista määräaikaishaastatteluista, mutta suunnitelma törmäsi perustuslakiin: haastattelut ovat laissa määriteltyjä viranomaistehtäviä, joita yritykset eivät voi ottaa vastuulleen.

Hallitus ilmoitti luopuvansa suunnitelmistaan jo ennen vuodenvaihdetta, minkä vuoksi ely-keskusten tarjouspyyntö herätti hämmästystä.

Tarjouksia yli 200, voittajat valitaan huhtikuussa
Työ- ja elinkeinoministeriön kehitysjohtaja Elisabet Heinonen sanoi jo helmikuussa, että yrityksille tehtyyn tarjouspyyntöön on päässyt vääriä ja harhaanjohtavia sanamuotoja.

Myös kilpailutusta koordinoineesta Pirkanmaan ely-keskuksesta myönnettiin, etteivät sanavalinnat olleet ”parhaita mahdollisia”.

Yritykset joka tapauksessa tarttuivat kilpailutukseen: Heinonen kertoo, että tarjouksia tuli yli 200.

Voittajat valitaan huhtikuun aikana, ja yritykset on Heinosen mukaan tarkoituksena päästää toteuttamaan ”työnhakua tukevia palveluita” jo toukokuussa.

Mitä yritykset sitten tekevät?
Kilpailutuksen voittavien yritysten tehtävänä on järjestää työttömille kuuden kuukauden palvelujaksoja, joiden sisältöä ei ole ennalta määritelty tarkasti.

Yritys voi ”sparrata” työtöntä parhaaksi katsomallaan tavalla, järjestää tapaamisia työnantajien kanssa ja vaikkapa haastatella häntä itse.

Selvää kuitenkin Lindströmin vahvistuksen jälkeen on, että te-toimiston on haastateltava kolmen kuukauden välein myös sellaiset työttömät, joilla on meneillään yksityisen yrityksen järjestämä palvelujakso.

Kuten Pirkanmaan ely-keskuksen aikuiskoulutuspäällikkö Riikka Joutsensaarihelmikuussa kuvasi, tämä tekee tilanteesta monimutkaisen: ajatuksena kun olisi, että palvelujakson aikana te-toimistot eivät tarjoaisi työttömille omia palveluitaan.

Hallitus on kertonut ostavansa yrityksiltä palveluita viidellä miljoonalla eurolla.

Koska myös te-toimistot joutuvat haastattelemaan yritysten sparraamia työttömiä, näyttää siltä, että samaan työhön laitetaan julkista rahaa kahta tietä.
Aivopieru.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
250
Olen vissiin ollut vähän pihalla ja kuvittelin ton kolmen kuukauden haastattelu jutun olevan puhdas vitsi tai että mennyt koko suunnitelma roskakoriin. Onko toi oikeesti totta? Ei vittu oikeesti... Jos se on totta niin miten noi meinataan suorittaa? Se vie työkkäriltä varmaan kaiken ajan ja vaikka joku firma saataisiin tekemään sitä, niin se vie valtavasti rahaa kun niille maksetaan siitä. Mitä hyötyä tulee? Kiusataan työttöntä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Olen vissiin ollut vähän pihalla ja kuvittelin ton kolmen kuukauden haastattelu jutun olevan puhdas vitsi tai että mennyt koko suunnitelma roskakoriin. Onko toi oikeesti totta? Ei vittu oikeesti... Jos se on totta niin miten noi meinataan suorittaa? Se vie työkkäriltä varmaan kaiken ajan ja vaikka joku firma saataisiin tekemään sitä, niin se vie valtavasti rahaa kun niille maksetaan siitä. Mitä hyötyä tulee? Kiusataan työttöntä?
Jostain luin muutama viikko sitten, en muista oliko täällä, mörössä vai jossain lehdessä tms. kokemuksia noista haastatteluista... niin joku avautui asiasta, oli saanut puhelun. Ja tämä joku haastattelija ei tiennyt mistään mitään ja haastateltava tiesi paremmin asiat. Jotenkin jäi käsitys että se haastattelija olisi itse jollain tavoin poimittu työttömistä ja rekrytty tuohon soittorumbaan. Eli työtön haastattelee työtöntä.

Linkkiä kun en löydä mistään niin vastuu siirtyy lukijalle. Jos oli trollattu, niin aika hyvin trollattu.

Kolme miljoonaahan tuohon on budjetoitu rahaa. Vielä kun te lakkaa olemasta vuoden vaihteessa. Mitään hyötyähän tuossa ei tietenkään ole. Työuupunut ex-työtön lakia osaamaton työ- ja oikeusministeri vähän säätää.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
250
Miksei tuota rahaa voi jakaa vaikka siihen, että työttömille annettaisiin palkkatuettua työtä?

Itse asun tampereella ja täällähän palkkatuki rahat loppuvat vuosittain joskus ~toukokuu (ellen nyt ihan väärin muista). Koko vuotta ei ainakaan riitä. Itse olin palkkatuetussa työssä vähän aikaa. Täällä vissiin työkkäri sääteli rahojansa, että siirsi jostain muualta vähän ekstraa noihin palkka tukiin, että saivat useammalla annettua moisen tilaisuuden. Työ ei ikäväkyllä jatkunut palkkatuen loputtua. Ei ollut varaa pitää töissä ilman sitä.

Tällä puuhalla syyllistetään työtöntä, kun se vika on ihan muualla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 550
Miksei tuota rahaa voi jakaa vaikka siihen, että työttömille annettaisiin palkkatuettua työtä?

Itse asun tampereella ja täällähän palkkatuki rahat loppuvat vuosittain joskus ~toukokuu (ellen nyt ihan väärin muista). Koko vuotta ei ainakaan riitä. Itse olin palkkatuetussa työssä vähän aikaa. Täällä vissiin työkkäri sääteli rahojansa, että siirsi jostain muualta vähän ekstraa noihin palkka tukiin, että saivat useammalla annettua moisen tilaisuuden. Työ ei ikäväkyllä jatkunut palkkatuen loputtua. Ei ollut varaa pitää töissä ilman sitä.

Tällä puuhalla syyllistetään työtöntä, kun se vika on ihan muualla.
Kuka firma enää palkkaa omalla rahalla jos siihen voi saada tukeakin?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
250
Emt.

Oma palkkatuettu työni oli ihan kaupungin omia juttuja eikä minkään firman homma. Käsitys mitä tuon työn aikana ehdin saada on, että työtä kyllä riittäisi antaa, mutta niillä ei ole varaa palkata ketään. Rekrytointi kielto päällä. Tommosen palkkatuetun saivat sitten, koska olin halpa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
558
Sama hommahan se on monilla toimipisteillä. Pääkallopaikalla määrätään budjetti joka on aivan naurettavan pieni ja sitten koitetaan kituuttaa mahdollisimman vähillä työntekijöillä. Tuloksen pitäisi kasvaa joka vuosi ja palkkabudjetti vaan pienenee vuosi vuodelta. Toimipisteitä suljetaan vähän väliä ja kaikilla pelko perseessä että koska osuu omalle kohdalle.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 859
Tällä puuhalla syyllistetään työtöntä, kun se vika on ihan muualla.
Yleensä näin. Jotkut työttömät kyllä haluaa pysyäkin työttöminä tai oikeammin välttää ns. paskahommia, mutta ne on niin hyviä kiertämään kaikkia sääntöjä, että ei niitä näillä työttömien kiusaamisjutuilla töihin saada. Tää porukka jakautuu 2 erilaiseen ryhmään.

Laiskan ja helpon elämäntyylin omaksuviin, jotka tulevat todennäköisesti alkoholisteiksi eli työkyvyttömiksi ennemmin tai myöhemmin.

Tai sitten jonkin elämäntilanteen takia töitä välttelevä tuleva verosuunnittelua harrastava kokoomusporho.

Edit: Pieni korjaus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
29
Jotkut työttömät kyllä haluaa pysyäkin työttöminä tai oikeammin välttää ns. paskahommia, mutta ne on niin hyviä kiertämään kaikkia sääntöjä, että ei niitä näillä työttömien kiusaamisjutuilla töihin saada. Tää åprukka jakautuu 2 erilaiseen ryhmään.

Laiskan ja helpon elämäntyylin omaksuviin, jotka tulevat todennäköisesti alkoholisteiksi eli työkyvyttömiksi ennemmin tai myöhemmin.
Tämä nyt on aika vajukki-tierin statement, josta paistaa läpi 1. ymmärtämättömyys ihan kansantalouden perusteista 2. ymmärtämättömyys tai naiivi käsitys siitä mitä arvonluonti tänä päivänä on (ei, ne SAP- ja Excel-hermannit ei sitä luo) 3. vähättelevä suhtautuminen siihen, miten käytännössä kommunistisessa maassa nepotismin takia perhesuhteet, asuinpaikka jne. melko lukkoonlyödyt parametrit (kasvuiässä) vaikuttaa helvetisti työllistymiseen ja kokemuksen karttumiseen, mikä toimii äkkiä myöhempää elämää määrittävänä tekijänä.

Toki ihan perustason puolimateleva avautuminen joltain ruutupaidalta 0,3 promillen hiprakassa, déjà-vu. Paskahomman vääntäminen monikansalliselle veronkiertofirmalle ilman prospekteja paremmasta, ketäpä ei kiinnostaisi. Ei se työtön, varsinkaan karenssit vastaanottava, kustanna valtiolle oikeasti juuri mitään.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 859
Tämä nyt on aika vajukki-tierin statement, josta paistaa läpi 1. ymmärtämättömyys ihan kansantalouden perusteista 2. ymmärtämättömyys tai naiivi käsitys siitä mitä arvonluonti tänä päivänä on (ei, ne SAP- ja Excel-hermannit ei sitä luo) 3. vähättelevä suhtautuminen siihen, miten käytännössä kommunistisessa maassa nepotismin takia perhesuhteet, asuinpaikka jne. melko lukkoonlyödyt parametrit (kasvuiässä) vaikuttaa helvetisti työllistymiseen ja kokemuksen karttumiseen, mikä toimii äkkiä myöhempää elämää määrittävänä tekijänä.
Et nyt oikein ymmärtänyt kirjoitustani. Itselläni on nuo lukot perhesuhteiden ja sijainnin takia ja olen työtön, mutta haluan työllistyä tosin mielelläni omaa koulutustani vastaaviin töihin. Asiaan vaikuttavat vielä terveydelliset syyt.

Mutta osa porukasta, kuten nuorehko pariskunta ilman lapsia, vain kävelee esimerkiksi maanantaina keskipäivällä kännissä huoltoasemalle hankkimaan tupakkaa. Kyse on siitä maleksijajoukosta, josta ei ikinä mielestäni voisi tullakaan mitään kunnollista työvoimaa. Ihan turha kiusata näitä haastatteluilla.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
586
Yleensä näin. Jotkut työttömät kyllä haluaa pysyäkin työttöminä tai oikeammin välttää ns. paskahommia, mutta ne on niin hyviä kiertämään kaikkia sääntöjä, että ei niitä näillä työttömien kiusaamisjutuilla töihin saada. Tää porukka jakautuu 2 erilaiseen ryhmään.

Laiskan ja helpon elämäntyylin omaksuviin, jotka tulevat todennäköisesti alkoholisteiksi eli työkyvyttömiksi ennemmin tai myöhemmin.

Tai sitten jonkin elämäntilanteen takia töitä välttelevä tuleva verosuunnittelua harrastava kokoomusporho.

Edit: Pieni korjaus.
Ja sitten on vielä se "pieni" kolmasosa työttömistä, jotka eivät juuri mihinkään työhön edes kykene kroonisen sairauden takia. Nykyään ei enää edes MS-taudin perusteella juurikaan myönnetä työkyvyttömyyseläkettä, vaan olet työtön työnhakija, jos et kykene tekemään töitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Ja sitten on vielä se "pieni" kolmasosa työttömistä, jotka eivät juuri mihinkään työhön edes kykene kroonisen sairauden takia. Nykyään ei enää edes MS-taudin perusteella juurikaan myönnetä työkyvyttömyyseläkettä, vaan olet työtön työnhakija, jos et kykene tekemään töitä.
Tätä ongelmaa ruokkii myös toisen asteen koulutusjärjestelmämme. Opiskelijoiden haasteita (oli se sitten fyysisen tai psyykkisen terveyden, neurupsykologian tai ihan vain käyttäytymisen osalta) ei haluta tunnustaa ja liian moni valmistuu ammattiin ilman mitään todellista mahdollisuutta työllistyä koskaan. Monenlaista mukautusta ja hojksausta löytyy – kunhan nyt vaan ei tarvitsisi liikaa hikoilla opiskelijoiden kanssa ja oppilaitos saa läpäisyyn perustuvat valtionosuudet.

No, mitäs se Kelan tmv. laitoksen lääkäri sitten toteaa eläkeasioiden selvittelyssä, kun työtön on valmistunut ammattiin ongelmitta...

... ja tähän samaan miinaan juostaan porukalla myös TE-toimiston sekä kuntien sosiaalitoimien johdolla. Laitetaan se todellisuudessa kaukana työkykyisestä oleva työtön työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan. Joo, hyvin menee, tuleehan se työtön välillä työtoimintapaikallekin. Sitten annetaan hyvä palaute – hyvin meni joo, kun verrataan muihin kuntoutujiin ja vähän sormien läpi taas katsellaan. Mutta kun oikeasti pitäisi tähdätä avoimille työmarkkinoille ja verrata niille pääsyyn vaadittavaan toimintakykyyn. Tälläkin kustaan pahemman kerran työttömän tilanne eläkeselvittelyssä.

Osa työttömistä ei kykene töihin ihan oikeasti, osalle ei ole töitä ihan oikeasti, osa ei osaa hakea niitä. Sitten on se pieni porukka, joka pärjää sosiaalietuuksien myllytyksessä ja osaa taiteilla itselleen riittävän elämän niiden avulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Löytyykö ketään joka olisi perillä YTK:n, tai muiden kassojen/liittojen perusteista maksamisen suhteen. Tuli vähän epäselvä case eteen ja näköjään säännöt vähän muuttuneet.

YTK - Muut edellytykset

Palkkatuettu työ
1.1.2017 voimaan tulleen työttömyysturvalain muutoksen jälkeen palkkatuetuista työsuhteista työssäoloehtoon luetaan vain 75 prosenttia työssäoloehdon täyttävistä kalenteriviikoista. Jos palkkatuettu työ on järjestetty työllistämisvelvoitteen nojalla (velvoitetyö), työssäoloehtoon luetaan kaikki työssäoloehdon täyttävät kalenteriviikot.

Siltä osin kun palkkatuettua työtä ei lueta työssäoloehtoon, työ on työssäoloehdon tarkastelujaksoa pidentävää aikaa. Jotta tarkastelujaksoa voidaan pidentää, täytyy palkkatuetun työn kuitenkin täyttää muut työssäoloehtoon lukemisen edellytykset. Muutokset koskevat 1.1.2017 lukien alkaneita palkkatuettuja työsuhteita.

ESIMERKKI

Erkki on työllistynyt palkkatukityössä. Palkkatuettu työ on alkanut 2.1.2017, joten työstä luetaan työssäoloehtoon vain 75 prosenttia. Erkki tulee päivärahan hakijaksi 4.9.2017 työn kestettyä 35 viikkoa. Palkkatukityöstä luetaan työssäoloehtoon 26 viikkoa (0,75 x 35 =26,25).
Ja muuta diipadaapaa mitä tuolla olikin. Siis ennen muinoin oli se 6kk palkkatuettua ja siitä sitten ansiosidonnaiselle. Tyyliin jotain noin 6h töitä päivässä jollain minimipalkalla. Jos tuota linkin tekstiä tulkitsee, niin ei taida onnistua enää?

Taustoina siis palkkatuet jaettu jo tammikuussa tälle vuodelle ja lisää ei näillä näkymin ole luvassa, ellei ihmettä tapahdu. Kannattaako ko. henkilön edes maksaa YTK:lle vuosimaksua 118€ edelleen, jos luvassa joskus ehkä on 6kk hommia orjafirmassa sillä 6h/pv epämääräisellä palkalla.

Pitkäaikaistyöttömyyttä takana vuosia (joku työkokeilu tais olla välillä?). Seuraavat palkkatukirahat jaossa sitten ensi vuonna, jos arpa voittaa. Mutta noilla ehkä 6kk sopparilla onko edes mitään mahdollisuuksia kassan rahoille?

Linkin tekstistä ymmärsin että eivät maksa, joten jäsenyys on turha. Vai menikö jotain ohi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
558
Löytyykö ketään joka olisi perillä YTK:n, tai muiden kassojen/liittojen perusteista maksamisen suhteen. Tuli vähän epäselvä case eteen ja näköjään säännöt vähän muuttuneet.

YTK - Muut edellytykset



Ja muuta diipadaapaa mitä tuolla olikin. Siis ennen muinoin oli se 6kk palkkatuettua ja siitä sitten ansiosidonnaiselle. Tyyliin jotain noin 6h töitä päivässä jollain minimipalkalla. Jos tuota linkin tekstiä tulkitsee, niin ei taida onnistua enää?

Taustoina siis palkkatuet jaettu jo tammikuussa tälle vuodelle ja lisää ei näillä näkymin ole luvassa, ellei ihmettä tapahdu. Kannattaako ko. henkilön edes maksaa YTK:lle vuosimaksua 118€ edelleen, jos luvassa joskus ehkä on 6kk hommia orjafirmassa sillä 6h/pv epämääräisellä palkalla.

Pitkäaikaistyöttömyyttä takana vuosia (joku työkokeilu tais olla välillä?). Seuraavat palkkatukirahat jaossa sitten ensi vuonna, jos arpa voittaa. Mutta noilla ehkä 6kk sopparilla onko edes mitään mahdollisuuksia kassan rahoille?

Linkin tekstistä ymmärsin että eivät maksa, joten jäsenyys on turha. Vai menikö jotain ohi?
Siis jos kaveri ei saa palkkatukea ja tekee sen 26 viikkoa (vähintään 18 tuntia viikko) töitä ja on maksanut kassan maksun heti alussa, niin kyllähän silloin kassan rahoille pääseee. Palkatuettuna tuo 26 viikkoa ei sitten riitä. Tietenkin kyllähän kelakin maksaa päivärahaa työssäoloehdon täyttymisen jälkeen ja ei se varmaan ole kauhesti pienempi kuin kassan maksama mikäli palkkka on ollut pieni. En ole kyllä perehtynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Siis jos kaveri ei saa palkkatukea ja tekee sen 26 viikkoa (vähintään 18 tuntia viikko) töitä ja on maksanut kassan maksun heti alussa, niin kyllähän silloin kassan rahoille pääseee. Palkatuettuna tuo 26 viikkoa ei sitten riitä. Tietenkin kyllähän kelakin maksaa päivärahaa työssäoloehdon täyttymisen jälkeen ja ei se varmaan ole kauhesti pienempi kuin kassan maksama mikäli palkkka on ollut pieni. En ole kyllä perehtynyt.
Jees, siis tuo palkkatuki on se avainsana. Töitä ei siis ole luvassa muuten kuin palkkatuella ja sopparit max 6kk. Jos siis edes sellaista on tulossa.
On jättänyt maksamatta YTK:n jäsenmaksun, ja sieltä vielä tulee postia että maksappa nyt tai jotain. Oikeaa palkkatyötä ei ole luvassa, kun ikää on ja CV:ssa sellainen reikä mitä ei paikkaa millään.

Kelan rahoilla kyllä, sossutukiaisia tai muita ei haettavissa. Eli se peruspäiväraha tulee jollei karenssia keksitä. Näillä näppäimillä ei siis ole kannattavaa maksaa kassalle vuosimaksua jos ja kun sieltä ei ole mitään tulossa vaikka joskus puolen vuoden pätkän saisikin.

Ennenhän nämä oli aika selviä juttuja, nyt on näköjään hirttonaru vedetty vähän tiukemmalle ettei kukaan varmasti saisi ansiosidonnaista edes ns. töistä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
56
Tänään vimonen työpäivä päiväkodissa, mitähän sitä sitten alkaisi tekemään, jotain uutta ja kiehtovaa, pontikan keitto ? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Tänään vimonen työpäivä päiväkodissa, mitähän sitä sitten alkaisi tekemään, jotain uutta ja kiehtovaa, pontikan keitto ? :D
Toiseen päiväkotiin? Nehän ei kesken lopu.

Tai opiskelemaan? Työkkäri voi tarjota 24 kk tukea omaehtoisiin opintoihin. Siinä ajassa riipaisee jo aika valmiiksi vaikkapa amk-tutkinnon. Edellyttää toki muutamia kesäkursseja.

Edit: pontikkahommat olisi toki mielenkiintoisia...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Paino sanalla "voi". Minulle TE-toimisto totesi, että "ei tueta". Syynä saattoi toki olla se, että on jo AMK-tutkinto alla ja ajattelin päivittää ammatillista perustutkintoa (sähköala) nykypäivään ammattitutkinnolla. Totesi työkkärin tantta että mihinkään muuhun ei saa tukea kuin siihen, missä on meneillään oleva työvoimakoulutus. Eli silloin se oli lähihoitaja ja kokki. Lähihoitajaksi ei pää kestä ja kokki... noh :D Miksi ei, mutta vakituiset kokin hommat on vissiin hieman kiven alla. Nii joo ja toki siivoja. Siivojana olo kiinnosti kuin kilo paskaa, saatikka että olisiko kukaan palkannut siivojaksi IT-insinööriä.. :shifty:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Paino sanalla "voi". Minulle TE-toimisto totesi, että "ei tueta". Syynä saattoi toki olla se, että on jo AMK-tutkinto alla ja ajattelin päivittää ammatillista perustutkintoa (sähköala) nykypäivään ammattitutkinnolla. Totesi työkkärin tantta että mihinkään muuhun ei saa tukea kuin siihen, missä on meneillään oleva työvoimakoulutus.
Tättärää, tämäkin erikoisuus on täysin totta. Se harkinta opintojen tukemisesta riippuu hakijasta ja siitä, edistäisikö se työllistymistä. No, se päätös on ihan hakijasta, hänen tilanteestaan ka virkailijasta kiinni eli ns. pärstäkertoimella mennään. Käytännöt taitavat olla hyvin kirjavia. Olisi jännä kaivaa joku TEM:n ohjeistus aiheesta, sekin on jossain julkisesti saatavilla.

Kannattaa kuitenkin aina selvittää tuo mahdollisuus, jos opiskelu kiinnostaa, mutta pelkillä opintoetuuksilla kituuttaminen ei.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 910
Siivojana olo kiinnosti kuin kilo paskaa, saatikka että olisiko kukaan palkannut siivojaksi IT-insinööriä.. :shifty:
Siivoojat ovat yllättävän koulutettua porukkaa. Olin opiskeluaikoina yhden kesän pesemässä ikkunoita ja kyseisessä siivousfirmassa työskenteli ainakin ekonomi, insinööri, YTM ja pappi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Oli omissakin hommissa yksi insinööri pakkaamassa. Kyllähän sitä nyt siivoojaksi pitäisi päästä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
558
Juuso, 19, ei halua tehdä mitään

Kyllä varmasti kaikki haluaisi vain maata ja harrastella omiaan, mutta ei se maailma vain niin toimi. Joku pakkotyöleiri pitäisi kyllä olla tänäkin päivänä, jonne tuommoiset juusot voisi laittaa hakemaan motivaatiota elämään.
No ihmisethän valittaa kuinka pää sekoaa jos pitää olla muutama kuukausi työttömänä. Juusolla on varmaan vaan aivokemiat kohdallaan. :)
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Juuso, 19, ei halua tehdä mitään

Kyllä varmasti kaikki haluaisi vain maata ja harrastella omiaan, mutta ei se maailma vain niin toimi. Joku pakkotyöleiri pitäisi kyllä olla tänäkin päivänä, jonne tuommoiset juusot voisi laittaa hakemaan motivaatiota elämään.
Pitää tässä vielä ottaa huomioon että suurin osa työttömistä on samanlaisia vätyksiä kuin Juuso. Jan Vapaavuori tuosta kerran sanoikin että tilanne on kestämätön kun työttömät eivät vaan halua mennä töihin. Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä mahdollistaa laiskottelun.

No, ensi vuonna toivottavasti alkaa tämä osallistuva työttömyysturva, jossa jokaisen työttömän on tehtävä töitä saadakseen tukensa. Mielestäni jokaisen työttömän olisi tehtävä vähintään 6h töitä, viitenä päivässä viikossa saadakseen tukensa. Joko kunnallisella tai yksityisellä sektorilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
558
Työttömiä nyt tulee olemaan aina mikäli ei pieraista jostain puolta miljoonaa työpaikkaa jotka ei vaadi mitään osaamista. En ymmärrä miksi ahdistellaan jotain skeittareita joita ei edes työt kiinnosta kun on paljon työttömiä jotka haluaisivat töihin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 829
Pitää tässä vielä ottaa huomioon että suurin osa työttömistä on samanlaisia vätyksiä kuin Juuso. Jan Vapaavuori tuosta kerran sanoikin että tilanne on kestämätön kun työttömät eivät vaan halua mennä töihin. Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä mahdollistaa laiskottelun.

No, ensi vuonna toivottavasti alkaa tämä osallistuva työttömyysturva, jossa jokaisen työttömän on tehtävä töitä saadakseen tukensa. Mielestäni jokaisen työttömän olisi tehtävä vähintään 6h töitä, viitenä päivässä viikossa saadakseen tukensa. Joko kunnallisella tai yksityisellä sektorilla.
Kerrotko vielä miten nämä työttömät olisivat sitten työttömiä, jos heille on töitä 6h/päivä 5pv/vko, ja miksi he eivät ansaitsisi siitä työstä vähintään työehtosopimusten mukaista minimipalkkaa?
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
586
Eipä näillä "kokkareilla" ole yleensä oikeasti mitään käsitystä edes työttömistä. Tuskin monikaan näistä edes henkilökohtaisesti tuntee ainuttakaan työtöntä ja tietää heidän ongelmistaan. Sieltä norsunluutornista on vaan kiva huudella asioita, jotka eivät itseä koske.

Samanlainen yleistys kuin "kaikki työttömät ovat laiskoja" olisi "kaikki kokoomuslaiset ovat rikkaita, kultalusikka suussa syntyneitä, joille isä osti uuden Audin 18v synttärilahjaksi ja tarjosi työpaikan, jossa voi sitten toimia päällikkönä sillä merkonomi-tutkinnolla". No ehkä tämä kuvastaa enemmän kokoomusnuoria :)

On päivän selvää, että "oikeiston" osallistuvan työttömyysturvan tarkoitus on tuottaa ilmaista työvoimaa yrittäjille (kokoomus) ja maanviljelijöille (keskusta) sekä myös korvata ainakin osa kunnan työntekijöistä. Muistaakseni Sipilä kerran myönsikin jossain haastattelussa, että maanviljelijät ovat jatkuvasti vailla auttavia käsipareja, mihin osallistuva työttömyysturva tarjoaa ratkaisua. Kyseinen järjestelmä tulee lisäämään työttömyyttä ja heikentämään palkkatyössä olevien työehtoja ja palkkaa, lisäämään yleistä kurjuutta ja alentamaan suomalaisten ostovoimaa.

Olen myös melko varma, että hallitus alkaa pian suunnittelemaan seuraavaa kikyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Osallistava työttömyysturva. Nyt jo lapsien päivähoidosta valitetaan ja leikataan. Mitähän aikuisten päivähoito mahtaisi kustantaa. Lähtökohtaisesti kumpikaan ei tuota yhtään mitään muuta kun kuluja. Ei vankilakaan taida isoa tiliä tehdä rekisterikilvillä. On henkilökunnan palkat, kiinteistöt ym.

Valkovenäjällä on vähän toisenlainen systeemi. Vastaavaa osa varmasti kuolaa tännekin.

”Työpaikkoja on olevinaan tarjolla, mutta ei mitään edes säädyllisellä palkalla”, hän sanoo.

”Jotkut tarjoavat jopa viittä ja puolta Valko-Venäjän ruplaa päivältä. Se on kaksi ja puoli euroa.”

Se on sähköasentajan ja kymmenkuisen pojan isän mukaan loukkaavaa, joten hän ei ole ottanut töitä. Niinpä hänelle tuli postista tiedote, että sinne on saapunut kirjattu kirje. Viranomaiset olivat määränneen hänelle niin sanotun parasiittilain mukaan sakot.

VALKO-VENÄJÄN viranomaiset alkoivat viime vuoden lopulla panna täytäntöön vuonna 2015 säädettyä lakia, jonka perusteella työttömille voidaan määrätä noin 200 euron sakko. Sakolla hyvitetään valtiota sen menettämistä verotuloista.
Valko-Venäjällä kansan mitta täyttyi ”parasiittilakiin”, joka sakotti ihmisiä työttömyydestä

Uutinen ei kerro miten noita sakkoja peritään, jos ei ole rahaa maksaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 692
Viestejä
4 293 510
Jäsenet
71 687
Uusin jäsen
Jortsa

Hinta.fi

Ylös Bottom