Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Se auttaisi jo pitkälle, että ko. ketjussa mielipiteenomaiset asiat kirjoitettaisiin kerran tai edes harvakseltaan. Nykyisellään jää vaikutelma, että on suorastaan pakko päästä kirjoittamaan se oma kantansa asiaan ihan jokaisen vähänkin erimielisen viestin alle.

Epidemia ei seuraa tuota ketjua. Jos joku kirjoittaa sinne jotain, joka sotii omaa näkemystä vastaan, katastrofi ei sen vuoksi iske vaikka ei ehtisi paikkaaman heti perään. Jos siellä ei olisi joka aamu kolmea sivullista tyhjää jankuttamista, olisi ketju hyvä kooste seurata asiaan liittyviä uutisia ja tilannetta.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Jos joskus jossain muualla modena ollut jannu kelpaa niin voin koestella sikälimikäli tarvetta on. Aikaa ei ole päivystää 24/7 ja oma kirjoittelu on nykyään lähes 100% räpellyksessä jota en suostu moderoimaan vaikka vasen kives vietäisiin :psmoke:

Edit: Ja toki linjat/ohjeistukset pitää olla melko selkeät, ei kiinnosta powertrippailla banneja kaikille arpoen
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jos joskus jossain muualla modena ollut jannu kelpaa niin voin koestella sikälimikäli tarvetta on. Aikaa ei ole päivystää 24/7 ja oma kirjoittelu on nykyään lähes 100% räpellyksessä jota en suostu moderoimaan vaikka vasen kives vietäisiin :psmoke:

Edit: Ja toki linjat/ohjeistukset pitää olla melko selkeät, ei kiinnosta powertrippailla banneja kaikille arpoen
Tuskin lisäkäsistä haittaa olisi mutta sanos nyt suoraan että jos roikut lähes 100% räpellyksessä etkä sitäkään halua moderoida niin mikä pointti hommassa? :kahvi:

Ymmärrän jos kukaan ei halua hommaa (koska en itsekään haluaisi) mutta optimi olisi jos moderaattorit ilman raporttejakin huomaisi varoituksen arvoiset jutut. Yksittäisten viestien raportoinnin pohjalta moderointi on ankeaa kun tietää, ettei niistä koko kuva välity.
 

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Tuskin lisäkäsistä haittaa olisi mutta sanos nyt suoraan että jos roikut lähes 100% räpellyksessä etkä sitäkään halua moderoida niin mikä pointti hommassa? :kahvi:

Ymmärrän jos kukaan ei halua hommaa (koska en itsekään haluaisi) mutta optimi olisi jos moderaattorit ilman raporttejakin huomaisi varoituksen arvoiset jutut. Yksittäisten viestien raportoinnin pohjalta moderointi on ankeaa kun tietää, ettei niistä koko kuva välity.
Tämä tarkottaisi sitä, että kyseinen moderaattori lukee aktiivisesti ketjuja osallistumatta itse keskusteluun. Jos moderaattori moderoi keskustelua, jossa itse osallisena niin sekään ei ole tuntunut toimivan. Vähän hankala yhtälö. Ehkä.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 294
Tuskin lisäkäsistä haittaa olisi mutta sanos nyt suoraan että jos roikut lähes 100% räpellyksessä etkä sitäkään halua moderoida niin mikä pointti hommassa? :kahvi:

Ymmärrän jos kukaan ei halua hommaa (koska en itsekään haluaisi) mutta optimi olisi jos moderaattorit ilman raporttejakin huomaisi varoituksen arvoiset jutut. Yksittäisten viestien raportoinnin pohjalta moderointi on ankeaa kun tietää, ettei niistä koko kuva välity.
Näyttäis olevan reilut 2000 viestiä enemmän kuin esimerkiksi moderaattori @mehari on foorumille työntänyt :kahvi:
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Enkä kyllä aivan allekirjoita osallistuvan moderaattorin ongelmaa. Aika erikoinen foorumihan tää on jos moderaattorilla saa olla vain yksi tunnari ja sillä ei saa osallistua tunteita herättäviin keskusteluihin. Sitä paitsi, olen täysin varma muistikuvastani, että Kaotika on osallistunut erinäisiinkin politiikka-alueen ketjuihin :kahvi:

Paras on tietty anonyymi moderointi, eli kellään ei ole nauhoja ja moderointi hoidetaan ilman henkilöitymistä yhteenkään käyttäjään.
 

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Enkä kyllä aivan allekirjoita osallistuvan moderaattorin ongelmaa. Aika erikoinen foorumihan tää on jos moderaattorilla saa olla vain yksi tunnari ja sillä ei saa osallistua tunteita herättäviin keskusteluihin. Sitä paitsi, olen täysin varma muistikuvastani, että Kaotika on osallistunut erinäisiinkin politiikka-alueen ketjuihin :kahvi:

Paras on tietty anonyymi moderointi, eli kellään ei ole nauhoja ja moderointi hoidetaan ilman henkilöitymistä yhteenkään käyttäjään.
Osallistua saa, mutta jos osallistuu niin joku muu moderoi. Tällä vältetään se, ettei porukka (virheellisesti) luule, että moderaattori ajaa jotain omaa agendaansa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Osallistua saa, mutta jos osallistuu niin joku muu moderoi. Tällä vältetään se, ettei porukka (virheellisesti) luule, että moderaattori ajaa jotain omaa agendaansa.
Tarkennuksena, että moderoinnit liittyen moderaattorin viesteihin puolin ja toisin hoitaa siis joku muu moderaattori eli moderaattori ei itse moderoi omia sanomisiaan tai hänelle kirjoitettuja viestejä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 281
Tarkennuksena, että moderoinnit liittyen moderaattorin viesteihin puolin ja toisin hoitaa siis joku muu moderaattori eli moderaattori ei itse moderoi omia sanomisiaan tai hänelle kirjoitettuja viestejä.
Muistaakseni tästä oli aiemmin kitinää, että ketjussa aktiivinen mode ei sais moderoida ketjua. Mulle nyt iha sama, kunhan joku :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 317
Siis mikä homma näiden rankkujen kanssa nyt oikein on? Mulle lätkäistiin häiriköintiin vedoten suoriltaan viikon banni, mutta mitään tarkempaa erittelyä ei sitten annettu mistä rangaistus oikein johtui?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Siis mikä homma näiden rankkujen kanssa nyt oikein on? Mulle lätkäistiin häiriköintiin vedoten suoriltaan viikon banni, mutta mitään tarkempaa erittelyä ei sitten annettu mistä rangaistus oikein johtui?
Asiallinen keskustelu pelipuolella tuntuu olevan mahdottomuus ja tähän päälle ylläpidon häiriköinti raportoinnin kautta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 317
Asiallinen keskustelu pelipuolella tuntuu olevan mahdottomuus ja tähän päälle ylläpidon häiriköinti raportoinnin kautta.
No tämähän perin mielenkiintoista, kun sain ohjeet trollauksen raportointiin juuri moderaattorilta? Sitten kun toimin kuten ohjeistetaan, niin palkitaan viikon banneilla? No ilmeisesti pitää vaan katsoa ilmeistä toistuvaa trollausta läpi sormien sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 703
Tykkään siitä, että sait huomautuksen tästä kun et referoinut linkkiä tarpeeksi, mutta viestiäsi ylempänä lainattu postaus jonkun randomturhakkeen twiitistä, jota ei oltu edes _mitenkään_ alustettu selvisi ilman. Taisi olla oikeaa mieltä ja sinun "väärää". :whistling:
Jatketaas täällä kun postasit tuon viestisi täysin väärään ketjuun. Tämä sama asia pitää näköjään toistaa säännöllisesti kun pääsee jatkuvasti unohtumaan:

Kaikkia viestejä ei automaattisesti moderoida. Se tarkoittaa, että ketjuista voi löytyä sääntöjen vastaisia viestejä. Niitä löytyy, jos mode ei niitä ole huomannut ja jos kukaan ei niitä ole raportoinut. Ketjusta löytyvä sääntöjenvastainen viesti ei tarkoita, että mode olisi sen hyväksynyt, eikä siitä voi päätellä että mode olisi puolueellinen.

Tuohon ketjuun postaa eräs nimimerkki jatkuvasti materiaalia, joka sopisi paremmin salaliittoketjuun. Vaikken itse häntä raportoinut, en lainkaan ihmettele, että hän on monen kirjoittajan suurennuslasin alla ja aiheuttaa raportointeja.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 168
Jatketaas täällä kun postasit tuon viestisi täysin väärään ketjuun. Tämä sama asia pitää näköjään toistaa säännöllisesti kun pääsee jatkuvasti unohtumaan:

Kaikkia viestejä ei automaattisesti moderoida. Se tarkoittaa, että ketjuista voi löytyä sääntöjen vastaisia viestejä. Niitä löytyy, jos mode ei niitä ole huomannut ja jos kukaan ei niitä ole raportoinut. Ketjusta löytyvä sääntöjenvastainen viesti ei tarkoita, että mode olisi sen hyväksynyt, eikä siitä voi päätellä että mode olisi puolueellinen.

Tuohon ketjuun postaa eräs nimimerkki jatkuvasti materiaalia, joka sopisi paremmin salaliittoketjuun. Vaikken itse häntä raportoinut, en lainkaan ihmettele, että hän on monen kirjoittajan suurennuslasin alla ja aiheuttaa raportointeja.
Olet aivan oikeassa ja kyseessähän ei ollut kritiikki modeille, vaan se, että tietyt tahot tykkäävät itkeä heti moderaattoria apuun kun ei viesti miellytä. Sitten taas kun viesti rikkoo sääntöjä, mutta on oman leirin sisältöä, niin raportointia ei tehdä. Persuketjussa esimerkiksi on suoranaisia valheita, toistuvia onelinereita, tiettyjen nimimerkkien tietoista provoa jne. jne. johon ei kukaan puutu, koska niistä ei kukaan raportoi, koska ilmeisesti kaikilla ei mene anonyymi nettikeskustelu tunteisiin.

Yritin olla alkuperäisessä viestissäni sarkastinen, mutta helle pehmentää näemmä parhaan terän. Sorit siitä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 464
Vähän erikoista, että kun rautatarjouskeskustelussa on tukuttain Ben & Jerry'siin liittyvää offtopicia, niin kun itse ihmettelen tuon ko. jäätelön erityisasemaa rautatarjouskeskustelussa viestini poistetaan offtopicina kahden offtopic-viestin välistä.

Voisiko joku selitää minulle, että miksi tuolla ko. jäätelöllä on noin kova jeesusasema rautatarjouskeskustelussa, ettei asiaan sovi edes kiinnittää huomiota tarjouksista keskustelemiseen tarkoitetussa ketjussa?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Vähän erikoista, että kun rautatarjouskeskustelussa on tukuttain Ben & Jerry'siin liittyvää offtopicia, niin kun itse ihmettelen tuon ko. jäätelön erityisasemaa rautatarjouskeskustelussa viestini poistetaan offtopicina kahden offtopic-viestin välistä.

Voisiko joku selitää minulle, että miksi tuolla ko. jäätelöllä on noin kova jeesusasema rautatarjouskeskustelussa, ettei asiaan sovi edes kiinnittää huomiota tarjouksista keskustelemiseen tarkoitetussa ketjussa?
Tämä toistuva valitus "vääristä tarjouksista, joita juuri minäminäminä en tarvitse" olisi helppo korjata siirtämällä tarjousketju toiselle alueelle.

Moderaattorit sen sijaan poistavat offtopicia ja muuta tuubaa pääasiassa ilmoitusten perusteella. Ehkä niitä muita viestejä ei ole raportoitu?
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Se on kyllä IMO täysin väärällä alueella jos kerta yleinen rautakeskustelu sisältää kaiken pallikarkeista dildoihin sekä rautaan. Ei se nyt maailmaa kaada, mutta hieman huvittavaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Se on kyllä IMO täysin väärällä alueella jos kerta yleinen rautakeskustelu sisältää kaiken pallikarkeista dildoihin sekä rautaan. Ei se nyt maailmaa kaada, mutta hieman huvittavaa.
Tuota on kommentoitu tässäkin ketjussa ylläpidon toimesta useampaan kertaan. Tarjousketjuja ei ole haluttu pirstoa useampaan osaan (vaikka sille ehkä perusteita olisikin) ja koska kyse on tekniikka/rautafoorumista, niin ketju on alunperin luotu sinne rautapuolelle. Maalaisjärjen turvin sinne kyllä mahtuu silti muutakin, kunhan eivät ole jotain paikallisen kivijalkakaupan ruokatarjouksia. HOK:n alueen jäätelötarjoukset lienevät vähintään harmaalla alueella.

Tässä viestistä eteenpäin Sampsan kommenttia aiheeseen parin kuukauden takaa:
Alue on aiheeltaan yleinen rautakeskustelu, jossa tarjousketju sijaitsee. Munkkitarjoukset menköön vapun kunniaksi, lähikaupan leipätarjoukset tulkitaan häiriköinniksi ja trollaukseksi ja rangaistaan sen mukaan.
Itse liputan tämän ajatusmallin puolesta:
Terveempää järjenkäyttöä kyllä lienee se, että tarjouksia ei pilkota viiteen eri ketjuun. Ja se että ennemmin isketään tarjouksista valittajille huomautuksia, kuin siitä että tarjousketjuun nyt silloin tällöin tulee jotain yksittäisiä tarjouksia mitkä ei kaikkia miellytä. Tervettä järjenkäyttöä on myös huonon (tai itselleen tavoittamattomissa olevan) tarjouksen nähdessään jatkaa skrollausta sen sijaan että niistä tehdään numero joko itse tarjousketjussa tai keskusteluketjussa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 464
Tämä toistuva valitus "vääristä tarjouksista, joita juuri minäminäminä en tarvitse" olisi helppo korjata siirtämällä tarjousketju toiselle alueelle.
Poistetun viestin pointtina ei ollut yksilöllinen tarvittavuus vaan se, että ko. jäätelö on ainoa, joka moista erityisasemaa tuolla tuntuu toistuvasti nauttivan. Joku suhteessa paljon parempi Ingmanin Creamy -tarjous sieltä lähti offtopicina kuitenkin lentämään, mikä on ihan ymmärrettävää.

Ja kun kyse on tarjoustuotteisiin liittyvästä keskustelusta siihen tarkoitetussa keskusteluketjussa, niin offtopicin perusteella yksittäisen viestin poistaminen on vähän outoa. Jos siitä olisi lähtenyt nippuna kaikki asiaan liittyvät jaarittelut henkilökohtaisista mieltymyksistä Israelin poliittisiin kytköksiin asia ei olisi ihmetyttänyt yhtään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Poistetun viestin pointtina ei ollut yksilöllinen tarvittavuus vaan se, että ko. jäätelö on ainoa, joka moista erityisasemaa tuolla tuntuu toistuvasti nauttivan. Joku suhteessa paljon parempi Ingmanin Creamy -tarjous sieltä lähti offtopicina kuitenkin lentämään, mikä on ihan ymmärrettävää.

Ja kun kyse on tarjoustuotteisiin liittyvästä keskustelusta siihen tarkoitetussa keskusteluketjussa, niin offtopicin perusteella yksittäisen viestin poistaminen on vähän outoa. Jos siitä olisi lähtenyt nippuna kaikki asiaan liittyvät jaarittelut henkilökohtaisista mieltymyksistä Israelin poliittisiin kytköksiin asia ei olisi ihmetyttänyt yhtään.
Siellä tarjousketjussa keskustellaan tarjouksista, ei siitä miksi joku jäätelö on toisen mielestä huonompaa tai parempaa kuin joku toinen merkki. Kysehän on makuasioista, mutta kyllä minä ainakin luokittelen nuo perusmallin Ingmanit ihan eri tasolle kuin mm. Ben&Jerrysin, Häagen-Dazsin jne. Jäätelöille on kuitenkin olemassa oma ketjunsa, jossa voi käydä sitä keskustelua --> Jäätelöt

Siitä olen samaa mieltä, että ehkä hieman randomilla sieltä lähti tuo yksi viesti ja muut saivat jäädä, mutta ehkä siihenkin on syynsä olemassa.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Tuota on kommentoitu tässäkin ketjussa ylläpidon toimesta useampaan kertaan. Tarjousketjuja ei ole haluttu pirstoa useampaan osaan (vaikka sille ehkä perusteita olisikin) ja koska kyse on tekniikka/rautafoorumista, niin ketju on alunperin luotu sinne rautapuolelle. Maalaisjärjen turvin sinne kyllä mahtuu silti muutakin, kunhan eivät ole jotain paikallisen kivijalkakaupan ruokatarjouksia. HOK:n alueen jäätelötarjoukset lienevät vähintään harmaalla alueella.

Tässä viestistä eteenpäin Sampsan kommenttia aiheeseen parin kuukauden takaa:


Itse liputan tämän ajatusmallin puolesta:
Juu, eipä se mua haittaa vaikka siellä olisi joka sivulla dildoja ja kullikarkkeja. Jos porukka haluaa niitä sinne, niin mikäs siinä. Ei vaan tule itselle tarpeeseen. Elämä jatkuu kuitenkin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 464
Siitä olen samaa mieltä, että ehkä hieman randomilla sieltä lähti tuo yksi viesti ja muut saivat jäädä, mutta ehkä siihenkin on syynsä olemassa.
Niin, minusta kun tuota kevyempää keskustelupuolen ketjua ei ihan hirveän tarkalla siivilällä pitäisi moderoida muutenkaan, ellei asiat ole jo reilusti offtopic-junnauksella tai muuten sääntöjen vastaisia. Onhan keskustelu siellä välillä melkoisen kevyttä persreikäkarkkeihin liittyvän sanaleikittelyn ympärillä. Mutta kai nämä ovat niitä samoja makuasioita kuin se, että onko puoli litraa Ben & Jerry'siä vajaalla neljällä eurolla kuuluvampi asia rautatarjousketjuun kuin kolme litraa Ingmannin Creamy-jäätelöitä kuudella eurolla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Eikö tuo ratkeaisi sillä, että rautapuolella on omansa ja YK:lla toinen?
Sitä on ehdotettu aiemminkin, mutta se ei ole saanut kannatusta. En itse asiassa minäkään ole sen jakamisen kannalla, vaan pikemminkin kannattaisin sitä että se nykyinen ketju siirretään pois rauta-alueelta ja hyväksytään että sinne tulee välillä muitakin tarjouksia kuin niitä näytönohjaimia.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
se nykyinen ketju siirretään pois rauta-alueelta ja hyväksytään että sinne tulee välillä muitakin tarjouksia kuin niitä näytönohjaimia.
Tämä on itseasiassa hyvä ehdotus, niin sillä ratkeaa tuon ketjun kohtalo, eikä kellään ole enään tämän jälkeen syytä valittaa vääränlaisista tarjouksista, jos kerran halutaan pitää tuota yleisenä tarjousketjuna.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Sitä on ehdotettu aiemminkin, mutta se ei ole saanut kannatusta. En itse asiassa minäkään ole sen jakamisen kannalla, vaan pikemminkin kannattaisin sitä että se nykyinen ketju siirretään pois rauta-alueelta ja hyväksytään että sinne tulee välillä muitakin tarjouksia kuin niitä näytönohjaimia.
Tämä olisi fiksuinta IMO. Puolet on kumminkin ihan muuta kuin atk-tavaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 703
Kumma juttu, että kyseinen uutisoitmisto saa kutsua transu-urheilijaa transuksi mutta tällä foorumilla saa tästä sanasta varoituksen.
Ensinnäkin: missä tuolla käytetään sanaa "transu"? En löytänyt. Siellä kyllä käytettiin yhdyssanaa transurheilija, eli trans-urheilija. Eikä transu-urheilija. Mutta saatoin katsoa huolimattomasti.

Ja sitten ihan yleisellä tasolla: täällä kai noudatetaan tämän foorumin sääntöjä ja käytäntöjä ihan riippumatta mitä joku muu sivusto päättää?

PS. Ja en jatkaisi tuota julistamistasi aiheesta tässä ketjussa...
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Ensinnäkin: missä tuolla käytetään sanaa "transu"? En löytänyt. Siellä kyllä käytettiin yhdyssanaa transurheilija, eli trans-urheilija. Eikä transu-urheilija. Mutta saatoin katsoa huolimattomasti.

Ja sitten ihan yleisellä tasolla: täällä kai noudatetaan tämän foorumin sääntöjä ja käytäntöjä ihan riippumatta mitä joku muu sivusto päättää?

PS. Ja en jatkaisi tuota julistamistasi aiheesta tässä ketjussa...
Hyvä vain, että nyt tiedämme, että transu on halventava nimitys ja kielletty täällä. En ole tuota tiennyt. Lisäsin tuohon, minä siis luin tuon väärin, transurheilija - transu-urheilija, niin samanlaiset sanat.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Hyvä vain, että nyt tiedämme, että transu on halventava nimitys ja kielletty täällä. En ole tuota tiennyt. Lisäsin tuohon, minä siis luin tuon väärin, transurheilija - transu-urheilija, niin samanlaiset sanat.
Niin, transsukupuolinen on tosiaan se oikea ilmaisu. "Transu" taas on selvästi halventava nimitys samalle asialle. Vähän niinkuin "matu" maahanmuuttajista.

Transu termiä näkee käytettävän kansankielessä monesti myös transvestiitista, eli henkilöstä, joka ei ole transseksuaali/transsukupuolinen, vaan joka tykkää pukeutua vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin jne. Loukkaava termi se on silloinkin, mutta ei ehkä ihan samalla tavalla, kuin jos viitattaisiin transsukupuoliseen henkilöön. Eipä silti, on meillä näitä julkkiksiakin, jotka eivät nimityksestä ole pahoillaan, kuten mm. "romutransu Markus".

Transu on halventava nimitys transsukupuolisesta (Henkilö joka omaa vastakkaisen sukupuolen identiteetin ja haluaa muokata myös ruuminsa vastaaman sitä hormoneilla ja/tai leikkauksella) tai transvestiitista (Henkilö joka saa seksuaalistatyydystä tai mielihyvää esiintyessään vastakkaisen sukupuolen edustajana).
Varoitus tuosta oli silti ehkä vähän liikaa, mutta voi olla että politiikka-alueella linja on tiukempi.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Hyvä vain, että nyt tiedämme, että transu on halventava nimitys ja kielletty täällä. En ole tuota tiennyt. Lisäsin tuohon, minä siis luin tuon väärin, transurheilija - transu-urheilija, niin samanlaiset sanat.
Samalla laillahan on halventavaa sanoa homo (tai lesbo), mutta jos sanoo homoseksuaali se on OK koska se ei ole halventava viiittaus vaan 100% suomenkieltä ja yleinen seksuaaliseen suuntautumiseen viittaava asia mikä voidaan sanoa niin miehestä kuin naisestakin.

Esim: jos sanon, "olen otettu kiinnostuksestanne mutta en valitettavasti ole homoseksuaali" se on ihan OK ja hyvin kohtelias kieltäytyminen miespuolisen foorumin käyttäjän oletettuun ehdotukseen mutta jos sanon "ei kiinnosta homo" se on epäkohteliasta vaikka toinen olisikin homoseksuaali...
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Samalla laillahan on halventavaa sanoa homo (tai lesbo), mutta jos sanoo homoseksuaali se on OK koska se ei ole halventava viiittaus vaan 100% suomenkieltä ja yleinen seksuaaliseen suuntautumiseen viittaava asia mikä voidaan sanoa niin miehestä kuin naisestakin.

Esim: jos sanon, "olen otettu kiinnostuksestanne mutta en valitettavasti ole homoseksuaali" se on ihan OK ja hyvin kohtelias kieltäytyminen miespuolisen foorumin käyttäjän oletettuun ehdotukseen mutta jos sanon "ei kiinnosta homo" se on epäkohteliasta vaikka toinen olisikin homoseksuaali...
Mistä lähtien homo ja lesbo on halventavia sanoja? Voi niitä pilkkaamiseenkin toki käyttää mutta lähtökohtaisesti ovat neutraaleja.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Mistä lähtien homo ja lesbo on halventavia sanoja? Voi niitä pilkkaamiseenkin toki käyttää mutta lähtökohtaisesti ovat neutraaleja.
Kyllä ne ovat, samoin kuin ihan aapisissa (Paletin Uusi aapinen) ollut N:llä alkava sana mitä ei nykyisin saa sanoa on hirmuisen rasistista vaikka esim. itselleni se opetettiin ihan koulussa ja sen pitäisi olla virallinen Suomalainen lähtökohtaisesti neutraali sana mitä on käytetty makeisten jne. nimissäkin. En tiedä mistä saakka mutta niin se maailma vaan muuttuu...
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kyllä ne ovat, samoin kuin ihan aapisissa (Paletin Uusi aapinen) ollut N:llä alkava sana mitä ei nykyisin saa sanoa on hirmuisen rasistista. En tiedä mistä saakka mutta niin se maailma vaan muuttuu...
Eikä ole. Ihan normaalisti valtamediassakin käytettäviä sanoja.

Ellet sä nyt sitten yritä jotain sarkastista kulttuurisotaa sääntöketjussa?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Eikä ole. Ihan normaalisti valtamediassakin käytettäviä sanoja.

Ellet sä nyt sitten yritä jotain sarkastista kulttuurisotaa sääntöketjussa?
Jos se on ihan ns. normaalisti valtamediassakin käytettävä sana miksi löytyy ihan kansalaisaloitetta sen kriminalisoinniksi saattamiseksi?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jos se on ihan ns. normaalisti valtamediassakin käytettävä sana miksi löytyy ihan kansalaisaloitetta sen kriminalisoinniksi saattamiseksi?
Me puhuttiin sanoista homo ja lesbo. Hyvä maalitolppien siirto kieltämättä :cigar:
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
316
Kyllä ne ovat, samoin kuin ihan aapisissa (Paletin Uusi aapinen) ollut N:llä alkava sana mitä ei nykyisin saa sanoa on hirmuisen rasistista vaikka esim. itselleni se opetettiin ihan koulussa ja sen pitäisi olla virallinen Suomalainen lähtökohtaisesti neutraali sana mitä on käytetty makeisten jne. nimissäkin. En tiedä mistä saakka mutta niin se maailma vaan muuttuu...
No jos mietitään tuota aiemmin kirjoittamaa esimerkkiä niin se ei ainakaan osoita että homo olisi sen loukkaavampi kuin homoseksuaali

Esim: jos sanon, "olen otettu kiinnostuksestanne mutta en valitettavasti ole homoseksuaali" se on ihan OK ja hyvin kohtelias kieltäytyminen miespuolisen foorumin käyttäjän oletettuun ehdotukseen mutta jos sanon "ei kiinnosta homo" se on epäkohteliasta vaikka toinen olisikin homoseksuaali...
vrt. "olen otettu kiinnostuksestanne mutta en valitettavasti ole homo" tai "ei kiinnosta homoseksuaali".

Jälkimmäinen lause on molemmissa se loukkaava versio.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tällaisella tiede- ja tekniikkapainotteisella foorumilla en kyllä pahastuisi jos rokotevastaisen propagandan suhteen sovellettaisiin tiukkaa rangaistuslinjaa salaliittoketjun ulkopuolella.
@Juha Kokkonen vois ottaa kantaa tähän. En turhaan jaksa raportoida rokotevastaista propagandaa jos se on "asiallisesti esitettyä" eli vittuilematta, vaikkakin valikoivasti lähteitä käyttäen esitettynä täällä ok.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 448
Mitä propagandaan tuolta leiriltä on tullut? Heitätkö muutaman esimerkin. Nähdäkseni tuo rokotus propaganda tulee nyt kyllä ihan toisesta leiristä. Ja jos tietyt tyypit eivät toistelen samaa jokai toisessa viestissä, niin sitten joka kolmannessa vähintään.

On tää surkuhupaisa, kun aina ollaan repimässä moden helmaa, kun joku ei olekkaan samaa mieltä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mitä propagandaan tuolta leiriltä on tullut? Heitätkö muutaman esimerkin. Nähdäkseni tuo rokotus propaganda tulee nyt kyllä ihan toisesta leiristä. Ja jos tietyt tyypit eivät toistelen samaa jokai toisessa viestissä, niin sitten joka kolmannessa vähintään.

On tää surkuhupaisa, kun aina ollaan repimässä moden helmaa, kun joku ei olekkaan samaa mieltä.
Korona Offtopic-ketjussa (se, jossa asioista oikeasti keskustellaan eikä vain julisteta ja spekuloida) käyttäjä Siancarlo parhaillaan valkkaa numeroita niin, että voi esittää miten rokotettuja kuolee mutta sivuuttaa aktiivisesti sen faktan, että samalla rokotteet pelastavat paljon enemmän.

Mulle se on lopulta ihan se ja sama, miten modet näihin reagoi. Lähinnä kiinnostaa tietää, että onko tällä foorumilla ihan ok levitellä "vaihtoehtoislääketiedettä" muuallakin kuin salaliittoketjussa.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 448
Korona Offtopic-ketjussa (se, jossa asioista oikeasti keskustellaan eikä vain julisteta ja spekuloida) käyttäjä Siancarlo parhaillaan valkkaa numeroita niin, että voi esittää miten rokotettuja kuolee mutta sivuuttaa aktiivisesti sen faktan, että samalla rokotteet pelastavat paljon enemmän.

Mulle se on lopulta ihan se ja sama, miten modet näihin reagoi. Lähinnä kiinnostaa tietää, että onko tällä foorumilla ihan ok levitellä "vaihtoehtoislääketiedettä" muuallakin kuin salaliittoketjussa.
Ymmärrän. Harvoin, jos koskaan avaan linkattuja liäinkkejä mikäli niistä ei ole säädyllistä referaattia. No, tämä toimii kumpaankin suuntaan joten meidän on vain kestettävä tämä infornaatiovaikutus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 281
Korona Offtopic-ketjussa (se, jossa asioista oikeasti keskustellaan eikä vain julisteta ja spekuloida) käyttäjä Siancarlo parhaillaan valkkaa numeroita niin, että voi esittää miten rokotettuja kuolee mutta sivuuttaa aktiivisesti sen faktan, että samalla rokotteet pelastavat paljon enemmän.

Mulle se on lopulta ihan se ja sama, miten modet näihin reagoi. Lähinnä kiinnostaa tietää, että onko tällä foorumilla ihan ok levitellä "vaihtoehtoislääketiedettä" muuallakin kuin salaliittoketjussa.
Jossain foorumeilla säännöt kieltää tuollaisen agenda-postaamisen. Eli on joku agenda, jota viestistä toiseen pusketaan laput silmillä huolimatta siitä, mitä vastakumppanit kirjoittaa. Eli ei välttämättä oteta mitään kantaa, ku toinen esittää hyvät vastaargumentit. Sen sijaan ohitetaan viesti ja jatketaan omilla "todisteilla" ja argumenteilla. Kai sitä propagandaksikin voisi sanoa. Ei kyl palvele asiallista keskustelua mitenkään.

Nyt ku katsoin, niin onhan täälläkin kielletty mm. saarnaaminen ja propaganda.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Nyt ku katsoin, niin onhan täälläkin kielletty mm. saarnaaminen ja propaganda.
Tätä tulkiten itse kyllä ajattelisin, että asiat kuten rokotevastaisuus/kulkutautimyönteisyys, maapallon litteys, verkostomarkkinoiden toimivuus, trumpilta vaalien varastus ym. menee senverran yleisen perustellun käsityksen ulkopuolelle, että se pysyköön vain ko. asiaa koskevissa threadeissa. Vähän sama juttu uskontojen kanssa (olkoon se uskonto mihin vain, johonkin henkiolentoon, johonkin puhelinvalmistajaan tai johonkin näytönohjainvalmistajaan), juuri niille aiheille tehdyt väittelythreadit ovat ok väittelyyn mutta pois niistä rönsyily ei ole hyvästä.

edit: ja noissa threadeissa keskustelu mielestäni saisi pysyä argumentoivana, eikä yksipuolisesti paasaavana.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
257
Onko siis ok postata affiliatelinkkejä tuonne hyvät tarjoukset -lirpakkeeseen kun siellä näkyy noita url-tägien taakse piilotettuja Amazonin affiliatelinkkejä nyt jonkun verran tulevan?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Onko siis ok postata affiliatelinkkejä tuonne hyvät tarjoukset -lirpakkeeseen kun siellä näkyy noita url-tägien taakse piilotettuja Amazonin affiliatelinkkejä nyt jonkun verran tulevan?
Amazonissa osoitteen perässä olevat linkit ovat yleensä muodostuneet normaalista amazonin selaamisesta eikä linkin laittaja saa niistä mitään. kaikki eivät tiedä tai muista editoida siitä osoitteesta ylimääräistä tekstiä pois.

Ylläpito voi asiasta linjata tarkemmin halutessaan.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 448
Misinformaatiosta ja salaliittoteorioista muualla kuin sille pyhitetyssä ketjussa annetaan varoitus/käyttökielto.
Täytyisikö jollain tavalla todistaa, että on salaliitto käynnissä vai riittääkö vain, että siltä tuntuu? Ymmärrän, että korona ketju kaivertuu joillakin tunteiden syövereihin, mutta aina kun joku heiluttaa salaliittokorttia, niin ei se siitä vielä totta tee.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 221
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom