Itse olen asunut Etelä-Euroopassa viimeiset 11 vuotta ja ainoat lähellekään väkivaltaa uhkaavat tilanteet ovat olleet aina rikkaamman kulttuurin edustajien kanssa.
Paikallisten kanssa on aina ja joka ikinen kerta riittänyt "sori, ei ollut tarkoitus", "sori, mun moka, anna mä tilaan sulle uuden bissen" tai "sori, mä en tarjoa röökiä tuntemattomille".
Rikkaamman kulttuurin edustajat taas ovat uhanneet jopa puukolla, koska en ole antanut heille röökiä. Enkä ole haistatellut heidän kysyessään, vaan kohteliaasti sanonut, että en jaa omaisuuttani tuntemattomien kanssa. Puukolla on uhattu vain kerran, mutta väkivallalla niin usein, että en vaivaudu edes laskemaan.
Puukkotilanteesta lähdin kävellen pois (kuikuillen olan yli), koska huomasin, että ei se eläin mua ala haastamaan. Muissa tilanteissa on riiittänyt pitkä katse silmiin, vissiin suht iso koko ja hiusten lähtö on auttanut asiaa.
e: niin ja onhan sitä kerran täytynyt käyttää voimaakin, kun olivat erityisen kiinnostuneita n. 100€ kellostani. Kiinnostuneet sen tapauksen löytänevät viestihistoriastani.
e2:
Siis varmasti useimmiten erottaa suurin piirtein etnisyyden. Ja jos ei yhtään tiedä etnisyyttä niin miksi sitten syyttää mitään erityistä ihmisryhmää mistään?
Miksi pitää leikkiä tyhmää, vai etkö oikeasti ymmärtänyt King Im Jo:n viestin sarkasmia? Kyllä me suomalaiset tunnistamme mamut tai maahanmuuttotaustaiset liki 100% varmuudella ja jopa pohjoismaalaiset mamut perstuntuntumalla abauttiarallaa 90% varmuudella.
Yhtenä anekdoottina voin sanoa, että kun tapasin yhden kaverin kaverin (hollantilainen, vaaleatukkainen) hänen ollessaan 27-vuotias, tunnistin heti, että hän ei ollut kantasuomalainen. Hän oli kuitenkin asunut Suomessa jo 20 vuotta, eikä edes osaa enää "äidinkieltään", vaan suomesta on tullut hänen äidinkielensä. Siinä oli kuitenkin riittävästi eroa siihen nähden, miten me suomalaiset puhumme.