No en kyllä tosiaan kannata.
Itse en voinut edes työssäkäyvänä aikanaan asua omien läheisverkostojen läheisyydessä tai siellä missä itse halusin vaan Tampereelle oli töiden perässä muutettava.
Ihan älytön ajatus että jonkun Teppo Työttömän pitää saada asua äitinsä naapurissa ihan vain koska ei kiinnosta muuttaa töiden perässä. Ei siinä ole mitään tylyä vaan se on elämän realiteetti. Aina ei voi saada kaikkea mitä haluaa varsinkaan jos sen eteen ei ole valmis yhtään kärsimään.
Eli en todellakaan pidä oikeutena ja kohtuutena. Miten tuollaista tuubaa voi joku edes kirjoittaa?
Ei tämä ole mitään tuubaa, vaan Eduskunnan perustuslakivaliokunta on joutunut pohtimaan juurikin sitä, miten toteutuisi yhtä aikaa perustuslain hengen turvaama oikeus valita kotikuntansa JA että sosiaaliturva ei ole avoin shekki, vaan sosiaaliturvan tasoon vaikuttaa yhteiskunnan sen hetkinen taloudellinen tilanne.
Ratkaisuksi perustuslakivaliokunta sanoi, että asumismenojen turvaamisessa sosiaaliturvassa ei ole avointa shekkiä, ja siksi Kelassa on käytössä pakottavat asumisnormit, kuten tuo 715€ asumismenot yhdelle hengelle PK-seudulla.
Millaista tuubaa sen sijaan itse kirjoitit aiemmin, kun sinusta työtön voidaan passittaa syrjään, homeiseen ja purkukuntoiseen yksiöön? Ymmärrätkö millaista katkeruutta ja kapinaa tämä voisi aiheuttaa yhteiskunnassa? Itse en haluaisi nähdä tuollaisen ratkaisun tuottamaa katkeruutta ja kapinointia kaduilla ja voisin kuvitella, että osa työttömistä alkaisi rosvoamaan niin kadun mummoja kuin kaupan kassoja tällaisessa tilanteessa.
Miten muistan nähneeni tämän samoilla sanoilla alkavan jankkauksen täällä jo lukemattomia kertoja?
Miten oikeus valita kotipaikkakuntansa liittyy mitenkään siihen, että pitäisi olla joku absoluuttinen oikeus asua missä haluaa muiden piikkiin?
Sama asia nousee varmasti pintaan siinä kohtaan, jos työttömille ollaan niin tylyjä, että taski oli valmis passittamaan heitä purkukuntoisiin ja homeisiin yksiöihin syrjempään osaan Suomen maata.
Eli sosiaalityöntekijän kokemuksella totta kai puolustan heikommassa asemassa olevaa ja ihan ihmiseltä ihmiselle sitäkin seikkaa, että ei ketään saa painostaa homeisiin tai purkukuntoisiin asuntoihin asumaan, vaan myös työttömällä on oikeus hyvään asumisterveyteen ja mielellään myös sijaintiin, joka mahdollistaa työllistymisen ja kouluttautumisen.
Ja kyllä tuo perustuslain oikeus asuinkuntansa valitsemiseen liittyy asiaan, koska eduskunnan perustuslakivaliokunta joutui pohtimaan yllä olevan tekstini mukaan sitä, miten yhdistetään tämä perustuslain kohta siihen, että yhteiskunnassa on säästöpaineita siellä ja täällä. Tähän ratkaisuksi eduskunnan perustuslakivaliokunta totesi, että pakkomuuttoja ei suoranaisesti aleta tekemään, mutta tiukoilla asumisnormeilla pakotetaan sosiaaliturvalla olevat minimoimaan asumiskulunsa tavalla tai toisella, eli joko muuttamalla muualle tai muuttamalla pienempään, vaatimattomampaan tai muutoin edullisempaan asuntoon saman kunnan alueella.
Eduskunta teki siis asiassa kompromissiratkaisun, eli ihmisellä on oikeus valita asuinkuntansa mutta hänen on tavalla tai toisella löydettävä maltilliset asuinkulut sisältävä asunto haluamastaan kunnastaan tai asumisnormin ylittävät menot menevät hänen ruokarahastaan.
Mä jollain tapaa uskoisin että 90% maista perustuslaki sanoo että jokainen saa itse valita asunpaikkansa ja 90% maista on aivan turha vinkua minkään tukien perään muuta kuin istumalla kadulla mukin kanssa. Hiukan turha vinkua minkään perustuslain perään tässä.
Pakko se on itsekin hyväksyä, että Suomi on muuttunut päälaelleen 90-luvusta. Kaikki pitää ostaa velaksi ja ihmisellä ei ole mitään vastuuta itsestään.
Eduskunta on linjannut asiasta perustuslakivaliokunnassa, joten ei ole todellakaan turhaa vinkua eli puolustaa työttömän oikeutta hyvään asumisterveyteen sekä siihen, että työtönkin saa vaikuttaa omaan asumissijaintiinsa, eikä niin, että työttömästä pyritään vain repimään maksimaaliset säästöt pakkomuuttojen avulla.
Ihmisellä on vastuuta tässä asiassa perustuslakivaliokunnan ratkaisun mukaan, eli ihmisen on joko maksettava asumisnormin ylittävät asumiskulunsa itse (esim. keikkatyöllä, pulloilla, leipäjonon tuottamilla säästöille) tai tavalla tai toisella löydettävä samasta kunnasta asunto, joka olisi edullisempi. Useimmiten siis pienempi asunto.
Siis saahan kotikunnan valita vapaasti, mut voipi olla, että Helsingistä ei löydä helposti niin halpaa asuntoa(yksinään asuva max 715e/kk), että kela siihen suostuis tukea antamaan. Sit pitää hankkia lisätienestejä itse. ONhan noita asuntoja, mut ei niihin halvimpiin helposti pääse asuun. Työttömyystuki+asumistuki voi toki just ja just riittää, jos ruokaan käyttää iha minimit.
Järjen ääni löytyi tästä viestistä, eli näinhän tämä asia menee.