• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Sieltä vain lukemaan tutkimusta viharikoksista: Theseus: Poliisin tietoon tullut viharikollisuus Suomessa 2021

kuva.png


"Lievähkö" yliedustus suomalaisten jälkeen tulevilla kansallisuuksilla...

Noi SUOMI 380 ovat pääosin suomessa syntyneitä mustalaisia, kurdeja ja somppuja.
 
Sieltä vain lukemaan tutkimusta viharikoksista: Theseus: Poliisin tietoon tullut viharikollisuus Suomessa 2021

kuva.png


"Lievähkö" yliedustus suomalaisten jälkeen tulevilla kansallisuuksilla...
Jos ajatellaan uhria niin 73% mahdollisuudella tekijä on suomalaisella syntyperällä. Eikä taulukko kerro viharikoksen uhrin etnisyydestä. Ei tosin nuo ystäväni ole nostaneet syytteitä, ei ole ollut kyseessä sellaiset tapahtumat että niistä kannattaisi oikeutta lähteä käymään.

Tuon taulukon mukaan 20 teosta suomalainen on 15 takana, irakilainen 1, 1 ei tiedossa, 1 sellaisen jota ei pahemmin erota suomalaisesta ja loput 2 muiden.
 
Rasismiakaan ei ois yhtään jos ei mamujakaan. Vähän sellainen muna kana ongelma. Ei voi olla toista ilman toista.
 
Jos ajatellaan uhria niin 73% mahdollisuudella tekijä on suomalaisella syntyperällä. Eikä taulukko kerro viharikoksen uhrin etnisyydestä. Ei tosin nuo ystäväni ole nostaneet syytteitä, ei ole ollut kyseessä sellaiset tapahtumat että niistä kannattaisi oikeutta lähteä käymään.

Tuon taulukon mukaan 20 teosta suomalainen on 15 takana, irakilainen 1, 1 ei tiedossa, 1 sellaisen jota ei pahemmin erota suomalaisesta ja loput 2 muiden.
Sama sekoilu näköjään alkaa, kun nostaa ikävistä asioista tutkimustietoa esiin.

Suomalaisten osalta 91,5% tekee 73% viharikoksista eli suhdeluku on 0,8.

Esim irakilaisten osalta 0,6% tekee 5% rikoksista jolloin suhdeluku on yli 8.

Ja somaleiden osalta 0,36% tekee 3% rikoksista, jolloin suhdeluku on samaten yli 8.

Eli irakilaisten ja somalien taipumus syyllistyä viharikokseen on noin 10 kertainen suomessa syntyneeseen verrattuna.
 
Jos ajatellaan uhria niin 73% mahdollisuudella tekijä on suomalaisella syntyperällä. Eikä taulukko kerro viharikoksen uhrin etnisyydestä. Ei tosin nuo ystäväni ole nostaneet syytteitä, ei ole ollut kyseessä sellaiset tapahtumat että niistä kannattaisi oikeutta lähteä käymään.

Tuon taulukon mukaan 20 teosta suomalainen on 15 takana, irakilainen 1, 1 ei tiedossa, 1 sellaisen jota ei pahemmin erota suomalaisesta ja loput 2 muiden.


Vuonna 2021 kirjattiin yhteensä 1 026 rikosilmoitusta epäillyistä viharikoksis-
ta. Tämä on 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Suurin osa (68,8 %)
rikosilmoituksista liittyi rikosepäilyihin, joiden motiivi rikosilmoituksesta ilme-
nevien tietojen perusteella liittyi uhrin etniseen tai kansalliseen taustaan.
Uhrin uskonnolliseen taustaan liittyvien tapausten osuus oli 13 prosenttia,
seksuaaliseen suuntautumiseen 9,6 prosenttia sekä vammaisuuteen 5,9 pro-
senttia. Sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun liittyvistä viharikok-
sista tehtiin 27 rikosilmoitusta (2,6 %). Tässä selvityksessä viharikoksiksi luo-
kitelluista tapauksista poliisi itse luokitteli viharikoksiksi vain 15 prosenttia.

Ja miten tähän suomalaisten huimaan lukuun on päästy?

112
Liite 2. Hakusanat
(ulkomaalai* and.s viha*) OR *pilakuv* OR *pilapiirro* OR apina* OR ennak-
koluulo* OR etni* OR fasis* OR go home OR hakaris* OR heil OR hitler* OR
ideologi* OR ihonväri* OR text=(jew* not jewelry not jewellery) OR jutku* OR
jutsku* OR juutalai* OR kinkke* OR text=(kinkki* not kinkkinen) OR kinuk*
OR klux OR kuulapä* OR maahanmuuttaj* OR text=(manne* not manner*
not mannen not mannelin) OR menkää sinne mistä OR mustalai* OR mus-
tilai* OR mutakuon* OR mutiai* OR muukalaisviha* OR nahkapä* OR natsi*
OR text=(neeker*) OR negro* OR nekru* OR nigger* OR painua sinne mistä
OR pakolai* OR palata sinne mistä OR pilotti* OR polttopul* OR (molotov*
koktail*) OR (molotov* cocktail*) OR racis* OR rasism* OR rasist* OR ro-
dullinen OR romaani* OR text=(romane*) OR text=(romani*) OR romsk* OR
text=(rotu* not rotuaari*) OR ryssittel* OR (ryssä* not kyyryssä) OR rättipä*
OR saame* OR text=(skin* not skinnari*) OR text=(somali*) OR suomi suo-
malaisille OR svedu* OR takaisin afrikkaan OR takaisin sinne mistä OR to-
rakka* OR valkolai* OR valkonaam* OR venakko OR text=(white) OR vihari-
ko* OR vinosilm* OR vähemmistö* OR ähl* OR bapdis* OR buddha* OR (va-
paa* ajattelij*) OR *lestadio* OR *laestadi* OR *luterilai* OR text=(*muslim*)
OR text=(*seurakun*) OR *uskovai* OR adventis* OR al gaida* OR al qaida*
OR allah* OR antisem* OR apartheid* OR arbeit macht frei* OR arjalai* OR
ateist* OR auschwitz OR bin laden* OR burkha* OR fatwa* OR harhaop*
OR text=(helluntai*) OR hindu* OR hunnu* OR text=(huntu* not huntus) OR
imaami* OR text=(islam*) OR jeesu* OR jehova* OR (jumala* not jumalauta)
OR katoli* OR koraani* OR krishna* OR kristilli* OR kristinusko* OR kristit*
OR metodis* OR mormon* OR mormooni* OR moske* OR ortodoks* OR or-
todox* OR text=(osama) OR text=(pelastusarmeija*) OR text=(profeet*) OR
text=(raamat*) OR rukou* OR sikhi* OR sharia* OR taliban* OR terrorist*
OR turbaan* OR uskonno* OR uskonto* OR vakaumu* OR vapaakirk* OR
vääräuskoi* OR (ääri* and.s islam*) OR *hetero* OR *transsu* OR *transu*
OR bimie* OR binai* OR biseksu* OR bi-seksu* OR fag OR fags OR fä-
gär* OR text=(gay* not gaye*) OR hinttari* OR hintti* OR homo* OR homp-
pel* OR text=(lepak* not lepakkomie*) OR lesbo* OR lespo* OR miespari*
OR naispari* OR pride* OR puppel* OR queer OR (rekisteröi* and.s pari-
suh*) OR (seksuaal* and.s suuntautu*) OR (seksuaali* and.s taipumu*) OR
text=(seta*) OR (sukupuol* and.s korjau*) OR (sukupuol* and.s suuntautu*)
OR (sukupuol* and.s vaihdo*) OR transihmi* OR transmie* OR transnai* OR
transseksu* OR transvest* OR ulos kaapista OR aivovamma* OR autist* OR


113
asperger* OR text=(*invalid*) OR text=(*invaliid*) OR *pyörätuol* OR *rollaat-
tor* OR *rullatuol* OR *sokea* OR *syndrooma* OR *syndrom* OR text=(*-
vammai* not asennevammai*) OR (cp* and.s vamma*) OR erityislaps* OR
heikkolahjai* OR huonokuulo* OR text=(inva*) OR jälkeenjään* OR kehar*
OR kehityshäiriö* OR kuulolait* OR kuulovamma* OR text=(kuuro* not sa-
dekuuro) OR (kääpiö* not kääpiovilla* not kääpiösnautser* not kääpiöpin*)
OR liikuntaestei* OR liikuntavamma* OR lyhytkasvui* OR text=(mykkä not
mykkäpuhelu) OR näkövamma* OR oireyhtym* OR opaskoir* OR pakkoliik*
OR (puhevi* NOT puheviest*) OR rajoittei* OR text=(rampa) OR text=(va-
jaamieli*) OR vajaaälyi* OR text=(vajak*) OR vammanen OR text=(viittoma-
kiel*) OR änkyt* OR syrjintä OR text=(*kansallispu* not kansallispuisto) OR
vajuk* OR text=(puhevamma*) OR text=(sompu* not sompujärv*) OR somp-
pu* OR asberger* OR text=(kehitysvamma*) OR mutakep* OR text=(lahko*
not hankalahko) OR liikuntakyvyt* OR mutapä* OR dysfasia* OR liikuntara-
joit* OR ryssitel* OR monikulttuuri* OR rodun OR (takaisin* and.s kotimaa*)
OR (virolai* and.s huor*) OR menkää kotimaahan OR ulkomaalaisvastai* OR
(syntyperä* and.s vuoksi) OR autismi* OR liikuntaeste* OR kainalosauv* OR
kyynärsauv* OR text=(lesta*) OR lestoi* OR huononäkö* OR nokikep* OR
sosiaalipumm* OR yhteiskunnan elät* OR pois suomesta OR (painu* and.s
kotimaa*) OR kehitystaso* OR uskonlahko* OR (venäläi* and.s huor*) OR
separi* OR separei* OR (sukupuol* and.s ilmaisu*) OR (sukupuol* and.s
identiteet*) OR vajaakuntoi* OR mulatti* OR vastaanottokesku* OR (burka*
not burkar*) OR syjivä* OR syrjityksi OR huivipä* OR mutuainen OR pat-
riootti OR kemali OR mustolainen OR maitonaama OR yöntimo OR toisus-
koiset OR vammaseksi OR viharyhm* OR nazist OR neukku OR karvakä*
OR mustanaam* OR Odin* OR Lold* OR utlänning* and.s hat* OR apa OR
fördom* OR hakkors* OR hudfärg* OR jud* OR invandra* OR främlingsfient*
OR skinnskall* OR neger* OR flykting* OR zigenar* OR tattar* OR hurri* OR
finnjäv* OR hatbrott* OR snedög* OR minorite* OR lessar* OR *troende* OR
renras* OR slöja* OR jesus OR koranen* OR kristendom* OR frälsningsarm*
OR profet* OR bibel* OR böne* OR turban* OR religion* OR frikyrk* OR
transvesti* OR bisexu* OR bög* OR flata OR flato OR registrera* and.s par-
förh* OR sexuell* and.s läggnin* OR transperso* OR ut ur skåpet OR rulls-
tol* OR rollator* OR blind* OR cp* and.s skada* OR efterbliv* OR utvecklin-
gsstörd* OR döv* OR dvärg* OR funktionshindra* OR stum OR synskada*
OR tvångsrörels* OR talfel OR teckenspråk* OR stammar OR diskriminer*
OR folkdräkt* OR sekt OR ras OR tillbaka till hemland* OR hor* OR autism*
OR kryck* OR socialfall* OR mulatt* OR mottagningscentral* OR patriot* OR


114
arab OR blatte OR babbe OR bananplockare OR berikare OR efterbliven
OR fikus OR lakrits* OR mongo* OR musse OR svartskalle OR naisviha OR
ähläm* OR text=(Suomi ensin) OR synagoga* OR rukoushuone* OR sateen-
kaari* OR text=(Suomen vastarintaliik*) OR text=(Pohjoismainen vastarinta-
liik*)

Ei liene ihan hirveän vaikea todeta, että kyseessä on ihan absurdi "tutkimus", jonka otanta koostuu lähinnä suomen- ja ruotsinkielisten kunnianloukkaustason aineistosta?
 
Sama sekoilu näköjään alkaa, kun nostaa ikävistä asioista tutkimustietoa esiin.

Suomalaisten osalta 91,5% tekee 73% viharikoksista eli suhdeluku on 0,8.

Esim irakilaisten osalta 0,6% tekee 5% rikoksista jolloin suhdeluku on yli 8.

Ja somaleiden osalta 0,36% tekee 3% rikoksista, jolloin suhdeluku on samaten yli 8.

Eli irakilaisten ja somalien taipumus syyllistyä viharikokseen on noin 10 kertainen suomessa syntyneeseen verrattuna.
Mitä sinä sekoilet? Kyse oli uhreista eikä syyllisistä. Puhuin aasialaisten kokemasta rasismista en aasialaisten tekemästä rasismista.
 
Ja miten tähän suomalaisten huimaan lukuun on päästy?



Ei liene ihan hirveän vaikea todeta, että kyseessä on ihan absurdi "tutkimus", jonka otanta koostuu lähinnä suomen- ja ruotsinkielisten kunnianloukkaustason aineistosta?
Eli tuolla tutkimuksella ei ollutkaan väliä?
 
Eikä mamujen tekemiä rikoksia, eli makes sense
Tällaisista tosiasioista on kyllä vaikea kiistellä, niinkun taisit hetki sitten sanoa. Vaan mistäköhän sä ja sun toverit valittaisitte, jos Suomessa olisi 0 mamua? Työttömät, homot ja kirkkoon kuulumattomat on mun top3 arvaukset.
 
Eli tuolla tutkimuksella ei ollutkaan väliä?
Onko mielestäsi rikosilmoitusten läpikäynti tuolla sanalistalla jonkinlainen indikaattori viharikosten esiintyvyydestä kansallisuuksittain? Onko sanalista mielestäsi hyvä tällaisen selvityksen tekemiseen?

Jos poliisi kirjaa vaikkapa rikosilmoitukseen jonkin sanan, jossa lukee vaikkapa "moske*", mitä se tarkoittaa ja onko perusteltua syytä pitää siis kyseistä rikosilmoitusta ilmoituksena viharikoksesta?

Poliisi on itse kirjannut vain 15% noista selvitykseen osuvista itse viharikoksiksi.
Siinä nyt ensialkuun pari helppoa kysymystä.

edit.
Jotta asia menisi vielä hieman paremmin perille, muotoilenpa sinulle pari esimerkkiä.

"Henkilö A oli varastanut henkilön B kengät moskeijan sisäänkäynniltä rukouksen aikana."
Viharikos? Tietenkin! Katso sanalistaa!

"Luterilaisen seurakunnan kanttori A oli varastanut kolehdista kolme kahden euron kolikkoa jumalanpalveluksen päätyttyä."
Viharikos? Tietenkin! Katso sanalistaa!

Meneekö perille?
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisista tosiasioista on kyllä vaikea kiistellä, niinkun taisit hetki sitten sanoa. Vaan mistäköhän sä ja sun toverit valittaisitte, jos Suomessa olisi 0 mamua? Työttömät, homot ja kirkkoon kuulumattomat on mun top3 arvaukset.

Kuvaavaa on että ongelma on mamujen tuomista ongelmista "valittaminen", ei ne ongelmat. Jälkimmäinen taas ala-arvoista projisointia, että siihen en edes alennu vastaamaan.
 
Onko mielestäsi rikosilmoitusten läpikäynti tuolla sanalistalla jonkinlainen indikaattori viharikosten esiintyvyydestä kansallisuuksittain? Onko sanalista mielestäsi hyvä tällaisen selvityksen tekemiseen?

Jos poliisi kirjaa vaikkapa rikosilmoitukseen jonkin sanan, jossa lukee vaikkapa "moske*", mitä se tarkoittaa ja onko perusteltua syytä pitää siis kyseistä rikosilmoitusta ilmoituksena viharikoksesta?

Poliisi on itse kirjannut vain 15% noista selvitykseen osuvista itse viharikoksiksi.
Siinä nyt ensialkuun pari helppoa kysymystä.

edit.
Jotta asia menisi vielä hieman paremmin perille, muotoilenpa sinulle pari esimerkkiä.

"Henkilö A oli varastanut henkilön B kengät moskeijan sisäänkäynniltä rukouksen aikana."
Viharikos? Tietenkin! Katso sanalistaa!

"Luterilaisen seurakunnan kanttori A oli varastanut kolehdista kolme kahden euron kolikkoa jumalanpalveluksen päätyttyä."
Viharikos? Tietenkin! Katso sanalistaa!

Meneekö perille?
Huomaat varmaan että minä en laittanut tuota tutkimusta enkä tunne sitä. Eli jos ulkomaalaistaustainen muslimi on varastanut toiselta kengät moskeijassa niin se näkyy tuossa listassa ulkomaalaisperäisen tekevänä?
 
Huomaat varmaan että minä en laittanut tuota tutkimusta enkä tunne sitä. Eli jos ulkomaalaistaustainen muslimi on varastanut toiselta kengät moskeijassa niin se näkyy tuossa listassa ulkomaalaisperäisen tekevänä?
Et sitten jaksanut vastata kysymyksiin, vaikkakin jaksoit tulkita tutkimusta aiemmin. Kyseessä on täysin 0-tason tutkimus, joka pohjautuu sanalistoihin (samoin Suomen vihapuhetilastot pohjautuvat vastaaviin sanalistoihin, joissa käydään läpi yksittäisiä sanoja aineistosta).

Ja vastauksena kysymykseesi: KYLLÄ.

Ne oikeat tilastot ovat ihan jotain muuta ja tuomioissa asiaa huomioidaan vieläkin harvemmin.
 
Et sitten jaksanut vastata kysymyksiin, vaikkakin jaksoit tulkita tutkimusta aiemmin. Kyseessä on täysin 0-tason tutkimus, joka pohjautuu sanalistoihin (samoin Suomen vihapuhetilastot pohjautuvat vastaaviin sanalistoihin, joissa käydään läpi yksittäisiä sanoja aineistosta).

Ja vastauksena kysymykseesi: KYLLÄ.

Ne oikeat tilastot ovat ihan jotain muuta ja tuomioissa asiaa huomioidaan vieläkin harvemmin.
Tulkitsin ihan kuvan perusteella enkä tarkastanut @brainsurgery :n väitettä.
 
Tulkitsin ihan kuvan perusteella enkä tarkastanut @brainsurgery :n väitettä.

Jep, etpä varmasti olekaan koskaan mitään vastaavaa tutkimusta nähnyt tai kommentoinut... Vuosittainen "viharikosraportti" on varmasti myös mennyt uutisoinnin tasolla täysin ohi.

Lisäyksenä tuohon vihapuheasiaani, voit tutkailla tästä linkistä hieman sen "otosta":

Mutta väistely asian suhteen on ihan tervettä, eipä tarvitse omia näkemyksiään haastaa millään muotoa.

PS.
Mieltäni muuten lämmittää, että Packalen tippui eduskunnasta, voi keskittyä paremmin yrityksensä raporttien koostamiseen.
 
Jos ajatellaan uhria niin 73% mahdollisuudella tekijä on suomalaisella syntyperällä. Eikä taulukko kerro viharikoksen uhrin etnisyydestä. Ei tosin nuo ystäväni ole nostaneet syytteitä, ei ole ollut kyseessä sellaiset tapahtumat että niistä kannattaisi oikeutta lähteä käymään.

Tuon taulukon mukaan 20 teosta suomalainen on 15 takana, irakilainen 1, 1 ei tiedossa, 1 sellaisen jota ei pahemmin erota suomalaisesta ja loput 2 muiden.
Suomessa väkivaltapauksissakin rikokset tutkitaan ja hutkitaan jos jaksetaan tai riittää resursseja. Monesti tuollaisen prosessin käyminen on uhrille raskaampaa ja traumaattisempaa, kuin siitä saatu hyöty, eli joku 200€ korvaus ja nuhteita tekijälle. Ikävä kyllä.
 
Jep, etpä varmasti olekaan koskaan mitään vastaavaa tutkimusta nähnyt tai kommentoinut... Vuosittainen "viharikosraportti" on varmasti myös mennyt uutisoinnin tasolla täysin ohi.

Lisäyksenä tuohon vihapuheasiaani, voit tutkailla tästä linkistä hieman sen "otosta":

Mutta väistely asian suhteen on ihan tervettä, eipä tarvitse omia näkemyksiään haastaa millään muotoa.

PS.
Mieltäni muuten lämmittää, että Packalen tippui eduskunnasta, voi keskittyä paremmin yrityksensä raporttien koostamiseen.
Okei. Kerro mihin haluat minun vastaavan? Eli mitä kysymystä väistelen mielestäsi?

Jos tutkimuksesta puhut niin hyväksyn väitteesi että se on kelvoton. Homman linkkejä en kuitenkaan aio avata. Oman väitteeni kannalta linkki ei antanut tietoa suuntaan taikka toiseen ja sen mielestäni toin esille jo ennen kuin kerroit linkin tietojen olevan arvottomia.
 
Tässä esimerkiksi statistiikkaa yhdestä kaupungista
Valitsit itärajan läheisyydestä yliopisto- ja AMK-kaupungin osoittamaan että mamuja asuu muuallakin kuin Helsingissä :rofl:

Ulkomaalaisia kyllä, muttei kovinkaan paljon heitä joita yleisesti kutsutaan mamuiksi, vastasithan viestiin jossa esitettiin väite "Hesassa lähinnä mamuja asuu nykyäään". Linkkaamasi sivun mukaan Joensuussa enemmistö eurooppalaisia ja heistä suurin osa entisen Neukkulan alueelta. Eli käytännössä venäläisiä työn, avioliiton ja vapauden perässä sekä EU-maiden vaihto-opiskelijoita. Merkkivaatteiden katuryöstöt ja muu keppostelu ei ole kovinkaan yleistä noissa ryhmissä.
 
Valitsit itärajan läheisyydestä yliopisto- ja AMK-kaupungin osoittamaan että mamuja asuu muuallakin kuin Helsingissä :rofl:

Ulkomaalaisia kyllä, muttei kovinkaan paljon heitä joita yleisesti kutsutaan mamuiksi, vastasithan viestiin jossa esitettiin väite "Hesassa lähinnä mamuja asuu nykyäään". Linkkaamasi sivun mukaan Joensuussa enemmistö eurooppalaisia ja heistä suurin osa entisen Neukkulan alueelta. Eli käytännössä venäläisiä työn, avioliiton ja vapauden perässä sekä EU-maiden vaihto-opiskelijoita. Merkkivaatteiden katuryöstöt ja muu keppostelu ei ole kovinkaan yleistä noissa ryhmissä.
Siis tuo on yksi niistä joissa tuntemani aasialaiset ovat kohdanneet rasismia. Mainitsemiesi syiden takia laitoin sen.

Tunnen tuolta muutenkin paljon porukkaa. Pohjois-Karjala ja Uusimaa on ne alueet joista on kokemuksia, jonkun verran muualta.
 
Siis tuo on yksi niistä joissa tuntemani aasialaiset ovat kohdanneet rasismia. Mainitsemiesi syiden takia laitoin sen.

Tunnen tuolta muutenkin paljon porukkaa. Pohjois-Karjala ja Uusimaa on ne alueet joista on kokemuksia, jonkun verran muualta.
Kerrotko mitä heille on tapahtunut siis? Omat kaksi mustaa tuttuani sanovat että ihan samanlaista huutelua ja vittuilua kuin mitä kaikki muutkin saavat osaksensa.
 
Sisäministeriön tänään julkaiseman esiselvityksen mukaan ulkomaalaislain kokonaisuudistukselle olisi tarvetta alkavalla hallituskaudella.

Tiedote:

Itse esiselvitys:

Tiedotteessa puhutaan vain maahanmuuttoprosessin sujuvoittamisesta Suomen elinvoimaisuuden ja kilpailukyvyn tukemiseksi, mutta ei lainkaan tarpeesta haitta-aineksen maahantulon tehokkaaseen estämiseen ja maasta poistamiseen. Itse esiselvityksessä kyllä mainitaan myös maasta poistamiseen liittyviä asioita. Nyt olisi tärkeää saada Perussuomalaiset mukaan hallitukseen, jotta uudistuksessa tulisi kaikki näkökohdat huomioiduksi.
 
Kerrotko mitä heille on tapahtunut siis? Omat kaksi mustaa tuttuani sanovat että ihan samanlaista huutelua ja vittuilua kuin mitä kaikki muutkin saavat osaksensa.
Syljetty päälle, haukuttu apinaksi, haukuttu väärällä etnisyydellä tarkoituksella ja hakattu kadulla. Minulle ei tuntemattomat (eivätkä kyllä muutkaan) ole noin tehneet.

Mitä sinä oikein olet kohdannut (oletan että et näytä ulkomaalaiselta)?
 
Syljetty päälle, haukuttu apinaksi, haukuttu väärällä etnisyydellä tarkoituksella ja hakattu kadulla. Minulle ei tuntemattomat (eivätkä kyllä muutkaan) ole noin tehneet.

Mitä sinä oikein olet kohdannut (oletan että et näytä ulkomaalaiselta)?
Minä? En näytä ulkomaalaiselta, jos se nyt tähän mitenkään liittyy. Kaksi mustaa tuttuani eivät vastaavaa ole kokeneet. Perus huutelut ja vittuilut mitä kaikki muutkin saavat osakseen.
 
Minä? En näytä ulkomaalaiselta, jos se nyt tähän mitenkään liittyy. Kaksi mustaa tuttuani eivät vastaavaa ole kokeneet. Perus huutelut ja vittuilut mitä kaikki muutkin saavat osakseen.
Sanoit että kaikki kohtaavat huutelua joten ajattelin sen sisältävän sinut, Vai tarkoititko kaikki sanalla kaikki tummat?

En ole itse kokenut huutelua joten ihmettelin sitä osuutta. Millaista huutelua nuo kaverisi ovat kokeneet mitkä on normaalia kaikille siellä päin?
 
Sanoit että kaikki kohtaavat huutelua joten ajattelin sen sisältävän sinut, Vai tarkoititko kaikki sanalla kaikki tummat?

En ole itse kokenut huutelua joten ihmettelin sitä osuutta. Millaista huutelua nuo kaverisi ovat kokeneet mitkä on normaalia kaikille siellä päin?
No jos yhtään aktiviisesti on vaikka baareissa käynyt, tietää että kaikenlaisia tilanteita tulee. Kadulla saattaa nistit sekoilla. Suurin osa varmasti törmää kanssa-ihmisten huonosti käyttätymiseen. Tummat ovat minulle huudelleet, valkoiset myös. Tumma nuoriso omaan silmään tuolla asemalla vaikka huonosti käyttäytyy. Tummat ja vaaleat molemmat saavat varmasti "osansa".
 
No jos yhtään aktiviisesti on vaikka baareissa käynyt, tietää että kaikenlaisia tilanteita tulee. Kadulla saattaa nistit sekoilla. Suurin osa varmasti törmää kanssa-ihmisten huonosti käyttätymiseen. Tummat ovat minulle huudelleet, valkoiset myös. Tumma nuoriso omaan silmään tuolla asemalla vaikka huonosti käyttäytyy. Tummat ja vaaleat molemmat saavat varmasti "osansa".
Ehkä sitten minussa jotain miksi ei huudella. Osa kyllä haastanut riitaa ihan vaan päästäkseen tappelemaan mutta ei huutelua muuten kuin uskallatko käydä kimppuun tai vastaavaa. Lapsena osa huuteli mutta sitäkään ei paljoa ja taisi olla se siihen aikaan yleinen 'homo'. Kehuja tulee mutta ei loukkauksia. Baareissa en ole viimeaikoina käynyt mutta nuorempana niissä tuli käytyä. Tappeluissakaan kukaan ei käynyt persoonaani kiinni vaan ne syntyivät vahinkotönäisyistä taikka vastaavista.

Netissä törmää huuteluun ja loukkauksiin mutta ei IRL. Näytän ihan normaalilta keski-ikäiseltä valkoihoiselta mieheltä.
 
Ehkä sitten minussa jotain miksi ei huudella. Osa kyllä haastanut riitaa ihan vaan päästäkseen tappelemaan mutta ei huutelua muuten kuin uskallatko käydä kimppuun tai vastaavaa. Lapsena osa huuteli mutta sitäkään ei paljoa ja taisi olla se siihen aikaan yleinen 'homo'. Kehuja tulee mutta ei loukkauksia. Baareissa en ole viimeaikoina käynyt mutta nuorempana niissä tuli käytyä. Tappeluissakaan kukaan ei käynyt persoonaani kiinni vaan ne syntyivät vahinkotönäisyistä taikka vastaavista.

Netissä törmää huuteluun ja loukkauksiin mutta ei IRL. Näytän ihan normaalilta keski-ikäiseltä valkoihoiselta mieheltä.
Niin juuri tätä normaalia ihmisten kanssakäymistä tarkoitin.
 
Niin juuri tätä normaalia ihmisten kanssakäymistä tarkoitin.
Juttu onkin että nuo tuntemani vierasperäisen näköiset ovat kohdanneet muuta huutelua, väkivallan uhkaa taikka väkivaltaa sen takia miltä näyttävät. Minulle sellaista ei ole tapahtunut. Toki poikkeava käytös/ulkomuoto aiheuttaa samaa kuten transsukupuolisuus jos sen erottaa selkeästi. Kyse on erilaisuuden pelosta ja rasismi on yksi sen ilmentymä. Kaikki eivät ilmeisesti kuitenkaan koe rasismia kuten osoitit.

Aasialaisia pidetään hyvinä ja silti he kokevat rasismia. Minulla kiinalais-, filippiiniläis- ja intilaisperäisiä tuttuja. Tummaihoista intialaisperäistä kaikki eivät edes erota afrikkalaisesta, ainakaan kun hän oli lapsi. Eniten yllätti tuo puolikiinalaisen pojan kokema rasismi kun hänen suomalaisperäinen äitinsä siitä kertoi. Lasten osalla kiusaamista ainakin nykyään tapahtuu niin paljon että heidän osaltaan en osaa sanoa onko rasismi syy.
 
Juttu onkin että nuo tuntemani vierasperäisen näköiset ovat kohdanneet muuta huutelua, väkivallan uhkaa taikka väkivaltaa sen takia miltä näyttävät. Minulle sellaista ei ole tapahtunut. Toki poikkeava käytös/ulkomuoto aiheuttaa samaa kuten transsukupuolisuus jos sen erottaa selkeästi. Kyse on erilaisuuden pelosta ja rasismi on yksi sen ilmentymä. Kaikki eivät ilmeisesti kuitenkaan koe rasismia kuten osoitit.

Aasialaisia pidetään hyvinä ja silti he kokevat rasismia. Minulla kiinalais-, filippiiniläis- ja intilaisperäisiä tuttuja. Tummaihoista intialaisperäistä kaikki eivät edes erota afrikkalaisesta, ainakaan kun hän oli lapsi. Eniten yllätti tuo puolikiinalaisen pojan kokema rasismi kun hänen suomalaisperäinen äitinsä siitä kertoi. Lasten osalla kiusaamista ainakin nykyään tapahtuu niin paljon että heidän osaltaan en osaa sanoa onko rasismi syy.
Ja oma pointtini että minun tuttuni eivät ole normaalista poikkeavaa kokeneet. Nämä on näitä kokemuksia.
 
Roadmanit pelottavat nuoria myös Oulussa.
Oulussa ei ole virallisesti katujengejä, mutta roadmanit pelottavat nuoria: ”Puukottavat ja ryöstelevät”
Iltalehti jalkautui maaliskuun viimeisenä perjantaina Oulun keskustaan etsimään katujengejä.

Kauppakeskus Valkean kesäkadulla näkyi maaliskuun viimeisenä perjantaina nuoria, mutta ei katujengejä. IL-TV
Tekijän kuva
Jussi Korhonen

jussi.korhonen@iltalehti.fi
Tänään klo 19:27
Oulun keskustassa perjantai-ilta hämärtyy.
Ihmisiä pakkautuu ravintoloihin. Aikuisista jotkut vaikuttavat jo ilmeisen päihtyneiltä.

Nuoriso ei. Skeittilaudat kolisevat kävelykatualueella. Takavuosina suositut kaljapussit ja siiderinassakat näyttävät korvautuneen pitkälti virvoitus- ja energiajuomilla. Kessun sijaan kiskotaan sähkötupakkaa, jos sitäkään.
Vaikka siltä osin näyttää aikaisempaa terveemmältä, kaikki ei ole aivan hyvin.
Kauppakeskus Valkeassa aikaa viettävät nuoret kertovat, että viitteitä erityisesti Helsingissä huolestuttaneesta katujengi-ilmiöstä on nähtävissä Oulussakin. Aina Valkeassa ja muualla keskustassa ei tunnu turvalliselta.
– Välillä ei. Se vähän riippuu, sanoo 14-vuotias nuori, joka ei halua nimeään tai kuvaansa julkisuuteen.
Kysyttäessä, mikä turvattomuutta aiheuttaa, nuoret mainitsevat ensimmäiseksi päihteidenkäyttäjät, jotka tappelevat ja aiheuttavat muutenkin häiriötä.
– Random nistit, he ilmaisevat.
Toiseksi uhaksi nuoret mainitsevat roadmanit.
– He puukottavat ja ryöstelevät ihmisiä.
Kauppakeskus Valkea on oululaisten nuorten suosima ajanviettopaikka.
Kauppakeskus Valkea on oululaisten nuorten suosima ajanviettopaikka.

Kauppakeskus Valkea on oululaisten nuorten suosima ajanviettopaikka. JUSSI KORHONEN

Saaliiksi pipo
Roadman-ilmiö on lähtöisin Britanniasta. Rikollista elämäntapaa ihannoivat huppupäiset nuoret pukeutuvat tummiin ja liikkuvat porukoissa.
Poliisin silmissä joukosta nuoria ei tule automaattisesti jengiä, sillä jengin kriteerit ovat tiukat. Arkikielessä jatkuvasti yhdessä liikkuvat ja yhtenäisesti pukeutuneet porukat on kuitenkin helppo nimetä jengeiksi, kuten Oulun kauppakeskus Valkeassa olleet nuoretkin tekevät.
Olipa vaatetus mikä hyvänsä, merkittävämpää on se, mitä porukat, jengit tai lössit tekevät.
Valkeassa tapahtui maaliskuun alkupuolella väkivaltainen ryöstö. Poliisin mukaan noin kymmenhenkinen nuorisojoukkio oli käynyt kahden alaikäisen uhrin kimppuun. Uhreilta oli revitty vaatteita ja toiselta heistä oli varastettu pipo.
Tapauksen tutkinnanjohtaja, rikosylikonstaapeli Irmeli Korhonen kertoi tuolloin Iltalehdelle, että Oulun nuorison keskuudessa ”jengikulttuurin ihannoiminen” on yleistynyt. Korhosen mukaan kehitys on tapahtunut nopeasti.
Maaliskuun alun ryöstö ei ollut ainoa laatuaan. Nuorten tekemät ryöstöt ja väkivalta ovat lisääntyneet myös Oulussa.
– Vielä muutama kuukausi sitten olisin sanonut, että meillä ei ole samanlaista katuryöstelyä, kuten Etelä-Suomessa, mutta kyllä tämä hieman alkaa huolestuttaa, mihin Oulussa ollaan menossa, Korhonen totesi.
Jengikulttuurin ihannoiminen näkyy hänen mukaansa muun muassa nuorisoporukoiden yhtenäisen vaatetuksen hakemisessa
Korhonen kehotti Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa aikaa viettävien nuorten vanhempia menemään itse katsomaan, minkälaista siellä on.
Oulun kaupungin jalkautuvan nuorisotyön tiimi Janne Myllylä, Shengfiny Bol ja Sakari Lind kohtasivat nuoria kauppakeskus Valkeassa perjantai-iltana.
Oulun kaupungin jalkautuvan nuorisotyön tiimi Janne Myllylä, Shengfiny Bol ja Sakari Lind kohtasivat nuoria kauppakeskus Valkeassa perjantai-iltana.

Oulun kaupungin jalkautuvan nuorisotyön tiimi Janne Myllylä, Shengfiny Bol ja Sakari Lind kohtasivat nuoria kauppakeskus Valkeassa perjantai-iltana. JUSSI KORHONEN

Pukeutumistyyli näkyy
Iltalehti jalkautui etsimään katujengejä Oulun ytimestä maaliskuun viimeisenä perjantaina.
Roadman-pukeutumista muistuttaviin asuihin sonnustautuneita nuoria näkyi siellä täällä, mutta isompina ryhminä heitä ei ainakaan sinä perjantai-iltana ollut nähtävissä sen enempää Valkeassa kuin muuallakaan Oulun ydinkeskustassa.
Sen sijaan Valkeassa työtään oli tekemässä Oulun jalkautuvan nuorisotyön tiimi. Heidän ydintehtävänään on kohdata perinteisen nuorisotalotoiminnan ulkopuolelle jäävät nuoret ja nuoret aikuiset.
Viime vuonna perustettuun Kaasi-ryhmään kuuluva nuorisotyöntekijä Janne Myllylä kertoo, että hänkään ei ole työssään jengejä kohdannut, mutta roadmaneihin hänkin on törmännyt.

– Lähinnä pukeutumistyyli on se, joka on meillä näkyvissä jalkautuvassa työssä.
Poliisit ja järjestyksenvalvojat lisäävät nuorten turvallisuudentunnetta Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa.
Poliisit ja järjestyksenvalvojat lisäävät nuorten turvallisuudentunnetta Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa.

Poliisit ja järjestyksenvalvojat lisäävät nuorten turvallisuudentunnetta Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa. JUSSI KORHONEN
Osuuskaupan porstua
Aiemmin Oulun keskustan vetonaula oli kävelykatu Rotuaari, mutta muutaman viime vuoden ajan painopiste on siirtynyt osin viereiselle Isokadulle eli Isollekadulle, kuten paikalliset sanovat.
Osuuskauppa Arina rakensi Isollekadulle kauppakeskus Valkean, joka avautui vuonna 2016.

Kahta puolen katua sijaitsevaa kauppakeskusta halkoo kesäkaduksi kutsuttu katettu katuosuus. Se mielletään osaksi Valkeaa, ikään kuin osuuskaupan porstuaksi, mutta todellisuudessa kyseessä on ympäri vuorokauden avoinna oleva julkinen tila.
Jo ennen avautumistaan kesäkatu herätti keskustelua. Katujengi-ilmiöstä ei vielä tiedetty, mutta kesäkadun pelättiin muuttuvan päihdeongelmaisten, huumekaupan ja kaikkinaisen muun pahan pesäksi.
Toisaalta vaadittiin, ettei Isoakatua saa sulkea yhden kaupallisen toimijan vuoksi, jolle on myönnetty lupa tehdä kauppakeskus keskelle tietä, kuten asia miellettiin.
Vuosien saatossa kesäkadusta on muotoutunut erityisesti kylminä vuodenaikoina suosittu ajanviettopaikka, jossa on tapahtunut myös rikoksia.
Maaliskuun viimeisenä perjantaina, kuten usein muulloinkin, Valkean edustalla seisoo poliisiauto. Illan himmetessä poliisit jalkautuvat kauppakeskukseen puhuttelemaan vartijoita. Mitään ei ollut käynnissä, mutta poliisi oli siellä, missä oli ihmisiäkin.
Nuorisotyöntekijä Janne Myllylä kertoo, että kesäisin nuoriso hajautuu laajemmalle, mutta talviaikaan juuri Valkea kerää nuoria laajalti ympäri Oulun. Toiseksi suosituksi paikaksi hän ja Valkeassa aikaa viettävät nuoret mainitsevat kauppakeskus Pekurin.
Entinen Stockmann
Kauppakeskus Pekuri sijaitsee vain kivenheiton päässä Valkeasta. Kyseessä on aikaisemmin Oulussa toimineen Stockmannin entinen toimipaikka, joka on muuntunut kauppakeskukseksi.
Pekurin Kirkkokadun puoleisen oven läheisyydessä puhelimiaan tutkii kaksi poikaa, jotka kertovat olevansa 13-vuotiaita. Kello on hieman yli yhdeksän illalla, ja he kertovat odottavansa paikalle kavereitaan.
Vaikka Oulun keskustassa näkyy perjantai-iltana joitakin alakouluikäisiltäkin vaikuttavia skeittaajia, näyttää kaksikko ulkoisesti lukeutuvan selvästi nuorimpiin keskustassa aikaa viettäviin.
Pojat kertovat asuvansa keskustassa ja viettävänsä Pekurissa tai Valkeassa aikaa säännöllisesti. Hekään eivät yleensä koe oloaan turvattomaksi. He mainitsevat turvallisuudentunnetta lisääviksi tekijöiksi keskustassa näkyvästi läsnä olevat poliisit ja vartijat.
Roadmaneista ja heidän maineestaan pojat ovat silti tietoisia. He ovat kuulleet, että on tapahtunut ryöstöjä ja että mukana saattaisi olla veitsiä.

– Minulle he eivät ole koskaan tehneet tai puhuneet mitään. Ovat menneet vain ohi jonnekin, toinen pojista sanoo.
Hän lisää, että kohtaamisia ei kuitenkaan usein tule, sillä hän välttelee niitä.
Olipa Oulussa jengejä virallisesti tai ei, nuoret tiedostavat, että olemassa on uhka.
Kauppakeskus Valkean kahden eri puolen välissä on katettu katuosuus, joka on auki ympäri vuorokauden.
Kauppakeskus Valkean kahden eri puolen välissä on katettu katuosuus, joka on auki ympäri vuorokauden.

Kauppakeskus Valkean kahden eri puolen välissä on katettu katuosuus, joka on auki ympäri vuorokauden. JUSSI KORHONEN
Liivijengi Rotuaarilla
Pekurin poikien kaverit saapuvat, ja he poistuvat jatkamaan iltaa muualle.
Ilta on pimentynyt. Kauppakeskus Valkean kesäkadulla seisoo kyltti kädessään mies, joka haluaa kertoa Jeesuksesta. Letkunpuiston puoleisen oven vieressä on kaksi miestä, jotka eivät silmämääräisesti arvioiden ole ensimmäistä kertaa humalassa.
Muuten Valkeassa on hiljaista, sillä pääosa liikkeistä on sulkeutunut. Kesäkadulla on enää yksittäisiä nuoria.
Oululainen Kaleva kertoi perjantaina, että poliisi pitää silmällä Oulun keskustassa liikkuvaa katujengikulttuuria selkeästi ihannoivaa ryhmää, jota ei kuitenkaan pidetä jenginä.
Sitä tai muitakaan katujengiä ulkoisesti edes muistuttavia ryhmiä ei näkynyt, kun Iltalehti kiersi Oulun keskustaa maaliskuun viimeisenä perjantai-iltana.
Lähimmäksi ylsi yksi yhtenäisen vaatetuksensa puolesta jengiksi soveltuva porukka, mutta sekin koostui kampanjaliiveihin pukeutuneista sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkisesta (vas) ja vasemmistoliiton vaalikampanjaväestä Rotuaarin vaalikylässä.
 
No nyt oli kyllä aika hienoa olkiukkoilua Iltalehdeltä.
Verrataan thaihierontapaikkoja katujengeihin "varjoyhteiskuntana". Ollaan kuulema ruotsin tiellä, kun on tämmöistä.


Kortelainen arvioi, että thaihieromoissa työskentelevien naisten prostituutiota suurempi ongelma ovat heidän henkilökohtaiset ongelmansa.

Esimerkiksi huonosti suomalaiseen yhteiskuntaan kotiutumiseen olisi pitänyt puuttua jo kauan sitten.

– Heille saataisiin koulutusta, saataisiin kielitaitoa, että heillä olisi muitakin edellytyksiä toimia kuin tällä perinteisellä ammatilla, missä he ovat olleet. Ainakin tarjottaisiin apua. En tiedä, onko niin tehty. Eihän ihmisiä saa väkisin integroitua yhteiskuntaan.

Toisaalta myös yhteiskunnalla on peiliin katsomisen paikka. Vaikka ”Ruotsin tielle joutumisesta” on puhuttu pitkään, Suomessa toimii jo esimerkiksi tätä juttua käsittelevä varjoyhteiskunta.

Autot eivät pala, mutta esimerkiksi nepalilaisissa ravintoloissa, thaihieromoissa ja monissa siivousyrityksissä on omat sääntönsä.

Kuvituskuva. Kuvan nainen ei liity juttuun.



UUTISET
Hierontaa K-18-leimalla
Suomessa toimii jopa satoja thaihierontapaikkoja. Iltalehti kävi niistä yhdessä. Toimittaja yllättyi siitä, miten härskiä ja suoraa palvelu oli. Kokenut rikosylikomisario kertoo surullisen syyn sille, miksi yhteiskunta antaa ilmiön rehottaa vuodesta toiseen.

Sami Koski
sami.koski@iltalehti.fi
Tänään klo 20:01
Pääsiäisenä Iltalehti Plus -palvelussa julkaistaan uudelleen kiinnostavimpia juttujamme.
– Haluatko jotain muuta?
Elämäni ensimmäisestä thaihieronnasta on jäljellä viisi minuuttia. Kiusalliset hetket kuitenkin kasvavat räjähdysmäisesti.
En muista, alkoiko hieroja vilkuilla bokserien päällä olevaa pyyhettä ennen vai jälkeen kiusallisen kysymyksen.
Avoliitossa elävälle tiedusteluun taitaa olla kuitenkin vain yksi vastaus. Silti on hieman kiusallista, kun thaihierojan kädet alkavat pikkuhiljaa siirtyä etureisistä kohti nivusia.
Jotain muuta tarkoittaa tässä yhteydessä niin sanottua käsihoitoa. Myös seksiä saa, jos haluaa.
– Kaikki tällä kadulla myyvät seksiä, thaihieroja sanoo.
Kadulla thaihieroja tarkoittaa Helsingin Vaasankatua. Katu tunnetaan Helsingissä paitsi baareistaan myös seksinmyynnistään.
Asia konkretisoituu seuraavalla viikolla työpaikan viikkopalaverissa. Naispuolinen kollega kertoo käyneensä kysymässä hierontaa eräässä toisessa kadulla sijaitsevassa thaihierontapaikassa.
Hän halusi kokeilla, saavatko myös naiset hierontaa thaihierontapaikoissa.
– Ovelle tuli pian nainen, joka katsoi minua hyvin epäilevästi lasin takaa. Kysyin, saako täältä hierontaa. ”Ei!”, hän vastasi heti.
Sen jälkeen kului hetki. Hieroja osoitti ovea, jossa oli puhelinnumero: pitää varata aika!
Hieroja liukeni paikalta sen jälkeen.
– Tuli sellainen olo, että vaikka yrittäisin varata aikaa, niin en saisi, naispuolinen kollega kertoo.
Jutussa käytetyt kuvat ovat kuvituskuvia eivätkä liity jutussa mainittuun thai-hierontapaikkaan.

Helsingissä Harjun kaupunginosassa sijaitseva Vaasankatu tunnetaan lukuisista thaihieromapaikoistaan. JENNI GÄSTGIVAR
Satoja paikkoja?
Seksiä tarjonnut hieroja ei halua antaa haastattelua – edes nimettömästi.
Se on kuitenkin ymmärrettävää. Suomessa toimii vähintään kymmeniä thaihierontapaikkoja, ja poliisin mukaan lähes kaikissa niissä tarjotaan seksiä.
– Sellainen käsitys meillä on, että hierontaakin saa, mutta lähtökohtaisesti joka paikasta saa muutakin palvelua, rikosylikomisario Hannu Kortelainen sanoo.
Kortelainen johtaa yhdessä rikostarkastaja Pekka Hätösen kanssa poliisin valtakunnallista ihmiskauppatutkintaryhmää.
Huoli thaihierontapaikoista nousee tasaisin väliajoin yhteiskunnan puheenaiheeksi. Esimerkiksi jo vuonna 2007 sisäministeriö teki Anne Holmlundin (kok) ministeriaikana selvityksen thaihierontapaikoista.
Tuolloin arvioitiin, että thaihierontapaikkoja olisi Suomessa 200. Selvityksessä kuitenkin muistutettiin, että määrä on kasvussa. Nykyisin thaihierontapaikkoja on vähintään kymmeniä, mutta todennäköisesti paljon enemmänkin.
– Kyllä se saattaa mennä ihan satoihin, kun isommissa kaupungeissa niitä on useampia ja melkein joka kaupungista löytyy jonkinlainen thaihierontapaikka, Kortelainen pohtii.
f75b9227ad12e72076780be8ea9c0bbd09a8e1c97a016cbf13f6cd6af663c820.jpg
f75b9227ad12e72076780be8ea9c0bbd09a8e1c97a016cbf13f6cd6af663c820.jpg

MOSTPHOTOS
Älä sekoita väärään
Thaihierontapaikkoihin on liittynyt jo vuosia siis vahva stigma seksityöstä. Tämä juttu ei käsittele perinteistä thaihierontaa, joka ei liity seksityöhön.
Tämä juttu käsittelee paikkoja, joissa tarjotaan ensisijaisesti seksiä ja joiden takia myös perinteistä thaihierontaa tarjoavat yritykset joutuvat vastaamaan ”saako täältä seksiä” -kysymyksiin.
Koska Suomessa toimii jopa satoja thaihierontapaikkoja, ei voi sanoa varmasti, missä niistä myydään ja missä ei myydä seksiä.
Ei ole mikään salaisuus, että nykyisin isossa osassa halvimmista thaihierontapaikoista saa seksiä. Esimerkiksi tämän jutun kokeilupaikassa Helsingin Vaasankadulla puolen tunnin hieronta maksoi 50 euroa ja tunnin hieronta 75 euroa – käteisellä.
Oikeat hierontapaikat tarjoavat pelkkää hierontaa. Yleensä myös niiden hinta on kalliimpi. Esimerkiksi useissa toimipisteissä toimivassa Naminassa tunnin thaihieronta maksaa 88 euroa, ja sen voi maksaa muutenkin kuin käteisellä.

Normaali thaihieronta on saanut kärsiä hieronnalla ratsastavien seksipaikkojen vuoksi. MOSTPHOTOS
Maksu etukäteen
Ennätys seksipyyntöjen määrässä taitaa olla vuodelta 2007 peräisin olevassa Helsingin Sanomien testiryhmän jutussa, jossa testaajille tarjottiin kaikissa 30 paikassa seksiä.
Samoihin aikoihin myös Suomen Kuvalehti teki aiheesta jutun. Silloin eräs seksinmyyntiin ajautunut thainainen kertoi kylmäävän kommentin.
– Thaimaassa seksityö on häpeällistä. Etelän lomakohteissa on paljon seksiteollisuutta, mutta vain tietynlaiset naiset menevät sinne töihin. Normaali thaityttö, joka tulee hyvästä perheestä... länsimaisella miehellä ei ole mitään mahdollisuuksia saada häntä, nainen kertoi 15 vuotta sitten.
Ennen kuin Helsingin Vaasankadulla sijaitsevasta hierontapaikasta tarjottiin minulle seksiä, kliseinen on vaikutelma, joka paikasta väistämättä muodostuu.
Punaisten lyhtyjen katua muistuttavien näyteikkunoiden lisäksi myös hierontapaikan sisätilat muistuttavat enemmän strippiklubia kuin hierontapaikkaa. Punaiset valot yhdistettynä hämärän valaistuksen kanssa tuovat mieleen väsyneen elokuvan kohtauksen, jossa thaihierojan sängystä haetaan eläkkeelle hamuava poliisi pois.
Ovikellon soimisen jälkeen hieroja kysyy hämärässä ja kapeassa sisätilassa maksua etukäteen. Paikka ei varsinaisesti hengi korttimaksua, joten maksan puolen tunnin hieronnasta 50 euroa käteisellä. Kuittia en tajua pyytää, mutta ei sitä kyllä tarjotakaan minulle.
Epäilykset heräävät, kun hieroja näyttää minulle kahdesta kopista toisen ja käy vessassa. Kopista löytyy sängyn lisäksi halvalta näyttävä muovinen kello, öljypullo ja – luojan kiitos – tyynyn päällä oleva kertakäyttösuojus. Samalla kuuluu ovikelloa muistuttava ääni, joka taitaa kertoa jollekin muulle siitä, että täällä on asiakas.
Koska minulla ei ole mitään hajua siitä, miten thaihieronta toimii, seison edessä olevan sängyn vieressä vaatteet ylläni.
Niin, se tosiaan on yllätyksekseni sänky, ei hierontapöytä.
Pian hieroja saapuu uudelleen paikalle. Hän näyttää hämmentyneeltä ja sanoo, että voin ottaa vaatteet pois.
Jätän bokserit päälleni.
Thaihierontapaikat sekä sukulaisiaan polkevat nepalilaiset ravintolat ja siivousyritykset ovat osa varjoyhteiskuntaa, joka ei kiinnosta muuta yhteiskuntaa. Siksi niiden annetaan rehottaa vuodesta toiseen. Kuva on kuvituskuva Vaasankadulta eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan.
Thaihierontapaikat sekä sukulaisiaan polkevat nepalilaiset ravintolat ja siivousyritykset ovat osa varjoyhteiskuntaa, joka ei kiinnosta muuta yhteiskuntaa. Siksi niiden annetaan rehottaa vuodesta toiseen. Kuva on kuvituskuva Vaasankadulta eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan.

Thaihierontapaikat sekä sukulaisiaan polkevat nepalilaiset ravintolat ja siivousyritykset ovat osa varjoyhteiskuntaa, joka ei kiinnosta muuta yhteiskuntaa. Siksi niiden annetaan rehottaa vuodesta toiseen. Kuva on kuvituskuva Vaasankadulta eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan. JENNI GÄSTGIVAR
Avioeron vuoksi

Ihmiskauppaa ja seksityötä tekevien tukipalvelu Pro-tukipiste muistuttaa verkkosivuillaan, että seksityötä tekeviä ei tule laittaa samaan kategoriaan.
Koska seksin myynnillä elantonsa tienaavia on moninainen joukko, jokainen on oman tilanteensa paras asiantuntija. Osa tekee työtä pakosta, mutta eivät kaikki.
Tosin esimerkiksi vuonna 2007 tehty sisäministeriön selvitys paljasti monia kyseenalaisia piirteitä Suomessa toimivissa hierontapaikoissa.
Moni oli esimerkiksi houkuteltu Aasiasta Eurooppaan taloudenhoitajiksi. Työn luonne paljastui vasta uudessa maanosassa. Osa tulee Eurooppaan puolestaan itse harjoittamaan prostituutiota ja sitä kautta myös Suomeen.
Valtakunnallista ihmiskauppatutkintaryhmää johtavan Hannu Kortelaisen mukaan tyypillinen tarina on se, että Suomeen saavutaan esimerkiksi avioliiton vuoksi. Kun avioliitto kariutuu, ollaankin pulassa.
Voisi kuvitella, että pelkästään avioerojen takia thainaisten seksityö on lisääntynyt Suomessa. Sisäministeri Holmlundin selvityksen aikoihin avioeroja, joissa toisena osapuolena oli Thaimaassa syntynyt nainen, tapahtui vuodessa vajaa 80. Vuosina 2011–2019 lukumäärä vaihtelu 116–146 välillä. Viime vuonna tosin tällaisia avioeroja tapahtui vain 99 kappaletta.
– He ovat ehkä harjoittaneet prostituutiota jo siellä synnyinmaassaan ennen kuin ovat sen tulevan miehensä tavanneet. Sitten kun he ovatkin tänne tulleet, syystä tai toisesta avioliitto on päättynyt eroon. Ei ole oikein eväitä, miten alat muuten selvitä. Ei ole kielitaitoa, ei ole koulutusta. Tavallaan paluu siihen tuttuun on ollut helpoin ratkaisu, Kortelainen sanoo.
Kipua ja kiusallisuutta
Itse hieronta tuntuu mainettaan paremmalta – ainakin, jos tykkää kivusta. Esimerkiksi perinteiseen urheiluhierontaan verrattuna sattuu välillä paljon enemmän.
Toisaalta hierojan kädet myös seikkailevat varsinkin hieronnan loppupuolella välillä alueilla, joita pyytämättä ei tavallisesti hierottaisi. Oikeastaan koko kroppa käydään läpi pakaroista varpaisiin ja sormista nivusiin.
Vaikka se on kaiketi thaihieronnan juju, jossain vaiheessa kipu loppuu ja kädet hierovat vähän liian viipyilevästi reisiä ja nivusia. Kysymys ”jostain muusta” tulee nimenomaan tässä kohtaa toimitusta.
– Ei kiitos, vastaan kysymykseen handjobista, kuten hieroja kutsuu tarjottavia lisäpalveluita.
Se maksaisi 50 euroa. Suuseksiä ei ole tarjolla, mutta tavallista seksiä saisi 100 eurolla.
Hieroja muistuttaa, että hierontaa on jäljellä enää kolme minuuttia. Ilmeisesti tässä vaiheessa päädytään tekemään kaupat lisäpalveluista. Seksityöläiseksi paljastunut thainainen laittaa lisää öljyä käsiinsä ja kysyy uudelleen, enkö halua lisäpalveluita.
– Ei kiitos.
Jatkokysymykseni naurattavat häntä. Oletan, että hihittely liittyy siihen, että muuttaisin mieleni. Hihittely alkaa heti sen jälkeen, kun tiedustelen muiden toimenpiteiden hintoja.
Iltalehden testaamassa thaihierontapaikassa puolen tunnin hieronta maksaa 50 euroa, ”käsihoito” siihen päälle 50 euroa ja seksi 100 euroa. Kuva on kuvituskuva eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan.
Iltalehden testaamassa thaihierontapaikassa puolen tunnin hieronta maksaa 50 euroa, ”käsihoito” siihen päälle 50 euroa ja seksi 100 euroa. Kuva on kuvituskuva eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan.

Iltalehden testaamassa thaihierontapaikassa puolen tunnin hieronta maksaa 50 euroa, ”käsihoito” siihen päälle 50 euroa ja seksi 100 euroa. Kuva on kuvituskuva eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan. JENNI GÄSTGIVAR
Ei kiinnosta
Kortelaisen mukaan vuonna 2007 tehty selvitys oli hyvä. Se todensi ongelmat, joita ajateltiin olevan thaihieronnan ympärillä. Kävi kuitenkin niin, että hyvä selvitys ei johtanut mihinkään.
– Se oli ihan validi selvitys, mikä silloin tehtiin. Heittäisin niin päin, että tilanne ei ole selvityksestä juuri muuttunut. Se on aika samanlainen kuin selvityksen aikaankin, Kortelainen sanoo.
Kortelainen arvioi, että thaihieromoissa työskentelevien naisten prostituutiota suurempi ongelma ovat heidän henkilökohtaiset ongelmansa.
Esimerkiksi huonosti suomalaiseen yhteiskuntaan kotiutumiseen olisi pitänyt puuttua jo kauan sitten.
– Heille saataisiin koulutusta, saataisiin kielitaitoa, että heillä olisi muitakin edellytyksiä toimia kuin tällä perinteisellä ammatilla, missä he ovat olleet. Ainakin tarjottaisiin apua. En tiedä, onko niin tehty. Eihän ihmisiä saa väkisin integroitua yhteiskuntaan.
Toisaalta myös yhteiskunnalla on peiliin katsomisen paikka. Vaikka ”Ruotsin tielle joutumisesta” on puhuttu pitkään, Suomessa toimii jo esimerkiksi tätä juttua käsittelevä varjoyhteiskunta.
Autot eivät pala, mutta esimerkiksi nepalilaisissa ravintoloissa, thaihieromoissa ja monissa siivousyrityksissä on omat sääntönsä.
Thaihierontapaikat toimivat usein niin, että ensin pitää olla töissä ennen kuin voi edetä hierarkiassa ylöspäin ja johtaa näitä paikkoja.
– Tämä on tavallaan tällaista sisäpiirin juttua, eikä tässä ole rikollisjärjestöä. Se on oman yhteisön piirissä tapahtuvaa. Tavallaan yletään siinä hierarkiassa, Kortelainen sanoo.
Thaihierontapaikat sekä sukulaisiaan polkevat nepalilaiset ravintolat ja siivousyritykset ovat osa varjoyhteiskuntaa, joka ei kiinnosta muuta yhteiskuntaa.
– Se on vähän tällainen poissa silmistä, poissa mielestä -ajatus. Jos varjoyhteiskunta ei aiheuta kuplintaa ja hankaluuksia yhteiskunnassa muuten, niin välttämättä yhteiskunnallakaan ei ole intressiä panostaa tai muuttaa sitä tilannetta.
Tavallaan yhteiskunta antaa tilanteen pysyä sellaisena niin kauan kuin ei tapahdu mitään ikävämpää.
– Ruotsissa on varmaan ollut sama ajattelu, mutta nyt se alkaa kuplia tiettyjen tahojen osalta. Thainaisista koostuva yhteisö ei ole varmaan yhteiskunnallinen riski, joten se on sitä kautta yhteiskunnallekin helppo tapaus. Helppo unohtaa ja helppo antaa olla, kun heistä ei aiheudu mitään yhteiskuntarauhaan liittyvää ongelmaa.
Kaikki myyvät
Lopulta paljastan hierojalle olevani toimittaja. Hän vaikuttaa helpottuneelta, kun hän saa tietää, että haastattelun voi antaa nimettömästi. Aivan kuin hän olisi luullut aiemmin, että nyt hän joutuu iltapäivälehden lööppiin.
Ei joudu, koska suomalainen media ei toimi niin. Yhteiskunnallisesti merkittävien aiheiden käsittelyssä toimittaja voi käyttää poikkeuksellisia tiedonhankintakeinoja. Tavallisella juttukeikalla toimittaja kertoo aina tekevänsä haastattelua.
Välillä englantia ja välillä suomea puhuva thaihieroja sanoo, että kaikki kadulla myyvät seksiä.
Itse asiassa en kysynyt ihan sitä. Kysyin nimittäin sitä, olisiko nainen onnellisempi, jos hän tarjoaisi vain hierontaa, mutta ei seksipalveluita.
– Tarjoan kaikkea.
Kysyn saman kysymyksen uudelleen.
Mutta olisitko onnellisempi, jos tarjoaisit vain hierontaa, mutta et seksipalveluita?
– Everything, I am happy, nainen sanoo.
En usko sitä, mutta laitan kavereilleni kysymyksen siitä, millainen on heidän työpäivänsä.
Kerron myös omasta työpäivästäni.
Se oli kummallinen.
Thaimaalainen nainen tekee tätä kuitenkin joka päivä – eivätkä hänen asiakkaansa yleensä kieltäydy siitä, mitä hän tarjoaa.
– Luulen, ettei se unelma-ammatti ole kenellekään. En ole jututtanut henkilökohtaisesti heidän näkemyksiään. Voisin kuvitella näin, että enemmän ollaan olosuhteiden pakosta kuin että olisi haaveiltu tästä ammatista pikkutytöstä asti, Kortelainen pohtii.
Valtakunnallista ihmiskauppatutkintaryhmää johtava Hannu Kortelainen toivoo, että thainaisia yritettäisiin saada nykyistä enemmän yhteiskunnan jäseneksi. Kuva on kuvituskuva eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan.
Valtakunnallista ihmiskauppatutkintaryhmää johtava Hannu Kortelainen toivoo, että thainaisia yritettäisiin saada nykyistä enemmän yhteiskunnan jäseneksi. Kuva on kuvituskuva eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan.

Valtakunnallista ihmiskauppatutkintaryhmää johtava Hannu Kortelainen toivoo, että thainaisia yritettäisiin saada nykyistä enemmän yhteiskunnan jäseneksi. Kuva on kuvituskuva eikä liity jutussa mainittuun thaihierontapaikkaan. JENNI GÄSTGIVAR
Juttu on julkaistu alun perin 13.10.2022.
 
Viimeksi muokattu:
Roadmanit pelottavat nuoria myös Oulussa.
Oulussa ei ole virallisesti katujengejä, mutta roadmanit pelottavat nuoria: ”Puukottavat ja ryöstelevät”
Iltalehti jalkautui maaliskuun viimeisenä perjantaina Oulun keskustaan etsimään katujengejä.

Kauppakeskus Valkean kesäkadulla näkyi maaliskuun viimeisenä perjantaina nuoria, mutta ei katujengejä. IL-TV
Tekijän kuva
Jussi Korhonen

jussi.korhonen@iltalehti.fi
Tänään klo 19:27
Oulun keskustassa perjantai-ilta hämärtyy.
Ihmisiä pakkautuu ravintoloihin. Aikuisista jotkut vaikuttavat jo ilmeisen päihtyneiltä.

Nuoriso ei. Skeittilaudat kolisevat kävelykatualueella. Takavuosina suositut kaljapussit ja siiderinassakat näyttävät korvautuneen pitkälti virvoitus- ja energiajuomilla. Kessun sijaan kiskotaan sähkötupakkaa, jos sitäkään.
Vaikka siltä osin näyttää aikaisempaa terveemmältä, kaikki ei ole aivan hyvin.
Kauppakeskus Valkeassa aikaa viettävät nuoret kertovat, että viitteitä erityisesti Helsingissä huolestuttaneesta katujengi-ilmiöstä on nähtävissä Oulussakin. Aina Valkeassa ja muualla keskustassa ei tunnu turvalliselta.
– Välillä ei. Se vähän riippuu, sanoo 14-vuotias nuori, joka ei halua nimeään tai kuvaansa julkisuuteen.
Kysyttäessä, mikä turvattomuutta aiheuttaa, nuoret mainitsevat ensimmäiseksi päihteidenkäyttäjät, jotka tappelevat ja aiheuttavat muutenkin häiriötä.
– Random nistit, he ilmaisevat.
Toiseksi uhaksi nuoret mainitsevat roadmanit.
– He puukottavat ja ryöstelevät ihmisiä.
Kauppakeskus Valkea on oululaisten nuorten suosima ajanviettopaikka.
Kauppakeskus Valkea on oululaisten nuorten suosima ajanviettopaikka.

Kauppakeskus Valkea on oululaisten nuorten suosima ajanviettopaikka. JUSSI KORHONEN

Saaliiksi pipo
Roadman-ilmiö on lähtöisin Britanniasta. Rikollista elämäntapaa ihannoivat huppupäiset nuoret pukeutuvat tummiin ja liikkuvat porukoissa.
Poliisin silmissä joukosta nuoria ei tule automaattisesti jengiä, sillä jengin kriteerit ovat tiukat. Arkikielessä jatkuvasti yhdessä liikkuvat ja yhtenäisesti pukeutuneet porukat on kuitenkin helppo nimetä jengeiksi, kuten Oulun kauppakeskus Valkeassa olleet nuoretkin tekevät.
Olipa vaatetus mikä hyvänsä, merkittävämpää on se, mitä porukat, jengit tai lössit tekevät.
Valkeassa tapahtui maaliskuun alkupuolella väkivaltainen ryöstö. Poliisin mukaan noin kymmenhenkinen nuorisojoukkio oli käynyt kahden alaikäisen uhrin kimppuun. Uhreilta oli revitty vaatteita ja toiselta heistä oli varastettu pipo.
Tapauksen tutkinnanjohtaja, rikosylikonstaapeli Irmeli Korhonen kertoi tuolloin Iltalehdelle, että Oulun nuorison keskuudessa ”jengikulttuurin ihannoiminen” on yleistynyt. Korhosen mukaan kehitys on tapahtunut nopeasti.
Maaliskuun alun ryöstö ei ollut ainoa laatuaan. Nuorten tekemät ryöstöt ja väkivalta ovat lisääntyneet myös Oulussa.
– Vielä muutama kuukausi sitten olisin sanonut, että meillä ei ole samanlaista katuryöstelyä, kuten Etelä-Suomessa, mutta kyllä tämä hieman alkaa huolestuttaa, mihin Oulussa ollaan menossa, Korhonen totesi.
Jengikulttuurin ihannoiminen näkyy hänen mukaansa muun muassa nuorisoporukoiden yhtenäisen vaatetuksen hakemisessa
Korhonen kehotti Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa aikaa viettävien nuorten vanhempia menemään itse katsomaan, minkälaista siellä on.
Oulun kaupungin jalkautuvan nuorisotyön tiimi Janne Myllylä, Shengfiny Bol ja Sakari Lind kohtasivat nuoria kauppakeskus Valkeassa perjantai-iltana.
Oulun kaupungin jalkautuvan nuorisotyön tiimi Janne Myllylä, Shengfiny Bol ja Sakari Lind kohtasivat nuoria kauppakeskus Valkeassa perjantai-iltana.

Oulun kaupungin jalkautuvan nuorisotyön tiimi Janne Myllylä, Shengfiny Bol ja Sakari Lind kohtasivat nuoria kauppakeskus Valkeassa perjantai-iltana. JUSSI KORHONEN

Pukeutumistyyli näkyy
Iltalehti jalkautui etsimään katujengejä Oulun ytimestä maaliskuun viimeisenä perjantaina.
Roadman-pukeutumista muistuttaviin asuihin sonnustautuneita nuoria näkyi siellä täällä, mutta isompina ryhminä heitä ei ainakaan sinä perjantai-iltana ollut nähtävissä sen enempää Valkeassa kuin muuallakaan Oulun ydinkeskustassa.
Sen sijaan Valkeassa työtään oli tekemässä Oulun jalkautuvan nuorisotyön tiimi. Heidän ydintehtävänään on kohdata perinteisen nuorisotalotoiminnan ulkopuolelle jäävät nuoret ja nuoret aikuiset.
Viime vuonna perustettuun Kaasi-ryhmään kuuluva nuorisotyöntekijä Janne Myllylä kertoo, että hänkään ei ole työssään jengejä kohdannut, mutta roadmaneihin hänkin on törmännyt.

– Lähinnä pukeutumistyyli on se, joka on meillä näkyvissä jalkautuvassa työssä.
Poliisit ja järjestyksenvalvojat lisäävät nuorten turvallisuudentunnetta Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa.
Poliisit ja järjestyksenvalvojat lisäävät nuorten turvallisuudentunnetta Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa.

Poliisit ja järjestyksenvalvojat lisäävät nuorten turvallisuudentunnetta Valkeassa ja muualla Oulun keskustassa. JUSSI KORHONEN
Osuuskaupan porstua
Aiemmin Oulun keskustan vetonaula oli kävelykatu Rotuaari, mutta muutaman viime vuoden ajan painopiste on siirtynyt osin viereiselle Isokadulle eli Isollekadulle, kuten paikalliset sanovat.
Osuuskauppa Arina rakensi Isollekadulle kauppakeskus Valkean, joka avautui vuonna 2016.

Kahta puolen katua sijaitsevaa kauppakeskusta halkoo kesäkaduksi kutsuttu katettu katuosuus. Se mielletään osaksi Valkeaa, ikään kuin osuuskaupan porstuaksi, mutta todellisuudessa kyseessä on ympäri vuorokauden avoinna oleva julkinen tila.
Jo ennen avautumistaan kesäkatu herätti keskustelua. Katujengi-ilmiöstä ei vielä tiedetty, mutta kesäkadun pelättiin muuttuvan päihdeongelmaisten, huumekaupan ja kaikkinaisen muun pahan pesäksi.
Toisaalta vaadittiin, ettei Isoakatua saa sulkea yhden kaupallisen toimijan vuoksi, jolle on myönnetty lupa tehdä kauppakeskus keskelle tietä, kuten asia miellettiin.
Vuosien saatossa kesäkadusta on muotoutunut erityisesti kylminä vuodenaikoina suosittu ajanviettopaikka, jossa on tapahtunut myös rikoksia.
Maaliskuun viimeisenä perjantaina, kuten usein muulloinkin, Valkean edustalla seisoo poliisiauto. Illan himmetessä poliisit jalkautuvat kauppakeskukseen puhuttelemaan vartijoita. Mitään ei ollut käynnissä, mutta poliisi oli siellä, missä oli ihmisiäkin.
Nuorisotyöntekijä Janne Myllylä kertoo, että kesäisin nuoriso hajautuu laajemmalle, mutta talviaikaan juuri Valkea kerää nuoria laajalti ympäri Oulun. Toiseksi suosituksi paikaksi hän ja Valkeassa aikaa viettävät nuoret mainitsevat kauppakeskus Pekurin.
Entinen Stockmann
Kauppakeskus Pekuri sijaitsee vain kivenheiton päässä Valkeasta. Kyseessä on aikaisemmin Oulussa toimineen Stockmannin entinen toimipaikka, joka on muuntunut kauppakeskukseksi.
Pekurin Kirkkokadun puoleisen oven läheisyydessä puhelimiaan tutkii kaksi poikaa, jotka kertovat olevansa 13-vuotiaita. Kello on hieman yli yhdeksän illalla, ja he kertovat odottavansa paikalle kavereitaan.
Vaikka Oulun keskustassa näkyy perjantai-iltana joitakin alakouluikäisiltäkin vaikuttavia skeittaajia, näyttää kaksikko ulkoisesti lukeutuvan selvästi nuorimpiin keskustassa aikaa viettäviin.
Pojat kertovat asuvansa keskustassa ja viettävänsä Pekurissa tai Valkeassa aikaa säännöllisesti. Hekään eivät yleensä koe oloaan turvattomaksi. He mainitsevat turvallisuudentunnetta lisääviksi tekijöiksi keskustassa näkyvästi läsnä olevat poliisit ja vartijat.
Roadmaneista ja heidän maineestaan pojat ovat silti tietoisia. He ovat kuulleet, että on tapahtunut ryöstöjä ja että mukana saattaisi olla veitsiä.

– Minulle he eivät ole koskaan tehneet tai puhuneet mitään. Ovat menneet vain ohi jonnekin, toinen pojista sanoo.
Hän lisää, että kohtaamisia ei kuitenkaan usein tule, sillä hän välttelee niitä.
Olipa Oulussa jengejä virallisesti tai ei, nuoret tiedostavat, että olemassa on uhka.
Kauppakeskus Valkean kahden eri puolen välissä on katettu katuosuus, joka on auki ympäri vuorokauden.
Kauppakeskus Valkean kahden eri puolen välissä on katettu katuosuus, joka on auki ympäri vuorokauden.

Kauppakeskus Valkean kahden eri puolen välissä on katettu katuosuus, joka on auki ympäri vuorokauden. JUSSI KORHONEN
Liivijengi Rotuaarilla
Pekurin poikien kaverit saapuvat, ja he poistuvat jatkamaan iltaa muualle.
Ilta on pimentynyt. Kauppakeskus Valkean kesäkadulla seisoo kyltti kädessään mies, joka haluaa kertoa Jeesuksesta. Letkunpuiston puoleisen oven vieressä on kaksi miestä, jotka eivät silmämääräisesti arvioiden ole ensimmäistä kertaa humalassa.
Muuten Valkeassa on hiljaista, sillä pääosa liikkeistä on sulkeutunut. Kesäkadulla on enää yksittäisiä nuoria.
Oululainen Kaleva kertoi perjantaina, että poliisi pitää silmällä Oulun keskustassa liikkuvaa katujengikulttuuria selkeästi ihannoivaa ryhmää, jota ei kuitenkaan pidetä jenginä.
Sitä tai muitakaan katujengiä ulkoisesti edes muistuttavia ryhmiä ei näkynyt, kun Iltalehti kiersi Oulun keskustaa maaliskuun viimeisenä perjantai-iltana.
Lähimmäksi ylsi yksi yhtenäisen vaatetuksensa puolesta jengiksi soveltuva porukka, mutta sekin koostui kampanjaliiveihin pukeutuneista sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkisesta (vas) ja vasemmistoliiton vaalikampanjaväestä Rotuaarin vaalikylässä.
Tjooh. Ehkä kuvaavinta tekstissä on että ei mainita kertaakaan mamutaustaa. Kaikki tietävät mistä on kyse mutta kai tämä jotain sumuttelua ja asian ympärillä kiertämistä silti on, ikävä kyllä. Jotenkin säälittävää kun tästä ei vain voida suoraan puhua.
 
Ja taas on olleet kulttuurinrikastuttajat vauhdissa.
Karkoitustuomion pitäisi tälläisille tyypeille tulla automaattisesti.
Ehdottomasti. Voi kysyä, onko näillä muuta tarjota Suomelle, kuin rikoksia ja "kepposteluja"? Onko jotkut tärkeät työpaikat vaarassa, jos nämä palautetaan sinne, mistä ovat tulleet? Epäilen.
 
Karkoitustuomion pitäisi tälläisille tyypeille tulla automaattisesti.
Ja kuvat lehtiin. Sama käytäntö sopisi kyllä kaikille saman alan rikollisille, myös kantiksille joita ei voisi karkottaa.

Milloinkahan nähdään vierasmaalaisten raiskausjuttujen yhteydessä jotain tämän kaltaista: "Yle on julkaissut epäillyn nimen poikkeuksellisesti jo esitutkintavaiheessa, koska Vastaamon tietomurrolla ja sen tutkinnalla on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä." Onhan tuo sosiaalietuuksien perässä tapahtuma maahanmuutto kaikkine haittoineen yhteiskunnallisesti merkittävä asia.
 
"Espoolaisisä" imeskeli 8-9-vuotiaan tyttärensä poskia.
Espoolaisisä imeskeli alakouluikäisen tyttärensä posket mustelmille – selitti oikeudessa "voimakkaina" rakkaudenosoituksina
1.03706849 Laki oikeus tuomio
ALL OVER PRESS


JULKAISTU 5 TUNTIA SITTEN

Espoolaisisä aiheutti ainakin kolmella eri kerralla tyttärensä poskiin mustelmia rajuilla "rakkaudenosoituksillaan". Isän mukaan kyse oli kulttuurisesta tavasta ja oli normaalia, että poskeen jäi jälkiä.
Teot tapahtuivat ainakin kolmella eri kerralla vuosina 2020 ja 2021. Tytär oli tekohetkellä 8–9-vuotias.
Tytär kertoi poliisille kieltäneensä isää imemästä hänen poskiaan, koska imeminen tuntui "ärsyttävältä". Isä oli kuitenkin tytön mukaan kertonut, että poskien imeminen ja kevyt pureminen tarkoittaa rakkautta.
Kerrottuaan tapahtumista poliisille tyttö pelkäsi, että isä suuttuisi hänelle. Oikeudessa syyttäjä esitti todisteina tapahtumista kolme eri aikoina otettua valokuvaa, joissa näkyi tytön poskiin syntyneet vammat.



Tytön äiti kertoi oikeudessa, että oli ihmetellyt isän luona lapsensa posken ilmestynyttä mustelmaa. Tytär oli kertonut isänsä rakkaudenosoituksesta ja sanonut, ettei halunnut isänsä tekevän niin.
Äiti oli alkanut ottaa valokuvia tyttärensä kasvoista, kun tämä palasi isänsä luota. Äidin mukaan lapsen mustelmat paranivat yleensä viikossa, mutta lapsi arkaili ulos menemistä mustelmaisena.
Äiti kertoi oikeudessa, että mies oli aiemminkin imenyt lasten poskia, mutta tällöin siitä ei ollut aiheutunut mustelmia.
400 euroa kärsimyksistä
Isän kertoi puolestaan oikeudessa, että arabialaisessa kulttuurissa on normaalia osoittaa rakkautta voimakkaasti. Hän oli tehnyt näin itsekin, koska rakasti lastaan, oli ikävöinyt tätä ja ollut ylpeä lapsestaan.
Isän mukaan tyttö ei kieltänyt posken imemistä. isän mukaan mustelmat johtuivat tytön herkästä ihosta. isän mukaan perheessä myös lapsilla oli tapana purra kevyesti hänen poskiaan.
Mies sanoi, ettei tiennyt, että Suomessa suhtaudutaan näin vakavasti asiaan. Saatuaan tietää siitä hän kertoi lopettaneensa heti lapsen poskien imeskelyn.
Länsi-uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi 36-vuotiaan isän lapsensa pahoinpitelystä 45 päiväsakkoon. Lisäksi mies joutuu maksamaan tyttärelleen 400 euroa kärsimyskorvauksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 786
Viestejä
4 557 636
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom