• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Lujuuslaskenta on ainakin liian vaikeaa, sen voisi jatkossa vetää fiilispohjalta vähän sinne päin. Jos rakennelmat romahtaa niin sehän vaan kasvattaa BKT:ta kun pitää tehdä uusiksi.
Kyllähän muslimimaissa noita taloja romahtelee silloin tällöin. Fiilispohjainen inshallah -laskenta saattaa siis olla jo käytössä.
 
No tuossa juuri mennään yleisellä tasolla siihen problematiikkaan, josta mainitsemani toinen juttu kirjoitti. Tuolla olikin yksi kaveri sitten kommenttikentässä avannut problematiikkaa aika osuvasti.



Joonas Greis
5:26

Tilanne on mielestäni aivan järkyttävä, jos 9-luokkalainen ei hallitse peruslaskuja tai osaa lukea. Uudistuksissa on menty täysin metsään viimeiset 20 vuotta.

Koska kommenttikenttä on liian lyhyt käydä läpi kaikkia ongelmia, tyydyn listaamaan ne tässä mitä nopeasti tuli mieleen: Laskinten ja älypuhelinten liiallinen käyttö, liiallinen tietotekniikan käyttö opetuksessa ja tenteissä, ilmiöpohjainen oppiminen, liian suuret ryhmäkoot, vapaa oppiminen oman tahdin mukaan, tasoryhmien poisto, erityisoppilaiden integraatio tavallisiin luokkiin, luokalta päästäminen ilman perusosaamista, yliopistojen sisäänpääsy pitkällä matematiikalla, kurin puute ja osaamisvaatimusten aleneminen.

Asiaa ei helpota nykymaailman itsekeskeisyys ja mukavuudenhalu. Myös some- ja internetmaailman nopeatempoinen pikavoittojen tavoittelu on vaikuttanut keskittymiskykyyn ja pitkäjänteisyyteen. Oppilaiden lähtötasot saattavat myös vaihdella lisääntyneen maahanmuuton ja takia huomattavasti enemmän. Myös kielen osaaminen vaikuttaa opiskeluun.
Osuvaksi en sanoisi, tai jos tarkoitus oli kertoa että jokin ongelma perus opetuksessa on, mutta en tiedä mikä, mutta listaan tähän osan asioita mitä tuli mieleen nuorista ja opetuksesta, jospa joku sitten tutkisi onko niissä ongelmaa vai ei.
 
Ongelma on, että Suomessa kaikki "laatu" alkaa lähennellä piin arvoa 4, asiassa kun asiassa.

Maan paskomisesta voi sentään antaa kiitettävän. Charter-lennot jatkuu vaikka peksu olisi kuoleman kielissä.


Tanner kuvailee oloja al-Holin leirillä karmeiksi. Alueella on kylmä talvi, säännöllisesti myös reilusti lunta.
 
Maan paskomisesta voi sentään antaa kiitettävän. Charter-lennot jatkuu vaikka peksu olisi kuoleman kielissä.


Tanner kuvailee oloja al-Holin leirillä karmeiksi. Alueella on kylmä talvi, säännöllisesti myös reilusti lunta.

Linkkisi kerto seuraavaa. "peksua" ei mainittu
Suomessa esiselvitetään, onko Syyriasta perjantaina kotiutettu perheenäiti syyllistynyt mahdollisesti rikoksiin ulkomailla ollessaan. Ulkoministeriö tiedotti kotiuttaneensa äidin ja tämän neljä lasta, joista vanhin on täysi-ikäinen, nuorin alle viiden. Perhe on aiemmin ollut al-Holin pahamaineisella pakolaisleirillä.

...

– Olen koko tämän ajan arvioinut turvallisuusuhkaa, enkä ole löytänyt tämän perheen kohdalta sellaista turvallisuusuhkaa, joka estäisi kotiuttamisen.

....

Virkamies sanoo, että kyseistä perhettä on yritetty kotiuttaa yli vuosi. Perhe itse on ollut halukas palaamaan Suomeen. Muuten valtiolla ei olisikaan keinoja heitä kotiuttaa.

– Vasta nyt se tuli mahdolliseksi. Siinä on ollut paljonkin mutkia matkassa. Siinä on pitänyt neuvotella tahojen kanssa, jotka heitä ovat hallussa pitäneet. Näitä tahojakin on ollut jo useampia. Yksityiskohtiin en voi mennä.
 
Nyt on nähtävästi ViherKokoomuksen 33-vuotias kansainvälinen huippuosaaja suudellut ja kourinut 14-vuotiasta yksin junassa matkustanutta tyttöä. Tyttö yritti useasti poistua tilanteesta, mutta mies veti hänet aina takaisin.

Mies kiisti seksuaalirikokset, koska hänen mielestään tyttö näytti 20-vuotiaalta. Eli miehen ymmärtämässä tapakulttuurissa on siis ok ruveta suutelemaan ja kourimaan väkisin junassa yksin matkustavaa 20-vuotiasta naista? Mies kertoo myös puolustuksekseen, ettei pystynyt kommunikoimaan tytön kanssa, koska heillä ei ollut "yhteistä kieltä". Toisella foorumilla joku väittää pyytäneensä oikeudenkäyntipöytäkirjat pohjois-karjalan käräjäoikeudesta, kyse on todellakin kansainvälisestä huippuosaajasta eikä Einarista.

Ei liene yllätys, että miehen oikeudenkäyntikulut jäivät valtion vahingoksi. Voisiko joku Demareista, Vihreistä, Kokoomuksesta tai vaikka Keskustasta tulla kommentoimaan, että on tämä sitä kovasti peräänkuulutettua Suomea hyödyttävää maahanmuuttovirtaa?

 
Jatketaan vielä. Se olisi Kokoomuksessakin hyvä ymmärtää, että ne ongelmatapaukset eivät välttämättä pysy siellä vuokraghetossa, vaan vaikutukset alkavat näkyä myös niillä paikoilla joilla parempi väki pyörii.

Kokoomuksen kansanedustaja ja nykyinen Helsingin varavaltuutettu Sirpa Asko-Seljavaara joutui perjantaina ryöstetyksi Ruoholahden ostoskeskuksen pysäköintihallissa. Auton viereen oli tullut englantia puhuva mies, joka pienen keskustelun jälkeen oli alkanut vaatia rahaa hokemalla "money money money". Kun rahaa ei tullut, tempaisi mies bemarin oven auki ja nappasi kännykän mukaansa. Onneksi ei tapahtunut pahempaa. Tapauksessa oli aineksia vaikka mihin, sillä ryöstetty oli yli 80-vuotias.

 
Jatketaan vielä. Se olisi Kokoomuksessakin hyvä ymmärtää, että ne ongelmatapaukset eivät välttämättä pysy siellä vuokraghetossa, vaan vaikutukset alkavat näkyä myös niillä paikoilla joilla parempi väki pyörii.

Kokoomuksen kansanedustaja ja nykyinen Helsingin varavaltuutettu Sirpa Asko-Seljavaara joutui perjantaina ryöstetyksi Ruoholahden ostoskeskuksen pysäköintihallissa. Auton viereen oli tullut englantia puhuva mies, joka pienen keskustelun jälkeen oli alkanut vaatia rahaa hokemalla "money money money". Kun rahaa ei tullut, tempaisi mies bemarin oven auki ja nappasi kännykän mukaansa. Onneksi ei tapahtunut pahempaa. Tapauksessa oli aineksia vaikka mihin, sillä ryöstetty oli yli 80-vuotias.


Varmaan alkavat suomalaisetkin pikkuhiljaa käyttämään autojen sisälukitustoimintoa. Tähän mennessä sitä ei ole tarvittu kuten muualla maailmassa.
 
Voisiko joku Demareista, Vihreistä, Kokoomuksesta tai vaikka Keskustasta tulla kommentoimaan, että on tämä sitä kovasti peräänkuulutettua Suomea hyödyttävää maahanmuuttovirtaa?

Foorumin päivystävä suvakki siipi ei jaksa näitä "yksittäistapauksia" edes lukea.

On helpompaa haihatella unelmissaan monikulttuurin ilosanomaa, kuin noteerata mitenkään näitä lapsiraiskauksia.
 
Foorumin päivystävä suvakki siipi ei jaksa näitä "yksittäistapauksia" edes lukea.

On helpompaa haihatella unelmissaan monikulttuurin ilosanomaa, kuin noteerata mitenkään näitä lapsiraiskauksia.

Foorumin aktiivisissa keskustelijoissa ei ole mitään päivystävää suvaitsevaistoa, saati ketään monikulttuurin ilosanomaa haihattelevaa.

Kannattaisi pikkuhiljaa päästä selville niistä pääasiallisista argumenteista, miksi maahanmuuttoa ylipäänsä puolustetaan. Ei tarvitse hutkia tällaisia olkiukkoja sitten.
 
Foorumin aktiivisissa keskustelijoissa ei ole mitään päivystävää suvaitsevaistoa, saati ketään monikulttuurin ilosanomaa haihattelevaa.

Kannattaisi pikkuhiljaa päästä selville niistä pääasiallisista argumenteista, miksi maahanmuuttoa ylipäänsä puolustetaan. Ei tarvitse hutkia tällaisia olkiukkoja sitten.

Jahas, se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Etkö olisi samalla älähtämisen vaivalla voinut listata ne pääasialliset argumentit?
 
miksi maahanmuuttoa ylipäänsä puolustetaan

Hyödyllinen maahanmuuttohan on oikeasti hyödyllistä. Se että saadaan koulutettuja ammattilaisia lisää esim. softankehitystä tai muuta korkeamman teknologian hommaa tekemään niin eihän sitä kukaan vastusta. Kaikki muu onkin sitten enemmän tai vähemmän haitallista.

Tehdastöihin, varastomiehiksi, siivoojiksi yms. matalapalkka-aloille meillä riittäisi työttömiä omastakin takaa, jos niille vaan suostuttaisiin maksamaan kelvollista palkkaa. Se että tuodaan halpatyövoimaa joka suostuu töihin jollain 5-8e/h tuntipalkoilla ulkomailta ei ole kovin terveellistä kehitystä.
 
Tehdastöihin, varastomiehiksi, siivoojiksi yms. matalapalkka-aloille meillä riittäisi työttömiä omastakin takaa, jos niille vaan suostuttaisiin maksamaan kelvollista palkkaa.

Nyt päästiin pian asian ytimeen, joka ei kylläkään liity otsikon aiheeseen. Työstä ei voi maksaa enempää kuin se tuottaa arvoa jos markkinat ovat vapaat. Joku tulee tekemään sen työn lähempänä oikeaa arvoa (mikä voidaan estää). Jos se estetään, on se raha pois jostain muualta, joka puolestaan ei pysy kilpailukykyisenä. Tai sitten jengi sossuttaa kun työstä pitää maksaa enemmän kuin siitä kannattaa maksaa.
 
Kysehän on siitä että minkälaiset tavoitteet me asetetaan meidän yhteiskunnalle pitkässä juoksussa. Halpatyövoimaa maahantuomalla aiheutetaan slummiutumista, koska eihän niillä halpaduunareilla ole varaa asua samoilla asuinalueilla kuin paremmin toimeentulevat ja korkeakoulutetut. Siellä rupulähiöissä sitten rehottaa päihdeongelmat ja muut sosiaaliset ongelmat ja päädytään ruotsin tilanteeseen.
 
Hyödyllinen maahanmuuttohan on oikeasti hyödyllistä. Se että saadaan koulutettuja ammattilaisia lisää esim. softankehitystä tai muuta korkeamman teknologian hommaa tekemään niin eihän sitä kukaan vastusta. Kaikki muu onkin sitten enemmän tai vähemmän haitallista.
Vastustetaan, toki myös on kannastusta esteiden poistamiseen.

Tehdastöihin, varastomiehiksi, siivoojiksi yms. matalapalkka-aloille meillä riittäisi työttömiä omastakin takaa, jos niille vaan suostuttaisiin maksamaan kelvollista palkkaa. Se että tuodaan halpatyövoimaa joka suostuu töihin jollain 5-8e/h tuntipalkoilla ulkomailta ei ole kovin terveellistä kehitystä.
Ensinnäkin monessa paikkaa ei voi maksaa selalista palkkaa millä kananttaisi ottaa töihin mikä vaan työtön, eli kyse ei ole siitä että maksettaisiin, vaan siitä ettei oli työvoimaa jolle kannattaa maksaa.

Ulkomailta pitää sitten tuoda työvoimaa jolle kannattaa maksaa.

Sitten on niitä hommia joissa taasen voi maksaa palkan millä kannattaa palkata, mutta kotimaasta ei löydy riittävästi halukkaita.

Näissä ongelma lähinnä kotikutoinen. Ongelmia poistaminen ei tarkoita etteikö työvoimaa silti tarvisi, mutta se olisi enemmän sitten todellisen tarpeen mukaista.
 
Jahas, se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Minua vain rasittaa keskustelutyyli, jossa hyödyllisen asian X kannattaminen tarkoittaakin haitallisen asian Y kannattamista ja vieläpä motiivilla Z.

Etkö olisi samalla älähtämisen vaivalla voinut listata ne pääasialliset argumentit?

No ei se kieltämättä paljoa vaivaa vaadi:
- Turvapaikkatulijat: Estetään ihmisten kuoleminen. Parhaasta mahdollisesta turvapaikkapolitiikasta tämän saavuttamiseksi voidaan sitten keskustella pitkällisestikin.
- Töihin tulijat, matalapalkka-alat: Saadaan innokkaita työntekijöitä aloille, joille syystä tai toisesta nykyisiä maassaolijoita ei tahdo riittää tai työntekohalukkuus on vähänlaista
- Töihin tulijat, kolutetut asiantuntijat: Tästä ei varmaan saada erimielisyyttä syntymään; ovat erittäin kaivattua porukkaa.
 
Kysehän on siitä että minkälaiset tavoitteet me asetetaan meidän yhteiskunnalle pitkässä juoksussa. Halpatyövoimaa maahantuomalla aiheutetaan slummiutumista, koska eihän niillä halpaduunareilla ole varaa asua samoilla asuinalueilla kuin paremmin toimeentulevat ja korkeakoulutetut. Siellä rupulähiöissä sitten rehottaa päihdeongelmat ja muut sosiaaliset ongelmat ja päädytään ruotsin tilanteeseen.
No korkeasti koulutettu osaajaa jolle maksetaan isoa palkkaa, niin osa heistä haluaa myös panostaa siihen asumiseen, menee koko jutusta idea jos samanlaiset kämpät pitäisi järjestää pienituloisillekkin.
 
- Turvapaikkatulijat: Estetään ihmisten kuoleminen. Parhaasta mahdollisesta turvapaikkapolitiikasta tämän saavuttamiseksi voidaan sitten keskustella pitkällisestikin.

Mm-m. Luullakseni tuossa kritisoitiin sitä, että usein keskustelussa unohdetaan tässä se vaakakupin toinen puoli. Eikä ainoastaan unohdeta, vaan yritetään lakaista sitä maton alle. Ja moralisoidessa heitä, jotka haluaisivat rajoittaa tätä humanitaarista muuttovirtaa tai lakkauttaa sen, unohdetaan se, että avun tarvitsijoita on käytännössä loputtomasti, ja ellei halua kaikkia maailman avun tarvitsijoita tänne, niin keskustelun molemmilla osapuolilla on sama asenne 99% avun tarpeessa olevia kohtaan. Kenties juuri se seikka aiheuttaa sen tunteen, että tuota "estetään ihmisten kuoleminen kun tuodaan ne tänne sossurahoille" -argumenttia kannattavat haluaisivat romahduttaa hyvinvointiyhteiskunnan. Vähän samaan tyyliin kuin uskovainen, joka moralisoi ateistia siitä, ettei hän usko, on yhtä ateistinen suurinta osaa jumalia kohtaan. Ja moralisointi siinä vain oman sädekehän kiillotusta.
 
Jep. Ikäväähän se on että ihmisiä kuolee, mutta ei sille mitään voi. Meillä on rajalliset resurssit ja niiden puitteissa toki voidaan auttaa, mutta meidän pitäisi valikoida autettaviksi sellaiset ihmiset joista on vähiten meille itselle haittaa. Eli mieluummin pikkulapsia ja niiden äitejä kuin väkivaltaan ja tappamiseen tottuneita ja suurella todennäköisyydellä taisteluissa traumatisoituneita miehiä. Jos ihan valtoimenaan otetaan autettavia sisään niin meidän auttamiskyky romahtaa eikä sen jälkeen voida enää auttaa ketään, edes itseämme. Ensin täytyy pitää omasta toimintakyvystä huolta (tämän tietää kaikki lentokoneissa matkustaneet ja ensiapu/lääkintäkoulutuksen saaneet).
 
Mm-m. Luullakseni tuossa kritisoitiin sitä, että usein keskustelussa unohdetaan tässä se vaakakupin toinen puoli. Eikä ainoastaan unohdeta, vaan yritetään lakaista sitä maton alle.

Varmaan jossakin juu, tosin tällä foorumilla en ole nähnyt tällaisesta mitään viitteitä. Ja siksi reagoinkin tuohon ilmaisuun "foorumin suvakki siipi" tai alkuperäisen viestin vaatimukseen tulla selittämään jotain siitä, miten uutisoitu tapaus on hyödyllistä maahanmuuttoa.
 
Jep. Ikäväähän se on että ihmisiä kuolee, mutta ei sille mitään voi. Meillä on rajalliset resurssit ja niiden puitteissa toki voidaan auttaa, mutta meidän pitäisi valikoida autettaviksi sellaiset ihmiset joista on vähiten meille itselle haittaa. Eli mieluummin pikkulapsia ja niiden äitejä kuin väkivaltaan ja tappamiseen tottuneita ja suurella todennäköisyydellä taisteluissa traumatisoituneita miehiä. Jos ihan valtoimenaan otetaan autettavia sisään niin meidän auttamiskyky romahtaa eikä sen jälkeen voida enää auttaa ketään, edes itseämme. Ensin täytyy pitää omasta toimintakyvystä huolta (tämän tietää kaikki lentokoneissa matkustaneet ja ensiapu/lääkintäkoulutuksen saaneet).

Joku sotaveteraani, vaikkapa jatkosodasta, voisi pitää tällaistakin valikointia kyseenalaisena.

Mutta noin muuten mainitsemasi perusperiaatteet ovat sellaisia, että niistä varmasti vallitsee melko suuri yhteisymmärrys. Erimielisyydet taitavat tulla siinä, miten paljon veroeuroja kukin on valmis antamaan tähän ongelmaan, miten kustannukset suhtautuu omaan elintasoomme, jne..
 
Kysehän on siitä että minkälaiset tavoitteet me asetetaan meidän yhteiskunnalle pitkässä juoksussa. Halpatyövoimaa maahantuomalla aiheutetaan slummiutumista, koska eihän niillä halpaduunareilla ole varaa asua samoilla asuinalueilla kuin paremmin toimeentulevat ja korkeakoulutetut. Siellä rupulähiöissä sitten rehottaa päihdeongelmat ja muut sosiaaliset ongelmat ja päädytään ruotsin tilanteeseen.

Siitä pitää lähteä, että raha, tavara, työvoima ja työkin tulevat liikkumaan. Jos täällä työstä pitää maksaa arvoaan enemmän, tarkoittaa se, että toisille pitää maksaa arvoaan vähemmän ja nämä arvokkaat lähtevät muualle. Tai sitten tuotteesta pitää pyytää arvoa kovempi hinta eikä se käy kaupaksi ellei olla selvästi teknologian edelläkävijä. Ei täällä oikein turismillakaan tienaa.
 
Kysehän on siitä että minkälaiset tavoitteet me asetetaan meidän yhteiskunnalle pitkässä juoksussa. Halpatyövoimaa maahantuomalla aiheutetaan slummiutumista, koska eihän niillä halpaduunareilla ole varaa asua samoilla asuinalueilla kuin paremmin toimeentulevat ja korkeakoulutetut. Siellä rupulähiöissä sitten rehottaa päihdeongelmat ja muut sosiaaliset ongelmat ja päädytään ruotsin tilanteeseen.
Ei tuo uhkakuva kyllä mitenkään eroa nykyisestä tarveharkinnan Suomesta ja esim. ylihinnoittelemalla kotimainen työ markkina-arvosta menetetään kilpailukykyä josta seuraa myös köyhyyttä ja työttömyyttä ja niitä puliukko-lähiöitä.
 
- Turvapaikkatulijat: Estetään ihmisten kuoleminen. Parhaasta mahdollisesta turvapaikkapolitiikasta tämän saavuttamiseksi voidaan sitten keskustella pitkällisestikin.

Jos nyt otetaan se tyypillisin turhis-esimerkki, niin se on hyväkuntoinen nuori tai nuorehko irakilainen mies, omassa maassaan keskiluokkainen (tai ylempää keskiluokkaa) edustava turvapaikkaturisti, joka lentää ensin jonnekin Istanbuliin ja kikkailee itsensä sitten tavalla tai toisella Suomeen. Haluaisin kuulla jotain vähän älyllisempää siihen, että miten tällä kuviolla "estetään ihmisten kuolemista". Mites ne loput 40 miljoonaa irakilaista jotka elää ja lisääntyy kotimaassaan kuten ennenkin? Mites naiset, vai onko niillä niin väliä kun jeesustellaan ihmisten kuolemista?
 
Jos nyt otetaan se tyypillisin turhis-esimerkki, niin se on hyväkuntoinen nuori tai nuorehko irakilainen mies, omassa maassaan keskiluokkainen (tai ylempää keskiluokkaa) edustava turvapaikkaturisti, joka lentää ensin jonnekin Istanbuliin ja kikkailee itsensä sitten tavalla tai toisella Suomeen. Haluaisin kuulla jotain vähän älyllisempää siihen, että miten tällä kuviolla "estetään ihmisten kuolemista". Mites ne loput 40 miljoonaa irakilaista jotka elää ja lisääntyy kotimaassaan kuten ennenkin? Mites naiset, vai onko niillä niin väliä kun jeesustellaan ihmisten kuolemista?

Ymmärsin tuon itse niin, että turvapaikkaprosessin olemassaolon syy on "kuolemien estäminen" ja kuten siinä selvästi sanotaan, käytännön politiikasta voidaan keskustella.

Silti se kuolemien estäminen jopa oikeissa paikoissa sovellettuna on meille subjektiivisesti hyödytöntä tai jopa haitallista maahanmuuttoa.
 
Nollapostaus, flametus
Eipä niitä taida olla, joten se keskustelusta.

Toisaalta eipä tainnut keskustelu kiinnostaakaan. Rinkirunkkaus sen sijaan...

Se on kovin herttaista kuinka palstan suvakkisiipi keskittyy keskustelun sijaan länkyttämään turpaansa pelkistä eri mieltä olevista keskustelijoista. Suvakkisiiven kannattaisi sieltä omasta rinkirunkkauskuplasta myös joskus kurkistaa ulos ja osallistua rakentavaan keskusteluun muista keskustelijoista keskustelemisen sijaan.

Mutta eihän me sitä tulla näkemään.
 
Ymmärsin tuon itse niin, että turvapaikkaprosessin olemassaolon syy on "kuolemien estäminen" ja kuten siinä selvästi sanotaan, käytännön politiikasta voidaan keskustella.

No teoriassa näin, jos sitä turvapaikkaprosessia käytettäisiin alkuperäiseen tarkoitukseensa. Käytännössä se hajoaa jo ennenkuin edes aletaan tekemään politiikkaa.
 
Jos nyt otetaan se tyypillisin turhis-esimerkki, niin se on hyväkuntoinen nuori tai nuorehko irakilainen mies, omassa maassaan keskiluokkainen (tai ylempää keskiluokkaa) edustava turvapaikkaturisti

Nimenomaan turisti. Elintasopakolaisuutta. Kukaan tänne tulevista ei edes etäisesti näydä hätää kärsiviltä nälkiintyneiltä sotapakolaisilta. Oman maansa varakkaat miehet lähtee juhlimaan. Nuo maksavat ison summan siitä, että pääsevät Eurooppaan ja lopulta sanomaan asylum taikasanan sen maan rajalla, jonka sosiaaliturvan varaan haluavat jäädä elätiksi. Suomi on ehkä paras kandidaatti, koska saat jokatapauksessa jäädä maahan laittomasti.

Jos on varaa interrailata koko maanosan läpi Suomeen, niin tuskin tarvitsee turvapaikkaa täältä.

Kremlin ja Lukasenkan hybridisodankäynti sitten onkin jo oma lukunsa, koska ihan tarkoitus aiheuttaa Euroopalle vahinkoa, niin ovat varmaan valkanneet kaikkein pahimmat raiskarit tänne lennätettäväkisi.

En tiedä miten kiintiöpakolaiset valitaan, mutta pahoin pelkään että sielläkin joku paikallinen korruptio iskee päälle, ja charter lennoille Afrikasta ja Lähi-Idästä "yllättäen" päätyykin aika paljon huonoa ainesta.

Valitetettavasti, vaikka kuinka nuorena viattomana lapsena tänne lennätetään sotapakolaisena, tai olet toisen polven mamu, niin kyllä ne heimoveljet kasvattavat ja kouluttavat heidätkin aina tavoilleen, kulttuuriin ja uskomuksiin, kuten muutama viikko takaperin nähtiin kun yksi kurdi nainen julisti YLE:n TV ohjelmassa suoraa rasismia ja halusi hiljentää valkoihoiset ja miehet.

Toki tuollainen yksi räyhäävä intersektionaalisen feminismin kannattaja on ehkä vähemmän vaarallinen kuin puukkottaja raiskarit miehet noista maista.

Otetaan ajatusleikki: Kuvittele että olet vainon ja väkivallan kohteena, köyhä ja nälkiintynyt sodan runtelema. Lopulta joku ulkopuolinen antaa sinulle turvallisen kodin, mukavan sängyn, harrastusmahdollisuuksia, sivistystä ja ruokaa niin paljon kuin jaksat syödä. Olisitko tästä jalosta eleestä ikuisesti kiitollinen, vai purisitko ruokkivaa kättä? Alkaisitko heti ukisemaan kuinka ruoka on pahaa? Tai vaadit enemmän diskorahaa? Lopulta puukottaisit ja ryöstäisit auttajasi ja raiskaisisit hänen vaimonsa ja pikkulapsensa?
 
Eipä niitä taida olla, joten se keskustelusta.

Toisaalta eipä tainnut keskustelu kiinnostaakaan. Rinkirunkkaus sen sijaan...
[/QUO
Eipä niitä taida olla, joten se keskustelusta.

Toisaalta eipä tainnut keskustelu kiinnostaakaan. Rinkirunkkaus sen sijaan...
Se on rinkirunkkausta kun tapaus toisensa perään täällä todetaan että ne unelmat ei nyt mennytkään ihan miten piti, hehe. Keskustelu kiinnostaa aina. Faktoillahan voi tulla kumoamaan väittämät aina.
 
Nyt päästiin pian asian ytimeen, joka ei kylläkään liity otsikon aiheeseen. Työstä ei voi maksaa enempää kuin se tuottaa arvoa jos markkinat ovat vapaat. Joku tulee tekemään sen työn lähempänä oikeaa arvoa (mikä voidaan estää). Jos se estetään, on se raha pois jostain muualta, joka puolestaan ei pysy kilpailukykyisenä. Tai sitten jengi sossuttaa kun työstä pitää maksaa enemmän kuin siitä kannattaa maksaa.
Pitäisi ViherKokoomuksessa ymmärtää, että jos puhutaan Suomessa pysyvästi asuvista henkilöistä, ei ole käsitettä 5-8 euron/h työntekijä. Todellisuudessa tällainen henkilö on vähintään 10-11 euron/h työntekijä. Sen loppuosan vain maksavat veronmaksajat sossurahojen, asumistukien, harkinnanvaraisten tukien yms muodossa.

Eli toisinsanoen työssä käyvät suomalaiset maksavat veroissaan sitä, että joku saa 5-8 euron/h Suomeen muuttaneen siivoojan.

Sitten kun arvioinnissa mennään pidemmälle, muuttuu kuvio entistäkin järjettömäksi: Suomeen muuttaa siivoojan kouluttamaton ja kielitaidoton puoliso lapsineen samaisten veronmaksajien elätettäväksi. Kun muutama vuosi kuluu, tajuaa 5-8 euron tuntipalkalla siivoava, että hän saa saman rahan käteen tekemättä mitään ja ilmoittautuu työttömäksi. Tämän jälkeen koko perhe on veronmaksajien elätettävänä, luultavasti pysyvästi.

Epäilen oikeasti niiden ihmisten älykkyyttä, jotka väittävät Suomeen muuttavan halpatyövoiman olevan millään tavalla kannattavaa tälle maalle...
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi ViherKokoomuksessa ymmärtää, että jos puhutaan Suomessa pysyvästi asuvista henkilöistä, ei ole käsitettä 5-8 euron/h työntekijä. Todellisuudessa tällainen henkilö on vähintään 10-11 euron/h työntekijä. Sen loppuosan vain maksavat veronmaksajat sossurahojen, asumistukien, harkinnanvaraisten tukien yms muodossa.

Eli toisinsanoen työssä käyvät suomalaiset maksavat veroissaan sitä, että joku saa 5-8 euron/h Suomeen muuttaneen siivoojan.

Sitten kun arvioinnissa mennään pidemmälle, muuttuu kuvio entistäkin järjettömäksi: Suomeen muuttaa siivoojan kouluttamaton ja kielitaidoton puoliso lapsineen samaisten veronmaksajien elätettäväksi. Kun muutama vuosi kuluu, tajuaa 5-8 euron tuntipalkalla siivoava, että hän saa saman rahan käteen tekemättä mitään ja ilmoittautuu työttömäksi. Tämän jälkeen koko perhe on veronmaksajien elätettävänä, luultavasti pysyvästi.

Epäilen oikeasti niiden ihmisten älykkyyttä, jotka väittävät Suomeen muuttavan halpatyövoiman olevan millään tavalla kannattavaa tälle maalle...

Sori vaan mutta Suomikin tulee pakolla muuttumaan tuon tilanteen edessä. Kun ei ole varaa maksaa ei ole. Se, mitä nyt pitää maksaa lisää tuontitekijälle ei tulevaisuudessa ole se sama eikä sitä makseta enää kotimaisellekaan kun rahat ei riitä.

Se yhtälö ei toimi, että kaikille Suomessa maksetaan "kunnon" palkkaa riippumatta työn tuotoksesta ja ihmisen osaamisesta jos ne maan vientituotteet pitäisi saada kaupaksi vapailla markkinoilla ja niitä oikeasti kehittävät ihmiset pysymään Suomessa. Sosialismia on kokeiltu, ei ole toiminut.

Jos meinaat, että käyt jostain sossutettavan "hyvinvointivaltion" näkökulmasta tätä väittelyä niin tuskinpa käyt kovin montaa vuotta...
 
Pitäisi ViherKokoomuksessa ymmärtää, että jos puhutaan Suomessa pysyvästi asuvista henkilöistä, ei ole käsitettä 5-8 euron/h työntekijä. Todellisuudessa tällainen henkilö on vähintään 10-11 euron/h työntekijä. Sen loppuosan vain maksavat veronmaksajat sossurahojen, asumistukien, harkinnanvaraisten tukien yms muodossa.

Eli toisinsanoen työssä käyvät suomalaiset maksavat veroissaan sitä, että joku saa 5-8 euron/h Suomeen muuttaneen siivoojan.

Sitten kun arvioinnissa mennään pidemmälle, muuttuu kuvio entistäkin järjettömäksi: Suomeen muuttaa siivoojan kouluttamaton ja kielitaidoton puoliso lapsineen samaisten veronmaksajien elätettäväksi. Kun muutama vuosi kuluu, tajuaa 5-8 euron tuntipalkalla siivoava, että hän saa saman rahan käteen tekemättä mitään ja ilmoittautuu työttömäksi. Tämän jälkeen koko perhe on veronmaksajien elätettävänä, luultavasti pysyvästi.

Epäilen oikeasti niiden ihmisten älykkyyttä, jotka väittävät Suomeen muuttavan halpatyövoiman olevan millään tavalla kannattavaa tälle maalle...
Tämä kai kuuluu vähän toiseen ketjuun.

Siivoojan tuntipalkkaa on kai luokkaa 10€, tosiasillinen tehty tuntipalkka on isompi (jos ei paljoa palakatonta työtä).

Jos kriisejä paenneet maahanmuuttajat työllistyy noille aloille samalla kuin kantasuomalainen ei, niin voi toki miettiä että miksi ja tuskin huonoasia että työllistyvät.

Mutta ymmärtääkseni jos lupia haetaan siivous hommiin (työperäinen maahanmuutto), niin ei taida irrota kovin helpolla, jos alalla on työvoimapulaa niin ne jutut varmaan toisiin ketjuihin.
 
Tämä kai kuuluu vähän toiseen ketjuun.

Siivoojan tuntipalkkaa on kai luokkaa 10€, tosiasillinen tehty tuntipalkka on isompi (jos ei paljoa palakatonta työtä).

Jos kriisejä paenneet maahanmuuttajat työllistyy noille aloille samalla kuin kantasuomalainen ei, niin voi toki miettiä että miksi ja tuskin huonoasia että työllistyvät.

Mutta ymmärtääkseni jos lupia haetaan siivous hommiin (työperäinen maahanmuutto), niin ei taida irrota kovin helpolla, jos alalla on työvoimapulaa niin ne jutut varmaan toisiin ketjuihin.
Aika rasistinen ajattalutapa jos luulee, että mamut suostuvat tekemään töitä matalapalkka-aloilla, jos sossu on olemassa. Eivät he tyhmiä ole. Todellisuudessa tänne tuleva mamu menee matalapalkkatöihin vain sen ajaksi, että saa pysyvän oleskeluluvan tai kansallisuuden ja sen jäljeen siirtyy sossun asiakkaaksi, kuten muutkin. Jos ei valkoinen suomalainen suostu noita töitä tekemään niin ei ruskea afrikkalainenkaan. Moni riistokapitalistihan kannattaa rajoittamatonta maahanmuuttoa juuri kyseisen syklin pyörimiseksi, he saavat halpaa työvoimaa muutamaksi vuodeksi, kunnes työntekijä siirtyy sossuun, ja sitten vain uusi mamu tilalle, ja pyörä pyörii. Ehkä valtion tukiakin saadaan kupattua tähän. Heitä ei kiinnosta Suomen hyvinvointi, vain oman kukkaron sisältö.
 
Aika rasistinen ajattalutapa jos luulee, että mamut suostuvat tekemään töitä matalapalkka-aloilla, jos sossu on olemassa. Eivät he tyhmiä ole. Todellisuudessa yänne tuleva mamu menee matalapalkkatöihin vain sen ajaksi, että saa pysyvän oleskeluluvan tai kansallisuuden ja sen jäljeen siirtyy sossun asiakkaaksi, kuten muutkin. Jos ei valkoinen suomalainen suostu noita töitä tekemään niin ei ruskea afrikkalainenkaan.
No vasemmisto, työttömyys ja paerustulo ketjuissa on keskustelua perustoimeentulon ja työllistymisen ongelmista.

Maahanmuuttajia on töissä matalapalkka aloilla ihan "pysyvästi". Niitä tuossa kommentoin.
 

En voi olla huomaamatta että "kantasuomalainen" jää mainitsematta. Ehkä olen vain tullut hieman yliherkäksi...

Ei voi olla niin vaikeaa tarkistaa vaikka sieltä Murha Infon foorumilta paitsi jos tarkoitus on vaan niputtaa kaikki mamujen tekosiksi?

Nimestä päätellen ihan peruskantis.
 
Kannattaa varmaan marista tuolle "luotettavan uutisoinnin" soihdunkantajalle sen sijaan että epämääräisestä uutisoinneista vedetään johtopäätöksiä.

Onneksi ei vissiin siis tällä kertaa ollut sellainen yksittäistapaus.
 
Suomessa on edelleen jopa 5000 henkilöä, joilla ei ole oleskeluoikeutta ja Sisäministeriö pohtii päänsä puhki, miten nämä saisivat jäädä tänne.
Sisäministeriöltä valmistumassa ehdotus: Luvatta maassa oleville muukalaispassi ja oleskelulupa
Sisäministeriö on selvittänyt ratkaisuja henkilöille, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat yhä Suomessa.
Ministeri Mikkonen sanoo, että laittomasti maassa olevat ihmiset ovat äärimmäisen haavoittuvassa asemassa esimerkiksi rikollisuudelle, ja se on yksi syy, miksi ratkaisuja tilanteeseen on haettava.
Ministeri Mikkonen sanoo, että laittomasti maassa olevat ihmiset ovat äärimmäisen haavoittuvassa asemassa esimerkiksi rikollisuudelle, ja se on yksi syy, miksi ratkaisuja tilanteeseen on haettava.

Ministeri Mikkonen sanoo, että laittomasti maassa olevat ihmiset ovat äärimmäisen haavoittuvassa asemassa esimerkiksi rikollisuudelle, ja se on yksi syy, miksi ratkaisuja tilanteeseen on haettava. SAMI KUUSIVIRTA
Tekijän kuva
Elli Harju

elli.harju@iltalehti.fi
Tänään klo 15:04

  • Aiemmin on kerrottu ministeriön kaavailemasta selvityksestä antaa oleskelulupa ilman työedellytystä.
  • Lisäksi ministeriössä on selvitetty muukalaispassin käytön laajentamista työllistyneille.
  • Sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) kertoo, että kaksi selvitystä on sisällöiltään valmiina. Ne etenevät alkuvuonna hallituksen käsittelyyn.

Sisäministeriössä on valmistumassa selvitys, jossa ehdotetaan oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämistä kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille, jotka ovat työllistyneet Suomessa, sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) kertoo.
Jotta Suomessa saa oleskeluluvan, on lähtökohtaisesti oltava voimassa oleva matkustusasiakirja. Nyt selvitetään, voisiko tästä vaatimuksesta poiketa, kun kyseessä on henkilö, joka on työllistynyt Suomessa ja voi sen perusteella saada oleskeluluvan.
Selvitys ja ehdotus lakimuutoksesta tehdään siksi, että Suomessa on ulkomailta tulleita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat työllistyneet. Heillä ei ole kansallista passia, eivätkä he voi saada sitä Suomessa tai Suomesta käsin.
– Tämä voisi olla yksi keino, jolla pystyttäisiin myöntämään oleskelulupa ihmisille, jotka ovat tänne työllistyneet ja tulleet käytännössä tähän yhteiskuntaan jo vahvasti jäseniksi, Mikkonen sanoo.
Muukalaispassin ja oleskeluluvan avulla henkilöt voisivat matkustaa lähimpään maansa edustustoon tai kotimaahansa hakemaan itselleen passin. Oleskelulupa olisi näissä tilanteissa voimassa vuoden, ja seuraava oleskelulupa pitäisi hakea uudella oman maan passilla.
Sisäministeriöllä kaksi selvitystä
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelmaan on kirjattu, että ”ehkäistään ja torjutaan paperittomuutta laaja-alaisella viranomaisyhteistyöllä” ja ”hallitus kehittää lainsäädäntöä ja soveltamiskäytäntöä sen edistämiseksi, että työllistyneet kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet voivat nykyistä joustavammin saada oleskeluluvan työn perusteella”.
Hallitusohjelman tavoitteiden pohjalta sisäministeriö asetti toukokuussa hankkeen, jossa selvitetään luvatta maassa olevien henkilöiden tilannetta ja ratkaisuja.
Hankkeessa tehdään kaksi selvitystä. Näistä toinen pohjautuu suoraan hallitusohjelmakirjaukseen ja selvittää lakimuutosta, joka mahdollistaisi oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämisen kielteisen päätöksen saaneelle turvapaikanhakijalle, joka on työllistynyt. Sisäministeriön arvion mukaan tämä kohdistuisi joihinkin kymmeniin ihmisiin vuosittain.
Toisessa selvityksessä virkamiehet pohtivat laajasti, mitä muita ratkaisuja voisi olla maassa laittomasti oleville henkilöille. Pohdinnassa on mahdollisuus myöntää oleskelulupa vuosina 2015–16 tai tätä aiemmin saapuneille turvapaikanhakijoille, jotka ovat saaneet kielteisen päätöksen ja joilla ei ole oleskelulupaa. Ministeriön arvion mukaan Suomessa on noin 3 000 tällaista luvatta maassa olevaa henkilöä, joita ratkaisut voisivat koskea.
Kriteereiksi oleskeluluvan antamiseksi on pohdittu esimerkiksi turvapaikanhakua tiettynä ajankohtana ja sitä, ettei ole syyllistynyt rikoksiin, ilman työllistymisedellytystä. Jotkut 3 000 henkilön joukosta ovat työllistyneitä ja voisivat saada oleskeluluvan ja muukalaispassin, jos siihen lakimuutokseen päädytään.

Sisäministeriön lainsäädäntöneuvos Jutta Gras kertoo, että molemmat selvitykset ovat sisällöltään valmiita. Ne käsitellään ministeriössä sisäisesti tammikuun alussa ennen kuin ne viedään hallituksen käsittelyyn.
– Keskustelu maahanmuutosta ja turvapaikkapolitiikasta on aika haastavaa yleisestikin Suomessa. Siinä usein kokonaiskuva häviää, ja tämä vaikeus heijastuu myös hallituksen sisäisissä keskusteluissa, sisäministeri Krista Mikkonen sanoo.
– Keskustelu maahanmuutosta ja turvapaikkapolitiikasta on aika haastavaa yleisestikin Suomessa. Siinä usein kokonaiskuva häviää, ja tämä vaikeus heijastuu myös hallituksen sisäisissä keskusteluissa, sisäministeri Krista Mikkonen sanoo.

– Keskustelu maahanmuutosta ja turvapaikkapolitiikasta on aika haastavaa yleisestikin Suomessa. Siinä usein kokonaiskuva häviää, ja tämä vaikeus heijastuu myös hallituksen sisäisissä keskusteluissa, sisäministeri Krista Mikkonen sanoo. KAROLIINA VUORENMÄKI
"Ei mikään salainen operaatio”
Ilta-Sanomat uutisoi marraskuun lopulla, että sisäministeriö selvittää luvatta maassa olevien tilannetta ja oleskelulupien myöntämistä noin 3 000:lle ilman työllistymisedellytystä.
Uutisointi sai SDP:n ja keskustan lausumaan nopeasti, että ehdotus oleskelulupien myöntämisestä ilman työllisyysperustetta olisi hallitusohjelman vastainen. Myös oppositiosta etenkin perussuomalaiset ja kokoomus kiirehtivät kritisoimaan selvitystä.
Mikkosen mukaan erilaisia ratkaisuja käsittelevä virkamiesselvitys viedään kuitenkin maaliin.
– On sovittu, että kun selvitys on valmis, katsotaan [hallituksessa] yhdessä ja tehdään mahdollisesti päätöksiä asiassa erikseen, Mikkonen sanoo.
Iltalehti kysyi, onko ilman oleskeluoikeutta Suomessa olevien ihmisten selvitys tullut muille hallituksessa jotenkin yllätyksenä. Mikkosen mukaan selvitys perustuu hallitusohjelmaan sekä Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastaiseen toimintaohjelmaan (Lama), ja selvityksessä virkamiehille annettiin mahdollisuus esittää keinoja.
– Ei tämä ole ollut mikään salainen operaatio, vaan yhdessä sovittu asia, että tällainen selvitys tehdään, Mikkonen sanoo.
Onko hallituksessa jonkinlaista erimielisyyttä siitä, minkälaista turvapaikkapolitiikkaa pitäisi ajaa ja mitä hallitusohjelmaan on kirjattu?

– Tämä on vähän erikoista, kun tästä selvityksestä on kuitenkin yhdessä hallituksen kanssa sovittu ja tiedotettu hallituspuolueita erikseen, Mikkonen vastaa.
Hallitusohjelman mukaan Lama-ohjelma päivitetään, ja ohjelma on ministeriön hankkeen taustalla. Hallitusohjelmassa ei ole kirjausta siitä, että oleskelulupien antoa pitäisi pohtia ilman työllistymisperustetta.
LUE MYÖS
SDP ja keskusta tyrmäävät vihreiden johtaman ministeriön selvityksen oleskeluluvista tuhansille kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille
Muukalaispassin riskit?
Kun hakee turvapaikkaa, virallista matkustusasiakirjaa ei tarvitse, mutta oleskeluluvan hakemiseen tarvitsee.
Tällä hetkellä muukalaispassin saa esimerkiksi, jos on oikeutettu suojeluun tai jos ei voi saa passia kotimaasta. Tällöin kuitenkin edellytetään, että henkilölle on jo myönnetty oleskelulupa tai se myönnetään samaan aikaan muukalaispassin kanssa.
Iltalehden tietojen mukaan edellisen, Juha Sipilän (kesk) hallituksen kaudella muukalaispassin käytön laajentamista pohdittiin sisäministeriössä, mutta siitä ei tehty virallista selvitystä, eikä hallitus esittänyt muukalaispassin käyttöönoton laajentamista.
Silloin pidettiin riskinä esimerkiksi sitä, että helpotukset antavat turvapaikanhakijoille lisäkannustimen tulla Suomeen turvapaikanhakijana, vaikka kriteerit eivät täyttyisi. Lisäksi oli huoli siitä, että maahantulija on jostain syystä hävittänyt henkilöpaperit tahallaan, ja todellista henkilöllisyyttä ei tiedetä.
Suomeen tulee eniten turvapaikanhakijoita Irakista ja Afganistanista. Vuonna 2015 turvapaikanhakijoita saapui ennätysmäärä.
Suomeen tulee eniten turvapaikanhakijoita Irakista ja Afganistanista. Vuonna 2015 turvapaikanhakijoita saapui ennätysmäärä.

Suomeen tulee eniten turvapaikanhakijoita Irakista ja Afganistanista. Vuonna 2015 turvapaikanhakijoita saapui ennätysmäärä. JENNI GÄSTGIVAR
Vaihtoehdot: lähtö, laiton oleskelu tai palautus
Mikäli Suomeen tullut henkilö ei saa suojelua, eikä myöskään oleskelulupaa, pitäisi hänen poistua maasta.

Suomeen saapui vuonna 2015 yli 32 000 turvapaikanhakijaa. Myös vuonna 2016 turvapaikanhakijoita tuli yli 5 000. Ilman oleskeluoikeutta maahan jääneiden määrästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta sisäministeriön mukaan arviot liikkuvat 2 000–5 000 välillä.
Ministeriön mukaan oleskelulupien myöntämisellä pyritään ehkäisemään niin sanotun varjoyhteiskunnan syntymistä, jossa ihmiset elävät maassa laittomasti ja ovat esimerkiksi terveydenhuollon ja muiden järjestelmien ulkopuolelle. Mikkonen sanoo, että ilmiö on Suomessa vielä pieni moneen muuhun maahan verrattuna.
– Tiedetään, että he ajautuvat helposti rikollisiksi ja toisaalta heitä käytetään hyväksi ja joutuvat jopa ihmiskaupan uhriksi. Siksi on tärkeää, että tätä ilmiötä pystytään poistamaan, Mikkonen sanoo.
Valko-Venäjä on tuonut siirtolaisia Lähi-idästä ja ohjaa heitä EU:n vastaiselle rajalle. EU tulkitsee tämän painostuksena unionille. Kuva marraskuulta siirtolaisista Valko-Venäjältä läheltä Puolan rajaa.
Valko-Venäjä on tuonut siirtolaisia Lähi-idästä ja ohjaa heitä EU:n vastaiselle rajalle. EU tulkitsee tämän painostuksena unionille. Kuva marraskuulta siirtolaisista Valko-Venäjältä läheltä Puolan rajaa.

Valko-Venäjä on tuonut siirtolaisia Lähi-idästä ja ohjaa heitä EU:n vastaiselle rajalle. EU tulkitsee tämän painostuksena unionille. Kuva marraskuulta siirtolaisista Valko-Venäjältä läheltä Puolan rajaa. AOP
Hallitusohjelman tavoitteena on, että vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään ensisijaisena vaihtoehtona turvata kielteisen päätöksen saaneiden maasta poistuminen.
Viime kädessä henkilö poistetaan maasta viranomaistoimin. Tämä edellyttää, että henkilön kotimaa suostuu ottamaan hänet vastaan. Suurin osa maista ottaa vastaan vapaaehtoisesti palaavat, mutta joidenkin maiden kanssa on haasteita viranomaistoimin tehtävissä palautuksissa.
Jokaisella valtiolla on velvollisuus ottaa vastaan kansalaisensa, oli kahdenvälisiä palautussopimuksia tai ei. Sopimusten tarkoitus on sopia takaisinottoon liittyvistä käytännön prosesseista ja velvoitteista.
Suomella on ollut Afganistanin kanssa paluun yhteistyöpöytäkirja, mutta Suomi on keskeyttänyt tänä syksynä palautukset maan epävakaan tilanteen vuoksi. Suomi neuvottelee paluuyhteistyöstä myös Somalian ja Irakin kanssa.
Mikkosen mukaan keskustelut muista kuin vapaaehtoisista paluista ovat olleet Irakin kanssa haastavia.

– Vapaaehtoiseen palautukseen Irak suostuu, mutta niillekään ei pääse ilman passia. Tästä käydään paljon keskustelua Irakin kanssa, miten näitä voisi edistää. Suomi käy aktiivisesti näitä keskusteluja, Mikkonen sanoo.
Mikkonen sanoo, että Suomen tavoitteena on saada enemmän EU:n yhteistä turvapaikkapolitiikkaa ja toimivaa paluuyhteistyötä EU:n ja muiden maiden välille.
Rajatilanne puhuttaa
Turvapaikkakeskustelu käy Suomessa vilkkaana myös siksi, että tilanne on kuumentunut EU:n itärajalla.
Valko-Venäjä on kuljettanut tuhansia siirtolaisia EU-rajalle. EU tulkitsee, että Valko-Venäjä painostaa EU:ta siirtolaisilla hybridisodankäynnin keinona.
Suomessa oppositio on tivannut hallitukselta, mitä se aikoo tehdä Suomen varautumiseksi mahdolliseen tilanteeseen, jossa Suomeen tulisi laajamittaisesti siirtolaisia itänaapurien painostuskeinona.
Sisäministeriö tiedotti marraskuun lopulla, että lainsäädännön muutostarpeita käydään läpi. Mikkonen sanoo, että selvitystä on tarkoitus tehdä pikaisesti. Hankkeelle onkin annettu toimikaudeksi vain pari kuukautta, 21. tammikuuta saakka.
EU:n komissio esitti joulukuun alussa, että painostuksen kohteeksi joutuneet maat voisivat muuttaa turvapaikkakäytäntöjään. Jäsenmaa voisi esimerkiksi ottaa turvapaikkahakemuksia rajalla vastaan vain erikseen nimetyssä paikassa. Maat voisivat myös pitää turvapaikanhakijoita rajoilla 16 viikkoa, kun normaalisti turvapaikanhakijat on otettava maahan vastaanottokeskuksiin.
LUE MYÖS
EU muuttaa sääntöjään: turvapaikkahakemusten vastaanoton saa keskittää valittuihin paikkoihin – muilta osin rajat saa sulkea
Turvapaikkakäytäntöjä saa muuttaa väliaikaisesti kuuden kuukauden ajan. Asetus koskee nyt Puolaa, Liettuaa ja Latviaa. Mikkonen arvelee, että mikäli Suomen rajalle tulisi hybridivaikuttamisena siirtolaisia, samoja sääntöjä voisi soveltaa Suomessakin.
– Jos tällaista hybridivaikuttamista olisi jollain muulla EU-maan rajalla, oletan, että niillä rajoilla voisi ajatella soveltaa niitä. Näillä halutaan antaa työkaluja maiden viranomaisille, Mikkonen sanoo.

 
Suomessa on edelleen jopa 5000 henkilöä, joilla ei ole oleskeluoikeutta ja Sisäministeriö pohtii päänsä puhki, miten nämä saisivat jäädä tänne.
Sisäministeriöltä valmistumassa ehdotus: Luvatta maassa oleville muukalaispassi ja oleskelulupa
Sisäministeriö on selvittänyt ratkaisuja henkilöille, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat yhä Suomessa.
Ministeri Mikkonen sanoo, että laittomasti maassa olevat ihmiset ovat äärimmäisen haavoittuvassa asemassa esimerkiksi rikollisuudelle, ja se on yksi syy, miksi ratkaisuja tilanteeseen on haettava.
Ministeri Mikkonen sanoo, että laittomasti maassa olevat ihmiset ovat äärimmäisen haavoittuvassa asemassa esimerkiksi rikollisuudelle, ja se on yksi syy, miksi ratkaisuja tilanteeseen on haettava.

Ministeri Mikkonen sanoo, että laittomasti maassa olevat ihmiset ovat äärimmäisen haavoittuvassa asemassa esimerkiksi rikollisuudelle, ja se on yksi syy, miksi ratkaisuja tilanteeseen on haettava. SAMI KUUSIVIRTA
Tekijän kuva
Elli Harju

elli.harju@iltalehti.fi
Tänään klo 15:04

  • Aiemmin on kerrottu ministeriön kaavailemasta selvityksestä antaa oleskelulupa ilman työedellytystä.
  • Lisäksi ministeriössä on selvitetty muukalaispassin käytön laajentamista työllistyneille.
  • Sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) kertoo, että kaksi selvitystä on sisällöiltään valmiina. Ne etenevät alkuvuonna hallituksen käsittelyyn.

Sisäministeriössä on valmistumassa selvitys, jossa ehdotetaan oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämistä kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille, jotka ovat työllistyneet Suomessa, sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) kertoo.
Jotta Suomessa saa oleskeluluvan, on lähtökohtaisesti oltava voimassa oleva matkustusasiakirja. Nyt selvitetään, voisiko tästä vaatimuksesta poiketa, kun kyseessä on henkilö, joka on työllistynyt Suomessa ja voi sen perusteella saada oleskeluluvan.
Selvitys ja ehdotus lakimuutoksesta tehdään siksi, että Suomessa on ulkomailta tulleita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa tai oleskelulupaa, mutta ovat työllistyneet. Heillä ei ole kansallista passia, eivätkä he voi saada sitä Suomessa tai Suomesta käsin.
– Tämä voisi olla yksi keino, jolla pystyttäisiin myöntämään oleskelulupa ihmisille, jotka ovat tänne työllistyneet ja tulleet käytännössä tähän yhteiskuntaan jo vahvasti jäseniksi, Mikkonen sanoo.
Muukalaispassin ja oleskeluluvan avulla henkilöt voisivat matkustaa lähimpään maansa edustustoon tai kotimaahansa hakemaan itselleen passin. Oleskelulupa olisi näissä tilanteissa voimassa vuoden, ja seuraava oleskelulupa pitäisi hakea uudella oman maan passilla.
Sisäministeriöllä kaksi selvitystä
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelmaan on kirjattu, että ”ehkäistään ja torjutaan paperittomuutta laaja-alaisella viranomaisyhteistyöllä” ja ”hallitus kehittää lainsäädäntöä ja soveltamiskäytäntöä sen edistämiseksi, että työllistyneet kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet voivat nykyistä joustavammin saada oleskeluluvan työn perusteella”.
Hallitusohjelman tavoitteiden pohjalta sisäministeriö asetti toukokuussa hankkeen, jossa selvitetään luvatta maassa olevien henkilöiden tilannetta ja ratkaisuja.
Hankkeessa tehdään kaksi selvitystä. Näistä toinen pohjautuu suoraan hallitusohjelmakirjaukseen ja selvittää lakimuutosta, joka mahdollistaisi oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämisen kielteisen päätöksen saaneelle turvapaikanhakijalle, joka on työllistynyt. Sisäministeriön arvion mukaan tämä kohdistuisi joihinkin kymmeniin ihmisiin vuosittain.
Toisessa selvityksessä virkamiehet pohtivat laajasti, mitä muita ratkaisuja voisi olla maassa laittomasti oleville henkilöille. Pohdinnassa on mahdollisuus myöntää oleskelulupa vuosina 2015–16 tai tätä aiemmin saapuneille turvapaikanhakijoille, jotka ovat saaneet kielteisen päätöksen ja joilla ei ole oleskelulupaa. Ministeriön arvion mukaan Suomessa on noin 3 000 tällaista luvatta maassa olevaa henkilöä, joita ratkaisut voisivat koskea.
Kriteereiksi oleskeluluvan antamiseksi on pohdittu esimerkiksi turvapaikanhakua tiettynä ajankohtana ja sitä, ettei ole syyllistynyt rikoksiin, ilman työllistymisedellytystä. Jotkut 3 000 henkilön joukosta ovat työllistyneitä ja voisivat saada oleskeluluvan ja muukalaispassin, jos siihen lakimuutokseen päädytään.

Sisäministeriön lainsäädäntöneuvos Jutta Gras kertoo, että molemmat selvitykset ovat sisällöltään valmiita. Ne käsitellään ministeriössä sisäisesti tammikuun alussa ennen kuin ne viedään hallituksen käsittelyyn.
– Keskustelu maahanmuutosta ja turvapaikkapolitiikasta on aika haastavaa yleisestikin Suomessa. Siinä usein kokonaiskuva häviää, ja tämä vaikeus heijastuu myös hallituksen sisäisissä keskusteluissa, sisäministeri Krista Mikkonen sanoo.
– Keskustelu maahanmuutosta ja turvapaikkapolitiikasta on aika haastavaa yleisestikin Suomessa. Siinä usein kokonaiskuva häviää, ja tämä vaikeus heijastuu myös hallituksen sisäisissä keskusteluissa, sisäministeri Krista Mikkonen sanoo.

– Keskustelu maahanmuutosta ja turvapaikkapolitiikasta on aika haastavaa yleisestikin Suomessa. Siinä usein kokonaiskuva häviää, ja tämä vaikeus heijastuu myös hallituksen sisäisissä keskusteluissa, sisäministeri Krista Mikkonen sanoo. KAROLIINA VUORENMÄKI
"Ei mikään salainen operaatio”
Ilta-Sanomat uutisoi marraskuun lopulla, että sisäministeriö selvittää luvatta maassa olevien tilannetta ja oleskelulupien myöntämistä noin 3 000:lle ilman työllistymisedellytystä.
Uutisointi sai SDP:n ja keskustan lausumaan nopeasti, että ehdotus oleskelulupien myöntämisestä ilman työllisyysperustetta olisi hallitusohjelman vastainen. Myös oppositiosta etenkin perussuomalaiset ja kokoomus kiirehtivät kritisoimaan selvitystä.
Mikkosen mukaan erilaisia ratkaisuja käsittelevä virkamiesselvitys viedään kuitenkin maaliin.
– On sovittu, että kun selvitys on valmis, katsotaan [hallituksessa] yhdessä ja tehdään mahdollisesti päätöksiä asiassa erikseen, Mikkonen sanoo.
Iltalehti kysyi, onko ilman oleskeluoikeutta Suomessa olevien ihmisten selvitys tullut muille hallituksessa jotenkin yllätyksenä. Mikkosen mukaan selvitys perustuu hallitusohjelmaan sekä Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastaiseen toimintaohjelmaan (Lama), ja selvityksessä virkamiehille annettiin mahdollisuus esittää keinoja.
– Ei tämä ole ollut mikään salainen operaatio, vaan yhdessä sovittu asia, että tällainen selvitys tehdään, Mikkonen sanoo.
Onko hallituksessa jonkinlaista erimielisyyttä siitä, minkälaista turvapaikkapolitiikkaa pitäisi ajaa ja mitä hallitusohjelmaan on kirjattu?

– Tämä on vähän erikoista, kun tästä selvityksestä on kuitenkin yhdessä hallituksen kanssa sovittu ja tiedotettu hallituspuolueita erikseen, Mikkonen vastaa.
Hallitusohjelman mukaan Lama-ohjelma päivitetään, ja ohjelma on ministeriön hankkeen taustalla. Hallitusohjelmassa ei ole kirjausta siitä, että oleskelulupien antoa pitäisi pohtia ilman työllistymisperustetta.
LUE MYÖS
SDP ja keskusta tyrmäävät vihreiden johtaman ministeriön selvityksen oleskeluluvista tuhansille kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille
Muukalaispassin riskit?
Kun hakee turvapaikkaa, virallista matkustusasiakirjaa ei tarvitse, mutta oleskeluluvan hakemiseen tarvitsee.
Tällä hetkellä muukalaispassin saa esimerkiksi, jos on oikeutettu suojeluun tai jos ei voi saa passia kotimaasta. Tällöin kuitenkin edellytetään, että henkilölle on jo myönnetty oleskelulupa tai se myönnetään samaan aikaan muukalaispassin kanssa.
Iltalehden tietojen mukaan edellisen, Juha Sipilän (kesk) hallituksen kaudella muukalaispassin käytön laajentamista pohdittiin sisäministeriössä, mutta siitä ei tehty virallista selvitystä, eikä hallitus esittänyt muukalaispassin käyttöönoton laajentamista.
Silloin pidettiin riskinä esimerkiksi sitä, että helpotukset antavat turvapaikanhakijoille lisäkannustimen tulla Suomeen turvapaikanhakijana, vaikka kriteerit eivät täyttyisi. Lisäksi oli huoli siitä, että maahantulija on jostain syystä hävittänyt henkilöpaperit tahallaan, ja todellista henkilöllisyyttä ei tiedetä.
Suomeen tulee eniten turvapaikanhakijoita Irakista ja Afganistanista. Vuonna 2015 turvapaikanhakijoita saapui ennätysmäärä.
Suomeen tulee eniten turvapaikanhakijoita Irakista ja Afganistanista. Vuonna 2015 turvapaikanhakijoita saapui ennätysmäärä.

Suomeen tulee eniten turvapaikanhakijoita Irakista ja Afganistanista. Vuonna 2015 turvapaikanhakijoita saapui ennätysmäärä. JENNI GÄSTGIVAR
Vaihtoehdot: lähtö, laiton oleskelu tai palautus
Mikäli Suomeen tullut henkilö ei saa suojelua, eikä myöskään oleskelulupaa, pitäisi hänen poistua maasta.

Suomeen saapui vuonna 2015 yli 32 000 turvapaikanhakijaa. Myös vuonna 2016 turvapaikanhakijoita tuli yli 5 000. Ilman oleskeluoikeutta maahan jääneiden määrästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta sisäministeriön mukaan arviot liikkuvat 2 000–5 000 välillä.
Ministeriön mukaan oleskelulupien myöntämisellä pyritään ehkäisemään niin sanotun varjoyhteiskunnan syntymistä, jossa ihmiset elävät maassa laittomasti ja ovat esimerkiksi terveydenhuollon ja muiden järjestelmien ulkopuolelle. Mikkonen sanoo, että ilmiö on Suomessa vielä pieni moneen muuhun maahan verrattuna.
– Tiedetään, että he ajautuvat helposti rikollisiksi ja toisaalta heitä käytetään hyväksi ja joutuvat jopa ihmiskaupan uhriksi. Siksi on tärkeää, että tätä ilmiötä pystytään poistamaan, Mikkonen sanoo.
Valko-Venäjä on tuonut siirtolaisia Lähi-idästä ja ohjaa heitä EU:n vastaiselle rajalle. EU tulkitsee tämän painostuksena unionille. Kuva marraskuulta siirtolaisista Valko-Venäjältä läheltä Puolan rajaa.
Valko-Venäjä on tuonut siirtolaisia Lähi-idästä ja ohjaa heitä EU:n vastaiselle rajalle. EU tulkitsee tämän painostuksena unionille. Kuva marraskuulta siirtolaisista Valko-Venäjältä läheltä Puolan rajaa.

Valko-Venäjä on tuonut siirtolaisia Lähi-idästä ja ohjaa heitä EU:n vastaiselle rajalle. EU tulkitsee tämän painostuksena unionille. Kuva marraskuulta siirtolaisista Valko-Venäjältä läheltä Puolan rajaa. AOP
Hallitusohjelman tavoitteena on, että vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään ensisijaisena vaihtoehtona turvata kielteisen päätöksen saaneiden maasta poistuminen.
Viime kädessä henkilö poistetaan maasta viranomaistoimin. Tämä edellyttää, että henkilön kotimaa suostuu ottamaan hänet vastaan. Suurin osa maista ottaa vastaan vapaaehtoisesti palaavat, mutta joidenkin maiden kanssa on haasteita viranomaistoimin tehtävissä palautuksissa.
Jokaisella valtiolla on velvollisuus ottaa vastaan kansalaisensa, oli kahdenvälisiä palautussopimuksia tai ei. Sopimusten tarkoitus on sopia takaisinottoon liittyvistä käytännön prosesseista ja velvoitteista.
Suomella on ollut Afganistanin kanssa paluun yhteistyöpöytäkirja, mutta Suomi on keskeyttänyt tänä syksynä palautukset maan epävakaan tilanteen vuoksi. Suomi neuvottelee paluuyhteistyöstä myös Somalian ja Irakin kanssa.
Mikkosen mukaan keskustelut muista kuin vapaaehtoisista paluista ovat olleet Irakin kanssa haastavia.

– Vapaaehtoiseen palautukseen Irak suostuu, mutta niillekään ei pääse ilman passia. Tästä käydään paljon keskustelua Irakin kanssa, miten näitä voisi edistää. Suomi käy aktiivisesti näitä keskusteluja, Mikkonen sanoo.
Mikkonen sanoo, että Suomen tavoitteena on saada enemmän EU:n yhteistä turvapaikkapolitiikkaa ja toimivaa paluuyhteistyötä EU:n ja muiden maiden välille.
Rajatilanne puhuttaa
Turvapaikkakeskustelu käy Suomessa vilkkaana myös siksi, että tilanne on kuumentunut EU:n itärajalla.
Valko-Venäjä on kuljettanut tuhansia siirtolaisia EU-rajalle. EU tulkitsee, että Valko-Venäjä painostaa EU:ta siirtolaisilla hybridisodankäynnin keinona.
Suomessa oppositio on tivannut hallitukselta, mitä se aikoo tehdä Suomen varautumiseksi mahdolliseen tilanteeseen, jossa Suomeen tulisi laajamittaisesti siirtolaisia itänaapurien painostuskeinona.
Sisäministeriö tiedotti marraskuun lopulla, että lainsäädännön muutostarpeita käydään läpi. Mikkonen sanoo, että selvitystä on tarkoitus tehdä pikaisesti. Hankkeelle onkin annettu toimikaudeksi vain pari kuukautta, 21. tammikuuta saakka.
EU:n komissio esitti joulukuun alussa, että painostuksen kohteeksi joutuneet maat voisivat muuttaa turvapaikkakäytäntöjään. Jäsenmaa voisi esimerkiksi ottaa turvapaikkahakemuksia rajalla vastaan vain erikseen nimetyssä paikassa. Maat voisivat myös pitää turvapaikanhakijoita rajoilla 16 viikkoa, kun normaalisti turvapaikanhakijat on otettava maahan vastaanottokeskuksiin.
LUE MYÖS
EU muuttaa sääntöjään: turvapaikkahakemusten vastaanoton saa keskittää valittuihin paikkoihin – muilta osin rajat saa sulkea
Turvapaikkakäytäntöjä saa muuttaa väliaikaisesti kuuden kuukauden ajan. Asetus koskee nyt Puolaa, Liettuaa ja Latviaa. Mikkonen arvelee, että mikäli Suomen rajalle tulisi hybridivaikuttamisena siirtolaisia, samoja sääntöjä voisi soveltaa Suomessakin.
– Jos tällaista hybridivaikuttamista olisi jollain muulla EU-maan rajalla, oletan, että niillä rajoilla voisi ajatella soveltaa niitä. Näillä halutaan antaa työkaluja maiden viranomaisille, Mikkonen sanoo.

Sairasta. Jos ei saada palautettua niin leiri johonkin Suomen ulkopuolelle.
 
Sairasta. Jos ei saada palautettua niin leiri johonkin Suomen ulkopuolelle.
Nämä ovat ilmeisesti töitä saaneita ihmisiä jos ymmärsin jutun oikein.
oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämistä kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille, jotka ovat työllistyneet Suomessa, sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) kertoo.
Olen yllättynyt jos Suomessa laittomasti olevista (joita on tuhansia) kovin moni tekee oikeasti jotain kunnon töitä. Varmaan joku sellainenkin voi joukkoon mahtua mutta en usko isoihin prosentteihin. Kuka yleensäkin palkkaa maassa laittomasti olevan henkilön?
 
Kuinka laittomasti maassa oleva voi saada veronumeron ja lisättyä ennakonpidätysrekisteriin?

Vai lieneekö pimeä työnteko lisämeriitti papereiden saamiselle?
Jos harmaan talouden torjumisen työryhmän jäsen teettää hommia pimeänä tällaisilla tyypeillä niin tuskin se on iso rasti kenellekään muullekaan.

 
Kansantalous ei ole vahvin puoleni, mutta oletan että kokonaistilanteen kannalta tämä on myönteinen asia?

Onko kukaan tiedustellut asiaa vastuuministeriltä?
 
Ne joilla on tunnukset, kannattaa lukea. Kertoo paljon tämäkin maahanmuuttajien ajatuksista. Järjettömiä pelkoja, viranomaisiin ei luoteta, asia joka ei ole uusi. Pelätään ettei saada enää lapsia yms. Olisiko se huono asia ylikuormitetussa maailmassa? No, pelko on turha kuitenkin.
hs.fi sanoi:
Abdia asia silti pelottaa. Hän kertoo lukeneensa internetistä kammottavia tarinoita, joissa kerrotaan, että rokote saa kädet ja jalat tunnottomiksi. Naisten hedelmättömyyskin huolettaa heitä. Suomessa syntyneet somalitaustaiset kaverukset ajattelevat, että rokotukseen liittyy enemmän huonoja kuin hyviä puolia.

”Se on ihmisen oma valinta. En ole sitä vastaan, mutta yhteiskunta ei voi pakottaa. Suomen piti olla vapaa maa”, Abdi sanoo.

Hussein on harkinnut jopa lopettavansa lähihoitajaopintonsa, jos rokotuspakko tulee terveydenhuollon työntekijöille niin kuin on suunniteltu.
hs.fi sanoi:
Ahmedin kaveripiirissä enemmistö on ottanut rokotteen muun muassa matkailun helpottamiseksi.

”Pitää tietää enemmän, miten se vaikuttaa. Jengi myös sanoo, että jos ottaa rokotteen, ei voi saada lapsia”, hän sanoo kauppakeskus Itiksessä.

”En koe, että siitä on nyt mitään hyötyä. Jos se estää sataprosenttisesti viruksen tai se on pakko ottaa, sitten otan.”
:facepalm: Sillähän ei ole väliä että ollaan ilmeisen yliedustettuna sairastuneissa*, ja arvatenkin sairaalaan joutuneissakin (muistan lukeneeni, en löytänyt linkkiä), ja sehän maksaa yhteiskunnalle. No täysin ei voi vierittää tietämättömyyttä maahanmuuttajataustaisille, sillä nykyisen hallituksen aikana näyttää rahaa tosiaan riittävän.

* Uutinen kieltämättä aika vanha. :hmm:

iltalehti.fi sanoi:
Itä-Helsingissä sijaitseva, etnisistä kaupoistaan ja ravintoloistaan tunnettu ostoskeskus Puhos on postinumeroalueella, jossa on todettu eniten uusia koronatartuntoja.

Itä-Helsingissä sijaitseva, etnisistä kaupoistaan ja ravintoloistaan tunnettu ostoskeskus Puhos on postinumeroalueella, jossa on todettu eniten uusia koronatartuntoja. SOLMU SALMINEN


Kansantalous ei ole vahvin puoleni, mutta oletan että kokonaistilanteen kannalta tämä on myönteinen asia?

Onko kukaan tiedustellut asiaa vastuuministeriltä?
Että on veronkiertoa? Tuskin, sitähän on vaikka kuinka paljon, ihan kaikissa kansalaisuuksissa. Ja myönteisyyttä minun on kovin vaikea nähdä siitä, että ihmiset eivät maksa veroja.:rolleyes:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 088
Viestejä
4 468 656
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom