• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tästähän Ruotsissa tehtiin ihan dokumenttiakin. Haastateltiin kaduilla random suvakkeja, jotka auliisti kertoivat, että he voisivat jopa majoittaa turvapaikanhakijoita kotiinsa. Tällöin haastattelja kutsui paikalle turvapaikanhakija-Alin, joka tarvisi kattoa päänsä päälle, niin johan alkoi suvakeilta tulla mitä mielenkiintoisempaa änkytystä ja tekosyytä, miksi Alia ei nyt voikaan majoittaa :)

Ja näin se on 99% suvakkien kohdalla. Maailmaa halutaan pelastaa niin kauan, kun sen voi tehdä jonkun muun rahoilla ja resursseilla.

Se on se kuuluisa "joku muu" jonka kuuluisi tehdä se itse auttaminen. Suvakit ovat sitten vaan hengessä mukana ja ottavat kunnian itselleen. :cigar:
 
Tästähän Ruotsissa tehtiin ihan dokumenttiakin. Haastateltiin kaduilla random suvakkeja, jotka auliisti kertoivat, että he voisivat jopa majoittaa turvapaikanhakijoita kotiinsa. Tällöin haastattelja kutsui paikalle turvapaikanhakija-Alin, joka tarvisi kattoa päänsä päälle, niin johan alkoi suvakeilta tulla mitä mielenkiintoisempaa änkytystä ja tekosyytä, miksi Alia ei nyt voikaan majoittaa :)
Tuo kuulostaa sen verta hauskalta tempulta että löytyisikö jotain Youtube linkkiä? :D
 
Ei tuo ole mikään peruste vähentää sitä raiskaamista ja tappamista jos se on mahdollista tehdä. Yhtä viisasta on olla paikkaamatta reikää vuotavasta katosta jos se vuotaa jostain toisestakin kohdasta.
Mut ei se voi edelleenkään olla mikään kategorinen peruste. Periaatteessa vois kysyä myös, että minkä verran mamuilta pitäisi sallia rikoksia. Mihin raja pitäisi vetää? Itse en näe kuitenkaan rajojen kokonaan kiinni laittamista minään todellisena vaihtoehtoa.
 
Tuo kuulostaa sen verta hauskalta tempulta että löytyisikö jotain Youtube linkkiä? :D



Jos tarvii englantilaiset tekstit voi painaa tekstinappia. Kohdassa 3:35 mies sanoo että ei voi just tänään ottaa Alia kotiin koska tyttärellä on oksennustauti. Itsellä oli tuossa vaiheessa jo tulla oksennus tuosta ruotsalaisten tekopyhyydestä.
 
Mut ei se voi edelleenkään olla mikään kategorinen peruste. Periaatteessa vois kysyä myös, että minkä verran mamuilta pitäisi sallia rikoksia. Mihin raja pitäisi vetää? Itse en näe kuitenkaan rajojen kokonaan kiinni laittamista minään todellisena vaihtoehtoa.

Kukaan ei ole ehdottanut rajojen kokonaan kiinni laittamista. Ensialkuun voisi vaikka tehdä sellaisen rajanvedon että jos rötöstelee 2x enemmän kuin keskiverto suomalainen (joka sekin on varsin antelias raja) niin tällaiset kansallisuudet mustalle listalle ja politiikan keinoin joita löytyy kosolti, pyrittäisiin saamaan maahanmuutto näistä maista minimiin. Tyyliin 10x rikollisuuden omaavat irakilaiset ja somalialaiset ym. jäisivät siten rannalle. Fiksumpi parametri toki olisi se että työllistyykö ne kansallisuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Abdullaahilla oli puukko taksissa.

"Taksimatkan maksamisesta syntynyt riita toi taksin kuljettajalle vankeustuomion ja matkustajalle sakkoja. Helsingin käräjäoikeuden mukaan kuljettaja syyllistyi hätävarjelun liioitteluna tehtyyn tapon yritykseen, kun hän löi matkustajaa kahdesti puukolla. Tätä ennen matkustaja oli lyönyt kuljettajaa useita kertoja nyrkillä päähän.

Käräjäoikeus tuomitsi maanantaina Farah Abdi Abdullaahin, 57, kahden vuoden ja seitsemän kuukauden vankeuteen. Oikeus määräsi lisäksi hänet maksamaan matkustajalle yhteensä yli 8  000 euron korvaukset muun muassa kivusta ja särystä sekä pysyvästä kosmeettisesta haitasta. "

 
Kukaan ei ole ehdottanut rajojen kokonaan kiinni laittamista. Ensialkuun voisi vaikka tehdä sellaisen rajanvedon että jos rötöstelee 2x enemmän kuin keskiverto suomalainen (joka sekin on varsin antelias raja) niin tällaiset kansallisuudet mustalle listalle ja politiikan keinoin joita löytyy kosolti, pyrittäisiin saamaan maahanmuutto näistä maista minimiin. Tyyliin 10x rikollisuuden omaavat irakilaiset ja somalialaiset ym. jäisivät siten rannalle. Fiksumpi parametri toki olisi se että työllistyykö ne kansallisuudet.
Muuten hyvä, mut tos on vaan se ongelma, et me ei voida valita sitä, missä maassa milloinkin puhkeaa kriisi.
 
Kriisi maista tänne ei pitäisi tuoda yhtäkään. Se on kohta kriisi täälläkin.
Aika peruspersumainen komentti. No, kai se on omia pelkojaan ihan sallittua oksentaa ulos. Käytännössä, jos kriisimaista ei oteta, niin se tarkoittaa silloin sitä, et pakolaisia ei oteta.
 
Kuka väittää, että Romanialaiset muka tulisivat suomeen vaan rikoksia tekemään. Ahkeria työntekijöitähän nämä veikkoset.
"
Kerjäläisen aamuöinen työkeikka kävi kalliiksi – tuomittiin maksamaan 162 741 euroa varkausvahingosta
"


Mitenkähän Iltalehti on nyt sortunut noin rasistiseen ilmaisuun, kuin kerjäläinen...


Ps. Naurettavia nuo tuomiot. Jos tuokin heppu olisi 10 vuotta vankilassa, ei ainakaan sinä aikana keppostelisi ja ehkäpä saattaisi miettiä uudemman kerran, kannattaako tulla suomeen töitä tekemään, eikun kerjäämään, eikun siis varastelemaan.
 
Aika peruspersumainen komentti. No, kai se on omia pelkojaan ihan sallittua oksentaa ulos. Käytännössä, jos kriisimaista ei oteta, niin se tarkoittaa silloin sitä, et pakolaisia ei oteta.

Noh, sehän lähes kaikilla maahanmuuton vastustajilla on pointtina, ettei oteta pakolaisia ainakaan kovin paljoa, mikä olisi ihan järkevääkin? Harvemmin ihmisiä haittaa ns. normaali maahanmuutto poislukien halpatyövoiman tuominen silloin, kun se painaa liikaa paikallisten työehtoja tai palkkoja.
 
Muuten hyvä, mut tos on vaan se ongelma, et me ei voida valita sitä, missä maassa milloinkin puhkeaa kriisi.

Mitä sitten?

Kyllä me voidaan vaikuttaa politiikalla paljonkin siihen kuinka paljon tänne niistä maista lopulta silti tulee ja jää porukkaa. Vaikka toteutettaisiinkin täysimääräisesti että jokainen tulija täytyy ottaa vastaan niin voitaisiin silti vaikuttaa niihin vastaanottokeskusten oloihin sekä sijaintiin ja vaikka siihen että tyrkätäänkö käteen paljon vai vähän diskorahaa. Perheenyhdistämispolitiikkaakin voidaan rukata. Lisäksi voidaan pyrkiä tehokkaasti poistamaan maasta kielteisen päätöksen saaneita (joita on suurin osa) tai ottamaan talteen jos ei halua lähteä maasta. Kaikki pienet toimet vaikuttaisivat siihen kuinka haluttu turvapaikkakohde Suomi olisi.
 
Mitä sitten?

Kyllä me voidaan vaikuttaa politiikalla paljonkin siihen kuinka paljon tänne niistä maista lopulta silti tulee ja jää porukkaa. Vaikka toteutettaisiinkin täysimääräisesti että jokainen tulija täytyy ottaa vastaan niin voitaisiin silti vaikuttaa niihin vastaanottokeskusten oloihin sekä sijaintiin ja vaikka siihen että tyrkätäänkö käteen paljon vai vähän diskorahaa. Perheenyhdistämispolitiikkaakin voidaan rukata. Lisäksi voidaan pyrkiä tehokkaasti poistamaan maasta kielteisen päätöksen saaneita (joita on suurin osa) tai ottamaan talteen jos ei halua lähteä maasta. Kaikki pienet toimet vaikuttaisivat siihen kuinka haluttu turvapaikkakohde Suomi olisi.

Tässä on hyvä pointti. Suomen osalta humanitaarisessa maahanmuutossa on se ongelma, että tänne ei tulla sen vuoksi, että täältä saataisiin turvaa, vaan tänne tullaan sen vuoksi, että täällä saa elää yltäkylläistä elämää ilman että sen rahoittamiseen tarvitsee itse pistää tikkua ristiin. Suomen järjestelmä nimenomaan houkuttelee tänne väärin perustein tulevia turvapaikanhakijoita.
 
Ihan vaan sivuhuomiona, että ainakaan länsimaiseen oikeuskäsitykseen ei kuulu minkäänlainen joukkorangaistus ihmisryhmälle. Uskoisin että myös valtaosa perussuomalaisista uskoo yksilönvapauteen ja -vastuuseen omista tekemisistään.
Toistuvasti rikoksia tekevät ulkomaalaiset pitääkin karkottaa, mutta kollektiivinen rangaistus kuuluu vähän toisenlaisiin valtioihin.
 
Ihan vaan sivuhuomiona, että ainakaan länsimaiseen oikeuskäsitykseen ei kuulu minkäänlainen joukkorangaistus ihmisryhmälle. Uskoisin että myös valtaosa perussuomalaisista uskoo yksilönvapauteen ja -vastuuseen omista tekemisistään.
Toistuvasti rikoksia tekevät ulkomaalaiset pitääkin karkottaa, mutta kollektiivinen rangaistus kuuluu vähän toisenlaisiin valtioihin.

Ei maahanmuuttopolitiikan harjoittaminen nyt hyvänen aika mikään rangaistus kellekkään ole. Meillä harjoitetaan nyt jo erilaista maahanmuutopolitiikkaa eri maiden kohdalla eikä sekään ole mikään rangaistus kellekkään.
 
Ei maahanmuuttopolitiikan harjoittaminen nyt hyvänen aika mikään rangaistus kellekkään ole. Meillä harjoitetaan nyt jo erilaista maahanmuutopolitiikkaa eri maiden kohdalla eikä sekään ole mikään rangaistus kellekkään.
Se maahanmuuttopolitiikka mitä me nyt harjoitetaan eri maiden välillä ei tee rajauksia minkään rikostilastojen perusteella, joten en nyt ymmärrä miten se tähän liittyy.

Toisekseen tuollainen systeemi olisi diplomaattisesti ja poliittisesti aika haitallista Suomelle.
Jos ja kun ulkomaalaisten rikoksia halutaan vähentää, niin siihen on kyllä parempiakin keinoja.

Kolmanneksi noiden kyseisten maiden maahanmuuttajat lienee isolta osalta turviksia, niin niiden kanssa toimitaan sitten sen turvapaikanhakuprosessin mukaan. Siihen on sitten vielä vaikeampaa laittaa mitään rajoituksia rikoskeskiarvojen perusteella.

Sanoisin (totaalisella mutulla tottakai), että tuollainen systeemi on melkolailla mahdoton järjestää.
 
Ihan vaan sivuhuomiona, että ainakaan länsimaiseen oikeuskäsitykseen ei kuulu minkäänlainen joukkorangaistus ihmisryhmälle. Uskoisin että myös valtaosa perussuomalaisista uskoo yksilönvapauteen ja -vastuuseen omista tekemisistään.
Toistuvasti rikoksia tekevät ulkomaalaiset pitääkin karkottaa, mutta kollektiivinen rangaistus kuuluu vähän toisenlaisiin valtioihin.
Mistä joukkorangaistuksesta juttelet?
 
Jos ja kun ulkomaalaisten rikoksia halutaan vähentää, niin siihen on kyllä parempiakin keinoja.
Mitä ne mahtaa olla?

Kyllä me voidaan vaikuttaa politiikalla paljonkin siihen kuinka paljon tänne niistä maista lopulta silti tulee ja jää porukkaa. Vaikka toteutettaisiinkin täysimääräisesti että jokainen tulija täytyy ottaa vastaan niin voitaisiin silti vaikuttaa niihin vastaanottokeskusten oloihin sekä sijaintiin ja vaikka siihen että tyrkätäänkö käteen paljon vai vähän diskorahaa. Perheenyhdistämispolitiikkaakin voidaan rukata. Lisäksi voidaan pyrkiä tehokkaasti poistamaan maasta kielteisen päätöksen saaneita (joita on suurin osa) tai ottamaan talteen jos ei halua lähteä maasta. Kaikki pienet toimet vaikuttaisivat siihen kuinka haluttu turvapaikkakohde Suomi olisi.
ATE:n ehdotukset kuulostaa järkeviltä ja toimivilta.

edit: sen lisäksi nykyisellä maahanmuuttopolitiikalla rahoitetaan järjestäytynyttä rikollisuutta, harmaata taloutta sekä verovarojen valumista ulkomaille.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sitten?

Kyllä me voidaan vaikuttaa politiikalla paljonkin siihen kuinka paljon tänne niistä maista lopulta silti tulee ja jää porukkaa. Vaikka toteutettaisiinkin täysimääräisesti että jokainen tulija täytyy ottaa vastaan niin voitaisiin silti vaikuttaa niihin vastaanottokeskusten oloihin sekä sijaintiin ja vaikka siihen että tyrkätäänkö käteen paljon vai vähän diskorahaa. Perheenyhdistämispolitiikkaakin voidaan rukata. Lisäksi voidaan pyrkiä tehokkaasti poistamaan maasta kielteisen päätöksen saaneita (joita on suurin osa) tai ottamaan talteen jos ei halua lähteä maasta. Kaikki pienet toimet vaikuttaisivat siihen kuinka haluttu turvapaikkakohde Suomi olisi.
Kaikkea voi tietty tehdä, mut parempi se on pitää huoli niistä, ketkä tänne pakolaisina otetaan. Ehkä ne sit kotoutuukin paremmin, kun niitä kohdellaan hyvin ja ne sitoutuu yhteiskuntaan. Oliko se nyt joku 800 pakolaista, jotka Suomi ottaa vuosittain, ni ei noihin budjetti kaadu.
 
Tässä on hyvä pointti. Suomen osalta humanitaarisessa maahanmuutossa on se ongelma, että tänne ei tulla sen vuoksi, että täältä saataisiin turvaa, vaan tänne tullaan sen vuoksi, että täällä saa elää yltäkylläistä elämää ilman että sen rahoittamiseen tarvitsee itse pistää tikkua ristiin. Suomen järjestelmä nimenomaan houkuttelee tänne väärin perustein tulevia turvapaikanhakijoita.

Oikeasti turvaa tarvitseviakin on maailmalla kymmeniä miljoonia, ja tuskin määrä on pienenemässä...
 
Kaikkea voi tietty tehdä, mut parempi se on pitää huoli niistä, ketkä tänne pakolaisina otetaan. Ehkä ne sit kotoutuukin paremmin, kun niitä kohdellaan hyvin ja ne sitoutuu yhteiskuntaan. Oliko se nyt joku 800 pakolaista, jotka Suomi ottaa vuosittain, ni ei noihin budjetti kaadu.
Tilastot tuskin puoltavat logiikkaasi kotoutumisesta, mutta on tietysti kyse ihmishengistä ja on oikein, että tänne vilpittömästi tulevia autetaan ja pidetään huolta. Tuskin täällä kukaan jää ilman apua, ellei ryssi asioitaan totaalisesti, oli kyseessä kotimainen työtön, sekakäyttäjä tai humanitäärisesti saapunut turvapaikanhakija.

800 pakolaista on kuitenkin joidenkin lasku päätelmien mukaan noin 800m€/elinkaari ja hakijoita toki riittää nyt ja tulevaisuudessa.
 
Kaikkea voi tietty tehdä, mut parempi se on pitää huoli niistä, ketkä tänne pakolaisina otetaan. Ehkä ne sit kotoutuukin paremmin, kun niitä kohdellaan hyvin ja ne sitoutuu yhteiskuntaan. Oliko se nyt joku 800 pakolaista, jotka Suomi ottaa vuosittain, ni ei noihin budjetti kaadu.
Tilastot tuskin puoltavat logiikkaasi kotoutumisesta, mutta on tietysti kyse ihmishengistä ja on oikein, että tänne vilpittömästi tulevia autetaan ja pidetään huolta. Tuskin täällä kukaan jää ilman apua, ellei ryssi asioitaan totaalisesti, oli kyseessä kotimainen työtön, sekakäyttäjä tai humanitäärisesti saapunut turvapaikanhakija.

800 pakolaista on kuitenkin joidenkin lasku päätelmien mukaan noin 800m€/elinkaari ja hakijoita toki riittää nyt ja tulevaisuudessa.
Vähintään 850 ensi vuonna ja määrää voidaan nostaa 1050:een. Tarkoittaa käytännössä että 1050 kiintiöpakolaista tulee. Rajan yli saa myös lampsia asylia huudelleen aivan kuten ennenkin. Kaikki rahoitetaan myös tietenkin velkarahalla.

Lähde: Budjettiehdotus 2021.
 
Vähintään 850 ensi vuonna ja määrää voidaan nostaa 1050:een. Tarkoittaa käytännössä että 1050 kiintiöpakolaista tulee. Rajan yli saa myös lampsia asylia huudelleen aivan kuten ennenkin. Kaikki rahoitetaan myös tietenkin velkarahalla.

Lähde: Budjettiehdotus 2021.
Näillä mennään, kun ei ole kansallista tai unionilla tahtoa muuttaa asioita. Ensiksi pitäisi laittaa 50-60 vuotta sitten solmitut sopimukset uudelleen tarkastukseen ja vastaamaan nykypäivän tilannetta. Tuskin tämä hutera korttitalo on ikuinen, jossain vaiheessa tullaan ryminällä alas.
 
Mut aika nopsaan isketään postimerkki perCC:n, jos hätä ei ole todellinen.
Näinhän se on siellä unelmamaailmassa jossa me elämme. Kun hylsy tulee, niin maasta poistutaan tai poistetaan, eikä jäädä notkumaan paperittomana. Tämä toimii erittäin tehokkaasti Suomessa. :whistling:

Siksi tuntuu oudolta. että sisäministeriön työryhmä kuumeisesti etsii uusia keinoja, jotta maassa laittomasti notkuvat voitaisiin jotenkin saada laillisiksi, koska poistaahan näitä ihmisiä ei vain voi koska syyt. Tilapäinen oleskelulupa tapauksissa, joissa poistettava ei suostu lähtemään otetaan melko varmasti taas keinovalikoimaan, jotta "rikkautta" saadaan jatkossakin ja se pysyy täällä.

Lähde: Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastaisen toimintaohjelman päivitys vuosille 2021-2024. Sisäministeriö.
 
Ohisalolta ei tullut selviä vastauksia Iltalehden kysymyksiin.

Eikö Suomen turvapaikkapolitiikalta putoa pohja, jos tänne rakennetaan mekanismeja, joilla luodaan laittomasti maassa oleville mahdollisuuksia jäädä maahan?

– Turvapaikanhakijoilla tai turvapaikanhakijoina maahan tulleilla, mutta kielteisen päätöksen saaneilla on tälläkin hetkellä voimassa olevan lainsäädännön perusteella oikeus hakea oleskelulupaa työnteon, opintojen tai perhesiteen perusteella. Lupa myönnetään, jos normaalit oleskeluluvan myöntämisen edellytykset täyttyvät.

Ohisalon mukaan käynnissä oleva selvitystyö liittyy laajempaan kysymykseen siitä, miten ehkäistään syrjäytymistä ja varjoyhteiskunnan syntymistä.

– Suomessa oleskelee kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita henkilöitä, jotka eivät poistu maasta, eikä heitä kyetä poistamaan maasta viranomaistoimin. Ilmiö ei ole uusi Suomessa tai muuallakaan maailmassa. Se ei ole yksilöiden eikä yhteiskunnan etu ja siksi on tärkeää pyrkiä ehkäisemään syrjäytymistä sekä varjoyhteiskunnan syntymistä monin eri keinoin.



Onko kyseessä vetovoimatekijä hakea turvapaikkaa Suomesta, jos maahan voi jäädä saatuaan kielteisen päätöksen?

– Tehokas ja kestävä paluujärjestelmä on osa maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan kokonaisuutta. Lähtökohtana on, että kielteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat poistuvat maasta tai heidät poistetaan maasta viranomaistoimin. Tähän tähdätään hallitusohjelman kirjauksilla, joiden mukaan vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään ja hallitus pyrkii saamaan aikaan palautussopimukset kaikkien keskeisten kolmansien maiden kanssa, joiden kansalaisia Suomi voi palauttaa turvallisesti.

– Nyt käynnissä olevalla selvitystyöllä kartoitetaan ratkaisuja sellaisten henkilöiden tilanteeseen, joita ei viranomaistoimin kyetä palauttamaan koti- tai lähtömaahansa. Se, että suomalaisessa yhteiskunnassa elää yhteiskunnan reunoilla ihmisiä, on monella tapaa ongelmallista niin yksilön kuin koko yhteiskunnan näkökulmasta. Vaarana on, että nämä ihmiset joutuvat ihmiskaupan uhreiksi tai ajautuvat esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden piiriin.


 
Kaikkea voi tietty tehdä, mut parempi se on pitää huoli niistä, ketkä tänne pakolaisina otetaan. Ehkä ne sit kotoutuukin paremmin, kun niitä kohdellaan hyvin ja ne sitoutuu yhteiskuntaan. Oliko se nyt joku 800 pakolaista, jotka Suomi ottaa vuosittain, ni ei noihin budjetti kaadu.

Suomi ottaa vastaan tuhansia turvapaikkahakemuksia vuosittain, nuo 800 pakolaista jota mainitset on vaan kiintiöpakolaisia.

Tässä on linkki jos et tiedä mitä eroa on kiintiöpakolaisella ja turvapaikanhakijalla:

Turvapaikkahakijoiden määrä:

Enimmät turvapaikkahakijat ei ole kiintiöpakolaisia. Muistat varmaan vuonna 2015 kun turvapaikkahakijoita tuli yli 30000 suomeen.
 
Ohisalolta ei tullut selviä vastauksia Iltalehden kysymyksiin.

Eikö Suomen turvapaikkapolitiikalta putoa pohja, jos tänne rakennetaan mekanismeja, joilla luodaan laittomasti maassa oleville mahdollisuuksia jäädä maahan?

– Turvapaikanhakijoilla tai turvapaikanhakijoina maahan tulleilla, mutta kielteisen päätöksen saaneilla on tälläkin hetkellä voimassa olevan lainsäädännön perusteella oikeus hakea oleskelulupaa työnteon, opintojen tai perhesiteen perusteella. Lupa myönnetään, jos normaalit oleskeluluvan myöntämisen edellytykset täyttyvät.

Ohisalon mukaan käynnissä oleva selvitystyö liittyy laajempaan kysymykseen siitä, miten ehkäistään syrjäytymistä ja varjoyhteiskunnan syntymistä.

– Suomessa oleskelee kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita henkilöitä, jotka eivät poistu maasta, eikä heitä kyetä poistamaan maasta viranomaistoimin. Ilmiö ei ole uusi Suomessa tai muuallakaan maailmassa. Se ei ole yksilöiden eikä yhteiskunnan etu ja siksi on tärkeää pyrkiä ehkäisemään syrjäytymistä sekä varjoyhteiskunnan syntymistä monin eri keinoin.



Onko kyseessä vetovoimatekijä hakea turvapaikkaa Suomesta, jos maahan voi jäädä saatuaan kielteisen päätöksen?

– Tehokas ja kestävä paluujärjestelmä on osa maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan kokonaisuutta. Lähtökohtana on, että kielteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat poistuvat maasta tai heidät poistetaan maasta viranomaistoimin. Tähän tähdätään hallitusohjelman kirjauksilla, joiden mukaan vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään ja hallitus pyrkii saamaan aikaan palautussopimukset kaikkien keskeisten kolmansien maiden kanssa, joiden kansalaisia Suomi voi palauttaa turvallisesti.

– Nyt käynnissä olevalla selvitystyöllä kartoitetaan ratkaisuja sellaisten henkilöiden tilanteeseen, joita ei viranomaistoimin kyetä palauttamaan koti- tai lähtömaahansa. Se, että suomalaisessa yhteiskunnassa elää yhteiskunnan reunoilla ihmisiä, on monella tapaa ongelmallista niin yksilön kuin koko yhteiskunnan näkökulmasta. Vaarana on, että nämä ihmiset joutuvat ihmiskaupan uhreiksi tai ajautuvat esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden piiriin.


Eli toi tarkoittaa sitä, että Soinin aloittavat palautussopimus neuvottelut on saatu päätökseen. Nyt hallitus haluaa saada laittomasti oleskelevat kirjoihin, että finski voi aloittaa paluu lennot. Toihan on tavallaan winwin tilanne. Finski tarvii lennätettävää ja valtio saa koronan varjolla velkaa lentoihin.
 
Se maahanmuuttopolitiikka mitä me nyt harjoitetaan eri maiden välillä ei tee rajauksia minkään rikostilastojen perusteella, joten en nyt ymmärrä miten se tähän liittyy.

Ei sitä mikään pakko siten ole järjestää. Koko idea nyt on saada kolmansista maista tuleva maahanmuutto Suomeen minimiin koska näistä tulijoista on pääsääntöisesti enimmäkseen vain haittaa kun syyllistyvät paljolti rikoksiin ja eivät työllisty.

Toisekseen tuollainen systeemi olisi diplomaattisesti ja poliittisesti aika haitallista Suomelle.
Jos ja kun ulkomaalaisten rikoksia halutaan vähentää, niin siihen on kyllä parempiakin keinoja.

Ei pidä paikkaansa. Todella monessa Euroopan maassa on paljon huonommat olot turvapaikanhakijoille kuin Suomessa. Tanska esim. on siirtämässä osan turvapaikanhakijoita saareen eikä siinä nyt ollut mitään ihmeellistä. Täällä olisi todella paljon varaa niitä heikentää eikä siinä mitään diplomaattista haittaa olisi. Päätavoite nyt olisi saada ne tulijat minimiin sen ohella että rikokset vähenisivät. Kiinnostaisi silti kuulla nämä paremmat keinot?


Kolmanneksi noiden kyseisten maiden maahanmuuttajat lienee isolta osalta turviksia, niin niiden kanssa toimitaan sitten sen turvapaikanhakuprosessin mukaan. Siihen on sitten vielä vaikeampaa laittaa mitään rajoituksia rikoskeskiarvojen perusteella.

Ei siinä mitään vaikeaa ole että turvapaikanhakijoiden oloja ja turvapaikkapolitiikkaa rukataan.


Sanoisin (totaalisella mutulla tottakai), että tuollainen systeemi on melkolailla mahdoton järjestää.

Ei olisi
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on ihan uskomatonta, että laittomasti maassa olevat pitää väkisin vääntää laillisesti maassa olevaksi. Karkoitus tai pois toimittaminen ei tule edes mieleen. Tuo on pahinta rasismia täällä laillisesti olevia kohtaan.
 
Ihan vaan sivuhuomiona, että ainakaan länsimaiseen oikeuskäsitykseen ei kuulu minkäänlainen joukkorangaistus ihmisryhmälle.

Sinisilmäisen hölmö pakolaispolitiikka se vasta joukkorangaistus onkin vastaanottavalle kantaväestölle.

Ongelman juurisyy perustuu 1951 solmittuun Geneven sopimukseen. Se on tehty täysin toisenlaisessa maailmantilanteessa ja on auttamattomasti vanhentunut. Eikä sitä ole päivitetty vastaamaan nykymaailman realiteetteja. On myös hyvä muistaa, että sopimusta solmittaessa maapallon väkiluku oli 3.5 miljardia ja nykyään 7.5 miljardia.

Mikään Euroopan unionin ehdottama taakanjako ei riitä ratkaisemaan pakolaisongelmaa, kun kehitysmaiden väestö kasvaa vuosittain kymmenillä miljoonilla ja halukkaita tulijoita on käytännössä loputtomiin.

Miljoona hädänalaista nykyisten sopimusten mukaan turvapaikkaan oikeutettua ihmistä kun päästetään asumaan Eurooppaan sosiaaliturvien pariin, niin vähän yli viikossa on jo syntynyt saman verran lisää ihmisiä pelkästään Afrikkaan. Lähtömaiden tilanne ei juuri muutu paremmaksi, mutta vastaanottavien maiden tilanne muuttuu huomattavasti huonommaksi sosiaalisten ongelmien lisääntymisen myötä.

Autettavia ihmisiä syntyy siis jo hyvin lyhyessä ajassa enemmän kuin meillä on kansakuntana resursseja auttaa, joten on mielestäni täysin järjetöntä, että suurin osa Suomen ja koko Euroopan puolueista ei ota tätä huomioon kun miettivät pakolaispolitiikkaansa. Tulevaisuutta ei selvästi mietitä juuri ollenkaan.

Pakolaisongelma ei ole poistumassa mitenkään lähitulevaisuudessa tai lähivuosikymmeninä, vaan väestönräjähdyksen se myötä kasvaa niin valtaisiin mittasuhteisiin, että nykyisen kaltaista turvapaikanhakujärjestelmää on mahdotonta toteuttaa pitkässä juoksussa ilman, että Eurooppa ajautuu sekasortoon.

"Afrikassa asuu tänään noin 1,2 miljardia ihmistä, eli noin kaksi kertaa enemmän kuin Euroopassa.

YK:n ennusteen mukaan luku nousee vuoteen 2050 mennessä 2,4 miljardiin, eli nelinkertaiseksi Euroopan väkilukuun verrattuna.

Vuoden 2100 ennusteen mukaan maanosassa asuisi jo 4,2 miljardia ihmistä, ja samalla yli kolmannes koko maailman väestöstä."

 
Mikään Euroopan unionin ehdottama taakanjako ei riitä ratkaisemaan pakolaisongelmaa, kun kehitysmaiden väestö kasvaa vuosittain kymmenillä miljoonilla ja halukkaita tulijoita on käytännössä loputtomiin.

Tässäpä se ydin, minkä harva tajuaa. Kehitysmaalaiset ovat itse vastuussa siitä, että tekevät lisää ihmisiä noihin olosuhteisiin. On täysin kestämätön ajatus, että heitä asutetaan länsimaihin, kun ei se heidän lisääntyminen mihinkään lopu.
 
Suomi ottaa vastaan tuhansia turvapaikkahakemuksia vuosittain, nuo 800 pakolaista jota mainitset on vaan kiintiöpakolaisia.

Tässä on linkki jos et tiedä mitä eroa on kiintiöpakolaisella ja turvapaikanhakijalla:

Turvapaikkahakijoiden määrä:

Enimmät turvapaikkahakijat ei ole kiintiöpakolaisia. Muistat varmaan vuonna 2015 kun turvapaikkahakijoita tuli yli 30000 suomeen.

Kummallisen paljon raiskareita ja tappajia on Suomi ottanut elättääkseen viime vuosikymmenen aikana. Kai se on että kun paikallisten rikollisuus on vähenemään päin, niin pitää roudata rikollisia muualta. Tänne tulevat ovat sitä paskempaa sakkia. Käsi ylös kuka luulee että joku huippuosaaja on ensimmäisenä käsi pystyssä vaatimassa saada päästä Suomeen? Tää porukka ei ole kelvannut muualle ja Suomi muna pystyssä luulee että juu, nämä ratkaisevat Suomen taloudelliset ongelmat. Kyllä on Pisa-pisteet tehneet tehtävänsä. :lol:
 
Referoitko hieman, kun ei noi iltapaskat hirveesti kiinnosta?

Sisäministeriössä on tämän vuoden aikana käynnistetty ilmiöpohjainen työskentely ”osana sisäisen turvallisuuden strategian toimeenpanoa.”

Yksi käsiteltävistä ilmiöistä on ollut Ilman oleskelulupaa jääneet turvapaikanhakijat eli laittomasti maassa olevat henkilöt.

Sisäministeriön mukaan ohjelmassa etsitään keinoja oleskelulupien kehittämiseksi niin, että ilman oleskelulupaa maassa oleskelevalla on nykyistä paremmin mahdollisuuksia oleskeluluvan hakemiseen ja varmistetaan heille välttämättömän toimeentulon ja huolenpidon turvaava johdonmukainen ja selkeä palvelujärjestelmä koko maassa.

Toisaalta sisäministeriön hankekuvauksessa kerrotaan, että ilman oleskelulupaa Suomessa olevien paluita edistetään eri keinoin ja että keskeistä on, että henkilöt, joilla ei ole oleskelulupaa Suomessa palautetaan tai he palaavat kotimaihinsa.

Menevätkö Suomen tavoitteet ristiin?
Iltalehti kysyi asiasta sisäministeri Maria Ohisalolta. Haastattelu tehtiin sähköpostin välityksellä.

Edellä kuvatut tavoitteet menevät ristiin. Mikä on ministerin ja hallituksen tahtotila maassa laittomasti oleskelevien suhteen? Palautukset vai se, että heille luodaan mahdollisuuksia jäädä Suomeen?

– Tässä on kyse eri keinoista, joilla pyritään estämään varjoyhteiskunnan syntymistä. Jo edellisellä hallituskaudella saatiin huomata, että paluita ei kovista ponnisteluistakaan huolimatta voida edistää määräänsä enempää. Niiden ohessa on tarkasteltava muitakin keinoja estää varjoyhteiskunnan syntymistä. Yksi näistä on työllistyneiden turvapaikanhakijoiden tilanteen tarkastelu.

– On niin yrittäjien, yksilöiden kuin yhteiskunnankin edun mukaista, että henkilöt, jotka käyvät töissä ja täyttävät oleskeluluvan edellytykset voivat jäädä Suomeen, emmekä tuhlaa muusta työstä pois olevia resursseja heitä koskeviin palautusyrityksiin.

Ohisalon mukaan lähtökohta on, että henkilö, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, poistuu maasta.

– Vapaaehtoinen paluu on ensisijainen vaihtoehto maasta poistumiseksi, mutta viime kädessä palautukset toteuttaa poliisi. Palautusten toimeenpanossa tiettyihin lähtömaihin on kuitenkin haasteita. Hallitus työskentelee hallitusohjelman mukaisesti sen eteen, että saisimme solmittua palautussopimukset kaikkien keskeisten kolmansien maiden kanssa.

– Ilman oleskelulupaa maahan jäävien turvapaikanhakijoiden määrää ja asemaa käsittelevän, sisäministeriön asettaman poikkihallinnollisen ilmiötyöryhmän painopisteissä on esitetty viisi eri painopistettä nykyiseen tilanteeseen vaikuttamiseksi. Esitykset tukevat toisiaan. Paluiden edistäminen ainoana toimenpiteenä ei olisi riittävä, ja Suomen tulee kaikin keinoin pyrkiä estämään varjoyhteiskunnan syntymistä niin yksilöiden itsensä ja heidän oikeuksiensa turvaamiseksi, kuin myös koko yhteiskunnan ja sen turvallisuuden vuoksi.

Mitä sisäministeriön laittomasti maassa oleville tarkoittamat ”nykyistä paremmat mahdollisuudet oleskeluluvan hakemiseen” tarkoittavat käytännössä?

– Sisäministeriössä on selvitetty sidosryhmien kanssa keinoja vaikuttaa niiden kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden tilanteeseen, jotka jäävät maahan ilman oleskelulupaa, koska heitä ei kyetä poistamaan maasta viranomaistoimin. Osalla näistä henkilöistä on täällä heidän elämänsä kannalta hyvin merkittäviä siteitä, kuten perhe, työpaikka tai opiskelupaikka tai useampi näistä. Oleskelulupien kehittäminen on yksi keino vaikuttaa heidän tilanteeseensa.

Perustuu hallitusohjelman kirjaukseen
Ohisalon mukaan ongelmallinen tilanne tunnistettiin jo hallitusohjelmakirjauksessa.

– Hallitusohjelman sivulla 84 on linjattu seuraavasti: “Hallitus kehittää lainsäädäntöä ja soveltamiskäytäntöä sen edistämiseksi, että työllistyneet kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet voivat nykyistä joustavammin saada oleskeluluvan työn perusteella.” Kirjauksen taustalla on myös yrittäjien esille tuomia huolia työntekijöidensä työsuhteen jatkuvuudesta etenkin silloin, kun uusia työntekijöitä on vaikea saada. On sekä yrittäjien, työllistyneiden ihmisten että myös heikkenevän huoltosuhteen kannalta hyödyllistä, ettemme poista maasta ihmisiä, jotka käyvät töissä ja täyttävät oleskeluluvan saamisen edellytykset.

– Tällä hetkellä turvapaikanhakijoiden työllistymistä koskevia lakimuutoksia ei ole valmisteilla. Mahdollisia lainsäädännön muutostarpeita ja muita varjoyhteiskunnan syntymistä ehkäiseviä joustavoittamiskeinoja selvitetään parhaillaan.

Eikö Suomen turvapaikkapolitiikalta putoa pohja, jos tänne rakennetaan mekanismeja, joilla luodaan laittomasti maassa oleville mahdollisuuksia jäädä maahan?

– Turvapaikanhakijoilla tai turvapaikanhakijoina maahan tulleilla, mutta kielteisen päätöksen saaneilla on tälläkin hetkellä voimassa olevan lainsäädännön perusteella oikeus hakea oleskelulupaa työnteon, opintojen tai perhesiteen perusteella. Lupa myönnetään, jos normaalit oleskeluluvan myöntämisen edellytykset täyttyvät.

Ohisalon mukaan käynnissä oleva selvitystyö liittyy laajempaan kysymykseen siitä, miten ehkäistään syrjäytymistä ja varjoyhteiskunnan syntymistä.

– Suomessa oleskelee kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita henkilöitä, jotka eivät poistu maasta, eikä heitä kyetä poistamaan maasta viranomaistoimin. Ilmiö ei ole uusi Suomessa tai muuallakaan maailmassa. Se ei ole yksilöiden eikä yhteiskunnan etu ja siksi on tärkeää pyrkiä ehkäisemään syrjäytymistä sekä varjoyhteiskunnan syntymistä monin eri keinoin.

Onko kyseessä vetovoimatekijä hakea turvapaikkaa Suomesta, jos maahan voi jäädä saatuaan kielteisen päätöksen?

– Tehokas ja kestävä paluujärjestelmä on osa maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan kokonaisuutta. Lähtökohtana on, että kielteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat poistuvat maasta tai heidät poistetaan maasta viranomaistoimin. Tähän tähdätään hallitusohjelman kirjauksilla, joiden mukaan vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään ja hallitus pyrkii saamaan aikaan palautussopimukset kaikkien keskeisten kolmansien maiden kanssa, joiden kansalaisia Suomi voi palauttaa turvallisesti.

– Nyt käynnissä olevalla selvitystyöllä kartoitetaan ratkaisuja sellaisten henkilöiden tilanteeseen, joita ei viranomaistoimin kyetä palauttamaan koti- tai lähtömaahansa. Se, että suomalaisessa yhteiskunnassa elää yhteiskunnan reunoilla ihmisiä, on monella tapaa ongelmallista niin yksilön kuin koko yhteiskunnan näkökulmasta. Vaarana on, että nämä ihmiset joutuvat ihmiskaupan uhreiksi tai ajautuvat esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden piiriin.

Paljonko laittomasti maassa olevia?
Paljonko Suomessa on tällä hetkellä laittomasti maassa oleskelevia?

– Suomessa oleskelee ilman oleskelulupaa pääasiassa sellaisia henkilöitä, jotka ovat saaneet kielteisen päätöksen turvapaikkahakemukseensa ja valitukseensa sekä maasta poistamispäätöksen, mutta he eivät ole poistuneet maasta. Jos heitä ei kyetä poistamaan maasta viranomaistoimin, heidät poistetaan turvapaikanhakijoiden vastaanottojärjestelmästä.

– Viranomaisilla ei ole tarkkaa tietoa näistä henkilöistä, koska he elävät yhteiskunnan reunoilla. KRP:n toteuttaman Kadonneet-selvityksen mukaan Suomessa oleskeli vuonna 2018 arviolta 200–900 vastaanottojärjestelmästä poistettua henkilöä. Kuntaliiton arvion mukaan määrä on hieman suurempi, noin 700–1 100 henkilöä.
 
Sisäministeriössä on tämän vuoden aikana käynnistetty ilmiöpohjainen työskentely ”osana sisäisen turvallisuuden strategian toimeenpanoa.”
[...]
Toi on copypaste. Itseäni kiinnostaisi tietää, mitä kohtaa tuossa tekstissä alkuperäinen kirjoittaja yrittää käyttää argumenttinaan.
 

Mustafalla mennyt lavasteet pieleen.
IL uutisen lopussa editti: "Uutista oikaistu kello 22:15. Toisin kuin uutisessa kerrottiin uhri ei ollut lähdössä turvakotiin. Hänen ystävänsä oli murhaa edeltävänä päivänä soittanut uhrille ja pyytänyt tältä kahta matkalaukkua päästäkseen itse turvakotiin."
Taitaa olla uhrin ystävä myös naimisissa muslimin kanssa.
 
IL uutisen lopussa editti: "Uutista oikaistu kello 22:15. Toisin kuin uutisessa kerrottiin uhri ei ollut lähdössä turvakotiin. Hänen ystävänsä oli murhaa edeltävänä päivänä soittanut uhrille ja pyytänyt tältä kahta matkalaukkua päästäkseen itse turvakotiin."
Taitaa olla uhrin ystävä myös naimisissa muslimin kanssa.

Kyllä maailma pelastuu ja Suomesta häviää toksinen maskuliinisuus kun otetaan tänne muslimeja Kela-gold korttineen. Hyvä Suomi! :thumbsup:
 
Hesarin kommentti kentässä voivotellaan maahanmuuttajien vaikeutta päästä yliopistoon suomessa: "Koska tämä maa pääsee tsaarinaikaisesta ajattelusta hallinnossa, jossa maahanmuuttajista halutaan tehdä siivoojia ja vammaisista luutaharjansitojia. Muissa pohjoismaissa yliopistot ovat täynnä ulkomaalaistaustaisia ja kuurot ja sokeat ovat arvostetuimpia työntekijöitä motivoituneisuutensa ansiosta." eli kuurot ja sokeat pärjää paremmin kuin suomen mamut.
 
Hesarin kommentti kentässä voivotellaan maahanmuuttajien vaikeutta päästä yliopistoon suomessa: "Koska tämä maa pääsee tsaarinaikaisesta ajattelusta hallinnossa, jossa maahanmuuttajista halutaan tehdä siivoojia ja vammaisista luutaharjansitojia. Muissa pohjoismaissa yliopistot ovat täynnä ulkomaalaistaustaisia ja kuurot ja sokeat ovat arvostetuimpia työntekijöitä motivoituneisuutensa ansiosta." eli kuurot ja sokeat pärjää paremmin kuin suomen mamut.

Hehe! En ole enää yliopistolla töissä, mutta ainakin silloin ~5 vuotta sitten eihän siellä ollut juuri muita kuin ulkomaalaisia opiskelijoita.... Eiku nehän oli kaikki aasialaisia ja muutama ex-neukkulasta. Ei vinosilmiä edes lasketa, suvakkeja kiinnostaa miten afrikan somali ja irakilainen vuohennus.... paimen täytyy saada jonnekin huippuvirkaan, ja toki sitä ennen ne tohtorinpaperit yliopistosta. Jos ei aavikkomiehen äly riitä väitöskirjaan, niin lasketaan rimaa. Vaikka sellainen palikkatesti ja kakkosen kertotaulu ja tutkinto oli siinä. Kaikki muu olisi rasismia.
 
Hehe! En ole enää yliopistolla töissä, mutta ainakin silloin ~5 vuotta sitten eihän siellä ollut juuri muita kuin ulkomaalaisia opiskelijoita.... Eiku nehän oli kaikki aasialaisia ja muutama ex-neukkulasta. Ei vinosilmiä edes lasketa, suvakkeja kiinnostaa miten afrikan somali ja irakilainen vuohennus.... paimen täytyy saada jonnekin huippuvirkaan, ja toki sitä ennen ne tohtorinpaperit yliopistosta. Jos ei aavikkomiehen äly riitä väitöskirjaan, niin lasketaan rimaa. Vaikka sellainen palikkatesti ja kakkosen kertotaulu ja tutkinto oli siinä. Kaikki muu olisi rasismia.
Mitähä v-ttua nyt taas?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 220
Viestejä
4 456 905
Jäsenet
73 694
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom