Seuraavaksi tiedonanto annetaan eduskunnalle arvioitavaksi.
yle.fi
Rasismin käsite on nyt muodostettu ja persutkin on hyväksyneet sen.
Merriam-Websterin sanakirja ja muu maailma ovat eri mieltä määritelmästä.
Pelkkää poliittista venkoilua ja termien uudelleenmäärittelyä. Suomessa määrittely on pyritty tekemään noin laajaksi jotta rasismileimaa voitaisiin käyttää esim. kaikkeen maahanmuuttokriittisyyteen, tai perimmältään pahojen ja epäterveiden uskontojen ja ideologioiden arvosteluun.
Uskonnollinen syrjintä on rasismia
Ei ole. Muussa tapauksessa ateistit ne varsinkin ovat oikeita superrasisteja.
Kysyin millaista monimuotoisuutta kaipaisit.
Missä väitin kaipaavani välttämättä minkäänlaista monimuotoisuutta? Ei minua häiritse että intialaiselokuvissa ei näy valkoihoisia sinisilmäisiä perunaneniä.
Jos monimuotoisuutta jostain syystä johonkin teokseen halutaan, sen pitäisi olla edes jollain tasolla uskottavaa. Mieluiten niin ettei "monimuotoisuus" ole mikään päämäärä, vaan, no, Se7en- tai Shawshank Redemption-elokuvien Morgan Freeman nyt vain sattuu olemaan mustaihoinen, kuten myös eilen näkemäni Flight-elokuvan pääosanesittäjä Denzel Washington, jotka molemmat olivat rooleissaan uskottavia ja päteviä, eivätkä teennäisiä valintoja kyseisiin rooleihin.
En sinänsä ole yllättynyt että sekä Morgan että Denzel ovat kovasti puhuneet koko woke-ideologiaa ja ylipursuvaa rasismikeskustelua vastaan, kuten myös näyttelijä Idris Elba joka on woke-ideologistien suureksi kauhuksi sanonut ettei hän edusta rooleissaan mustia näyttelijöitä, vaan itseään.
Sen tiesin jo, että eri etnisyydet häiritsevät ja tuon lotrin paremman systeemin.
Jos viittasit minuun, niin huti tuli.
Ei minua "eri etnisyydet" elokuvissa häiritse, kunhan se ei ole jonkun ideologian takia teennäisesti ja epäuskottavasti ympätty pakolla sekaan, kuten Rings of Power tapauksessa. En ole juuri missään esim. Denzel Washingtonin tai Morgan Freemanin roolissa miettinyt että hänet olisi valittu rooliin jonkun muun kuin näyttelijänlahjojensa takia.
Kaksi Denzelin tähdittämää elokuvaa kuitenkin aluksi hieman mietitytti uskottavuudeltaan:
1. Man on Fire (2004), missä Denzel näyttelee Meksikossa toimivaa turvamiestä joka lähtee omalle kostoretkelleen. Hieman elokuvassa häiritsi se että Meksikossa afroamerikkalainen erottautuu valtaväestöstä niin selvästi, että tuollaisen kaupunkikuvassa huomaamattomana toimiminen voisi olla tosielämässä kovin vaikeaa (tosin myönnän etten kokemuksesta tiedä kuinka täynnä Meksikon kaupunkien kadut ovat afroamerikkalaisia, ehkä heitä on siellä niin paljon että sekoittuvat hyvin "massaan"; elokuvassa näin ei kuitenkaan ollut).
Vaikka Denzel oli roolissaan erinomainen, ehkä uskottavampi roolissa olisi ollut vaikkapa Danny Trejo joka olisi hyvin sulautunut meksikolaiseen väestöön ja onnistunut liikkumaan siellä ilman pelkoa jatkuvasta paljastumisesta.
Alkuperäisessä "Man on Fire"-elokuvassa (1987) samaa roolia näytteli vaaleaihoinen gringo Scott Glenn, jolla periaateessa oli sama ongelma.
2. The Equalizer.
Ennen elokuvaa minua hieman häiritsi se että elokuva perustuu brittiläiseen TV-sarjaan jossa päähenkilö oli valkoinen vanha herrasmies, ja pelkäsin että tässä tapauksessa Denzel olisi laitettu rooliin juuri jonkun presentaation takia.
No onneksi ei, hyvin toimi ja Denzel oli uskottava roolissaan joten tässä tapauksessa pelkoni oli turha eikä tullut edes uskottavuusongelmia. Ei ollut verrattavissa esim. Mannerheim-elokuvaan mustalla pääosanesittäjällä.
Minua häiritsee monikin asia ringissä, mutta hobittien ihonväri ei ollut se.
Selitin mielestäni tyhjentävästi miksi esim. hobittien, kääpiöiden tai haltijoiden "moninaisuus" oli teennäistä ja epäuskottavaa, ja mistä syystä sellainen on sinne mahdollisesti päätynyt, ideologisten syiden lisäksi.
Sinä ilmeisesti yrität kääntää tämän nyt jotenkin niin että "väärä ihonväri" eri näyttelijöissä olisi minulle se ongelma. Lue viestini enemmän ajatuksella ja kirjoita pääkohdat vaikka paperille ranskalaisin viivoin.
Lue kommentti mihin vastasin. Siinä kaivattiin muutakin monimuotoisuutta taikka niin tulkitsin. Ihmettelin millaista fyysistä monimuotoisuutta haetaan.
Tulkitsit väärin. Monimuotoisuus ei ole minulle mikään elokuvien itseisarvo, en vaadi valkoihoisia perunaneniä intialaisiin tai thaimaalaisiin elokuviin presentaation takia.
Toisaalta se ei minulle ole myöskään mikään ongelma vaikka sellaisia niissä esiintyisikin, kunhan se on uskottavaa eikä takana ole jokin umpityperä woke-moninaisuusideologia.
Minusta on parempi olla sen verran monimuotoisuutta, että hahmot erottaa selvästi toisistaan.
Myönnän etten ymmärrä mitä yrität tuossa sanoa. Onko sinulla vaikeuksia erottaa eri näyttelijöitä tai roolihahmoja toisistaan, jos heillä on esim. sama ihonväri?
Esim. elokuvassa Amerigan Gangster, pystytkö erottamaan näyttelijät Idris Elban ja Denzel Washingtonin toisistaan (molemmat mustia), tai Russell Crowen ja Josh Brolinin (molemmat etnisyydeltään ns. "caucasian" eli vaaleaihoisia)?