Hitto, uskaltaisinkohan pyytää täältä apua / neuvoa / mielipiteitä. Olen kyllä tosi epävarma tästä ja epävarma että onko tämä oikea lanka (ehkä myös venäjän hybridivaikuttaminen Suomessa) asialle, mutta ajattelen että putinin venäjä tuli vaikuttamaan / koskettamaan elämääni.
Eli, asiakokonaisuus joka alkoi heinäkuussa 2022 ja jatkui aktiivisesti noin 2025 elokuuhun asti. Sarja tapahtumia jollaista en ole koskaan kokenut elämässäni aiemmin ja minulla on epäily että onko mahdollisesti kyse jostain venäjän vaikuttamistoiminnasta?
Olen aika varma että näitä ilmiöitä nimitetään maalittamiseksi ja kotirauhan piirissä tapahtuvaksi häirinnäksi. Ja minulla on epäily että minua on seurattu ja tarkkailtu. Monta kertaa ihan satunnainen ihminen tulee juttelemaan kun istun jossain ja alkaa yhtäkkiä puhua jotain venäjää ylistäviä asioita, kuten "venäjä on hieno maa ja siellä on kaikki hyvin", vaikka keskustelu ei koskenut asiaa ollenkaan. Tai että korjaan polkupyörää jossain julkisella paikalla ja venäjää puhuva henkilö tulee kuvaamaan minua aivan viereeni. Myös kerran tällainen henkilö on suoraan sanonut että "hänelle maksetaan että seuraa minua". Oudointa on, että kyseessä on aina eri henkilö, eli näennäisesti satunnainen joukko ihmisiä. Minun on oikeastaan vaikeaa edes käsittää että miten toi maalittaminen käytännössä toimii, onko kuvani levinnyt jossain tämän joukon telegram-ryhmässä jossa yllytetään näitä yksilöitä maalittamaan jotain yksilöä..? Tarkoituksena varmaan on aiheuttaa pelkoa, hämmennystä ja paranoiaa ja se on kyllä onnistunut =( On ollut aivan hirveä kokemus, pitää myöntää. Pelottavaa että tällaisia asioita on olemassa, mutta ehkä geopoliittisen tilanteen muutos saattaa selittää että joku yksilö voi tällaisen kohteeksi Suomessa joutoa.
Sanoin myös kerran tapahtumasarjan alussa yhdelle minua lähestyneelle henkilölle erittäin venäjä & putin-vastaisia asioita silloin ymmärtämättä millainen henkilö oli kyseessä, ja olen myös miettinyt että voiko tämä olla joku Suomessa asuvien putinistien kosto?
Voisikohan tässä olla kyse olla värväämisestä? Ja kun aluksi se oli positiivista, mutta pikkuhiljaa muuttunut painostavaksi ja ahdistavaksi toiminnaksi?
Mikä viranomainen Suomessa olisi se kenelle esittää tämä asia tai pyytää tutkintaa? Poliisi vai kenties Supo? Ja en ole koskaan elämässäni asioinut Supon kanssa, niin mitenhän ihmeessä heihin saisi yhteyden? Tai mitä asialle voisi tehdä?
Tragikoomisesti, tämä koko rumba oli ihan kuin suoraan jostain vakoojaleffasta =)
Kiitoksia jos täältä saisi apua..