Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tottakai jutellaan silloin kun on hiljaista, eikä ruuhka-aikaan.Ja sekös vasta ahdistaa, jos on itse siellä jonossa odottamassa vapautuvaa pikakassaa (tai siis itsepalvelukassaa).
Samaten kuin porukka, joka ei ymmärrä laittaa itsepalvelukassalla tuotteita viivakoodin lukemisen jälkeen suoraan kassiin, vaan ensin ne lastataan siihen viereiselle tasolla ja vasta siitä erikseen kassiin.
Kaikki ikärajalliset vaati aiemmin, ainakin Prismassa, että se itsepalvelua päivystävä kassatyyppi tuli kuittaamaan ostoksen omalla kortillaan. Kerran koittanut, mutta sen jälkeen olen aina suosiolla mennyt normi kassalle, jos olen ostanut olutta. Nykyään voivat ilmeisesti kuitata etänäkin sen ikää vaativan tuotteen, näin ainakin olen ollut näkevinäni.Mikä muuten on käytäntö jos ostaa alkoholituotteita pikakassalla?
No ei siinä sitten mitään. Tuosta kommentista vain tuli sellainen käsitys, että siinä voisi jutella ja nysvätä miten haluaa, kun "ei ole kukaan hengittämässä niskaan". Jatkakaa.Tottakai jutellaan silloin kun on hiljaista, eikä ruuhka-aikaan.![]()
Ainakin omassa kaupassa tilanne on se, että senkun lastaat kaiken kasseihin ja siinä kohtaa kun valitsen kosketusnäytöltä, että maksa ostokset, niin laite pysähtyy ja myyjän pitää joko vetää omassa kulkukortissaan olevalla viivakoodilla kuittaus fyysisesti samaan laitteeseen tai painaa älypuhelinmalliselta laitteelta ”joojoo, on se vanha” kun kassapäätteeni lähettää kyselyn.Kaikki ikärajalliset vaati aiemmin, ainakin Prismassa, että se itsepalvelua päivystävä kassatyyppi tuli kuittaamaan ostoksen omalla kortillaan. Kerran koittanut, mutta sen jälkeen olen aina suosiolla mennyt normi kassalle, jos olen ostanut olutta. Nykyään voivat ilmeisesti kuitata etänäkin sen ikää vaativan tuotteen, näin ainakin olen ollut näkevinäni.
Ihmiset jotka tunkee liian lähelle kun on kortilla maksamassa.
Äidin mies kävi eilen huoltiksella ja oli maksamassa,niin joku urpo kuikuili tappituntumalla,tuumasi vaan että painu sinä helvettiin siitä kuikuilemasta.
Vituttaa ihmiset jotka rupeaa tunkemaan jotain korttia siihen maksupäätteeseen ja vääntelemään sitä ja näpyttelemään jotain pinkoodia, eivätkä maksa apple paylla.
Itse ainakin myyjänä pyydän enemmän tai vähemmän ystävällisesti sitä seuraavaa asiakasta ottamaan askeleen taaksepäin jos tunkee liian likelle kun sen hetkinen asiakas on maksamassa siinä maksupäätteellä. Tätä on vieläpä teroitettu työnantajan suunnaltakin, että pitää puuttua ja antaa kaikille maksurauha.
Samaten kuin porukka, joka ei ymmärrä laittaa itsepalvelukassalla tuotteita viivakoodin lukemisen jälkeen suoraan kassiin, vaan ensin ne lastataan siihen viereiselle tasolla ja vasta siitä erikseen kassiin.
Joo, omat kassit ovat toki ongelmallisia siellä missä on puntari tarkistamassa tuotteiden painon, mutta kaupan muovikassien kanssa tätä ongelmaa ei ole.Joissakin kaupoissa laite alkaa vinkumaan tuotteiden väärästä kokonaispainosta, jos pakkaa suoraan omaan kassiin siihen tasolle. Kaupan muovikassilla varmaan toimiikin, mutta kun en niitä juuri koskaan osta, niin en tiedä. Enkä ala sitä ostamaan sen vuoksi, että tekniikka vaatii sitä
Tämä juuri onkin se syy miksi tulee heitettyä kamat reppuun vasta maksun jälkeen. Harvoin tulee muovikasseja ostettua.Joissakin kaupoissa laite alkaa vinkumaan tuotteiden väärästä kokonaispainosta, jos pakkaa suoraan omaan kassiin siihen tasolle. Kaupan muovikassilla varmaan toimiikin, mutta kun en niitä juuri koskaan osta, niin en tiedä. Enkä ala sitä ostamaan sen vuoksi, että tekniikka vaatii sitä
Miksi oman kassin pitäisi olla ongelmallinen? Laitat kassin siihen tasolle ennenkuin aloitat viivakoodien lukemisen. Kun aloitat homman, niin vaakaa taaraa itsensä nollapainoon repun kanssa ja laskee sen jälkeen pelkästään lopputuotteiden painoa.Joo, omat kassit ovat toki ongelmallisia siellä missä on puntari tarkistamassa tuotteiden painon, mutta kaupan muovikassien kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Yli päätään koko ketjun ongelmasta pääsee eroon tilaamalla safkan kotiinkuljetettuna. Suosittelen kaikille.
En missään välissä sanonut että sen "pitää olla ongelmallinen". Nykyisillä laitteilla omien kassien käyttö kuitenkin on ongelma jos laitteessa on puntari joka ei tee välissä taarausta, eikä tämä korjaannu ennen kuin laitteiden softat päivitetään noilta osin.Miksi oman kassin pitäisi olla ongelmallinen? Laitat kassin siihen tasolle ennenkuin aloitat viivakoodien lukemisen. Kun aloitat homman, niin vaakaa taaraa itsensä nollapainoon repun kanssa ja laskee sen jälkeen pelkästään lopputuotteiden painoa.
Tuo siis normaali "ideaali" skenaario. Olen itsekin törmännyt tuohon paino-ongelmaan joissain paikoissa, joten idioottivarmaksi tuota ei ole kehitetty.
Citymarketilla eivät tosiaan tee tarkistuspunnituksia lainkaan, joka on tavallaan typerää, mutta asiakkaan näkökulmasta se on parempi vaihtoehto.Citymarketissa ei ole edes koko vaakaa itsepalvelukassalla, ja muutenkin paljon sujuvampi tuo laite kun s-ryhmällä. Siinä voi pistää kassinsa tiskille ihan huoletta![]()
Olen kyllä vähän eri mieltä.Citymarketilla eivät tosiaan tee tarkistuspunnituksia lainkaan, joka on tavallaan typerää, mutta asiakkaan näkökulmasta se on parempi vaihtoehto.
En tiedä, en ole moista koskaan ainakaan Prismassa nähnyt (ja kuten jo todettiin, Citymarketeissa sitä ei tarvitse muutenkaan). Aika typerää olisi lisätä sinne erillinen painike tuota varten, kun sen voisi hoitaa ohjelmallisestikin.Eikö joissain kassoissa ole nappi ” käytän omaa kassia”, itse tosin olen vaan latonut ostokset tasolle ja sitten lopuksi kassiin.
Ei ole nyt mitään kättä pidempää tähän tarjota, mutta viime viikolla juuri luin jotain artikkelia, jossa todettiin että se on ihan merkittävä summa kaupoille minkä verran ihmiset yrittävät noita pikakassoja kusettaa. Tuotteisiin vaihdetaan viivakoodeja halvemmista tuotteista ja hevi-pussukoihin lisätään kamaa punnituksen jälkeen jne. Se puntari piippaa tällaisista automaattisesti.Olen kyllä vähän eri mieltä.
Henkilökohtaisesti uskon, että punnituksen hyöty varkauksien estossa on aika vähäinen, eikä sen takia kannata oikeasti vaikeuttaa itselpalvelukassojen toimintaa. Ne ovat kuitenkin huomattavasti halvempia järjestää kaupalle kuin normaalit kassat.
Jos ei osaa lisätä perunapussiin sen edestä perunaa, että 150g tuore luomupinaatti (20e/kg) ei pippaa punnituksessa, niin ansaitseekin jäädä kiinni.Ei ole nyt mitään kättä pidempää tähän tarjota, mutta viime viikolla juuri luin jotain artikkelia, jossa todettiin että se on ihan merkittävä summa kaupoille minkä verran ihmiset yrittävät noita pikakassoja kusettaa. Tuotteisiin vaihdetaan viivakoodeja halvemmista tuotteista ja hevi-pussukoihin lisätään kamaa punnituksen jälkeen jne. Se puntari piippaa tällaisista automaattisesti.
Kameravalvontaa ja tekoälyä kaavaillaan vielä pykälää paremmaksi avuksi tähän ongelmaan ja se auttaa myös tunnistamaan tilanteita, joissa itsepalvelukassaa valvova työntekijä antaa perusteettomia alennuksia tuttavilleen jne.
Ei niitä ole tarkoitettukaan nähtäväksi. Puntari on sen toisen tason alla, johon tuotteet lasketaan viivakoodin lukemisen jälkeen. Uuden tuotteen viivakoodia ei ole mahdollista lukea ennen kuin edellinen on punnittu ja hyväksytty.Itse en ole edes mitään puntaria nähnyt Prisman itsepalvelukassoilla.
Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.Tosin käytän niitä vain jos on hiljainen aika ja ne on tyhjiä, kärrystä lukijan kautta hihnalle (joo aika kusipäistä jos taakse tulee joku). Ja sitä pika-kassaa käytän vain jos on muutama pieni juttu (kun siinä ei ole edes hihnaa).
Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.
Sen tiesin, että ruotsissa on itsepalvelukassoilla puntarit, mutta suomessa en oo tota huomannut. En tosin oo pk-seudun ulkopuolella itsepalvelukassaa käyttänyt ja täällä pk-seudullakin vaan muutamassa kaupassa.
Asioin kyllä pääasiassa ihan lähialepassa siitä syystä, että noi isot marketit on helvetin rasittavia kun tavarat sielä täälä ja aikaa kuluu moninkertaisesti. Oon harkinnut alkaa tilaamaan peruselintarvikkeita ihan kotiinkuljetuksella, niin säästäis hermoja kyllä reippaasti.
Tossa uudenvuoden viettoon lähdettäessä lähikaupan toisella kassalla oli kaupan vartija vetämässä tavaroita hihnalla. Mulla oli bisset jo cittarista haettuna, mutta unohtu GT:tä varten sitruunat. Ostin siitä sit viel heräteostoksena pari bisseä. Noh vartija siinä kassalla kysy et mistäs noi loput kaljat on (cittarin muovikassi). Totesin, että cittarista. Se sit kysy et onko kuittia, jouduin todeta et ei oo. Sit se kysy et mitäs sit tehään ni totesin et varmaa velotat ne mun ostokset ja mä lähen tosta junalle koska et oo voinu nähdä että oisin nää hyllystä ottanut kun en ole niin tehnyt jolloin kiinnottoperusteita ei ole. Se yhty mun mielipiteeseen ja pääsin jatkamaan. Ihme säätöä niiltä.
Oli aika epäileväinen ja jos en olisi tietänyt kuinka lain mukaan tilanteessa tulee toimia, niin mitä vartija olisi tehnyt? Onko se mun tehtävä kertoa, että vartijalla on kiinnottoon perusteet ainoastaan silloin, jos on riittävät perusteet epäillä näpistystä/varkautta aka pitää nähdä livenä tai valvontakamerakuvista, että jotain sujahtaisi kassiin. Ammattitaidottomuus tuossa kyllä mielestäni näkyi.Mitä säätöä tuossa nyt oli? Ihan kivuttomasti meni ja asiallisesti hoidettu tilanne. Ajattelitko, että vartija vain sivuuttaa muovipussissa olevat kaljat?![]()
Oli aika epäileväinen ja jos en olisi tietänyt kuinka lain mukaan tilanteessa tulee toimia, niin mitä vartija olisi tehnyt? Onko se mun tehtävä kertoa, että vartijalla on kiinnottoon perusteet ainoastaan silloin, jos on riittävät perusteet epäillä näpistystä/varkautta aka pitää nähdä livenä tai valvontakamerakuvista, että jotain sujahtaisi kassiin. Ammattitaidottomuus tuossa kyllä mielestäni näkyi.
Veikkaan että aika moni ei silti tiedä tarkalleen mitä vartija saa ja ei saa tehdä. Vitutti kerranki kaupassa kun jonkun käsilaukku hälytti siinä kassalla niin siinä sit mukamas kateltiin ettei oo mitään pöllittyä ja etittiin jos johonkin tuotteeseen on jäänyt sellanen hälytarra niinku sit olikin jäänyt. Eikö tollasta vois etsiä kotona niin ei tarttis jonossa venata. Ei oo kuitenkaa sen henkilön mitenkään välttämätöntä jäädä sen maksun jälkeen sinne asiaa selvittelemään jos portit hälyttää.Kuulostaa enempi mulle siltä että hän testasi sinua ja läpäisit testin.
Joku kerta vielä räjähdän ja mainitsen, että eikö nää veikkauspalvelut kuulu R-kioskille tai nettiin.
Muutenkin yhdessä pienemmässä lähikaupassa aika isot jonot ja sitten hyvin usein joku alkaa jotain pelejään tarkistelemaan ja pelailemaan.
...
Täällä päin ei moista ole ja aika usein noilla näkyy kärryjäkin. Tottakai ne laitetaan poikittain siihen kassan taakse blokkaamaan kaikkien muiden kulkua, kun tavaroita aletaan lukemaan.Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.
Joku kerta vielä räjähdän ja mainitsen, että eikö nää veikkauspalvelut kuulu R-kioskille tai nettiin.
Muutenkin yhdessä pienemmässä lähikaupassa aika isot jonot ja sitten hyvin usein joku alkaa jotain pelejään tarkistelemaan ja pelailemaan.
S-kaupassa nykyään ärsyttäny jotkut alennukset mitkä toimivat vain sillä mobiilisovelluksella. Joo mikä vitun syrjintä toikin on, eikö kaikki kanta-asiakkaat olekaan yhtä tärkeitä jne.?
Pitää alkaa joku kerta kuskaamaan niitä alennustuotteita aina iso kasa tiskille ja sanoa että ei mulla ole tätä sovellusta, mutta olen kyllä tavallinen kanta-asiakas. Jos ei kortti kelpaa niin saa ostokset jäädä kassalle![]()
Ei niitä ole tarkoitettukaan nähtäväksi. Puntari on sen toisen tason alla, johon tuotteet lasketaan viivakoodin lukemisen jälkeen. Uuden tuotteen viivakoodia ei ole mahdollista lukea ennen kuin edellinen on punnittu ja hyväksytty.
Kaikissa Prismoissa on tietääkseni samanlaiset laitteet.
Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.
Oli aika epäileväinen ja jos en olisi tietänyt kuinka lain mukaan tilanteessa tulee toimia, niin mitä vartija olisi tehnyt? Onko se mun tehtävä kertoa, että vartijalla on kiinnottoon perusteet ainoastaan silloin, jos on riittävät perusteet epäillä näpistystä/varkautta aka pitää nähdä livenä tai valvontakamerakuvista, että jotain sujahtaisi kassiin. Ammattitaidottomuus tuossa kyllä mielestäni näkyi.
Joo varmaan jaksan oikeasti niin tehdä, mutta onhan se hassu ajatus..Ymmärsinkö nyt oikein että on mielestäsi väärin että joku kehtaa kassalta ostaa kaupan tarjoamia veikkauspalveluita, mutta sitten on ok suunnitella roudaavansa kassalle hirmuinen kasa tuotteita joita ei ole aikomustakaan maksaa ja parhaillaan vielä kuluttaa siihen helvetisti kassan ja muiden jonottajien aikaa kun et osaa yhtä sovellusta ladata että saisit ne alennukset?
Taidat kuulua niihin ihmisiin joiden takia tällainen ketju on tänne tehty...
Joo varmaan jaksan oikeasti niin tehdä, mutta onhan se hassu ajatus..
Eipä se sovelluksen asentaminen ole osaamisesta kyse vaan periatteesta. Ja mitäpä jos mulla onkin sellainen puhelin tai käyttöjärjestelmä, jolla sovellus ei ole tuettu.
Muutenkin sen alennuksen käyttö näytti helvetin kömpelöltä vs kortin vilautus..
Ilmeisesti olen huonompi asiakas, jos puhelin on vanha tms.
Olen kyllä lähettänyt aiheesta palautetta, mutta ei sieltä mitään vastattu.
Voin toki siirtää kaikki ostokset myös keskoon ja lidliin.
Tää mobiili pakotus on hienoa nykyajan "kiristämistä", jolla saadan ihmiset mobiililaitteen seurannan piiriin.
Samaa settiä teki Nordea, jonka kanssa väänsin asiasta syksyllä.
Vaatimuksena palvelun ilmaisuuteen oli Mobiilipankki, jonka asensin vanhaan pöytälaatikossa olevaan Win10 Lumiaan. Siinä olevalla vanhalla versiolla ei tarvinnut ottaa käyttöön tunnuslukusovellusta, vaan vanhat koodit kävi.
Tämähän ei Nordealle käynyt ja palvelumaksuja perittiin edelleen. Aina ne palautu takas tilille kun osoitin että missään ei lue mikä versio sovelluksesta pitäisi olla käytössä.
No lopulta vaihdettiin pankkia, joka oli jo ennen tätä episodia harkinnassa olemattoman palvelun takia Nordeassa
Mikä ongelma on mennä sinne kioskille? Miten pelaaminen ennen onnistui, kun kaupoissa ei ollut kassoilla näitä veikkauspisteitä? Rahan takiahan noi siellä on, eikös kiparitkin saa 10% kaikesta pelien tuotosta itselleen?Mutta samaan aikaan olisi sun mielestäsi OK "pakottaa" niitä veikkauspelejä pelaavia mummoja internetiin/mobiiliappiin/ärrälle pelaamaan niitä pelejä? Etkö näe tässä mitään ristiriitaa?
Veikkaus kaupan kassalla on kyllä hyvin perseestä, ja todennäköisesti ei edes kaupungissa sijaitsevassa pienehkössä kaupassa tuota juuri mitään. Kun tavallisen myytävän tuotteen kateprosentti huitelee jossain 20-30% tienoilla, Veikkauksen peleistä jää kaupalle reilusti alle 10%.
Jos sitten miettii, että viikkotasolla pelien myynti lähikaupassa on jossain tuhannen tai kahden välillä, voi laskea kuinka kannattavaa on henkilökunnan käyttää joka päivä sen myymiseen liittyviin asioihin esim. tunti aikaa (ottaen huomioon itse myyntiin kuluva lisäaika ja joka ilta tehtävät arpojen tarkistuslaskennat ja tilitykset).
En tiedä minkälaisia diilejä esim. Veikkauksen ja S-ryhmän välillä on tehty, että joka ikiseen kauppaan on päätetty veikkauskoneet tunkea...
Tästähän tosiaan lienee kyse. Halutaan tarjota kaikki mahdollinen samassa paikassa, ettei asiakas vahingossa mene naapurikauppaan toteamaan että siellä on joku homma paremmin.Varmaan jos yksi iso vähittäiskauppaketju tarjoaa ko. palvelua niin sitten toisenkin "pitää" se ottaa ettei osa asiakkaista karkaa. Perseestähän se toki on ja kai niitä yritetään keskittää jonnekin palvelupisteille.
(eli kyse ei ole sen palvelun tuotoista vaan kokonaistuotosta)