Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Eipä tunnu olevan helppoa etäshoppailukaan. Katoin että cittarissa oli atk-rojua sopivaan hintaan, mutta hyllyssä ei ole ja tuotetta ei saa sinne tilattua noudettavaksi. Kotiinkuljetus onnistuu, mutta miksi maksaa lisää ja päivystää kuljetusta kun matkaa on reilu kilometri. Citymarket tarjoaa vain kuljetusta ja alueen muut kaupat noutoa, mutta niihin taas tuotetta ei saanut tilattua. Lisäksi verkkokaupan sivut on huonot ja tilaustiedot yms tungettu n .20% sivun leveydestä kattavaan reunaan.

Saa nyt jäädä ostamatta.
 
Eipä tunnu olevan helppoa etäshoppailukaan. Katoin että cittarissa oli atk-rojua sopivaan hintaan, mutta hyllyssä ei ole ja tuotetta ei saa sinne tilattua noudettavaksi. Kotiinkuljetus onnistuu, mutta miksi maksaa lisää ja päivystää kuljetusta kun matkaa on reilu kilometri. Citymarket tarjoaa vain kuljetusta ja alueen muut kaupat noutoa, mutta niihin taas tuotetta ei saanut tilattua. Lisäksi verkkokaupan sivut on huonot ja tilaustiedot yms tungettu n .20% sivun leveydestä kattavaan reunaan.

Saa nyt jäädä ostamatta.
Pitää ymmärtää, että K-ryhmän verkkokauppa on tarkoitettu lähinnä ruokaostoksiin, jolloin tilataan sitä mitä valitun kaupan hyllyssä sattuu olemaan. Ja jotain atk-sälää turha yrittää tilata mistään K-supermarketista kun ei se kuulu missään niiden valikoimaan.

Tuolla Cittarilla ei varmaan ole ollenkaan noutopistettä (joka on aika iso ja tilaa vievä investointi kylmäkaappeineen) niin siksi tarjolla on vain kuljetus.
 
Pitää ymmärtää, että K-ryhmän verkkokauppa on tarkoitettu lähinnä ruokaostoksiin, jolloin tilataan sitä mitä valitun kaupan hyllyssä sattuu olemaan. Ja jotain atk-sälää turha yrittää tilata mistään K-supermarketista kun ei se kuulu missään niiden valikoimaan.

Tuolla Cittarilla ei varmaan ole ollenkaan noutopistettä (joka on aika iso ja tilaa vievä investointi kylmäkaappeineen) niin siksi tarjolla on vain kuljetus.
Tavallaan ymmärrettävää vaikka ennen tuo onnistui. Tuli joskus juuri citymarketista tilattua rojuja ja haettua infon tiskiltä. Nykyään ei sitten sovi prosesseihin.

Kaikissa Prismoissa onnistuu.
 
Nimimerkki @Vaateri sanoi että Helsingissä on jo joissain myymälöissä... Tiedä sitten miten toi hevihomma on toteutettu. Ehkä siinäkin ollaan taivuttu Suomen tavoille. Tai sitten ei.

Mutta miksei ne vihannekset voisi punnita siinä kassalla itsekin, samahan ne on siinä punnita kuin osastolla...

On Turussakin ollut keskustassa jo jonkin aikaa, monta kuukautta mielestäni, noi on kivoja silloin kun ovat auki. Ne on kivoja koska niissä on harvemmin ketään. Lähes kaikki mielellään jonottaa niihin muutamaan tavalliseen kassaan, kuin menee tutustumaan itsepalvelukassaan. Mikä on omituista, mutta siten ihmiset toimii. Siinä saa myös mielestäni paljon kivemmin sen melko turhan plussa apin koodin kaivettua jne.

Sitten miten nuo punnitettavat on toteutettu? No siinä kassassa on vaaka. Laitetaan siihen, valitaan mitä se on. Ihan kuten kaikissa muissakin kaupoissa! Ainoa ero on ettei siinä liimata mitään tarraa missään vaiheessa. Plus ei ole numeroita, vaan kuvallisista ja sanallisista ruuduista valitaan oikea tuote. (käyttöliittymä tuo jostain syystä mieleen Idiocracyssa sen alussa olevan sairaanhoitajan diagnostiikkapaneelin) Osa jutuista voi ensimmäisellä kerralla vaatia vähän valikoiden kaivamista, en mä ainakaan keksinyt suoraan että mitä ihmettä lihapiirakat ovat kun siinä ei ollut leivonnaiset tai paistopiste erikseen. (se oli "suolaiset") Äärellinen määrä niitä vaihtoehtoja siinä kuitenkin on eikä nykymenolla ole vielä pitkään muita asiakkaita hiostamassa niskassa, samaan aikaan kun se itsepalvelukassoja vahtiva myyjä anelee asiakkaita vaihtamaan sille puolelle.


Hiljattain onnistuin toista kertaa elämässäni kaivamaan kännykän mobilepaylla plussakortin, tuossakin tuli yli minuutti yritettyä ja pari kertaa myyjä tuli resetoimaan laitetta kun aika ylittyi. Monta kertaa on tullut yritettyä ja epäonnistuttu, kun omassa puhelimessa ei ole sitä NFC juttua. Jos kävisin plussa kaupassa usein niin kantaisin mukana korttia, niin hankalaa tuo on. Aika suuri kontrasti tulee noihin Lidlin automaatteihin, ne lukee suoraan ja helposti siitä kännykän ruudulta sen plus koodin.


Ketjun yleiseen aiheeseen täytyy sanoa ettei ole kaupassakäynti yleensä tuottanut mulle mitään suurempia ongelmia. Harjoitus tekee mestarin :)
 
Amerikassa maksoin monta vuotta sitten itsepalvelukassalla vihannekset. Ruudusta painetaan esim tomaatti. Pihistyksen vähentämiseksi kassan toisella puolella on tila laukulle tai pussille ja siinäkin oli vaaka, tunnisti jos paino nousi ilman skannausta. Monesti kyllä näin kun paikalliset negrot vaan käveli maksamatta limun kanssa ulos kaupasta kassojen ohi.
Paras kerjäysrepliikki oli kun paikallinen lökäpöksy tuli pyytämään rahaa, kun kuulemma ei ole rahaa, kun oli juuri päässyt vankilasta.
 
Kirpputorilla perittiin 0,75€ maksutapalisä ostoksen maksamisesta perinteisellä Debit-maksukortilla. Olin siinä uskossa, että tällainen maksutapalisä olisi jo kielletty?
 
Tuli taas todistettua ettei osalla ihmisistä ole minkäänlaisia käytöstapoja. Viereisellä kassalla nainen kimeällä äänellä alkoi sättimään kassaa hitaudesta kovalla äänellä. Olin juuri itse maksamassa omia ja näin että edellisillä oli vielä runsaasti tavaraa pakattavana mutta eihän se ole työntekijän syytä :mad:

Muistui taas mieleen kun olin käsi paketissa ostoksilla (tapahtui muutama vuosi sitten) ja takanani ollut mies hikeentyi niin että tönäisi minut nurin. Rähjäsi ettei vammaisilla pitäisi olla mitään asiaa normaalien ihmisten kauppaan.
Kassaneiti riensi auttamaan minua pakkaamaan ja kyselemään ettei sattunut pahemmin ja sehän kirvoitti ukon kiroilemaan entistä enemmän. Taisi vartija olla kierroksellaan kun ehti siihen niin nopeasti. Ukko lähti lopulta niputettuna odottamaan poliisia.

Ei kaupassa käynti ennen näin haastavaa ollut. Pitää olla nopea, tehokas ja hintatietoinen ettei vaan vahingossa loukkaa jotakuta hidastamalla hänen päiväänsä minuutilla koska tarvitsit jotain kaupasta :sori:
 
Ei kaupassa käynti ennen näin haastavaa ollut. Pitää olla nopea, tehokas ja hintatietoinen ettei vaan vahingossa loukkaa jotakuta hidastamalla hänen päiväänsä minuutilla koska tarvitsit jotain kaupasta :sori:
Ihan yleisestä kohteliaisuudesta ja muiden huomioimisesta tällaisen toivomisessa on kyse (ottamatta kantaa tuohon esittämääsi aggressiivisuuteen, joka oli selvästi typerää). Osalle porukasta kaupat ovat viihdekeskuksia, jonne tullaan lorvailemaan ja kuluttamaan aikaa, kun ei ole muutakaan tekemistä. Eikä siinä sinäänsä mitään, kunhan ei sitten hankaloiteta muiden asiointia.

Joulun aikaan bonuksena jengi veti massoittain ostoskärryjensä kanssa muutenkin ahtaisiin hyllyväleihin jumittamaan ja arpomaan, että millainen kinkku sitä tänä vuonna ostettaisiin, vai ostetaanko ollenkaan. Kyllä siinä nousee helposti tatti otsaan, kun pitää kiireessä odotella sitä jahkailua ja väistellä mummomiinoja, vaikka itsellä olisi selvät sävelet mitä haluaisi ostaa.
 
Kaupat saisivat palata takaisin asiakaspalveluun, eli vanha kunnon palvelu kassoille, ilmainen kassi ja ilmainen ostoksien pakkaaminen asioinnin nopeuttamiseksi.

Tykkäsin muutenkin Lidlin alkuajan kassoista, siellä pakataan koriin/kärryyn ja mennään sivuun pakkaamaan reppuun/laukkuun yms.

Ulkomailla tuo on yleinen tapa ja nopeuttaa kassa-asiointia merkittävästi.
 
Lidlin alkuaikoina ei siellä ollut koreja, eikä niihin missään kaupoissa voi pakata mitään.
 
Se Lidlin alkusysteemi oli hanurista, eikä ihme, että se katosi pian ja korvaantui normikassoilla. Ulkomailla marketeissa on ärsyttävän lyhyt se pakkaustila kassan jälkeen, hankala pakata tarpeeksi ripeästi sitä mukaan kun kassa piippaa tuotteita, jos yksin liikkeellä ja vähänkin enemmän tavaraa ostettavana. Suomen isoissa marketeissa on ehdottomasti paras systeemi. Liukuhihnan tulee olla pitkä, ja varsinkin sen pakkauspöydän mahdollisimman suuri. Itsepalvelukassoja en käytä koskaan.
 
Se Lidlin alkusysteemi oli hanurista, eikä ihme, että se katosi pian ja korvaantui normikassoilla. Ulkomailla marketeissa on ärsyttävän lyhyt se pakkaustila kassan jälkeen, hankala pakata tarpeeksi ripeästi sitä mukaan kun kassa piippaa tuotteita, jos yksin liikkeellä ja vähänkin enemmän tavaraa ostettavana. Suomen isoissa marketeissa on ehdottomasti paras systeemi. Liukuhihnan tulee olla pitkä, ja varsinkin sen pakkauspöydän mahdollisimman suuri. Itsepalvelukassoja en käytä koskaan.
En sanoisi sen olevan mahdoton kassatyyli. Harva on seppä syntyessään.

Kyllä ulkomailla kun kävin, niin siellä paikalliset mummotkin pakkasi rivakasti. Eihän siinä tarvita muuta kuin ostokset takaisin ostoskoriin ja kauemmaksi kassalinjoilta.

Jotkut pakkasivat suoraan reppuun tai isoon kestokassiin. Siinäkin tärkeintä lastata ne kassahihnalle pakkausjärjestyksessä, ei mielivaltaisesti.
 
En sanoisi sen olevan mahdoton kassatyyli. Harva on seppä syntyessään.

Kyllä ulkomailla kun kävin, niin siellä paikalliset mummotkin pakkasi rivakasti. Eihän siinä tarvita muuta kuin ostokset takaisin ostoskoriin ja kauemmaksi kassalinjoilta.

Jotkut pakkasivat suoraan reppuun tai isoon kestokassiin. Siinäkin tärkeintä lastata ne kassahihnalle pakkausjärjestyksessä, ei mielivaltaisesti.
Ongelma noissa pikkukassoissa syntyy siinä, kun ostoksia on oikeasti paljon, eivätkä ne mahdu hihnan syöttöpäähän eikä pakkauspäähän. Cittareissa ja Prismoissa on kunnollinen "bufferi" jonka se iso pakkauspuolen tila mahdollistaa. Eri asia tietysti jos on apukäsiä mukana.
 
Lidlin alkuaikoina ei siellä ollut koreja, eikä niihin missään kaupoissa voi pakata mitään.
Eikös se ollut niinpäin että alkuaikoina Lidleissä ei ollut kärrejä ollenkaan, pelkästään koreja? Musitelisin tuskastuneeni siihen kun niihin ei mahtunut mitään. Plus että kärryt vievät paljon tilaa ja vaativat henkilökunnalta järjestelmistä kuin korit ja saksalaisessa tehokkuudessa se oli aika myrkkyä..
 
Se Lidlin kassan erikoisuus ensimmäisenä vuonna oli kyllä niin huono, että muistelisin että meni pari vuotta ennen kuin kävin Lidlissä uudestaan. Taisi olla vasta se Youtuubi mainos missä kertoivat, että siellä on ihan samanlaiset kassat mikä sai minut siellä käymään uudestaan.
 
Se Lidlin kassan erikoisuus ensimmäisenä vuonna oli kyllä niin huono, että muistelisin että meni pari vuotta ennen kuin kävin Lidlissä uudestaan. Taisi olla vasta se Youtuubi mainos missä kertoivat, että siellä on ihan samanlaiset kassat mikä sai minut siellä käymään uudestaan.

Syksyllä tuli taas parin vuoden tauon jälkeen käytyä parin viikon reissu etelä-saksassa ja kyllä sitä ensimmäisen paikallisessa Aldissa käynnin jälkeen taas oppi toimimaan ripeästi hihnan molemmissa päissä.
Tosin mitään varsinaista etua en ole tuolle tyngälle kassahihnalle keksinyt, jos säästynyttä myymälätilaa ei oteta huomioon.
 
Turussa Tampereentien Prismaan on otettu käyttöön skannaa ja mene (Scan & Go) -palvelu, jossa asiakas voi ottaa ostoskierrokselle mukaan näytöllisen käsiskannerin ja piipata ostokset suoraan kärryyn. Skanneri lunastetaan telineestä S-etukortilla. Tässä yhteydessä käyttäjä tunnistetaan. Tuotteiden hinnat ja kauppakassin kokonaishinta näkyvät skannerin näytöllä. Ostoskärryn työntökahvassa on teline skanneria varten, joten skanneri on koko ajan hyvin saatavilla kierroksen aikana. Ostoskierroksen lopuksi skanneri palautetaan telineeseen, josta tulostetaan maksukuitti kassalla (itsepalvelu- tai normaali "palvelukassa") tapahtuvaa maksamista varten.

1672819830830.png

Kerran olen tätä kokeillut, enkä ainakaan heti vakuuttunut. Ensimmäisen kerran suurin tumpelointi meni täysin omaan piikkiin, kun en ymmärtänyt pakata ostoksia suoraan kassiin, vaan lappasin ne kärryyn kuten ennenkin. Kassalla ymmärsin typeryyteni, kun kaikki ruokatavarat olivat kärryn pohjalla olevien ostoskassien päällä. :facepalm: Muutoinkaan kokemus ei ollut kovin joustava.
  • Ostoskierroksen tekemiseen menee hieman enemmän aikaa, kun pitää skannerin kanssa säätää, että viivakoodit luetaan jne. Toki skannerissa on myös hyvä puoli, kun hintakertymän näkee koko ajan.
  • Mm. alkoholituotteita ei voi skannata, vaan ne tulee piipata erikseen palvelukassalla. Samoin varmaan nikotiinituotteiden kanssa. Myöskin alkoholittomat oluet ja siiderit, joita kokeilukierroksella ostimme, aiheuttivat kassalla "hälytyksen", että tuotteet tulee tarkistaa. Johtuu kuulemma tuotekategoriasta (oluet ja siiderit).
  • (Henkilökohtainen kokemus/mielipide, jota ei yhden skannauskerran kanssa tullut kokeiltua, mutta jota olen jälkikäteen miettinyt.) Meillä ostosten pakkausjärjestys on luontaisesti eri, kuin kaupan kiertojärjestys. Ostokset on helppo ryhmitellä palvelukassan päässä pakkausjärjestykseen (kylmät ensin, sitten painavat hevit, lopuksi kevyet ja helposti litistyvät...). Skanneria käytettäessä joko pakkausjärjestystä tulee muuttaa tai sitten kauppaa tulee sahata edestakaisin, jotta kauppakassi saadaan pakattua totutusti.
Pieniin ostoksiin tämä voi olla ihan hyvä, mutta en kyllä aivan heti ole lähdössä tekemään viikon ostoksia tämän kanssa. Niin hölmöltä kun voikin kuulostaa, niin ainakin toistaiseksi pidän näppärämpänä käsitellä ostoksia jopa kolme kertaa (hyllystä kärryyn, kärrystä hihnalle, hihnalta kassiin) yhden kerran sijaan (hyllystä kassiin).
 
Muistan käyttäneeni vastaavaa Scan & Go -systeemiä joskus ysärin loppupuolella tai 2000-luvun ihan alussa. Jotenkin kuulostaa että tuo homma ei ole mennyt yhtään eteenpäin parissa kymmenessä vuodessa, lähinnä skanneri näyttää isommalta ja parempinäyttöiseltä.

Kun siinä nyt kuitenkin on tunnistautusmisvaihe, se voisi vaan skannerin palautusvaiheessa veloittaa kaiken kortilta, ilman turhaa kassallakäyntiä. Kun noissa nyt on noin iso näyttö nykyään, onko niissä sentään kaupan hyllykartta, hakutoiminto ja esiladatun ostoslistan kiertojärjestyskartta ominaisuuksina?
 
Turussa Tampereentien Prismaan on otettu käyttöön skannaa ja mene (Scan & Go) -palvelu, jossa asiakas voi ottaa ostoskierrokselle mukaan näytöllisen käsiskannerin ja piipata ostokset suoraan kärryyn. Skanneri lunastetaan telineestä S-etukortilla. Tässä yhteydessä käyttäjä tunnistetaan. Tuotteiden hinnat ja kauppakassin kokonaishinta näkyvät skannerin näytöllä. Ostoskärryn työntökahvassa on teline skanneria varten, joten skanneri on koko ajan hyvin saatavilla kierroksen aikana. Ostoskierroksen lopuksi skanneri palautetaan telineeseen, josta tulostetaan maksukuitti kassalla (itsepalvelu- tai normaali "palvelukassa") tapahtuvaa maksamista varten.

1672819830830.png

Kerran olen tätä kokeillut, enkä ainakaan heti vakuuttunut. Ensimmäisen kerran suurin tumpelointi meni täysin omaan piikkiin, kun en ymmärtänyt pakata ostoksia suoraan kassiin, vaan lappasin ne kärryyn kuten ennenkin. Kassalla ymmärsin typeryyteni, kun kaikki ruokatavarat olivat kärryn pohjalla olevien ostoskassien päällä. :facepalm: Muutoinkaan kokemus ei ollut kovin joustava.
  • Ostoskierroksen tekemiseen menee hieman enemmän aikaa, kun pitää skannerin kanssa säätää, että viivakoodit luetaan jne. Toki skannerissa on myös hyvä puoli, kun hintakertymän näkee koko ajan.
  • Mm. alkoholituotteita ei voi skannata, vaan ne tulee piipata erikseen palvelukassalla. Samoin varmaan nikotiinituotteiden kanssa. Myöskin alkoholittomat oluet ja siiderit, joita kokeilukierroksella ostimme, aiheuttivat kassalla "hälytyksen", että tuotteet tulee tarkistaa. Johtuu kuulemma tuotekategoriasta (oluet ja siiderit).
  • (Henkilökohtainen kokemus/mielipide, jota ei yhden skannauskerran kanssa tullut kokeiltua, mutta jota olen jälkikäteen miettinyt.) Meillä ostosten pakkausjärjestys on luontaisesti eri, kuin kaupan kiertojärjestys. Ostokset on helppo ryhmitellä palvelukassan päässä pakkausjärjestykseen (kylmät ensin, sitten painavat hevit, lopuksi kevyet ja helposti litistyvät...). Skanneria käytettäessä joko pakkausjärjestystä tulee muuttaa tai sitten kauppaa tulee sahata edestakaisin, jotta kauppakassi saadaan pakattua totutusti.
Pieniin ostoksiin tämä voi olla ihan hyvä, mutta en kyllä aivan heti ole lähdössä tekemään viikon ostoksia tämän kanssa. Niin hölmöltä kun voikin kuulostaa, niin ainakin toistaiseksi pidän näppärämpänä käsitellä ostoksia jopa kolme kertaa (hyllystä kärryyn, kärrystä hihnalle, hihnalta kassiin) yhden kerran sijaan (hyllystä kassiin).
Keski-Suomessa noita on ollut useamman vuoden ajan. Olen käyttänyt niitä nimenomaan isompiin ostoksiin.

Päätelainauspisteen vierestä vaan sopiva määrä kasseja valmiiksi kärryyn suuaukko ylöspäin ja ostokset sitten laitteella piipaten suoraan niihin. Ei tarvitse edestakaista nostelua ja on helppoa ja nopeaa ja vähentää myös kaikkien jonottamista.

Jos mukana on alkoholituotteita, ne voi ainakin omien kokemusten mukaan piipata mukaan, mutta henkilökunnan pitää luonnollisesti vahvistaa ikä. Alennustuotteet pitää hoitaa erikseen, mutta se on pieni vaiva.

Pienemmissä ostoksissa en ole jaksanut alkaa lukijaa käyttämään, mutta juuri useamman kassin ostoksissa se on aivan huippu.

Aika erikoisilta ja keksimällä keksityiltä kuulostavat nuo mainitut ongelmat. Ja jos tuotteet on pakko pakata yhteen kassiin jossakin tietyssä järjestyksessä, niin ehkä omissa tottumuksissa on tosiaan viilaamisen paikkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kun siinä nyt kuitenkin on tunnistautusmisvaihe, se voisi vaan skannerin palautusvaiheessa veloittaa kaiken kortilta, ilman turhaa kassallakäyntiä. Kun noissa nyt on noin iso näyttö nykyään, onko niissä sentään kaupan hyllykartta, hakutoiminto ja esiladatun ostoslistan kiertojärjestyskartta ominaisuuksina?

Kaipa suoramaksamisen esteenä ovat nämä kassalla tarkastettavat tuotteet, joihn kuuluu myös mm. nämä @Kautium mainitsemat alennustuotteet.

Skannerissa ei ole muuta ominaisuutta, kuin piipattujen tuotteiden lista. Mitään kaupan hyllykarttaa tms. hienoutta ei ainakaan näissä skannereissa ollut.
 
Kaipa suoramaksamisen esteenä ovat nämä kassalla tarkastettavat tuotteet, joihn kuuluu myös mm. nämä @Kautium mainitsemat alennustuotteet.

Skannerissa ei ole muuta ominaisuutta, kuin piipattujen tuotteiden lista. Mitään kaupan hyllykarttaa tms. hienoutta ei ainakaan näissä skannereissa ollut.
Joo ei ole pohjakarttoja tms, eikä varmasti ole ihan heti tulossakaan, vaikka se toki kiva lisä edistyneemmille olisikin. Laitteen pitää kuitenkin ensisijaisesti olla mahdollisimman yksinkertainen ja toimintavarma ja lisäksi konseptin pitää olla yhdenmukainen ja monistettavissa kauppojen välillä ilman merkittävää taustaprojektia.

Suoramaksaminen olisi kiva, mutta ihmiset haluavat maksaa monilla eri tavoilla ja monesti se menee vieläpä niin, ettei maksaja ole edes sama henkilö kuin se joka on kortillaan piipannut lukijan lainaan.
 
Kaipa suoramaksamisen esteenä ovat nämä kassalla tarkastettavat tuotteet, joihn kuuluu myös mm. nämä @Kautium mainitsemat alennustuotteet.

Skannerissa ei ole muuta ominaisuutta, kuin piipattujen tuotteiden lista. Mitään kaupan hyllykarttaa tms. hienoutta ei ainakaan näissä skannereissa ollut.

Ymmärtäisin tuon ikärajavalvottavien tuotteiden kohdalla, jolloin olisikin ok laittaa asiakas käymään siellä kassalla, jotta voivat iän tarkistaa.

Mutta kun tuo alennustuoteongelmakin on jo Alepoissa ratkottu, ja ne saadaan itsepalvelukassoilla skannattua alennuksineen ilman myyjän interventiota, niin sama ratkaisu toimisi näissäkin. Jostain syystä samaa ei vaan ole vielä saatu S-Market ja Prisma -tason myymälöissä tehdyksi.
 
Keski-Suomessa noita on ollut useamman vuoden ajan. Olen käyttänyt niitä nimenomaan isompiin ostoksiin.

Päätelainauspisteen vierestä vaan sopiva määrä kasseja valmiiksi kärryyn suuaukko ylöspäin ja ostokset sitten laitteella piipaten suoraan niihin. Ei tarvitse edestakaista nostelua ja on helppoa ja nopeaa ja vähentää myös kaikkien jonottamista.

Jos mukana on alkoholituotteita, ne voi ainakin omien kokemusten mukaan piipata mukaan, mutta henkilökunnan pitää luonnollisesti vahvistaa ikä. Alennustuotteet pitää hoitaa erikseen, mutta se on pieni vaiva.

Pienemmissä ostoksissa en ole jaksanut alkaa lukijaa käyttämään, mutta juuri useamman kassin ostoksissa se on aivan huippu.

Aika erikoisilta ja keksimällä keksityiltä kuulostavat nuo mainitut ongelmat. Ja jos tuotteet on pakko pakata yhteen kassiin jossakin tietyssä järjestyksessä, niin ehkä omissa tottumuksissa on tosiaan viilaamisen paikkaa?

Juuri näin, nimenomaan niissä 2-4 kassin viikottaisissa 2hlö talouden ostosreissuissa tuo on aivan verraton systeemi, vaatii toki sen että muistaa aina kerätä tuotteet suoraan kassiin, siihen on kyllä opasteet siellä kaupassa.

Yhdistettynä itsepalveluakassaan, tuo ostokokemus on erittäin fiksu ja nopea. Nämä olivat Linnainmaan Prismassa Tampereella testikäytössä jo vuosia sitten.
 
Ymmärtäisin tuon ikärajavalvottavien tuotteiden kohdalla, jolloin olisikin ok laittaa asiakas käymään siellä kassalla, jotta voivat iän tarkistaa.

Mutta kun tuo alennustuoteongelmakin on jo Alepoissa ratkottu, ja ne saadaan itsepalvelukassoilla skannattua alennuksineen ilman myyjän interventiota, niin sama ratkaisu toimisi näissäkin.
Mikäs tässä on ollut ratkaisu, oma viivakoodi alennuslapussa, joka lyödään tuoteviivakoodin perään?

Täällä maalaisten Alepassa, eli Salessa on pari vuotta ollut itsepalvelukassa ja vasta ensimmäistä kertaa menin mokaamaan ja lompsin itsepalvelukassalle punalapun kanssa. Manasin myyjälle, että olisi kyllä kiva jotain parannusta saada systeemiin. Samoja typeryyksiä on itsepalvelukassalta löytyvä pullokuittipainike, joka kuitenkin vaatii vielä myyjän kuittauksen ainakin meillä. Sekä muistutus kuitin ottamisesta, vaikka sähköinen kuitti on käytössä.
 
Minustakin tuo Prisman itseskannaus on kätevä kun voi pakata kamat suoraan kassiin. Sillä välttää kaksi tuotteiden käsittelykierrosta perinteisiin kassoihin verrattuna (hihnalle laitto ja hihnalta pakkaus) ja yhden kierroksen verrattuna itsepalvelukassoihin.

Kiertosuunta kaupassa piti tosiaan vaihtaa omasta totutusta järjestyksestä, jotta saa raskaat kovat tavarat (maitotölkit, suolakurkkupurkit, jne) pohjalle ja hajoamisherkät (kasvikset jne) pinnalle. Omassa lähi-Prismassa onneksi onnistuu kiertäminen kumpaan suuntaan tahansa ilman että siitä syntyisi mitään lisävaivaa.
 
Ymmärtäisin tuon ikärajavalvottavien tuotteiden kohdalla, jolloin olisikin ok laittaa asiakas käymään siellä kassalla, jotta voivat iän tarkistaa.

Mutta kun tuo alennustuoteongelmakin on jo Alepoissa ratkottu, ja ne saadaan itsepalvelukassoilla skannattua alennuksineen ilman myyjän interventiota, niin sama ratkaisu toimisi näissäkin. Jostain syystä samaa ei vaan ole vielä saatu S-Market ja Prisma -tason myymälöissä tehdyksi.
Kyllä se teknisesti onnistuisi ja ennen koronaa se oli käytössäkin. Koronan myötä halusivat ilmeisesti vähentää lähikontakteja itsepalvelukassoilla ja siinä vaiheessa tuo mahdollisuus poistui.

Voi olla että huomasivat sen myös logistisesti järkeväksi, sillä nopeuttaahan se kaikkien asioimista, kun ei sen yhden itsepalvelukassaklusterin valvojan tarvitse käydä kiertelemässä jokaisen asiakkaan luona tarkistelemassa ja kuittaamassa koneelle niitä aletuotteita.

Käteismaksajat ja aletuoteväki voi sitten käyttää niitä perinteisiä kassoja.
 
Mikäs tässä on ollut ratkaisu, oma viivakoodi alennuslapussa, joka lyödään tuoteviivakoodin perään?

Juuri näin, myyjät aleja laputtaessaan skannaa sen tuotteen EAN:in, jolloin laite printtaa tuotteeseen tuotespesifin alelapun missä on viivakoodi sille alennetulle hinnalle, sen sijaan että lyödään geneerinen lappu ilman viivakoodia.
 
Kyllä se teknisesti onnistuisi ja ennen koronaa se oli käytössäkin. Koronan myötä halusivat ilmeisesti vähentää lähikontakteja itsepalvelukassoilla ja siinä vaiheessa tuo mahdollisuus poistui.

Voi olla että huomasivat sen myös logistisesti järkeväksi, sillä nopeuttaahan se kaikkien asioimista, kun ei sen yhden itsepalvelukassaklusterin valvojan tarvitse käydä kiertelemässä jokaisen asiakkaan luona tarkistelemassa ja kuittaamassa koneelle niitä aletuotteita.

Käteismaksajat ja aletuoteväki voi sitten käyttää niitä perinteisiä kassoja.

Siis mikä oli ennen koronaa käytössä? Ne tuotespesifit alelaput millä myyjää ei tarvita kuittaamaan alennusta itsepalvelukassalla? Jos tämä, niin miten niiden poisto vähentää lähikontakteja?
 
Juuri näin, myyjät aleja laputtaessaan skannaa sen tuotteen EAN:in, jolloin laite printtaa tuotteeseen tuotespesifin alelapun missä on viivakoodi sille alennetulle hinnalle, sen sijaan että lyödään geneerinen lappu ilman viivakoodia.
Ehkä sekin tulee vielä joskus kehityksen kehittyessä, mutta se vaatii laajempaa muutosta, joka ei suoranaisesti edes liity tähän omatoimipiippailuun.

Näiden vuosien aikana mitä olen tätä systeemiä käytellyt, se on koko ajan kehittynyt paremmaksi, joskin hyvin pienin askelein. Ehdottomasti kuitenkin toimiva setti jo nyt ja tuntuu typerältä asioida kaupoissa, joissa sitä ei ole käytössä.
 
Joo ei ole pohjakarttoja tms, eikä varmasti ole ihan heti tulossakaan, vaikka se toki kiva lisä edistyneemmille olisikin. Laitteen pitää kuitenkin ensisijaisesti olla mahdollisimman yksinkertainen ja toimintavarma ja lisäksi konseptin pitää olla yhdenmukainen ja monistettavissa kauppojen välillä ilman merkittävää taustaprojektia.

Suoramaksaminen olisi kiva, mutta ihmiset haluavat maksaa monilla eri tavoilla ja monesti se menee vieläpä niin, ettei maksaja ole edes sama henkilö kuin se joka on kortillaan piipannut lukijan lainaan.
Hyllykartta vähentäisi turhaa pyörimistä kaupassa, ja mahdollisia heräteostoksia.
 
Turussa Tampereentien Prismaan on otettu käyttöön skannaa ja mene (Scan & Go) -palvelu, jossa asiakas voi ottaa ostoskierrokselle mukaan näytöllisen käsiskannerin ja piipata ostokset suoraan kärryyn. Skanneri lunastetaan telineestä S-etukortilla. Tässä yhteydessä käyttäjä tunnistetaan. Tuotteiden hinnat ja kauppakassin kokonaishinta näkyvät skannerin näytöllä. Ostoskärryn työntökahvassa on teline skanneria varten, joten skanneri on koko ajan hyvin saatavilla kierroksen aikana. Ostoskierroksen lopuksi skanneri palautetaan telineeseen, josta tulostetaan maksukuitti kassalla (itsepalvelu- tai normaali "palvelukassa") tapahtuvaa maksamista varten.

1672819830830.png

Kerran olen tätä kokeillut, enkä ainakaan heti vakuuttunut. Ensimmäisen kerran suurin tumpelointi meni täysin omaan piikkiin, kun en ymmärtänyt pakata ostoksia suoraan kassiin, vaan lappasin ne kärryyn kuten ennenkin. Kassalla ymmärsin typeryyteni, kun kaikki ruokatavarat olivat kärryn pohjalla olevien ostoskassien päällä. :facepalm: Muutoinkaan kokemus ei ollut kovin joustava.
  • Ostoskierroksen tekemiseen menee hieman enemmän aikaa, kun pitää skannerin kanssa säätää, että viivakoodit luetaan jne. Toki skannerissa on myös hyvä puoli, kun hintakertymän näkee koko ajan.
  • Mm. alkoholituotteita ei voi skannata, vaan ne tulee piipata erikseen palvelukassalla. Samoin varmaan nikotiinituotteiden kanssa. Myöskin alkoholittomat oluet ja siiderit, joita kokeilukierroksella ostimme, aiheuttivat kassalla "hälytyksen", että tuotteet tulee tarkistaa. Johtuu kuulemma tuotekategoriasta (oluet ja siiderit).
  • (Henkilökohtainen kokemus/mielipide, jota ei yhden skannauskerran kanssa tullut kokeiltua, mutta jota olen jälkikäteen miettinyt.) Meillä ostosten pakkausjärjestys on luontaisesti eri, kuin kaupan kiertojärjestys. Ostokset on helppo ryhmitellä palvelukassan päässä pakkausjärjestykseen (kylmät ensin, sitten painavat hevit, lopuksi kevyet ja helposti litistyvät...). Skanneria käytettäessä joko pakkausjärjestystä tulee muuttaa tai sitten kauppaa tulee sahata edestakaisin, jotta kauppakassi saadaan pakattua totutusti.
Pieniin ostoksiin tämä voi olla ihan hyvä, mutta en kyllä aivan heti ole lähdössä tekemään viikon ostoksia tämän kanssa. Niin hölmöltä kun voikin kuulostaa, niin ainakin toistaiseksi pidän näppärämpänä käsitellä ostoksia jopa kolme kertaa (hyllystä kärryyn, kärrystä hihnalle, hihnalta kassiin) yhden kerran sijaan (hyllystä kassiin).
Mitä mä nyt sanosin. Maksan siitä että saan palvelu ei siitä että joudun itse piipaa tavaraa.
Se on kyllä hassu ilmiö nykyään että ihmiset on valmis maksaamaan itsepalvelusta.

Kait se on että kaikkilla on nykyään on niin kiire.
 
@Kautium , @mölyä ja @oongee -käyttäjien kommenttien perusteella tälle kannattaa antaa uusi mahdollisuus. Täytyy koittaa pakata ostokset vaikka sitten pienempiin kasseihin, jotta niitä voi tarvittaessa järjestellä helpommin ostoskierroksen aikana.
 
Siis mikä oli ennen koronaa käytössä? Ne tuotespesifit alelaput millä myyjää ei tarvita kuittaamaan alennusta itsepalvelukassalla? Jos tämä, niin miten niiden poisto vähentää lähikontakteja?
Ei, vaan siis se että itsepalvelukassoilta pysyi ostamaan aletuotteita. Myyjän piti vaan käydä jokaisen sellaisen asiakkaan luona kuittaamassa alennus koneelle.

Onnistuisi se edelleen samalla tavalla, mutta eivät ole sitä mallia halunneet ottaa takaisin. Veikkaan syyksi juuri sitä, että se hidastaa itsepalvelukassojen toimintaa. Siinä kun on yhdellä valvojalla 10-14 itsepalvelukassaa hoidettavana, niin sinne mahtuu kaikenlaista hässäkkää ilmankin. Pienemmissä kaupoissa se on vähän eri juttu.

Tuota voisi parantaa monellakin tavalla, mutta isossa konsernissa muutoksia ei tehdä hetkessä, eikä varsinkaan testaamatta.

Aiemmin ikätarkistuksetkin tehtiin samalla tavalla, mutta nyt kassavalvoja voi kuitata asiakkaan iän suoraan omalta päätteeltään jos ei papereiden katsominen ole tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mä nyt sanosin. Maksan siitä että saan palvelu ei siitä että joudun itse piipaa tavaraa.
Se on kyllä hassu ilmiö nykyään että ihmiset on valmis maksaamaan itsepalvelusta.

Kait se on että kaikkilla on nykyään on niin kiire.
Saahan ne tuotteet rahalla vaikka suoraan kasseihin. Siitä en kuitenkaan halua itse yleensä maksaa ekstraa, mutta joskus sekin on kätevä optio.

Minä pidän tässä itsepalvelumallissa siitä, ettei tarvitse tehdä monia välivaiheita, eikä tarvitse odotella kassatädin hidasteluita ja asiointi on muutenkin nopeampaa ja sujuvampaa.

Voisivat seuraavaksi laittaa vaikka pari dedikoitua kassapäätettä pelkästään näille itsepiipatuille ostoksille, niin ei tarvitsisi ruuhka-aikaan jonotella itsepalvelukassallakaan omaa vuoroa, kun joku Joonas-Marjut arpoo edessä itsepalvelukassan toimintaa ja nostaa tuotteet siinäkin kolmeen kertaan eri paikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mä nyt sanosin. Maksan siitä että saan palvelu ei siitä että joudun itse piipaa tavaraa.
Se on kyllä hassu ilmiö nykyään että ihmiset on valmis maksaamaan itsepalvelusta.

Kait se on että kaikkilla on nykyään on niin kiire.

Minusta taas on hassu ilmiö, että jotkut haluavat erityisesti käyttää aikaansa tavaroiden nosteluun ja pakkaamiseen kassalla, sekä jonossa ja kassan työskentelyn odotteluun, kun nämä kaikki voi välttää ja käyttää sen säästyneen ajan johonkin mukavampaan. Mutta sallittakoon tämä heille, ketkä siitä nauttivat.
 
Ei, vaan siis se että itsepalvelukassoilta pysyi ostamaan aletuotteita. Myyjän piti vaan käydä jokaisen sellaisen asiakkaan luona kuittaamassa alennus koneelle. Onnistuisi se edelleen samalla tavalla, mutta eivät ole sitä mallia halunneet ottaa takaisin. Veikkaan syyksi juuri sitä, että se hidastaa itsepalvelukassojen toimintaa.

Tuota voisi parantaa monellakin tavalla, mutta isossa konsernissa muutoksia ei tehdä hetkessä, eikä varsinkaan testaamatta.

Aiemmin ikätarkistuksetkin tehtiin samalla tavalla, mutta nyt kassavalvoja voi kuitata asiakkaan iän suoraan omalta päätteeltään jos ei papereiden katsominen ole tarpeen.

Niin siis puhuin nimenomaan siitä, että tämä koko aletuoteongelma on jo nykyiselläänkin ratkaistu Alepoissa (mitkä on samaa S-konsernia). Siellä ei nykyään tule myyjä kuittaamaan mitään aletuotteita, koska niissä aletuotteissa on laput mistä alennus tulee suoraan. Mutta jostain syystä tämä sama ratkaisu ei ole kelvannut S-Market ja Prisma -tason myymälöihin.

Logistisesti on älytöntä juoksuttaa ne asiakkaat jonottamaan palvelukassalle alennuksen takia, missä sitten myyjä skannaa alennustuotteen ja näpyttelee alennuksen, sen sijaan että alennuksia laputettaessa myyjä olisi skannannut tuotteen ja printannut siihen oikean lapun. Jälkimmäisessä tulee 0 kontaktia, asiakas voi käyttää itsepalvelukassaa, ja turhat alennuksien näpyttelyt jää pois.

Mutta kuten todettua, niin tämä Scan & Go näyttää jälleen kerran hyvin samalta, kuin silloin ysärillä. Jotain edistystä kyllä toivoisi tähänkin asiaan pikkuhiljaa.
 
Niin siis puhuin nimenomaan siitä, että tämä koko aletuoteongelma on jo nykyiselläänkin ratkaistu Alepoissa (mitkä on samaa S-konsernia). Siellä ei nykyään tule myyjä kuittaamaan mitään aletuotteita, koska niissä aletuotteissa on laput mistä alennus tulee suoraan. Mutta jostain syystä tämä sama ratkaisu ei ole kelvannut S-Market ja Prisma -tason myymälöihin.

Logistisesti on älytöntä juoksuttaa ne asiakkaat jonottamaan palvelukassalle alennuksen takia, missä sitten myyjä skannaa alennustuotteen ja näpyttelee alennuksen, sen sijaan että alennuksia laputettaessa myyjä olisi skannannut tuotteen ja printannut siihen oikean lapun. Jälkimmäisessä tulee 0 kontaktia, asiakas voi käyttää itsepalvelukassaa, ja turhat alennuksien näpyttelyt jää pois.

Mutta kuten todettua, niin tämä Scan & Go näyttää jälleen kerran hyvin samalta, kuin silloin ysärillä. Jotain edistystä kyllä toivoisi tähänkin asiaan pikkuhiljaa.
Kuten sanoin, eiköhän se sieltä tule jossakin vaiheessa. En tiedä mikä siinä on taustalla, mutta tuskin ovat vittuillessaan sitä tällaiseksi jättäneet.

Muilta osin tämä on ihan toimiva systeemi ja tuokin on vain pieni miinus. Kannattaa antaa mahdollisuus ilman ennakkoluuloja.
 
omassa lähikaupassa on rakennuksen arkkitehtuuri tehty vähän huonosti kun kassan edessä on pitkä hylly jonka kummallekin puolelle kertyy ruuhka-aikana jonot kun ihmiset eivät osaa käydä kurkistamassa että kummalla puolella on jo asiakas.
Havainnekuva:
 

Liitteet

  • kassa.png
    kassa.png
    11,2 KB · Luettu: 7
omassa lähikaupassa on rakennuksen arkkitehtuuri tehty vähän huonosti kun kassan edessä on pitkä hylly jonka kummallekin puolelle kertyy ruuhka-aikana jonot kun ihmiset eivät osaa käydä kurkistamassa että kummalla puolella on jo asiakas.
Havainnekuva:
Vastaavia olen nähnyt erityisesti Lidleissä. Taas yksi syy minkä vuoksi en halua niissä asioida. Kaikki on tehty siellä jotenkin typerästi.
 
Eikös noin ihanteellisesti olisi pari pääjonoa mistä sitten vuorotellen purkaudutaan vapautuneelle kassalle? Esim kolme kassaa ja yksi jono? Noin se olis järkevästi ja jossain ulkomailla noin onkin. Mutta suomalainen älytön systeemi on se että jokaisella kassalla on oma jononsa.
 
Eikös noin ihanteellisesti olisi pari pääjonoa mistä sitten vuorotellen purkaudutaan vapautuneelle kassalle? Esim kolme kassaa ja yksi jono? Noin se olis järkevästi ja jossain ulkomailla noin onkin. Mutta suomalainen älytön systeemi on se että jokaisella kassalla on oma jononsa.
Se olisi ok, mutta isommissa kaupoissa sellaista on hankala järjestää, eikä pitkä jono houkuttele asiakkaita. Se aiheuttaisi myös haasteita siinä, kun ei porukka hoksaa mennä vapaalle kassalle, jos se ei ole siinä nenän edessä.

Eikä tämä nykyinen ole mikään "suomalainen systeemi", vaan ihan yleinen malli globaalisti ja ne yhden jonon mallit ovat niitä poikkeuksia.
 
Eikös noin ihanteellisesti olisi pari pääjonoa mistä sitten vuorotellen purkaudutaan vapautuneelle kassalle? Esim kolme kassaa ja yksi jono? Noin se olis järkevästi ja jossain ulkomailla noin onkin. Mutta suomalainen älytön systeemi on se että jokaisella kassalla on oma jononsa.

Ihanteellisesti olisi niin, että olisi tuo Scan & Go suoraveloituksella, ilman että kenenkään tarvitsee jonottaa kassalle, paitsi jos haluaa maksaa käteisellä/vekselillä/oravannahoilla tai ostaa jotakin ikärajavalvottavaa.
 
Ihanteellisesti olisi niin, että olisi tuo Scan & Go suoraveloituksella, ilman että kenenkään tarvitsee jonottaa kassalle, paitsi jos haluaa maksaa käteisellä/vekselillä/oravannahoilla tai ostaa jotakin ikärajavalvottavaa.
Tai sitten se Amazonin malli, että otat vaan kamaa hyllystä ja rahat lähtevät tililtä. Ja seuraavassa vaiheessa valitset tuotteet jollakin appilla jääkaapin ovesta tai pyydät tekoälyä muodostamaan sopivan ruokalistan viikoksi ja kamat ilmestyvät kaappiin.
 
Tai sitten se Amazonin malli, että otat vaan kamaa hyllystä ja rahat lähtevät tililtä. Ja seuraavassa vaiheessa valitset tuotteet jollakin appilla jääkaapin ovesta tai pyydät tekoälyä muodostamaan sopivan ruokalistan viikoksi ja kamat ilmestyvät kaappiin.

Toki, mutta en pidättelisi hengitystäni Amazonin mallin kanssa kun yksinkertainen suoraveloitus ei onnistu herran vuonna 2023. :D
 
Toki, mutta en pidättelisi hengitystäni Amazonin mallin kanssa kun yksinkertainen suoraveloitus ei onnistu herran vuonna 2023. :D
Joo ja taisi Amazonikin tulla siinä askeleen taaksepäin.

Bisneksestähän noissa on pohjimmiltaan kyse. Jos joku asia ei laskennallisesti tuota enempää kuin mitä siihen pitää sijoittaa, ei sitä kannata toteuttaa.
 
RFID- tägit tuotteisiin ja kävellään skannerin läpi joka ottaa samalla taskussa olevalta luottokortilta rahat. Ei tosin ehkä toimisi järkevästi missään yhden perunan hankinnoissa vaan ennemminkin jossain elektroniikkaliikkeissä tms.
 
Kyllähän noi vanhan liiton ihmiset jotka tulevat sinne pikkukaupan kassalle 50 eri kupongin kanssa ja sanovat että "kato onko noissa voittoja" ärsyttää. Sitten vielä ottavat samat 50 kuponkia uudestaan ja toki viittä eri peliä ja kymmenellä eri panostasolla. Siinähän se aika meneekin kun itse seisoo siellä maitotölkin kanssa.
Oma isä menee noiden kuponkien kanssa sinne kassalle vaikka niissä on maksu suoraan tilille kun on käyttänyt veikkauskorttia ostaessa :D
 
Tuo skannauslaitten kantaminen kaupassa tuntui ekaa kertaa lähinnä oudolta mutta jos se on tarjolla ja vähäistä suuremmat ostokset niin enemmän kuin mielelläni sitä käytän. Vielä enemmän nykyään käytän kotiinkuljetusta, kerran kuukaudessa aimo läjä ruokaa, ja välillä muutakin, eteiseen kannettuna on tällaiselle ihmiskammoiselle ja nivelvaivaiselle loistava palvelu. Täydennyksiä sitten joko lähikaupasta tai isommasta marketista jos matkan varrelle sopivasti osuu.

Olen ollut jonossa kun joku valikoi ässäarpaa yli 5min. Se tuntui ikuisuudelta :bored: Mummosulun kokee lähes joka kerta jos menee kauppaan kuin kauppaan 9-12 välillä, se kärry vaan pitää saada poikittain muitten eteen. Ja auta armias jos käytävä onkin leveä ja kahden tällaisen kärryt kolahtaa toisiinsa. Kumpikaan ei sitten niin millään voi liikahtaa sivummalle vaan kaikki huudellaan kärryjen yli lastenlasten sairauksia myöten.. :rolleyes:

Pari vuotta sitten vasta pisti silmään, tai oikeastaan nenään, että sosiaaliavustusten maksupäivän haistaa kaupassa varsinkin jos samassa rakennuksessa on alko :lol:
 
Minusta taas on hassu ilmiö, että jotkut haluavat erityisesti käyttää aikaansa tavaroiden nosteluun ja pakkaamiseen kassalla, sekä jonossa ja kassan työskentelyn odotteluun, kun nämä kaikki voi välttää ja käyttää sen säästyneen ajan johonkin mukavampaan. Mutta sallittakoon tämä heille, ketkä siitä nauttivat.
Kyllä. Outoa, että tuo on tullut kauppoihin vasta nyt. Tuntuu tyhmältä nykyään jos joutuu nostella ostokset hihnalle ja sitten taas takaisin kasseihin.

Ainut vaan, että tuo prisman systeemi välillä vähän bugaa. Ja antaa aina kapulan sieltä lattian tuntumasta eikä vyötärön korkeudelta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 312
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom