Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Kuinka moni täällä meistä hyvin toimeentulevista muuten ostelee noita punalapputuotteita? Itse jätän ne aina ostamatta ihan vain siksi, että joku vähävarainen tarvitsee sitä alennusta enemmän kuin minä.

Tästä tuli muuten mieleen sivujuonteena yksi ilmiö, johon olen pariin kertaan törmännyt. Jossain kaupassa on myyty jotain tuotetta rajallinen määrä todella edullisella hinnalla, eikä siihen ole kaupan puolelta laitettu mitään ostorajoitusta. Itse ajattelen noissa tapauksissa, että onpas mukava kun moni saa tuosta nyt edullisesti tuotteen. Mutta sitten on näitä itseään parempina pitäviä ihmisiä, jotka ostavat koko hyllyn tyhjäksi, myydäkseen ne edelleen voitolla. Eli kuinka helvetin itsekäs ihmisen täytyy olla, että sen sijaan että vaikkapa 10 ihmistä saisi hyvän ja edullisen diilin, niin ajattelee, että hänen pitää päästä sillä tienaamaan. Yksi näistä esimerkkitapauksista oli paikallinen Citymarket, joka ilmeisesti lopetti konsolipelien myynnin, niin siellä oli esim. Nintendo Switchit myynnissä 150 eurolla. Itse en ostanut, kun sellainen jo oli ennestään, mutta tässäkin oli käynyt niin, että joku yksittäinen asiakas oli ostanut kaikki jäljellä olevat ja sitten kaupitteli niitä reiluun 200 euron hintaan. Turpaan tuollaisia pitäisi vetää.

Kuinka moni täällä meistä hyvin toimeentulevista muuten ostelee noita punalapputuotteita? Itse jätän ne aina ostamatta ihan vain siksi, että joku vähävarainen tarvitsee sitä alennusta enemmän kuin minä.

Tästä tuli muuten mieleen sivujuonteena yksi ilmiö, johon olen pariin kertaan törmännyt. Jossain kaupassa on myyty jotain tuotetta rajallinen määrä todella edullisella hinnalla, eikä siihen ole kaupan puolelta laitettu mitään ostorajoitusta. Itse ajattelen noissa tapauksissa, että onpas mukava kun moni saa tuosta nyt edullisesti tuotteen. Mutta sitten on näitä itseään parempina pitäviä ihmisiä, jotka ostavat koko hyllyn tyhjäksi, myydäkseen ne edelleen voitolla. Eli kuinka helvetin itsekäs ihmisen täytyy olla, että sen sijaan että vaikkapa 10 ihmistä saisi hyvän ja edullisen diilin, niin ajattelee, että hänen pitää päästä sillä tienaamaan. Yksi näistä esimerkkitapauksista oli paikallinen Citymarket, joka ilmeisesti lopetti konsolipelien myynnin, niin siellä oli esim. Nintendo Switchit myynnissä 150 eurolla. Itse en ostanut, kun sellainen jo oli ennestään, mutta tässäkin oli käynyt niin, että joku yksittäinen asiakas oli ostanut kaikki jäljellä olevat ja sitten kaupitteli niitä reiluun 200 euron hintaan. Turpaan tuollaisia pitäisi vetää.
Tää sama ilmiöhän on tappanut kaikki erikoistarjoukset ja "black friday" diilit. Tänään tarjouksessa, huomenna Torissa tyylisesti. Eihän tolle oikein mitään mahda mutta melko vittumaista touhua kuitenkin. Muistan ne ajat kun oli vielä kunnon black friday -tarjouksia ja vain sen YHDEN päivän ja sai oikeasti halvalla kaikkea ja tuli hyvä mieli kaupoista jos onnistui saamaan. Sitten tääkin vesitettin black weekillä ja jopa black mothilla ja bulvaanit vie kaikki nenän edestä ja seuraavana päivänä torissa myynnissä. Ei siinä mitään laitonta ole mutta epämoraalista kuitenkin.

Tää sama ilmiöhän on tappanut kaikki erikoistarjoukset ja "black friday" diilit. Tänään tarjouksessa, huomenna Torissa tyylisesti. Eihän tolle oikein mitään mahda mutta melko vittumaista touhua kuitenkin. Muistan ne ajat kun oli vielä kunnon black friday -tarjouksia ja vain sen YHDEN päivän ja sai oikeasti halvalla kaikkea ja tuli hyvä mieli kaupoista jos onnistui saamaan. Sitten tääkin vesitettin black weekillä ja jopa black mothilla ja bulvaanit vie kaikki nenän edestä ja seuraavana päivänä torissa myynnissä. Ei siinä mitään laitonta ole mutta epämoraalista kuitenkin.

Kyllä, ei ole enää pitkään aikaan ollut mitään oikeasti hyviä tarjouksia. Ja tosiaan joku Verkkokauppa.com ja Gigantti kun laittaa Black Friday/Week/Month -tarjouksiin sen muutaman tuhatta tuotetta, niin eihän noita jaksa edes selailla läpi.

Tuskin nämä punalappu- hintalaput mitään vaikuttaneet raudan myyntiin. verkkis yms kikkailevat bfriday kampanjat nostamalla hintoja sopivasti ennen kampanjoita.
Eli nämä jenkeistä rantautuneet paskakampanjat.

Ehkä suurin tappio tulee sitä kautta, kun paistopiste on tyhjä tuotteista ja joku asiakas toteaa "tämä on paska kauppa kun hyllyt ovat tyhjiä. En enää tule tänne".

Voin kuvitella, että tällaisia kikkailijoita on paljonkin kun sana kiertää. Onhan se ilmaisten ämpärien jonokin aina pitkä. :)
Tätä tuli kommentoitua jo tyhmät ihmiset-ketjussa, mutta meinaatteko että löytyy tungokseksi asti ihmisiä jotka viitsivät jumittaa ruokakaupassa tuntikaupalla säästääkseen pari euroa paistopisteellä? Vaikea kuvitella että paistopisteet olisivat tyhjinä, tai kaupan käytävät tukossa tämän "ilmiön" takia.

Tätä tuli kommentoitua jo tyhmät ihmiset-ketjussa, mutta meinaatteko että löytyy tungokseksi asti ihmisiä jotka viitsivät jumittaa ruokakaupassa tuntikaupalla säästääkseen pari euroa paistopisteellä? Vaikea kuvitella että paistopisteet olisivat tyhjinä, tai kaupan käytävät tukossa tämän "ilmiön" takia.

Ei kai sitä siellä kaupassa tarvitse jumittaa? Käy aamulla valitsemassa mieluisat tuoreet paistopistetuotteet pussiin, jemmaa sen vaikka johonkin hyllyyn muiden tuotteiden taakse, menee töihin ja työpäivän jälkeen käy hakemassa jemmatun pussin ja kassan kautta -60% -> PROFIT :kahvi:

Tätä minäkin ihmettelen. Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatella, että noita löyhän moraalin penninvenyttäjiä olisi niin paljon, että kauppias on helisemässä ja tuotetiskit tyhjänä, kun kaikki tuotteet viedään käsistä ja jemmataan ties minne odottamaan alennusvaihetta.

Tätä minäkin ihmettelen. Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatella, että noita löyhän moraalin penninvenyttäjiä olisi niin paljon, että kauppias on helisemässä ja tuotetiskit tyhjänä, kun kaikki tuotteet viedään käsistä ja jemmataan ties minne odottamaan alennusvaihetta.
Sitähä se uutinen koski, josta kesksutelu lähti liikkeelle? Kauppias lopetti ko. toiminnan, ku tiskit oli tyhjänä rohmuamisen vuoksi.

Roosin mukaan asiakkaat pyörivät kärryineen kaupassa ja odottivat, että alennus astuisi voimaan.

– On tietysti hyvä asia, että tuotteita ei päädy hävikkiin, mutta ei palvele asiakkaita, jos paistopisteet ovat tyhjinä. Tavallisille asiakkaille ei riittänyt enää croissantteja lainkaan.

Minkähän vuoksi toimittajan on tuohon juttuun pitänyt moneen kertaan lisätä tuo maininta "punalappu", kun nimenomaan tähän tapaukseen ei punalaput liittyneet yhtään millään tavalla. Idiootti toimittaja?

Minkähän vuoksi toimittajan on tuohon juttuun pitänyt moneen kertaan lisätä tuo maininta "punalappu", kun nimenomaan tähän tapaukseen ei punalaput liittyneet yhtään millään tavalla. Idiootti toimittaja?
Vaikka kaupoissa on monen värisiä alelappuja niin eiköhän suurin osa ihmisistä ymmärrä punalapun yleis nimeksi poistotuotteelle.

Vaikka kaupoissa on monen värisiä alelappuja niin eiköhän suurin osa ihmisistä ymmärrä punalapun yleis nimeksi poistotuotteelle.

Se sotki ihan turhaan tätä aihetta, koska ei noissa paistopistetuotteissa ole mitään lappuja, kun ovat ihan irtotavarana hyllyssä.

Sitähä se uutinen koski, josta kesksutelu lähti liikkeelle? Kauppias lopetti ko. toiminnan, ku tiskit oli tyhjänä rohmuamisen vuoksi.

Joo, niinhän siinä sanottiin, mutta silti kehtaan epäillä, ettei ilmiö ole ihan niin laaja kuin mitä tuo yhden Salolaisen S-marketin tapaus antaa olettaa. Voi olla, että olen väärässä, mutta tuntuu jotenkin niin mahdottoman kaukaiselta ajatukselta, että porukka oikeasti käyttäisi tuntikausia aikaa kaupassa tällaisen vuoksi ja että hävikki olisi merkittävää. Ja ei, se pussukoiden jemmaaminen hyllyjen taaksekaan ei oikein tunnu loogiselta, vaikka aivan varmasti sitäkin tapahtuu. Tähän liittyen muistan jossakin uutisessa kerrotun, että hyllyjen takaa on pahimmillaan löytynyt kaikenlaista lohifilettä sun muuta herkästi pilaantuvaa.

Viimeksi muokattu:
Joo, niinhän siinä sanottiin, mutta silti kehtaan epäillä, ettei ilmiö ole ihan niin laaja kuin mitä tuo yhden Salolaisen S-marketin tapaus antaa olettaa. Voi olla, että olen väärässä, mutta tuntuu jotenkin niin mahdottoman kaukaiselta ajatukselta, että porukka oikeasti käyttäisi tuntikausia aikaa kaupassa tällaisen vuoksi ja että hävikki olisi merkittävää. Ja ei, se pussukoiden jemmaaminen hyllyjen taaksekaan ei oikein tunnu loogiselta, vaikka aivan varmasti sitäkin tapahtuu. Tähän liittyen muistan jossakin uutisessa kerrotun, että hyllyjen takaa on pahimmillaan löytynyt kaikenlaista lohifilettä sun muuta herkästi pilaantuvaa.
Joo kyllähän tuo valheilta kuulosti heti. Jotain siellä on taustalla, jota ei haluta paljastaa.

Ei kai sitä siellä kaupassa tarvitse jumittaa? Käy aamulla valitsemassa mieluisat tuoreet paistopistetuotteet pussiin, jemmaa sen vaikka johonkin hyllyyn muiden tuotteiden taakse, menee töihin ja työpäivän jälkeen käy hakemassa jemmatun pussin ja kassan kautta -60% -> PROFIT :kahvi:
Uutisessa nimenomaan väitetään että ihmiset keräävät tuotteet kärryihin ja jumittavat kaupassa alennusten alkuun saakka. Mutta aika vaivalloiselta kuulostaisi mennä kauppaan erikseen jemmaamaan tuotteita. Jos miettii että jos kertaostos on vaikka 5€ niin eipä tuossa mahdotonta profittia kyllä saa.

– Siellä rupesivat jo kuuden aikaan ihmiset lappaamaan ostoskärryihin juuri paistettua paistopistetavaraa, jotta saisivat sitten pari tuntia myöhemmin ne 60 prosentin alella.
Roosin mukaan asiakkaat pyörivät kärryineen kaupassa ja odottivat, että alennus astuisi voimaan.

Ne on ihan kauapallisia tuotteita, kaupallisesti hinnoiteltu. Jos tarpeeni tyydyttää punalaputettu niin valitsen sen. kauppias tyytyväinen, ehkä minäkin.

Jos puhutaan paistopiste tuotteista, niiden loppuunmyynnistä, niin kisaako siinä edes vähävaraisten kanssa. vaikka en olisi sullkemisaikaan valitsemassa. Siinä kuitenkin kyse siitä että kauppias haluaa vähentää hävikkiä.
Ja joku -50% osassa marketteja ole mikään tosinuukailian valinta.

Se sotki ihan turhaan tätä aihetta, koska ei noissa paistopistetuotteissa ole mitään lappuja, kun ovat ihan irtotavarana hyllyssä.

Tässä käytännöt vaihtelee, osassa myymälöitä paistopistetuotteet pussitetaan ja punalaputetaan.
Toisessa ketjussa ehdotin kaupalla punapusseja, eli puseja joissa ale hintaa/koodi. vaikka itse punnitus/määrä lappu olisi päivähinnalla. Tosin jos ja kun järjestelmä taipuu lennossa hinnoitteluun, niin se itsepalvelu "vaaka" voisi sen ale tarran tulostaa suoraan.

Käytännössä aletarrojen tulostaminen toki vaatii sen tausta järjestelmän sopivuuden. Pussit taasen pienempi työ kuin pussitus.

Kyllä eläkeläisillä aikaa riittää kaikenlaiseen, saahan tuolla sisältöä elämään ja jotakin tekemistä, sekä pientä dopamiinia kun saa nenän edestä hyvät punalapputuotteet kärryihin. Se mitä olen keskusteluja asiasta seurannut, niin yleistä tuo kaikenlainen säätö punalapputuotteiden jemmaamisen ja ilta-alen odottamisen kanssa on, en sitten tiedä onko tämä vain joku pikkupaikkakuntien juttu, siellähän se ilta-alekin tulee jo paljon aiemmin kuin isoissa kaupungeissa.

Menee samaan kategoriaan kuin ABC:n ja R-Kioskin kaikenmaailman kaleviparlamentit, seurueesta yksi ostaa kahdella eurolla kupin kahvia ja istutaan monta tuntia yhdessä pöydässä, ilman että varsinaisesti kulutetaan mitään firman palveluita sen enempää.

Suvussa on tällaisia eläkeläisiä muutamakin, ja pörssisähkön kanssa on sitten myös ihan sama meininki, saadaan sisältöä elämään kun venytetään se viimeinenkin penni. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.

Kyllä kaikilla on kuitenkin yhtäläinen oikeus ostaa punalapputuotteita, ja kaupalle se suurin häviö tulee nimenomaan siinä jos näitä laputettuja tuotteita jemmaillaan pitkin kauppaa pois niiden ulottuvilta, jotka olisivat jo halukkaita ostamaan sen ilman illan extra-alea. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun kaupan työntekijän, esim. hyllyttäjän tai vartijan oma kokemus tällaisesta asiasta.

Tässä käytännöt vaihtelee, osassa myymälöitä paistopistetuotteet pussitetaan ja punalaputetaan.
Toisessa ketjussa ehdotin kaupalla punapusseja, eli puseja joissa ale hintaa/koodi. vaikka itse punnitus/määrä lappu olisi päivähinnalla. Tosin jos ja kun järjestelmä taipuu lennossa hinnoitteluun, niin se itsepalvelu "vaaka" voisi sen ale tarran tulostaa suoraan.

Käytännössä aletarrojen tulostaminen toki vaatii sen tausta järjestelmän sopivuuden. Pussit taasen pienempi työ kuin pussitus.
Tuskin tuollaiset "punapussit" tai tietyn kellonlyömän jälkeen toisenlaisen tarran tulostuminen auttaisi mitään. Hamstraajat käyvät jo aiemmin kahmimassa tuotteet toiseen pussiin ja käyvät sitten vaihtamassa pussin punalappupussiin tai ottamassa hintalapputarran kun kello lyö -60% alennukset voimaan.

Meillä päin S-ketjun kaupoissa tuo noiden alennustuotteiden kanssa kikkailu oli melkoista silloin kun tuo -60% systeemi tuli mutta ei kestänyt kuin muutaman kuukauden kun alkoi rauhoittumaan, varmaankin hamstraajamummoilla tuli pakastimet täyteen punalapputuotteita. Vieläkin kyllä huomaa että on joitakin ihmisiä jotka keräävät kauhean kasan punalapputuotteita jo hyvissä ajoin ja istuvat sitten jossain penkillä toista tuntia tai muuten haahuilevat ympäri kauppaa kunnes iso ale astuu voimaan.

Tuskin tuollaiset "punapussit" tai tietyn kellonlyömän jälkeen toisenlaisen tarran tulostuminen auttaisi mitään. Hamstraajat käyvät jo aiemmin kahmimassa tuotteet toiseen pussiin ja käyvät sitten vaihtamassa pussin punalappupussiin tai ottamassa hintalapputarran kun kello lyö -60% alennukset voimaan.

Ei se suoraan tehoa heille jotka piilottelee, poistaa hevi osastolla ennen punnitusta ei syötätäv osat jne, eikä heihin jotka laittaa suoraan vääriä tarroja. Heitä varten on sitten ne myymälävalvojat/etsiät/vartijat.

Ajatus se että tarjouksen muotoilu ja valvonta helppoa, ja puuttumis mahdollisuus. Samoin se sosiaalinen paine isompi (alkaa vaihtaa hintalappuja/pusseja)

Meillä päin S-ketjun kaupoissa tuo noiden alennustuotteiden kanssa kikkailu oli melkoista silloin kun tuo -60% systeemi tuli mutta ei kestänyt kuin muutaman kuukauden kun alkoi rauhoittumaan, varmaankin hamstraajamummoilla tuli pakastimet täyteen punalapputuotteita. Vieläkin kyllä huomaa että on joitakin ihmisiä jotka keräävät kauhean kasan punalapputuotteita jo hyvissä ajoin ja istuvat sitten jossain penkillä toista tuntia tai muuten haahuilevat ympäri kauppaa kunnes iso ale astuu voimaan.
Tuo ihan uskottavaa, vaikkat sanat s-market, paistopiste, alennus ei tuo mielikuvaa että sieltä mitään hamstarattavaa.

Huomattavasti pidentynyt tuo aika, kauan niitä lapputuotteita hillotaan. Ennen koronaa saattoi saada tahansa kun meni 19:40 katsomaan lapputuotteet, parin viimevuoden aikana huomannut että kun menee 19:30 kauppaan niin siellä ei ole ainakaan mitään "hyvää loottia" ja pari samaa eläkeläistä ja (aina aasialaisia) vaihto-opiskelijoita kärryt/korit täynnä lapputuotteita istuskelemassa ja pyörimässä ympäri kauppaa.

Tuolloin aikanaan viitsi mennäkin kauppaan katsomaan onko löytöjä ja kerätä niiden jälkeen muut ostokset ja joutui max 10min sitten odottelemaan että alennukset alkaa (kyllä maistui joku 10€/kg nauta opiskelijalle), mutta eipä enää kun pitäisi varmaan joskus 19:15 viimeistään käydä kahmimassa tuotteet koriin. Osa tekee sitäkin, että ottavat kaikki punalappuiset tuotteet kärryyn ja sitten alkavat valkkaamaan mitä haluavat ja käyvät palauttamassa huonot tuotteet paikoilleen.

Palvelutiskikamaa olisi lähes joka kerta kaupassa käydessä kasin jälkeenkin saatavilla. Sekä kakkuja ja leivoksia.

Ainakin näin "maaseutumaisessa kunnassa" tuo punalappujen metsästys ja venkoilu on ihan arkea. Kuudelta illalla kun alkaa ne alet siellä olemaan, niin viideltä on ainakin täällä melkoinen kalevikonklaavi jo hamstraamassa ensimmäisiä koreja täyteen. Ei ole kerta tai kaksi, kun on todistanut miten joku ostaa 10-15 leipää, hirveän kasan jotain torttuja/piirakoita ja jopa eineksiä. Ja kyllä, nämä samat ihmiset myös odottavat tuota paistopistealea. Sen mitä reippaat seitsemän vuotta asunut täällä ja käyttänyt S-Marketia, niin samat naamat siellä on aina. Itse käyn siellä yleensä pari kertaa viikossa iltaisin töiden ja harrastusten jälkeen, joka osuu sinne 17-19 välille tai just jos tarvitsee maitoa äkkiä, kun illalla jotain leipoo/tekee/valmistaa/esivalmistaa.

Ainakin näin "maaseutumaisessa kunnassa" tuo punalappujen metsästys ja venkoilu on ihan arkea. Kuudelta illalla kun alkaa ne alet siellä olemaan, niin viideltä on ainakin täällä melkoinen kalevikonklaavi jo hamstraamassa ensimmäisiä koreja täyteen. Ei ole kerta tai kaksi, kun on todistanut miten joku ostaa 10-15 leipää, hirveän kasan jotain torttuja/piirakoita ja jopa eineksiä. Ja kyllä, nämä samat ihmiset myös odottavat tuota paistopistealea. Sen mitä reippaat seitsemän vuotta asunut täällä ja käyttänyt S-Marketia, niin samat naamat siellä on aina. Itse käyn siellä yleensä pari kertaa viikossa iltaisin töiden ja harrastusten jälkeen, joka osuu sinne 17-19 välille tai just jos tarvitsee maitoa äkkiä, kun illalla jotain leipoo/tekee/valmistaa/esivalmistaa.

Jos mieititään tuotteita joilla on pidempi myyntika, tai parasta ennen aika, ja kauppa tietää että niitä aletaan keräileen tuntia aiemmin, niin kaupalle sitten valitsee sen lisä alennus ajan asiakas käyttäytymisen mukaan. Onko sitten tuotteet sitä ennen vähän huonommassa alessa, vai sen ajan jälkeen isommassa alessa, jos hinnoittelu on tupla ale, niin laputtaa sen mukaan. Pääasia että tavoittee toteutuu, ei hävikkiä ja mahdollisimman hyvä hinta.

Mutta tuo viimeinen käyttöpäivä tänään tuotteet, niin niissä ajoitus tarkempaa, sehän taisi olla se mistä juttu lähti.

Joku mainitsi tarroitetujen piilottelun, niin se noissa linkeissä uskottavasti kerrottu ja nyt kun miettii omaa kokemusta, missä olin huomaamatta ottannut alle tuotteen, vaikka nimenomaan oli ensimmäisisät tarkistanut että pitkää päiväystä, saatto olla jokun piilojekku.

Itse tulee bongailtua näitä punalapputuotteita lähinnä Postitalon K-Supermarketista ja Graniittitalon Lidlistä. Molemmissa se hyvä ja huono puoli, että niitä hinnoitellaan mihin aikaan päivästä tahansa ja ihan tuurista kiinni mikä tilanne kaupassa on.

Joskus esim. osunut sattumalta kyseiseen Lidliin neljän jälkeen jolloin kanalaarit olleet täynnä -50%-tuotteita. Ja sitten taas toissapäivänä lauantaiaamuna kahdeksan jälkeen oli tässä kaupassa hinnoiteltu vihreällä -50%-lapulla valtava määrä 10% naudan jauhelihaa. Siitä oli hyvä ladata pakastin täyteen. Eilen iltapäivällä tuli samassa liikkeessä käytyä ja näitä samoja tuotteita oli edelleen jäljellä.

Postitalon K-Supermarketissa se hyvä, että kaikki tuotteet kerätään yhteen ja samaan hyllyyn. Siitä helppo katsoa tarjoustuotteet.

Ostan punalaputettuja lihoja pakkaseen, jos niitä sopivasti on tarjolla. En toki hamstraa, mutta voin ostaa paketin tai pari sellaisia tuotteita joita voisin ostaa täysihintaisenakin. Suomessa ruuan kanssa kuitenkin puhutaan tavarasta, josta noin yleisesti ottaen ei ole pulaa. Ruokaa tulee kauppaan jatkuvasti lisää ja jotain punalapputuotteita on tarjolla oikeastaan päivittäin, niin en näe tässä suurta moraalikysymystä suuntaan taikka toiseen.

Hamstrauksesta ja trokaamisesta yleisesti ottaen olen toki samaa mieltä, mutta tässäkin rajanveto on aika liukuva. Ensinnäkin nykyään kuranttia fyysistä tavaraa on jossain huippualeissa hyvin harvoin. Jos sattuu olemaan kuten vaikka esimerkissäsi kauppa lopettaa tiettyjen tuotteiden myynnin, en pidä näiden hamstrausta myyntiin fiksuna, mutta en nyt lähtisi yritteliästä yksityishenkilöä tässäkään pitämään väkivallan arvoisena. Pelikonsoli on ensinnäkin bulkkituote joita myydään monessa paikassa ja joita Kiinasta tulee koko ajan lisää, eikä niitä yhden kaupan tarjoustuotteita joka tapauksessa riitä kaikille, ja kauppiaan intressi lienee vain saada ne pois hyllystä. Eikä tuo ole trokarillekaan riskitöntä "ilmaista rahaa", ja onhan fyysisten tuotteiden kaupittelussa aina työtäkin.

Vastaesimerkkinä taas joku konserttilippujen trokaus on jo ikävämpää toimintaa, koska konsertteja ja lippuja niihin yleensä on selkeän rajallinen määrä.

Viimeksi muokattu:
Pitääkö joku oikeasti mobiili maksamista kätevänä systeeminä? Näin s-mafian orjana yritin siirtyä tähän mut ei, leipo miltei heti kiinni. Sen sijaan että heilautan kerran vihreän mafian läpyskää alkaa hirveä säätäminen, ainakin androidilla.

Pitääkö joku oikeasti mobiili maksamista kätevänä systeeminä? Näin s-mafian orjana yritin siirtyä tähän mut ei, leipo miltei heti kiinni. Sen sijaan että heilautan kerran vihreän mafian läpyskää alkaa hirveä säätäminen, ainakin androidilla.
Nyt täytyy kysyä että miten tuo kaupan kassalla toimii vai onko vain bensiksellä tms. Ja mikä etu siinä on että näyttää kännykän kotelossa olevaa korttia (sitä kotelosta poistamatta) nfc lukijalle. yli 50€ tapauksessa kysyy pin koodin päätteeltä ja vain ajoittain pyytää koko kortin käyttämistä lukijassa.

Kyllä, en ole vuosikausiin pitänyt mukana erillisiä kortteja, tai lompakkoa ylipäätään.

Luuri käteen (avautuu sormenjälkilukijalla tai kasvotunnistuksella saman tien automaattisesti --> täppään kahdesti luurin pohjaa, jolloin aukeaa pikatoiminnoksi asetettu Älybonari --> luuri lukijaan, joka piippaa S-bonukset ja seuraavaksi lähtee maksu Gpayn kautta. K-kaupoissa ei tarvitse tuota Älybonari-vaihetta lainkaan, kun siellä lukita piippaa plussat suoraan.

Koskaan ei tarvitse mitään koodeja tai muutakaan säätämistä summasta riippumatta. Kätevää ja nopeaa. Ja jos pitää maksaa jotain luotolta, niin vaihtaa vaan ensin halutun kortin aktiiviseksi.

Btw. Mobiilimaksamiselle on myös kokonaan oma ketjunsa:

Vai oliko tässä nyt kyse jostakin jostakin toisenlaisesta mobiilimaksamisesta?

Kyllä, en ole vuosikausiin pitänyt mukana erillisiä kortteja, tai lompakkoa ylipäätään.

Luuri käteen (avautuu sormenjälkilukijalla tai kasvotunnistuksella saman tien automaattisesti --> täppään kahdesti luurin pohjaa, jolloin aukeaa pikatoiminnoksi asetettu Älybonari --> luuri lukijaan, joka piippaa S-bonukset ja seuraavaksi lähtee maksu Gpayn kautta. K-kaupoissa ei tavitse tuota Älybonari-vaihetta lainkaan.

Koskaan ei tarvitse mitään koodeja tai muutakaan säätämistä summasta riippumatta. Kätevää ja nopeaa. Ja jos pitää maksaa jotain luotolta, niin vaihtaa vaan ensin halutun kortin aktiiviseksi.

Btw. Mobiilimaksamiselle on myös kokonaan oma ketjunsa:
Tuossa taitaa sitten jäädä maksutapaetu saamatta jos ei maksa S-kortilla vai? ja huomasin juuri että ei onnistu omalla puhelimelle.

Screenshot_2025-11-17-19-17-52-55_41ff4a3847d3dcd302a9f866055b0fa4.jpg

Vai oliko tässä nyt kyse jostakin jostakin toisenlaisesta mobiilimaksamisesta?
Jaa omakin lanka oli, berskeles. Ei kun ihan normaalia kaupan käyntiä meinasin. Kyllä se vihreän kortin heilauttaminen mulle riittää, tarvii mitään koodeja siinäkään. Itsellä ostokset 99% aina alle 50e, vai onko lähimaksu rajakaan enää edes 50e?

Edit: On näköjään 50e raja vieläkin että kyselee pinniä.

Jaa omakin lanka oli, berskeles. Ei kun ihan normaalia kaupan käyntiä meinasin. Kyllä se vihreän kortin heilauttaminen mulle riittää, tarvii mitään koodeja siinäkään. Itsellä ostokset 99% aina alle 50e, vai onko lähimaksu rajakaan enää edes 50e?
Bonukset, S-maksukortti, maksutapa edut, ehkä niillä kannattaa jatkaa. sillä vihreällä kortilla .
Mutta mobiilimaksaminen puhelimeen muuten , vakaimmin toimii Googlen tai Applen omat, no nykyään juuri muuta merittävää ole. Sillä sitten makselet muualla ja jos useampia maksukortteja näiltä yleisimilltä pankeilta niin sinne voi laittaa useammankin. Niin pärjää jo pitkälle sillä vihreällä kortilla ja puhelimella.

Aloita sillä puhelimella muissa paikoissa kuin S-ryhmän , kai sitä jossani joskus käy ?

Mobilepay on sitten seuraa mikä on niitä ns melkein pakko ollo jos siviilien välistä rahaliikennettä.

Bonukset, S-maksukortti, maksutapa edut, ehkä niillä kannattaa jatkaa. sillä vihreällä kortilla .
Mutta mobiilimaksaminen puhelimeen muuten , vakaimmin toimii Googlen tai Applen omat, no nykyään juuri muuta merittävää ole. Sillä sitten makselet muualla ja jos useampia maksukortteja näiltä yleisimilltä pankeilta niin sinne voi laittaa useammankin. Niin pärjää jo pitkälle sillä vihreällä kortilla ja puhelimella.

Aloita sillä puhelimella muissa paikoissa kuin S-ryhmän , kai sitä jossani joskus käy ?

Mobilepay on sitten seuraa mikä on niitä ns melkein pakko ollo jos siviilien välistä rahaliikennettä.
Siis kyllä mulla noi kaikki on, lähinnä vaan totesin tuon ruokakaupassa käymisen noilla aivan hirveäksi säätämiseksi s-mafian paikoissa.

Tuossa taitaa sitten jäädä maksutapaetu saamatta jos ei maksa S-kortilla vai? ja huomasin juuri että ei onnistu omalla puhelimelle.

Screenshot_2025-11-17-19-17-52-55_41ff4a3847d3dcd302a9f866055b0fa4.jpg

Maksutapaetu ei eroa fyysisestä kortista, sen saa samaan tapaan mobiilimaksullakin. Puhelimessa voi olla monta eri maksukorttia samaan aikaan.

Suomessa oli kaikenmaailman virityksiä ja Google/Apple Pay on yleistynyt vasta takamatkalta joten mobiilimaksamisen maine on meillä mitä on. Vielä nykyäänkin se on harvinainen maksutapa esim. suomalaisissa verkkokaupoissa. Mutta juu, tämä menisi tuonne toiseen ketjuun...

Statistiikka

Viestiketjuista
292 213
Jäsenet
80 236
Uusin jäsen
rufhvb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom