• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Kansallisesta Kokoomuksesta

Tuo "viherpunavasemmiston kommunisti" alkaa olla ihan yhtä väsynyttä ja tyhjää löpinää kun se että jos sanot äänestäväsi persuja, olet automaattisesti natsi ja rasisti.

Näin sivuhuomiona tämä.
 
10-15 vuotta sitten pidettiin viherkommunisteina kaikenmailman orpoja, kataisia sun muita stubbeja ja niitä "oikeita" oikeistolaisia oli kokoomusnuoret. Nyt saa "kataislaiset" olla rauhassa, kun pietikäinen vetää kaiken kritiikin puoleensa:D
 
10-15 vuotta sitten pidettiin viherkommunisteina kaikenmailman orpoja, kataisia sun muita stubbeja ja niitä "oikeita" oikeistolaisia oli kokoomusnuoret. Nyt saa "kataislaiset" olla rauhassa, kun pietikäinen vetää kaiken kritiikin puoleensa:D
Ehkä juuri sinä olit tällaista mieltä. En ole nähnyt julkisuudessa montaakaan esimerkkiä, jotka tukevat mielipidettäsi.
 
Ehkä juuri sinä olit tällaista mieltä. En ole nähnyt julkisuudessa montaakaan esimerkkiä, jotka tukevat mielipidettäsi.
Ehkä, mutta tuo oli aika yleistä ajattelua oikeistopiireissä silloin. Sittemmin se homma lösähti.
 
Ehkä, mutta tuo oli aika yleistä ajattelua oikeistopiireissä silloin. Sittemmin se homma lösähti.
Missä tämä ajattelu on nähtävissä ("10-15 vuotta sitten pidettiin viherkommunisteina kaikenmailman orpoja, kataisia sun muita stubbeja")?
Edes muutama todistus tuon ajan ajatuksista olisi mukavaa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Missä tämä ajattelu on nähtävissä ("10-15 vuotta sitten pidettiin viherkommunisteina kaikenmailman orpoja, kataisia sun muita stubbeja")?
Edes muutama todistus tuon ajan ajatuksista olisi mukavaa nähdä.
Mitäköhän "todistuksia" luulet saavasi jostain 10-15 vuoden takasista jutuista? Luonnollisesti olet varmaan oma-alotteisesti jo käynyt läpi aikalais tavoiteohjelmat ja niistä käydyn keskustelun.

Kokoomuksessa ja erityisesti kokoomusnuorissa oli puolueen linjaan tyytymättömiä ja halusi puoluetta oikeammalle kaikenlaisten sari sairaanhoitaja- kataisten ja työväen presidenttien jäljiltä, mitkä taas oli jonkunlainen aatteellinen jatkumo "viherkommunisti" Ilkka Kanerva/Pertti Salolainen porukalle. Kokoomusnuoret tyri sanomalla ääneen jos jonkunlaista suomalaisessa kukkahattuyhteiskunnassa sopimatonta ja Sazonov palautti taas ton porukan sille ilmastonmuutos, vastuullisuus, vihreä siirtymä- vihervasemmistoliibalaabalinjalle, mikä luonnollisesti suomessa OK ja poliittisesti profitable kun Sazonov on päässyt aika hyvin etenemään vrt. Saul Schuback tai Susanna Koski. Emäpuolueessa orpo edusti Kataisen ja stubbin linjaa, ja lepomäki paljon liberaalimpaa linjaa. Puolueväki 2015 vai 2016 valitsi Orpon puheenjohtajaksi Lepomäen sijaan (muistaakseni aika suurinkin lukemin?) ja Kokoomus päätti jatkaa turhana käsienheiluttelijapuolueena ilman minkäänlaista tolkullista visiota suomen tulevaisuudesta. Kun ongelma ei ollut puolueen sisäinen portinvartijuus vaan itse puolueväki, ei siitä puolueesta ole nähdäkseni yhtään mihinkään tolkullisen politiikan tekijäksi kun kunnianhimo on nolla.

Kokoomusnuoret oli tuohon aikaan mun nähdäkseni ainut visionäärinen liike politiikassa.
 
Tosiaan karkeasti 2010-15 kokoomusnuorissa huseerasi mm Wille Rydman, Antti Häkkänen, Susanna Koski ja kirsikkana kakussa rodunjalostusta sekä heikomman aineksen poistamista ehdotellut suomenjuutalainen Saul Schubak. Oli siellä kai muitakin, mutta ei nimet muistu nyt. Ja nää ei tosiaan ihan mennyt samaan linjaan Jyrki Kataisen lupsakan savolaismafian kanssa, mihin kuului mm. aina leppoisa asiakirjaväärentäjä Juho Romakkaniemi.
 
Tuossa ehkä oli merkittävimmät toimijat. Kaikenlaista muutakin siellä taustalla toimi, mistä osa järkeviä ja osa ihan syvän pään väkeä. Syvää päätä edusti se ykskin finninaama ison kravaattisolmunsa kanssa, kuka halusi yksityistää suunnilleen kaiken hengitysilmasta lähtien, Tolvanenko oli nimeltään. Taussi oli järkevämmän pään sakkia mun mielestäni.
 
Mitäköhän "todistuksia" luulet saavasi jostain 10-15 vuoden takasista jutuista? Luonnollisesti olet varmaan oma-alotteisesti jo käynyt läpi aikalais tavoiteohjelmat ja niistä käydyn keskustelun.
Ei minun tarvitse hakea todisteita sinun väitteisiisi.
En ole nähnyt, että jotkut kokoomuslaiset ovat pitäneet toisia kokoomuslaisia viherkommunisteina (sinun väitteesi) 10-15 vuotta sitten tai edes koskaan.

Mielestäni Sirpa Pietikäinen on enemmän vihreä ja vasemmistolainen kuin kokoomuslainen, mutta tietääkseni häntä ei pidetä kommunistina. Ei ainakaan julkisuudessa kukaan kokoomuslainen ole tällaista sanonut.
 
Viimeksi muokattu:
Talouspoliittisestihan Pietikäinen vetää ihan kokoomuksen ja EU-ryhmänsä linjan mukaan. Mutta onhan se kommunismia jos vastustaa konservatiivisimpia änkyröitä saati ajaa luonnonsuojeluasioita. Kommunismia.
 
No en mäkään sun eteesi ala kaikkee tuomaan tarjottimella niinkun nykyisin odotetaan. Ihan itte saat tietosi hakea jos asiasta kiinnostunut olet.
Sinä esitit oman mielipiteesi totuutena. Minä en hae mielipidettäsi tukevaa todistusaineistoa yhtään mistään.
 
Huomautus - kertaa säännöt, älä sotke keskustelua esittämällä mielipiteitä faktoina
Sinä esitit oman mielipiteesi totuutena. Minä en hae mielipidettäsi tukevaa todistusaineistoa yhtään mistään.
Minä esitin miten asiat koin ja näin, ei tämä ole mikään tieteellinen aikakauskirja mihin pitää joka kohtaan laittaa lähdeviitteet vaan ihan keskustelufoorumi missä ihmiset jakaa kokemuksiaan ja mielipiteitään erilaisista asioista.
 
Maksumuurin takana mutta voi voi. Ei taida Petteri saada junarataansa. Joku raja sentään, ettei junarataharrastuksia maksateta veronmaksajilla. Joku voisi ostaa Petterille joululahjaksi pienoisjunaradan ja sanoa että tämä saa nyt luvan kelvata.

Salo ja Turku eivät nimittäin halua rahoittaa radan ykkösvaihetta, koska ratatöitä tehdään pääasiassa Lohjan ja Espoon välillä. Vähintäänkin ne haluavat muilta kunnilta sitoumuksen, että kaikki ovat mukana loppuun asti. Sellaista sitoumusta ei voi antaa, koska esimerkiksi Salon ja Lohjan välisen oikoradan rakentamisesta ei ole mitään päätöstä. Edes valtio ei ole sitoutunut siihen.

Kokoomus ja erityisesti Orpo turkulaisena ovat ajaneet länsirataa kuin käärmettä pyssyyn. Hankkeen tilannehan on siitä absurdi, että esisopimus rahoittamisesta ja radan rakentamisesta on tehty vain Turusta Saloon ja Espoosta Lohjalle. Välistä puuttuu pätkä Lohja-Salo. Ikävää kun veturikuski joutuisi soittamaan esimiehelleen Lohjalla että totatota, tää rata ei ole valmis, kiskot loppuu Lohjalle, mitäs tehdään, peruutanko takaisin?
Kuntien johto ei voi vaalien alla esitellä valtuustoille isoa investointia epäsuosittuun hankkeeseen. Salossa tuskin mikään realistinen eurosumma menisi valtuustossa läpi. Niinpä ratkaisu venyy, tai sitä venytetään kuntavaalien yli.
Tämä johtaa siihen, että rakennustöitä ei päästä aloittamaan vuonna 2027, kuten hankeyhtiössä tällä hetkellä suunnitellaan. Rakentaminen siirtyisi vuoteen 2028.

Paitsi, että tämänkin aikataulun sotkevat vaalit. Eduskuntavaalit pidetään keväällä 2027. Todennäköisesti se tarkoittaa muutoksia hallituspohjaan. Ja ainakin hallitusohjelmaan.
Onneksi on vaaleja lähivuosina, niin on poliitikoille vähän pelotetta, että kannattaako lähteä ajamaan eteenpäin tällaista raakiletta niiden alla. Tästä tynkäradasta pelkästään tulisi kunnille yhteensä 400 miljoonan euron kulut. Siihen kun lisää Salo-Lohja-välin, niin mahtaako toiset 400 milliä riittää? Loput maksaa sitten valtio.
 
Sitra on yksi monista Suomen julkisen sektorin mätäpaiseista, joka pitäisi puhkaista. Putiikin ainoa olemassaolon motiivi on tarjota kovapalkkaista ns työtä poliittisella uralla sivuraiteelle joutuneille ex-kärkipoliitikoille. Kun Suomen historian huonoin pääministeri, Jyrki Katainen, heitettiin ulos EU:n kristallikruunujen loisteesta, järjesttiin hänelle pikavauhtia Sitrasta yliasiamiehen virka.

Tällä kertaa työn tarpeessa on Taru Tujunen, joka toimi Kokoomuksen puoluesihteerinä 2006–2014. Tujunen on sittemmin toiminut Ellun Kanojen toimitusjohtajana. Ellun kanat joutui viime vuonna tyytymään nolla-tulokseen. Tämän vuoden tulos ei ole selvillä, mutta toimitusjohtaja ilmoitettiin vaihtuvaksi syksyllä.

Maanantaina Ellun kanat tiedotti uudesta toimitusjohtajasta. Taru Tujusen nimi on kuitenkin ilmestynyt jo syksyllä Sitran sivuille tittelillä vanhempi neuvonantaja. Kumpa kaikilla olisi yhtälainen mahdollisuus saada ilmoitusluontoisesti verorahoitteinen kovapalkkainen duuni.

 
Kumpa kaikilla olisi yhtälainen mahdollisuus saada ilmoitusluontoisesti verorahoitteinen kovapalkkainen duuni.
Ainakin yksi hallituspuolue on viimeaikoina kunnostautunut näissä jutuissa. Sekä poliittisen nimityksien kohdalla, että siinä kun omiksi erityisavustajiksi on valikoitunut oman perheen jäsenet, niin että ovat siirtyneet palkkatöistä kansan maksamiin "asiantuntitehtäviin". Siinä ei ole tarvinnut käydä edes haastatteluprosessia läpi, tai omata mitään pätevyyttä.

Kokoomusvetoisen hallituksen toiseksi suurin puolue siis ottaa avoimesti mallia isommaltaan, suhteessa julkisen rahan käyttöön. Mutta siinä on varmaan syynä huono vaikutus, eikä omat keplottelut ole mitenkään omaa syytä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin yksi hallituspuolue on viimeaikoina kunnostautunut näissä jutuissa. Sekä poliittisen nimityksien kohdalla, että siinä kun omiksi erityisavustajiksi on valikoitunut oman perheen jäsenet, niin että ovat siirtyneet palkkatöistä kansan maksamiin "asiantuntitehtäviin". Siinä ei ole tarvinnut käydä edes haastatteluprosessia läpi, tai omata mitään pätevyyttä.

Kokoomusvetoisen hallituksen toiseksi suurin puolue siis ottaa avoimesti mallia isommaltaan, suhteessa julkisen rahan käyttöön. Mutta siinä on varmaan syynä huono vaikutus, eikä omat keplottelut ole mitenkään omaa syytä ;)
Se on valitettavaa, että Persujen avustajavalinnat ovat menneet kuten kerrot. Olisi ollut järkevää kovemmalla puoluekurilla kitkeä pois tällaiset tapaukset, eikä toimia yhtä hölmösti kuin muut.

Kaikenkaikkiaan poliittiset nimitykset, lehmänkaupat ja muut #setukset vievät uskottavuutta ja luotettavuutta yhteiskunnalta. Tämä on hyvin ongelmallista varsinkin tällaisena aikana, jossa uskoa Suomen yhteiskuntaan ja suomalaisuuteen tulisi valaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kokoomuksen ensimmäisen kauden kansanedustajalla Martin Paasilla mennyt kuppi nurin sotevaliokunnan maratonkokouksessa. Selittää

Paasin kerrotaan huutaneen kokouksessa opposition edustajalle, että ”ole hiljaa, opposition kannoilla ei ole mitään merkitystä”. IS:n tietojen mukaan Paasi oli puhunut tilanteessa Aino-Kaisa Pekosen (vas) päälle.
IS:lle kerrotaan, että Paasi olisi tullut myöhemmin kokoustauolla seisomaan Pekosen (vas) eteen. Paasin käytöstä kuvaillaan uhkaavaksi.

Paasi kertoo olleensa tilanteessa kädet taskussa ja ”kolmen metrin päässä” Pekosesta. Paasi kertoo, että hän oli tulossa pahoittelemaan käytöstään Pekoselle.

Paasi kiistää myös huutamisen. Hän ei koe käyttäytyneensä uhkaavasti.

Kertoo olleensa erittäin turhautunut työskentelyyn ja opposition tarkoitushakuiseen viivyttelyyn:
Paasi kertoo kokeneensa sosiaali- ja terveysvaliokunnan työskentelyn erittäin turhauttavana. Maanantaina valiokunta istui 17 tuntia.

– Olen kokenut sen ajoittain tarkoituksenhakuisena viivyttelynä. Olen todella pettynyt Suomen eduskunnan käytäntöihin, että tällainen on mahdollista. Tämä on eduskunnan työn kannalta täysin ala-arvoista.


 
Martin Paasi on Kokoomuslaiseksi harvinaisen oikeistolainen, älykäs, suoraselkäinen ja rehellinen ja mikä kaikista vakavinta hän on paljastanut mm. X tilillään median valeita joten Hesaria/Sanoma-mediaa on tämä varmaan vituttanut. Haiskahtaa vähän siltä että toimittajan kaverit Arkadiamäellä tahalleen provosoivat tilanteen jotta saadaan toimittajan tilaama juttu leivottua.

Sitten vielä lisätään pari suoraa valetta jotta saadaan juttu kuulostamaan pahemmalta mitä se on:

Eräänä kokouspäivänä Paasin huomiota ei meinattu saada, koska hän väitetysti katsoi televisiosarjaa tai vastaavaa kuulokkeet korvilla.

Paasi itse sanoo molempien tapausten liittyneen eduskuntatehtävien hoitamiseen. Televisiosarjan katselun hän kiistää täysin.
Paasi totesi myöhemmin medialle kiistävänsä huutamisen kokouksessa ja ettei ”tietenkään” tarkoittanut käytöstään millään tavoin uhkaavaksi.
 
Nuorisojärjestöjä nyt ei ehkä kannata useimmiten ottaa niin hirveän vakavasti, mutta kyllähän ne tuppaavat kertomaan siitä, minkälaisia tulevaisuuden näkökulmia emopuolueeseen. Nyt on ilmeisesti Uudenmaan kokoomusnuoret huolestuneet Suomi-kuvasta Euroviisuissa: Kokoomuksen leirissä tyrmistyttiin Erika Vikmanin esityksestä – raju kannanotto julki

Tässä itse Instagram-postaus:


Ei sillä, en ehkä itsekään pidä tuota kappaletta niin hirveän onnistuneena, mutta herää kyllä kysymys, että minkälaista parempaa kulttuuria Uudenmaan kokoomusnuoret sitten olisivat valmiita kannattamaan.
 
Varmaan jotain mikä ei ole nykyisen pornoyhteiskunnan mukaista voisin luulla. Sitä pornoyhteiskuntaahan nuo viisut esikarsintoineen tuntuu aika pitkälti edustavan. Mun mielestä suomen ei tarttisi osallistua ollenkaan tollaseenkaan.
 

Uusi hankintalain muutos on Kokoomuksen lempilapsi jossa kuntien omistamien yhtiöiden toimintaa rajoitetaan ja samalla parannetaan yksityisten yritysten asemaa kilpailutuksissa. Ongelma on ollut aiemmin että kunnat ovat voineet ostaa palveluita osaomistamiltaan yhtiöiltä ilman kilpailuttamista. Siihen kokoomus haluaa nyt stopin ja minimiomistusosuuden määrä nostetaan hankintalain muutoksessa 10% prosenttiin kuntien omistamasta yhtiöstä. Tästä syntyy sellainen käytännön ongelma että nyt olemassaolevien kuntien omistamien yhtiöiden täytyy tehdä muutoksia yhtiörakenteeseensa jotta kunnat pääset 10% omistusosuuteen. Tälläisiä muutoksia vaativia yhtiöitä on Suomessa 2900. Osa yhtiöistä on ns. paperinpyöritysfirmoja mutta joukkoon mahtuu myös kuntayhtiöitä joilla on yhteistä käytännön infraa, tehtaita, vesihuoltolaitoksia yms.

Muutosten hintaluokkaa on vaikea arvioida mutta luulisin että keskiarvohintalappu yhtiön purkamisella ja muutoksille on varmaan jossain luokassa 100-50 000e per yhtiö johtuen lakimieskuluista ja rannalle jääneiden yritysten tarpeesta hoitaa lakisääteisiä tehtäviä. Eli muutokset maksaisivat n. 290-150 miljoonaa euroa veronmaksajille siitä hyvästä että yksityiset yritykset pääsevät tarjoamaan paremmin palveluitaan kunnille.

Esimerkiksi jätehuollossa on 31 kuntien omistamaa yhtiötä joilla on enemmän kuin 10 omistajaa ja ne huolehtivat pakollisista jätehuollon tehtävistä kuntalaisille. Jos lyhyellä matematiikalla laskee niin yli 10 omistajan yhtiöissä kaikki omistajat eivät voi päästä yli 10% osuuteen. Tämä tarkoittaa että toimivia jätehuoltoyhtiöitä täytyy rueta purkamaan osiin. Mutuarviona varmaankin pienimmät kunnat joutuvat lähtemään yhtiöstä ja järjestämään oman jäteyhtiönsä tai kilpailuttamaan lakisääteiset jätehuoltopalvelut. Tämän pilkkomisen seurauksena kunnat joutuvat maksamaan toisilleen satoja miljoonia euroja osakepääomasta. Varmaan miellyttävä yllätys kuntapäättäjille maksaa naapurikunnalle miljoonia "ilmasta". Lakimieskulut nousevat varmasti miljoonaluokkaan. Pienet muutaman tuhannen asukkaan kunnat eivät selviä yksin lakisääteisistä tehtävistä mitenkään joten ne joutuvat palkkaamaan lisää henkilökuntaa ja perustamaan uusia viranomaiselimiä ja ehkä myös rakentamaan "turhaa" infraa, tästä seuraa lisää byrokratiaa ja kuluja joita yritettiin alunperin vähentää hankinlain muutoksella.
 
Viimeksi muokattu:
On ihan oikein ettei kunnat voi alkaa ostelemaan omalta yhtiöltä ilman kilpailutuksia. Hintahan voi olla ihan mitä tahansa.

Mutta tää ei myöskään saisi tarkoittaa ettei kunnat voisi tehdä yhteistyötä ja kilpailuttaa yhdessä kaikkien kuntien palvelun. Lisäksi kilpailutuksiin tarvitaan selkeät laatukriteerit
 
On ihan oikein ettei kunnat voi alkaa ostelemaan omalta yhtiöltä ilman kilpailutuksia. Hintahan voi olla ihan mitä tahansa.

Mutta tää ei myöskään saisi tarkoittaa ettei kunnat voisi tehdä yhteistyötä ja kilpailuttaa yhdessä kaikkien kuntien palvelun. Lisäksi kilpailutuksiin tarvitaan selkeät laatukriteerit
Ongelma on tässä että pitää rueta pilkkomaan esim. vesihuoltoa ja jätehuoltopalveluita lakisääteisesti tarjoavia kuntayrityksiä joille ei ole tarjolla kilpailua yksityisellä puolella. Tälläiset yhtiöt ovat kymmenien vuosien aikana tehneet organisaatioista tehokkaampia ottaessaan mukaan pienempiä kuntia. Nyt nämä pitäisi pilkkoa ihan turhaan jos kuntien lukumäärä yhtiössä kasvaa liian suureksi.
 
https://uusiouutiset.fi/ymparisto-j...kkeusta-sidosyksikon-vahimmaisomistusrajasta/

Uusi hankintalain muutos on Kokoomuksen lempilapsi jossa kuntien omistamien yhtiöiden toimintaa rajoitetaan ja samalla parannetaan yksityisten yritysten asemaa kilpailutuksissa. Ongelma on ollut aiemmin että kunnat ovat voineet ostaa palveluita osaomistamiltaan yhtiöiltä ilman kilpailuttamista. Siihen kokoomus haluaa nyt stopin ja minimiomistusosuuden määrä nostetaan hankintalain muutoksessa 10% prosenttiin kuntien omistamasta yhtiöstä. Tästä syntyy sellainen käytännön ongelma että nyt olemassaolevien kuntien omistamien yhtiöiden täytyy tehdä muutoksia yhtiörakenteeseensa jotta kunnat pääset 10% omistusosuuteen. Tälläisiä muutoksia vaativia yhtiöitä on Suomessa 2900. Osa yhtiöistä on ns. paperinpyöritysfirmoja mutta joukkoon mahtuu myös kuntayhtiöitä joilla on yhteistä käytännön infraa, tehtaita, vesihuoltolaitoksia yms.

Muutosten hintaluokkaa on vaikea arvioida mutta luulisin että keskiarvohintalappu yhtiön purkamisella ja muutoksille on varmaan jossain luokassa 100-50 000e per yhtiö johtuen lakimieskuluista ja rannalle jääneiden yritysten tarpeesta hoitaa lakisääteisiä tehtäviä. Eli muutokset maksaisivat n. 290-150 miljoonaa euroa veronmaksajille siitä hyvästä että yksityiset yritykset pääsevät tarjoamaan paremmin palveluitaan kunnille.

Esimerkiksi jätehuollossa on 31 kuntien omistamaa yhtiötä joilla on enemmän kuin 10 omistajaa ja ne huolehtivat pakollisista jätehuollon tehtävistä kuntalaisille. Jos lyhyellä matematiikalla laskee niin yli 10 omistajan yhtiöissä kaikki omistajat eivät voi päästä yli 10% osuuteen. Tämä tarkoittaa että toimivia jätehuoltoyhtiöitä täytyy rueta purkamaan osiin. Mutuarviona varmaankin pienimmät kunnat joutuvat lähtemään yhtiöstä ja järjestämään oman jäteyhtiönsä tai kilpailuttamaan lakisääteiset jätehuoltopalvelut. Tämän pilkkomisen seurauksena kunnat joutuvat maksamaan toisilleen satoja miljoonia euroja osakepääomasta. Varmaan miellyttävä yllätys kuntapäättäjille maksaa naapurikunnalle miljoonia "ilmasta". Lakimieskulut nousevat varmasti miljoonaluokkaan. Pienet muutaman tuhannen asukkaan kunnat eivät selviä yksin lakisääteisistä tehtävistä mitenkään joten ne joutuvat palkkaamaan lisää henkilökuntaa ja perustamaan uusia viranomaiselimiä ja ehkä myös rakentamaan "turhaa" infraa, tästä seuraa lisää byrokratiaa ja kuluja joita yritettiin alunperin vähentää hankinlain muutoksella.


Jäi nyt avaamatta miksi jonkin kunnan pitäisi omistaa 10% tai enemmän.

Ongelmahan on ollut se että jos kunta on omistanut jostain yhtiöstä nimellisesti jotain niin se on voinut tehdä hankintoja ko yhtiöstä ilman kilpailutusta. Tästä seurannut se että maahan on syntynyt yhtiöitä joissa on kunta osakkaita nimellisellä osuudella ja ovat keskittäneet hankintoja sinne. Ei kai mikään estä jatkossakaan tekemästä hankintoja yhtiöistä missä alle 10% omistus.
 
Jäi nyt avaamatta miksi jonkin kunnan pitäisi omistaa 10% tai enemmän.

Ongelmahan on ollut se että jos kunta on omistanut jostain yhtiöstä nimellisesti jotain niin se on voinut tehdä hankintoja ko yhtiöstä ilman kilpailutusta. Tästä seurannut se että maahan on syntynyt yhtiöitä joissa on kunta osakkaita nimellisellä osuudella ja ovat keskittäneet hankintoja sinne. Ei kai mikään estä jatkossakaan tekemästä hankintoja yhtiöistä missä alle 10% omistus.
Ilmeisesti alle 10% osuudella kunta menettäisi sidosyksikköstatuksen yhtiöön jolloin kunta ei saisi tehdä suoraan hankintoja omistamastaan yhtiöstä. Yhtiön säännöissä palvelua taas tarjotaan vain omistajakunnille jolloin alle 10% osuuden omistavat joutuvat poistumaan rahojen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 172
Viestejä
4 683 933
Jäsenet
76 736
Uusin jäsen
aao62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom