Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ehkä juuri sinä olit tällaista mieltä. En ole nähnyt julkisuudessa montaakaan esimerkkiä, jotka tukevat mielipidettäsi.10-15 vuotta sitten pidettiin viherkommunisteina kaikenmailman orpoja, kataisia sun muita stubbeja ja niitä "oikeita" oikeistolaisia oli kokoomusnuoret. Nyt saa "kataislaiset" olla rauhassa, kun pietikäinen vetää kaiken kritiikin puoleensa![]()
Ehkä, mutta tuo oli aika yleistä ajattelua oikeistopiireissä silloin. Sittemmin se homma lösähti.Ehkä juuri sinä olit tällaista mieltä. En ole nähnyt julkisuudessa montaakaan esimerkkiä, jotka tukevat mielipidettäsi.
Missä tämä ajattelu on nähtävissä ("10-15 vuotta sitten pidettiin viherkommunisteina kaikenmailman orpoja, kataisia sun muita stubbeja")?Ehkä, mutta tuo oli aika yleistä ajattelua oikeistopiireissä silloin. Sittemmin se homma lösähti.
Mitäköhän "todistuksia" luulet saavasi jostain 10-15 vuoden takasista jutuista? Luonnollisesti olet varmaan oma-alotteisesti jo käynyt läpi aikalais tavoiteohjelmat ja niistä käydyn keskustelun.Missä tämä ajattelu on nähtävissä ("10-15 vuotta sitten pidettiin viherkommunisteina kaikenmailman orpoja, kataisia sun muita stubbeja")?
Edes muutama todistus tuon ajan ajatuksista olisi mukavaa nähdä.
Ei minun tarvitse hakea todisteita sinun väitteisiisi.Mitäköhän "todistuksia" luulet saavasi jostain 10-15 vuoden takasista jutuista? Luonnollisesti olet varmaan oma-alotteisesti jo käynyt läpi aikalais tavoiteohjelmat ja niistä käydyn keskustelun.
No en mäkään sun eteesi ala kaikkee tuomaan tarjottimella niinkun nykyisin odotetaan. Ihan itte saat tietosi hakea jos asiasta kiinnostunut olet.Ei minun tarvitse hakea todisteita sinun väitteisiisi.
Sinä esitit oman mielipiteesi totuutena. Minä en hae mielipidettäsi tukevaa todistusaineistoa yhtään mistään.No en mäkään sun eteesi ala kaikkee tuomaan tarjottimella niinkun nykyisin odotetaan. Ihan itte saat tietosi hakea jos asiasta kiinnostunut olet.
Minä esitin miten asiat koin ja näin, ei tämä ole mikään tieteellinen aikakauskirja mihin pitää joka kohtaan laittaa lähdeviitteet vaan ihan keskustelufoorumi missä ihmiset jakaa kokemuksiaan ja mielipiteitään erilaisista asioista.Sinä esitit oman mielipiteesi totuutena. Minä en hae mielipidettäsi tukevaa todistusaineistoa yhtään mistään.
Salo ja Turku eivät nimittäin halua rahoittaa radan ykkösvaihetta, koska ratatöitä tehdään pääasiassa Lohjan ja Espoon välillä. Vähintäänkin ne haluavat muilta kunnilta sitoumuksen, että kaikki ovat mukana loppuun asti. Sellaista sitoumusta ei voi antaa, koska esimerkiksi Salon ja Lohjan välisen oikoradan rakentamisesta ei ole mitään päätöstä. Edes valtio ei ole sitoutunut siihen.
Kuntien johto ei voi vaalien alla esitellä valtuustoille isoa investointia epäsuosittuun hankkeeseen. Salossa tuskin mikään realistinen eurosumma menisi valtuustossa läpi. Niinpä ratkaisu venyy, tai sitä venytetään kuntavaalien yli.
Onneksi on vaaleja lähivuosina, niin on poliitikoille vähän pelotetta, että kannattaako lähteä ajamaan eteenpäin tällaista raakiletta niiden alla. Tästä tynkäradasta pelkästään tulisi kunnille yhteensä 400 miljoonan euron kulut. Siihen kun lisää Salo-Lohja-välin, niin mahtaako toiset 400 milliä riittää? Loput maksaa sitten valtio.Tämä johtaa siihen, että rakennustöitä ei päästä aloittamaan vuonna 2027, kuten hankeyhtiössä tällä hetkellä suunnitellaan. Rakentaminen siirtyisi vuoteen 2028.
Paitsi, että tämänkin aikataulun sotkevat vaalit. Eduskuntavaalit pidetään keväällä 2027. Todennäköisesti se tarkoittaa muutoksia hallituspohjaan. Ja ainakin hallitusohjelmaan.
Ainakin yksi hallituspuolue on viimeaikoina kunnostautunut näissä jutuissa. Sekä poliittisen nimityksien kohdalla, että siinä kun omiksi erityisavustajiksi on valikoitunut oman perheen jäsenet, niin että ovat siirtyneet palkkatöistä kansan maksamiin "asiantuntitehtäviin". Siinä ei ole tarvinnut käydä edes haastatteluprosessia läpi, tai omata mitään pätevyyttä.Kumpa kaikilla olisi yhtälainen mahdollisuus saada ilmoitusluontoisesti verorahoitteinen kovapalkkainen duuni.
Se on valitettavaa, että Persujen avustajavalinnat ovat menneet kuten kerrot. Olisi ollut järkevää kovemmalla puoluekurilla kitkeä pois tällaiset tapaukset, eikä toimia yhtä hölmösti kuin muut.Ainakin yksi hallituspuolue on viimeaikoina kunnostautunut näissä jutuissa. Sekä poliittisen nimityksien kohdalla, että siinä kun omiksi erityisavustajiksi on valikoitunut oman perheen jäsenet, niin että ovat siirtyneet palkkatöistä kansan maksamiin "asiantuntitehtäviin". Siinä ei ole tarvinnut käydä edes haastatteluprosessia läpi, tai omata mitään pätevyyttä.
Kokoomusvetoisen hallituksen toiseksi suurin puolue siis ottaa avoimesti mallia isommaltaan, suhteessa julkisen rahan käyttöön. Mutta siinä on varmaan syynä huono vaikutus, eikä omat keplottelut ole mitenkään omaa syytä![]()
Paasin kerrotaan huutaneen kokouksessa opposition edustajalle, että ”ole hiljaa, opposition kannoilla ei ole mitään merkitystä”. IS:n tietojen mukaan Paasi oli puhunut tilanteessa Aino-Kaisa Pekosen (vas) päälle.
IS:lle kerrotaan, että Paasi olisi tullut myöhemmin kokoustauolla seisomaan Pekosen (vas) eteen. Paasin käytöstä kuvaillaan uhkaavaksi.
Paasi kertoo olleensa tilanteessa kädet taskussa ja ”kolmen metrin päässä” Pekosesta. Paasi kertoo, että hän oli tulossa pahoittelemaan käytöstään Pekoselle.
Paasi kiistää myös huutamisen. Hän ei koe käyttäytyneensä uhkaavasti.
Paasi kertoo kokeneensa sosiaali- ja terveysvaliokunnan työskentelyn erittäin turhauttavana. Maanantaina valiokunta istui 17 tuntia.
– Olen kokenut sen ajoittain tarkoituksenhakuisena viivyttelynä. Olen todella pettynyt Suomen eduskunnan käytäntöihin, että tällainen on mahdollista. Tämä on eduskunnan työn kannalta täysin ala-arvoista.
Eräänä kokouspäivänä Paasin huomiota ei meinattu saada, koska hän väitetysti katsoi televisiosarjaa tai vastaavaa kuulokkeet korvilla.
Paasi itse sanoo molempien tapausten liittyneen eduskuntatehtävien hoitamiseen. Televisiosarjan katselun hän kiistää täysin.
Paasi totesi myöhemmin medialle kiistävänsä huutamisen kokouksessa ja ettei ”tietenkään” tarkoittanut käytöstään millään tavoin uhkaavaksi.
Ongelma on tässä että pitää rueta pilkkomaan esim. vesihuoltoa ja jätehuoltopalveluita lakisääteisesti tarjoavia kuntayrityksiä joille ei ole tarjolla kilpailua yksityisellä puolella. Tälläiset yhtiöt ovat kymmenien vuosien aikana tehneet organisaatioista tehokkaampia ottaessaan mukaan pienempiä kuntia. Nyt nämä pitäisi pilkkoa ihan turhaan jos kuntien lukumäärä yhtiössä kasvaa liian suureksi.On ihan oikein ettei kunnat voi alkaa ostelemaan omalta yhtiöltä ilman kilpailutuksia. Hintahan voi olla ihan mitä tahansa.
Mutta tää ei myöskään saisi tarkoittaa ettei kunnat voisi tehdä yhteistyötä ja kilpailuttaa yhdessä kaikkien kuntien palvelun. Lisäksi kilpailutuksiin tarvitaan selkeät laatukriteerit
https://uusiouutiset.fi/ymparisto-j...kkeusta-sidosyksikon-vahimmaisomistusrajasta/
Uusi hankintalain muutos on Kokoomuksen lempilapsi jossa kuntien omistamien yhtiöiden toimintaa rajoitetaan ja samalla parannetaan yksityisten yritysten asemaa kilpailutuksissa. Ongelma on ollut aiemmin että kunnat ovat voineet ostaa palveluita osaomistamiltaan yhtiöiltä ilman kilpailuttamista. Siihen kokoomus haluaa nyt stopin ja minimiomistusosuuden määrä nostetaan hankintalain muutoksessa 10% prosenttiin kuntien omistamasta yhtiöstä. Tästä syntyy sellainen käytännön ongelma että nyt olemassaolevien kuntien omistamien yhtiöiden täytyy tehdä muutoksia yhtiörakenteeseensa jotta kunnat pääset 10% omistusosuuteen. Tälläisiä muutoksia vaativia yhtiöitä on Suomessa 2900. Osa yhtiöistä on ns. paperinpyöritysfirmoja mutta joukkoon mahtuu myös kuntayhtiöitä joilla on yhteistä käytännön infraa, tehtaita, vesihuoltolaitoksia yms.
Muutosten hintaluokkaa on vaikea arvioida mutta luulisin että keskiarvohintalappu yhtiön purkamisella ja muutoksille on varmaan jossain luokassa 100-50 000e per yhtiö johtuen lakimieskuluista ja rannalle jääneiden yritysten tarpeesta hoitaa lakisääteisiä tehtäviä. Eli muutokset maksaisivat n. 290-150 miljoonaa euroa veronmaksajille siitä hyvästä että yksityiset yritykset pääsevät tarjoamaan paremmin palveluitaan kunnille.
Esimerkiksi jätehuollossa on 31 kuntien omistamaa yhtiötä joilla on enemmän kuin 10 omistajaa ja ne huolehtivat pakollisista jätehuollon tehtävistä kuntalaisille. Jos lyhyellä matematiikalla laskee niin yli 10 omistajan yhtiöissä kaikki omistajat eivät voi päästä yli 10% osuuteen. Tämä tarkoittaa että toimivia jätehuoltoyhtiöitä täytyy rueta purkamaan osiin. Mutuarviona varmaankin pienimmät kunnat joutuvat lähtemään yhtiöstä ja järjestämään oman jäteyhtiönsä tai kilpailuttamaan lakisääteiset jätehuoltopalvelut. Tämän pilkkomisen seurauksena kunnat joutuvat maksamaan toisilleen satoja miljoonia euroja osakepääomasta. Varmaan miellyttävä yllätys kuntapäättäjille maksaa naapurikunnalle miljoonia "ilmasta". Lakimieskulut nousevat varmasti miljoonaluokkaan. Pienet muutaman tuhannen asukkaan kunnat eivät selviä yksin lakisääteisistä tehtävistä mitenkään joten ne joutuvat palkkaamaan lisää henkilökuntaa ja perustamaan uusia viranomaiselimiä ja ehkä myös rakentamaan "turhaa" infraa, tästä seuraa lisää byrokratiaa ja kuluja joita yritettiin alunperin vähentää hankinlain muutoksella.
Ilmeisesti alle 10% osuudella kunta menettäisi sidosyksikköstatuksen yhtiöön jolloin kunta ei saisi tehdä suoraan hankintoja omistamastaan yhtiöstä. Yhtiön säännöissä palvelua taas tarjotaan vain omistajakunnille jolloin alle 10% osuuden omistavat joutuvat poistumaan rahojen kanssa.Jäi nyt avaamatta miksi jonkin kunnan pitäisi omistaa 10% tai enemmän.
Ongelmahan on ollut se että jos kunta on omistanut jostain yhtiöstä nimellisesti jotain niin se on voinut tehdä hankintoja ko yhtiöstä ilman kilpailutusta. Tästä seurannut se että maahan on syntynyt yhtiöitä joissa on kunta osakkaita nimellisellä osuudella ja ovat keskittäneet hankintoja sinne. Ei kai mikään estä jatkossakaan tekemästä hankintoja yhtiöistä missä alle 10% omistus.