Keskustelua hybridiautoista

Tosiaan noita on aina monella eri toteutuksella. Kiallahan tuo Ceed on ihan perus 1,6 litrasella bensakoneella eikä siiinä mltään turboja ole. Sitä en sitten tiedä miten tuo tehoa rajoittaa, onko se sitten suihkutuksella vai millä, kun ecotilalla on todella rauhallinen menijä ja Sport tilalla "oikeasti" sporttinen. Autossa ei ole myöskään PTC lämmitintä joka voi hajota. Toki se bensankulutusta sitten nostaa kun pitää autoa lämmittää moottorilla, mutta sitten toisaalta akkua ei kuluteta lämmitykseen menevällä energialla.

Sinänsä akku ei ole kuin 8,9kWh -kokoinen ja siihen nähden tuo käytännössäkin yli 50 kilsaa sähköllä on aika hyvin (lukema taisi alunperin näyttää 62 joka ei realistinen oikeasti ole ja omassa ajossa päässyt maksimissaan 54,6km pelkällä sähköllä normiajoreitilllä kunnes akun varaus tippuu alle 17% ja moottori käynnistyy).
 
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä dataa, että kuinka paljon pitää ajaa kokonaisuudessaan, jotta saa 100tkm aikaan pelkällä sähköllä. Varsinkin noi alkupään plugarit rangen osalta ovat jotain 20km luokkaa, niin siinä saa tahkota aika kauan, että tuo satku tulee täyteen.
Jos lataa öisin ja esim. 0,5 kertaa päivän aikana, niin 20 km toimintamatkallisella pitäisi ajaa noin yhdeksän vuotta, jotta tulee 100k täyteen (*) pelkällä sähköllä (100 000 km / (1,5 * 20 km * 365) = 9,1 vuotta). Jos taas toimintamatka on 80 km ja lataa öisin + kerran päivän aikana, niin 100k sähköllä voi tulla täyteen jopa alle parissa vuodessa.

* Ei ole todennäköistä, että 20 km-akku kestäisi 100k pelkkää sähköajoa, vaan sipannee syklien loppumiseen jossain 70k - 80k kieppeillä (3 000 EFC 20 % bufferilla tarkoittaisi 75 tkm).
 
Tosiaan noita on aina monella eri toteutuksella. Kiallahan tuo Ceed on ihan perus 1,6 litrasella bensakoneella eikä siiinä mltään turboja ole. Sitä en sitten tiedä miten tuo tehoa rajoittaa, onko se sitten suihkutuksella vai millä, kun ecotilalla on todella rauhallinen menijä ja Sport tilalla "oikeasti" sporttinen. Autossa ei ole myöskään PTC lämmitintä joka voi hajota. Toki se bensankulutusta sitten nostaa kun pitää autoa lämmittää moottorilla, mutta sitten toisaalta akkua ei kuluteta lämmitykseen menevällä energialla.

Sinänsä akku ei ole kuin 8,9kWh -kokoinen ja siihen nähden tuo käytännössäkin yli 50 kilsaa sähköllä on aika hyvin (lukema taisi alunperin näyttää 62 joka ei realistinen oikeasti ole ja omassa ajossa päässyt maksimissaan 54,6km pelkällä sähköllä normiajoreitilllä kunnes akun varaus tippuu alle 17% ja moottori käynnistyy).

Tuo mm. PHEV-Ceedin keulilla oleva 1.6 litrainen bensakone toimii Atkinson-periaatteella. Eroaa siis siinä mielessä Kian/Huyndain perus 1.6 suorasuihkuvaparista.
 
En sitten tiedä noista 20 kilsan plugareista, mutta kyllähän esim. Kialla on tuo 7v/150000km takuu akustolle joka tosiaan on alle 9kWh kapasiteetiltaan, eli luulisi että akusto takuu-ajan normaalia käyttöä kestää (keskimäärin).
 
Hybridi on imo passeli peli. Tarvittaessa pääsee pitemmälle matkalle helposti ja työmatkat menee sähköllä. Itse ostan autot uutena/erittäin vähän käytettynä noin kolmen vuoden välein niin takuuseen saa kaikki korjaukset jos semmosia tulee. Sähköauto ei ole vaihtoehto koska laitan arvoa omalle ajalle ja jouhevuudelle. Bensa on vaihtoehto, mutta hybridillä saa kuluja alas niin win-win itselleni.
 
Turbossa kiertää jäähdytysneste sähköpumpun avulla, muttei öljy, jolloin öljy palaa laakereihin ja ennepitkää lyhentää turbon käyttöikää.
Toisaalta vesijäähdytetty turbo on vaikea niin kuumaksi että öljy alkaisi palaa kiinni.
Hybridi on imo passeli peli.
Olisi ehkä syytä tässä keskustelussa tuoda esiin tarkoitetaanko perushybridiä vai ladattavaa hybridiä.
 
Kerrotaan ny omatkin tiedot tähän soppaan, auto siis Kia Optima phev my20, ajoakku jotain 11 kWh luokkaa, josta 9.x kWh käytettävissä.
12v akulla akkuvahti, niin näyttää lataavan sukolla ladatatessa 12v pikkuakkua samalla 14.6v jännitteellä ekan tunnin, sitten tiputtaa sen 13.1v ja kolmas ajoakun lataustunti kun alkaa niin nostaa tarvittaessa pikkuakun latausjänniitteen taas 14.6v lukemille. Kun lopettaa 12v akun lataamisen, pitää sen jännitteen ajoakun lataamisen loppuun asti 13.1 voltissa.
Se onkin sitten eri juttu milloin se päättää ruveta lataamaan, joskus akkuvahdin mukaan päästää aku 30% kapaasiteetin alle (eber + puhallin syö äkkiä), toisinaan taas vaiks ois 12v akku 80% ni pistää latauksen päälle. Nämä siis sukolla ajoakkua ladatessa.
Sähköllä ajoessa satunnaisesti, bensalla mentäessä aina 14.2-14.6 voltin välillä.
Vaikka Optiman 12v akku on takakontin verhoilun takana, niin vajaan tunnin lämmityksen (esilämmitys+ajo) jälkeen siellä on nollakelillä 8-10 astetta. Tämä yllätti ainakin itseni, että lämpeää noinkin nopeasti, tosin ohan akku kylmä kuitenkin.

Sitten tuohon kondenssiveden syntymiseen, joku fiksu vois kertoa missä kohtaa sitä sinne kondensoituu. Itellä välillä ollut obd2 palikka pidempiä aikoja paikallaan ja huomannut, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ja lämmittää kabiibin, niin nostaa jäähdytysnesteen sinne 70-80 hujakoille, siinä riittää tuomaan lämpöä sisälle tarpeeksi, tämän jälkeen bensakone on sammuksissa seuraavat 6-8 kilometriä, jolloin jäähdytysneste tippunut 30-35 asteen nurkille, sitten käyttää konetta sen verran, että neste lämpenee 50-55 ja sammuttaa koneen....
sitten mennäänkin 50-30-50 asteen siksakkia niin kauan, kuin sähkö piisaa ja kyllähän optima maantielläkin lataa tyhjään ajoakkuun ja välillä menee muutaman kilsan taas sähköllä.

Ja nämä huomiot siis noin nollakeliltä.
 
Tosiaan noita on aina monella eri toteutuksella. Kiallahan tuo Ceed on ihan perus 1,6 litrasella bensakoneella eikä siiinä mltään turboja ole. Sitä en sitten tiedä miten tuo tehoa rajoittaa, onko se sitten suihkutuksella vai millä, kun ecotilalla on todella rauhallinen menijä ja Sport tilalla "oikeasti" sporttinen. Autossa ei ole myöskään PTC lämmitintä joka voi hajota. Toki se bensankulutusta sitten nostaa kun pitää autoa lämmittää moottorilla, mutta sitten toisaalta akkua ei kuluteta lämmitykseen menevällä energialla.

Varmasti "helpoin" tapa valmistajalle on muuttaa kaasun vastekäyrää. Esim: Eco-tilassa 20%:n kaasunpainallus kertoo moottorille 10%:n pyynnön. (Varmasti muutakin taikuutta saatetaan tehdä)
 
Kyllä ne moottoriöljyt pitää saada lämpöiseksi, eikä vain jäähdytinnesteen lämpötilat. Jäähdytinneste nyt lämpiää todella nopeasti, mutta jos haluaa öljyt sinne 90 asteen hujakoille, niin saakin ajaa moninkertaisen matkan. Heitän nyt esimerkkinä lonkalta, mutta suht realistisen esimerkin. Lähdet kylmällä koneella ajelemaan maantiellä 0c kelissa 80kmh, niin veden lämmöt on 90c 4-5km ajon jälkeen. Öljyt saavuttaa saman lämmön 20-30km ajon jälkeen. Jos hybridiajolla polttis välillä sammuu, niin tietenkin saa ajella vielä pidempään. Vaihteiston lämpötila saavuttaa 50c tyyliin 60-70km ajon jälkeen. Cuprassa näkee siis jäähdytinnesteen, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn lämpötilan ja niitä on ajon aikaan tullut seurattua ihan mielenkiinnosta.

Itse pyrin ajamaan kerran pari kuukaudessa öljyt sinne 80-90c lämpöihin, mutta jos polttista ei käytä, eli ajelee sähköllä, niin ei siitä sitten tarvitse stressata, kun ei siinä tilanteessa sitä kosteutta öljyn sekaan kerry. Kondensoituminen tapahtuu, kun kylmä metalli lämpiää, niinkuin kylmä olut suoraan pakkasesta, alkaa nopeasti lämpiessäön muodostamaan kosteutta pinnalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne moottoriöljyt pitää saada lämpöiseksi, eikä vain jäähdytinnesteen lämpötilat. Jäähdytinneste nyt lämpiää todella nopeasti, mutta jos haluaa öljyt sinne 90 asteen hujakoille, niin saakin ajaa moninkertaisen matkan.

Itse pyrin ajamaan kerran pari kuukaudessa öljyt sinne 80-90c lämpöihin, mutta jos polttista ei käytä, eli ajelee sähköllä, niin ei siitä sitten tarvitse stressata, kun ei siinä tilanteessa sitä kosteutta öljyn sekaan kerry.
Täällä expertit ovat kertoneet (sivu 497), että kondension takia sinne kertyy vettä myös, koska ei kuulemma suljettu järjestelmä.
 
Kyllä ne moottoriöljyt pitää saada lämpöiseksi, eikä vain jäähdytinnesteen lämpötilat. Jäähdytinneste nyt lämpiää todella nopeasti, mutta jos haluaa öljyt sinne 90 asteen hujakoille, niin saakin ajaa moninkertaisen matkan. Heitän nyt esimerkkinä lonkalta, mutta suht realistisen esimerkin. Lähdet kylmällä koneella ajelemaan maantiellä 0c kelissa 80kmh, niin veden lämmöt on 90c 4-5km ajon jälkeen. Öljyt saavuttaa saman lämmön 20-30km ajon jälkeen. Jos hybridiajolla polttis välillä sammuu, niin tietenkin saa ajella vielä pidempään. Vaihteiston lämpötila saavuttaa 50c tyyliin 60-70km ajon jälkeen. Cuprassa näkee siis jäähdytinnesteen, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn lämpötilan ja niitä on ajon aikaan tullut seurattua ihan mielenkiinnosta.

Itse pyrin ajamaan kerran pari kuukaudessa öljyt sinne 80-90c lämpöihin, mutta jos polttista ei käytä, eli ajelee sähköllä, niin ei siitä sitten tarvitse stressata, kun ei siinä tilanteessa sitä kosteutta öljyn sekaan kerry. Kondensoituminen tapahtuu, kun kylmä metalli lämpiää, niinkuin kylmä olut suoraan pakkasesta, alkaa nopeasti lämpiessäön muodostamaan kosteutta pinnalle.
Optimassa ei näe öljynlämpöjä tai ainakaan Car Scanner softasta, jäähdyytyste ku saavuttaa 51 astetta, ni lämpömittarin eka palkki herää.
Itel oli aikasemmin kaasupassatti, siit näki öljyn lämmöt, näillä talvikeleillä niidenkin saavuttaminen 50 asteeseen vaati noin 5 km ajon ja töihin saapuessa 13km jälkeen öljyn lämmöt oli 80 pintaan. Työmatkan loppupuolella noin 5km motaria. Eli ei öljyt tosiaan hetkessä lämpeä.
 
On kyllä selkeä käyttäjävirhe, jos näin töpselipolttiksella saa ajettua. Tämän virheen voi välttää sillä että :
A) Ajaa lyhyet ajot pelkällä sähköllä (jos auto ei tähän suostu.. niin se on sitten suunnitteluvirhe)
B) Ajaa kerta viikkoon "performance tilassa" bensalla, niin että moottoriöljyistä lähtee varmasti kosteus mäelle.
C) Ajaa myös pidempiä matkoja sähköllä&bensalla.

Ei kovin vaikeaa, tosin jos auton ajot eivät tähän sovellu, sittenhän se on väärä laite käytössä.
Suunnitteluvirhehän tuo on kun autolla ei voi vain ajaa. Tai no suunniteltua vanhenemista…
Toisaalta vesijäähdytetty turbo on vaikea niin kuumaksi että öljy alkaisi palaa kiinni.

Olisi ehkä syytä tässä keskustelussa tuoda esiin tarkoitetaanko perushybridiä vai ladattavaa hybridiä.
Vaikka onkin vesijäähdytetty niin pakopesän puoli voi olla 800-1000C (bensa), akseli ja laakerit 150-300C. Ei tuollaiset lämmöt öljylle hyvää tee.
Kyllä ne moottoriöljyt pitää saada lämpöiseksi, eikä vain jäähdytinnesteen lämpötilat. Jäähdytinneste nyt lämpiää todella nopeasti, mutta jos haluaa öljyt sinne 90 asteen hujakoille, niin saakin ajaa moninkertaisen matkan. Heitän nyt esimerkkinä lonkalta, mutta suht realistisen esimerkin. Lähdet kylmällä koneella ajelemaan maantiellä 0c kelissa 80kmh, niin veden lämmöt on 90c 4-5km ajon jälkeen. Öljyt saavuttaa saman lämmön 20-30km ajon jälkeen. Jos hybridiajolla polttis välillä sammuu, niin tietenkin saa ajella vielä pidempään. Vaihteiston lämpötila saavuttaa 50c tyyliin 60-70km ajon jälkeen. Cuprassa näkee siis jäähdytinnesteen, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn lämpötilan ja niitä on ajon aikaan tullut seurattua ihan mielenkiinnosta.

Itse pyrin ajamaan kerran pari kuukaudessa öljyt sinne 80-90c lämpöihin, mutta jos polttista ei käytä, eli ajelee sähköllä, niin ei siitä sitten tarvitse stressata, kun ei siinä tilanteessa sitä kosteutta öljyn sekaan kerry. Kondensoituminen tapahtuu, kun kylmä metalli lämpiää, niinkuin kylmä olut suoraan pakkasesta, alkaa nopeasti lämpiessäön muodostamaan kosteutta pinnalle.
Jep, Minissä kun lämpömittari nousee tavoitelämpöön, on öljyjen lämpötila 30-40C ja jäähdytysneste 50-70C.

Vettä tulee öljyn sekaan myös bensiinin palotapahtuman myötä.
Optimassa ei näe öljynlämpöjä tai ainakaan Car Scanner softasta, jäähdyytyste ku saavuttaa 51 astetta, ni lämpömittarin eka palkki herää.
Itel oli aikasemmin kaasupassatti, siit näki öljyn lämmöt, näillä talvikeleillä niidenkin saavuttaminen 50 asteeseen vaati noin 5 km ajon ja töihin saapuessa 13km jälkeen öljyn lämmöt oli 80 pintaan. Työmatkan loppupuolella noin 5km motaria. Eli ei öljyt tosiaan hetkessä lämpeä.
Tuota voi nopeuttaa jos lataa polttomoottorilla ajoakkua.

10km työmatkalla Minissä öljy 80-90C ja jäähdytysneste 98-102C kun ajaa sportilla, mikä myös lataa akkua.

Hybridinä öljyt 50-60C ja jäähdytysneste 70-80C
 
Vaikka onkin vesijäähdytetty niin pakopesän puoli voi olla 800-1000C (bensa), akseli ja laakerit 150-300C. Ei tuollaiset lämmöt öljylle hyvää tee.

Epäilen että vesijäähdytettyä turboa saisi tuollaisiin lämpöihin piiskattua, ja jos saakin, niin ei se moottori kyllä enää silloin sammu minkään automatiikan toimesta.

Tuo öljyn kiinnipalaminen turbon sisällä oli ongelma kasarilla, kun turbo oli öljyjäähdytteinen ja moottoriohjaus varsin puutteellinen, niin että saattoi helposti käydä laihalla. Tuon sitten kun heitti motarin taukopaikalle ja sammutti moottorin, niin turboja rikottiin.


Vettä tulee öljyn sekaan myös bensiinin palotapahtuman myötä.
Sanoisin että jokseenkin kaikki öljyyn tuleva vesi on polttoaineesta peräisin. Ei sinne moottorin sisään ilmankosteus juuri vaikuta.
 
Epäilen että vesijäähdytettyä turboa saisi tuollaisiin lämpöihin piiskattua, ja jos saakin, niin ei se moottori kyllä enää silloin sammu minkään automatiikan toimesta.

Tuo öljyn kiinnipalaminen turbon sisällä oli ongelma kasarilla, kun turbo oli öljyjäähdytteinen ja moottoriohjaus varsin puutteellinen, niin että saattoi helposti käydä laihalla. Tuon sitten kun heitti motarin taukopaikalle ja sammutti moottorin, niin turboja rikottiin.



Sanoisin että jokseenkin kaikki öljyyn tuleva vesi on polttoaineesta peräisin. Ei sinne moottorin sisään ilmankosteus juuri vaikuta.
Eihän tuohon tarvita muuta kuin pari reipasta mäkeä, missä pienen litratilavuuden moottorista piiskataan turbolla kohtuullinen suorituskyky irti.

En huomannut öljyn lämpöjä katsella kun pohjoisessa tuli käytyä, mutta aika hurjaa se oli vetää pitkä mäki ylös turbon vihellyksen sisälle kuuluessa ja sitten mäen laella moottori sammuksiin ja rullata alas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 464
Viestejä
4 610 257
Jäsenet
75 855
Uusin jäsen
Aramis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom