• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Elon Muskista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ne myynnit ole tainnut siitä nousta tammikuun jälkeenkään? Vai mikä olisi parempi analyysi myynneistä?
Porukka odotti uutta Yta minkä takia tämä pieni notkahdus myynneissä.

Toki toistaiseksi ei ole sekaan nostanut myyntejä entiselle tässä kuussa.
 
Kilpailu on myös koventunut, eli ei Teslalla enää ole sellaista hinta/laatu/ominaisuudet etumatkaa kuin aiemmin.
Onko se oikeasti niin paljon koventunut? Näkisin että markkinalla, siis sähköautomarkkinalla on varaa kasvaa kokonaisuutena. Markkinassa on vielä tilaa muille valmistajille ja markkinamuutos suuntaa sähköautoihin. Se tila otetaan muilta käyttövoimilta. Edelleen näkisin, että tuo toimarin perseily on se suurin syy.
 
Onko se oikeasti niin paljon koventunut? Näkisin että markkinalla, siis sähköautomarkkinalla on varaa kasvaa kokonaisuutena. Markkinassa on vielä tilaa muille valmistajille ja markkinamuutos suuntaa sähköautoihin. Se tila otetaan muilta käyttövoimilta. Edelleen näkisin, että tuo toimarin perseily on se suurin syy.
Kyllä, brändiarvo on kuluttajabisneksessä äärimmäisen tärkeää ja Musk tuhoaa sitä kovaa vauhtia. Mutta kyllä kilpailu on kiristynyt ja kiristyy koko ajan. Teslan etumatka 10 vuotta sitten oli lähes ääretön, nyt sitä ei enää juuri ole.
 
Näyttäisi Elonin tuki Trumpille tuottavan tulosta.
Firma millä on eniten L2 tason avustimen autoja liikenteensä ei tarvitse enää raportoida kolareita tai muita. Vain jos avustimen taso on L4 esim. Waymon tulee raportoida.
Eiköhän Robotaksi palvelu myös merkata olevan L2 tason juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Dogen vaikutuksista Elonin talouteen on tullut jo arviota: https://www.hsgac.senate.gov/wp-con...rity-Staff-Memorandum-Elon-Musk-Conflicts.pdf

"While the $2.37 billion figure represents a credible, conservative estimate, it drastically understates the true benefit Mr. Musk may gain from legal risk avoidance alone as a result of his position in government. In addition to the 25 pending matters the Subcommittee has not yet been able to quantify, Mr. Musk and his companies could gain millions or even billions more simply by avoiding the time, legal fees, and risk of being ordered to undertake remediation efforts or change labor practices. This figure also does not include the many billions of dollars that Mr. Musk and his companies could gain in other ways, including through new contracts they may secure or the competitive advantage they may gain by collecting intelligence on competitors."
 
Dogen vaikutuksista Elonin talouteen on tullut jo arviota: https://www.hsgac.senate.gov/wp-con...rity-Staff-Memorandum-Elon-Musk-Conflicts.pdf

"While the $2.37 billion figure represents a credible, conservative estimate, it drastically understates the true benefit Mr. Musk may gain from legal risk avoidance alone as a result of his position in government. In addition to the 25 pending matters the Subcommittee has not yet been able to quantify, Mr. Musk and his companies could gain millions or even billions more simply by avoiding the time, legal fees, and risk of being ordered to undertake remediation efforts or change labor practices. This figure also does not include the many billions of dollars that Mr. Musk and his companies could gain in other ways, including through new contracts they may secure or the competitive advantage they may gain by collecting intelligence on competitors."
Pistikö Musk trumpin valintaan jotain 230M, niin hyvä diili...
 
Muskille huhutaan etsittävän jo seuraajaa Teslan johtoon.
Luultavasti tästäkin johtajasta tulisi samanlainen "johtaja" kuin Xitterin pääjohtajasta, joka on täysin hiljaa Muskin vetäessä edelleen showta.
Onko pörssiyhtiössä tiukemmat vastuut ja riskit?

Mieleen tuli pari tapausta joissa toimari on joutunut vankilaan, oli lääkejuttuja ja kryptoja jne mutta luultavasti vankila ei katso titteliä vaan tekoja
 
Onko pörssiyhtiössä tiukemmat vastuut ja riskit?

Mieleen tuli pari tapausta joissa toimari on joutunut vankilaan, oli lääkejuttuja ja kryptoja jne mutta luultavasti vankila ei katso titteliä vaan tekoja
Pörssiyhtiö joutuu raportoimaan asioista julkisesti ja muutaman kuukauden välein. Tuo nyt ainakin suurin ero. Voi sanoo mitä haluaa firman taloudesta.
 
Muskille huhutaan etsittävän jo seuraajaa Teslan johtoon.
Luultavasti tästäkin johtajasta tulisi samanlainen "johtaja" kuin Xitterin pääjohtajasta, joka on täysin hiljaa Muskin vetäessä edelleen showta.
Elon Musk omistaa vain pienen osan Teslan osakkeista. Tilanne on ihan toinen kuin X:n kohdalla.
 
Onko pörssiyhtiössä tiukemmat vastuut ja riskit?

Mieleen tuli pari tapausta joissa toimari on joutunut vankilaan, oli lääkejuttuja ja kryptoja jne mutta luultavasti vankila ei katso titteliä vaan tekoja
Toimari on suoraan töissä käytännössä yhtiön hallitukselle ja yhtiön hallituksen on valinneet osakkeenomistajat yhtiökokouksessa. Jos toimarin toiminta ei miellytä niin hallitus voi heivata sen menemään tosta vain.
 
Alle 50% ei ole merkittävä omistus kuitenkaan jos hallinnollisia asioita ajattelee. Siksihän osakeyhtiöissä näkee paljon tätä 50,1 ja 49,9 omistussuhteita
Se ei välttämättä ole merkittävä osuus äänivallasta kun puhutaan listaamattomista/pienyrityksistä, joissa noita mainitsemiasi 50% + 1 osake ratkaisuja jonkun verran näkeekin, mutta kun puhutaan S&P 500 yhtiöistä niin onhan 20% melko massiivinen osuus. Sen lisäksi että osa äänestäjistä peesaa äänestyksissä suoraan suuromistajaa, niin läheskään kaikki osakkeenomistajat eivät äänestä. Esimerkiksi Teslan siirrosta Texasiin äänesti ~70% osakekannasta, ja väitän tarkistamatta että tämä oli poikkeuksellisen kova äänestysprosentti. Suomessahan on käytössä rekisteri yhtiöiden tosiallisista edunsaajista, jonne pääsee muun muassa 25% omistus- tai äänimäärällä. Vastaavaa ei käsittääkseni ole käytössä Yhdysvalloissa mutta ainakin Englannissa ja Kanadassa on, nimikkeellä people with significant control. 25% koska siinä hujakoilla voi, tilanteesta riippuen, suuromistajalla alkaa olemaan de facto määräysvalta yhtiössä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 120
Viestejä
4 758 863
Jäsenet
77 423
Uusin jäsen
Harje

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom