Keskustelua autotalleista

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 107
Vesihöyryn ja kosteuden määrä on valtava jos meinaat pesurilla pestä, kipsilevyseinät vettyy aika nopiaan roiskevesistä. Ilmanvaihto pitäs väkisin muuttaa poiston puoleen aktiiviseksi, ylimääräsestä vesimassasta pitäs päästä eroon ettei ne jää kaivoon, lämpötila nostettava myös tarpeeksi korkealle. Itse vetäisin letkun tallista pihalle jossa auton pesis aina kun pakkanen sallii (juokseva vesi ei jäädy kovin herkästi), ja sitten siirtäisin auton sisälle kuivumaan.
Seinät ei ole kuitenkaan gyproc seiniä vaan harkoista tehty, tasoitettu ja maalattu toki. Ilmanvaihto ja ilmeisesti jos kaivo ei vedä isoja määriä vettä kerralla niin tuottavat ongelmia...tallissa on n.10 astetta lämmintä näin pakkaskeleillä.asuintilat tuon yläpuolella joten talli on kiinni talossa.

Täytynee käyttää noita motopesuja yms talvisin ja pestä pihalla aina kun sää sallii.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Itse pesen tallissa autot talvisin, hierretty betonilattia, tallin koko 125m2 ja korkeutta 3m, öe kaivo, painovoimainen ilmanvaihto ja noin 15 astetta lämmintä. Vesihöyryä kertyy huuhtelussa jonkin verran mutta se poistuu kohtuu nopeasti. Kipsilevyseinät ei tuosta määrästä ole vielä moksiskaan. Kaksi autoa yleensä pesen peräkanaa. Ilmanvaihto voisi olla tehokkaampi kyllä, mutta näin on jo pesty autoja 6 vuotta ilman ongelmaa.
Ulkona ei kyllä auton pesusta tule pakkasessa mitään. Jo muutama aste pakkasta niin se auton pinta on niin kylmä että pesuaineet on jäässä siinä pinnassa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 107
Itse pesen tallissa autot talvisin, hierretty betonilattia, tallin koko 125m2 ja korkeutta 3m, öe kaivo, painovoimainen ilmanvaihto ja noin 15 astetta lämmintä. Vesihöyryä kertyy huuhtelussa jonkin verran mutta se poistuu kohtuu nopeasti. Kipsilevyseinät ei tuosta määrästä ole vielä moksiskaan. Kaksi autoa yleensä pesen peräkanaa. Ilmanvaihto voisi olla tehokkaampi kyllä, mutta näin on jo pesty autoja 6 vuotta ilman ongelmaa.
Ulkona ei kyllä auton pesusta tule pakkasessa mitään. Jo muutama aste pakkasta niin se auton pinta on niin kylmä että pesuaineet on jäässä siinä pinnassa.
Voisi sitä kerran kokeilla millasta kosteutta tulee ja katsoo jatkot sit sen mukaan. Ei pakkasella voi juu ulkona ainakaan pestä.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
98
Tulevassa asuinpaikassa on isohko puukenteinen piharakennus vm. 1985 jossa myös reilu 50-neliöinen kylmä autotalli/vaja johon mahtuis kaksi autoa. Noh, autoja on vain yksi joten jää nähtäväksi mitä kaikkea tuonne tullaan jemmaamaan. Fillareita ja jotain työkaluja, ehkä jotain työpöytää, päältäajettava leikkuri, ehkä joku pieni kuntoilunurkka.

Lattia on paljaalla betonilla. Millä se kannattais käsitellä, että ei pölyäisi ja ois helpompi siivota? Auton renkaiden alle sitten jotain laattoja tms?

Mitäs kustantaa nosto-ovet kauko-ohjaimella ja käyntiovella? Oviaukon mitta noin 3x3 metriä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 948
Lattia on paljaalla betonilla. Millä se kannattais käsitellä, että ei pölyäisi ja ois helpompi siivota? Auton renkaiden alle sitten jotain laattoja tms?
Imuroi teollisuusimurilla sen kaiken pölyn pois, ja sitten epoksilattiamaali pintaan.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 541
Temafloor 3000:sta tuli omaan autotalliin parin millin kerros niin ei oo niin nöpönuukaa jos vaikka leka tippuu lattialle tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 340
Mikäs olis hyvä ja halpa keino säilöä haravat, lapiot yms.
Nyt autotallin varastossa, mutta sinne voisi tehdä "maalausnurkan" niin tuollaiset kylmässä säilyvät kamppeet voisi tunkea pihalle johonkin varastoon. Ei haittaa vaikka sinne nyt joku päältäajettava leikkurikin mahtuisi kesällä tmv.
Tuon saa sen verran piiloon että estetiikallakaan ei nyt niin väliä ole. Kestävät pressutallit taitaa olla sen verran kalliita että sellaista ei taida kannattaa ostaa?
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
615
Mikäs olis hyvä ja halpa keino säilöä haravat, lapiot yms.
Nyt autotallin varastossa, mutta sinne voisi tehdä "maalausnurkan" niin tuollaiset kylmässä säilyvät kamppeet voisi tunkea pihalle johonkin varastoon. Ei haittaa vaikka sinne nyt joku päältäajettava leikkurikin mahtuisi kesällä tmv.
Tuon saa sen verran piiloon että estetiikallakaan ei nyt niin väliä ole. Kestävät pressutallit taitaa olla sen verran kalliita että sellaista ei taida kannattaa ostaa?
Itellä on haravat, lapiot, lumikolat, jne. ulkoseinällä talon päädyssä. Pohjoispääty ei näy tielle, eikä ole ns. oleskelupihan puolella, joten eivät häiritse esteettisesti ja ovat suojassa uv-valolta joka tahtoo joitakin muovilaatuja haurastuttaa. Siinä ne roikkuu kesät talvet, valmiina käyttöön kun tarttee. Jos jotain haluis tehdä, niin pienen lipan vois rakentaa päälle, mutta se on jo hifistelyä. Leikkuri on siten hankalampi, sille vois miettiä jotain roskakatoksen tyylistä ratkasua mihin iskis sitten nuo käsityökalut seinäkoukkuihin.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
365
Mikäs olis hyvä ja halpa keino säilöä haravat, lapiot yms.
Nyt autotallin varastossa, mutta sinne voisi tehdä "maalausnurkan" niin tuollaiset kylmässä säilyvät kamppeet voisi tunkea pihalle johonkin varastoon. Ei haittaa vaikka sinne nyt joku päältäajettava leikkurikin mahtuisi kesällä tmv.
Tuon saa sen verran piiloon että estetiikallakaan ei nyt niin väliä ole. Kestävät pressutallit taitaa olla sen verran kalliita että sellaista ei taida kannattaa ostaa?
Itsellä autotallissa toisella kyljellä "lisäsiipi"
Eli ihan 2x4 runko ja pelti päällä. Ei ole kummoisesti tehty, tolppakengät maassa ja jännevälitkin taisi vähän venyä. Silti toiminut hyvin jo 5v. Mitat on n.8x2m

Jos jotain nyt muuttaisin niin pellin sijasta valokate, on pohjoissivulla ja melkoisen pimeä välillä etsiä pienempää rojua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 363
Ah, vihdoin ikuisuusprojekti, uusi autotalli, sai rakennusluvan :)
Tulee ns. laajennuksena nykyisen tallin "jatkoksi". Nykyinen talli tosin jo muutettu omaksi kotitoimistoksi.

2 viikon valitusaika toki, mutta tässähän saa alkaa perustusten tekijää etsimään. Muuten tarkoitus ihan kaveriporukalla pistää kasaan.

Kooksi tulee 6,55m x 6,55m = ~43m2
Syvyys vähän ahdistaa, mutta ei voi mitään, nykyinen tallin syvyys määrittää. Mutta eiköhän tuo yhden auton talliksi ole ihan riittävän kokoinen jotta voi jotain värkkäilläkin.
Vanha oli kooltaan 3,7m x 6,55 = ~24m2 ja siellä ovet mahtuivat juuri ja juuri yhtäaikaa auki mutta sitten ei oikein päässyt autoa edes kiertämään. Ja työtaso oli vielä tallin päätyseinällä joka "vei" syvyyttäkin aika hyvin. Uuteen työtaso tulee sivuseinälle.

Saa nähdä jos tekisi tänne, tai toiselle foorumille, oikein projektitopicin. Jotain saattaisi jopa kiinnostaakin... ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 363
Ja vinkkejä tallin rakentamiseen saa laitella, kuitenkin aina jotain jää huomioimatta :p Ja varmaan on jengiä, ketkä ovat tallin rakentaneet ja huomanneet jälkikäteen puutteet perinteiseen tyyliin.
Pitää laittaa oma luonnos aiheesta vielä tänne, tsekkaan ensin onko se viimeisten plänien mukainen :D

- Tarpeeksi sähkörasioita
- Cat6 kaapelointi työpisteen nurkkaan, tuplarasia riittää. AiMesh node tulee myös.
- Voimavirta
- ILPpi tulee pääasialliseksi lämmönlähteeksi. Lattialämmitys pohdinnassa, sähköversio ainoa mahdollinen
- Lattian pinnaksi tulee joku epoksi, nykyiseen talliin/toimistoon sellainen tehtiin heti muutettaessa ja oli todella hyvä ja kestävä. Ehkä hiekkaa vähän enempi niin tulisi vähän kitkaa.
- Nosto-oven leveydeksi todennäköisesti 3m, silloin saa vielä normi kulkuovenkin tehtyä viereen.
- Vesipiste, itsellä ei vain käsitystä miten se tuolta kodinhoitohuoneesta saataisiin fiksusti otettua. Noh, sitä varten on LVI porukkaa :)
- Tulevan laajennuksen alla menee pääviemäri putki, siihen liitetään suoraa lattiakaivo öljynerotuksella. Näin kuulemma saa toimia(?).
- Nosturille en taida edes varausta tehdä, korkeus tulee olemaan ns. normi huonekorkeus, eli noin 250cm ja muutenkaan sellaisia remppoja en ole vielä tähän hätään koskaan harrastanut

Saa jatkaa :)
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 026
Ja vinkkejä tallin rakentamiseen saa laitella, kuitenkin aina jotain jää huomioimatta :p Ja varmaan on jengiä, ketkä ovat tallin rakentaneet ja huomanneet jälkikäteen puutteet perinteiseen tyyliin.
Pitää laittaa oma luonnos aiheesta vielä tänne, tsekkaan ensin onko se viimeisten plänien mukainen :D

- Tarpeeksi sähkörasioita
- Cat6 kaapelointi työpisteen nurkkaan, tuplarasia riittää. AiMesh node tulee myös.
- Voimavirta
- ILPpi tulee pääasialliseksi lämmönlähteeksi. Lattialämmitys pohdinnassa, sähköversio ainoa mahdollinen
- Lattian pinnaksi tulee joku epoksi, nykyiseen talliin/toimistoon sellainen tehtiin heti muutettaessa ja oli todella hyvä ja kestävä. Ehkä hiekkaa vähän enempi niin tulisi vähän kitkaa.
- Nosto-oven leveydeksi todennäköisesti 3m, silloin saa vielä normi kulkuovenkin tehtyä viereen.
- Vesipiste, itsellä ei vain käsitystä miten se tuolta kodinhoitohuoneesta saataisiin fiksusti otettua. Noh, sitä varten on LVI porukkaa :)
- Tulevan laajennuksen alla menee pääviemäri putki, siihen liitetään suoraa lattiakaivo öljynerotuksella. Näin kuulemma saa toimia(?).
- Nosturille en taida edes varausta tehdä, korkeus tulee olemaan ns. normi huonekorkeus, eli noin 250cm ja muutenkaan sellaisia remppoja en ole vielä tähän hätään koskaan harrastanut

Saa jatkaa :)
Riippuen harrastuksen tasosta, miettisin kuitenkin matalan saksinostimen mahdollisuutta, jolloin aika monet pikkujututkin kuten rengastyöt ovat helppoja tehdä. Jos järkevästi mahdollista, upotettuna, jolloin ei yhden auton tallissa johda siihen, että aina pitää kiivetä autolla nostimen päälle. Toki parilla hyvällä tunkilla ja pukilla pärjää silti pitkälle ja on vähemmän värkkäämistä rakennusvaiheessa.

Voimavirran lisäksi harkitsisin valmiutta sähköauton latausasemalle. Onpahan syötöt valmiina, jos tulee tarvetta.

Valaistus on tärkeä ja tasainen valon määrä helpottaa hommia melkoisesti.

Säilytystiloja tuskin voi olla koskaan liikaa, mutta hyvä miettiä mitä jo omistaa tai mitä aikoo hankkia, että löytyykö niille paikka. Itse en suosisi tallissa niin hirveästi avohyllyjä, koska kaikki siellä kerää pölyä ja likaa ajan saatossa. Suljettavat kaapit tässä mielessä parempia.

Lattiapinnasta paha sanoa muuta kuin, että harmillisen harvat pinnat kestävät pidemmän päälle yliajoa, varsinkin nastarenkailla. Lisäksi maantiesuola tuo omat haasteensa. Mutta toki betonin pinta pitää jotenkin sitoa, niin ei pölyä.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
615
Ja vinkkejä tallin rakentamiseen saa laitella, kuitenkin aina jotain jää huomioimatta :p Ja varmaan on jengiä, ketkä ovat tallin rakentaneet ja huomanneet jälkikäteen puutteet perinteiseen tyyliin.
Pitää laittaa oma luonnos aiheesta vielä tänne, tsekkaan ensin onko se viimeisten plänien mukainen :D

- Tarpeeksi sähkörasioita
- Cat6 kaapelointi työpisteen nurkkaan, tuplarasia riittää. AiMesh node tulee myös.
- Voimavirta
- ILPpi tulee pääasialliseksi lämmönlähteeksi. Lattialämmitys pohdinnassa, sähköversio ainoa mahdollinen
- Lattian pinnaksi tulee joku epoksi, nykyiseen talliin/toimistoon sellainen tehtiin heti muutettaessa ja oli todella hyvä ja kestävä. Ehkä hiekkaa vähän enempi niin tulisi vähän kitkaa.
- Nosto-oven leveydeksi todennäköisesti 3m, silloin saa vielä normi kulkuovenkin tehtyä viereen.
- Vesipiste, itsellä ei vain käsitystä miten se tuolta kodinhoitohuoneesta saataisiin fiksusti otettua. Noh, sitä varten on LVI porukkaa :)
- Tulevan laajennuksen alla menee pääviemäri putki, siihen liitetään suoraa lattiakaivo öljynerotuksella. Näin kuulemma saa toimia(?).
- Nosturille en taida edes varausta tehdä, korkeus tulee olemaan ns. normi huonekorkeus, eli noin 250cm ja muutenkaan sellaisia remppoja en ole vielä tähän hätään koskaan harrastanut

Saa jatkaa :)
Kuten tuossa Pete88 jo mainitsi, niin se nosturivaraus on kyllä hyvä tehdä, ainakin minun mielestä. Esimerkiksi 10cm syvennys lattiaan erotuskaivon ympärille, täyttää sitten 10cm puupalkeilla, tai metalliritilällä jos nosturia ei tule. Se helpottaa aivan kaikkea jos yhtään autojen kanssa harrastaa. Ja voi käyttää myös tarpeen mukaan sitten isona työalana hitsauksille tai puutöille, ja korkeus on parempi kuin lattialla värkkäily. Säästää selkää, varsinkin jos on tarkotus harrastella myös vanhoilla päivillä aikanaan, kun alkaa iän myötä paikat kolottamaan.

Täällä lausui vesiyhtiö omaa tallia suunnitellessa, että alle ei saa jäädä pääviemäriä, vaan pitäs viemäri siirtää, ja jos kaadot ei riitä, niin rakentaa pumppaamot. Kannattaa varmistaa viemärien linjaus ja kaadot ennen kuin alat pohjia tekemään. Jos kaatoa on tarpeeks, niin helppohan sitä on siirtää kun pohjia kaivelee.

Kaikki mitä Pete88 tuossa kirjas allekirjotan myös omalta osalta. Avohylly nou nou, valoa on hyvä olla liikaa kuin liian vähän, sopivasti eri kytkimille sarjoitettuna...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 363
Riippuen harrastuksen tasosta, miettisin kuitenkin matalan saksinostimen mahdollisuutta, jolloin aika monet pikkujututkin kuten rengastyöt ovat helppoja tehdä. Jos järkevästi mahdollista, upotettuna, jolloin ei yhden auton tallissa johda siihen, että aina pitää kiivetä autolla nostimen päälle. Toki parilla hyvällä tunkilla ja pukilla pärjää silti pitkälle ja on vähemmän värkkäämistä rakennusvaiheessa.

Voimavirran lisäksi harkitsisin valmiutta sähköauton latausasemalle. Onpahan syötöt valmiina, jos tulee tarvetta.

Valaistus on tärkeä ja tasainen valon määrä helpottaa hommia melkoisesti.

Säilytystiloja tuskin voi olla koskaan liikaa, mutta hyvä miettiä mitä jo omistaa tai mitä aikoo hankkia, että löytyykö niille paikka. Itse en suosisi tallissa niin hirveästi avohyllyjä, koska kaikki siellä kerää pölyä ja likaa ajan saatossa. Suljettavat kaapit tässä mielessä parempia.

Lattiapinnasta paha sanoa muuta kuin, että harmillisen harvat pinnat kestävät pidemmän päälle yliajoa, varsinkin nastarenkailla. Lisäksi maantiesuola tuo omat haasteensa. Mutta toki betonin pinta pitää jotenkin sitoa, niin ei pölyä.
Tuosta nosturista kyllä moni sanonut samaa. Nelipilari ei ainakaan tule mahtumaan niin että sitä voisi hyödyntää täysin. Mutta saksi kyllä mahtuisi... Pistetään tämä vielä mietintämyssyyn :)
Ahjoo, kahdelle sähköauton latauspisteelle katoksen puolelle tehdään varaukset. Unohtui mainita, että oli jo listalla. Hyvä muistutus! Vaikkakin vieläkin aika kovasti bensan nimeen vannon ;)

Säilytystiloja, ts. hyllyjä/kaappeja, on kovasti pyöritetty. Paikka niille selvä, mutta tosiaan missä "muodossa" ne tulee onkin toinen juttu. Kaapit olisivat kyllä parhaat, pitäisi vain löytyää just passelit vanhan kunnon "lihalaatikon" syvyyden mukaan. Kaapistot vaan perhanan kalliita nekin.

Kuten tuossa Pete88 jo mainitsi, niin se nosturivaraus on kyllä hyvä tehdä, ainakin minun mielestä. Esimerkiksi 10cm syvennys lattiaan erotuskaivon ympärille, täyttää sitten 10cm puupalkeilla, tai metalliritilällä jos nosturia ei tule. Se helpottaa aivan kaikkea jos yhtään autojen kanssa harrastaa. Ja voi käyttää myös tarpeen mukaan sitten isona työalana hitsauksille tai puutöille, ja korkeus on parempi kuin lattialla värkkäily. Säästää selkää, varsinkin jos on tarkotus harrastella myös vanhoilla päivillä aikanaan, kun alkaa iän myötä paikat kolottamaan.

Täällä lausui vesiyhtiö omaa tallia suunnitellessa, että alle ei saa jäädä pääviemäriä, vaan pitäs viemäri siirtää, ja jos kaadot ei riitä, niin rakentaa pumppaamot. Kannattaa varmistaa viemärien linjaus ja kaadot ennen kuin alat pohjia tekemään. Jos kaatoa on tarpeeks, niin helppohan sitä on siirtää kun pohjia kaivelee.

Kaikki mitä Pete88 tuossa kirjas allekirjotan myös omalta osalta. Avohylly nou nou, valoa on hyvä olla liikaa kuin liian vähän, sopivasti eri kytkimille sarjoitettuna...
Pitääpä nyt tuolta LVI suunnitelma ntekijältä kysäistä, pääsuunnittelija kyllä sanoi että mun idealla pitäisi toimia ihan hyvin.
Toisaalta nytkin pääviemäri menee tämän nykyisen tallin alta. Nykyinen talli on kiinni talossa, ja talliosa on vielä ihan maanvaraisella perustuksella. Eli käytännössähän mikään ei muutu?
Samoten päävesiputki menee pääviemärin vierellä.

Sadevesi- sekä salaojakaivoja pitää siirtää. Joutunee myös laittamaan toisen josta sitten molemmista putket kaupungin hulevesiviemäriin, tulee sen verta lähelle tuota meidän katua tämä laajennus (johon siis poikkeuslupaa piti anoa) että nykyisen kaivon siirtäminen vain tallin seunustalle ei tule onnistumaan.

Suoraan sanottuna mulle nämä perustusten teot ja sadevesiputkihommelit on täysin hepreaa. Sitten kun mainitut tehty, niin jollain tapaa alkaa osaamista olemaan, jota tullut vain kavereiden projekteissa apuna olleena :D
Joten pahoittelut jos sanamuodot ei välttämättä ole ihan oikein :p
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 033
@mailman
Autofixarien piireistä poimittuna, valoja on hyvä suunnitella mahdollisuuksien mukaan myös seinäpinnoille. Jos vaikka autoa korjaa tai vahailee niin pelkkä yläpuolinen valo jättää melkoisesti varjoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 363
Aijoo tuohon valaistukseen unohdin ottaa kantaa, joku sen muukin jo mainitsi.
Niitäkin on aika paljon piirretty. Mitat kun ovat tuon 6,55x6,55m, niin tarkoitus 1,5m putki laittaa pituussuuntaisesti 4 riviä, ja jokaisessa rivissä 3 putkea. Varsinkin autopaikan kohdalla mittailla kaksi riviä niin, että ne tulevat auton sivujen "yli" eivätkä turhaan sitä auton kattoa vain valaise, vaan sivustaa enemmän.
Varaukset ainakin myös takaseinälle.
Ja ohjaukset kolmella kytkimellä.

Työpisteelle sitten erikseen ledinauhaa/putkea tms.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 026
Siltanosturit ovat aika arvokkaita, enkä yhden auton autotalliin sellaista hankkisi kokonsa vuoksi, ellei ole ehdotonta tarvetta noin järeään nosturiratkaisuun. Mieluummin kaksipilarinostin lattiavapaana, jos miettii vaihtoehtoja. Mutta ei sen nosturin kanssa kannata liikaa päätä vaivata. Mieti omia tarpeita, eikä sitä nosturia kannata sinne talliin ottaa tilaan ottamaan, jos sille ei ole oikeita tarvetta. Jos ensisijainen tallin käyttökohde on auton säilytys ja kevyt laittaminen, on se nosturi vaan tiellä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 948
matalanosturi, kun laittaa upotukseen lattiassa, ei ole mitenkään tiellä. En itse ainakaan jättäisi laittamatta. Nää maksaa jotain 2,5-3,5ke.

Taidettiin mainita niin toimii myös kätevinä työtasoina joiden korkeutta voi säätää.

1710260738411.png
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 107
Täällä kun keskustelu käy myös näistä saksinostimista niin vaatiiko se aina jonkinlaisen varauksen ennen kuin lattia on valettu vai uskaltaako käyttää näin jälkikäteen? Olen miettinyt tuollaisen hankkimista mutta en sitten tiedä voiko betoni pettää jossain vaiheessa ja muutenkaan onko renkaiden kausivaihtoon järkevää hankkia parin tonnin vempelettä
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
615
Täällä kun keskustelu käy myös näistä saksinostimista niin vaatiiko se aina jonkinlaisen varauksen ennen kuin lattia on valettu vai uskaltaako käyttää näin jälkikäteen? Olen miettinyt tuollaisen hankkimista mutta en sitten tiedä voiko betoni pettää jossain vaiheessa ja muutenkaan onko renkaiden kausivaihtoon järkevää hankkia parin tonnin vempelettä
Jos yhden auton renkaita varten hommaa, niin ei se itteään takasin maksa. Heti jos on useampi auto kahdesti vuodessa renkaanvaihdossa, ja haluaa esimerkiks vaihtaa öljyt, pestä alustan kunnolla pari kertaa vuoteen, jne. niin kyllä se on rahansa arvonen pitkässä juoksussa.

Hyvä sille ois olla laatassa kantokykyä tarpeeksi, mutta jälkikäteen asennettuna voi laittaa kontaktipisteiden alle esimerkiksi pinta-alaltaan isot & järeät metallilaatat, jotka jakaa painoa laajemmalle alueelle.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 107
Jos yhden auton renkaita varten hommaa, niin ei se itteään takasin maksa. Heti jos on useampi auto kahdesti vuodessa renkaanvaihdossa, ja haluaa esimerkiks vaihtaa öljyt, pestä alustan kunnolla pari kertaa vuoteen, jne. niin kyllä se on rahansa arvonen pitkässä juoksussa.

Hyvä sille ois olla laatassa kantokykyä tarpeeksi, mutta jälkikäteen asennettuna voi laittaa kontaktipisteiden alle esimerkiksi pinta-alaltaan isot & järeät metallilaatat, jotka jakaa painoa laajemmalle alueelle.
No toisaalta puolison autossa takuu loppunut ja ajattelin tuon öljyjä alkaa vaihdella itse, ainakin väliöljyn vaihdot eli siis kahden auton renkaat 2x vuodessa ja satunnaisia öljynvaihtoja niin luulisin että hyvin pitkälti tuohon nuo hommat jäisivät.

Tollanen upotus olisi todella hieno mutta en ala jälkikäteen sellaista tekemään vaikka se varmaan olisi kohtuu helppo tehdä timanttisahalla ja piikkikoneella mutta kun lattialämmitysputket menee siellä niin en ala riskejä ottamaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 948
Täällä kun keskustelu käy myös näistä saksinostimista niin vaatiiko se aina jonkinlaisen varauksen ennen kuin lattia on valettu vai uskaltaako käyttää näin jälkikäteen?
Ei vaadi kuin jonkun tietyn paksuuden siltä betonilaatalta, mikä nyt kauhean montaa senttiä tainnut olla.

Itsellä siirrettävä matalanostin. Tämä ei siis vaadi kuin paksun suoran betonilattian alleen. ts ei upotuksia, ei reikiä, ei muuta. Ei-siirrettävät mallit taas pitäisi pultata lattiaan kiinni, eli tarvitaan reikien tekoa, mutta tämä on ihan ok kans, haittana vaan että nuo luiskat on sitten jossain tapauksissa vähän tiellä:



1710276721388.png


Ehkä enemmän siis haittoina tämmönen kuin hyötynä just siks ettei ole upotettuna. Mikäli käyttö on pelkkää renkaanvaihtoa tai harvakseltaan öljynvaihtoa. Tosin jos ne tollasella tekee niin onhan ne mukava sitten tehdä, kun napista vaan auto ylös ja alas vrt että pyörit tunkin kanssa ympäri autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 107
Ei vaadi kuin jonkun tietyn paksuuden siltä betonilaatalta, mikä nyt kauhean montaa senttiä tainnut olla.

Itsellä siirrettävä matalanostin. Tämä ei siis vaadi kuin paksun suoran betonilattian alleen. ts ei upotuksia, ei reikiä, ei muuta. Ei-siirrettävät mallit taas pitäisi pultata lattiaan kiinni, eli tarvitaan reikien tekoa, mutta tämä on ihan ok kans, haittana vaan että nuo luiskat on sitten jossain tapauksissa vähän tiellä:





Ehkä enemmän siis haittoina tämmönen kuin hyötynä just siks ettei ole upotettuna. Mikäli käyttö on pelkkää renkaanvaihtoa tai harvakseltaan öljynvaihtoa. Tosin jos ne tollasella tekee niin onhan ne mukava sitten tehdä, kun napista vaan auto ylös ja alas vrt että pyörit tunkin kanssa ympäri autoa.
Nii, olis tuossa se oma siirtely sitten pois ja paikalle aina kun sitä käyttää. Onko tuota raskas siirrellä?
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 026
Nii, olis tuossa se oma siirtely sitten pois ja paikalle aina kun sitä käyttää. Onko tuota raskas siirrellä?
Ei noita voi käytännössä siirtää kuin tallin sisällä betonilattialla niissä rajoissa kun tilaa on. Eli aika rajallinen tuo siirrettävyys pienessä tallissa on. Fiksuin ehkä sellaiseen talliin, missä syvyys riittää nostimen siirtoon tarvittaessa tallin perälle, jolloin kun nostin ei ole käytössä, autolla ei tarvitse ajaa siihen päälle.

Jos tulee tuollainen siirreltävä nostin, niin niitä ei tosiaan pultata lattiaan ja oikeastaan tuollaisella paino jakaantuu aika tasaisesti koko lattiapinnalle, jolloin pistekuorma on melko varmasti vähemmän kuin esim. tunkilla. Kunhan lattia on normaalisti valettu, niin nostimen kanssa ei pitäisi kyllä olla ongelmia. Eri asia on, jos haluaa kaksipilarinostin tai upotettavan saksinostimen. Ensimmäinen edellyttää pulttaamista lattiaan ja mielellään vähän vahvempaa raudoitusta. Jälkimmäinen vaatii upotuksen tekemisen lattian tekovaiheessa.

Yksi vaihtoehto on quick jack, jonka voi halutessaan nostaa vaikka seinälle, kun sitä ei tarvitse. Vaikka nostin on kiva, on siitä paljon vaivaakin, varsinkin jos se on tuollainen liikuteltava malli. Joko sen päälle pitää ajaa ja/tai se on muuten pienessä tallissa ajoittain tiellä. Lisäksi itse en ostaisi noita parin tonnin kiinan nostureita, kun en vaan voi henkeäni niiden varaan luottaa. Tämä tosin täysin oma subjektiivinen näkökantani asiaan ja tiedän monen pärjäävän varsin hyvin tuollaisella edullisemmalla nostimella.

Bendpak:lla voi olla mielenkiintoisia vaihtoehtoja pieneen talliin. Lisäksi jos tekee mieli haaveilla autotalleista, niin Youtubesta Obsessed Garage kanava tutkintaan.
 
Liittynyt
13.12.2019
Viestejä
32
Itsellä matalanostin (ei upotettu) ja QuickJack, vanhempi malli. Perus renkaanvaihtoon, öljyihin jne. itselle QuickJack ylivoimainen. Nykyinen malli ilmeisesti nostaa vielä vähän korkeammalle, vaikka tuolla vanhemmallakin pärjää. Matalanostimen päälle ajaminen on hieman tympeää ja tarkkaa touhua matalalla autolla. Isommat rempat - oma case entisöinti - paljon mukavampaa matalanostimella.

Omani ostin Mikko Raiski/MR-tuote Oy:ltä, tuli viallisena (laskurele sökö), eivät vastanneet enää mihinkään yhteydenottoihin. Ei tuota huvita siirtää yhtään, onneksi sain korjattua itse. Osassa mitä katsoin etsiessäni turvalukot olivat niin hentoisia etten itse hirvaisi mennä auton alle. Vaikka tuo on toiminut moitteetta, nykyään ostaisin ns. merkkituotteen jos vain rahat riittää.

QuickJack:n huonoin puoli on vähäinen säädettävyys korkeudessa (ja tietenkin ramppien tiellä olo kuten matalanostimessakin)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 363
Ihanan kallista rakennusluvan hinta, 1441e :D
Uusi rakennus tai laajennus; 820e, kokonaisala 43x7e= 301e, vähäinen poikkeaminen 320e
Laskukin tuli vaikka valitusaika vielä ensi perjantaihin asti voimissaan.

Maanantaina Vastaava Mestari ja pääsuunnittelija tulevat pohtimaan perustustapaa. Tarkoitus olisi kaikki tällainen saada huhtikuun aikana alta pois, ja päästä vapun jälkeen hommiin. Toki riippuu vähän miten nuo lumet sulavat. Rakennuspaikalla vielä pitkästi toistametriä lunta :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 948
Saako autotalliin asentaa tämmösen vehkeen pysyväksi lisälämmittimeksi? (Ohjaten pakokaasut ulos putkea pitkin) Mitä ongelmia voi tulla jos näin tekee?

On tullu käytettyä pakkasilla semmosta pakokaasut talliin puhaltavaa lämppäriä lisälämmitykseks mutta aina häirinnyt se pakokaasujen hengittely mikä tuskin on hyvästä.. Vaikka häkämittari ei dieselistä värähdä niin kaikkea pienhiukkasta ja muuta sontaahan siitä lähtee joka tapauksessa.


1711187935864.png
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
615
Täållä päästiin aloittelemaan :)

Jos juhannukseen mennessä olisi antura valettu niin olisi jeppis.
Suoraan olemassa olevan kylkeen ilman hajurakoa? Vaatiko mimmosia rakennesuunnitelmia tai palokatkon lisäystä, vai meneekö "bolt-on" nykyisen seinäkoolauksen kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 363
Suoraan olemassa olevan kylkeen ilman hajurakoa? Vaatiko mimmosia rakennesuunnitelmia tai palokatkon lisäystä, vai meneekö "bolt-on" nykyisen seinäkoolauksen kanssa?
Juu suoraan kylkeen, jossa on vanha talli joka tosin muutettu jo viime kesänä omaksi kotitoimistoksi.
Ihan ns. oikeat suunnitelmat vaati, ja seinät/katto EI30 luokituksen omaavalla palolevyllä. Vaikka tuo vanhakin on jo moisilla. Ja menee myös ihan bolt-on nykyisen seinän kanssa :)
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 459
matalanosturi, kun laittaa upotukseen lattiassa, ei ole mitenkään tiellä. En itse ainakaan jättäisi laittamatta. Nää maksaa jotain 2,5-3,5ke.

Taidettiin mainita niin toimii myös kätevinä työtasoina joiden korkeutta voi säätää.


Autotalli suunnitteilla ja syksyllä todennäköisesti rakenteilla. Muutama kysymys:
- onko suosituksia lattiatasoon upotettavista nostureista?
- onko suosituksia pinnoitteesta, joka kestää myös nastat?

Kaverilla oli epoksilattia ja nastat söi sitä niin, että piti vuoden-kahden jälkeen laittaa muovimatot lattialle.

Suunniteltu huonekorkeus 2,7m.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Autotalli suunnitteilla ja syksyllä todennäköisesti rakenteilla. Muutama kysymys:
- onko suosituksia lattiatasoon upotettavista nostureista?
- onko suosituksia pinnoitteesta, joka kestää myös nastat?

Kaverilla oli epoksilattia ja nastat söi sitä niin, että piti vuoden-kahden jälkeen laittaa muovimatot lattialle.

Suunniteltu huonekorkeus 2,7m.
Ainoa pintaratkaisu joka toimii nastojen kanssa kohtuullisen pitkäikäisesti on betonipintaan hierrettävät pinnoitteet, mitä käytetään parkkihalleissa yms. Ikuisia nekään ei toki ole, mutta kovuus ja kulutuskestävyys on eri luokkaa kuin epokseissa.

Tosiasiassa jotkut ajourille sijoitettavat kumimatot ja perus epoksipinnoite vois olla ihan kätevä ratkaisu.

Nostureista en osaa antaa suosituksia, muuten kuin että tiedän tollasia lattiaan upotettavia saksinostimia olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 363
Kaivurikuskilla vähä kiirettä ollut oikeissa palkkatöissä.
Nyt mennään tässä. Kolme kulmaa jo korossaan.
Yksi pirun iso kibi neljännessä nurkassa, hoidettava joku halkaisemaan se.
Samoten hsy pitää soittaa siirtämään vesimittari, tulee uuteen talliin jotta saa veden sinne. Just Puuilosta hain 40mm vesiputkea.
Kannattanee tuo vesiputki johonki suojaputkeen laittaa, jotta teoriassa olisi edes vaihdettavissa jos sellainen tarve tulee?
 

Liitteet

Liittynyt
27.07.2020
Viestejä
121
Mites autotallitietäjät suhtautuisi tällaiseen asiaan:

Ostin 1,5 vuotta sitten uudehkon talon, jossa on autotalli. Myyjä ei kuulemma ollut autoa koskaan tallissa pitänyt. Yhden talven pidettyä ymmärrän ehkä syyn. Ei ilmanvaihtoa, ei viemäreitä, ei kaatoja. Auton vedet valuu talon seinien rakoihin ja ilmankosteus hipoo sataa - myös kesäisin. Lumista autoa en tietenkään ajanut sisään, mutta en toki joka kerta kuivannut autoa lokasuojia ja renkaita myöten ennen sisään ajoa. Lattia sinne päin tasainen, eli jonnekin tulee lammikot jo osa alueista johtaa vedet talon reunoilla lattialistojen ali rakenteisiin. ILP lämmityksenä.

Sen nyt huomasin kuvio tarkemmin tutkineena, että ilmastointia autotalliin ei ole tehty lainkaan, vaikka lupakuvissa ne oli piirretty. Kysyin, että miten tässä kohteessa oli varmistettu, että rakennus sopii käyttötarkoitukseensa, eli autotalliksi, niin eipä siihen saatu vastausta. Sanoivat vain, että kuivan auton sinne voi ajaa. Noh, asutaan toki Jyväskylässä, joka on hyvin suomenkaltainen paikkakunta ja täällä sataa vettä ja on talvikin...

Jotain tälle pitäisi tehdä, jotta autoa saa pidettyä tallissa. Hirveästi ei rahaa viitsisi laittaa ja myyjältä tietenkin pakolliset korjaukset hänen piikkiinsä. Rakentajan ja myyjän vastuuta kumpaakin on vielä useita vuosia jäljellä.

Kuva tuosta tallin piirustuksista.
 

Liitteet

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 948
Jälkikäteen melkonen homma tehdä viemäröinnit ja muut.

Täällä käytännössä aivan sama homma. Huippupuhallin kyllä löytyy. Harvakseltaan päällä. Käytännössä painovoimainen ilmanvaihto. Ollutkin talven harrastetilana. Ja sisälle tuodaan vain autoja jotka ei ole ajossa jatkuvasti.

Keväällä ja syksyllä se talli kuitenkin on kuivempi ne kosteat aamut/yöt, joten ei haittaa silloin tuoda autoa sisälle kuivempaan. Lämpimästä moottorista muuten tulee mukavasti lämpöä talliin, näkyy mittareissa tallin sisällä lämmönnousuna.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
365
Mites autotallitietäjät suhtautuisi tällaiseen asiaan:

Ostin 1,5 vuotta sitten uudehkon talon, jossa on autotalli. Myyjä ei kuulemma ollut autoa koskaan tallissa pitänyt. Yhden talven pidettyä ymmärrän ehkä syyn. Ei ilmanvaihtoa, ei viemäreitä, ei kaatoja. Auton vedet valuu talon seinien rakoihin ja ilmankosteus hipoo sataa - myös kesäisin. Lumista autoa en tietenkään ajanut sisään, mutta en toki joka kerta kuivannut autoa lokasuojia ja renkaita myöten ennen sisään ajoa. Lattia sinne päin tasainen, eli jonnekin tulee lammikot jo osa alueista johtaa vedet talon reunoilla lattialistojen ali rakenteisiin. ILP lämmityksenä.

Sen nyt huomasin kuvio tarkemmin tutkineena, että ilmastointia autotalliin ei ole tehty lainkaan, vaikka lupakuvissa ne oli piirretty. Kysyin, että miten tässä kohteessa oli varmistettu, että rakennus sopii käyttötarkoitukseensa, eli autotalliksi, niin eipä siihen saatu vastausta. Sanoivat vain, että kuivan auton sinne voi ajaa. Noh, asutaan toki Jyväskylässä, joka on hyvin suomenkaltainen paikkakunta ja täällä sataa vettä ja on talvikin...

Jotain tälle pitäisi tehdä, jotta autoa saa pidettyä tallissa. Hirveästi ei rahaa viitsisi laittaa ja myyjältä tietenkin pakolliset korjaukset hänen piikkiinsä. Rakentajan ja myyjän vastuuta kumpaakin on vielä useita vuosia jäljellä.

Kuva tuosta tallin piirustuksista.
Yleensä noihin porataan vain ~110mm räppänät vastakkaisiin kulmiin. Ja sen varmasti saat myyjän piikkiin, mutta itse ehkä askartelisin jonkun kanavapuhaltimen tai paxin siihen aikanaan syntyvään reikään.
Lattiakaivoa jos ei ole kuvissa niin sellaista et sinne helpolla tule saamaan.
Eihän rakennusluvassa sattumoisin ole autokatos/harrastetila?

E: itsellä tallissa kumisuikaleet joihin liimasin samaa mattoa palat reunoihin. Ei poista ongelmaa, mutta vesi on tarvittaessa helppo liipata pihalle. Tuollaista kuljetinmattoa saa yleensä hakea ilmaiseksi pois miltä tahansa lähialueen louhokselta
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 887
Yleensä noihin porataan vain ~110mm räppänät vastakkaisiin kulmiin. Ja sen varmasti saat myyjän piikkiin
Tämänkin kanssa voi olla vähän niin ja näin kun kyllähän sen ostaessa on jo pystynyt näkemään että ilmanvaihto puuttuu.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
19
Täälläkin lämmin autotalli ilman viemäröintiä ja kaatoja. Ilmanvaihto on painovoimainen eli räppänät kyllä löytyy. Pidän autoa tallissa kesät talvet. Ratkaisin kosteusongelman hankkimalla auton alle suojan, joka kerää vedet ("Auto Floor Guard") ja lisäksi tallissa pöhisee ilmankuivain. Hyvin on tällä systeemillä pysynyt kosteudet kurissa.

Jos talli on kylmä niin en pitäisi siellä käyttöautoa kun siinä ei toimi painovoimainen ilmanvaihto eikä kuivain.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
615
Tämänkin kanssa voi olla vähän niin ja näin kun kyllähän sen ostaessa on jo pystynyt näkemään että ilmanvaihto puuttuu.
Tämä. Myyjä on vastuussa ennen kaikkea piilevistä vioista, mutta tässä on varmasti pystyny tallia ennen ostoa tarkastaessa huomaamaan, että ei ole lattiakaivoa eikä ilmanvaihtoakaan. Todella hyvä jos myyjä tuon ilmanvaihdon kustantaa, ei ole paha rasti tehdä reiät vastakkaisiin nurkkiin, mutta hankalaksi jos rupeaa niin voi olla mielenkiintonen keissi.
 
Liittynyt
27.07.2020
Viestejä
121
Kiitos vinkeistä. Autotalli on virallisesti autotalli ja siinä on kevyellä kipsilevyseinällä erotettu kylmä varasto (käytännössä sama rakennus eikä osastointia välissä), talli on lämmin ja edellinen piti +8c asteessa. Itse +18c, koska pakkasella kylmä auto vetäsee sen niin tiukasti pakkaselle, että ILP ei siitä hevillä tokene.

Täytyy tuo Auto Floor nyt tsekata. Tarviiko Autofloorin maton alle korottaa kumilistoilla, jotta vesi ei valu sieltä yli vai toimiiko se ihan sellaisenaan? Tuollaisen "altaan" kanssa varmasti joku kosteuden poistaja tai paxi sen painovoimaisen kanssa. Kaivoahan tuohon ei varmasti saa, mutta joku ratkaisu täytyy tehdä, tai sitten jättää autotallin käyttö autotallina.

Rakennustarkastajalle soitin tänään, niin se totesi ilmanvaihdon puuttumisesta, että "ei siinä tarkastuksessa ehdi kaikkea huomaamaan, että sori siitä". Tämä sama talo, niin oli jäänyt suihkusta kaadot tasaisiksi. Tätäkään ei tietenkään huomattu - ei lopputarkastus, enkä minä. Kastellin talo, niin tulivat sitten ulkopuolisen kuntotarkastusraportin jälkeen korjaamaan "takuuseen". Tässä on myyjänä ollut rakennuttaja, eli sitä rakentajan vastuuta on vielä yli 6 vuotta jäljellä. Rakennus pitäisi olla hyväksyttyjen kuvien mukaan rakennettu, jos ei niin homma on kesken.

Tuo ilmastoinnin puuttuminen on hankala juttu huomata, jos ei ole ammattilainen talojen rakentamisessa. 2022 oli semmonen vuosi, että 30 min aikaa käydä katsomassa talo. Siitä pari vuorokautta aikaa laittaa tarjous käteisellä tai taloja ei saanut. Aika kiittämätön aika ostaa taloja. Ei siinä nähnyt lukemattomia huonosti tehtytjä kohtia talosta. Ne paljastui vasta viikkojen tutkimisen jälkeen. Kuvatkin sai vasta kinuamisen jälkeen kuukausia kauppojen jälkeen.

Jos jotain hyvää, niin ainakin autotalin ostamisessa viisastuu. Harmillisesti taas jälkiviisautta...
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
19
Tarviiko Autofloorin maton alle korottaa kumilistoilla, jotta vesi ei valu sieltä yli vai toimiiko se ihan sellaisenaan?
Siinä on korotetut reunat ja ovat riittäneet itsellä pitämään vedet matolla eli toimii itsenäisesti. Mutta nastarenkaita se ei pidemmän päälle kestä eli talveksi pitää laittaa päälle kumista suojamattoa myös suojaamaan tuota Autofloorguardia.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
102
Jos tuo olisi oma talli niin piikkaisin seinänreunat karheaksi, valaisin sinne 5*5cm "jalkalistan" ja sitten karhennus+ tasoitus loppulattialle siten että vedet lähtee edes jollainlailla ovea kohti/edes johonkin muualle kuin seinän sisälle.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 315
Tämänkin kanssa voi olla vähän niin ja näin kun kyllähän sen ostaessa on jo pystynyt näkemään että ilmanvaihto puuttuu.
Olen samaa mieltä, IV:n puute näkyy paljain silmin eikä kyse ole siis piilevästä viasta. Kyllä sillä ostajallakin pitää olla vastuuta kun vanhaa ostaa.
Tiedätkö onko autotalleihin viemärit pakollisia? (Tossa kuvassahan ei ollut lattiakaivolle merkintää)

Muutenkin auton pitäminen tallissa talvella on aika huono idea. (Tossakin taisi olla ulkokatos sitä varten? )
Ruostuvat tallissa suotta, koska eivät kuivu kuin pitempään siellä ollessaan ilman kallista ilmankuivausta, riittääkö edes silloin vain yö siihen on?
Lämmin talli on hyvä olla olemassa, koska siellä voi korjata/huoltaa autoaan lämpimässä sekä tilaa voi käytää harrastustilana. Itsellänikin isotalli ja silti
autot ulkonan jossa erillinen autopistorasia lämmitykselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2020
Viestejä
121
Tuo korotusreunoille kans hyvä idea! Ei tulisi tuota ongelmaa maton ja nastojen kanssa. Olisi myös pitkäkestoisempi ratkaisu. Työläämpi, mutta ei välttämättä kovin paljoa kalliimpi. Juuri nyt vain toisessa autossa nastat, mutta voi se tilanne olla joskus, että kumpikin on nastoilla.

Itse suosisin pelkkiä katoksia autoille. Lämpimät piharakennukset sitten erikseen, kunnolla tehtyinä. Tässä mun tontilla se piha on niin tyhmä että toisen auton saa katokseen ja toinen on pakko ajaa talliin. Muuten mieluummin säilyttäisin kummankin ulkona kesät talvet.

Tää talo ei tosiaan ole vanha, jos on 2020 valmistunut. Rakennusvalvontakin myönsi että mokasi tarkastuksessa, kun ei vai ehtinyt kaikkea katsoa.. Talo pitää tehdä hyväksyttyjen kuvien mukaan ja vastaten käyttötarkoitusta, jos näin ei ole, niin rakennuttaja vastaa 10 vuoden ajan.

Se mitä puolessa tunnissa voi näytön aikana talosta nähdä on aika minimaalista. Kaiken lisäksi siinä ollaan katsomassa kotia perheelle eikä tekemässä lopputarkastusta.

Mutta jos keskitytään tässä ketjussa nyt enemmän sitten tuohon oikeaan dilemmaan, eli miten saadaan lämmin, ilman kaivoa ja kaatoja oleva autotalli toimimaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 315
Tuo korotusreunoille kans hyvä idea! Ei tulisi tuota ongelmaa maton ja nastojen kanssa. Olisi myös pitkäkestoisempi ratkaisu. Työläämpi, mutta ei välttämättä kovin paljoa kalliimpi. Juuri nyt vain toisessa autossa nastat, mutta voi se tilanne olla joskus, että kumpikin on nastoilla.

Itse suosisin pelkkiä katoksia autoille. Lämpimät piharakennukset sitten erikseen, kunnolla tehtyinä. Tässä mun tontilla se piha on niin tyhmä että toisen auton saa katokseen ja toinen on pakko ajaa talliin. Muuten mieluummin säilyttäisin kummankin ulkona kesät talvet.

Tää talo ei tosiaan ole vanha, jos on 2020 valmistunut. Rakennusvalvontakin myönsi että mokasi tarkastuksessa, kun ei vai ehtinyt kaikkea katsoa.. Talo pitää tehdä hyväksyttyjen kuvien mukaan ja vastaten käyttötarkoitusta, jos näin ei ole, niin rakennuttaja vastaa 10 vuoden ajan.

Se mitä puolessa tunnissa voi näytön aikana talosta nähdä on aika minimaalista. Kaiken lisäksi siinä ollaan katsomassa kotia perheelle eikä tekemässä lopputarkastusta.

Mutta jos keskitytään tässä ketjussa nyt enemmän sitten tuohon oikeaan dilemmaan, eli miten saadaan lämmin, ilman kaivoa ja kaatoja oleva autotalli toimimaan.
Kuviesi mukaan tosta ei puutu kuin noi poistoilman reiät seinään. Enkä usko, että saat niitä pakolla myyjää maksamaan, kun kerran on käyttöön otettu ja olet tilanteen voinut halutessasi nähdä. Toi tila pitää merkitä autotallikisi kuviin, jotta mm. vakuutusyhtiö hyväksyy että tilassa voi autoa pitää ja lupaviranomaisen tulee tarkistaa, että tila täytää palomääräykset.
Muille: tarjousta tehdessään voi asettaa ehtoja, että saa katsoa ennen lopullista kauppaa kohteen tarkemmin. Sinua tämä ei auta.

Onko sulla tietoa pitääkö autotallissa olla nykyään lattiakaivo? Jos ei, niin eikös tuolla voi autoa pitää kun tuuletuksen laittaa kuntoon?

Ongelmaasi, koska autoa on ns.pakko pitää:
-Hommaa auto, jossa on kunnon sinkitys runkogossa (ei ruostu niin helposti)
-Lattialle voit tehdä auton kohdalle esim. muovimatosta "kaukalon" joka rajaa sulamisvedet "auton alle" (tarkkailet sitten ettei maasta nouse kosteutta maton alle)
mopilla sitten aamulla lähtiessään kuivaa jos on tarvetta.
-hommaat kosteutta poistavan IV-koneen niitä saa pieniäkin, joika voi laittaa talliisi halvimmat eivät olle kovin kalliita.

Jos kaivon ja kaadon teet muistaakseni silloin tarvitaan myös rasvanerotuskaivo ja se on sen verran kallis kokonaisuus, etten itse ole sellaista tehnyt, vaikka käteväähän
se olis auto tallissa pestä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 373
Täälläkin lämmin autotalli ilman viemäröintiä ja kaatoja. Ilmanvaihto on painovoimainen eli räppänät kyllä löytyy. Pidän autoa tallissa kesät talvet. Ratkaisin kosteusongelman hankkimalla auton alle suojan, joka kerää vedet ("Auto Floor Guard") ja lisäksi tallissa pöhisee ilmankuivain. Hyvin on tällä systeemillä pysynyt kosteudet kurissa.

Jos talli on kylmä niin en pitäisi siellä käyttöautoa kun siinä ei toimi painovoimainen ilmanvaihto eikä kuivain.
Mikä ilmankuivain? Kannattaako hankkia, minkä hintaluokan? Poistopuhallin on, mutta talvella kylmättää tallin äkkiä ylikäytettynä
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
19
Mikä ilmankuivain? Kannattaako hankkia, minkä hintaluokan? Poistopuhallin on, mutta talvella kylmättää tallin äkkiä ylikäytettynä
Taisi olla Wilfa-merkkinen, muistaakseni n. 20 l/vrk poistava. Ei siis mikään valtava, mutta on ajanut asiansa kun en pääsääntöisesti aja autoa monta kertaa vuorokaudessa lumisena sisään. Näiden hinnat tuntuvat elävän. Välillä saa reilusti alle 200 eurolla ja välillä saa maksaa tuplasti. Laskeskelin joskus, että energiankulutuksen kannalta ei pitäisi ainakaan hirveästi hävitä ilmankuivaimen käytöllä talvella kun olen sitten pitänyt painovoimaisen ilmanvaihdon venttiileitä pienemmällä tai jopa kokonaan kiinni. Hukkalämpö kuivaimesta menee tallin lämmitykseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 550
Viestejä
4 308 621
Jäsenet
71 872
Uusin jäsen
Alexj

Hinta.fi

Ylös Bottom