Keskustelua autotalleista

Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Olisi tarve lämpimälle autotallille ja katselin noita valmisratkaisuja esim muurame autotalli 64kt 32 000euroa pystysvalmis. Onko kellään kokemuksia kyseisestä tallista? Onko nuo merkittävästi kalliimpia, kuin raksa Esan laittas rakentamaan tarjouksena?

Tilava yhden auton talli, autokatos sekä tilava ikkunallinen varasto. Autotallin ja varaston välisen seinän voi jättää asentamatta, jolloin tilasta voidaan tehdä yhtenäinen isohko työskentelytila. Rakennuksen kokonaispinta-ala yhteensä 64 m². Varaston sisäpinta-ala 13m². Autotallin sisäpinta-ala 20.5 m² Tarvittava rakennusoikeus 39m²





Mites tuollaisen kylmän tallin muuttaminen lämpimäksi. Eristeet seinään ja kovaa ajoa? Tarvitaanko sinne välttämättä mitään viemäröintiä? Riittääkö ilmalämpöpumppu seinään ja tuuletus röörit niin haihtuu sulaneet lumet sitä kautta pois? Viemäröinnillä juuri tarkoitan, että pitääkö sulaneet vedet mennä lattiasta johonkin vai riittääkö siinä, että ne haihtuu pois.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 613
Itse kilpailutin vajaa vuosi sitten kourallisen noita valmispakettimestoja ja päädyin lopulta teettämään pitkästä tavarasta. Kyllä se ainakin omien laskelmieni mukaan selvästi halvemmaksi tuli. Toki vaatii sen että löytää hyväksi toteamansa tekijän.

Karkeasti jos muistelen, niin itellä tais olla kylmänä pystytettynä katon kanssa ja ulkopaneloituna ikkunoineen ovineen jotain 30-35 ke luokkaa ilman perustuksia ne valmispaketit mitä kysyin. Pitkästä tehtynä työ oli luokkaa 12ke ja vastaaviin rakennustarvikkeisiin meni suunnilleen toinen mokoma.

Itse teetin tallin aluksi kylmäksi ja teen siihen itse eristykset. Eli seinät vaan kakkoskutosesta niin mahtuu lätkimään 150 mm villan väliin. Hiekan/öljynerotuskaivon heitin lattiaan että autojen sulamisvedet yms pääsee tarvittaessa valumaan sinne. Tuuletusräppänä seiniin ja tarvittaessa oveen niin että ilma vaihtuu riittävästi, sitten itse meinasin laittaa vielä kanavapuhaltimen poistoon tehostukseksi. Lämmitykseksi tulee myöhemmässä vaiheessa ILP. Muutamalla kaverilla moinen toteutus ja on toiminut ihan hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Valmistalleista ei ole kokemusta,oman tein itse pitkästä tavarasta.Mutta semmoinen yleishavainto että kannattaa suunnitella tarkkaan ja huomioida myös mahdolliset muuttuvat tarpeet.Onko tarkoitus asua talossa pitempään ja onko tarkoitus harrastaa esim. puutöitä,autonkorjausta ym..Itseä on koko ajan v...nut kun tuli tehtyä liian pieni kahden auton talli,ulkomitat 6x8m.Metrikin leveyteen ja pari pituuteen helpottaisi käyttöä kovasti,eikä 0.5-1 metriä olisi korkeuteenkaan olisi liikaa kustannuksia nostanut
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 613
Valmistalleista ei ole kokemusta,oman tein itse pitkästä tavarasta.Mutta semmoinen yleishavainto että kannattaa suunnitella tarkkaan ja huomioida myös mahdolliset muuttuvat tarpeet.Onko tarkoitus asua talossa pitempään ja onko tarkoitus harrastaa esim. puutöitä,autonkorjausta ym..Itseä on koko ajan v...nut kun tuli tehtyä liian pieni kahden auton talli,ulkomitat 6x8m.Metrikin leveyteen ja pari pituuteen helpottaisi käyttöä kovasti,eikä 0.5-1 metriä olisi korkeuteenkaan olisi liikaa kustannuksia nostanut
Omien kokemusten mukaan tämä harmitus tulee enemmän tallissa harrastavalle jossain vaiheessa joka tapauksessa, luuli sitten ottavansa muuttuvat tarpeet huomioon kuinka hyvin tahansa :lol: Itse otin tämän huomioon suunnittelemalla tallin myöhemmin laajennuskelpoiseksi, sen lisäksi että rakensin niin ison mihin rahat tässä kohtaa riittivät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Onko @Juha Kokkonen tuohon sun talliin piirretty palo-ovi tallin ja varaston väliin? Jos on, tuliko se mukana vai hommaatko erikseen?
Täytyisi vaan omaan vastaavanlaiseen talliin puhkaista aukko ja muistelen että siinä on ek/tupla kyprokki tuossa väliseinässä, niin kaipa siihen palo-ovi vaaditaan..
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 613
Onko @Juha Kokkonen tuohon sun talliin piirretty palo-ovi tallin ja varaston väliin? Jos on, tuliko se mukana vai hommaatko erikseen?
Täytyisi vaan omaan vastaavanlaiseen talliin puhkaista aukko ja muistelen että siinä on ek/tupla kyprokki tuossa väliseinässä, niin kaipa siihen palo-ovi vaaditaan..
On piirretty EI30 ovi ja se on jo ostettuna odottamassa asennusta. Olisko 300 euroa suunnilleen maksanu. Väliseinään tosiaan tuplakipsi, täälläpäin riitti ainakin ihan perus, ei tarvinnu olla EK.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
On piirretty EI30 ovi ja se on jo ostettuna odottamassa asennusta. Olisko 300 euroa suunnilleen maksanu. Väliseinään tosiaan tuplakipsi, täälläpäin riitti ainakin ihan perus, ei tarvinnu olla EK.
Eli joku tuollainen: Palo-ovi Wicco 9x21 EI 30/30 dB oikea
No ei ihan älyttömiä maksa. Luulin oikeasti että olisi vähintään tuplaten tuon, joten ihan sama jos tuollainen tullaan vaatimaan :)
Niin tosiaan, siinä täytyy olla joko yksi EK, - tai normaali tuplana.. Ei siis erikoiskovaa tuplana.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 613
Eli joku tuollainen: Palo-ovi Wicco 9x21 EI 30/30 dB oikea
No ei ihan älyttömiä maksa. Luulin oikeasti että olisi vähintään tuplaten tuon, joten ihan sama jos tuollainen tullaan vaatimaan :)
Niin tosiaan, siinä täytyy olla joko yksi EK, - tai normaali tuplana.. Ei siis erikoiskovaa tuplana.
Joo, olisko ollut Starkista joku tällänen: Palo-ovi JW810 9x21 laaka valkoinen oikea | STARKin verkkokauppa

Jos olis EI60, niin sitten ei taida riittää edes se tupla. Jostain muistan kuulleeni, että jonkun kuntien rakennusvalvonta/paloviranomainen saattaisi vaatia myös EK:n tuplana, mutta käsittääkseni tuo tupla-perus on aika yleisesti käytössä ja riittäväksi todettu.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Joo, olisko ollut Starkista joku tällänen: Palo-ovi JW810 9x21 laaka valkoinen oikea | STARKin verkkokauppa

Jos olis EI60, niin sitten ei taida riittää edes se tupla. Jostain muistan kuulleeni, että jonkun kuntien rakennusvalvonta/paloviranomainen saattaisi vaatia myös EK:n tuplana, mutta käsittääkseni tuo tupla-perus on aika yleisesti käytössä ja riittäväksi todettu.
En tiedä onko niissä kohteissa joihin oon ite ollut väliseiniä tekemässä vaatimuksen perusteena ollut enemmän äänieristävyys vai paloluokitus, mutta yleensä on tehty (mm. toimistorakennuksiin) että alle N ja päälle EK, molemmin puolin ja villa runkotolppien välissä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 613
En tiedä onko niissä kohteissa joihin oon ite ollut väliseiniä tekemässä vaatimuksen perusteena ollut enemmän äänieristävyys vai paloluokitus, mutta yleensä on tehty (mm. toimistorakennuksiin) että alle N ja päälle EK, molemmin puolin ja villa runkotolppien välissä.
Itsellä on kanssa villa osastoivan seinän sisässä, ei tosin olisi pakollinen, mutta sitä sattui jäämään yli muualta.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
174
Aloittajan laittaman kuvan kanssa lähes identtinen talli nousi pihaan 2015-2016. Talli tuli elementteinä ja eristettynä. Mitat n. 6m*9m. Talliosa on käytännössä harrastetilana ja auto asuu katoksessa, sitä ei ole kertaakaan ajettu sisään. Rungon hinta oli noin 18k€ ja sisälti rahdin ja toimituksen. Perustusten hintaa en nyt löydä. Kaikki työ pystyttämistä ja perustusten kaivamista lukuunottamatta tuli tehtyä itse.

Tässä vaiheessa sanoisin, että lisää tilaa voisi aina olla. Toisaalta lisätilaa syntyy, kun vähitellen parantelee järjestystä. Nykyisellään päätyvarastossa on halkoja, niille parempi paikka olisi oma varasto, joten se on vähän suunnittelussa seuraavaksi. Väliseinä varaston ja tallin välillä olisi voinut jäädä rakentamatta. Se olisi ehkä tilan monikäyttöisyyttä parantanut.

Pikaedit: Verkkopiuha olisi pitänyt kaivaa talliin rakennusvaiheessa. Nyt on vain kämäinen WiFi, jota tallin metalliovi vielä osaltaan tehokkaasti vaimentaa.
 

vihviuh

Tukijäsen
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
63
Suunnittelin sukulaiselle tallin kappaletavarasta. Hän oli kysellyt tarjoukset useammalta tallitoimittajalta eri variaatioina ja kappaletavarasta tehden tuli selkeästi halvemmaksi. Kyseisessä tapauksessa perustukset tulivat ostettuna palveluna, mutta runko ja talli muutoin itse tehden. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota noiden valmistallien materiaaleihin sillä runkona voi olla aika kapeaa tavaraa ja ilman lisäkoolausta eristeelle jää vähän tilaa (sikäli mikäli haluaa hifistellä lämmityskustannusten kanssa).

Omien kokemusten mukaan kappaletavarasta tehden tulee halvemmaksi vaikka palkkaisi tallille ulkopuolisen tekijän. Toki vaatii materiaalien kilpailuttamista yms. eli lisätyötä itselle.

Viemäröintiin liittyy paikallisia eroja (rakennusvalvonnan tulkinnat). Oikean vastauksen viemäröinnin tarpeellisuudesta saat siis ainoastaan paikalliselta rakennusvalvojalta. Suosittelen laittamaan öljyn- ja hiekanerotuskaivon suoraan, harmittaa jälkikäteen varmasti mikäli et asenna sitä.

Edit. Virke jäi kesken..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Ehdottomasti viemäri ja samantien myös vesipiste. Öljyn- ja hiekanerotuskaivo ei montaa satasta maksa, niin heti kun rakennusvaiheessa tekee niin ei kamalasti lisäkuluja tule. Käyttömukavuus taas nousee huomattavasti kun se vesi ja viemäri tallista löytyy.

Kuten tuossa aikaisemmin jo mainittiin, niin tänä päivänä myös se ethernetti tai parikin kannattaa samantien sinne talliinkin vetää, vaikka ei heti käyttöön tulisikaan.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Voiko autotalliin tehdä betonilaatan myös jälkeenpäin, kun seinät ja katto on jo pystyssä? Olen ymmärtänyt, että voi tehdä myös lopuksi?
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
Finnfoamillakin on montaa erilaista eristetta. Kyllä sinne FF-PIR (uretaani) on ihan järkevä jo laittaa, perus XPS (polystyreeni) ei ole ihan niin hyvä lämmöneriste, vaikka toki parempi kuin villa ja edullisempi kuin uretaanieristeet, en silti sokeasti lähtisi vain Finnfoamia ostamaan, noita uretaanilevyjä on monella eri valmistajalla ja kannattaa vertailla/kilpailuttaa hintoja.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
309
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
uretaanilla ja villalla saat ihan samat eristävyydet, toista pitää vaan laittaa paksummin jotta eristävyys on sama. Eli siis seinän paksuus on se ratkaiseva tekijä, sekä tietysti käytettävissä oleva raha
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
uretaanilla ja villalla saat ihan samat eristävyydet, toista pitää vaan laittaa paksummin jotta eristävyys on sama. Eli siis seinän paksuus on se ratkaiseva tekijä, sekä tietysti käytettävissä oleva raha
Eli käytännössä siis uretaanilla saat paremman eristävyyden, koska seinän paksuutta ei vaan voi kasvattaa loputtomiin.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Onko tietoa miten hommat menee jos haluaa kaivon lämpimään talliin sulamisvedelle ? Onko pakko tehdä sitten heti viemäröinnit vai olisiko jotain muuta keinoa? Nuo hiekkaerottimet varmaan vaatii sen viemärin teon jos laittaa sellaisen? Tallissahan ei ole vesipistettä.
 

vihviuh

Tukijäsen
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
63
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
uretaanilla ja villalla saat ihan samat eristävyydet, toista pitää vaan laittaa paksummin jotta eristävyys on sama. Eli siis seinän paksuus on se ratkaiseva tekijä, sekä tietysti käytettävissä oleva raha
En lähde laittamaan eristeitä paremmuusjärjestykseen, mutta kaikille eristeille on oma paikkansa. Kuten @Rimmon totesi niin villalla ja uretaanilla päästään samoihin eristävyyksiin paksuutta säätämällä.
100 mm FF-PIR lämmönvastus vastaa hyvin lähelle 170 mm Parocin Extraa.

Eli käytännössä siis uretaanilla saat paremman eristävyyden, koska seinän paksuutta ei vaan voi kasvattaa loputtomiin.
Mikäli rakenteen kokonaispaksuus ei sanele eristeen paksuutta niin Suomessa voidaan huoletta eristää villalla energiatehokkaita talleja sekä taloja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 418
Onko tietoa miten hommat menee jos haluaa kaivon lämpimään talliin sulamisvedelle ? Onko pakko tehdä sitten heti viemäröinnit vai olisiko jotain muuta keinoa? Nuo hiekkaerottimet varmaan vaatii sen viemärin teon jos laittaa sellaisen? Tallissahan ei ole vesipistettä.
Saatetaan vaatia öljynerotuskaivokin :cigar2:
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Mikäli rakenteen kokonaispaksuus ei sanele eristeen paksuutta niin Suomessa voidaan huoletta eristää villalla energiatehokkaita talleja sekä taloja.
Yli 250mm paksu eristekerros vaan on villalla käytännössä niin työläs toteuttaa että jos sinä ei riitä u-arvo, niin tulee halvemmaksi/helpommaksi siirtyä uretaanieristeisiin.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
309
Yli 250mm paksu eristekerros vaan on villalla käytännössä niin työläs toteuttaa että jos sinä ei riitä u-arvo, niin tulee halvemmaksi/helpommaksi siirtyä uretaanieristeisiin.
Autotalliin tuskin on edes järkevää laittaa yli 250mm villaa seiniin, vaikka olisi täyslämmin talli. Itse ennemmin laittaisin yläpohjaan enemmän puhallusvillaa kuin paksuntelisin tarpeettomasti seiniä tai laittaisin tallin seiniin kalliita uretaanilevyjä.
Suurin lämpöhäviö talleissa yleensä taitaa tulla nosto-ovesta ja ilmanvaihdosta.

Puuinfon sivuilla on excel jolla voi laskea erilaisten rakenteiden u-arvoja. Sillä voi vaikka hahmotella että mikä on vielä järkevä toteuttaa ja mikä ei.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 705
Mulla lähtee syksyllä talliprojekti käyntiin niin, että autokatos+varasto kombosta duunataan väliseinä poistamalla ja ulkoseinät rakentamalla umpitalli. Valmis betonilaatta löytyy ja reunoilla kulkee katoksen sisäänmenoa lukuunottamatta sokkeli samassa valussa.

Joudun väliseinän alta ja sisäänajosivun puolelta vähän piikkaamaan tuota sokkelia, jotta saan autolle paikan vähän keskemmälle, kun nyt 5,5m leveällä sisäänajosivustalla 3m leveä aukko katokselle toisessa laidassa ja 2,5m umpinaista varastoa. Aion tallin oven sijoitella niin, että auton saa ajettua n. 0,8-1m toisesta laidasta, jolloin auton toiselle puolelle jää se n. 1,5-1,7m niin mahtuu harrasteauton ympärillä touhuamaan, mutta jää myös tilaa työtasoille.
 
Liittynyt
09.10.2021
Viestejä
52
Minkäslaisia lämmitys- ja ilmanvaihtoratkaisuja teillä on lämpimään autotalliin? Tai miten on järkevin tapa tehdä?

Itsellä ensimmäinen talvi tulossa lämpimän autotallin kanssa. Tallissa on konvektiopatterit ja kytkimestä manuaalinen poistopuhallin. Mietin, että riittääkö tuo kuivattamaan loskamärän auton riittävän hyvin? Talliin käynti vain nosto-ovesta, joten ilma vaihtunee tehokkaasti kun sen avaa. Lämpötila tallissa on nyt säädetty noin 15 asteeseen.

Mieleen tuli monia tapoja joilla kuivatusta voisi parantaa, mutten (vielä) tiedä onko tarvetta tai onko mikä ylipäänsä järkevää...
  1. Lämpöpattereiden vaihto öljytäytteisiin, jotta lämpöä säilyisi vaikka ovea avaa.
  2. Ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla, esim Mitsubishi Lossnay VL-100 tai vastaava
  3. Ilmalämpöpumppu, ainakin saisi hyvän lämmityksen hyötysuhden ja kuivattaisi kai samalla?
  4. Jossain suositeltiin pelkästään ilmankuivainta; tämän hukkalämpöhän menisi suoraan tallin lämmitykseen myös
Pitää nyt yhden talven yli ainakin katsella miten nykyinen ratkaisu toimii, mutta voihan tässä vähän varautua etukäteen. Kommentteja, kannattaako ajatella jotain yllä olevista parannuksista? Onko mitkä toimivia ja taloudellisesti järkeviä toteuttaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 037
Minkäslaisia lämmitys- ja ilmanvaihtoratkaisuja teillä on lämpimään autotalliin? Tai miten on järkevin tapa tehdä?

Itsellä ensimmäinen talvi tulossa lämpimän autotallin kanssa. Tallissa on konvektiopatterit ja kytkimestä manuaalinen poistopuhallin. Mietin, että riittääkö tuo kuivattamaan loskamärän auton riittävän hyvin? Talliin käynti vain nosto-ovesta, joten ilma vaihtunee tehokkaasti kun sen avaa. Lämpötila tallissa on nyt säädetty noin 15 asteeseen.

Mieleen tuli monia tapoja joilla kuivatusta voisi parantaa, mutten (vielä) tiedä onko tarvetta tai onko mikä ylipäänsä järkevää...
  1. Lämpöpattereiden vaihto öljytäytteisiin, jotta lämpöä säilyisi vaikka ovea avaa.
  2. Ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla, esim Mitsubishi Lossnay VL-100 tai vastaava
  3. Ilmalämpöpumppu, ainakin saisi hyvän lämmityksen hyötysuhden ja kuivattaisi kai samalla?
  4. Jossain suositeltiin pelkästään ilmankuivainta; tämän hukkalämpöhän menisi suoraan tallin lämmitykseen myös
Pitää nyt yhden talven yli ainakin katsella miten nykyinen ratkaisu toimii, mutta voihan tässä vähän varautua etukäteen. Kommentteja, kannattaako ajatella jotain yllä olevista parannuksista? Onko mitkä toimivia ja taloudellisesti järkeviä toteuttaa?
Ilmalämpöpumppu kuivaa ilmaa ainoastaan viilennystilassa, ei lämmitystilassa. Käytännössä tavat kuivata ilmaa ovat ilmankuivain tai ilmanvaihto. Ilpillä saa hoidettua lämmityksen tehokkaasti, mutta kosteus pitää silti poistaa jotenkin muuten. Käytännössä järkevät vaihtoehdot ovat varmaan 2, 3+2 tai 4. Ilpin kannattavuus vaatii jonkinmoista sähkönkulutusta jotta investointi olisi kannattava.

P.S. Ei omakohtaista kokemusta, pelkkää insinöörin järjellä ajattelua.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 676
Mikäli tallissa on lattiakaivo mitä vahvasti suosittelen niin lämmitykseen ilppi ja muutoin perus painovoimainen ilmanvaihtokin riittää. Jos lattiakaivoa ei ole niin sulamisvesien kosteusmäärä on niin suuri että jonkinlainen ilmankuivain on pakko olla poistamaan kosteutta.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
121
Mulla tallissa sähköpatterit, ILP ja ilmankuivain. Autot tallissa aina talvella. ILP auttaa laskemaan lämmityskuluja, kuivain kosteutta. Patterit varalle. On se vaan luksusta lähteä lämpimästä ja kuivasta tallista :love:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 705
Kyllähän ilpin lämmittämä sisäilma sitoo kosteutta reilusti jolloin ilmanvaihtokin kuivaa tallin vai monellako on ongelmia että ajaa talvikelillä auton talliin illalla ja aamullakin olis märkä lattia lämpimässä tuulettuvassa tallissa...
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Kyllähän ilpin lämmittämä sisäilma sitoo kosteutta reilusti jolloin ilmanvaihtokin kuivaa tallin vai monellako on ongelmia että ajaa talvikelillä auton talliin illalla ja aamullakin olis märkä lattia lämpimässä tuulettuvassa tallissa...
ILP mullakin tallissa, yleensä talvella pidän vain ylläpitolämpöjä, eli +8 astetta. Jos enemmän oleskelua tallissa, niin silloin lisää lämpöjä. Autot kyllä "tarkenee" tuolla pienemmälläkin lämmöllä, mutta eihän ne täysin kuivia ole ja varmaan tuppaa ruostumaankin helpommin kuin jos säilyttäisi ulkona pakkasessa. Mutta se ja sama, vain käyttöautoista kyse. Lattialla yleensä vielä aamulla on sulamisvesiä lattialla, siis niitä jotka ei ole lattiakaivoon valuneet. Tiedä sitten oisko lattia täysin kuiva jos pitäisi enemmän lämpöjä ilp:llä.
 
Liittynyt
25.05.2020
Viestejä
39
Autotallin sisäpinta-ala 20.5 m²
Sanoisin että 20.5 neliöinen talli on turhan pieni. Auton ovia hankala avata ja tuskinpa työpöytää saa sopimaan auton etupuolelle, varsinkaan että siinä mahtuisi tekemään mitään jos auto tallissa.

Sanoisin että minimissään pituutta 7m ja leveyttä 4m, niin vähän mahtuu auton ympärilläkin liikkumaan. Myös nosto-ovi kannattaa olla vähän leveämpi kuin se kapein mahdollinen 180cm. Helpottaa ajamista, ja helpompi kävellä auton sivustalle vaikka peräkontti olisi nosto-ovessa kiinni.
Mielestäni nosto-oven kaverina kannattaa olla pieni käyntiovi talliin, jotta siellä on helppo piipahtaa hakemassa/viemässä autoon unohtunut kauppakassi, eikä aina tarvitse nosto-ovea kolistella..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 343
Mulla on 67 neliöö talli, lämmitys hoituu ilpillä. Kosteudenpoistajaa en ole tarvinnut vaikka lämpöjä on pelkkä ylläpitolämpö. Toki käyttöautot on pihalla, eikä talliin ole tarkoitus ajellakaan joka päivä märkiä loskaisia autoja vaan se on lähinnä puuhastelu, harrastetila ja säilytyspaikka mahdolliselle harrasteautolle, mönkkärille yms vekottimille. Käyttikset saa maata pihalla kesät talvet, niille voisi toki ehkä jonkun katoksen väkästellä.
 
Liittynyt
09.10.2021
Viestejä
52
Kiitos kommenteista. Perehdyin asiaan vähän viikonloppuna, muistelin fysiikan oppeja ja päädyin aikalailla samaan kuin monilla kuulosti olevan.

Laskeskelin olettaen tyypillisen eteläsuomalaisen talven -5 °C ulkona ja tallissa sisällä olisi +15 °C, 100 % kosteudella sisällä olisi noin 12.9 g/m^3 kosteutta ja ulkona 3.3 g/m^3. Tämä tekisi 50 m^3/h ilmanvaihdolla (joka on noin kolmasosa tuosta minun tallin puhaltimen nimellistuotosta...) kosteutta poistuisi 480 g. Vuorokaudessa siis yli 11 litraa. Olettaen että ilma pysyy kosteana, eli kosteuden saa lattian lätäköstä haihtumaan...

Tuon 50 m^3/h ilmamäärän lämmittämiseen 20 °C verran menisi energiaa 333 W joka tekisi 8 kWh vuorokaudessa. Suunnilleen saman verran käyttävät muutaman satasen ilmankuivaimet, joille luvataan kuivatusta 20l/vrk, yleensä yli 25°C lämpötilassa, kun taas 15 °C tuotto tippuu radikaalisti, ehkä puoleen?

Lisäksi laskin että auton, esimerkissä 1400 kg terästä, lämmitys talliin ajaessa 20 °C verran kuluttaisi vajaa 4 kWh. Jos koko tallin (esim 50 m^2 --> 125 m^3) ilma vaihtuu kun nosto-oven avaa ja ajaa talliin, niin sen ilman lämmitykseen menisi 0.8 kWh / kerta. Jos auton mukana tulee vaikkapa 5 kg jäätä, niin sen sulattaminen ja lämmittäminen oli pyöreästi 0.5 kWh. Todellisuus lienee vähän eri koska auton moottori ja sisätilat ovat lämpimät, mutta ainakin suuntaa-antavat lukemat.

Eli johtopäätöksenä, ilmanvaihto lienee tehokkain tapa kuivata ilmaa, kunhan kosteuden saa jotenkin siirtymään pinnoilta ilmaan. Eli tarvittaisiin ilmankiertoa auton ympärille, vaikka jollain erillisellä puhaltimella. Toisaalta ilmaa ei kannattaisi turhaan siirtää, joten puhallin kannattaisi olla kosteusanturilla ohjattu, ja pyöriä vain kun on liian kosteaa (esim. yli 70 %?). Tällä pääsisi jo suhteellisen hyvään kokonaisuuteen. Ilmalämpöpumpulla lienee suurempi merkitys kokonaiskulutukseen kuin LTO:lla koska esim. auton lämmitys ja ovien availu vie suhteellisen paljon energiaa, joten se lienisi järkevä investointi myös. LTO kannattanisi vain, jos ilmanvaihdon haluaa jostain syystä pitää jatkuvasti päällä (ja tällöinkin joku kunnon kone, osassa pikkukoneista oli kielletty käyttö alle -10°C ulkolämpötiloissa jos sisällä on kosteaa...).
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Minä tein Baroc elementeistä. Otin aluksi timpurin, mutta sitten teimme sen isän kanssa loppuun. Materiaalina Baroc oli oikea. Ainut virhe oli se, etten tehnyt lattiaa pinnoitteella. Saahan sen jälkikäteenkin. Pitäisi vaan kilpailuttaa tekijät. Aineita ei varmaan saa yksityinen ostettua….
Nosto-ovi 3000 x 2500. Tässä ei kannata säästellä. Leveä ovi on hyvä juttu. Traktoria ei vielä tälläiseen aja, mutta tällä mennään.

joku 5 m x 8m voisi olla hyvä mitta tallille. Kuka nyt sitä kysyikään??
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
616
Minä tein Baroc elementeistä. Otin aluksi timpurin, mutta sitten teimme sen isän kanssa loppuun. Materiaalina Baroc oli oikea. Ainut virhe oli se, etten tehnyt lattiaa pinnoitteella. Saahan sen jälkikäteenkin. Pitäisi vaan kilpailuttaa tekijät. Aineita ei varmaan saa yksityinen ostettua….
Nosto-ovi 3000 x 2500. Tässä ei kannata säästellä. Leveä ovi on hyvä juttu. Traktoria ei vielä tälläiseen aja, mutta tällä mennään.

joku 5 m x 8m voisi olla hyvä mitta tallille. Kuka nyt sitä kysyikään??
5x8m alkaa olla jo pelkästään kahden auton säilytykseen turhan pieni. Auto vie jo itessään sen 2x5m, jotta saat peräkontin katumaasturista auki ja lastenrattaat ulos niin se on 2x6m. Jotta pääset kuskin ovesta ulos ja sinne takakontille niin se on 3x6m ja jotta myös vaimo ja lapset pääsee takapenkiltä tekemään saman ni se on 4x6m. Yhdelle ainoalle autolle jotta sen saa talliin sisään ja välttyy peltikolhuilta eikä tartte joka kerta olla varomassa ajaako auton millilleen keskelle...

Oma suunnitelma on 8x10m ja katos kylkee, auton säilytys&harraste&puutyö&metallipaja. Odotellaan tässä nyt vaan puutavaran hintojen laskua, jos edes laskevat, kustannukset nousseet vuodessa kymppitonnin verran pelkän rakennustavaran hinnan takia :S
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 705
Minä tein Baroc elementeistä. Otin aluksi timpurin, mutta sitten teimme sen isän kanssa loppuun. Materiaalina Baroc oli oikea. Ainut virhe oli se, etten tehnyt lattiaa pinnoitteella. Saahan sen jälkikäteenkin. Pitäisi vaan kilpailuttaa tekijät. Aineita ei varmaan saa yksityinen ostettua….
Nosto-ovi 3000 x 2500. Tässä ei kannata säästellä. Leveä ovi on hyvä juttu. Traktoria ei vielä tälläiseen aja, mutta tällä mennään.

joku 5 m x 8m voisi olla hyvä mitta tallille. Kuka nyt sitä kysyikään??
Mä saneerasin vanhan yhtenäiselle laatalle tehdyn autokatos + pihavarastokombon yhdeksi autotalliksi ja pinnotin tuon betonilaatan. Tikkurilan Solid EP-H vaan pinnoitteeksi, ne markkinoi sitä ammattilaispuolella, mutta itse sain ainakin K-rautaan tilattua. Mulla 6*6 metrisen alueen pinnottamiseen meni 2kpl niitä isompia pöniköitä eli 7kg pöntöt + kovettimet. Kahteen kertaan suttaus, ensimmäinen on pohjustus joka vähän ihmeytyy sinne betonin huokoisuuteen ja toka satsi sit siihen päälle. Jäi tota nyt sellane 1/3 pönttöä ja aika liberaalisti telasin tokaa kerrosta kun maalia riitti, et sanoisin, että joku lähemmäs 50 neliöä per purkki vois olla riittoisuus. Jos tollasella lähdet vetämään niin vinkkeinä ensinnäkin on käyttää ohenninta ja toisena vinkkinä on käyttää ohentamiseen ihan bulkki asetonia, koska tikkurilalla oli myynnissä joku oma tuote, jonka hintaa en edes kysynyt vaan kysyin vaan niiden maalilinjalta et voiko asetonilla ohentaa. Hyvä ja kova pinta.

Itellä tuo 6*6 tila palvelee lähinä harrasteauton puuhailussa, tilaa saa sen metrin ympäriinsä, toki keulaan ja perään ei yhtäaikaisesti, mut eipä se nyt mikään katastrofi ole, kun harvemmin molempien kimpussa nyt yhtäaikaa tarvii olla. Sijoitin tallin oven epäkeskeisesti niin, että saa toiselle puolelle sen metrin tilan liikkua auton ympärillä ja toiselle jää sit pari metriä tilaa et sai vähän pöytää ja hyllyä. Sanotaan et metri lisää pituutta ja leveyttä niin tuntuis jo avarammalta, mutta oli siinä muuton yhtyedessä sen verran budjetissa kireää, etten alkanut suunnittelemaan mitään erikoisuuksia ja lisäksi toi on kattotuoleilla toteutettu, niin että leveyttä on vähän vaikea edullisesti saada lisää. Ehkä jatkossa harkitsen pidentämistä niin, että napsis pari metriä lisää pituustilaa niin sais leveyssuunnasta vapautettua tilaa hyllyjen osalta sinne päätyyn niin selviää ihan vaan sillä, että valaa vähän lisää laattaa ja iskee muutaman kattotuolin lisää rivin jatkoksi.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
5x8m alkaa olla jo pelkästään kahden auton säilytykseen turhan pieni. Auto vie jo itessään sen 2x5m….
Totta. Se tila on aina ongelma. Olisihan se hienoa 12 x 7 ja siellä mahtuisi jotain tekemään. Korkeus on myös yksi mietinnän aihe. Ovien hinnat nousee kun leveys alkaa olemaan 3m. Näitä parin metrin ovia saa halvalla. Jos sinne tahtoo joskus edes traktorin niin se 2m ei enää riitä korkeudelle. Onneksi on heinälato.

Mä saneerasin vanhan yhtenäiselle laatalle tehdyn autokatos + pihavarastokombon yhdeksi autotalliksi ja pinnotin tuon betonilaatan. Tikkurilan Solid EP-H vaan pinnoitteeksi, ne markkinoi sitä ammattilaispuolella, mutta itse sain ainakin K-rautaan tilattua.
Kiitän tiedosta. Tätä voisi testata itse myös. Kaiketi se toimisi minulla myös. Pitää marssia rautakauppaan.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
121
Kiitos kommenteista. Perehdyin asiaan vähän viikonloppuna, muistelin fysiikan oppeja ja päädyin aikalailla samaan kuin monilla kuulosti olevan.

Laskeskelin olettaen tyypillisen eteläsuomalaisen talven -5 °C ulkona ja tallissa sisällä olisi +15 °C, 100 % kosteudella sisällä olisi noin 12.9 g/m^3 kosteutta ja ulkona 3.3 g/m^3. Tämä tekisi 50 m^3/h ilmanvaihdolla (joka on noin kolmasosa tuosta minun tallin puhaltimen nimellistuotosta...) kosteutta poistuisi 480 g. Vuorokaudessa siis yli 11 litraa. Olettaen että ilma pysyy kosteana, eli kosteuden saa lattian lätäköstä haihtumaan...

Tuon 50 m^3/h ilmamäärän lämmittämiseen 20 °C verran menisi energiaa 333 W joka tekisi 8 kWh vuorokaudessa. Suunnilleen saman verran käyttävät muutaman satasen ilmankuivaimet, joille luvataan kuivatusta 20l/vrk, yleensä yli 25°C lämpötilassa, kun taas 15 °C tuotto tippuu radikaalisti, ehkä puoleen?

Lisäksi laskin että auton, esimerkissä 1400 kg terästä, lämmitys talliin ajaessa 20 °C verran kuluttaisi vajaa 4 kWh. Jos koko tallin (esim 50 m^2 --> 125 m^3) ilma vaihtuu kun nosto-oven avaa ja ajaa talliin, niin sen ilman lämmitykseen menisi 0.8 kWh / kerta. Jos auton mukana tulee vaikkapa 5 kg jäätä, niin sen sulattaminen ja lämmittäminen oli pyöreästi 0.5 kWh. Todellisuus lienee vähän eri koska auton moottori ja sisätilat ovat lämpimät, mutta ainakin suuntaa-antavat lukemat.

Eli johtopäätöksenä, ilmanvaihto lienee tehokkain tapa kuivata ilmaa, kunhan kosteuden saa jotenkin siirtymään pinnoilta ilmaan. Eli tarvittaisiin ilmankiertoa auton ympärille, vaikka jollain erillisellä puhaltimella. Toisaalta ilmaa ei kannattaisi turhaan siirtää, joten puhallin kannattaisi olla kosteusanturilla ohjattu, ja pyöriä vain kun on liian kosteaa (esim. yli 70 %?). Tällä pääsisi jo suhteellisen hyvään kokonaisuuteen. Ilmalämpöpumpulla lienee suurempi merkitys kokonaiskulutukseen kuin LTO:lla koska esim. auton lämmitys ja ovien availu vie suhteellisen paljon energiaa, joten se lienisi järkevä investointi myös. LTO kannattanisi vain, jos ilmanvaihdon haluaa jostain syystä pitää jatkuvasti päällä (ja tällöinkin joku kunnon kone, osassa pikkukoneista oli kielletty käyttö alle -10°C ulkolämpötiloissa jos sisällä on kosteaa...).
Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmankuivaimen tyyppi sekä faasimuutos. Ulkoa tuotavalla ilmalla tehtävä kuivaus vain kuluttaa energiaa. Meillä autot ajetaan joka päivä autotalliin. Ennen ilmankuivainta homma ei vaan toiminut ylläpitolämmöillä, tuli useampana talvena kokeiltua parempaa ilmanvaihtoa tai korkeampaa lämpöä yms. Jos autotallin pitäisi asuinlämpötiloissa, voisi pärjätä ilmanvaihdolla. Kuivain on säädetty 55%:iin, tällöin ei muodostu mustiin rautoihin, työkaluihin yms. pintaruostetta.
 
Liittynyt
09.10.2021
Viestejä
52
Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmankuivaimen tyyppi sekä faasimuutos. Ulkoa tuotavalla ilmalla tehtävä kuivaus vain kuluttaa energiaa.
Energiankulutuksen osalta tuo on kieltämättä totta. Autothan (ja muut tallin tavarat) eivät sinänsä tarvitse ilmanvaihtoa, kunhan tila pysyy kosteana. Ilmankuivaimen energiankulutus menee suoraan lämmitykseen, eli sinänsä kuivaimen hyötysuhde olisi erinomainen.

Kiinnostaisi myös tietää jos on suositella ilmankuivainta (tyyppiä). Katselin että sorptio/adsorptiokuivain ilmeisesti toimii hyvin matalassa lämmössä (jopa pakkasella). Kompressorikuivaimet (lämpöpumppu?) ovat huomattavasti edullisempia mutta toiminta vissiin loppuu jossain +10C lämpötilassa (kondensoiva kylmäpinta jäätyy?). Nämä vissiin myös matalassa lämpötilassa toimivat huonommin kuin nuo ensimmäiset.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
121
Valkkasin ilmankuivaimen mallin Trotecilta kysytyn neuvon mukaan. He suosittelivat ylläpitolämpötiloihin kuumakaasusulatuksella varustettua mallia. Hankittua mallia ei taideta enää valmistaa, kun en sitä sivuilta löydä. Kannattaa suoraan kysyä heiltä jelppiä valintaan.
Lisäystä. Tutkin heidän sivujaan ja vissiin tämä olisi sopiva autotalliin, Ilmankuivain TTK 105 S
 
Viimeksi muokattu:

Axu

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
83
Pitäisi myös aloitella omaa talliprojektia, mutta pieni lukkotilanne päällä kun ei tiedä yhtään mistä edes lähteä liikkeelle.
Meillä on "idea" millainen talli halutaan. 60m2 rakennusoikeutta, niin sen kokoinen talli + katos eteen mikä olisi pääasiallinen autojen säilytyspaikka. Tallin ovi 3,5m leveä ja sinne vietäisiin vain yksi auto kerrallaan huoltoa varten tms. ja talli olisi muutenkin lähinnä remontti/harrastuspaikka.

Pitäisikö tästä nyt vain jonkun suunnittelijan juttusille mennä ja tehdä tarvittavat piirustukset ja sitten rakennuslupaa hakemaan?

Kustannusten nousu on tiedossa, mutta tarkoitus olisi nyt alkuun edes suunnitelmat ja piirustukset saada valmiiksi ja sitten voisi myöhemmin miettiä, koska oikeasti alkaa rakentamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Itse tekisin tarpeeksi korkean tallin että sisään sopisi autonostin ja tietenkin sille lattiaan varaus ja myös ovi niin korkea että siitä sopii pakettiauto/matkailuauto/traktori sisälle vaikka ei nyt olisi tarvetta niin myöhemmin voi tarpeet muuttua ja on muutenkin helpompi myydä jjos tarve tulee.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 600
Itse tekisin tarpeeksi korkean tallin että sisään sopisi autonostin ja tietenkin sille lattiaan varaus ja myös ovi niin korkea että siitä sopii pakettiauto/matkailuauto/traktori sisälle vaikka ei nyt olisi tarvetta niin myöhemmin voi tarpeet muuttua ja on muutenkin helpompi myydä jjos tarve tulee.
Voi myös karkottaa ostajia. En ainakaan haluaisi taloa jonka pihassa on joku massiivinen traktorihalli. En ole mikään rasvanäppi joten normaalin kokoinen matala autotalli kelpaa kyllä. Saa pidettyä auton lämpimänä ja perällä vähän tilaa puuhastella elektroniikan ym. polkupyörien kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 054
Taitaa tuo liian iso talli olla pienitonttisten ihmisten ongelma :think: Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat...

1634727576326.png

1634727714047.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Voi myös karkottaa ostajia. En ainakaan haluaisi taloa jonka pihassa on joku massiivinen traktorihalli. En ole mikään rasvanäppi joten normaalin kokoinen matala autotalli kelpaa kyllä. Saa pidettyä auton lämpimänä ja perällä vähän tilaa puuhastella elektroniikan ym. polkupyörien kanssa.
En nyt sanoisi massiiviseksi traktorihalliksi jos sisä korkeus on 330-350 cm, joka mielestäni riittää siihen että sopii hyvin sekä autonosturi ja pieni-keskikokoinen traktori,omakotitalossa tuskin suurempaa tarvitaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 705
Pitäisi myös aloitella omaa talliprojektia, mutta pieni lukkotilanne päällä kun ei tiedä yhtään mistä edes lähteä liikkeelle.
Meillä on "idea" millainen talli halutaan. 60m2 rakennusoikeutta, niin sen kokoinen talli + katos eteen mikä olisi pääasiallinen autojen säilytyspaikka. Tallin ovi 3,5m leveä ja sinne vietäisiin vain yksi auto kerrallaan huoltoa varten tms. ja talli olisi muutenkin lähinnä remontti/harrastuspaikka.

Pitäisikö tästä nyt vain jonkun suunnittelijan juttusille mennä ja tehdä tarvittavat piirustukset ja sitten rakennuslupaa hakemaan?

Kustannusten nousu on tiedossa, mutta tarkoitus olisi nyt alkuun edes suunnitelmat ja piirustukset saada valmiiksi ja sitten voisi myöhemmin miettiä, koska oikeasti alkaa rakentamaan.
Noinhan se menee, että joko ostaa jonkun talleja pakettitoimittavan tahon valmistallin, jolloin heiltä tulee suunnitelmat rakennuslupaa varten, tai sitten etsit suunnittelijan, joka sinulle tallin suunnittelee. Itse piirsin lupakuvat omaan tallini laajennokseen, mutta kantava runkorakenne oli valmiina, kun katosta vain rakennettiin umpeen, joten rakennesuunnitelmia ei tarvinut toimittaa. Jos tuon haluaa kustannustehokkaasti hoitaa, niin kannattaa itse perehtyä sen verran asioihin, että saa alustavasti suunniteltua tuon tallin, jonka jälkeen voit etsiä suunnittelijan piirtämään kuvat valmiiksi ja suorittamaan rakennelaskelmat. Saat myös todennäköisesti selkeimmän ja tarkimman tarjouksen suunnittelijalta, mikäli lähtötiedot ovat mahdollisimman kattavat.

Sen verran voin auttaa suunnittelupuolella aluille, että ensiksikin seinärakenteet menevät julkkarin osalta käytännössä samalla kaavalla kuin mitä talokin on, eli puutalon pihaan puutalli ja tiilitalon pihaan tiilitalli. Seinärakenteet ton kokoiseen puusta. Suht järkeviin energiatehokkuuslukuihin pääsee 150mm seinäeristeillä, mulle jäi 125 milliä kun sellasta oli aiempi lämmin varasto-osa. Todennäköisesti selviät jollain reunavahvistetulla maanvaraisella laatalla, jonka päälle tulee harkkosokkeli ja siitä sitten pystyrunko. Valittavana on myös katon tyyppi eli harjakattoa, pulpettia, tasakattoa. Sitten etsit vähän esimerkkejä rakenneleikkauksista, tyypillinen rakenne on pystysuuntainen puurunko jollain 600mm runkotolppajaolla, sisäpintaan tulee 13 millinen kipsilevy, tai 2kpl päällekäin jos palo-osastointitarpeita on (yleensä 4 metriä etäisyyttä asuinrakennukseen riittää väistämään nuo) ja sitten sokkelin päälle pystyrunko, jonka väleissä on eristeet, ulkopintaan tuulensuojalevyt, ja näiden ulkopuolelle julkkarimateriaali, joten saat tuota kautta vähän käsitystä siitä kuinka paksut seinistä tulee. Rakennusoikeus katsotaan ulkopintojen mukaan.

Sitten kun sulla on pohjan muoto ja sivujen pituudet tiedossa esim 5*6 metriä, haluttu ovien ja ikkunoiden paikka, katon muoto jne niin toi on jollekin asiaan erikoistuneelle suunnittelijalle suhteellisen peruskauraa mitoituksen osalta, koska joku kuka noita enemmänkin tekee omistaa kyllä varmasti jotain laskentapohjia, joita vaan muokataan kohteen mukaan niin saadaan katon palkit/ristikot kestämään ja seiniin riittävästi pystyrunkoa jne.
 
Liittynyt
25.05.2020
Viestejä
39
Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.

Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 028
Kannattaa aloittaa tutustumalla ensiksi kaavamääräyksiin, jos asuu kaava-alueella, niin ei tule sitä kautta niin helposti huonoja yllätyksiä. Aika ahkeraan vähän rakennusvalvonnasta riippuen palauttelevat noita hakemuksia puutteellisina/kaavan vastaisina, kun ei välttämättä ole kunnolla jaksettu perehtyä, mikä on sallittua ja mikä ei. Tallitoimittajakaan ei välttämättä aina tee tätä työtä huolella, mutta sen voi toki yrittää sisällyttää sopimukseen, että he vastaavat siitä, jos tämän suhteen tulee ongelmia ja jos he lähtökohtaisesti hoitavat asian rakennusvalvonnan kanssa. Itse hoitaessa pitää toki sitten olla omatoimisesti tarkkana. Suunnitelmien muokkaaminen ei välttämättä kuitenkaan ilmaiseksi tule ja viranomaismaksuja voi mennä ylimääräisistä toimenpiteistä. Esimerkiksi tallin korkeus voi olla ongelma, myös se pitää huomioida, minkä tyyppisenä rakennuksena tuota tallia aiotaan rakennuslupaan hakea. Nimittäin autotallina siellä ei käsittääkseni saa tehdä tulitöitä eikä muutenkaan isompia autoremontteja, vaan käyttötarkoituksen tulisi olla ensisijaisesti auton säilytys. Vakuutuksenkin kanssa voi siis tulla haasteita, jos tallia on käytetty rakennusluvan vastaisesti tai sitä ei ole ns. speksattu sellaiseen käyttöön. Myös öljynerotuskaivo taitaa olla aika pakollinen remppatalliin kaava-alueella. Joku viisaampi voi täsmentää, mutta itselläni tällaisia havaintoja kun olen selvitellyt otsikosta poiketen väljän katoksen rakentamista kaava-alueelle (pohdin toki myös tallivaihtoehtoa).

Tällä hetkellä puutavaran kalleus näkyy tallitoimittajissa. Käytännössä kannattaa varautua siihen, jos tallin haluaa nyt, että osa toimittajista on sulkenut tehtaansa väliaikaisesti korkeiden raaka-ainehintojen vuoksi. Uutisoinnin perusteella valmiin autotallin hinta on noussut n. 60% aiemmasta, joka on sen verran tehokkaasti karkottanut ostajat, että tehtaat ovat kiinni. Tämä luonnollisesti vaikuttaa toimitusaikoihin. Viimeisimpien tietojen mukaan hinnat olisivat tulossa alaspäin, jos mitään dramaattista ei tapahdu.

Precut elementit ovat omatoimisille rakentajille vissiin aika käteviä, mutta selvästi kalliimpia kuin pitkästä tavarasta rakentamalla. Suunnitelmat teettäisin ulkopuolisella, koska tallitoimittajat voivat melko helposti käyttää valmiita suunnitelmia lähes sellaisenaan ja toimittajan kilpailuttaminen on paljon helpompaa ja vertailukelpoisempaa. Kiinnittäisin lisäksi erityistä huomiota toimitussisältöön, koska vaihtelevat paljon ja näennäisesti edullisempi tarjous ei välttämättä toimitussisällön jälkeen ole sitä. Lisäksi sopimusta tehdessä kannattaa varmistaa, että toimitussisältö vastaa tarjousta (näin ei aina ole).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 048
Viestejä
4 318 100
Jäsenet
71 962
Uusin jäsen
tatska00

Hinta.fi

Ylös Bottom