Keskustelua autotalleista

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.

Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
Voin helposti yhtyä RuohoRoope ajatuksiin. Nosto-oven viereinen ovi voisi tosin olla 10x21 niin mahtuu pyörät ja niiden kärryt helpommin sisään.

Omassa tallissa sähköt kulkee kaapelihyllyllä, mutta se johtuu seinien rakenteesta. Tämä on kuitenkin mielestäni hyvä kaapeleiden vetotapa. Kaapelien lisääminen on helppoa ja kaapelihyllyyn saa tarvittaessa helposti kiinni myös lisää valaisimia yms. Silloin kun tallia suunnittelee niin kannattaa laittaa 230v ja 400v rasioita suoraan parin - kolmen metrin välein. Sopiviin paikkoihin rasia sitten vielä ylemmäs ja niihin kiinni roikkakela.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.

Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.
Mitkäs olis muuten hyvän hinta-laatusuhteen valoja talliin?
Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam Generic
Jostain alesta naarasin noita alle 20 euroa kipale.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Bauhaus myy samannäköisiä valoja Airamin kanssa, silloin tällöin ovat alessa. 2x18W oli valaiseva kokemus yhden 60 W hehkulampun jälkeen
:sidea:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Sähkömies suositteli talliin Airam Fresa-valaisimia ja niitä laitettiin kattoon neljä. Toistaiseksi ovat toimineet, mutta noita pitää laittaa muutoma lisää vielä työpisteiden kohdalle.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Onko kokemuksia Turnerin 200-sarjan nosto-ovista? Pitäisi saada nykkyisen vuotavan (ja tympeä käyttöisen) kippioven tilalle joku kauko-ohjattu nosto-ovi ja noissa ainakin U-arvon sanotaan olevan <1.4. Doorwaylla olisi kaikenlaisia lisälaitteita (sisä ja ulkopuolen avauslaite), mutta oven u-arvo ~2. Tarkoitus on siis lämmittää autotallia ~+8°C tienoille, ettei pesurit ym. Laitteet jäädy talvella. Kulkuovi löytyy, eli sitä ei tarvitse oven lisävarusteena.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.

Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam Generic
Jostain alesta naarasin noita alle 20 euroa kipale.
Okei, toi vaikuttaa ihan kustannustehokkaalta ratkaisulta vakiohinnallakin, tarve on joku 3kpl valaisimia lisää, kun aiempi varasto osa laajennetussa tallissa on valaistu ennestään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
152
Millaista valaistusta olette talliinne laittaneet?
Mietin tässä jo etukäteen ennen katoksen muuttamista talliksi, että miten tuota kannaattaa valaista.
Tallista on tulossa sisämitoiltaan noin 3,6x8,4 m (30 m2). Tallissa tarkoitus räplätä mm. autoja. pyöriä ja mopoja niin valoa kaipaa kohtalaisesti.
Riittääkö nosto-oven molemmin puolin riviin 3 tai 4 esim. jotain perus LED-yleisvaloa esim. Airam generic 2x18W?
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Millaista valaistusta olette talliinne laittaneet?
Mietin tässä jo etukäteen ennen katoksen muuttamista talliksi, että miten tuota kannaattaa valaista.
Tallista on tulossa sisämitoiltaan noin 3,6x8,4 m (30 m2). Tallissa tarkoitus räplätä mm. autoja. pyöriä ja mopoja niin valoa kaipaa kohtalaisesti.
Riittääkö nosto-oven molemmin puolin riviin 3 tai 4 esim. jotain perus LED-yleisvaloa esim. Airam generic 2x18W?
Mitä itse olen erilaisissa talleissa ja halleissa puuhaillut, niin valoa kaipaa usein myös seiniltä. Tämä on tarkoitus toteuttaa myös omaan autotalliin. Kaksi putkivalaisinta molemmille pitkille seinille ja yksi takaseinään. Katossa on neljä tuplaputki valaisinta, mutta kokoakin on tallilla vain 30m². Toki seinään tuleville lampuille oma katkaisijansa.
 
Liittynyt
09.10.2021
Viestejä
52
Valkkasin ilmankuivaimen mallin Trotecilta kysytyn neuvon mukaan. He suosittelivat ylläpitolämpötiloihin kuumakaasusulatuksella varustettua mallia. Hankittua mallia ei taideta enää valmistaa, kun en sitä sivuilta löydä. Kannattaa suoraan kysyä heiltä jelppiä valintaan.
Lisäystä. Tutkin heidän sivujaan ja vissiin tämä olisi sopiva autotalliin, Ilmankuivain TTK 105 S
Päivitetäänpäs tänne vähän tilannepäivitystä. Tuli hommattua 2 kpl Trotec TTK 75 E -kuivainta kun sain ne suhteellisen edullisesti. Nyt ovat pari kuukautta pyörineet ja olen ollut suhteellisen tyytyväinen.

- Yksikin tällainen kuivain riitti pitämään ilmankosteuden koko tallissa halutulla tasolla (esim 50 %). Tämän vuoksi tallissa on mukavampi olla (vaikka olisi isotkin lätäköt lattialla) ja auton pinta kuivaa nopeasti yms.
- Tallissa on noin 14 astetta niin kosteissa oloissa kuivain on päällä noin 30 min ja sitten sulattelee noin 10 min keskimäärin
- 3 litran vesisäiliö on nopeimmillaan täyttynyt noin vuorokaudessa, mutta yleensä noin kahdessa jos on ollut märkä keli ja paljon vettä tallissa
- Keskikokoinen lätäkkö kuivuu lattialta noin vuorokaudessa, isompiin menee useampi. Vesi ei leviä yhtä laajalle kuin aiemmin ilman kuivainta ja toisaalta lätäkkö auton alla ei häiritse paljoakaan koska tallin ilma on kuitenkin kuivaa ja raikkaampaa
- Seinän lähellä oleva kuivain tuntuu keräävän vettä nopeammin kuin keskellä tallia oleva, en oikein tiedä miksi

Käytännössä kuivatustehoa tuntuu rajoittavan veden haihtuminen lattialta ja kun nämä kuivaimet puhaltavat ilmaa ylöspäin niin auton alla ei oikein ilma kierrä. Ehkä joku kohdistettu lisäpuhallin tehostaisi kuivatusta? Lisäksi ehkä yksi kpl kuivureita olisi riittänyt (ainakin ilman lisäpuhaltimia) mutta nyt kun on kaksi niin ilma kiertää enemmän ja vesisäiliöitä ei tarvitse niin usein tyhjätä (ja jos toinen on täynnä niin toinen vielä yleensä huristelee). Noissa saisi letkulla jatkuvan poiston mutta kun ei ole viemäriä...

Pahimilla loskakeleilla vieläkin kannattaa vetää lastalla enimmät vedet pihalle lattialta, tai imuroida märkäimurilla. Alkutalvesta piti melkein aina ajon jälkeen tehdä jotain erillisiä kuivatustoimia mutta nyt ei enää kuin harvoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Periaatteessa ei pitäisi olla ongelmaa,mutta varmistaisin asian rakennusvalvonnalta ja samalla selviää tarvitseeko mitään lupaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Tallin päädyssä on pannuhuone. Öljylämmitys on poistunut joten käytännössä tuo on nyt tekninen tila. Onko palomääräysten mukaan tilan oltava erillinen tallista vai mahtaisiko väliseinän poistaminen olla ok. Tilasta saisi toimivamman yhdistämällä nämä.
Soita paikkakuntasi rakennusvalvontaan, voit samalla kysyä mitä vaativat käyttötarkoituksen muutos lupaan, oletan että se tossa tarvitaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Jokos täällä oli keskutelua nostureista


Juha Rintanen asentaa lattiavapaan mallin
-Hokkaido Tools TDY-2JL40M, tarjoushinta kuljetettuna 2174€ + mahd. tarvittava purkuapu.
Linkki löytyy vidon tiedoista.

Eivät näköjään ole hinnalla pilattuja. Halvemmallakin saanee laaduista ei tietoa. Jos vähänkin on
taipumusta autojen propaamiseen ja tallilla korkeutta, niin suosittelen ainakin noiden tarvittavien "antureiden/laatanvahvistuksen" tekoa rakentamisen aikana ne ei silloin tehtynä maksa käytännässä juuri mitään, lähinnä työtä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
211
Tuollaisen korkeamman ja vähän isomman tallin rakennuttaminen mietityttää vielä hyvin yleisellä tasolla, lähinnä rakennusoikeuden ja -lupien osalta tässä vaiheessa.
Tontilla on noin 120 neliötä rakennusoikeutta jäljellä ja asemakaava voimassa, jossa on prosentuaalisesti vain määritetty tuo oikeus tontin koosta.

Onkohan tuollaisen korkeamman rakennuksen lupien saamisessa mahdollisesti jotain riskejä ja haasteita?
Voiko / kannattaako tätä kysyä kunnan rakennusvalvonnasta? Pystyvätkö he sieltä suoraan sanomaan tuleeko onnistumaan vai ei? Vai miten tarkkoja tietoja he sitten tarvitsevat rakennuksesta tehdäkseen tuollaisen arvioinnin..
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
87
Mitäs ehdotuksia olisi tollasten about 3 metriä pitkille loisteputkivalaisimien korvaajiksi? Niissä on ne heijastajapellit sekä kuristimet, mutta pätkii ja polttelee lamppuja. Sähköt on valmiiksi. Ehdotuksia?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Tuollaisen korkeamman ja vähän isomman tallin rakennuttaminen mietityttää vielä hyvin yleisellä tasolla, lähinnä rakennusoikeuden ja -lupien osalta tässä vaiheessa.
Tontilla on noin 120 neliötä rakennusoikeutta jäljellä ja asemakaava voimassa, jossa on prosentuaalisesti vain määritetty tuo oikeus tontin koosta.

Onkohan tuollaisen korkeamman rakennuksen lupien saamisessa mahdollisesti jotain riskejä ja haasteita?
Voiko / kannattaako tätä kysyä kunnan rakennusvalvonnasta? Pystyvätkö he sieltä suoraan sanomaan tuleeko onnistumaan vai ei? Vai miten tarkkoja tietoja he sitten tarvitsevat rakennuksesta tehdäkseen tuollaisen arvioinnin..
En tiedä miten asiat menee taajama-aluelle tai kaava-alueela, mutta täällä kaava-alueen ulkopuolella asiassa ei ollut ongelmaa. Aloituskatselmuksesa rakennustarkastaja rupesi änkyttämään kun selvisi että talli on korkeampi kun talo. Kysyin että miten noita rehusiilo sitten voi rakentaa? Keskustelu loppui siihen.

Kannataa koittaa selvitellä asiaa vähän etukäteen. Luvan eväämiselle on varmaan helppo keksiä perusteita.
 
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
201
En tiedä miten asiat menee taajama-aluelle tai kaava-alueela, mutta täällä kaava-alueen ulkopuolella asiassa ei ollut ongelmaa. Aloituskatselmuksesa rakennustarkastaja rupesi änkyttämään kun selvisi että talli on korkeampi kun talo. Kysyin että miten noita rehusiilo sitten voi rakentaa? Keskustelu loppui siihen.

Kannataa koittaa selvitellä asiaa vähän etukäteen. Luvan eväämiselle on varmaan helppo keksiä perusteita.
Tälleen keskisuuressa kaupungissa asuvan ammattilaisen näkökulmasta: Asemakaava-alueen ulkopuolella ei niin väliä pois lukien tiiviisti rakennetut kyläkeskukset. Yleisesti ottaen kaiken rakentamisen pitäisi sopia muuhun rakennettuun ympäristöön ja talousrakennusten pitäisi olla alisteisia päärakennukselle.* Täällä päin on ainakin (auto)harrastelijoille myönnetty vähän siimaa ja on tainnut pari caravaanariakin saada vähän jytkympiä katoksia että mahtuu matkailuauto alle. Rumia kyllä ovat (ne katokset). Plus jos sen saa piilotettua esim. talon taakse, niin ettei rumenna katunäkymää niin mitäs sitten, vaikka olisi sellutehdas takapihalla. Kun katunäkymää siinä vahditaan.
Suosittelen kysymään rakennustarkastajalta, niin saa linjausta ja kannattaa yleensä se kanssa perustella, että tarve olisi. Jos on yhtään järjessään oleva viranhaltija, niin pystyy kyllä sanomaan, että onko mahdollista vai ei. Mutta kannattaa henkisesti varautua, että vähän edes luonnostelee jotain draftia valmiiksi, kun näin ammattilaisen näkövinkkelistä on aika haastavaa ilman kuvan näkemistä kommentoida.

*Eli kaikkihan riippuu päärakennuksen massasta, kattokaltevuudesta eli lopulta harjakorkeudesta ja runkosyvyydestä. Jos päärakennus on mahdoton jöötikkä tai esim puolitoistakerroksinen, niin kyllä siihen vielä jollain tasolla leipoo korkeampaa tallia. Mutta mikä se tarve on? Reilu 2 auton talli ja sisälle nostin? Vai matkailuautolle?
Sitten yksi jokeri on palomääräyksistä isomman tallin pinta-alan kanssa. Eli jos autosuojan pinta-ala ylittää 60m2, niin etäisyys omaan asuinrakennukseen (tai muihin rakennuksiin) tulee olla 8m. Tai pitää alkaa palo-osastoimaan. Tämä on hyvä ottaa huomioon postimerkkitonteissa ja tallin mielikuvasijoittelussa. Pientalon palokortista lisäinfoa s. 12 eteenpäin.
 
Liittynyt
26.02.2018
Viestejä
85
Autotallin ilmankuivaimista:
hommasin tänä talvena tällaisen Master DH 732 mallisen laitteen:
https://www.tooloutlet.fi/product/48865/master-dh-732-p-rakennuskuivain-30l-24h?gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thQkqucD8lvtgWxH8W8Ml8RMuzwVTna04CI5iSegh4ZaIEbYLP8aBpIaAnuwEALw_wcB

Laite on toistaiseksi osoittautunut iloiseksi yllätykseksi toiminnaltaan; hiljaisempi kuin edeltävä Trotec ja sisäinen hygrostaatti vaikuttaa toimivan tarkemmin, erillistä kosteusmittaria vasten vertailtuna. Koneen rakennekin on järeä ja luottamusta herättävä.

Tallin pinta-ala 80 m2, korkeus 2.5 m ja ilmalämpöpumppu pitää sisälämpötilan + 10 C. Pahimmillaan talliin ajetaan samana iltana kaksi märkää tai lumista autoa. Ilman kuivainta tila olisi vesihöyryä katosta lattiaan aamulla.

Poistoletku menee mulla suoraan viemäriin. Ainoa varsinainen huono puoli on, että sähkökatkon jälkeen masiina ei osaa itseään uudelleen startata.
Tämä vaihtoehtona yleisesti tunnetuille Trotecin koneille, joiden saatavuus on ollut heikkoa. Itsekin olisin varmaan sellaisen ostanut, mutta saatavuusongelmien vuoksi päädyin tuohon Masteriin. Pitemmän ajan kestävyydestä ei vielä tietoa.
 
Liittynyt
26.02.2018
Viestejä
85
Autotallin valaisimista:

Itseä alkoi ärsyttää tallin huono valaisu joskus viime vuonna, muutama 1200 mm loisteputki katossa ja 20 cm työtasovalon pätkä. Ei hyvä.
Mietin nopeaa ja tehokasta ratkaisua, muistaen sähköurakoitsijan tuntiveloitushinnat, niin laitoin 4 kpl tällaisia 200 W LED valonheittimiä. Jokaisen LED valon aina oman kauko-ohjattavan pistorasian perään:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000570/NordLight-slim-LED-valonheitin-200W

https://www.motonet.fi/fi/tuote/384664/Kauko-ohjattava-2-os-pistorasia-2-kpl-3600W-IP44
- tämän sarjan kaukosäädin osaa ohjata neljää pistorasiaa kerralla. Voihan saman koodin uudelleenkäyttääkin, jolloin valaisimia voi olla enemmänkin samalla kakella yhden napin takana.

Hyvät puolet ovat

  • nopea asennus DIY, ei vaadi sähkömiestä seinäkiinnikkeen ruuvamiseen & pistotulpan paikalleen tökkäämiseen (en tee itse 230/400 V sähkötöitä)
  • valoteho on luokkaa automaalamo: kirkas ja oikean väristä. Ja se valo tulee oikeasta suunnasta seinän yläosasta. Valaisinta voi myös hieman suunnata asennusraudan varassa joko pysty- tai vaakasuunnassa asennussuunnasta riippuen. (okei, Pro automaalamoilla on vielä paremmat valot spekseiltään 5500 Kelvin ja +80 CRI)
  • kaukosäädin käyttö on sekä + että - . Kätevää, kun se on tallessa ja käsillä, saat sytytettyä kaikki valaisimet kerralla. Ja säätimen kadottua sitten taas :mad::mad::mad: !
Huonot puolet ovat
  • seinäpistorasiasta ulkoneva radio-ohjattu pistorasia on väliaikaisen näköinen ratkaisu. Se kyllä pysyy paikoillaan ja omassa tallissa seinärasiat ovar tarpeeksi korkealla, että varsinaista riskiä rasioihin osumisesta ei ole. Ei silti mikään kaunistus tai erityisen funktionaalisen näköinen.
  • Varaa tietty sen seinäpistorasian, joita ei muutenkaan ole koskaan tarpeeksi.
  • Valot voisi olla vieläkin tehokkaampia, ainakin 500 W/ 33 600 lumen näyttää olevan saatavilla, joskin hinta alkaa nousemaan korkeaksi. Pistorasiat voisi tietysti olla myös wifi ohjattavia, jolloin niihin pääsee sovelluksellakin kiinni. (kun tallissa on wifi kuitenkin)20220412_183552.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?

Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..

Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?

EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2020
Viestejä
34
Lämmittääkö kukaan eristettyä talliaan polttoöljy/diesel käyttöisellä infrapunalämmittimellä? Riippuu toki monesta asiasta, mutta jonkinlaisen haarukan jos joku osaisi heittää, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa tämmöinen on käynnissä?
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?

Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..

Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?

EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
Jos tallissa meinaa jotain oikeasti tehdä niin siellä pitää olla vessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 202
Paskantamaan voi kyllä mennä sisällekin ellei nyt ole jotain ihan jatkuvasti pörisevää peräreikää, kuseminen onnistuu ovesta ulos menemällä metsään.
Mutta tee mahdollisimman iso talli kerralla, iso katos tallin kylkeen ja kunnon valaistus sekä pihaan että talliin sisälle. Mulla on 67 neliön talli ja auttamatta liian pieni mihinkään järkevään käyttöön. Katosta himoitsen mihin saisi pakun, mönkkärin ja muut pihapäristimet ja saisi sisätilat pyhitettyä ihan kokonaan puuhastelulle ja vaikka auton entisöinnille tai veneen korjaukselle (jos sellaista joskus tässä maailmantilanteessa uskaltaisi taas ostatella.) Aina sitä tavaraa tuntuu kertyvän vaikka kuinka minimalistisesti yrittäisi elellä.
 
Liittynyt
26.02.2018
Viestejä
85
Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?

Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..

Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?

EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
Jos korkeus ei rajoita, niin harkitsisin sellaista oleskeluparvea ylös kuten talliosakkeissa: sinne oleskelu- & maleskelutilat, sohva yms. Kiinteä paineilman linjaputkisto, vesipisteet, voimavirtapistokkeet, autonosturille varaus jo rakennusvaiheessa mukaan suunnitteluun. Varastotilat kannattaa erottaa tallista vähintään suljettavalla ovella, vaikka olisivatkin saman katon alla. Autotalli != Varasto. Vaikka autotallissa korjailtaisiin polkupyöriä, niin niiden säilytys toisaalla.

Capture1.PNG

Lisäksi voi etsiä inspiraatiota autotalliin vaikka tällaisesta suomenkielisestä kirjasta:
Kirja: Rasvanäppien olohuoneet - Unelmien autotallit - Koskenkorva West Ranch - Jari Mäki Oy

Sieltä löytyy flipperiä, autohissiä ja kaikkea muutakin tarpeellista.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
745
Lämmittääkö kukaan eristettyä talliaan polttoöljy/diesel käyttöisellä infrapunalämmittimellä? Riippuu toki monesta asiasta, mutta jonkinlaisen haarukan jos joku osaisi heittää, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa tämmöinen on käynnissä?
Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.

 
Liittynyt
09.06.2020
Viestejä
34
Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.

Okei. Tarkoitin enempi näitä pienempiä pyörillä liikkuvia ip-lämmittimiä. Onko näistä kenelläkään autotallikäytössä kokemuksia?
102579551-polttoainekayttoinen-infrapunalammitin-1300-gxt-48922-87040.jpg
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
745
Kulutus näyttää olevan maltillista. Ja eihän tuo nyt jatkuvasti ole täysteholla.

Polttoaineen kulutus: noin 1,15-1,45 l/h

Jos tuosta nyt laskee, että 16 kW tehosta menisi n. 4 kW tarpeella tehoa pitämään autotalli lämmöissä, niin kyllä se tekee jo yli 6 L/ vrk kovimmilla pakkasilla. Haarukkaa on melkoisesti riippuen tallin koosta ja eristyksistä ja saattaa olla, että pärjäisi vaikka puolella tuosta helposti. Polartherm vei vuodessa 500-1000 L, joten uskoisin tuon vievän samaa luokkaa, jos oikeita lämpöjä pidetään.
Mulla siis talli on 80 neliötä.
Mitsun RW25 on nyt syönyt 1100 kW alkaen Tammikuusta. Sattuneesta syystä nyt on kuitenkin alennettu lämpöä rutkasti ja viihdekäyttö jäänyt tallissa vähemmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
332
Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
Kumimatot renkaiden kohdalle on yksi vaihtoehto.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
745
Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.
En muista tarkkaan, jotain 2 komponenttia oli joten voi hyvinkin olla! Jättää kyllä vajaan purkin sinne niin näen mitä on vedetty.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
745
Kuulostaa kyllä just epoxilta. Hyvä juttu. Tuossa lyhyt selostus. Tämä pätee muihinkin tuotteisiin kyllä.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Millasia valaisimia autotalliin? Laajensin varaston käsittämään myös autokatoksen alueen yhtenäiseksi talliksi. Varasto-osan katossa on valmiiksi valot, mutta uudelle osuudelle pitäisi saada valot myös. Jotain ledihommia varmaankin, mutta mikä olisi hyvä hinta-laatusuhteen tuote?
 
Liittynyt
09.06.2020
Viestejä
34
Airam Generic. Saa eri pituisina/tehoisina, valostorella taisi olla halvimmat kun itse laitoin. Yhdellä ja kahdella led-putkella. Itse laitoin tallin keskelle kaksi 158cm kahdella putkella ja sen molemmille puolille reunoille kaksi 158cm yhdellä putkella. Eli 6kpl yhteensä. Työpöydän päälle pitäisi vielä yksi valaisin lisätä. Tallin pohja n.60m2
+halvat, valaisee hyvin
-aika muoviset eli heppoiset, mutta harvemminhan noita tulee asennuksen jälkeen hypisteltyä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Airam Generic. Saa eri pituisina/tehoisina, valostorella taisi olla halvimmat kun itse laitoin. Yhdellä ja kahdella led-putkella. Itse laitoin tallin keskelle kaksi 158cm kahdella putkella ja sen molemmille puolille reunoille kaksi 158cm yhdellä putkella. Eli 6kpl yhteensä. Työpöydän päälle pitäisi vielä yksi valaisin lisätä. Tallin pohja n.60m2
+halvat, valaisee hyvin
-aika muoviset eli heppoiset, mutta harvemminhan noita tulee asennuksen jälkeen hypisteltyä
Tilasinkin noita nyt sitten 4kpl, kun valaistustarvetta on vain n. 20m2 laajennusosalle. 3kpl menee kattoon ja yksi päätyseinälle niin, että näkee konepellin alle ropaillessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
187
Laitoin omaan talliin Airam Basic Ledejä ja niitä voin kyllä suositella. En keksinyt mitään hyvää syytä siihen miksi enää hankkisin noita vanhanaikasia putkimallisia valaisimia, kun integroidut on nätimpiä ja paloajat on kotitalliin vähintäänkin riittävät (35000h).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Noissa airam generic malleissa oli 3700lm per valaisin ja hintaa vajaa 30€/kpl, eli valaistusehon suhteen aika samaa luokkaa kuin noi linkatut led teollisuusvalaisimet hintatasoltaan ja parempia kuin noi airamin basic ledit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Mulla on 6m syvässä tallissa ihan harrasteauto ropattavana ja vaikka pituussuuntainen lisätila olis kivaa, niin se ei ole kyllä mitenkään välttämätöntä, ainoostaan moottoria nostellessa tarvii enemmän tilaa auton eteen. Sivusuuntainen tila onkin sit toinen juttu, mulla on yhdelle autolle 5m leveä talli ja mulla on toisella puolella metri tilaa, toisella loput ja jos jotain työpöytää tms haluaa, niin ne tarvii kyllä sit oikeesti sen parin metrin edestä tilaa siihen auton viereen, että siinä mahtuu mitään tekemään.

Jos sulla on nyt noin hyvä tilanne, että voit aina siirtää toisen auton pois tallista, eikä oo vaarana, että sen rempattavan auton remppa venyy esim puolen vuoden pituiseksi, niin siinä tilanteessa esimerkiksi tollanen 7m leveys vois just toimia, koska silloin saat sinne toiselle sivustalle työpöydän ja hyllyjä riviin ja voit sit remppaa varten siirtää autoa irti työpöydästä ja toisella puolella ei oo autoa lainkaan. Mulla on tolla autoa lähempänä olevalla seinällä katonrajaan rakennettu hyllyä missä on säilössä ylimääräisiä vanne/rengassarjoja ja mahtuu kävelemään alta.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Auton mallista ja iästä riippuen tuo 6m on käytännössä minimi pituudelle mikä menee. Auton pituus plus puoli metriä taakse ja eteen että on mahdollista kulkea vapaasti ympäri kun aina on jotain siellä auton toisella puolella. Tai ihan jo kun pitää takakontista saada luukku ylös ja nostettua isompaa tavaraa pihalle, on ne sitten lasten rattaat, koirien häkki, ruokaostokset, tai mitä vaan.

Työpöytä kannattaa aina varata 80cm syvänä, jotta siinä voi esimerkiksi sitä iskaria huoletta pyöritellä, ja on tarpeeksi tilaa sitten lajitella osia mitä purkaa. Pöydän eteen metri ns. vaaravapaata pyörimisaluetta tekijälle, missä ei ole riskiä kolhia auton kylkeä, ja pystyy laskemaan sen mahdollisen vaihdelaatikon yms. siihen lattialle, kun se on ensin vaikka pihalla autosta pois nostanut. Jos sulla on auto ovet levällään toisessa reunassa, niin sille saa laskea sen 2.5m tilaa + pöytä 80cm + toisen auton viemä tila 2m vaikka ois ovet kiinni + säilytyshyllyt pöytätason vastakkaisella seinällä = minimissään 6m.

Säilytystilan osalta riippuu paljon mitä siellä on tarve & tarkotus säilyttää. Onko se vain ja ainoastaan autotarvikkeita ja siihen linkittyvää harrastekamaa, vai koko talouden yhteiden säilytyspiste. Ja onko muuta säilytystilaa talossa tarjolla kaikelle muulle, vai onko tuo se paikka mihin ensimmäisenä tarjotaan kaikkea mikä pitää saada pois oleskelutiloista.


Lisämetrit ei nosta kustannuksia kovin paljoa jos miettii että onko se tila 6x6m vai 7x7m, joten itse tekisin niin ison kuin suinkin mahdollista. Mainitsit mitat "Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille" jolla itse menisin. Tekisin suosiolla sen työtason toiselle seinälle, ja toivoisin että saa tehdä vain yhden auton sisällä ollessa töitä suurimman osan ajasta. Säilytyshyllyt toiselle seinälle. Jos korkeus suinkin antaa periksi, niin tekisin takaseinälle parvimallisen säilytystilan kahden metrin korkeuteen niin, että se on syvä, ja ylettää auton konepeiton päälle saakka. Noin siinä voi vielä jotain konehommia ropata pään iskemättä parven rakenteisiin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Jos polkupyörille, puutarhatyökaluille yms. välineille ei ole erillistä suunnilleen yhden auton tallin kokoista varastoa, niin hyvä lähtökohta kahden auton säilyttämiseen sisällä on mitoittaa talli niin, että sinne mahtuisi kolme autoa.

Empiirinen kokemus nimittäin sanoo, että yhden auton talliin ei yleensä mahdu yhtäkään autoa, kahden auton talliin yksi ja niin edelleen...

Ja tosiaan hyllymetrien ym. tarpeesta on ihan mahdoton sanoa kun ei tiedetä kuinka paljon talossa on muuta varastotilaa tai toisaalta mitä siellä hyllyillä pitää säilyttää. Jollekin voi riittää 2m, toinen tarvitsee 20m.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Jep, itellä on autotalli tollanen 1,5 auton levyinen ja siellä on just ja just tilaa tehdä jotain ja tuolloinkin kesäaikaan käytössä olevat pyörät oon nostellut ullakolle esimerkiksi, että talvelle riittää tilaa muulle.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Varmaan aika tyypillinen vastaus näissä tilanteissa on, että "rakenna niin suuri kuin pystyt". Käytännössä kuitenkin itse lähtisin liikkeelle ns. tarvekartoituksesta ja mitä kaikkea tallissa on A) aikomus tehdä ja B) mitä siellä säilyttää. Tallin ajatellut mitat piirtäisin tietokoneelle ja alkaisin sitä kautta miettimään erilaisia toteutusratkaisuja, mm. minne laittaisin ja minkä kokoistä säilytysratkaisua jne. Sanoisin, että tuollainen n. 6x7 kokoinen talli voi kyllä riittää useimpiin hommiin, varsinkin jos kaikissa olosuhteissa ei tarvitse toista autoa edes tallissa säilyttää. Kuvaamassasi olosuhteessa tämä syntyisi tilanteessa, jossa toisen auton remontointi vaatisi ylimääräistä tilantarvetta, mutta ei varmaankaan pitkäaikaisesti. Sitä on tosin hyvä miettiä, että sitten kun on tilat, niin alatko haalia tontille ns. projekteja, eli innostutko enemmänkin ropaamaan autoja ja siellä tallissa on aina vähintään se yksi projekti tekeillä? Arjen käytännöllisyyden kannalta esittämäsi mitat kyllä pitäisi riittää, mutta tosiaan on hyvä miettiä, mitä kaikkea siellä tallissa aiotaan tehdä ja säilyttää, että kuinka paljon säilytystilaa esimerkiksi työtasona, laatikostoina tai hyllyinä tarvitaan. Lisäksi paljonko lattiapinta-alaa tarvitaan muuhun kuin autojen säilytykseen/korjaamiseen (esim. ruohonleikkurit, polkupyörät yms.). Jos kaikki autoharrastaminen on hyvin kevyttä ja epäsäännöllistä, en lähtisi itse ylimitoittamaan tiloja. Oma kysymyksensä on siinä, mistä muualta talosta tuo tila on pois, jos se on tallissa? Mitä funktio niillä on ja mikä merkitys niillä on omalle arjelle?

Auton remontoimisen kannalta 6 metriä syvässä tallissa jää tilaa auton etupuolelle noin metrin verran (nykyautot n. 5 metrin mittaisia), jolloin auton voi joutua tuuppaamaan lähelle takaseinää, jos meinaa jotain isompaa auton keulassa tehdä. Tekemätön paikka se ei missään nimessä ole. Melkein olennaisempaa monelle on se, että tilat ovat ylipäätään olemassa kuin että jääkö se metristä kiinni. Jos ei ole isompia koneremontteja tarkoitus toteuttaa, niin tuo riittää. 6,5 metriä syvässä tallissa ei tarvitse sitten enää jumpata auton kanssa todennäköisesti ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Työpöytä kannattaa aina varata 80cm syvänä, jotta siinä voi esimerkiksi sitä iskaria huoletta pyöritellä, ja on tarpeeksi tilaa sitten lajitella osia mitä purkaa. Pöydän eteen metri ns. vaaravapaata pyörimisaluetta tekijälle, missä ei ole riskiä kolhia auton kylkeä, ja pystyy laskemaan sen mahdollisen vaihdelaatikon yms. siihen lattialle, kun se on ensin vaikka pihalla autosta pois nostanut. Jos sulla on auto ovet levällään toisessa reunassa, niin sille saa laskea sen 2.5m tilaa + pöytä 80cm + toisen auton viemä tila 2m vaikka ois ovet kiinni + säilytyshyllyt pöytätason vastakkaisella seinällä = minimissään 6m.
Tarkoitus ei tosiaan ollut alkaa varaamaan tiloja mihinkään massiiviseen remonttiin, halvempi viedä auto pajalle kuin sitoa monta neliötä sellaiseen jota käytetään ehkä kerran 5 vuodessa. Toisaalta jos nyt jotain isompaa innostuisi tekemään niin se kuitenkin onnistuu jättämällä toinen auto pariksi viikoksi pihalle.
Lisämetrit ei nosta kustannuksia kovin paljoa jos miettii että onko se tila 6x6m vai 7x7m, joten itse tekisin niin ison kuin suinkin mahdollista. Mainitsit mitat "Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille" jolla itse menisin. Tekisin suosiolla sen työtason toiselle seinälle, ja toivoisin että saa tehdä vain yhden auton sisällä ollessa töitä suurimman osan ajasta. Säilytyshyllyt toiselle seinälle. Jos korkeus suinkin antaa periksi, niin tekisin takaseinälle parvimallisen säilytystilan kahden metrin korkeuteen niin, että se on syvä, ja ylettää auton konepeiton päälle saakka. Noin siinä voi vielä jotain konehommia ropata pään iskemättä parven rakenteisiin.
Kyllä ne metrit tässä tapauksessa nostaa hintaa merkittävästi kun talli tulee kellariin, niin jos sitä suurennat niin yläpuolella oleva torppa suurenee samassa suhteessa (käytännössä lisäksi sinne tulee äkkiä joku järjetön 3m leveä käytävä johonkin), jos taas ulkoseiniin ei kajoa niin kellarin muut tilat pienenee joita käytetään esim. viikottain (pelihuone tms). Rakennusoikeutta ei sentään ole vielä kaikkia käytetty suunnitelmassa eikä olla myöskään rakennusalueen rajoissa kiinni eli pelivaraa on jonkun verran puljata.
Säilytystilan osalta riippuu paljon mitä siellä on tarve & tarkotus säilyttää. Onko se vain ja ainoastaan autotarvikkeita ja siihen linkittyvää harrastekamaa, vai koko talouden yhteiden säilytyspiste. Ja onko muuta säilytystilaa talossa tarjolla kaikelle muulle, vai onko tuo se paikka mihin ensimmäisenä tarjotaan kaikkea mikä pitää saada pois oleskelutiloista.
Jos polkupyörille, puutarhatyökaluille yms. välineille ei ole erillistä suunnilleen yhden auton tallin kokoista varastoa, niin hyvä lähtökohta kahden auton säilyttämiseen sisällä on mitoittaa talli niin, että sinne mahtuisi kolme autoa.

Empiirinen kokemus nimittäin sanoo, että yhden auton talliin ei yleensä mahdu yhtäkään autoa, kahden auton talliin yksi ja niin edelleen...

Ja tosiaan hyllymetrien ym. tarpeesta on ihan mahdoton sanoa kun ei tiedetä kuinka paljon talossa on muuta varastotilaa tai toisaalta mitä siellä hyllyillä pitää säilyttää. Jollekin voi riittää 2m, toinen tarvitsee 20m.
Säilytystilaa kaikelle muulle kuin noille ulkovehkeille (pyörät)/puutarharojuille pitäisi olla kohtuullisesti. Toisin sanoen jokaisessa makkarissa on noin 3m hyllymetriä säilytystilaa (jossain 1,5m2 vaatehuoneen muodossa) ja nk. khh:n saa täyteen kaappia jos niikseen haluaa. Lisäksi eteisen ohessa 6-8m2 tila kaikelle harrastusrojulle jota viikottain tarvitaan eli tänne saa pistää piikkarit, moukarin, jalkapallon, jääkiekkokassin yms. Lisäksi kellarista mahdollisuus lohkaista 10+ neliötä vielä erilliselle "romuvarastolle" tai tehdä työhuone nro2 jonne laittaa isot kaappirivit mm. talvivaatteille.

Polkupyörille voisi ehkä saada tilan talliin, sellaisen 1,8mx2m "ulokkeen" sivuseinälle, en vaan ole keksinyt että miten ne fillarit saa järkevästi ulos sieltä jos tallilla pituutta vain 6m ja molemmat autot paikallaan. Jos kaikilla on nosto-oven kake taskussa (miksi olisi) niin onnistuisi helpommin, mutta muuten hankalaa. Tähän ei oikein auta edes kulkuovikaan nosto-ovessa kun se ovi on pysäköidyn auton takana. Toisaalta niin kauan kun yksittäisen fillarin arvo on satasia nin sama vaikka niitä säilyttäisi kadulla (piha siis on jo hyvä paikka :)).

Itse puutarha on 2m korkeammalla jyrkän mäen takana eli tuskin ruohonleikkuria tms. puutarhahimmelliä talliin tulisi ikinä edes ajatuksena sovittaa koska sen raahaaminen puutarhan puolelle olisi tuskaista.

Saman olen itse havainnut että yleensä tuppaa käymään niin että todellisuus on just tuo mitoitettu automäärä-1 :).
Varmaan aika tyypillinen vastaus näissä tilanteissa on, että "rakenna niin suuri kuin pystyt". Käytännössä kuitenkin itse lähtisin liikkeelle ns. tarvekartoituksesta ja mitä kaikkea tallissa on A) aikomus tehdä ja B) mitä siellä säilyttää. Tallin ajatellut mitat piirtäisin tietokoneelle ja alkaisin sitä kautta miettimään erilaisia toteutusratkaisuja, mm. minne laittaisin ja minkä kokoistä säilytysratkaisua jne. Sanoisin, että tuollainen n. 6x7 kokoinen talli voi kyllä riittää useimpiin hommiin, varsinkin jos kaikissa olosuhteissa ei tarvitse toista autoa edes tallissa säilyttää. Kuvaamassasi olosuhteessa tämä syntyisi tilanteessa, jossa toisen auton remontointi vaatisi ylimääräistä tilantarvetta, mutta ei varmaankaan pitkäaikaisesti. Sitä on tosin hyvä miettiä, että sitten kun on tilat, niin alatko haalia tontille ns. projekteja, eli innostutko enemmänkin ropaamaan autoja ja siellä tallissa on aina vähintään se yksi projekti tekeillä? Arjen käytännöllisyyden kannalta esittämäsi mitat kyllä pitäisi riittää, mutta tosiaan on hyvä miettiä, mitä kaikkea siellä tallissa aiotaan tehdä ja säilyttää, että kuinka paljon säilytystilaa esimerkiksi työtasona, laatikostoina tai hyllyinä tarvitaan. Lisäksi paljonko lattiapinta-alaa tarvitaan muuhun kuin autojen säilytykseen/korjaamiseen (esim. ruohonleikkurit, polkupyörät yms.).
A) aikomus kuvattu aloituksessa, eli pääosin autojen päivittäinen säilytys ja ajoon sieltä tallista joka päivä. Lisäksi "hyvin kevyttä" remppaa.
B) tämä on vaikeampi, kaikkihan tietää että kaikki paska ja roju sinne autotalliin tullaan lopulta kantamaan :). Ainakin nyt työkaluja (jiirisirkkeli, käsityökalut yms), renkaat, painepesuri, suksiboksi. Tilanteesta ja muusta säilytystilasta riippuen matkalaukut, lasketteluvälineet, maaleja ja muuta tilpehööriä ja mitä kaikkea muuta sontaa kaikki sinne talliin nyt ylipäänsä työnnetään.

En varmasti ota mitään projektiautoa tai vastaavaa , lähinnä yllä mainitut fillarit tms. ehkä tuottaa vähän päänsärkyä, "ihan kiva" jos ne sinne saisi.
Jos kaikki autoharrastaminen on hyvin kevyttä ja epäsäännöllistä, en lähtisi itse ylimitoittamaan tiloja. Oma kysymyksensä on siinä, mistä muualta talosta tuo tila on pois, jos se on tallissa? Mitä funktio niillä on ja mikä merkitys niillä on omalle arjelle?

Auton remontoimisen kannalta 6 metriä syvässä tallissa jää tilaa auton etupuolelle noin metrin verran (nykyautot n. 5 metrin mittaisia), jolloin auton voi joutua tuuppaamaan lähelle takaseinää, jos meinaa jotain isompaa auton keulassa tehdä. Tekemätön paikka se ei missään nimessä ole. Melkein olennaisempaa monelle on se, että tilat ovat ylipäätään olemassa kuin että jääkö se metristä kiinni. Jos ei ole isompia koneremontteja tarkoitus toteuttaa, niin tuo riittää. 6,5 metriä syvässä tallissa ei tarvitse sitten enää jumpata auton kanssa todennäköisesti ollenkaan.
No tämähän se, tässä tapauksessa tila on käytännössä pois sellaisesta kellarin "touhutilasta" on se sitten peliluola tai jotain muuta, mutta siis sellaisesta tilasta että siellä varmasti itsekin tulee ainakin kerran viikkoon käytyä ja teini-ikäiset lapset todennäköisesti "asuu siellä". Suunnitelmassa tuo on nyt noin 40-50m2 tyhjä tila toistaiseksi vailla ideoita, mutta tilan muoto on sellainen että jos autotallia pidentää niin tuo tila kapenee eli siitä tulee äkkiä 3m leveä "kiitorata" joka onkin sitten nopeasti käyttökelvoton yhtään mihinkään. Sanoisin että tämän tilan merkitys on selvästi suurempi kuin autotallin (tai erityisesti autotallissa yhtään mitään iskarin vaihtoa monimutkaisemman asian tekemiseksi - ja tuon iskarin vaihtotyönkin voi pajalta ostaa muutamalla satasella eli ne autotallin erikoisemmat tarpeet pystyy hoitamaan ihan kohtuullisella rahallakin).

Viimeiset 10+v rempannut autoa taivasalla (sorapihalla) eikä tuokaan nyt ylitsepääsemätöntä ole ollut kun katsonut kivan kesäpäivän ja tarvittaessa heittänyt vanerin jonka päällä ryömiä. Harvoin on tarvinnut autoa pukkien päällä yön yli seisottaa eli yleensä hommat on saanut samana päivänä maaliin.


Arkkitehdille pitäisi seuraavaksi avautua nykyisestä suunnitelmasta ja mikä siinä on metsässä niin olisi hyvä olla jotain konkreettista mitä ehdotella ihan metrien osalta (tuo 6x6,8m tuli ns pyytämättä olin vain speksannut min 6m leveyden mielellään 7m). Sellainen fiilis että 6m hyllyä sis. pöytä ei ole riittävästi, mutta jos toiselle sivulle lähelle katon rajaa @jonesky12345 tapaan saa myöskin kamaa niin hyllymetrejä tuli juuri lisää jonne saa juurikin niitä matkalaukkuja/renkaita joita tarvitaan 1-2 kertaa vuodessa. Jos päätyseinälle ei edes yritä laittaa mitään, niin 6,5m lienee liikaa mutta 6,2m paljon parempi kuin 6m, 7m syvyyttä mahdollistaisi sitten jo 60cm hyllyköt sinnekin (ja sitten sitä romun säilytystilaa on varmasti riittävästi ellei jopa reilusti liikaa).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
6 metriä on ihan MINIMI pituus mitä kannattaa tehdä. Itsellä vain 5,7m ja pitkien autojen kanssa ON ongelmia. 7m pituuden kanssa jo mahtuisi esim avaamaan farkun takaluukkua kesken rempan yms, tai tuomaan nostureita auton etupuolelle. 6-6,5 pärjäisi ihan mukavasti eikä tarvi kiertää kokoajan pidemmän kautta kävelläkseen auton toiselle puolelle jos on seinässä kiinni.

Kesällähän ei oo väliä, nosto-ovi auki niin työtilaa voi jatkaa ulospäin, mutta kylminä aikoina ei ole ratkaisu.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Millainen kosteus syntyy autonpesusta autotalliin ? Mietin soveltuisiko autotallimme autonpesuun talveksi..Lattia maalattu epoksimaalilla (paitsi nostoja ei ole tehty vaan ne on listoitettu joten siellä lienee jokin rako, se varmaan pitäisi eristää tiiviiksi?), hiekanerotinkaivo myös keskellä. Painovoimainen ilmanvaihto, miten sitä voisi tehostaa? Vanha kuva, noin pitkää autoa ei enää ole mutta tilojen puolesta mahtuisi hyvin pesemään.
IMG_20221018_180506.jpg
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Millainen kosteus syntyy autonpesusta autotalliin ? Mietin soveltuisiko autotallimme autonpesuun talveksi..Lattia maalattu epoksimaalilla (paitsi nostoja ei ole tehty vaan ne on listoitettu joten siellä lienee jokin rako, se varmaan pitäisi eristää tiiviiksi?), hiekanerotinkaivo myös keskellä. Painovoimainen ilmanvaihto, miten sitä voisi tehostaa? Vanha kuva, noin pitkää autoa ei enää ole mutta tilojen puolesta mahtuisi hyvin pesemään.
Vesihöyryn ja kosteuden määrä on valtava jos meinaat pesurilla pestä, kipsilevyseinät vettyy aika nopiaan roiskevesistä. Ilmanvaihto pitäs väkisin muuttaa poiston puoleen aktiiviseksi, ylimääräsestä vesimassasta pitäs päästä eroon ettei ne jää kaivoon, lämpötila nostettava myös tarpeeksi korkealle. Itse vetäisin letkun tallista pihalle jossa auton pesis aina kun pakkanen sallii (juokseva vesi ei jäädy kovin herkästi), ja sitten siirtäisin auton sisälle kuivumaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 238
Viestejä
4 195 339
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom