- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 618
Mitkäs olis muuten hyvän hinta-laatusuhteen valoja talliin?
Voin helposti yhtyä RuohoRoope ajatuksiin. Nosto-oven viereinen ovi voisi tosin olla 10x21 niin mahtuu pyörät ja niiden kärryt helpommin sisään.Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.
Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.
Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam GenericMitkäs olis muuten hyvän hinta-laatusuhteen valoja talliin?
Okei, toi vaikuttaa ihan kustannustehokkaalta ratkaisulta vakiohinnallakin, tarve on joku 3kpl valaisimia lisää, kun aiempi varasto osa laajennetussa tallissa on valaistu ennestään.Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.
Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam Generic
Jostain alesta naarasin noita alle 20 euroa kipale.
Mitä itse olen erilaisissa talleissa ja halleissa puuhaillut, niin valoa kaipaa usein myös seiniltä. Tämä on tarkoitus toteuttaa myös omaan autotalliin. Kaksi putkivalaisinta molemmille pitkille seinille ja yksi takaseinään. Katossa on neljä tuplaputki valaisinta, mutta kokoakin on tallilla vain 30m². Toki seinään tuleville lampuille oma katkaisijansa.Millaista valaistusta olette talliinne laittaneet?
Mietin tässä jo etukäteen ennen katoksen muuttamista talliksi, että miten tuota kannaattaa valaista.
Tallista on tulossa sisämitoiltaan noin 3,6x8,4 m (30 m2). Tallissa tarkoitus räplätä mm. autoja. pyöriä ja mopoja niin valoa kaipaa kohtalaisesti.
Riittääkö nosto-oven molemmin puolin riviin 3 tai 4 esim. jotain perus LED-yleisvaloa esim. Airam generic 2x18W?
Päivitetäänpäs tänne vähän tilannepäivitystä. Tuli hommattua 2 kpl Trotec TTK 75 E -kuivainta kun sain ne suhteellisen edullisesti. Nyt ovat pari kuukautta pyörineet ja olen ollut suhteellisen tyytyväinen.Valkkasin ilmankuivaimen mallin Trotecilta kysytyn neuvon mukaan. He suosittelivat ylläpitolämpötiloihin kuumakaasusulatuksella varustettua mallia. Hankittua mallia ei taideta enää valmistaa, kun en sitä sivuilta löydä. Kannattaa suoraan kysyä heiltä jelppiä valintaan.
Lisäystä. Tutkin heidän sivujaan ja vissiin tämä olisi sopiva autotalliin, Ilmankuivain TTK 105 S
Soita paikkakuntasi rakennusvalvontaan, voit samalla kysyä mitä vaativat käyttötarkoituksen muutos lupaan, oletan että se tossa tarvitaan.Tallin päädyssä on pannuhuone. Öljylämmitys on poistunut joten käytännössä tuo on nyt tekninen tila. Onko palomääräysten mukaan tilan oltava erillinen tallista vai mahtaisiko väliseinän poistaminen olla ok. Tilasta saisi toimivamman yhdistämällä nämä.
En tiedä miten asiat menee taajama-aluelle tai kaava-alueela, mutta täällä kaava-alueen ulkopuolella asiassa ei ollut ongelmaa. Aloituskatselmuksesa rakennustarkastaja rupesi änkyttämään kun selvisi että talli on korkeampi kun talo. Kysyin että miten noita rehusiilo sitten voi rakentaa? Keskustelu loppui siihen.Tuollaisen korkeamman ja vähän isomman tallin rakennuttaminen mietityttää vielä hyvin yleisellä tasolla, lähinnä rakennusoikeuden ja -lupien osalta tässä vaiheessa.
Tontilla on noin 120 neliötä rakennusoikeutta jäljellä ja asemakaava voimassa, jossa on prosentuaalisesti vain määritetty tuo oikeus tontin koosta.
Onkohan tuollaisen korkeamman rakennuksen lupien saamisessa mahdollisesti jotain riskejä ja haasteita?
Voiko / kannattaako tätä kysyä kunnan rakennusvalvonnasta? Pystyvätkö he sieltä suoraan sanomaan tuleeko onnistumaan vai ei? Vai miten tarkkoja tietoja he sitten tarvitsevat rakennuksesta tehdäkseen tuollaisen arvioinnin..
Tälleen keskisuuressa kaupungissa asuvan ammattilaisen näkökulmasta: Asemakaava-alueen ulkopuolella ei niin väliä pois lukien tiiviisti rakennetut kyläkeskukset. Yleisesti ottaen kaiken rakentamisen pitäisi sopia muuhun rakennettuun ympäristöön ja talousrakennusten pitäisi olla alisteisia päärakennukselle.* Täällä päin on ainakin (auto)harrastelijoille myönnetty vähän siimaa ja on tainnut pari caravaanariakin saada vähän jytkympiä katoksia että mahtuu matkailuauto alle. Rumia kyllä ovat (ne katokset). Plus jos sen saa piilotettua esim. talon taakse, niin ettei rumenna katunäkymää niin mitäs sitten, vaikka olisi sellutehdas takapihalla. Kun katunäkymää siinä vahditaan.En tiedä miten asiat menee taajama-aluelle tai kaava-alueela, mutta täällä kaava-alueen ulkopuolella asiassa ei ollut ongelmaa. Aloituskatselmuksesa rakennustarkastaja rupesi änkyttämään kun selvisi että talli on korkeampi kun talo. Kysyin että miten noita rehusiilo sitten voi rakentaa? Keskustelu loppui siihen.
Kannataa koittaa selvitellä asiaa vähän etukäteen. Luvan eväämiselle on varmaan helppo keksiä perusteita.
Jos tallissa meinaa jotain oikeasti tehdä niin siellä pitää olla vessa.Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?
Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..
Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?
EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
Jos korkeus ei rajoita, niin harkitsisin sellaista oleskeluparvea ylös kuten talliosakkeissa: sinne oleskelu- & maleskelutilat, sohva yms. Kiinteä paineilman linjaputkisto, vesipisteet, voimavirtapistokkeet, autonosturille varaus jo rakennusvaiheessa mukaan suunnitteluun. Varastotilat kannattaa erottaa tallista vähintään suljettavalla ovella, vaikka olisivatkin saman katon alla. Autotalli != Varasto. Vaikka autotallissa korjailtaisiin polkupyöriä, niin niiden säilytys toisaalla.Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?
Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..
Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?
EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.Lämmittääkö kukaan eristettyä talliaan polttoöljy/diesel käyttöisellä infrapunalämmittimellä? Riippuu toki monesta asiasta, mutta jonkinlaisen haarukan jos joku osaisi heittää, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa tämmöinen on käynnissä?
Okei. Tarkoitin enempi näitä pienempiä pyörillä liikkuvia ip-lämmittimiä. Onko näistä kenelläkään autotallikäytössä kokemuksia?Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.
Polar VRS -sarja – Polartherm
polartherm.fi
Kumimatot renkaiden kohdalle on yksi vaihtoehto.Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
En muista tarkkaan, jotain 2 komponenttia oli joten voi hyvinkin olla! Jättää kyllä vajaan purkin sinne niin näen mitä on vedetty.Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.
Tilasinkin noita nyt sitten 4kpl, kun valaistustarvetta on vain n. 20m2 laajennusosalle. 3kpl menee kattoon ja yksi päätyseinälle niin, että näkee konepellin alle ropaillessa.Airam Generic. Saa eri pituisina/tehoisina, valostorella taisi olla halvimmat kun itse laitoin. Yhdellä ja kahdella led-putkella. Itse laitoin tallin keskelle kaksi 158cm kahdella putkella ja sen molemmille puolille reunoille kaksi 158cm yhdellä putkella. Eli 6kpl yhteensä. Työpöydän päälle pitäisi vielä yksi valaisin lisätä. Tallin pohja n.60m2
+halvat, valaisee hyvin
-aika muoviset eli heppoiset, mutta harvemminhan noita tulee asennuksen jälkeen hypisteltyä
Mulla on 6m syvässä tallissa ihan harrasteauto ropattavana ja vaikka pituussuuntainen lisätila olis kivaa, niin se ei ole kyllä mitenkään välttämätöntä, ainoostaan moottoria nostellessa tarvii enemmän tilaa auton eteen. Sivusuuntainen tila onkin sit toinen juttu, mulla on yhdelle autolle 5m leveä talli ja mulla on toisella puolella metri tilaa, toisella loput ja jos jotain työpöytää tms haluaa, niin ne tarvii kyllä sit oikeesti sen parin metrin edestä tilaa siihen auton viereen, että siinä mahtuu mitään tekemään.2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.
Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?
"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.
Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.
Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...
Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Auton mallista ja iästä riippuen tuo 6m on käytännössä minimi pituudelle mikä menee. Auton pituus plus puoli metriä taakse ja eteen että on mahdollista kulkea vapaasti ympäri kun aina on jotain siellä auton toisella puolella. Tai ihan jo kun pitää takakontista saada luukku ylös ja nostettua isompaa tavaraa pihalle, on ne sitten lasten rattaat, koirien häkki, ruokaostokset, tai mitä vaan.2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.
Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?
"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.
Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.
Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...
Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Varmaan aika tyypillinen vastaus näissä tilanteissa on, että "rakenna niin suuri kuin pystyt". Käytännössä kuitenkin itse lähtisin liikkeelle ns. tarvekartoituksesta ja mitä kaikkea tallissa on A) aikomus tehdä ja B) mitä siellä säilyttää. Tallin ajatellut mitat piirtäisin tietokoneelle ja alkaisin sitä kautta miettimään erilaisia toteutusratkaisuja, mm. minne laittaisin ja minkä kokoistä säilytysratkaisua jne. Sanoisin, että tuollainen n. 6x7 kokoinen talli voi kyllä riittää useimpiin hommiin, varsinkin jos kaikissa olosuhteissa ei tarvitse toista autoa edes tallissa säilyttää. Kuvaamassasi olosuhteessa tämä syntyisi tilanteessa, jossa toisen auton remontointi vaatisi ylimääräistä tilantarvetta, mutta ei varmaankaan pitkäaikaisesti. Sitä on tosin hyvä miettiä, että sitten kun on tilat, niin alatko haalia tontille ns. projekteja, eli innostutko enemmänkin ropaamaan autoja ja siellä tallissa on aina vähintään se yksi projekti tekeillä? Arjen käytännöllisyyden kannalta esittämäsi mitat kyllä pitäisi riittää, mutta tosiaan on hyvä miettiä, mitä kaikkea siellä tallissa aiotaan tehdä ja säilyttää, että kuinka paljon säilytystilaa esimerkiksi työtasona, laatikostoina tai hyllyinä tarvitaan. Lisäksi paljonko lattiapinta-alaa tarvitaan muuhun kuin autojen säilytykseen/korjaamiseen (esim. ruohonleikkurit, polkupyörät yms.). Jos kaikki autoharrastaminen on hyvin kevyttä ja epäsäännöllistä, en lähtisi itse ylimitoittamaan tiloja. Oma kysymyksensä on siinä, mistä muualta talosta tuo tila on pois, jos se on tallissa? Mitä funktio niillä on ja mikä merkitys niillä on omalle arjelle?2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.
Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?
"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.
Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.
Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...
Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Tarkoitus ei tosiaan ollut alkaa varaamaan tiloja mihinkään massiiviseen remonttiin, halvempi viedä auto pajalle kuin sitoa monta neliötä sellaiseen jota käytetään ehkä kerran 5 vuodessa. Toisaalta jos nyt jotain isompaa innostuisi tekemään niin se kuitenkin onnistuu jättämällä toinen auto pariksi viikoksi pihalle.Työpöytä kannattaa aina varata 80cm syvänä, jotta siinä voi esimerkiksi sitä iskaria huoletta pyöritellä, ja on tarpeeksi tilaa sitten lajitella osia mitä purkaa. Pöydän eteen metri ns. vaaravapaata pyörimisaluetta tekijälle, missä ei ole riskiä kolhia auton kylkeä, ja pystyy laskemaan sen mahdollisen vaihdelaatikon yms. siihen lattialle, kun se on ensin vaikka pihalla autosta pois nostanut. Jos sulla on auto ovet levällään toisessa reunassa, niin sille saa laskea sen 2.5m tilaa + pöytä 80cm + toisen auton viemä tila 2m vaikka ois ovet kiinni + säilytyshyllyt pöytätason vastakkaisella seinällä = minimissään 6m.
Kyllä ne metrit tässä tapauksessa nostaa hintaa merkittävästi kun talli tulee kellariin, niin jos sitä suurennat niin yläpuolella oleva torppa suurenee samassa suhteessa (käytännössä lisäksi sinne tulee äkkiä joku järjetön 3m leveä käytävä johonkin), jos taas ulkoseiniin ei kajoa niin kellarin muut tilat pienenee joita käytetään esim. viikottain (pelihuone tms). Rakennusoikeutta ei sentään ole vielä kaikkia käytetty suunnitelmassa eikä olla myöskään rakennusalueen rajoissa kiinni eli pelivaraa on jonkun verran puljata.Lisämetrit ei nosta kustannuksia kovin paljoa jos miettii että onko se tila 6x6m vai 7x7m, joten itse tekisin niin ison kuin suinkin mahdollista. Mainitsit mitat "Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille" jolla itse menisin. Tekisin suosiolla sen työtason toiselle seinälle, ja toivoisin että saa tehdä vain yhden auton sisällä ollessa töitä suurimman osan ajasta. Säilytyshyllyt toiselle seinälle. Jos korkeus suinkin antaa periksi, niin tekisin takaseinälle parvimallisen säilytystilan kahden metrin korkeuteen niin, että se on syvä, ja ylettää auton konepeiton päälle saakka. Noin siinä voi vielä jotain konehommia ropata pään iskemättä parven rakenteisiin.
Säilytystilan osalta riippuu paljon mitä siellä on tarve & tarkotus säilyttää. Onko se vain ja ainoastaan autotarvikkeita ja siihen linkittyvää harrastekamaa, vai koko talouden yhteiden säilytyspiste. Ja onko muuta säilytystilaa talossa tarjolla kaikelle muulle, vai onko tuo se paikka mihin ensimmäisenä tarjotaan kaikkea mikä pitää saada pois oleskelutiloista.
Säilytystilaa kaikelle muulle kuin noille ulkovehkeille (pyörät)/puutarharojuille pitäisi olla kohtuullisesti. Toisin sanoen jokaisessa makkarissa on noin 3m hyllymetriä säilytystilaa (jossain 1,5m2 vaatehuoneen muodossa) ja nk. khh:n saa täyteen kaappia jos niikseen haluaa. Lisäksi eteisen ohessa 6-8m2 tila kaikelle harrastusrojulle jota viikottain tarvitaan eli tänne saa pistää piikkarit, moukarin, jalkapallon, jääkiekkokassin yms. Lisäksi kellarista mahdollisuus lohkaista 10+ neliötä vielä erilliselle "romuvarastolle" tai tehdä työhuone nro2 jonne laittaa isot kaappirivit mm. talvivaatteille.Jos polkupyörille, puutarhatyökaluille yms. välineille ei ole erillistä suunnilleen yhden auton tallin kokoista varastoa, niin hyvä lähtökohta kahden auton säilyttämiseen sisällä on mitoittaa talli niin, että sinne mahtuisi kolme autoa.
Empiirinen kokemus nimittäin sanoo, että yhden auton talliin ei yleensä mahdu yhtäkään autoa, kahden auton talliin yksi ja niin edelleen...
Ja tosiaan hyllymetrien ym. tarpeesta on ihan mahdoton sanoa kun ei tiedetä kuinka paljon talossa on muuta varastotilaa tai toisaalta mitä siellä hyllyillä pitää säilyttää. Jollekin voi riittää 2m, toinen tarvitsee 20m.
A) aikomus kuvattu aloituksessa, eli pääosin autojen päivittäinen säilytys ja ajoon sieltä tallista joka päivä. Lisäksi "hyvin kevyttä" remppaa.Varmaan aika tyypillinen vastaus näissä tilanteissa on, että "rakenna niin suuri kuin pystyt". Käytännössä kuitenkin itse lähtisin liikkeelle ns. tarvekartoituksesta ja mitä kaikkea tallissa on A) aikomus tehdä ja B) mitä siellä säilyttää. Tallin ajatellut mitat piirtäisin tietokoneelle ja alkaisin sitä kautta miettimään erilaisia toteutusratkaisuja, mm. minne laittaisin ja minkä kokoistä säilytysratkaisua jne. Sanoisin, että tuollainen n. 6x7 kokoinen talli voi kyllä riittää useimpiin hommiin, varsinkin jos kaikissa olosuhteissa ei tarvitse toista autoa edes tallissa säilyttää. Kuvaamassasi olosuhteessa tämä syntyisi tilanteessa, jossa toisen auton remontointi vaatisi ylimääräistä tilantarvetta, mutta ei varmaankaan pitkäaikaisesti. Sitä on tosin hyvä miettiä, että sitten kun on tilat, niin alatko haalia tontille ns. projekteja, eli innostutko enemmänkin ropaamaan autoja ja siellä tallissa on aina vähintään se yksi projekti tekeillä? Arjen käytännöllisyyden kannalta esittämäsi mitat kyllä pitäisi riittää, mutta tosiaan on hyvä miettiä, mitä kaikkea siellä tallissa aiotaan tehdä ja säilyttää, että kuinka paljon säilytystilaa esimerkiksi työtasona, laatikostoina tai hyllyinä tarvitaan. Lisäksi paljonko lattiapinta-alaa tarvitaan muuhun kuin autojen säilytykseen/korjaamiseen (esim. ruohonleikkurit, polkupyörät yms.).
No tämähän se, tässä tapauksessa tila on käytännössä pois sellaisesta kellarin "touhutilasta" on se sitten peliluola tai jotain muuta, mutta siis sellaisesta tilasta että siellä varmasti itsekin tulee ainakin kerran viikkoon käytyä ja teini-ikäiset lapset todennäköisesti "asuu siellä". Suunnitelmassa tuo on nyt noin 40-50m2 tyhjä tila toistaiseksi vailla ideoita, mutta tilan muoto on sellainen että jos autotallia pidentää niin tuo tila kapenee eli siitä tulee äkkiä 3m leveä "kiitorata" joka onkin sitten nopeasti käyttökelvoton yhtään mihinkään. Sanoisin että tämän tilan merkitys on selvästi suurempi kuin autotallin (tai erityisesti autotallissa yhtään mitään iskarin vaihtoa monimutkaisemman asian tekemiseksi - ja tuon iskarin vaihtotyönkin voi pajalta ostaa muutamalla satasella eli ne autotallin erikoisemmat tarpeet pystyy hoitamaan ihan kohtuullisella rahallakin).Jos kaikki autoharrastaminen on hyvin kevyttä ja epäsäännöllistä, en lähtisi itse ylimitoittamaan tiloja. Oma kysymyksensä on siinä, mistä muualta talosta tuo tila on pois, jos se on tallissa? Mitä funktio niillä on ja mikä merkitys niillä on omalle arjelle?
Auton remontoimisen kannalta 6 metriä syvässä tallissa jää tilaa auton etupuolelle noin metrin verran (nykyautot n. 5 metrin mittaisia), jolloin auton voi joutua tuuppaamaan lähelle takaseinää, jos meinaa jotain isompaa auton keulassa tehdä. Tekemätön paikka se ei missään nimessä ole. Melkein olennaisempaa monelle on se, että tilat ovat ylipäätään olemassa kuin että jääkö se metristä kiinni. Jos ei ole isompia koneremontteja tarkoitus toteuttaa, niin tuo riittää. 6,5 metriä syvässä tallissa ei tarvitse sitten enää jumpata auton kanssa todennäköisesti ollenkaan.
Vesihöyryn ja kosteuden määrä on valtava jos meinaat pesurilla pestä, kipsilevyseinät vettyy aika nopiaan roiskevesistä. Ilmanvaihto pitäs väkisin muuttaa poiston puoleen aktiiviseksi, ylimääräsestä vesimassasta pitäs päästä eroon ettei ne jää kaivoon, lämpötila nostettava myös tarpeeksi korkealle. Itse vetäisin letkun tallista pihalle jossa auton pesis aina kun pakkanen sallii (juokseva vesi ei jäädy kovin herkästi), ja sitten siirtäisin auton sisälle kuivumaan.Millainen kosteus syntyy autonpesusta autotalliin ? Mietin soveltuisiko autotallimme autonpesuun talveksi..Lattia maalattu epoksimaalilla (paitsi nostoja ei ole tehty vaan ne on listoitettu joten siellä lienee jokin rako, se varmaan pitäisi eristää tiiviiksi?), hiekanerotinkaivo myös keskellä. Painovoimainen ilmanvaihto, miten sitä voisi tehostaa? Vanha kuva, noin pitkää autoa ei enää ole mutta tilojen puolesta mahtuisi hyvin pesemään.