Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Päädyin kaikesta huolimatta 50mm pir-levyyn ja sitä ois nyt 1200mm leveydessä 50kpl tallissa odottamassa seinille laittoa. Ja tosiaan täytyy tuo lämmin varasto tehdä nyt samalla kertaa.

PXL_20251203_175019911.jpg


Täytyy avata tuo väliseinä sivuilta, jotta saa vietyä uretaanilevyt yhtenäisenä varastonpuolelle. Alkuun olin, että en avaa tuota vaan jäisi tuon varaston seinän kohdalta 10cm matkalta eristämättä, mutta tässähän se nyt tulee samalla. Eli tuon laitimmaisen pystytuen irroitus tulee eteen ja sen siirtäminen uretaanilevyn verran sisäänpäin.

Uretaanivaahdoksi varmaan joustava malli parasta ja onko merkillä suurempaa merkitystä?

Ja kun runkojako kun on 1200mm ja levyn koko 1200x2400 niin onko tuo nyt parempi levyttää pystyyn vai vaakaan?
Uretaanin merkillä ei kauheasti väliä, Tytania taitavat jotkut suositella, mutta en tiedä itse tarkemmin onko mitään merkitystä. Tuommosta määrää varten harkitsisin pistoolin ostamista, mutta menee kertakäyttösuuttimillakin.

Periaatteessa levyt vois laittaa pystyyn, koska villat on näköjään leikattu vaakatasoon. Menis paremmin ristiin. Mutta toisaalta tuollakaan ei varmasti juuri ole merkitystä, eli laske hieman, että kummalla tavalla tulee korkeuden puoleen vähemmän hukkatavaraa, ja mene sillä. Paljonhan sitä hukkaa ei tietysti tule, mutta mitään 10cm leveitä paloja sinne ei kannata ruveta varmaan uretaanilla liimailemaan rivien alkuun tai loppuun, ellei joku nurkkakohta semmosta vaadi.
 
Vaakaan lienee helpompi, kun siinä on yksi tukipuu lisää taustalle. Katsoo vaan ettei ihan villan saumaan 1:1 iske vaikka sillä ei suurta väliä tiiviissä rakenteessa ole. Pistoolin kyllä ottaisin, niin saatana paljon helpompi säätää virtausta, maksaa äkkiä itsensä takaisin kun vaahtoa ei ole ylenmäärin turhaan. Vaahdon käyttölämpötila kannattaa huomioida, jos kylmässä vaahdottaa.
 
Ihan ehdottomasti osta pistooli. Ja osta myös aine jolla sen voi puhdistaa käytön jälkeen jos jää varastoon makaamaan. Itse tein sen virheen että pyssy jäi pulloineen varastoon lojumaan ja tuli todettua ettei se ikuisesti noin säily.

Uretaanin merkillä tuskin väliä mutta pitäisi olla ulkokäyttöön soveltuvaa ja näissä puurakenteissa ehdottomasti elastista vaahtoa.
 
Täällä valmistui tänään auto/harrastetallin alaräystäs. Kettumainen tehdä kun alhaalla on jyrkempi luiska räystään alla joka estää tikkaiden laittamisen, ja katolta ei uskalla :D Tai siis "valmistui". Tuohon tulee vielä 25x100mm pystylauta päätyyn, mutta kun tuota perkelettä on tässä tullut väkerrettyä jo tovi, niin en laske sitä lautariviä enää esteeksi kutsua tuota valmistuneeksi.

Pieni moka tuli tehtyä kattotuoleja asentaessa, jonka takia keskellä kattoa on alaräystäällä lovi, ja yläräystäällä sitten vastaavasti ulkonema. Ratkaisin homman vetämällä alaräystäällä linjalangalla nurkasta nurkkaan, keskelle jäi 3cm korjattavaa. Vedin ruodelaudan langan mukaan, korjaan pystyräystään siihen, ja tuen kattotuolien kylkeen ruuvattavilla lyhyillä jatkopaloilla. Kuvasta näkee miten kattotuolien linja dippaa keskellä sisään. Seinälinjassa tuo ei näy, onneksi.
DSC_0002_BURST20251205151912682_COVER.JPG

Periaatteessa yläräystäälle ei tartteis tehdä kattopeltien takia mitään, se 3cm linjan ulkonema keskellä jää helposti pulpettikaton harjapellin alle. Mutta, mitä raati on mieltä. pitäskö se sitten kuitenkin vetää linjalangan kanssa nurkasta nurkkaan ja lyhentää keskellä jääviä kattotuoleja pikkasen jotta saa suoran linjan?

Jos tuota pikkumokaa ei huomioi, niin katto onnistui hyvin. +-3mm sisään sekä katon pituus, että leveysmitat vaikka puhutaan 11.30x10.15m kokosesta kattorakenteesta. Ensimmäistä pytinkiä väsäävänä annan tuon itelleni anteeksi :D
 
@Reivn sun toleranssit on reippaasti speksin sisällä :thumbsup:
Melkoisesti isompiakin heittoja saa "lymytettyä" :)

Erikoinen tuo vinoreevaus ristikoolauksen alempana lautana, jäykkyyyttä toki lisää mutta ei sitä nyt yleensä noin tehdä :)
 
@Reivn sun toleranssit on reippaasti speksin sisällä :thumbsup:
Melkoisesti isompiakin heittoja saa "lymytettyä" :)

Erikoinen tuo vinoreevaus ristikoolauksen alempana lautana, jäykkyyyttä toki lisää mutta ei sitä nyt yleensä noin tehdä :)
Noin oli suunnittelija tuon ulkokoolauksen suunnitellut rakennuksen jäykistykseen, joten sen mukaan mennään :D Sisempi vinokoolaus on ammuttu rakennuksen 48x173mm runkotolppiin 75mm konenauloilla, seassa jokunen käsin lyöty 100mm, 25mm tuulensuojan läpi. ja vaakakoolaus samankokosilla nauloilla sitten vinokoolaukseen. Siihen kun heittää jämerän 25mm+ pystypaneloinnin pintaan, niin eiköhän se muodossaan kestä. Sisäpuolelle tulee vielä tuplakipsi lisäjäykistykseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Uretaanin merkillä ei kauheasti väliä, Tytania taitavat jotkut suositella, mutta en tiedä itse tarkemmin onko mitään merkitystä. Tuommosta määrää varten harkitsisin pistoolin ostamista, mutta menee kertakäyttösuuttimillakin.

Periaatteessa levyt vois laittaa pystyyn, koska villat on näköjään leikattu vaakatasoon. Menis paremmin ristiin. Mutta toisaalta tuollakaan ei varmasti juuri ole merkitystä, eli laske hieman, että kummalla tavalla tulee korkeuden puoleen vähemmän hukkatavaraa, ja mene sillä. Paljonhan sitä hukkaa ei tietysti tule, mutta mitään 10cm leveitä paloja sinne ei kannata ruveta varmaan uretaanilla liimailemaan rivien alkuun tai loppuun, ellei joku nurkkakohta semmosta vaadi.

Vaakaan lienee helpompi, kun siinä on yksi tukipuu lisää taustalle. Katsoo vaan ettei ihan villan saumaan 1:1 iske vaikka sillä ei suurta väliä tiiviissä rakenteessa ole. Pistoolin kyllä ottaisin, niin saatana paljon helpompi säätää virtausta, maksaa äkkiä itsensä takaisin kun vaahtoa ei ole ylenmäärin turhaan. Vaahdon käyttölämpötila kannattaa huomioida, jos kylmässä vaahdottaa.

Vaakaa kyllä pohdin ja se ehkä olisi hyvä, mutta tuo runkojako sitten taas niin pitkä, ellei nyt vaan aloita seuraavaa riviä täydellä levyllä. Vähiten levyn katkomista tietty tulee kun laittaa pystyyn ja samalla täyttyy aina kerralla runkoväli. Jos tuo levy olis 600 leveää niin sitten noi tulis vaakaan. Katsotaan, josko sais jo tänä viikonloppuna ainaki toisen sivuseinän levytettyä tuolla tavaralla. Uretaanivaahdon ja foamin käytöstä ei ole muuta kokemusta kuin vuosituhannen vaihteessa sitä meni purkki tolkulla ku tuunattiin autoja, tehtiin puskureita ja spoilereita. :D
 
Tämähän se on nopeaa hommaa kun oppii tekniikan. Seuraavaksi sitten arveluttaa noi oven ja ikkunan karmit, että millaisen välyksen niihin jätän kun ajatellaan lopullista pintalevytystä. Smyygi- ja ikkunalaudoilla saa fiksattua siistiksi, mutta mitä ottaa huomioon kun laitetaan foam levyä karmi en ympärille ja läheisyyteen?

PXL_20251206_170815437.jpg


PXL_20251206_210053988.jpg
 
Sen minkä mitta heittää, foami peittää :) Ei nuo ikkunat sun muut ole paha rasti, kunhan katsot että jos on tarvetta pistää perään vaahtoa, rako on riittävä. Hieman ärsytti joskus, kun olevinaan fiksusti jätin vain kärpäsenpaskan kokoisen raon. Sai siihen levyyn tietty tehtyä tilaa, mutta helpommalla olis päässyt kun olisi jättänyt paremman vaahdotusraon.
 
Aluksi olin, että en vuoraa lämmintä varastoa, mutta sitten tein kipsilevyyn reiän ja totesin, että höyrysulku puuttuu sieltäkin. Ja hyvä, että kuitenkin otin levyt irti yms, samaa sontaa oli sokkelin ympärystä ja suhteellisen tummakin tuossa olleiden hylkyjen takaa. Nyt kun muutaman päivän kuivatellut tuota tilaa ja laittanut foamia seinille niin on värikin palautunut normaalimmaksi sokkelossa kun sitä ei peitä mädäntyneet koolaukset ja muovi. Sen lisäksi tuolla oli muurahaisongelma ja näyttävät kantaneen hiekkaa hyllyjen väliin.

Noh, jotkut sanoo, että kannattaa sokkeli eristää kans, jotkut sanoo toista. Kannattaako eristys, jos jo aiempi viritys sai ongelmia aikaan? Pir-levyä jää jonkin verran yli, mutta käyttääkö se väliseinään vai lämpimän varaston kattoon vai myyntiin. Jos laittaa kattoon villan tilalle niin pitääkö tuolta alueelta vähintään poistaa tuo yläpohjan höyrysulkumuovi joka on nyt ns. villojen päällä?

Ja mitä tuohon sokkeliin tulee, pitääkö tuohon leca-harkkoon laittaa joku täytelaasti tjsp? Saako tuota tulkittua muurahaisilta, nyt siellä on kummallisia reikiä ja koloja siellä täällä joista kulku käy kätevästi.

Mutta siis, tallin ois nosto-oven päätyä vaille vuorattu seinät foamilla.

PXL_20251208_172132308.jpg


PXL_20251208_181340010.jpg
 
Aluksi olin, että en vuoraa lämmintä varastoa, mutta sitten tein kipsilevyyn reiän ja totesin, että höyrysulku puuttuu sieltäkin. Ja hyvä, että kuitenkin otin levyt irti yms, samaa sontaa oli sokkelin ympärystä ja suhteellisen tummakin tuossa olleiden hylkyjen takaa. Nyt kun muutaman päivän kuivatellut tuota tilaa ja laittanut foamia seinille niin on värikin palautunut normaalimmaksi sokkelossa kun sitä ei peitä mädäntyneet koolaukset ja muovi. Sen lisäksi tuolla oli muurahaisongelma ja näyttävät kantaneen hiekkaa hyllyjen väliin.

Noh, jotkut sanoo, että kannattaa sokkeli eristää kans, jotkut sanoo toista. Kannattaako eristys, jos jo aiempi viritys sai ongelmia aikaan? Pir-levyä jää jonkin verran yli, mutta käyttääkö se väliseinään vai lämpimän varaston kattoon vai myyntiin. Jos laittaa kattoon villan tilalle niin pitääkö tuolta alueelta vähintään poistaa tuo yläpohjan höyrysulkumuovi joka on nyt ns. villojen päällä?

Ja mitä tuohon sokkeliin tulee, pitääkö tuohon leca-harkkoon laittaa joku täytelaasti tjsp? Saako tuota tulkittua muurahaisilta, nyt siellä on kummallisia reikiä ja koloja siellä täällä joista kulku käy kätevästi.

Mutta siis, tallin ois nosto-oven päätyä vaille vuorattu seinät foamilla.

PXL_20251208_172132308.jpg


PXL_20251208_181340010.jpg

Itse itselleni vastaten, että mikäli pirriä kattoon noiden 2x2 koolauspuiden väliin laittaa niin pitäähän tuo ylempi muovi ottaa pois tai ainakin suurin osa siitä tai se mikä irti lähtee. Muuten jää kaksi höyrysulkua päällekkäin.

Sokkelin eristyksessäkin pääsis vähemmällä kun ei tee sitä vaan laittaa vaan peltiä päälle.

Koolauslautojakin sais alkaa kohta hommaamaan ja sitähän menee monta sataa metriä tuonne...
 
Itse itselleni vastaten, että mikäli pirriä kattoon noiden 2x2 koolauspuiden väliin laittaa niin pitäähän tuo ylempi muovi ottaa pois tai ainakin suurin osa siitä tai se mikä irti lähtee. Muuten jää kaksi höyrysulkua päällekkäin.

Sokkelin eristyksessäkin pääsis vähemmällä kun ei tee sitä vaan laittaa vaan peltiä päälle.

Koolauslautojakin sais alkaa kohta hommaamaan ja sitähän menee monta sataa metriä tuonne...
Kattoon en enää nykytoteutuksella laittais pirrejä. Saat kuitenkin halvemmalla eristystä paksummalla puhallusvillakerroksella ja ei tuu noita tupla höyrynsulkuja ongelmaksi.

Sokkelin eristys on makuasia. Voit sen eristää esim pirrillä, rakenneteknisesti ihan ok. Erityisesti jos seinäpintojen paksuus kasvaa sisäänpäin niin että saisi tasaisen pinnan seinältä sokkelin yli eristeineen. Eristämättä jättäminen meinaa vaan hieman isompaa sähkölaskua, mutta siitäkään ei kannata liikaa huolehtia jos tila on ns ylläpitolämmöllä. Omassa tallissani en sokkeleita eristänyt kun ei seinätkään paksuntuneet levyttämällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 700
Viestejä
5 035 454
Jäsenet
80 750
Uusin jäsen
Magnite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom