Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 529
Aihe olkoon yleismaailmallinen, keskusteltakoon mistä vaan aiheen ympärillä.
--
Saimme suosituksen rakennuttaa autotalli (raksaprojekti) ennen varsinaista taloa, koska tällöin tila toimii rakennusprojektin kesken varastotilana, sääsuojana ja kenties kahvitelupaikkana tohinan keskellä.
--
Sattuneesta syystä, aiheeseen ei ole tullut juurikaan perehdyttyä. Ja väitän lisäksi, että uskon monien muidenkin rakentavan tallin vain "otetaan valmispaketti" -tyylisesti, eikä sen enempää mieti sitä, miten tilasta saisi parhaan mahdollisen.
--
Miten te suunnittelisitte hyvän autotallin, millaiset olisivat mitat jne. tai mitä yksityiskohtatason kohtia ottaisitte huomioon?
---
- Mitä teknisen tilojen vetoja tulee vetää okt:n tekniseen tilaan tai mitä varauksia tulee tehdä?
- Lattian materiaali? Mitä? Epoksia?
- Vesipiste?
- Viemäröinti, klassisella "ympyräviemäri keskellä talli", vai voisiko paremmin toimia esim. "unidrain" -tyyppinen seinän viereen tms. toteuttu viemäri ?
- Kuinka suunnittelette noh. vaikka 5 polkupyörän säilytyksen?
- Mikä lämmitysmuoto soveltuvin perus autotalliin? Jos on sama liittää esim. talon kauko- tai maalämpöön, niin kuinka se otetaan huomioon tallia tehdessä?
- Kannattaako yrittää hyödyntää yläpohjan ontelo?
- Sähköpistorasioita, seinille joo vähän sinne sun tänne, mut pitääkö ymmärtää laittaa muuallekin?
- Sähköautojen latausmahdollisuus, miten järjestäisit?
- Polkupyörien arkikäyttö - miten maksimoit helppouden (jos pyörät saatava ns. sisätiloihin, niin ne on saatava sieltä helposti poiskin --> oven leveys vai nosto-ovi vai sähköovi
- Sähkötyövälineiden lataus, jokin latauspiste
- Ikkunat, tarvitaanko niitä ja tulisiko niiden sijaita yläreunassa, jotta seinä on käytössä muuhun kiinnittämiseen/varastointiin?
- Varasto-osuus, miten siitä maksimi irti - kannattaisko yrittää ontelotilan hyödyntämistä?
- Mihin olette suunnitelleet peräkärryn paikan tontillanne (todella usein näkee tätä vain rumasti nurmikolla, pitäis otata tämä huomioon ettei olis vaan "noh ei muuhun mahdu")
- Jääkiekko- ja työkamojen pesu, huolto -syytä laittaa autotalliin pesukone ja kuivauskaappi?
-
 
Tietysti pitäs vähän tietää että mitä sillä tallilla on tarkoitus tehdä. Jos siellä rempataan autoa niin 30m2 per auto on kiva.

Autotallin rakentaminen ensimmäisenä on hyvä ajatus, jos vain tallin sijainti on päärakennukseen nähden semmonen, että asuintalon rakentaminen sujuu jouhevasti. Kannattaa myös miettiä, olisko talli/katos kuitenkin kiinteästi yhteydessä päärakennukseen, kulkeminen auton ja talon välillä katetussa tilassa on ihan miellyttävä asia.

Autotallin ja katokseen kokoon pätee sama kuin muihinkin tiloihin, liian isoa ei ole olemassa.
 
Mitä teknisen tilojen vetoja tulee vetää okt:n tekniseen tilaan tai mitä varauksia tulee tehdä?

Tarpeeksi erilaista piuhaa rakennuksien väliin. Oman talon myyjällä oli välähtänyt ja okt:n sisätiloissa on muutama kytkin, joilla voi ohjata sähköjä autotalissa. On ihan pirun kätevää kun ei lämmityksen jne. takia tartte alkaa virittelemään jotain hiton ajastimia tai epäluotettavia langattomia systeemejä. Mutta eipä ollut tajunnutu vetää verkkopiuhaa sinne, olisi ollut useammankin kerran käyttöä (backupit nassiin autotalliin tulipalon varalta, jotain sensoria jne).

- Sähköautojen latausmahdollisuus, miten järjestäisit?

En tiedä miten nämä toimivat, mutta voisi kuvitella, että voimavirtaa on tuotava autotalliin riittävästi. Lataustekniikan kerkeää asentaa sitten, kun on sähköauto?

- Polkupyörien arkikäyttö - miten maksimoit helppouden (jos pyörät saatava ns. sisätiloihin, niin ne on saatava sieltä helposti poiskin -->
oven leveys vai nosto-ovi vai sähköovi

Minulla on autotalli, jossa on sähköiset nosto-ovet. Todella kätevät. Paitsi kun pitää tehdä MITÄ TAHANSA MUUTA kuin ajaa auto talliin tai tallista. Eli sähköiset ovet JA normaali ovi josta pyörät mahtuu. Pitää varmaan ensi kesänä kartoittaa tilannetta, että voisiko sivuseinään puhkaista oven.

Mitä muuta? Tarpeeksi tilaa. Itsellä on kahden auton talli, jossa vain yksi auto. Silti loppuu tila kesken. Lisäksi on muita talousrakennuksia kyllä säilytystilana, mutta ehdottomasti pitäisi tuplata tila, että saisi nimenomaan autotallin yhteyteen tietyt tilaa vievät työkalut, esim. pylväsporakoneen jne. Ja sitten kun alkaa olemaan sähköfillareita ja latausinfraa jne, niin ihan turha pihistellä tilasta.
 
Muutamia havaintoja, osa kantapäänkautta:

-Pyöreä viemäri siihen keskelle, siihen kun tarvitaan se öljy/hiekka erotin. Se kansi tulee sellaisessa vähän kuin kaupan päälle. Lavuaarit yms. saatetaan vaatia tuon erottimen kautta vedettäviksi. Riippuu paikallisen viranomaisen mielihaluista miten tulkkaavat pykäliä. Itse jouduin laittamaan tälläisen Hepo Hiekan-,öljyn- ja bensiininerotin 0,2/40/120

-Tekninen tila siihen autotalliin, se maalämpöpumpun kompura saattaa tuottaa ikävää runkoääntä. Saa sitten nukkua rauhassa kovemmillakin pakkasilla.

-Liittymät talliin, jos sen tekee tosiaan ensin. Isot kanavat, eli valmiit suojaputket eri liitynnöille talolle. Eli ainakin lämpö, vesi, sähkö, data ja JokuMuu (tähän tulee se mikä unohtui).

-Talliin pistorasioita Riittävästi. Laitoin itse joka toiseen runkotolppaan vähintään tupala shukon 120cm korkeudelle. Ei jää tavaroiden alle ja saa laittee aina kiinni. Osa noista on aina romun takana. Nyt ehkä laittaisin kuitenkin joka tolppaan eli 60cm välein. Muista voimavirta.

-Erillinen varastotila ja muut poterot on ikäviä, tulee aina seinä vastaan.

-Energiatodistusta ei tarvita alle 40 neliöisiin, lienee tärkeää jollekkin

-Kiinteitöveron osuudessa vaikuttaa onko tila varusteltu vai ei. Ilman kiinteälämmitystä oleva tila katsotaan ei-varutelluksi. Saattaa merkitä paikasta riippuen satasta? vuodessa. Kysy rakennusvalvonnasta mikä on päivän kriteeri.

-Sen tupla kyrokin alle kannattaa varata jotain jos haluaa jotain isompaa seinälle. Esim. poikkikoolausta jne kannattaa viljellä sinne.

-Pienemmän tallin ja alemman lämpötilan kanssa kannattaa miettiä laittaako lattiaan vesikiertoa. Vesikierrossa on sitten jäätymisriski jos ei käytä glygolia. Noita pamahtelee aina kun unohtuu tallin ovi liian pitkäksi aikaa auki pakkasilla. Glygoli sitten koko kiinteistön kierrossa ole aina kiva. Vesikierron osilla maksaa suoran sähkön ylläpitolämpöä aika pitkään. Glygolin vaihtoehto on laittaa itsesäätyvä lämmityskaapeli vesikierron kylkeen.
 
Itse rakensin 90 neliön tallin ja sinne vedin 32 tuplapistorasiat ja 5 voimavirtapistettä. Lisäksi pari vesipistettä,toinen pesualtaalla ja toinen vesiletkulle. Lisäksl vesipiste ulos ja varaus kahdelle vesipisteelle sisällä.
Verkkokaapeli vedetty oletettuihin pisteisiin ja talon ja tallin välinen kaapelointi kahdennettu. Tallissa oma WLAN tukiasema

Tallin edessä rampissa pari sähkövastusta. Tallissa myös lattiaan upotetut kiinnityskohdat sähkövinssille. Pilarinosturille valussa teräslevyt lisävahvistuksena.

Valaistus jaettu 3 eri vaiheelle ja 2x58w valaisimia 9 kpl. Poistoilmapuhaltimia on kaksi kappaletta tallin molemmilla sivuilla ja vetävät ilmaa viidestä eri pisteestä katossa.

Kompuralinjasto on kiinteä teräsputkella muutamalla sulkuventtiilillä, sisältäen automaattisen vedenerottimen ja linjaston päässä paineenalennin herkemmille laitteille. Kompuran voimavirta omilla hitailla automaattisulakkeilla.

Tässä jotain omia ideoitani.

Tallissa vesikiertoinen lattialämmitys ja yhdistetty talon maalämpöön
 
-Tekninen tila siihen autotalliin, se maalämpöpumpun kompura saattaa tuottaa ikävää runkoääntä. Saa sitten nukkua rauhassa kovemmillakin pakkasilla.

-Liittymät talliin, jos sen tekee tosiaan ensin. Isot kanavat, eli valmiit suojaputket eri liitynnöille talolle. Eli ainakin lämpö, vesi, sähkö, data ja JokuMuu (tähän tulee se mikä unohtui).

Muutenkin oli hyvä postaus, mutta tartun näihin.

Tekninen tila autotalliin - onko muutkin toteuttanut? Olisi vielä mahdollista siirtää se "päärakennuksesta" autotalliin, jos niin on kannattavaa tehdä? Tulisi samalla 4m2 lisää päärakennukseen, vaikka sitten varastoksi tai vaatehuoneeksi.
Sopisi nimittäin erittäin hyvin se, että tekninen tila menisi tallin yhteyteen... Nyt se on vähän liian lähellä makuuhuoneita muutenkin, vaikka taitaahan se vaatia EI60 seinät ja täten eristyy äänikin varmaan paremmin.

Liittymät talliin kommenttisi tarkoittanee sitä, että ns. taloon kuuluvat liittymät vedetään myös tallille ja sieltä sitten talolle?

--
Itseä kiinnostaa omaa käyttöä ajatellen: Sähköpyörien säilytys ja käyttö, nyt niitä kaksi ja joskus varmasti enemmän (10v päästä).. Eli laskisin ainakin neljällä sähköpyörälle vaadittavan tilan (tavoitteena siis pitkäaikainen rakennus..). Sähköpyöriä ei oikein ulkona pääasiassa säilytellä (varkaussyytkin).. Niille varmaan sit joku 100-150cm ovi olis näppärä, millaisia lienee saatavilla.
Autot itsessään omassa käytössä tulen pitämään katoksessa tai ihan vaan ilman katettakin, joskin katoksen tolppiin tms. varaisin mahdollisuuden muuntaa tilat sähköautojen latauspisteeksi.
Kaksikerroksisen katoksen varmaan tekisin (yläkerran varastoksi), jos sen kaava sallisi, mut ontelotilan yritän varmaan hyödyntää säilytykseen (laskettelukamat, hiihtokamat, jääkiekkokamat, yms. kausikamat).
Autotalliin harkitsen myös pesukonetta ja jotain kuivasräkkiä/telinettä, niin voisi mahdollisesti jäkiskamat yms. pitää ihan "tallissa".
Tontti vaikuttaa itsellä siten, että mahtuu 6m leveä ja "haluamani" syvä talli, eli turhan kapea moneenkin käyttöön.. Harkinnassa myös L-mallinen talli, joka taittuisi talousrakennuksen oikealle sivulle ja katos-osa tulisi ns. rakennuksen sisääntulopihalle (etupihall).



Onko kukaan kokeillut ajatellut saareketta autotallissa? Katoin jonku "top 10 garages tms. Youtubesta, ja siinä oli yhdellä jampalla sellanen perus 3m saareke (ilman toimintoja) pyörillä.
 
Liittymät talliin, eli vesimittari, sähkömittari ja kaapelitv/valokuitu/joku sinne talliin. Näin nuo on käytettävissä jo rakennusaikana. Noiden jatko talolle on aika helppoa kunhan kaapelikanaalin lähtö on valmiina tallin kivijalassa. Sähkö menee kaapelilla, vesi putkessa ja netti ethernetillä. Esim. vesimittari, kaapelimodeemi ja verkkokytkin ei haittaa tallin seinällä mutta vaatii oman tilan talolla. Tai on noita nähty olkkarin ja vessan nurkissakin..

Tekniseen tilaan autotalliin ei saa kaikkea, eli ilmavaihtoa yms. pitää laittaa taloon. Mutta tuo maalämpö nyt lähinnä, mahtuu tosin se lämpöpumppu tallin nurkkaankin ilman omaa koppia.

Vielä yksi unohtui, eli hälytinkeskus. Keskiverto raksa keikataan 1-3 kertaa, eli hälyttimillä säästää vakuutusyhtiöstä riippuen aina niitä omavastuita. Rakennusvaiheessa on helppoa vetää kaapelit joka ovelle ja palohälyttimille/liiketunnistimille huoneisiin. Hälytinkeskus kun tarkoittaa yhtä varmistusakkua. Verkkovirtainen palohälytin taasen vaatii jokaiseen oman 9v pariston..
 
Paljonkos porukka on maksanut talleistansa per m2? Jos siis ajatellaan että pitkästä tavarasta tehdään ja joku muu sen tulisi lähestulkoon täysin tekemään.
Vieläkö pätee "vanha sanonta" tallien osalta että 1000e/m2 saa hyvän aikaiseksi?

Meillä olisi rakennusoikeutta vielä 50m2 jäljellä, ja periaatteessa talli ainoa minkä voisi tehdä. Ja jopa tarpeellinen. Nykyinen sen kokoinen että autoa siellä säilyttää, mutta vähän ahdasta mitään värkätä. Välillä pohdiskellut, että pitäisikö tuollaiseen projektiin ryhtyä ihan tosissaan.
Nykyisen tallin viereen/kiinni voisi onnistua.
 
En tiedä onko rakennusmääräykset muuttuneet, mutta kannattaa harkita mitä termiä tilasta käyttää rakennusluvassa:

Autotallin turvallisuus määräykset

Vahva tämä. Autotallissahan ei saa käytännössä tehdä yhtään mitään ja eipä siellä oikein juuri mitään saa edes säilyttää. Autotalliin voi olla aika tuskan takana saada mitään järkevää vakuutusta mihin saisi paperille sen, että tallissa tehdään remonttia ja sieltä löytyy korjaamovarustusta. Ts. jos on mitään aikomusta koskaan tallissa jotain tehdä niin rakentaa sen vähintään harrastetilaksi ja palomääräysten osalta sille tasolle, että se voidaan lukea vakituiseksi tulityöpaikaksi. Pelkkä kutistesukan lämmitys kuumailmapuhaltimella on jo tulityötä.
 
Olisi tarve lämpimälle autotallille ja katselin noita valmisratkaisuja esim muurame autotalli 64kt 32 000euroa pystysvalmis. Onko kellään kokemuksia kyseisestä tallista? Onko nuo merkittävästi kalliimpia, kuin raksa Esan laittas rakentamaan tarjouksena?

Tilava yhden auton talli, autokatos sekä tilava ikkunallinen varasto. Autotallin ja varaston välisen seinän voi jättää asentamatta, jolloin tilasta voidaan tehdä yhtenäinen isohko työskentelytila. Rakennuksen kokonaispinta-ala yhteensä 64 m². Varaston sisäpinta-ala 13m². Autotallin sisäpinta-ala 20.5 m² Tarvittava rakennusoikeus 39m²

64KT-pa%CC%88a%CC%88kuva.jpg




Mites tuollaisen kylmän tallin muuttaminen lämpimäksi. Eristeet seinään ja kovaa ajoa? Tarvitaanko sinne välttämättä mitään viemäröintiä? Riittääkö ilmalämpöpumppu seinään ja tuuletus röörit niin haihtuu sulaneet lumet sitä kautta pois? Viemäröinnillä juuri tarkoitan, että pitääkö sulaneet vedet mennä lattiasta johonkin vai riittääkö siinä, että ne haihtuu pois.
 
Itse kilpailutin vajaa vuosi sitten kourallisen noita valmispakettimestoja ja päädyin lopulta teettämään pitkästä tavarasta. Kyllä se ainakin omien laskelmieni mukaan selvästi halvemmaksi tuli. Toki vaatii sen että löytää hyväksi toteamansa tekijän.

Karkeasti jos muistelen, niin itellä tais olla kylmänä pystytettynä katon kanssa ja ulkopaneloituna ikkunoineen ovineen jotain 30-35 ke luokkaa ilman perustuksia ne valmispaketit mitä kysyin. Pitkästä tehtynä työ oli luokkaa 12ke ja vastaaviin rakennustarvikkeisiin meni suunnilleen toinen mokoma.

Itse teetin tallin aluksi kylmäksi ja teen siihen itse eristykset. Eli seinät vaan kakkoskutosesta niin mahtuu lätkimään 150 mm villan väliin. Hiekan/öljynerotuskaivon heitin lattiaan että autojen sulamisvedet yms pääsee tarvittaessa valumaan sinne. Tuuletusräppänä seiniin ja tarvittaessa oveen niin että ilma vaihtuu riittävästi, sitten itse meinasin laittaa vielä kanavapuhaltimen poistoon tehostukseksi. Lämmitykseksi tulee myöhemmässä vaiheessa ILP. Muutamalla kaverilla moinen toteutus ja on toiminut ihan hyvin.
 
Valmistalleista ei ole kokemusta,oman tein itse pitkästä tavarasta.Mutta semmoinen yleishavainto että kannattaa suunnitella tarkkaan ja huomioida myös mahdolliset muuttuvat tarpeet.Onko tarkoitus asua talossa pitempään ja onko tarkoitus harrastaa esim. puutöitä,autonkorjausta ym..Itseä on koko ajan v...nut kun tuli tehtyä liian pieni kahden auton talli,ulkomitat 6x8m.Metrikin leveyteen ja pari pituuteen helpottaisi käyttöä kovasti,eikä 0.5-1 metriä olisi korkeuteenkaan olisi liikaa kustannuksia nostanut
 
Valmistalleista ei ole kokemusta,oman tein itse pitkästä tavarasta.Mutta semmoinen yleishavainto että kannattaa suunnitella tarkkaan ja huomioida myös mahdolliset muuttuvat tarpeet.Onko tarkoitus asua talossa pitempään ja onko tarkoitus harrastaa esim. puutöitä,autonkorjausta ym..Itseä on koko ajan v...nut kun tuli tehtyä liian pieni kahden auton talli,ulkomitat 6x8m.Metrikin leveyteen ja pari pituuteen helpottaisi käyttöä kovasti,eikä 0.5-1 metriä olisi korkeuteenkaan olisi liikaa kustannuksia nostanut
Omien kokemusten mukaan tämä harmitus tulee enemmän tallissa harrastavalle jossain vaiheessa joka tapauksessa, luuli sitten ottavansa muuttuvat tarpeet huomioon kuinka hyvin tahansa :lol: Itse otin tämän huomioon suunnittelemalla tallin myöhemmin laajennuskelpoiseksi, sen lisäksi että rakensin niin ison mihin rahat tässä kohtaa riittivät.
 
Onko @Juha Kokkonen tuohon sun talliin piirretty palo-ovi tallin ja varaston väliin? Jos on, tuliko se mukana vai hommaatko erikseen?
Täytyisi vaan omaan vastaavanlaiseen talliin puhkaista aukko ja muistelen että siinä on ek/tupla kyprokki tuossa väliseinässä, niin kaipa siihen palo-ovi vaaditaan..
 
Onko @Juha Kokkonen tuohon sun talliin piirretty palo-ovi tallin ja varaston väliin? Jos on, tuliko se mukana vai hommaatko erikseen?
Täytyisi vaan omaan vastaavanlaiseen talliin puhkaista aukko ja muistelen että siinä on ek/tupla kyprokki tuossa väliseinässä, niin kaipa siihen palo-ovi vaaditaan..
On piirretty EI30 ovi ja se on jo ostettuna odottamassa asennusta. Olisko 300 euroa suunnilleen maksanu. Väliseinään tosiaan tuplakipsi, täälläpäin riitti ainakin ihan perus, ei tarvinnu olla EK.
 
On piirretty EI30 ovi ja se on jo ostettuna odottamassa asennusta. Olisko 300 euroa suunnilleen maksanu. Väliseinään tosiaan tuplakipsi, täälläpäin riitti ainakin ihan perus, ei tarvinnu olla EK.

Eli joku tuollainen: Palo-ovi Wicco 9x21 EI 30/30 dB oikea
No ei ihan älyttömiä maksa. Luulin oikeasti että olisi vähintään tuplaten tuon, joten ihan sama jos tuollainen tullaan vaatimaan :)
Niin tosiaan, siinä täytyy olla joko yksi EK, - tai normaali tuplana.. Ei siis erikoiskovaa tuplana.
 
Eli joku tuollainen: Palo-ovi Wicco 9x21 EI 30/30 dB oikea
No ei ihan älyttömiä maksa. Luulin oikeasti että olisi vähintään tuplaten tuon, joten ihan sama jos tuollainen tullaan vaatimaan :)
Niin tosiaan, siinä täytyy olla joko yksi EK, - tai normaali tuplana.. Ei siis erikoiskovaa tuplana.
Joo, olisko ollut Starkista joku tällänen: Palo-ovi JW810 9x21 laaka valkoinen oikea | STARKin verkkokauppa

Jos olis EI60, niin sitten ei taida riittää edes se tupla. Jostain muistan kuulleeni, että jonkun kuntien rakennusvalvonta/paloviranomainen saattaisi vaatia myös EK:n tuplana, mutta käsittääkseni tuo tupla-perus on aika yleisesti käytössä ja riittäväksi todettu.
 
Joo, olisko ollut Starkista joku tällänen: Palo-ovi JW810 9x21 laaka valkoinen oikea | STARKin verkkokauppa

Jos olis EI60, niin sitten ei taida riittää edes se tupla. Jostain muistan kuulleeni, että jonkun kuntien rakennusvalvonta/paloviranomainen saattaisi vaatia myös EK:n tuplana, mutta käsittääkseni tuo tupla-perus on aika yleisesti käytössä ja riittäväksi todettu.
En tiedä onko niissä kohteissa joihin oon ite ollut väliseiniä tekemässä vaatimuksen perusteena ollut enemmän äänieristävyys vai paloluokitus, mutta yleensä on tehty (mm. toimistorakennuksiin) että alle N ja päälle EK, molemmin puolin ja villa runkotolppien välissä.
 
En tiedä onko niissä kohteissa joihin oon ite ollut väliseiniä tekemässä vaatimuksen perusteena ollut enemmän äänieristävyys vai paloluokitus, mutta yleensä on tehty (mm. toimistorakennuksiin) että alle N ja päälle EK, molemmin puolin ja villa runkotolppien välissä.
Itsellä on kanssa villa osastoivan seinän sisässä, ei tosin olisi pakollinen, mutta sitä sattui jäämään yli muualta.
 
Aloittajan laittaman kuvan kanssa lähes identtinen talli nousi pihaan 2015-2016. Talli tuli elementteinä ja eristettynä. Mitat n. 6m*9m. Talliosa on käytännössä harrastetilana ja auto asuu katoksessa, sitä ei ole kertaakaan ajettu sisään. Rungon hinta oli noin 18k€ ja sisälti rahdin ja toimituksen. Perustusten hintaa en nyt löydä. Kaikki työ pystyttämistä ja perustusten kaivamista lukuunottamatta tuli tehtyä itse.

Tässä vaiheessa sanoisin, että lisää tilaa voisi aina olla. Toisaalta lisätilaa syntyy, kun vähitellen parantelee järjestystä. Nykyisellään päätyvarastossa on halkoja, niille parempi paikka olisi oma varasto, joten se on vähän suunnittelussa seuraavaksi. Väliseinä varaston ja tallin välillä olisi voinut jäädä rakentamatta. Se olisi ehkä tilan monikäyttöisyyttä parantanut.

Pikaedit: Verkkopiuha olisi pitänyt kaivaa talliin rakennusvaiheessa. Nyt on vain kämäinen WiFi, jota tallin metalliovi vielä osaltaan tehokkaasti vaimentaa.
 
Suunnittelin sukulaiselle tallin kappaletavarasta. Hän oli kysellyt tarjoukset useammalta tallitoimittajalta eri variaatioina ja kappaletavarasta tehden tuli selkeästi halvemmaksi. Kyseisessä tapauksessa perustukset tulivat ostettuna palveluna, mutta runko ja talli muutoin itse tehden. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota noiden valmistallien materiaaleihin sillä runkona voi olla aika kapeaa tavaraa ja ilman lisäkoolausta eristeelle jää vähän tilaa (sikäli mikäli haluaa hifistellä lämmityskustannusten kanssa).

Omien kokemusten mukaan kappaletavarasta tehden tulee halvemmaksi vaikka palkkaisi tallille ulkopuolisen tekijän. Toki vaatii materiaalien kilpailuttamista yms. eli lisätyötä itselle.

Viemäröintiin liittyy paikallisia eroja (rakennusvalvonnan tulkinnat). Oikean vastauksen viemäröinnin tarpeellisuudesta saat siis ainoastaan paikalliselta rakennusvalvojalta. Suosittelen laittamaan öljyn- ja hiekanerotuskaivon suoraan, harmittaa jälkikäteen varmasti mikäli et asenna sitä.

Edit. Virke jäi kesken..
 
Ehdottomasti viemäri ja samantien myös vesipiste. Öljyn- ja hiekanerotuskaivo ei montaa satasta maksa, niin heti kun rakennusvaiheessa tekee niin ei kamalasti lisäkuluja tule. Käyttömukavuus taas nousee huomattavasti kun se vesi ja viemäri tallista löytyy.

Kuten tuossa aikaisemmin jo mainittiin, niin tänä päivänä myös se ethernetti tai parikin kannattaa samantien sinne talliinkin vetää, vaikka ei heti käyttöön tulisikaan.
 
Voiko autotalliin tehdä betonilaatan myös jälkeenpäin, kun seinät ja katto on jo pystyssä? Olen ymmärtänyt, että voi tehdä myös lopuksi?
 
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
 
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
Finnfoamillakin on montaa erilaista eristetta. Kyllä sinne FF-PIR (uretaani) on ihan järkevä jo laittaa, perus XPS (polystyreeni) ei ole ihan niin hyvä lämmöneriste, vaikka toki parempi kuin villa ja edullisempi kuin uretaanieristeet, en silti sokeasti lähtisi vain Finnfoamia ostamaan, noita uretaanilevyjä on monella eri valmistajalla ja kannattaa vertailla/kilpailuttaa hintoja.
 
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
uretaanilla ja villalla saat ihan samat eristävyydet, toista pitää vaan laittaa paksummin jotta eristävyys on sama. Eli siis seinän paksuus on se ratkaiseva tekijä, sekä tietysti käytettävissä oleva raha
 
uretaanilla ja villalla saat ihan samat eristävyydet, toista pitää vaan laittaa paksummin jotta eristävyys on sama. Eli siis seinän paksuus on se ratkaiseva tekijä, sekä tietysti käytettävissä oleva raha
Eli käytännössä siis uretaanilla saat paremman eristävyyden, koska seinän paksuutta ei vaan voi kasvattaa loputtomiin.
 
Onko tietoa miten hommat menee jos haluaa kaivon lämpimään talliin sulamisvedelle ? Onko pakko tehdä sitten heti viemäröinnit vai olisiko jotain muuta keinoa? Nuo hiekkaerottimet varmaan vaatii sen viemärin teon jos laittaa sellaisen? Tallissahan ei ole vesipistettä.
 
Mikähän eriste olisi paras seiniin, että tulee pienen sähkölasku? Villaa vai finnfoamia.

Aika monessa paikassa lukee, että finnfoam olisi järkevää vaan lattiaan, eikä niinkään seiniin mutta minähän näistä en mitää tiiä...
uretaanilla ja villalla saat ihan samat eristävyydet, toista pitää vaan laittaa paksummin jotta eristävyys on sama. Eli siis seinän paksuus on se ratkaiseva tekijä, sekä tietysti käytettävissä oleva raha
En lähde laittamaan eristeitä paremmuusjärjestykseen, mutta kaikille eristeille on oma paikkansa. Kuten @Rimmon totesi niin villalla ja uretaanilla päästään samoihin eristävyyksiin paksuutta säätämällä.
100 mm FF-PIR lämmönvastus vastaa hyvin lähelle 170 mm Parocin Extraa.

Eli käytännössä siis uretaanilla saat paremman eristävyyden, koska seinän paksuutta ei vaan voi kasvattaa loputtomiin.
Mikäli rakenteen kokonaispaksuus ei sanele eristeen paksuutta niin Suomessa voidaan huoletta eristää villalla energiatehokkaita talleja sekä taloja.
 
Onko tietoa miten hommat menee jos haluaa kaivon lämpimään talliin sulamisvedelle ? Onko pakko tehdä sitten heti viemäröinnit vai olisiko jotain muuta keinoa? Nuo hiekkaerottimet varmaan vaatii sen viemärin teon jos laittaa sellaisen? Tallissahan ei ole vesipistettä.
Saatetaan vaatia öljynerotuskaivokin :cigar2:
 
Mikäli rakenteen kokonaispaksuus ei sanele eristeen paksuutta niin Suomessa voidaan huoletta eristää villalla energiatehokkaita talleja sekä taloja.
Yli 250mm paksu eristekerros vaan on villalla käytännössä niin työläs toteuttaa että jos sinä ei riitä u-arvo, niin tulee halvemmaksi/helpommaksi siirtyä uretaanieristeisiin.
 
Yli 250mm paksu eristekerros vaan on villalla käytännössä niin työläs toteuttaa että jos sinä ei riitä u-arvo, niin tulee halvemmaksi/helpommaksi siirtyä uretaanieristeisiin.
Autotalliin tuskin on edes järkevää laittaa yli 250mm villaa seiniin, vaikka olisi täyslämmin talli. Itse ennemmin laittaisin yläpohjaan enemmän puhallusvillaa kuin paksuntelisin tarpeettomasti seiniä tai laittaisin tallin seiniin kalliita uretaanilevyjä.
Suurin lämpöhäviö talleissa yleensä taitaa tulla nosto-ovesta ja ilmanvaihdosta.

Puuinfon sivuilla on excel jolla voi laskea erilaisten rakenteiden u-arvoja. Sillä voi vaikka hahmotella että mikä on vielä järkevä toteuttaa ja mikä ei.
 
Mulla lähtee syksyllä talliprojekti käyntiin niin, että autokatos+varasto kombosta duunataan väliseinä poistamalla ja ulkoseinät rakentamalla umpitalli. Valmis betonilaatta löytyy ja reunoilla kulkee katoksen sisäänmenoa lukuunottamatta sokkeli samassa valussa.

Joudun väliseinän alta ja sisäänajosivun puolelta vähän piikkaamaan tuota sokkelia, jotta saan autolle paikan vähän keskemmälle, kun nyt 5,5m leveällä sisäänajosivustalla 3m leveä aukko katokselle toisessa laidassa ja 2,5m umpinaista varastoa. Aion tallin oven sijoitella niin, että auton saa ajettua n. 0,8-1m toisesta laidasta, jolloin auton toiselle puolelle jää se n. 1,5-1,7m niin mahtuu harrasteauton ympärillä touhuamaan, mutta jää myös tilaa työtasoille.
 
Minkäslaisia lämmitys- ja ilmanvaihtoratkaisuja teillä on lämpimään autotalliin? Tai miten on järkevin tapa tehdä?

Itsellä ensimmäinen talvi tulossa lämpimän autotallin kanssa. Tallissa on konvektiopatterit ja kytkimestä manuaalinen poistopuhallin. Mietin, että riittääkö tuo kuivattamaan loskamärän auton riittävän hyvin? Talliin käynti vain nosto-ovesta, joten ilma vaihtunee tehokkaasti kun sen avaa. Lämpötila tallissa on nyt säädetty noin 15 asteeseen.

Mieleen tuli monia tapoja joilla kuivatusta voisi parantaa, mutten (vielä) tiedä onko tarvetta tai onko mikä ylipäänsä järkevää...
  1. Lämpöpattereiden vaihto öljytäytteisiin, jotta lämpöä säilyisi vaikka ovea avaa.
  2. Ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla, esim Mitsubishi Lossnay VL-100 tai vastaava
  3. Ilmalämpöpumppu, ainakin saisi hyvän lämmityksen hyötysuhden ja kuivattaisi kai samalla?
  4. Jossain suositeltiin pelkästään ilmankuivainta; tämän hukkalämpöhän menisi suoraan tallin lämmitykseen myös
Pitää nyt yhden talven yli ainakin katsella miten nykyinen ratkaisu toimii, mutta voihan tässä vähän varautua etukäteen. Kommentteja, kannattaako ajatella jotain yllä olevista parannuksista? Onko mitkä toimivia ja taloudellisesti järkeviä toteuttaa?
 
Minkäslaisia lämmitys- ja ilmanvaihtoratkaisuja teillä on lämpimään autotalliin? Tai miten on järkevin tapa tehdä?

Itsellä ensimmäinen talvi tulossa lämpimän autotallin kanssa. Tallissa on konvektiopatterit ja kytkimestä manuaalinen poistopuhallin. Mietin, että riittääkö tuo kuivattamaan loskamärän auton riittävän hyvin? Talliin käynti vain nosto-ovesta, joten ilma vaihtunee tehokkaasti kun sen avaa. Lämpötila tallissa on nyt säädetty noin 15 asteeseen.

Mieleen tuli monia tapoja joilla kuivatusta voisi parantaa, mutten (vielä) tiedä onko tarvetta tai onko mikä ylipäänsä järkevää...
  1. Lämpöpattereiden vaihto öljytäytteisiin, jotta lämpöä säilyisi vaikka ovea avaa.
  2. Ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla, esim Mitsubishi Lossnay VL-100 tai vastaava
  3. Ilmalämpöpumppu, ainakin saisi hyvän lämmityksen hyötysuhden ja kuivattaisi kai samalla?
  4. Jossain suositeltiin pelkästään ilmankuivainta; tämän hukkalämpöhän menisi suoraan tallin lämmitykseen myös
Pitää nyt yhden talven yli ainakin katsella miten nykyinen ratkaisu toimii, mutta voihan tässä vähän varautua etukäteen. Kommentteja, kannattaako ajatella jotain yllä olevista parannuksista? Onko mitkä toimivia ja taloudellisesti järkeviä toteuttaa?
Ilmalämpöpumppu kuivaa ilmaa ainoastaan viilennystilassa, ei lämmitystilassa. Käytännössä tavat kuivata ilmaa ovat ilmankuivain tai ilmanvaihto. Ilpillä saa hoidettua lämmityksen tehokkaasti, mutta kosteus pitää silti poistaa jotenkin muuten. Käytännössä järkevät vaihtoehdot ovat varmaan 2, 3+2 tai 4. Ilpin kannattavuus vaatii jonkinmoista sähkönkulutusta jotta investointi olisi kannattava.

P.S. Ei omakohtaista kokemusta, pelkkää insinöörin järjellä ajattelua.
 
Mikäli tallissa on lattiakaivo mitä vahvasti suosittelen niin lämmitykseen ilppi ja muutoin perus painovoimainen ilmanvaihtokin riittää. Jos lattiakaivoa ei ole niin sulamisvesien kosteusmäärä on niin suuri että jonkinlainen ilmankuivain on pakko olla poistamaan kosteutta.
 
Mulla tallissa sähköpatterit, ILP ja ilmankuivain. Autot tallissa aina talvella. ILP auttaa laskemaan lämmityskuluja, kuivain kosteutta. Patterit varalle. On se vaan luksusta lähteä lämpimästä ja kuivasta tallista :love:
 
Kyllähän ilpin lämmittämä sisäilma sitoo kosteutta reilusti jolloin ilmanvaihtokin kuivaa tallin vai monellako on ongelmia että ajaa talvikelillä auton talliin illalla ja aamullakin olis märkä lattia lämpimässä tuulettuvassa tallissa...
 
Kyllähän ilpin lämmittämä sisäilma sitoo kosteutta reilusti jolloin ilmanvaihtokin kuivaa tallin vai monellako on ongelmia että ajaa talvikelillä auton talliin illalla ja aamullakin olis märkä lattia lämpimässä tuulettuvassa tallissa...
ILP mullakin tallissa, yleensä talvella pidän vain ylläpitolämpöjä, eli +8 astetta. Jos enemmän oleskelua tallissa, niin silloin lisää lämpöjä. Autot kyllä "tarkenee" tuolla pienemmälläkin lämmöllä, mutta eihän ne täysin kuivia ole ja varmaan tuppaa ruostumaankin helpommin kuin jos säilyttäisi ulkona pakkasessa. Mutta se ja sama, vain käyttöautoista kyse. Lattialla yleensä vielä aamulla on sulamisvesiä lattialla, siis niitä jotka ei ole lattiakaivoon valuneet. Tiedä sitten oisko lattia täysin kuiva jos pitäisi enemmän lämpöjä ilp:llä.
 
Autotallin sisäpinta-ala 20.5 m²
Sanoisin että 20.5 neliöinen talli on turhan pieni. Auton ovia hankala avata ja tuskinpa työpöytää saa sopimaan auton etupuolelle, varsinkaan että siinä mahtuisi tekemään mitään jos auto tallissa.

Sanoisin että minimissään pituutta 7m ja leveyttä 4m, niin vähän mahtuu auton ympärilläkin liikkumaan. Myös nosto-ovi kannattaa olla vähän leveämpi kuin se kapein mahdollinen 180cm. Helpottaa ajamista, ja helpompi kävellä auton sivustalle vaikka peräkontti olisi nosto-ovessa kiinni.
Mielestäni nosto-oven kaverina kannattaa olla pieni käyntiovi talliin, jotta siellä on helppo piipahtaa hakemassa/viemässä autoon unohtunut kauppakassi, eikä aina tarvitse nosto-ovea kolistella..
 
Mulla on 67 neliöö talli, lämmitys hoituu ilpillä. Kosteudenpoistajaa en ole tarvinnut vaikka lämpöjä on pelkkä ylläpitolämpö. Toki käyttöautot on pihalla, eikä talliin ole tarkoitus ajellakaan joka päivä märkiä loskaisia autoja vaan se on lähinnä puuhastelu, harrastetila ja säilytyspaikka mahdolliselle harrasteautolle, mönkkärille yms vekottimille. Käyttikset saa maata pihalla kesät talvet, niille voisi toki ehkä jonkun katoksen väkästellä.
 
Kiitos kommenteista. Perehdyin asiaan vähän viikonloppuna, muistelin fysiikan oppeja ja päädyin aikalailla samaan kuin monilla kuulosti olevan.

Laskeskelin olettaen tyypillisen eteläsuomalaisen talven -5 °C ulkona ja tallissa sisällä olisi +15 °C, 100 % kosteudella sisällä olisi noin 12.9 g/m^3 kosteutta ja ulkona 3.3 g/m^3. Tämä tekisi 50 m^3/h ilmanvaihdolla (joka on noin kolmasosa tuosta minun tallin puhaltimen nimellistuotosta...) kosteutta poistuisi 480 g. Vuorokaudessa siis yli 11 litraa. Olettaen että ilma pysyy kosteana, eli kosteuden saa lattian lätäköstä haihtumaan...

Tuon 50 m^3/h ilmamäärän lämmittämiseen 20 °C verran menisi energiaa 333 W joka tekisi 8 kWh vuorokaudessa. Suunnilleen saman verran käyttävät muutaman satasen ilmankuivaimet, joille luvataan kuivatusta 20l/vrk, yleensä yli 25°C lämpötilassa, kun taas 15 °C tuotto tippuu radikaalisti, ehkä puoleen?

Lisäksi laskin että auton, esimerkissä 1400 kg terästä, lämmitys talliin ajaessa 20 °C verran kuluttaisi vajaa 4 kWh. Jos koko tallin (esim 50 m^2 --> 125 m^3) ilma vaihtuu kun nosto-oven avaa ja ajaa talliin, niin sen ilman lämmitykseen menisi 0.8 kWh / kerta. Jos auton mukana tulee vaikkapa 5 kg jäätä, niin sen sulattaminen ja lämmittäminen oli pyöreästi 0.5 kWh. Todellisuus lienee vähän eri koska auton moottori ja sisätilat ovat lämpimät, mutta ainakin suuntaa-antavat lukemat.

Eli johtopäätöksenä, ilmanvaihto lienee tehokkain tapa kuivata ilmaa, kunhan kosteuden saa jotenkin siirtymään pinnoilta ilmaan. Eli tarvittaisiin ilmankiertoa auton ympärille, vaikka jollain erillisellä puhaltimella. Toisaalta ilmaa ei kannattaisi turhaan siirtää, joten puhallin kannattaisi olla kosteusanturilla ohjattu, ja pyöriä vain kun on liian kosteaa (esim. yli 70 %?). Tällä pääsisi jo suhteellisen hyvään kokonaisuuteen. Ilmalämpöpumpulla lienee suurempi merkitys kokonaiskulutukseen kuin LTO:lla koska esim. auton lämmitys ja ovien availu vie suhteellisen paljon energiaa, joten se lienisi järkevä investointi myös. LTO kannattanisi vain, jos ilmanvaihdon haluaa jostain syystä pitää jatkuvasti päällä (ja tällöinkin joku kunnon kone, osassa pikkukoneista oli kielletty käyttö alle -10°C ulkolämpötiloissa jos sisällä on kosteaa...).
 
Minä tein Baroc elementeistä. Otin aluksi timpurin, mutta sitten teimme sen isän kanssa loppuun. Materiaalina Baroc oli oikea. Ainut virhe oli se, etten tehnyt lattiaa pinnoitteella. Saahan sen jälkikäteenkin. Pitäisi vaan kilpailuttaa tekijät. Aineita ei varmaan saa yksityinen ostettua….
Nosto-ovi 3000 x 2500. Tässä ei kannata säästellä. Leveä ovi on hyvä juttu. Traktoria ei vielä tälläiseen aja, mutta tällä mennään.

joku 5 m x 8m voisi olla hyvä mitta tallille. Kuka nyt sitä kysyikään??
 
Minä tein Baroc elementeistä. Otin aluksi timpurin, mutta sitten teimme sen isän kanssa loppuun. Materiaalina Baroc oli oikea. Ainut virhe oli se, etten tehnyt lattiaa pinnoitteella. Saahan sen jälkikäteenkin. Pitäisi vaan kilpailuttaa tekijät. Aineita ei varmaan saa yksityinen ostettua….
Nosto-ovi 3000 x 2500. Tässä ei kannata säästellä. Leveä ovi on hyvä juttu. Traktoria ei vielä tälläiseen aja, mutta tällä mennään.

joku 5 m x 8m voisi olla hyvä mitta tallille. Kuka nyt sitä kysyikään??
5x8m alkaa olla jo pelkästään kahden auton säilytykseen turhan pieni. Auto vie jo itessään sen 2x5m, jotta saat peräkontin katumaasturista auki ja lastenrattaat ulos niin se on 2x6m. Jotta pääset kuskin ovesta ulos ja sinne takakontille niin se on 3x6m ja jotta myös vaimo ja lapset pääsee takapenkiltä tekemään saman ni se on 4x6m. Yhdelle ainoalle autolle jotta sen saa talliin sisään ja välttyy peltikolhuilta eikä tartte joka kerta olla varomassa ajaako auton millilleen keskelle...

Oma suunnitelma on 8x10m ja katos kylkee, auton säilytys&harraste&puutyö&metallipaja. Odotellaan tässä nyt vaan puutavaran hintojen laskua, jos edes laskevat, kustannukset nousseet vuodessa kymppitonnin verran pelkän rakennustavaran hinnan takia :S
 
Minä tein Baroc elementeistä. Otin aluksi timpurin, mutta sitten teimme sen isän kanssa loppuun. Materiaalina Baroc oli oikea. Ainut virhe oli se, etten tehnyt lattiaa pinnoitteella. Saahan sen jälkikäteenkin. Pitäisi vaan kilpailuttaa tekijät. Aineita ei varmaan saa yksityinen ostettua….
Nosto-ovi 3000 x 2500. Tässä ei kannata säästellä. Leveä ovi on hyvä juttu. Traktoria ei vielä tälläiseen aja, mutta tällä mennään.

joku 5 m x 8m voisi olla hyvä mitta tallille. Kuka nyt sitä kysyikään??
Mä saneerasin vanhan yhtenäiselle laatalle tehdyn autokatos + pihavarastokombon yhdeksi autotalliksi ja pinnotin tuon betonilaatan. Tikkurilan Solid EP-H vaan pinnoitteeksi, ne markkinoi sitä ammattilaispuolella, mutta itse sain ainakin K-rautaan tilattua. Mulla 6*6 metrisen alueen pinnottamiseen meni 2kpl niitä isompia pöniköitä eli 7kg pöntöt + kovettimet. Kahteen kertaan suttaus, ensimmäinen on pohjustus joka vähän ihmeytyy sinne betonin huokoisuuteen ja toka satsi sit siihen päälle. Jäi tota nyt sellane 1/3 pönttöä ja aika liberaalisti telasin tokaa kerrosta kun maalia riitti, et sanoisin, että joku lähemmäs 50 neliöä per purkki vois olla riittoisuus. Jos tollasella lähdet vetämään niin vinkkeinä ensinnäkin on käyttää ohenninta ja toisena vinkkinä on käyttää ohentamiseen ihan bulkki asetonia, koska tikkurilalla oli myynnissä joku oma tuote, jonka hintaa en edes kysynyt vaan kysyin vaan niiden maalilinjalta et voiko asetonilla ohentaa. Hyvä ja kova pinta.

Itellä tuo 6*6 tila palvelee lähinä harrasteauton puuhailussa, tilaa saa sen metrin ympäriinsä, toki keulaan ja perään ei yhtäaikaisesti, mut eipä se nyt mikään katastrofi ole, kun harvemmin molempien kimpussa nyt yhtäaikaa tarvii olla. Sijoitin tallin oven epäkeskeisesti niin, että saa toiselle puolelle sen metrin tilan liikkua auton ympärillä ja toiselle jää sit pari metriä tilaa et sai vähän pöytää ja hyllyä. Sanotaan et metri lisää pituutta ja leveyttä niin tuntuis jo avarammalta, mutta oli siinä muuton yhtyedessä sen verran budjetissa kireää, etten alkanut suunnittelemaan mitään erikoisuuksia ja lisäksi toi on kattotuoleilla toteutettu, niin että leveyttä on vähän vaikea edullisesti saada lisää. Ehkä jatkossa harkitsen pidentämistä niin, että napsis pari metriä lisää pituustilaa niin sais leveyssuunnasta vapautettua tilaa hyllyjen osalta sinne päätyyn niin selviää ihan vaan sillä, että valaa vähän lisää laattaa ja iskee muutaman kattotuolin lisää rivin jatkoksi.
 
5x8m alkaa olla jo pelkästään kahden auton säilytykseen turhan pieni. Auto vie jo itessään sen 2x5m….
Totta. Se tila on aina ongelma. Olisihan se hienoa 12 x 7 ja siellä mahtuisi jotain tekemään. Korkeus on myös yksi mietinnän aihe. Ovien hinnat nousee kun leveys alkaa olemaan 3m. Näitä parin metrin ovia saa halvalla. Jos sinne tahtoo joskus edes traktorin niin se 2m ei enää riitä korkeudelle. Onneksi on heinälato.

Mä saneerasin vanhan yhtenäiselle laatalle tehdyn autokatos + pihavarastokombon yhdeksi autotalliksi ja pinnotin tuon betonilaatan. Tikkurilan Solid EP-H vaan pinnoitteeksi, ne markkinoi sitä ammattilaispuolella, mutta itse sain ainakin K-rautaan tilattua.
Kiitän tiedosta. Tätä voisi testata itse myös. Kaiketi se toimisi minulla myös. Pitää marssia rautakauppaan.
 
Kiitos kommenteista. Perehdyin asiaan vähän viikonloppuna, muistelin fysiikan oppeja ja päädyin aikalailla samaan kuin monilla kuulosti olevan.

Laskeskelin olettaen tyypillisen eteläsuomalaisen talven -5 °C ulkona ja tallissa sisällä olisi +15 °C, 100 % kosteudella sisällä olisi noin 12.9 g/m^3 kosteutta ja ulkona 3.3 g/m^3. Tämä tekisi 50 m^3/h ilmanvaihdolla (joka on noin kolmasosa tuosta minun tallin puhaltimen nimellistuotosta...) kosteutta poistuisi 480 g. Vuorokaudessa siis yli 11 litraa. Olettaen että ilma pysyy kosteana, eli kosteuden saa lattian lätäköstä haihtumaan...

Tuon 50 m^3/h ilmamäärän lämmittämiseen 20 °C verran menisi energiaa 333 W joka tekisi 8 kWh vuorokaudessa. Suunnilleen saman verran käyttävät muutaman satasen ilmankuivaimet, joille luvataan kuivatusta 20l/vrk, yleensä yli 25°C lämpötilassa, kun taas 15 °C tuotto tippuu radikaalisti, ehkä puoleen?

Lisäksi laskin että auton, esimerkissä 1400 kg terästä, lämmitys talliin ajaessa 20 °C verran kuluttaisi vajaa 4 kWh. Jos koko tallin (esim 50 m^2 --> 125 m^3) ilma vaihtuu kun nosto-oven avaa ja ajaa talliin, niin sen ilman lämmitykseen menisi 0.8 kWh / kerta. Jos auton mukana tulee vaikkapa 5 kg jäätä, niin sen sulattaminen ja lämmittäminen oli pyöreästi 0.5 kWh. Todellisuus lienee vähän eri koska auton moottori ja sisätilat ovat lämpimät, mutta ainakin suuntaa-antavat lukemat.

Eli johtopäätöksenä, ilmanvaihto lienee tehokkain tapa kuivata ilmaa, kunhan kosteuden saa jotenkin siirtymään pinnoilta ilmaan. Eli tarvittaisiin ilmankiertoa auton ympärille, vaikka jollain erillisellä puhaltimella. Toisaalta ilmaa ei kannattaisi turhaan siirtää, joten puhallin kannattaisi olla kosteusanturilla ohjattu, ja pyöriä vain kun on liian kosteaa (esim. yli 70 %?). Tällä pääsisi jo suhteellisen hyvään kokonaisuuteen. Ilmalämpöpumpulla lienee suurempi merkitys kokonaiskulutukseen kuin LTO:lla koska esim. auton lämmitys ja ovien availu vie suhteellisen paljon energiaa, joten se lienisi järkevä investointi myös. LTO kannattanisi vain, jos ilmanvaihdon haluaa jostain syystä pitää jatkuvasti päällä (ja tällöinkin joku kunnon kone, osassa pikkukoneista oli kielletty käyttö alle -10°C ulkolämpötiloissa jos sisällä on kosteaa...).
Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmankuivaimen tyyppi sekä faasimuutos. Ulkoa tuotavalla ilmalla tehtävä kuivaus vain kuluttaa energiaa. Meillä autot ajetaan joka päivä autotalliin. Ennen ilmankuivainta homma ei vaan toiminut ylläpitolämmöillä, tuli useampana talvena kokeiltua parempaa ilmanvaihtoa tai korkeampaa lämpöä yms. Jos autotallin pitäisi asuinlämpötiloissa, voisi pärjätä ilmanvaihdolla. Kuivain on säädetty 55%:iin, tällöin ei muodostu mustiin rautoihin, työkaluihin yms. pintaruostetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom