Minkä takia ref-linkit on kielletty?
Jos sen takia että johtaisivat spämmiin eli kymmenet linkkaisivat samoja alennuksia omilla ref-linkeillään, niin eikös asia silloin ratkeaisi, jos sääntö olisi "ei ref-linkkejä sivustoille joille on jo ref-linkattu"? Tällöin tosin olisi vaikea tietää minne on jo ref-linkattu. Tähän ratkaisu olisi oma ketju ref-linkeille. Jossa ketjun aloittaja päivittäisi avausviestiin listaa sivustoista joille on jo ref-linkattu.
Livemaailmassa ref eli referral on sitä että sanon Makelle että kun menee Peran autohuoltoon niin sanoo terveiset multa niin saa 10 % alennuksen. Jos menee ja jos sanoo, niin Pera hyötyy saamalla ehkä vakiasiakkaan, Make hyötyy säästämällä rahaa, mä hyödyn kun Pera ehkä jatkossa tarjoaa mulle kaljan terassilla. Kaikki siis hyötyvät. Eli ref-kielto on lähellä sitä että kielletään se että kaikki hyötyvät.
Ymmärrän sen että spämmiä yritetään välttää, mutta siihenkin olisi siis hyvin yksinkertainen ja toimiva ratkaisu siis olemassa: oma ketju ref-linkeille.
Olen jo aiemmin tästä jauhanut. Esim. siitä että julkkisten ref-linkit on kuitenkin _selvästi_ sallittu.
www.ruutu.fi/jaajo-tyylisten linkkien kautta tilaamalla kyseessä oleva julkkis _satavarmasti_ saa tietyn eurosumman per tilaus. Jaajo-linkit ei johda spämmiin, koska miksi kukaan postaisi sitä jos on jo huomannut jonkun muun postanneen. Eli "ref-linkki joka ei johda spämmiin on ok" vaikuttaa käytännöltä.
Eri asia jos kuka vaan voi sivulle rekisteröitymällä saada oman ref-linkin. Tällöin kun yksi postaa omansa niin moni muukin haluaisi postata omansa. Ruudulla tällaista käytäntöä ei ole, ja harva meistä on Jaajo.
Olen myös huomannut että käytäntö on "ref-linkeiltä näyttävät linkit kielletty". Esim. kerran linkkasin linkin joka ei ollut ref-linkki ja sain noottia käyttäjältä X. Kun joku muu linkkasi linkin joka ehkä ei niin paljon vaikuttanut ref-linkiltä niin käyttäjä X "hehkutti" kyseistä linkkiä - kunnes se paljastui ref-linkiksi.
Myös erääseen äänikirjapalveluun (Bookbeat tai Podimo) joku linkkasi viestittäen että tästä 3 kk ilmaiseksi ja että hän saa 1 ilmaiskuukauden kutakin tilaajaa kohden. Mitään noottia tai sensuuria tuon viestin kohdalla ei ollut (edes vuoden päästä postauksesta). Ehkä koska se ei vaikuttanut itsekkään ahneelta ref-linkkaamiselta vaan anteliaan avokätiseltä tarjoukselta.