Kovasti kysellään mikä rengasmalli tuottaisi mahdollisimman pientä ajomelua. Ymmärsinkö oikein sellaista yleisohjetta kuinka valita hiljainen rengas olisi valita kapeammat renkaat ja mieluiten pienemmät kuormitus ja nopeusluokkaisina?
Goodyearilla ainakin 205/55R16 EG Perf. 2:ssa XL (vahvistettu runko, kantavuusindeksi nousee 91 -> 94) pienentää ohiajomelua. Tai ei dBA, mutta meluluokkaa B -> A. Ne ääniaallot, onko 1 kpl vai 2 kpl.
Nopeusluokka kantavuus, dBA/meluluokka, massa (rengaskontti.fi):
H 91, 69/B, 8,66 kg
V 91, 69/B, 8,66 kg
V 94 XL, 69/A, 7,70 kg
W 91, 69/B, 8,37 kg
W 94 XL, 69/A, 8,66 kg
Y 91, 69/B, 7,50 kg
Ei tuosta muuta tolkkua ota kuin sen, että ainoat A-meluluokkaa olevat ovat suuremman kantavuuden XL-renkaita. Kaikki muut ovatkin B-meluluokkaa, mikä on käytännössä huonoin, koska C on erikoisrenkaille. Massatkin menevät ristiin, eli V-nopeusluokassa XL on kevyempi, kun taas W-nopeusluokassa XL on raskaampi.
Seat Miille tuli 5 vuotta täyteen. Pitäisi jossain vaiheessa keksiä korvaajat ensiasennuskesärenkaille. Vähän kuluttavaa ja hiljaista saisi olla.
Hankook Kinergy K425 165/70R14 vaikuttaa lupaavalta, koska vierinvastus B (tässä kokoluokassa ei taida löytyä A?) ja ohiajomelu vain 64 dBA ja meluluokka A.
Koko satsi Suomeen toimitettuna olisi 280 €:
Hankook-rengas Kinergy ECO K425 165/70 R14 81T (1016647) varastossa ja edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Tilaa helposti ja nopeasti.
www.1001renkaat.com
Miksi juuri tuon koon ja version melu on noin pieni? Kuluvatko hetkessä? Meinaan 165/70 R14 löytyy ainakin kuutta erilaista, joista viidessä on 69 dBA ja tuossa yhdessä 64 dBA. Kommentteihin melusta ei voi luottaa, koska jollain oli Lexuksessa, mihin ei edes saa tuota 64 dBA 165/70R14:ää, vaan 69-72 dBA-malleja 15-16". Kai se on pakko ottaa kokeiluun, josko Miistä tulisi "edustusauto" (vaikkei ohiajomelu kerrokaan koko totuutta rakenteita pitkin välittyvistä resonansseista).
K425:
13" 155/70, 68-69 dBA
14" 165/70, 64-69 dBA
14" 175/65, 65 dBA
15" 175/50-195/65, 69-72 dBA
16" 195/55-215/60, 69-71 dBA
Osta Hankook -renkaita Kinergy ECO K425 edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Käytä parhaita tarjouksiamme · Tilaa helposti ja nopeasti.
www.1001renkaat.com
Tietääkö joku muuten syytä, miksi jotkin 69 dBA ovat A, mutta toiset 68 dBA B? Vaikka siis ovat uudempaa luokitusta, jossa viisiportainen vierintä jne. Pyöristys ei voi selittää, kuten Goodyearien 69:ssä olisi ollut mahdollista. Sekä melu että meluluokka kuvaavat samaa asiaa, eli ohiajomelua. Onko sitten niin, ettei meluluokassa ole ihmiskorvan A-painotusta? Silloin A-meluluokassa olisi vähemmän dB, vaikka dB(A) saattaakin olla jopa yhden enemmän kuin jossain B-meluluokan renkaassa (nuo 69 A ja 68 B).
"The external rolling noise relates to the noise produced by the tyre and perceived by a person when a vehicle passes by. It is measured in dB(A) (A-weighted decibels). Noise classes range from A (less noise outside the vehicle) to B (more noise). Noise levels in the C class are only allowed for very specific tyres (because in restriction introduced by type approval legislation."
Product Energy Efficiency - tyres. Tyres are very sophisticated products where safety, efficiency and other environmental performance parameters have to be duly balanced. They ensure comfort, acting as shock absorbers, and safety, by providing grip for braking, accelerating, maintaining steering...
energy-efficient-products.ec.europa.eu