Kesärenkaat - yleisketju

En ole eläissäni nähnyt yhtäkään kinukki rengasta joka ei ilmoita kyljessään TW lukuaan ja tuskin tulee vastaan. Ainut valmistaja jossa on piilotettu omin silmin nähden on 🇯🇵 Falken.
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?

Vianor on tainnut myydä GT Radialia jo luokkaa kymmenen vuotta, eli jos ne olisi ihan hirveätä kuraa niin veikkaisin, että eivät enää myisi.
Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
 
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?


Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
Siis, löydätkö netistä laatumerkeillekään treadwear-indeksiä muualta kuin USAsta, mistä luku on lähtöisin? Linglongia ei siellä myydä, niin eihän niitä sitten netistä löydä.

Itse en ainakaan Goodyearin sivuilta ole koskaan löytänyt, vaan esim. Efficientgrip Performance 2:n olikohan treadwear 340 (34 000 miles) piti todeta kaupassa renkaan kyljestä, kun ei tuollaista mallia jenkeistä löydä.

Hieman ääripäitä.

TW 100 (10 000 mailia/16 000 km):

TW 880 (88 000 mailia/142 000 km):

Täältä voi etsiä, mutta valikoima eroaa eurooppalaisesta.
 
Siis, löydätkö netistä laatumerkeillekään treadwear-indeksiä muualta kuin USAsta, mistä luku on lähtöisin? Linglongia ei siellä myydä, niin eihän niitä sitten netistä löydä.
Eipä noita näemmä enää paljon listata kuin jossain kilparenkaissa. Muistelen että ainakin Michelin listasi joskus kaikki sivuillaan. Onkohan ne edes vertailukelpoisia valmistajien välillä?

Linglong voi olla eri nimellä jenkeissä.
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?
En epäile ollenkaan. Kumin (18") kuluva leveys voi olla helposti 2 dm ja vierintäkehän tehollinen pituus 21 dm. Urasyvyydessä on usein 0,06 dm kulutusvaraa. Kumin tiheys taisi olla 0,95 kg/dm3.

2 * 21 * 0,06 * 0,95 = 2,394 kg (per rengas)

Joku perus SUVin 235/60R18 voi keventyä 2,8 kg, jos kuluttaa 6,5 mm pois.


Edit. Unohdin urat ja palojen välit, mutta silti osunee tuohon 1,5-2,5 kg:aan.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.
Mitä merkitystä tällä on ja mihin? Onko jarrut ja iskunvaimennet jousitettuja vai jousittamattomia? Eikö renkaat nimenomaan jousta?
 
Mitä merkitystä tällä on ja mihin? Onko jarrut ja iskunvaimennet jousitettuja vai jousittamattomia? Eikö renkaat nimenomaan jousta?
Periaatteessa jousittamaton massa on huonompi juttu, koska jousitus jousittaa tarkemmin, kuin rengas. Kevyempi pyörä liikkuu helpommin jousituksen "käskemänä", kun on vähemmän massan hitautta.

Renkaatkin toki joustaa ja painavampi vaimentaa enemmän.

Mutta nämä ovat enempi kilpurijuttuja. Tuskin varsinkaan jollain SUVilla huomaa mitään.
 
Mitä merkitystä tällä on ja mihin? Onko jarrut ja iskunvaimennet jousitettuja vai jousittamattomia? Eikö renkaat nimenomaan jousta?
Vaikuttaa jousituksen ja iskunvaimennuksen toimintaan, tosin normaaliajossa vaikutus lienee mitätön. Ja uskoisin että keskiverto io-tekkiläinen ei huomaa mitään eroa siinä onko sitä jousittamatonta massaa 25 vai 26 kiloa per rengas.
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?

Näinä aikoina ottaisin varmaan ennemmin sen painavamman renkaan siinä toivossa, että renkaan rakenne olisi vähän vahvempi. Ekorenkaista ja niiden heikosta kestävyydestä sorateillä on ollut ihan tarpeeksi juttua, etten lähtisi minimoimaan pyörän painoa kevyemmän renkaan valinnalla.

(Kaupoista ainakin rengaskontti.fi sisällyttää yleensä tuotetietoihin tuon yksittäisen renkaan painon, jos joku haluaa vertailla.)
 
Vaikuttaa jousituksen ja iskunvaimennuksen toimintaan, tosin normaaliajossa vaikutus lienee mitätön. Ja uskoisin että keskiverto io-tekkiläinen ei huomaa mitään eroa siinä onko sitä jousittamatonta massaa 25 vai 26 kiloa per rengas.

Ei ehkä autoissa, mutta moottoripyörässä puolen kilon painoeron jarrulevyssä huomasi heti.
 
On aika merkittäväkin ero minkä painoista settiä sinne alle laittaa. Erityisesti korostuu mitä kevyempi auto mutta painavampikin muuttuu kaikinpuolin paremmaksi ajaa kevyillä vanteilla.
Joo tietenkään missään suvissa painaako rengasvanne 29 vai 30kg ei merkitystä mutta jos painaakin vaan 15 niin ero on todella iso.

Itse tämän jo aikoinaan huomasin kun ensimmäisessä autossani mikä oli kevyt ja varsin tehoton niin kesällä isot kiinantinavanteet alla ja kun vaihtoi talveksi alle pienet peltivanteet kapeilla renkailla niin tuntui että olisi tullut kymmeniä heppoja lisää.
 
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?


Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
255/35-20 koossa SportMasterin TW on 400 renkaan kyljestä tarkastettuna. Epäilen kyllä vahvasti tuota, että olisi oikeasti noin kestävä. Varsinkin, kun viimekesän jälkeen tosiaan sitä pintaa vain 4-5mm jäljellä. Kilometrejä tuli n. 8000. Ehkä nuo on kovettuneet tälle kaudelle sen verran, että kuluma ei ole niin suuri jatkossa.

Chatgpt kertoi näin asiasta:
  • UTQG-luokitukset (Treadwear, Traction, Temperature) ei ole riippumattoman kolmannen osapuolen testaama, vaan valmistajat voivat itse määritellä arvot.
  • Esimerkiksi treadwear 400 ei automaattisesti tarkoita, että rengas kestää kaksi kertaa pidempään kuin treadwear 200 -luokiteltu rengas – se riippuu testimenetelmistä ja olosuhteista.
  • UTQG on Yhdysvalloissa käytössä, mutta Euroopassa sitä ei virallisesti sovelleta.
  • Eurooppalaiset kuluttajat käyttävät yleensä EU-rengasmerkintöjä (märkäpito, vierintävastus, melu), jotka testataan virallisesti ja standardoidusti.
  • Osa kiinalaisista tai budjettiluokan rengasvalmistajista saattaa antaa UTQG-arvoja lähinnä markkinointitarkoituksessa, jotta rengas näyttäisi paremmalta verrattuna tunnettuihin merkkeihin.
  • Esimerkiksi TW 400 A A voi olla teoreettinen maksimisuorituskyky ideaalitilanteessa, mutta ei vastaa todellista käyttöikää tai suorituskykyä eurooppalaisilla teillä.

Yhteenveto:​

  • TW 400 A A voi hyvin olla renkaassa oikein merkitty, mutta se ei välttämättä vastaa todellista suorituskykyä.
  • LingLongin kaltaisissa brändeissä kannattaa ottaa nämä merkinnät suuntaa-antavina, ei faktoina.
  • Luotettavampia tietoja saa riippumattomista rengastesteistä, kuten Auto Bild, Tekniikan Maailma tai tyrereviews.com.
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti kysellään mikä rengasmalli tuottaisi mahdollisimman pientä ajomelua. Ymmärsinkö oikein sellaista yleisohjetta kuinka valita hiljainen rengas olisi valita kapeammat renkaat ja mieluiten pienemmät kuormitus ja nopeusluokkaisina?
 
Kovasti kysellään mikä rengasmalli tuottaisi mahdollisimman pientä ajomelua. Ymmärsinkö oikein sellaista yleisohjetta kuinka valita hiljainen rengas olisi valita kapeammat renkaat ja mieluiten pienemmät kuormitus ja nopeusluokkaisina?

Isoilla vanteilla leveitä ja matalaprofiilisia renkaita laitetaan yleensä ulkonäkösyistä.

Semmoiset ei niin seksikkäät peruskoon vanteet ja vähän kapeammat ja korkeaprofiilisemmat renkaat on yleensä ajomukavammat, kulutustaloudellisimmat, hiljaisemmat jabylipäätään kaikin puolin paremmat ajaa suomalaisilla teillä ja nopeuksilla.
Sähköautoihin niillä saa jopa lisää rangea.

Ja ei, tämä ei koske jokaista mahdollista tapausta, mutta kyllä tämä aika tavalla yleissääntö on.
 
Ja nuo renkaiden ”hiljaisuudet” on siitäkin mukavia että rengas joka on naapurin autossa superhiljainen onkin sitten oman auton slla järkyttävä mölyapina
 
Landsail Qirin 990 todettu hiljaiseksi renkaaksi ainakin näin parin ekan päivän kokemuksella.
Nämä olleet itselläni jo kaksi kesää sähkö-Kian alla. Ja nyt alkaa kolmas kausi. Paljon parempi suoritus kuin ensiasennus-Michelineiltä, jotka olivat kahden kesän jälkeen täysin vaihtokunnossa...

Hyvät renkaat ovat nämä Landsailit olleet! Hiljaiset ja helposti vierivät. Ne olivat oikeastaan pääkriteerit renkaita valitessa. Ja toki myös se, että jotain testitulosta on olemassa, ettei ihan pommeja osta. Nuo Landsailithan pärjäisivät ihan kohtuullisesti TM-testissä (saivatkohan n. 8 arvosanaksi). Eikä ajossa ainakaan ole mitenkään huomannut, että kumit vaihtui halvempiin. Melu on pienempi ja kesto näemmä parempi. Ehkä sellainen ihan viimeinen terävyys ja tarkkuus tiukoissa ohjauksissa oli Michelineissä parempi

On muuten jännä juttu tuo ensiasennusrenkaiden huono kesto. Edellisessä autossa oli Continentalin kesärenkaan ensiasennuksena ja sama juttu. Tosi nopeasti kuluivat verrattuna seuraavaan sarjaan (Nexen). Eikä missään testeissä ole kumpaakaan noista (Michelin tai Conti) haukuttu mitenkään nopeasti kuluviksi. Voiko ensiasennuskumit olla jotenkin poikkeavaa seosta?
 
On muuten jännä juttu tuo ensiasennusrenkaiden huono kesto.
Mulla on/oli ihan päinvastainen kokemus. Mitsubishissa oli bridgestonen, joka kesti auton vaihtoon eli 8v, hyundaissa oli michelinin energy saver joka kesti 8v ja nykyisessä mersussa continentalin renkaat, jotka meni 8v ikäisenä vaihtoon linglongin renkaisiin. Nyt katsotaan kuinka kestää nuo linglongit. Eli omalla kohdallani ensiasennusrenkaat aika lailla kestivät väh.se 8v ajan ajokelpoisina.
 
Kovasti kysellään mikä rengasmalli tuottaisi mahdollisimman pientä ajomelua. Ymmärsinkö oikein sellaista yleisohjetta kuinka valita hiljainen rengas olisi valita kapeammat renkaat ja mieluiten pienemmät kuormitus ja nopeusluokkaisina?
Goodyearilla ainakin 205/55R16 EG Perf. 2:ssa XL (vahvistettu runko, kantavuusindeksi nousee 91 -> 94) pienentää ohiajomelua. Tai ei dBA, mutta meluluokkaa B -> A. Ne ääniaallot, onko 1 kpl vai 2 kpl.

Nopeusluokka kantavuus, dBA/meluluokka, massa (rengaskontti.fi):
H 91, 69/B, 8,66 kg
V 91, 69/B, 8,66 kg
V 94 XL, 69/A, 7,70 kg
W 91, 69/B, 8,37 kg
W 94 XL, 69/A, 8,66 kg
Y 91, 69/B, 7,50 kg

Ei tuosta muuta tolkkua ota kuin sen, että ainoat A-meluluokkaa olevat ovat suuremman kantavuuden XL-renkaita. Kaikki muut ovatkin B-meluluokkaa, mikä on käytännössä huonoin, koska C on erikoisrenkaille. Massatkin menevät ristiin, eli V-nopeusluokassa XL on kevyempi, kun taas W-nopeusluokassa XL on raskaampi.


Seat Miille tuli 5 vuotta täyteen. Pitäisi jossain vaiheessa keksiä korvaajat ensiasennuskesärenkaille. Vähän kuluttavaa ja hiljaista saisi olla.

Hankook Kinergy K425 165/70R14 vaikuttaa lupaavalta, koska vierinvastus B (tässä kokoluokassa ei taida löytyä A?) ja ohiajomelu vain 64 dBA ja meluluokka A.

Koko satsi Suomeen toimitettuna olisi 280 €:

Miksi juuri tuon koon ja version melu on noin pieni? Kuluvatko hetkessä? Meinaan 165/70 R14 löytyy ainakin kuutta erilaista, joista viidessä on 69 dBA ja tuossa yhdessä 64 dBA. Kommentteihin melusta ei voi luottaa, koska jollain oli Lexuksessa, mihin ei edes saa tuota 64 dBA 165/70R14:ää, vaan 69-72 dBA-malleja 15-16". Kai se on pakko ottaa kokeiluun, josko Miistä tulisi "edustusauto" (vaikkei ohiajomelu kerrokaan koko totuutta rakenteita pitkin välittyvistä resonansseista).

K425:
13" 155/70, 68-69 dBA
14" 165/70, 64-69 dBA
14" 175/65, 65 dBA
15" 175/50-195/65, 69-72 dBA
16" 195/55-215/60, 69-71 dBA



Tietääkö joku muuten syytä, miksi jotkin 69 dBA ovat A, mutta toiset 68 dBA B? Vaikka siis ovat uudempaa luokitusta, jossa viisiportainen vierintä jne. Pyöristys ei voi selittää, kuten Goodyearien 69:ssä olisi ollut mahdollista. Sekä melu että meluluokka kuvaavat samaa asiaa, eli ohiajomelua. Onko sitten niin, ettei meluluokassa ole ihmiskorvan A-painotusta? Silloin A-meluluokassa olisi vähemmän dB, vaikka dB(A) saattaakin olla jopa yhden enemmän kuin jossain B-meluluokan renkaassa (nuo 69 A ja 68 B).

"The external rolling noise relates to the noise produced by the tyre and perceived by a person when a vehicle passes by. It is measured in dB(A) (A-weighted decibels). Noise classes range from A (less noise outside the vehicle) to B (more noise). Noise levels in the C class are only allowed for very specific tyres (because in restriction introduced by type approval legislation."


Screenshot_2025-04-20-11-18-32-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-04-20-11-45-50-51_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ohiajomelu ja sitä kautta meluluokitus ei kyllä taida käytännössä merkitä mitään, siksihän taitaa suht kaikissa testeissäkin olla se subjektiivinen arviointi kriteerinä ja nimenomaan miltä se ääni kuulostaa sisälle ja tuohan kans vshvasti autoriippuvaista.
Villi veikkaus että esim noista GY:n renkaista hiljaisimman kuuloiset käytännössä oli nuo H- nopeusluokan renkaat koska pehmein kumiseos. Elleivät sitten ala kumisemaan
 
Tuo ohiajomelu ja sitä kautta meluluokitus ei kyllä taida käytännössä merkitä mitään, siksihän taitaa suht kaikissa testeissäkin olla se subjektiivinen arviointi kriteerinä ja nimenomaan miltä se ääni kuulostaa sisälle ja tuohan kans vshvasti autoriippuvaista.
Villi veikkaus että esim noista GY:n renkaista hiljaisimman kuuloiset käytännössä oli nuo H- nopeusluokan renkaat koska pehmein kumiseos. Elleivät sitten ala kumisemaan
Pienessä Miissä ei ole edes oviverhoilua, vaan paljas peltipinta, eli eiköhän kuskin korvat kiitä jos jalankulkijoidenkin korvat kiittävät. ;) Kokeilen noita, koska hinta ja vierintä ovat hyviä. Ensiasennusrenkaatkin ovat Hankookin, mutteivät varmaan 64 dBA.

Ei tuo muita saman rengasmallin ja -koon renkaita 5 dBA hiljaisempi ole edes painovirhe, kun toisella sivustolla EU-merkintä näyttää saman 64.

Screenshot_2025-04-20-12-25-43-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tyrereviews-sivustoltakin nyt löytyy kaks tuoretta testiä joissa toisessa nokian hakka black oli ylivoimaisesti hiljaisin rengas. Toisessa testissä se oli taas selkeästi meluisin rengas.
Toinen testi epsanjan yeillä ja toinen ruotsin teillä joissa noksu hsukuttiin lyttyyn, mitä karheampi tien pinta sen karmeemmaksi nokialainen meni. Toinen ero tieten testiauto.
 
Tyrereviews-sivustoltakin nyt löytyy kaks tuoretta testiä joissa toisessa nokian hakka black oli ylivoimaisesti hiljaisin rengas. Toisessa testissä se oli taas selkeästi meluisin rengas.
Toinen testi epsanjan yeillä ja toinen ruotsin teillä joissa noksu hsukuttiin lyttyyn, mitä karheampi tien pinta sen karmeemmaksi nokialainen meni. Toinen ero tieten testiauto.
Onko antaa tilalle vaihtoehtoa, joka olisi parempi yhdistelmä hintaa, vierinvastusta ja todellista matkustamomelua?

Ei sellaista tietoa ole missään saatavilla, että mikä rengas olisi juuri minun autossa, minun rengaskoossa ja minun ajamillani teillä ja ulkolämpötiloissa hiljaisin rengas matkustamossa.

Halpaan ja heikosti eristettyyn autoon ohiajomelu antaa paremmin suuntaa kuin johonkin tankki-Meseen tai -Bemuun.

Miin herkällä ja tarkalla ohjauksella (kesärenkailla) yhdistettynä kapeaan raideleveyteen plus olemattomaan uraherkkyyteen (ainakin 14") on muihin autoihin verrattuna äärimmäisen vaivatonta ajaa karkeiden urien sivussa. Leveämmillä autoilla leveine renkaineen joutuu keskittymään enemmän, jottei turhaan kuluta tien reunaviivaa tai renkaiden reunimmaisia paloja.

Yllättävän hiljainen tuo on urissakin ajaa (165/70R14), mutta miksei ajaisi sivussa, kun se on harvinaisen helppoa juuri tuolla autolla ja rengaskoolla.


Edit. @seropi kiinnostaisi nähdä se toinen tuore tyrereviews-testi, jossa Hakka Black (3?) on selkeästi meluisin. Tämä on se Espanjassa ajettu, jossa Black 3 oli hiljaisin (siinä on SilentDrive-matto renkaan sisäpinnalla):

Edit2. Ok, se toinen on Black 3 SUV:

Tuohon jälkimmäiseen ei ole lainkaan saatavilla SilentDrive-mattoa, joten karkealla kumisee. Eri rengasmalleista siis oli kyse, Black 3 SilentDrive vs. Black 3 SUV.

Screenshot_2025-04-20-13-37-58-21_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö joku muuten syytä, miksi jotkin 69 dBA ovat A, mutta toiset 68 dBA B? Onko sitten niin, ettei meluluokassa ole ihmiskorvan A-painotusta? Silloin A-meluluokassa olisi vähemmän dB, vaikka dB(A) saattaakin olla jopa yhden enemmän kuin jossain B-meluluokan renkaassa (nuo 69 A ja 68 B).
Niinhän tuo taitaa juuri olla. Kirjain asteikko kuvaa ääniaaltoja tms joka renkaasta lähtee. Sillä ei ole mitään tekemistä ns. x dB luvulla kirjain asteikkoon. Esim 60-70 A / 70-80 B / 80-90 C.

1000016306.jpg


Siinä on nyt esimerkiksi Interstaten rengas jossa B ääniaalto 91dB luvulla, luulisin tämän olevan C jos kirjaimet olisi yhteydessä verrattavaan dB lukuun.
 
Miksi juuri tuon koon ja version melu on noin pieni? Kuluvatko hetkessä? Meinaan 165/70 R14 löytyy ainakin kuutta erilaista, joista viidessä on 69 dBA ja tuossa yhdessä 64 dBA. Kommentteihin melusta ei voi luottaa, koska jollain oli Lexuksessa, mihin ei edes saa tuota 64 dBA 165/70R14:ää, vaan 69-72 dBA-malleja 15-16". Kai se on pakko ottaa kokeiluun, josko Miistä tulisi "edustusauto" (vaikkei ohiajomelu kerrokaan koko totuutta rakenteita pitkin välittyvistä resonansseista).
Seat Miille tuli 5 vuotta täyteen. Pitäisi jossain vaiheessa keksiä korvaajat ensiasennuskesärenkaille. Vähän kuluttavaa ja hiljaista saisi olla.

Hankook Kinergy K425 165/70R14 vaikuttaa lupaavalta, koska vierinvastus B (tässä kokoluokassa ei taida löytyä A?) ja ohiajomelu vain 6

Epäilen vahvasti, että 64 dB on joku virhe. Just koska muka yksi rengas olisi noin paljon muita hiljaisempi...

Mutta oletko harkinnut yleisempää kokoa 175/65? Voisi tulla halvemmaksi ja nimellishalkaisija on vain kolmisen millimetriä pienempi, samalla ajo voisi olla vähän vakaampaa leveämmällä renkaalla.

Suomesta löytyisi Hakka Green 3:t reiluun 80€ per rengas (B, B, 68 dB), sarjana 357€ ja halpa asennus myyjällä Turussa. Monet on valittaneet nopeasta kulumisesta aiemmissa rengasversioissa, mutta oman kokemukseni perusteella näyttää siltä, että jo HG2:illa ajelee ~40 tkm sakkorajan tuntumaan.


Tai Goodyearit samassa koossa (A, B, 68 dB).

 
Epäilen vahvasti, että 64 dB on joku virhe. Just koska muka yksi rengas olisi noin paljon muita hiljaisempi...

Mutta oletko harkinnut yleisempää kokoa 175/65? Voisi tulla halvemmaksi ja nimellishalkaisija on vain kolmisen millimetriä pienempi, samalla ajo voisi olla vähän vakaampaa leveämmällä renkaalla.

Suomesta löytyisi Hakka Green 3:t reiluun 80€ per rengas (B, B, 68 dB), sarjana 357€ ja halpa asennus myyjällä Turussa. Monet on valittaneet nopeasta kulumisesta aiemmissa rengasversioissa, mutta oman kokemukseni perusteella näyttää siltä, että jo HG2:illa ajelee ~40 tkm sakkorajan tuntumaan.


Tai Goodyearit samassa koossa (A, B, 68 dB).

Se 64 on joka kaupassa. Kiinnostaisi kokeilla, huomaavatko jalankulkijat niillä Miitä lainkaan, kun siinä ei ole mitään keinotekoisia ääniä.

Valikoima oli niin heikkoa, että tuli katsottua myös tuo 175/65 ja juuri nuo Goodyerit. Talvirenkaat onkin sitä kokoa. Vakautta ei ole tarpeen saada lisää (jo nyt 165/70 kesät ovat niin paljon tarkemmat ja hyllymättömät vs. 175/65 kitkat). Muita vaihtoehtoja olivat:

Vierintä A, 67 dB:

Vierintä B, 65 dB:


Tuo viimeinen on vain 1 dB päässä siitä 64:stä.


Edit. Kyl ne on oikeasti 64 dB. Se on niin poikkeuksellisen vähän, että kiinnostaa ihan siksi:
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö joku muuten syytä, miksi jotkin 69 dBA ovat A, mutta toiset 68 dBA B? Vaikka siis ovat uudempaa luokitusta, jossa viisiportainen vierintä jne. Pyöristys ei voi selittää, kuten Goodyearien 69:ssä olisi ollut mahdollista. Sekä melu että meluluokka kuvaavat samaa asiaa, eli ohiajomelua. Onko sitten niin, ettei meluluokassa ole ihmiskorvan A-painotusta? Silloin A-meluluokassa olisi vähemmän dB, vaikka dB(A) saattaakin olla jopa yhden enemmän kuin jossain B-meluluokan renkaassa (nuo 69 A ja 68 B).
Rengasleveys ja -tyyppi vaikuttaa tuohon kirjainluokitukseen. Näähän on siis melusaasteen vähentämiseksi tehtyjä vaatimuksia. Siksi on järkevää olla eri desibelirajat eri kokoisilla ja -rakenteisilla renkailta.
 
Rengasleveys ja -tyyppi vaikuttaa tuohon kirjainluokitukseen. Näähän on siis melusaasteen vähentämiseksi tehtyjä vaatimuksia. Siksi on järkevää olla eri desibelirajat eri kokoisilla ja -rakenteisilla renkailta.
Kiitos paljon. Olin tietoinen siitä, että leveillä on höllempää, ja Goodyearin 205:ssa olin huomannut tuon XL-vaikutuksen, eli normi 69 dB on B, mutta XL 69 dB saa A:n. Se 68 dB, jonka sanoin olevan B, olikin pienempää kokoa. Olin katsellut Miin ja Auriksen renkaita vuoron perään, niin sieltä hämmentävä 69 A vs. 68 B oli peräisin.

Nyt selvitin asian kunnolla. Meluluokka mittaa aivan samaa asiaa kuin dB(A)-lukema, mutta leveät/vahvistetut/talvirenkaat saavat meluluokassa tasoitusta 1-5 dB(A). Aivan höpöä siis koko meluluokka, eli dB(A) ratkaisee ohiajomelun.

Meluluokka A/B/C (dB(A)):
<=185 mm, 67/68-70/>70
190-215 mm, 68/69-71/>71
220-245 mm, 68/69-71/>71
250-275 mm, 69/70-72/>72
>275 mm, 71/72-74/>74

Jos on talvirengas/XL/reinforced, niin +1 dB(A) kaikkiin, eli silloin 205 mm XL 69 dB:n meluluokitus on A (68 dB + 1 dB).

Liite I, osa C:

Liite II, osa C:

Screenshot_2025-04-21-01-40-59-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-04-21-01-42-14-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Uusien vanteiden myötä pitäisi vaihtaa renkaat vähän leveämpiin, onkohan kenellekään kokemusta Toyo Proxes Sport 2 tai vielä edukkaammista Triangle Effexsport TH202 renkaista?
 
Uusien vanteiden myötä pitäisi vaihtaa renkaat vähän leveämpiin, onkohan kenellekään kokemusta Toyo Proxes Sport 2 tai vielä edukkaammista Triangle Effexsport TH202 renkaista?
Toyo ihan laatumerkki. Triangle taasen Kiinalainen ja sieltä huonoimmasta päästä. Yhden kesän oli autossa alla autoliikkeen laittamat Triangle Sportexit ja märkäpito oli aivan järkyttävän huono.
 
Toyo ok ja Trianglen sportexissa itsellä just päinvastaset fiilikset, ei mitään ongelmia oikeastaan missään ja märällä pärjäsi hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 397
Viestejä
4 755 343
Jäsenet
77 304
Uusin jäsen
Foliohattukauppias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom