Nyt alkaa vähän vituttaa kaikenmaailman virastot sun muut. Eihän noissa olisi varmaan juuri mitään haastetta jos vain ja ainoastaan itselle ja omia asioita hoitaisi mutta kun olen koittanut hoidella myös sellaisen ihmisen asioita jolla ei ole nettiä, tietokonetta tai edes verkkopankkitunnuksia. Ymmärrän kyllä että toisten asioita ei nykyään ihan noin vain voi hoidella GDPR:n sun muiden takia mutta mielestäni monesta asiasta on digisiirtymän takia tehty kohtuuttoman hankalia hoitaa.
Samaan asiaan liittyen, kun yrittää kysyä jotain asiaa jostain virastosta (sähköpostilla tai nettilomakkeella) ja koittaa kuvailla oman casen mahdollisimman tarkkaan niin vastaukseksi tulee vain jotain ympäripyöreää jonka tiesin jo ennalta kun löysin tiedon jo viraston nettisivulta. Esimerkiksi jos joku asia sopii tavallaan kahteen eri kategoriaan niin en millään saanut selkeää vastausta kumpaa reittiä minun pitäisi asiaa lähteä hoitamaan eteenpäin. No, menin ensimmäistä "reittiä" pitkin ja laitoin lisätietokenttään selityksen että kun en saanut tietoa oikeasta menettelytavasta niin valitsin yhden niistä.
Ja sitten nuo laitosten/virastojen/vastaavien nettisivut jos jossain paikassa pitäisi käydä, nettisivuilla on vain katuosoite mutta kun kartasta katsoo niin rakennus on pirun iso ja on monta sisäänkäyntiä. Olisi kiva tietää mille laidalle rakennusta olisi menossa huonojalkaisen ihmisen kanssa asiaa selvittelemään ettei toisen tarvitsisi kävellä pitkinpoikin turhaan. Ei taas olisi iso homma laittaa nettiin karttalinkin viereen kuva rakennuksesta ja vaikka nuolet eri sisäänkäynneille että "tästä ovesta asia x, tuosta ovesta asia y".
Olen kyllä selvittelemässä miten saisin valtuutukset hoitaa noita helpommin toisen puolesta, mutta sekin noiden sähköisten tunnistautumistapojen puuttumisen vuoksi vaatii asian hoitamiseksi ilmeisesti jossain viraston luukulla käymistä että saa edes sitä hommaa eteenpäin... Ja missä lienee taas lähin virasto jossa tuollaisen asian voi hoitaa.
Ennen sentään joka kylällä oli kaikenlaisia virastoja jossa pystyi käymään paikanpäällä selvittelemässä asioita, nyt saattaa joutua lähtemään ties kuinka pitkälle jos asiaa ei voi syystä tai toisesta netissä hoitaa. Ymmärrän kyllä että suuri osa asioista hoituu netissä mutta sitten kun sattuu tällaisia asioita jotka ei hoidu niin niiden hoitaminen on ihan perseestä.