No lyhyesti, puhelimella niin ikävä kirjoittaa pitempää tekstiä.
Selailailin yksityisen FB-ryhmän myynti-ilmoituksia (ulkomainen, US käyttäjiä suurin osa, n 2500 jäsentä).
Huomasin tavaran X myynnissä myyjällä A. Hinta oli huokea suomen hintaan verrattuna, mutta aika normaalia tasoa mitä ryhmässä aiemmin tullu vastaan. A on ryhmän ylläpitäjä ja tästä syystä ei tullut mieleenkään epäillä että voisi olla scammi kyseessä.
Normaalit kyselyt ja toimituskuluista päästy sopuun. Myyjä vielä auliisti ehdottaa että laittaa lahjana tulemaan, ettei tulleja/veroja. Muistutin että alle 45€ lahja menee ilman tulleja...
Maksu paypal, toki ystävät ja perhe, kuten lukemattomia kertoja aiemminkin tämmöisissä kaupoissa.
Päivä tais mennä että tuli seurantakoodi. Myyjä laittaa viestiä ja pyytää ilmoittamaan kun paketti toimitettu, yms. Näytti/kuullosti vähän oudolle kuriirin nimi, mutta kun siellä oli DHL, UPS logoja, yms yhteistyökumppaneina, sekä seuranta näytti että paketti lähetetty, niin enpä sen enempää jääny miettimään. Aattelin varmaan että iso maa, niin mahtuu jos jonkinmoista yritystä ja jossain Colorado, yms akselilla oli lähtöpaikka, niin eipä sitä sen enempää pohtinut. Sekä toimituspäivä näytti 4 päivän päähän (DHL tullu näin nopeesti aiemmin)
Menikö päivä tai pari, tuli kuriirin viesti. Että paketilla ei ollut vakuutusta. Tarviisi maksaa vakuutus joka oli 90% refund (vai oliko tämä 100% ja seuraavassa provisio). No tämä ihmetytti yön tunteina ja myyjälle viestiä mikä homma.
Vastasi että normaalia ja maksa, saat refundin.
Ihmettelin että miksi vastaanottajan pitää maksaa, mutta jotenkin vissiin järkeilin, että myyjä säästäny omissa kuluissaan ja mulle koittaa sälyttää toimituskulujen hintaa osaksi. Seuranta näytti että paketti pysähtynyt ja odottaa vakuutusta. Sekä kuumotti sitä toimituspäivä kenttää.
No maksuun meni. Jälleen perhe ja ystävät. Kun kuriiri sitä pyysi ja nuukana myös järkeilin näin kannattaa, ettei mene paypal provikkaa ja näin ollen ei pienennä minun saamaa palautusta.
Paketti liikkeelle, taisi matkata jo toiseen osavaltioon, vai oliko jo maasta poistumassa. Sitten päivän perästä tuli kuriirin viesti, että tullileimoja pitää laittaa, koska export. Nämä maksaa ja näissä vielä vakuudellinen pantti. Alkoi v-käyrä nousemaan ja myyjälle viestiä ja mikä vitun kuriiri tämmöinen on. Myyjä vaan, että normaali kuvio tämän kanssa. Paljon viestin vaihtoa asian tiimoilta, sekä kuriiri, myyjä ja he keskenään, kun pyysin myyjän selvittämään asiaa. Molemmat ilmaisi, että olleet yhteydessä ja myyjä alkoi ärsyyntymään minuun. No töissä olin ja toisella kädellä asiaa renkkasin ja maksuun meni samalla kuviolla kuin aiemmin. Paketti liikkuu seurannan mukaan. Sitten meni enää muutama tunti ja nyt oltiin Kanadassa ja jotain asuintodistusta, tai jokin muu asuinpaikkaan/osoitteeseen liittyvä (en muista enää tarkkaa termiä ja vitutuspäissään poistin jo kaikki viestit, ettei muistaisi koko asiaa enää), ei ollut ylläri että tämäkin oli maksullinen, toki refund ja taisi olla pieni provikka. Summa oli kasvanut, sekä niin epämääräinen pyyntö, niin jo viimein älysin perääntyä ja ajatella.
Oli aikaa ja rupesin selvittämään asiaa. Niin kyseistä lomaketta pyydetty vastaavassa tapauksessa aiemmin ja uhri ihmetteli sitä. Tuli ilmi että näin yritetään lypsää rahaa ja refundin ei saa takasin, ainakin vaikeaa on. Jos ei maksa, niin pakettia koskaan tuskin saanee.
Myyjälle linkki, että tämmöinen tuli vastaan ja laitto jo piikittelevän viestin, että hoida asia arvostetun kuriirin kanssa ja saat refundin takaisin. Lopetin vähäksi aikaa viestien vaihdon myyjälle, sekä kuriirille. Kumpikin pommittaa viestiä ja myyjä soittelee. En vastannut.
Sitten kun pääsin pöytäkoneelle ja tarkemmin aloin tutkimaan kuriiria. Niin täysi scammi. Henkilökunnan kuvat löytyy kuvahaulla, mitään yritystoimintaan, yms. viittaavaa ei löydy muilta sivuilta.
Sekä kun luin kuriirin sivut ja viestit ilman auto kääntäjää, niin huonoa englantia. Afrikka, aasia tai joku muu paskastan varmaan asialla.
Tiesin jo mikä homman juju konaisuudessaan ja odotin milloin myyjä bannaa minut ryhmästä.
Laitoin viestiä myyjälle, että nerokas huijaus. Menee tovi, koittaa soitella ja laittaa viestiä että mitä tehdään ettei ketään satuteta...
Pyysin, että palauttaa edes sen X myyntihinnan. Ei vastaa, vaan jotain jargonia.
Laitoin sitten pitkän viestin, jossa kerroin koko huijauksen yksityiskohtia myöten. Sekä kerroin että tulen tätä levittämään foorumeilla, somessa yms. Alko suoraan vittuilemaan, että hän on minua isompi, ettei pelota tuommoinen uhkailu. Monta kertaa haistatteli, kunnes bannasi ryhmästä ja mesestä.
Eniten vitutti tuo loppuvittuilu. Vaikka tiesin mitä on tulossa ja itekin provosoin, koska tiedostin että rahat menny.
Nerokas systeemi ja toimii hyvin, kun huijatut voi bannata.
En usko että kaikkia huijataan, koska 2500 käyttäjää ja ei kaikki voi olla huijaus ilmoja, että jotain varmaan oikeasti myydään. Tai sitten myydään useampaan kertaan. Eli minun tavara X oli oikeasti ja myytiin jollekin. Ottivat vaan multa löysät pois...
Oma syy. Liian huoleton ollu jo pitkään ja tuo ylläpitäjän luotettavuus sokaisi, tai en osannut edes epäillä tämmöistä. Myyjä ja kuriiri selvässä linkissä keskenään. En usko että sama henkilö, kun englanti huono tuolla "firmalla" ja myyjä taas perusjenkki tekstin perusteella.
Yksi vaikuttava tekijä myös automaattinen kääntäjä luurissa. Jos olisi lukenut alkuperäisen, niin olisi osannut epäillä jo ekasta viestistä ja olisi vähemmän menettänyt. Sekä eihän tuommoisia maksuja edes pyydetä lähtöpisteessä. Lähettäjä hoitaa.
Paljon jäi detaileja pois, mutta pääpiirteittäin noin.
Jälkeen päin miettii, että mikä oli tai miksi näin sokaistuin, koska niin selkeät varoitusmerkit olisi ollut monessa kohti.