Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos windowsista walittawi ei ole Linuxiwa kokeiluwka.Wintoosa taas kenkkuilee... Onneksi kyseisen paskeen vastuuhenkilöitä ei ole lähellä, saattaisin taas pyörittää tervassa ja höyhenissä..
Onneksi taloudessa ei ole enää kuin kaksi PC:tä jotka vielä on upoksissa tuon lokaliemen uumenissa. Ei sillä, Android ei näemmä ole juurikaan parempi.. Eikä kaikki linux distrotkaan.
Olis vaan antanut mun valita päivitykset ilman turhaa venkoilua niin olisi tämäkin vitutus vältetty![]()
Sinne Linuxin maailmaan olen kovasti siirtymässä, paljon olen opetellut ja vielä enemmän on vielä oppimista, joten ei pidä walitufta afia mik ei tiedä... Olen hidas oppimaan, siksi mulla kestää, muuten olisin hyljännyt wintötsän jo ajat sitten. Siis tarkoitan jotta mähän olen jo 1890 -luvullaJos windowsista walittawi ei ole Linuxiwa kokeiluwka.
-Vanha it-työläisten viisaus 1880-luvulta.
Tervetuloa Linuxin maailmaan. Itse olen linuxia käyttänyt pääsääntöisesti yli 20v ja tuntuu että kaikki on paljon helpompaa kunhan oppii miten se toimii. Oppimiskäyrä saattaa olla jyrkkä mutta kun siitä selviää niin ainakin itselläni elämä on ollut paljon helpompaa ja stressittömämpää.Sinne Linuxin maailmaan olen kovasti siirtymässä, paljon olen opetellut ja vielä enemmän on vielä oppimista, joten ei pidä walitufta afia mik ei tiedä... Olen hidas oppimaan, siksi mulla kestää, muuten olisin hyljännyt wintötsän jo ajat sitten. Siis tarkoitan jotta mähän olen jo 1890 -luvullaKyllä se ero kohta finalisoituu
![]()
Molemmissa on silti vika siinä että päivityksiä kun tulee niin selitykset on kovin vaisut muuten kuin vaikka googlettamalla, linuxillakin verrattuna entiseen. Onhan mulle linux tavallaan tuttu, mediakoneessa pyöri pitkään ubuntu kunnes vittuunnuin sen pakkopäivityksiin, archiin en ole valmis, mintti nyt kokeilussa kun haen käyttistä jota minä hallitsen mutta toimii mahdollisimman monessa ja monenikäisessä, ja olisi periaatteessa yhtä gui pohjainen kuin windows, mikä asettaa näemmä hieman haastetta, vaativa kun olen näiltä osin.. Tuo mint vaikuttaa ihan lupaavalta, ainakin fedoran jälkeen, mutta Ally ei siitä vielä oikein tykkää, enkä vieläkään tajua wineä, tahto siis asennella gog pelejä (niitä joille ei ole linux pakettia), ja muutama muukin juttu on mulla sitä hidasta oppimista. Mutta jos olen huomenna hengissä, osaan enemmän kuin eilen, kuin sanonta kuuluu.Tervetuloa Linuxin maailmaan. Itse olen linuxia käyttänyt pääsääntöisesti yli 20v ja tuntuu että kaikki on paljon helpompaa kunhan oppii miten se toimii. Oppimiskäyrä saattaa olla jyrkkä mutta kun siitä selviää niin ainakin itselläni elämä on ollut paljon helpompaa ja stressittömämpää.
Windowsissa ärsyttää se, että suunnilleen joka päivityksessä joku asia muuttuu jollain tavalla, joku asetus siirtyy eri paikkaan, päivitys muuttaa jotain asetusta kertomatta siitä, yhtäkkiä joku oletussovellus vaihtuu toiseen tai jotain muuta pientä mutta ärsyttävää. Kotikäytössähän tuo on vielä pientä mutta töissä välillä verenpaine nousee kun yhtäkkiä jonkun päivityksen jälkeen joku juttu ei vaan toimi ja 100 ja 1 puhelua ja yhteydenottoa tulee ovista ja ikkunoista kun asiakkaat huutaa että mikään ei toimi. Ja virheilmoitukset ovat tyyliin "virhekoodi 0x1275b3ab" ja googlaamallakaan ei oikein ota selvää mitä tuo tarkoittaa. Linuxissa sentään lokeista yleensä löytää "selväkielisenä" mikä meni pieleen. Ja windowsissa suunnilleen joka päivitys kestää puoli ikuisuutta ja aina pitää käynnistellä konetta uudestaan ja uudestaan, linuxissa sentään lähes kaikki päivitykset asentuvat ilman rebootia (ja livepatchin avulla periaatteessa ne vähäisetkin boottitarpeet poistuvat).
Tervetuloa Linuxin maailmaan. Itse olen linuxia käyttänyt pääsääntöisesti yli 20v ja tuntuu että kaikki on paljon helpompaa kunhan oppii miten se toimii. Oppimiskäyrä saattaa olla jyrkkä mutta kun siitä selviää niin ainakin itselläni elämä on ollut paljon helpompaa ja stressittömämpää.
Windowsissa ärsyttää se, että suunnilleen joka päivityksessä joku asia muuttuu jollain tavalla, joku asetus siirtyy eri paikkaan, päivitys muuttaa jotain asetusta kertomatta siitä, yhtäkkiä joku oletussovellus vaihtuu toiseen tai jotain muuta pientä mutta ärsyttävää. Kotikäytössähän tuo on vielä pientä mutta töissä välillä verenpaine nousee kun yhtäkkiä jonkun päivityksen jälkeen joku juttu ei vaan toimi ja 100 ja 1 puhelua ja yhteydenottoa tulee ovista ja ikkunoista kun asiakkaat huutaa että mikään ei toimi. Ja virheilmoitukset ovat tyyliin "virhekoodi 0x1275b3ab" ja googlaamallakaan ei oikein ota selvää mitä tuo tarkoittaa. Linuxissa sentään lokeista yleensä löytää "selväkielisenä" mikä meni pieleen. Ja windowsissa suunnilleen joka päivitys kestää puoli ikuisuutta ja aina pitää käynnistellä konetta uudestaan ja uudestaan, linuxissa sentään lähes kaikki päivitykset asentuvat ilman rebootia (ja livepatchin avulla periaatteessa ne vähäisetkin boottitarpeet poistuvat).
Kylmäaineet vesikierrossa?
Pakko on paras kannustin.Saamattomuus muutaman projekti kesken ja ei saa tehtyä loppuun.
En ymmärrä kunnolla abstraktia matematiikkaa. Esimerkiksi tuota: Bolzanon lause nollakohdasta todistusta en tajua.
Kyllä! Yöllä sitten vanha palvelin kyrvähti, joten tänään on Pyykinpesu/RuuvailupäiväPakko on paras kannustin.
Osui ja upposi. Ei maksa vuokria, ei vastaa yhteydenottoihin. Ulosotot ja muut päällä ja kaveri saadaan helvettiin 5kk maksamattomien vuokrien jlk. Parin kuukauden odottelun jlk löytyy toinen vuokralainen ja nyt vuokra kaksi viikkoa myöhässä, voi helvetti...Vuokralainen johon ei saa yhteyttä
Noin se menee, ei sitä voi tietää jos joku näemmäisen hyväkin vuokralainen osoittautuu huonoksi. Toki ihmisillä voi sattua jotain mikä vaikuttaa elämänhallintaan ja siitä seuraa sit isoja ongelmia. Itse aina suhtautunut vuokraan että se on ensimmäinen juttu joka maksetaan. Siis sillon kun vuokralla asuin.. Tuohan on vuokrabusineksen riski ja hankaluus että jos noita selkärangattomia kavereita onnistut saamaan niin kova työ on saada ulos (ihmettelen miten tähän ei tehdä jotain lakimuutosta) ja helposti tulee tosiaan tuo puoli vuotta viivettä. Tsemppiä kuitenkin!Osui ja upposi. Ei maksa vuokria, ei vastaa yhteydenottoihin. Ulosotot ja muut päällä ja kaveri saadaan helvettiin 5kk maksamattomien vuokrien jlk. Parin kuukauden odottelun jlk löytyy toinen vuokralainen ja nyt vuokra kaksi viikkoa myöhässä, voi helvetti...
Sit sanotaan et valitse vuokralainen hyvin. Miten?? Jos on työsskäyvä, luottotiedot ok, vaikuttaa ihan tasapainoselta niin mitä siinä voi tehdä. Sen verran jonoksi noita vuokralaisia ei ole, että haastattelua voisi ruveta pitämään... itse AINA maksanut vuokrat ja laskut ajallaan, siis aina. Lipsahdus tai pari voi tulla ja niistä soitellaan ja pahoitellaan tai anotaan lykkäystä, mutta tämä ettei oteta mitään yhteyttä niin pistää kyllä vihaksi. Todella ala-arvoista toimintaa.
Kiitos, helpotti jopa avautua tänne. Itse aloittava (ja kohta varmaan lopettava) asuntosijoittaja. Sen oppinut, että vuokranantajalla on käytännössä nolla mahdollisuutta vaikuttaa uloslähtemiseen tai huoneiston tsekkaamiseen jos ei vuokralainen niin halua tai se onnistuu vasta useiden kuukausien kuluttua. Ehdottomasti lakimuutosta tähän.Noin se menee, ei sitä voi tietää jos joku näemmäisen hyväkin vuokralainen osoittautuu huonoksi. Toki ihmisillä voi sattua jotain mikä vaikuttaa elämänhallintaan ja siitä seuraa sit isoja ongelmia. Itse aina suhtautunut vuokraan että se on ensimmäinen juttu joka maksetaan. Siis sillon kun vuokralla asuin.. Tuohan on vuokrabusineksen riski ja hankaluus että jos noita selkärangattomia kavereita onnistut saamaan niin kova työ on saada ulos (ihmettelen miten tähän ei tehdä jotain lakimuutosta) ja helposti tulee tosiaan tuo puoli vuotta viivettä. Tsemppiä kuitenkin!
Sen oppinut, että vuokranantajalla on käytännössä nolla mahdollisuutta vaikuttaa uloslähtemiseen tai huoneiston tsekkaamiseen jos ei vuokralainen niin halua tai se onnistuu vasta useiden kuukausien kuluttua. Ehdottomasti lakimuutosta tähän.
5g ja "kiinteä" ei mahdu samaan lauseeseen.prkl telia. on 5g kiintee netti himassa toiminu aina sen mitä liittymä nopeuteni on. mut just nyt sit ku tarviis kaistaa ni toimii 2mb ja kohta pitäis etänä tehä hommiakin ni eihä täst me ku hermo ny
Erikoinen valinta tosiaan. Asuntosäästäminen/omistusasuminen suotavaa ja suositeltavaa, mahdollisimmam nuorena jo.Vuokralaisena pisti vituttaan kun ollaan vaimon kanssa oltu tässä samassa vuokra-asunnossa 22 vuotta. Montako kertaa tää kuutio on jo maksettu vuokralordoosille?
No oma valinta tämäkin oli.
Lisäksi vuokraisännät alkaa kohta käymään kahdeksaa kymmentä joten loppuelämä tässäkään ei ole turvattu
Kumpa vaan olis saanu lainaa.. mutta pankin mielestä mulla ei ollu varaa maksaa lainaa takas mutta kallimmalla vuokralla asuminen onnistu kyllä ilman muttia.Erikoinen valinta tosiaan. Asuntosäästäminen/omistusasuminen suotavaa ja suositeltavaa, mahdollisimmam nuorena jo.
Suomalainen pähkinänkuoressa. Maksetaan jollekin muulle asumisesta koska "omistaminen on kapitalistisikailua". Sitten ihmetellään miksi suomalaiset on persaukisia.Erikoinen valinta tosiaan. Asuntosäästäminen/omistusasuminen suotavaa ja suositeltavaa, mahdollisimmam nuorena jo.
Mä maksan jollekin muulle asumisesta, koska en ole ikinä ollut tilanteessa jossa saisin asuntoa varten lainaa. Samassa tilanteessa on aika moni muukin, ilman että mietitään omistamisen olevan kapitalistisikailua.Suomalainen pähkinänkuoressa. Maksetaan jollekin muulle asumisesta koska "omistaminen on kapitalistisikailua". Sitten ihmetellään miksi suomalaiset on persaukisia.
No juu, mutta jos on asunut 22 vuotta vuokralla, niin...Mä maksan jollekin muulle asumisesta, koska en ole ikinä ollut tilanteessa jossa saisin asuntoa varten lainaa. Samassa tilanteessa on aika moni muukin, ilman että mietitään omistamisen olevan kapitalistisikailua.
Toisaalta tätä nykyä ajattelen, että mieluummin ostan sijoitan vaikka kesämökkiin kuin omistusasuntoon. Letkeämpää olla vuokralla kun ei ole itse vastuussa muusta kuin omasta toiminnasta ja pystyy muuttamaan tarvittaessa milloin vaan ilman että joutuu kuseen asunnon kanssa.
Sama homma. Nyt tulee maksettua vuokraa noin 1200e kuukaudessa. Nykyisessä asunnossa on tullut asuttua jo reilu 12 vuotta. Toki vuokra on tuona aikana noussut sieltä 800€ -> 1200 euroon. Lainaa ei kuitenkaan ole saanut, varsinkin kun asun yksin (tai no kaksin tyttären kanssa, mutta ilman sitä toista maksavaa osapuolta).Kumpa vaan olis saanu lainaa.. mutta pankin mielestä mulla ei ollu varaa maksaa lainaa takas mutta kallimmalla vuokralla asuminen onnistu kyllä ilman muttia.
Tää on tätä samaa ja samaan sarjaan kuuluu kun valittaa kerrostalossa naapureista että miks ei vaan muuta omakotitaloon..Sama homma. Nyt tulee maksettua vuokraa noin 1200e kuukaudessa. Nykyisessä asunnossa on tullut asuttua jo reilu 12 vuotta. Toki vuokra on tuona aikana noussut sieltä 800€ -> 1200 euroon. Lainaa ei kuitenkaan ole saanut, varsinkin kun asun yksin (tai no kaksin tyttären kanssa, mutta ilman sitä toista maksavaa osapuolta).
Tiedän tunteen. Itse asiassa eurolleen. Menetin joitain vuosia sitten myös 430€ Tori.fi huijarille. Tästä oppineena melko varovainen ollut sen jälkeen postitse tehtävissä kaupoissa.Harmittaa enemmänkin kuin vituttaa mutta menetin 430 euroa tori.fi huijauksesta. Saa nähdä saanko koskaan rahoja takaisin. Oli Keffin ls50 langattomat (Oli ottanut osumaa ja ennenkin nähnyt vastaavien kaiuttimien hinnaksi 500e) . Jo epäilys kävi mielessä kun ei ilmoitusta poistettu ja sitten lähetin toiselta tililtä viestiä myyjälle että onko tuote vielä myynnissä ja sanoi että olisi. Nyt tuote on kyllä poistettu ja myyjän profiili nimikin oli muuttunut.
Noh, näkeepähän kuinka asiat on muuttunut tori huijauksista (Vitutuksesta päässy jo yli ja nyt harmitus. Parempi ku asiaa ei mieti koska sille ei nyt voi mitään). Viimeisestä on aikaa joku 7 vuotta ja siitä sain onneksi rahani takaisin (Oli joku oneplus 6 puhelin)
Muutettiin 20v sitten silloisen tyttöystävän, nykyisen vaimon, kanssa yhteen. Ostettiin kerralla sen kokoinen, että silloin vielä potentiaalinen perheenlisäyskin mahtuu (4h+k, 86 m2, hyvä alue Helsingissä). Faijalla oli tuolloin sijoituskämppä, jonka hän antoi lainan vakuudeksi. Vakuus purettiin n. 10 v:n jälkeen, kun asunnon myyntiarvo ylitti reilusti jäljellä olevan lainaosuuden. Ilman tätä alkuvakuutta koko homma ei olisi koskaan onnistunut. Silloin maksettiin 200 k€, nyt tästä saisi ~500 k€.Jotta voisi myöhemmin ostaa asunnon, pitäisi ostaa asunto jo heti nuorena. Tässä kohtaahan saattaa jopa olla vanhemillä vielä intoa taata laina sun muuta.
Muutettiin 20v sitten silloisen tyttöystävän, nykyisen vaimon, kanssa yhteen. Ostettiin kerralla sen kokoinen, että silloin vielä potentiaalinen perheenlisäyskin mahtuu (4h+k, 86 m2, hyvä alue Helsingissä). Faijalla oli tuolloin sijoituskämppä, jonka hän antoi lainan vakuudeksi. Vakuus purettiin n. 10 v:n jälkeen, kun asunnon myyntiarvo ylitti reilusti jäljellä olevan lainaosuuden. Ilman tätä alkuvakuutta koko homma ei olisi koskaan onnistunut. Silloin maksettiin 200 k€, nyt tästä saisi ~500 k€.
Kai tuo riippuu myöskin paikkakunnasta josta ostaa asunnon, itse tuli ostettua ensiasunto 19 vuotiaana. Ostohinta oli 40ke, käsirahan olisi saanut kasaan vaikka pulloja keräämällä.Hyvin pitkälti sama kaava kuin asuntosijoittamisessakin joka on jo näkynyt meemeissä:
Näin aloitat asuntosijoittamisen:
- Hae isäukolta 200k lainaa pitkällä maksuajalla
- Käy ostamassa asunto
Eli ilman apua ei tahdo päästä kovin helposti kiinni edes ensimmäisen asunnon syrjään nuorena, saati sitten vanhana (jolloin voi toki alkaa venailemaan vaikka perintöä). Itse tosin taidan tästä muuttaa korkeintaan pienempään tai johonkin korpeen seuraavaksi.
Kai tuo riippuu myöskin paikkakunnasta josta ostaa asunnon, itse tuli ostettua ensiasunto 19 vuotiaana. Ostohinta oli 40ke, käsirahan olisi saanut kasaan vaikka pulloja keräämällä.
Kämppä oli todella luotaantyöntävä ostettaessa ja siinä asuessa touhusin pintaremontin.
Myydessä sain 59ke. Niillä voitoilla kuittasin seuraavan asunnon käsirahan ja remontin jne..
15v ja 5 asuntoa myöhemmin ostin omakotitalon ilman lainaa.
Toki suhdanteet ja alue olivat sellaiset että pienellä panostuksella sai hyvin marginaalia.
Nykyään omistan myös 2 sijoitusasuntoa joista toinen velaton ja toisesta ~50ke velkaa. Nämä kyllä velkavivutin 70 prosenttisesti