Upeeta. "Hommaa maksukanava niin ei tarvii enää torrentteja säätää". "Se on helppoa, halpaa ja nopeaa".
Ihanan nopeaa ja kätevää. Saatana.
Siinä missä suoratoistopalvelut on tehneet viihteen kuluttamisesta vaivatonta, ovat ne tuoneet takaisin sen vuosituhannen vaihteen turhautumisen huonojen rippien kanssa, höystettynä nykyajan "et omista mitään" syövällä. Itse aika vähän seuraan uudempia sarjoja tai leffoja, joten jonkun pidemmän sarjan koko tuotannon katsomiseen voi mulla mennä helposti puoli vuotta koska jaksan pari jaksoa viikossa katsoa jos sitäkään. Ja sitten eräänä iltana iskee naamalle joku Netflixin ilmoitus että "valitettavasti tämä sisältö ei ole enää katseltavissa". No juu, kiva tosiaan. Tai haluaisi katsoa jonkun sarjan, mutta se on katseltavissa alkaen tuotantokaudesta 6.
Vanhempaa matskua ei sitten aina löydykään noista siinä muodossa kuin itse ne haluan nähdä, joten edelleen osa on pakko hankkia muita reittejä.
Niinpä olen päätynyt itse siihen ratkaisuun että teknisen syyn takia lataan kotioloissa ollessa kaiken edelleen paikallisena latauksena tietokoneelle "lähteistä", mutta joko hankin fyysisenä kopiona viemään tilaa kaappiin (ei ideaali) tai pidän tilauksen voimassa sellaiseen suoratoistopalveluun josta k.o. materiaali olisi myös katseltavissa jossain määrin.
Esimerkiksi tekstityksien kanssa olen melko tarkka, en niitä suurimpaan osaan rainoista tarvitse koska englantiahan niissä puhutaan, mutta tykkään pitää päällä kuitenkin ja tunnelman pilaa kyllä välittömästi joku suit sait sukkelaan käännetty roskasubi missä on asia- ja kirjoitusvirheitä ja huonoja käännöksiä. Näitä näkee ikävän paljon kaupallisessa materiaaleissa, myös ihan prässätyillä levyillä. Harrastelijapohjalta toimivat subit on yleensä laadukkaampia, tai jos ei ole niin joku ne korjaa ennemmin tai myöhemmin, ja jos ei korjaa niin aina voit itse korjata.
Videoviihde on itselleni enemmän tapa rentoutua ja purkaa stressitasoja, kuin mikään varsinainen harrastus. Mutta mikään ei nosta verenpaineita tappiin kuin se että vähäisellä vapaa-ajalla saa itsensä järjestettyä juuri mukavaan asentoon, ja herkut eteen, niin sitten tulee joku ilmoitus että palvelin on alhaalla, sisältö poistettu tai jostain syystä joku yksittäinen jakso vaan bufferoi loputtomasti eikä lähde pyörimään.
Tiedän, että aika harvinaisia ovat tekniset ongelmat noissa tänä päivänä, mutta niitä kyllä sattuu ja lisäksi tuo ajattelu että kuluttajalle voi tunkea mitä vaan kurkusta alas ja rahojenpalautusoikeuttahan ei näissä ole oikeastaan... En silti luopuisi, mutta ihan inasen aina toisinaan vituttaa.