Lukijan mielipide | Ylipainoiselle irvaillaan kuntosalilla
Aloitin salilla käymisen parikymmentä vuotta sitten. Tänä aikana olen käynyt pidemmän ja säännöllisen ajanjakson noin puolen tusinan eri maan saleilla. Säännöllisiä kaupunkeja on kertynyt tusinan verran ja säännöllisiä saleja parikymmentä. Salilla olen viettänyt aikaa useampia tuhansia tunteja. Voin siis varmaan laskea itseni tähän "pahimpaan pitkään käyneeseen kategoriaan".
En ole kuitenkaan ikinä kohdannut tällaista tilannetta, jossa joku olisi saanut ylipainon osaksi vittuilua osakseen, en edes silloin vanhaan hurjaan aikaan. Voin takuuvarmasti sanoa etten itse ole näin toiminut, en ole ikinä tällaista huomannut, kukaan ei ole minulle tällaisia asioita puhunut eikä kukaan ole kertonut kohdanneensa tällaista tilannetta. Ei kertaakaan missään milloinkaan.
Juuri ne pitkään salilla käyneet tietävät kuinka iso työ se on saada aikaan näkyviä muutoksia. Tästä johtuen olen itse törmännyt lähinnä suureen kunnioitukseen niitä hankalimmissa asemissa olevia kohtaan ja heitä juuri on etenkin kannustettu koska tiedostetaan se kuinka ison työn takana heidän tekemisensä on.
Ne tilanteet joista tulee kokeneilta sanomista on edelleen ne samat joita ne on ollut koko tämän 20 vuoden ajan. Eli jos jätät painot paikalleen, siivoat ne väärään järjestykseen tai muuten roskaat paikkoja tai sikailet.
Valitettavasti omaan korvaan tämä muiden syyttely kuullostaa lähinnä säälittävältä oman saamattomuuden vierittämiseltä toisten niskaan. Ehkä joku jossain tällaista kohtelua on oikeasti kohdannut, mutta en millään jaksa uskoa suurempaa ilmiötä todeksi. Toki myös väärintulkinnat on aina mahdollisia. Siltikin tuntuu jopa vähän loukkaavalta tällainen syyllistäminen kun itse olen selkeästi tässä kohteena. Ja varsinkin kun tietää, että itse on toiminut juurikin päinvastoin.
Jostain syystä näitä juttuja kuulee lähinnä niiltä jotka eivät käy salilla. Onneksi varsin moni varsin reilusti hankalassa tilanteessa oleva ihminen siellä myös käy.