*Työpuhelin soi"
>"Hei, tässä Graf Firma Oy:stä, miten voin auttaa?"
<"do you speak english?"
>"Yes, this is Graf from Firma Oy, how can I help you?"
Loppukeskustelu englanniksi, käännettynä suomeksi. Ammattiala vaihdettu.
<"Tässä Gonzales Marques Silva De La Fernandez, puhuimme jonkin aikaa sitten palveluistanne"
>"Niin, silloin puoli vuotta sitten, joo nyt muistan. Miten teillä menee?"
<"Joo päätimme jatkaa nykyisellä palveluntarjoajalla tämän vuoden, mutta nyt mietimme vaihtoa. Päädyimme siihen, että teemme itse perustukset ja rungon, teidän tehtäväksi jää hoitaa seinät, katto ja meidän työn tarkistus."
>"Joo tota, me ei oikeastaan tarjota lainkaan tuollaista jaettua palvelumallia, että tuohon olisi varmaan paremmin sopivia firmoja olemassa"
<"Juteltiin silloin keväällä teidän hinnoista, ja teillä oli seinät 5000€. Jos me kuitenkin hommataan ruuvit omasta takaa, aleneeko hinta?"
>"Niin, siis tämä ei nyt ole sellainen tarjous jota me lähdettäisiin tekemään"
<"Katsoin tätä teidän hinnastoa, ja siellä lukee että teillä on matkakuluveloitus. Mä voin kuitenkin lainata teille veljen Fordin, niin sitä veloitusta ei sitten varmaan tule. Voidaan myös maksaa bensat mun etukortilla niin saadaan kilsahinnasta pari senttiä varmaan pois"
>"Varmistan vielä nyt, että me emme siis tarjoa tätä palvelua mitä te nyt haette"
<"Minusta on oikeastaan vähän epäreilua, että teidän laskutus kasvaa rakennuksen pinta-alan mukaan. Minunkin kulut kasvavat silloin, eikö se olekin vähän hassua? Ja katsoin tuota teidän hinnastoanne lisää, miksi teillä on nosturin paikallaolo päivähinnalla, kun sitä kuitenkin käytetään vain kahdeksan tuntia päivässä?"
>"Terve ja hyvää päivänjatkoa"
En tiedä mikä juttu tämä on, mutta lähes kaikki Etelä-Amerikkalaiset Suomessa mihin olen törmännyt ovat olleet aivan uskomattoman pikkutarkkoja vänkkääjiä. En tiedä onko laajemmin paikallinen kulttuurinen piirre, vai onko tämä "haha Finland antisocial introvert country" meemeily johtanut siihen, että kaikki perspurilaiset sieltä valuvat tänne.
Mikään ei lupaa niin ruusuista tulevaisuutta startupille, kuin helvetin nuuka yrittäjä. Vie varmaan postitkin itse perille, ettei tarvitse postimerkkejä ostaa.