Oma isä alkaa olla iäkäs ja höpertymisen tahti alkaa vuositasolla olemaan jo melko vauhdikasta. Muisti alkaa jo todella hatara ja käytännössä porukoilla kotona hiihtää sellainen menneisyyden haamu joka irtaantuu kokoajan enemmän ja enemmän nykymaailmasta.
Eniten tässä hommassa vituttaa äiti ja sisarukset. Olen tässä pitkin vuotta jo puhunut, että pitäisikö tehdä jo jotain backuppia ns. allekirjoitus oikeuksiin ( en muista mikä tämän homman virallinen nimi on). Lähinnä, että jos isä menee oikeasti höperöksi niin äiti ( jolla ikääntyminen näkyy vain harmaina hiuksina) pystyy tekemään molempien puolesta päätökset kaikkiin taloudellisiin asioihin liittyen. Nythän moni asia on pelkästään isän takana ja yhteisiin asiohin tarvitaan molempien suostumus.
Niin ei ...siis kaikki vaan työntää päätänsä pensaaseen.."joo..niin kai sitä pitäisi" yms. ihme ympäri pyöreetä paskaa. Koittanut siskoille ja veljille puhua, että kun asutte siellä lähellä niin koittakaa jutella näistä asioista. Tulee vaan vastausta "Juu"..ja ei tapahdu mitään. Itse oon koittanut puhelimen kautta asiaa käydä läpi, mutta tuntuu että se homma menee aina ihan helvetin vaivaantuneeksi kun asiasta koittaa keskustella.
No ei kai se auta kun ajaa joku vknloppu puol Suomea läpi ja oikeasti keskustella (taas) näistä asioista kasvotusten.
Ja isän ajokortti. Siis olen puhunut monesti kotona, että isän ei pidä enää ajaa autolla. Siis täysi liikenneturvallisuuden riski.
"No se käy vaan lähikaupassa muutaman kilometrin ja ajelee tuttuja teitä"..siis ei vittu. Pitää kohta tehdä joku nimetön ilmoitus jossakin, koska tuo on vaan ajankysymys millonka sattuu.
Edunvalvoja taitaa olla virallinen nimitys, mitä haet takaa.
Ja tiedän osittain, mitä käyt läpi ja en voi oikein muuta sanoa kuin voimia ja jaksamista. Mikä tulee sisarusten ja äidin reaktioon, niin taustalla voi olla myös ihan se, etteivät he näe isäsi kuntoa samalla lailla kuin sinä, joka harvemmin tekemissä - eli he voivat tavallaan olla "sokeita" tilanteelle, koska kokoajan tekemisissä.