Itse olen välillä ajellut Turun moottoritietä jopa 60 km/h. Säästän polttoainetta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Joo pysyttelehän suosiolla sitten pienemmillä teillä jos et uskalla ajaa rajoitusten mukaan. Tuommoinen 20-40kmh alinopeutta aiheuttaa turhia vaaratilanteita ja kaistanvaihtoja.Minä valitsen motarilla 80km/h ja silloin myös saa ajella rauhassa. Ei tarvii taustapeiliin tuijotella kun rekatkin menee ohi. En tee tätä polttoaineen säästön vuoksi vaan tavan.
Ja tän turhan trollaamisen voi jättää myös pois.Itse olen välillä ajellut Turun moottoritietä jopa 60 km/h. Säästän polttoainetta.
1,5 viikkoa jäljellä odotusta juurihoitoon, 2kk tässä odotellut ja popsinut kipulääkkeitä tarpeen mukaan. Tänään tuli vastaan päivä, kun ei enää kipulääkkeet auttaneet. Pitänee toivoa ettei ihan tällä kivulla tarvis ootella loppuaikaa.
Viisaudenhampaat ainakin sai irti päivystyksessä. Toinen Peijaksessa ja vuotta myöhemmin toinen Haarmanissa. Onneksi ei kahta enempää olekkaan.
PS. Ottakaa ne viisurit irti ajoissa. Mieluusti otan vaikka kerran minuutissa potkun munille, kun sitä hammassärkyä kestän. Toisen viisurin kohdalla kun ekan kerran vihlaisi, niin soitin heti päivystykseen. Ekalla oppi.
Otapa selvää kumpi ajotyyli aiheuttaa enemmän kolareita. Onkohan montakaan peräänajoa sattunut motarilla kulkuneuvolle, joka menee 80km/h kun rajoitus 100km/h. Kysehän ei tässä tapauksessa ole uskalluksesta tai pelkuruudesta vaan valinnasta. Sinä valitset ylinopeuden ja minä ajan alle rajoitusten. Kummallakin tavalla pääsee kyllä perille.Joo pysyttelehän suosiolla sitten pienemmillä teillä jos et uskalla ajaa rajoitusten mukaan. Tuommoinen 20-40kmh alinopeutta aiheuttaa turhia vaaratilanteita ja kaistanvaihtoja.
Miksi ajat motarilla alle nopeusrajoituksen kun yleisellä teillä se 80km/h on normi. Kyllä noi jonon kasaajat motarilla väliin vituttaa.Otapa selvää kumpi ajotyyli aiheuttaa enemmän kolareita. Onkohan montakaan peräänajoa sattunut motarilla kulkuneuvolle, joka menee 80km/h kun rajoitus 100km/h. Kysehän ei tässä tapauksessa ole uskalluksesta tai pelkuruudesta vaan valinnasta. Sinä valitset ylinopeuden ja minä ajan alle rajoitusten. Kummallakin tavalla pääsee kyllä perille.
Voi olla jopa laitonta tuollainen perseily. Jos et osaa ajaa, älä pilaa muiden ajoja ja mene bussilla.Minä valitsen motarilla 80km/h ja silloin myös saa ajella rauhassa. Ei tarvii taustapeiliin tuijotella kun rekatkin menee ohi. En tee tätä polttoaineen säästön vuoksi vaan tavan.
Ei ole laitonta. Motarillakin saa ajaa niin hitaasti kuin haluaa.Voi olla jopa laitonta tuollainen perseily. Jos et osaa ajaa, älä pilaa muiden ajoja ja mene bussilla.
Ei ole laitonta. Motarillakin saa ajaa niin hitaasti kuin haluaa.
Pitää olla erikseen merkitty vähimmäisnopeus kyltillä.Miksi valehtelet?
Palsternakan twiitti pari vuoden takaa:
"1.6.2020 uuden tieliikennelain voimaantultua voi poliisi määrätä alinopeudesta liikennevirhemaksun 100 euroa. Voidaan valvoa myös liikenneturvallisuuskameroilla."
Miksi valehtelet?
Palsternakan twiitti pari vuoden takaa:
"1.6.2020 uuden tieliikennelain voimaantultua voi poliisi määrätä alinopeudesta liikennevirhemaksun 100 euroa. Voidaan valvoa myös liikenneturvallisuuskameroilla."
Liikenneturvan syksyllä 2019 toteuttamassa kyselyssä* lähes joka kolmas (31 %) autoilija oli kuitenkin siinä uskossa, että moottoritiellä ei liikenteen sujuvuuden takia saisi ajaa 80 kilometrin tuntinopeudella tai sen alle.
– Tämä ei siis pidä paikkaansa. On ensinnäkin tärkeää muistaa, että nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti suurin sallittu nopeus, eikä se läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus. Jos tilanne sitä vaatii, on nopeutta alennettava roimastikin, myös moottoritiellä. Liikenteen sujuvuudesta ei tarvitse erikseen huolehtia, kunhan kuljettajat ottavat olosuhteet huomioon ja ajavat ennakoiden, huomauttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti.
Olennainen "Jos tilanne sitä vaatii, ". Eli ei voi ajella vain koska tykkäät ajella alinopeutta.![]()
Kolmannes autoilijoista ei tiedä moottoritiellä voimassa olevasta nopeussäännöstä – näin 1. kesäkuuta alkaen muutos vaikuttaa
Suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, muistuttaa Liikenneturva.www.is.fi
Pitää olla erikseen merkitty vähimmäisnopeus kyltillä.
Olispa ketju missä vois kertoa mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa.
Oispa ketju jossa vois kertoa mikä ärsyttää muissa ihmisissä..
Väitän että vaarallisempaa on ajella esim. 80 km/h alueella 60 km/h ja aiheuttaa vaarallisia ohituksia kuin ajaa motarilla pientä alinopeutta. Motarilla vasen kaista vapaana, sen kun oikaisee nilkkaa ja painelee ohi. Tai näin kuuluisi olla mutta ehkä joskus juhannusruuhkien aikaan tai pk-seudulla voi olla vasen kaistakin "tukossa".Voi olla jopa laitonta tuollainen perseily. Jos et osaa ajaa, älä pilaa muiden ajoja ja mene bussilla.
Parhaimpia ovat peiliin katselematta ohituskaistalle hyökkäävät ohittajat, jotka ajavat sitä 90 km/h 120 alueella.Kyllä noi jonon kasaajat motarilla väliin vituttaa.
Olkoon normaalia kunhan pysyy omalla kaistallaan.80 motarilla on vielä normaalia. Ja oikestaan vituttaa että jonkun mielestä se olisi väärin. Tuosta alaspäin kyllä ihan syystä.
Siksi että. Ei tarvii kytätä ohitusväliä, että kerkeis 100km/h ohi seuraavasta. Aina kun vaihtaa vasemmalle kaistalle, niin siellä on joku mulkku valoja vilkuttamassa vaikka ajan suurinta sallittua. Tällä ajotyylillä nopeammat menee ohi ja minä saan ajaa rauhassa omaa kaistaani. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa kanssa-autoilijoille. Jos minä hidastan sinun matkaasi, niin laita vilkku vasempaan ja mene ohi? Joku tuossa kommentoi, että aiheutan vaaraa kanssaliikkujoille. Minun mielestä 20km/h erotus suurimpaan sallittuun ei ole mikään vaara. Ethän sinä rekan peräänkään aja kun se kulkee 20km/h alle nopeurajoituksen.Miksi ajat motarilla alle nopeusrajoituksen kun yleisellä teillä se 80km/h on normi. Kyllä noi jonon kasaajat motarilla väliin vituttaa.
Siksi että. Ei tarvii kytätä ohitusväliä, että kerkeis 100km/h ohi seuraavasta. Aina kun vaihtaa vasemmalle kaistalle, niin siellä on joku mulkku valoja vilkuttamassa vaikka ajan suurinta sallittua. Tällä ajotyylillä nopeammat menee ohi ja minä saan ajaa rauhassa omaa kaistaani. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa kanssa-autoilijoille. Jos minä hidastan sinun matkaasi, niin laita vilkku vasempaan ja mene ohi? Joku tuossa kommentoi, että aiheutan vaaraa kanssaliikkujoille. Minun mielestä 20km/h erotus suurimpaan sallittuun ei ole mikään vaara. Ethän sinä rekan peräänkään aja kun se kulkee 20km/h alle nopeurajoituksen.
edit: Mitä helvetin merkitystä mun ajonopeudella on sille, joka painaa ylinopeutta vasenta kaistaa? Tämä kuskihan painaa kaikesta edelle riippumatta siitä millä nopeudellä oikea kaista vetää.
Juu, pelkkä viivakoodi riittää eli ajokortti tai henkilökortti käy apteekissa, kuten ainakin itselläni on käynyt lääkärissäkin. Itseasiassa en ihan tarkaan edes tiedä missä oma KELA-kortti edes on, jossain pikkuromulaatikossa jossain päin kämppää todennäköisesti.Apteekissa ei tarvitse kela-korttia, onnistuu ihan ajokortillakin.
Henkilötodistukseen saa yhdistettyä kela kortin myös, suosittelen.
No johan on, pahoittelut virheellisestä tiedosta. Omaani vielä sain viimeksi.Jos henkilökorttia meinaat niin ei taida enää saada: Henkilökorttiin ei enää merkitä sairausvakuutustietoja - Kela-kortti
Kerran sinä edustat KAIKKIA autoilijoita, niin kerroppa mistä johtuu se, että motarilla hiljaseen aikaan ajaessa jengi ei vain mene ohi vaan jää ajamaan mun perään sitä 80km/h. En usko sitä selitystä, että heidän autonsa ei vain kulje niin lujaa, etteikö ohi pääsisi. Minä en ole normitiellä liikenteen tukkona. Miten ajattelit seuraavan tilanteen: Tiellä on 80km/h rajoitus ja ohituskaista alkaa. Ohituskaistan alussa on liikennemerkki, joka antaa luvan ajaa 100km/h ohituskaistan aikana. Pitääkö minun nostaa nopeus väkisin sataseen, vai saanko ajaa sitä tiekohtaista rajoitusta mikä ennen ohituskaistaa oli? Tämä koko vääntö alkoi siitä, kun piti valita satasen motarilla ajaako ylinopeutta vai alle rajoituksen. Viimeksi kouluttaja sanoi ajavansa 135 motarilla, jolloin hänen mielestään on helpointa ajaa. Minä taas otan sen toisenpään ja mitä nyt olen kortin omistanut reilut 20 vuotta, niin ei kaikki todellakaan mene ohi. Ne menee joilla kiire. Uskoisin niin, että satasen motarilla KAIKKIEN autojen mediaaninopeus on 90km/h.Etkö näe mitään ongelmaa tai riskiä siinä, kun toimit KAIKELLE muulle liikenteelle tukkeena liikennevirrassa, jossa oletusarvo on, että sallittua nopeutta kuljetaan ainakin likipitäen.
Olet kirjaimellisesti 20km/h muuta liikennettä hitaammin eteenpäin kulkeva pullonkaula, joka pakottaa mulkkuilullaan muut toimenpiteisiin vain siksi, että koet moraalista ylemmyyttä.
Moottoritiellä ylinopeuksia ajavat menevät vasemmalta joka tapauksessa ohi. Sinä pakotat KAIKKI ohi.
Normitiellä taas aiheutat vain vittuillaksesi helvetinmoisia letkoja. Turvallista.
Toki voi aina argumentoida, että niin tekevät rekatkin ja muut samanlaiset. Niin tekevät, mutta niissä on sama ongelma.
Olenkohan jäänyt ajasta jälkeen, kun muistelen että ainakin raskas kalusto ajaa moottoritiellä sitä noin 89 km/h nopeutta, mihin rekkojen rajoittimet on kalibroitu. Pienimmän vitutuksen periaate minulla ainakin Tre-Hki välillä on ajaa joko oikeaa kaistaa raskaan liikenteen perässä sitä noin yhdeksääkymppiä, tai sitten paahtaa samaa nopeutta mitä vasemmalla kaistalla vedetään ohi.<klip> motarilla hiljaseen aikaan ajaessa jengi ei vain mene ohi vaan jää ajamaan mun perään sitä 80km/h. <klip>
Halppisjuomat ja niin ohuet pullot että rutistamatta ei saa avattua vältämättä.
Se että joku puhuu "halppiksesta" eikä halpiksesta. Tai että sossua sanotaan "soskuksi". Tai näyttäriä/näyttistä "näykkäriksi".Halppisjuomat ja niin ohuet pullot että rutistamatta ei saa avattua vältämättä.
Mikäköhän ihme on näyttäri?Tai näyttäriä "näykkäriksi".
Näytönohjain. Ei näykönohjain.Mikäköhän ihme on näyttäri?![]()
Joo kävi lapsus, piti kirjoittaa näyttisNo ei toi näyttäri oo ainakaan yhtään vähemmän vammainen tapa puhua näytönohjaimesta..
Näykytin on oikea muoto. Kaikki muut vituttavatSe että joku puhuu "halppiksesta" eikä halpiksesta. Tai että sossua sanotaan "soskuksi". Tai näyttäriä/näyttistä "näykkäriksi".
Loma lähellä niin jostain pitää vitutusta repiä.
Näykytin on oikea muoto. Kaikki muut vituttavat